handdator

Visa fullständig version : Volkswagen ID 4



Sidor : [1] 2

oskee
2021-10-15, 21:36
Tjenare,
ska troligen slå till på en ID 4 GTX och undrar om ni besitter någon bra information gällande det köpet och bilen? Bilen Jag har span på är Mangan grå men leverans tidigast Januari.

Undrar även vilken laddbox man ska införskaffa sig? Känner spontant att en box med fast kabel är smidigast.

vfr
2021-10-16, 06:31
ID4:an har jag ingen erfatrenhet av. Laddbox satte vi in förra vintern. För vår del blev det en Easee för jag hade läst mycket positivt om den.

MickeR
2021-10-16, 07:17
Intressant ämne! Har själv beställt en ID4 GTX, lev i maj-juni. Lutar åt en Easee jag med, har flera bekanta som har en sådan och är nöjda men annan input värdefull!

oskee
2021-10-16, 17:00
Kul i vilken färg/utrusning? Funderat något på vinterdäck till den dubbat/odubbat? Är själv inne på odubbat (25-26kkr för en komplett uppsättning). Jag ska slå till på en "lagerbil"(reserverad) som bör kommer i Januari men svårt att veta i dessa tider. Hade den utrustning och färg jag behövde, Drag och desingpaketet.

Tack, funderar också på en Easee med lastbalansering. Dock monterar min elektriker någon annan typ med fast kabel som han rekommenderar (Green cell kan det ha varit) så får se vad det blir.

MickeR
2021-10-16, 17:52
Alla Tillval som finns utom glastak. Röd/svart. Köpte till dubbade vinterdäck, odubbat har jag haft en gång aldrig mer.

Marcus
2021-10-16, 18:02
När det gäller laddbox är proffstipset småländska Garo GLB Kompletta 3-fas
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddbox/kompletta-laddboxar/laddbox-glb-t2fc-22kw-m-w

AndySwede
2021-10-16, 18:17
Den där är också bra. Det man ska vara observant på som kund är att installatören inte tar den enkla vägen. För att en dynamisk lastbalansering ska fungera behövs en strömtrafomätning vid huvudsäkringarna/mätartavlan för att få en summering av den totala belastningen i huset, för att kunna anpassa laddningen till bilen.

Jag har sett förvånansvärt många installationer där man inte gjort detta, och då kan man räkna med att byta många huvudsäkringar när bilen laddar och tvättmaskinen, spisen, bastun och värmepannan är igång. Det är inte ovanligt med 16A huvudsäkringar i moderna hus, eftersom de är väldigt energisnåla. Ofta kan det säkras upp till 25A, men med en markant ökad fast avgift till elleverantören.

oskee
2021-10-16, 18:39
Alla Tillval som finns utom glastak. Röd/svart. Köpte till dubbade vinterdäck, odubbat har jag haft en gång aldrig mer.

Härligt, den röda är också grymt fin. Min bild hade det mesta förutom just pluspaketen och sportstolarna / ja finns ju inte så många andra val.

Ok har dubbfritt på ena bilen och det har gått bra, bara man kommer upp lite i fart :). Men ska tänka igenom det igen..

MickeR
2021-10-16, 19:21
Den där är också bra. Det man ska vara observant på som kund är att installatören inte tar den enkla vägen. För att en dynamisk lastbalansering ska fungera behövs en strömtrafomätning vid huvudsäkringarna/mätartavlan för att få en summering av den totala belastningen i huset, för att kunna anpassa laddningen till bilen.

Jag har sett förvånansvärt många installationer där man inte gjort detta, och då kan man räkna med att byta många huvudsäkringar när bilen laddar och tvättmaskinen, spisen, bastun och värmepannan är igång. Det är inte ovanligt med 16A huvudsäkringar i moderna hus, eftersom de är väldigt energisnåla. Ofta kan det säkras upp till 25A, men med en markant ökad fast avgift till elleverantören.

Installation utan en transformator runt varje fas på inkommande el känns ju som rent fusk!

vfr
2021-10-17, 19:26
Har man lastbalansering i boxen så ska såklart strömtrafos monteras. Det säger sig själv.

mangewide
2021-10-17, 21:45
Kul!, är nog "vettigaste" elbilen om man gillar att köra bil och inte bara åka..

Var och klämde på en idag, jäkla vilken pjäs och vilka utrymmen! :). Har ni alla 12 barn och fjällen packningen med jämnt? :)

Kunde inte låta bli att jämför lite med min Mk8R.. Fast hade kanske varit mer rättvist om det fanns en Id3 ...som väll kommer

Men..

Typ samma pris och effekt...500-600 med vettig utrustning
Sen blir det olika...

2,2 Ton!, mot 1,58... Shit batterier är tunga.
.
VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
50% snabbare...ää...

Toppfart höjd till 180 i denna...mot 270 i min.. Jag jag vet inte inte nått man använder. Men ligger man i säg 150 på 120 väg som många inkl mig gör.... Undra hur långt man kommer då med ID4an?!...

50mil Range under optimala förhållanden, min har jag lyckats få till 80mil..helt knäppt bra..

Fördelen är ju självklart mil kostnaden!, den är ju galet bra. Fast även om soppan ligger på 20 spänn, så är inte drivmedlet som kostar på en bil som kostar 600 000. Det är värdeminskningen som utgör den stora delen..

Så passa på och njut och åk billigt!, för hur resonerar folk när km skatten kommer på elbilarna?. Kommer ju inte bli lika dyrt som bensin med inte långt därifrån tyvärr....

13057

Mex165
2021-10-17, 21:49
Då det handlar mer om laddare än ID4, så kanske denna kan ses...
https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY&t=2s

mangewide
2021-10-17, 22:10
Då det handlar mer om laddare än ID4, så kanske denna kan ses...
https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY&t=2s

Inte vad trådskaparen döpte tråden till! ;)

Bara kryper i kroppen när man ser sånt, att vad och när kan jag hitta el till bilen. Man blir ju tvungen att följa GPS slavisk lite med elbil och kan säga att VW Gps inte är den roligaste tyvärr..

Men en kul grej!. Min frågade mig häromdagen när soppan började ta slut
-Vill du veta närmste mack?
-Njää
-Eller jo!
-Såg ut som ett flipperspel i GPS, finns ju fan 100 mackar runt mig visst ;)

MickeR
2021-10-18, 07:47
Kul!, är nog "vettigaste" elbilen om man gillar att köra bil och inte bara åka..

Var och klämde på en idag, jäkla vilken pjäs och vilka utrymmen! :). Har ni alla 12 barn och fjällen packningen med jämnt? :)

Kunde inte låta bli att jämför lite med min Mk8R.. Fast hade kanske varit mer rättvist om det fanns en Id3 ...som väll kommer

Men..

Typ samma pris och effekt...500-600 med vettig utrustning
Sen blir det olika...

2,2 Ton!, mot 1,58... Shit batterier är tunga.
.
VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
50% snabbare...ää...

Toppfart höjd till 180 i denna...mot 270 i min.. Jag jag vet inte inte nått man använder. Men ligger man i säg 150 på 120 väg som många inkl mig gör.... Undra hur långt man kommer då med ID4an?!...

50mil Range under optimala förhållanden, min har jag lyckats få till 80mil..helt knäppt bra..

Fördelen är ju självklart mil kostnaden!, den är ju galet bra. Fast även om soppan ligger på 20 spänn, så är inte drivmedlet som kostar på en bil som kostar 600 000. Det är värdeminskningen som utgör den stora delen..

Så passa på och njut och åk billigt!, för hur resonerar folk när km skatten kommer på elbilarna?. Kommer ju inte bli lika dyrt som bensin med inte långt därifrån tyvärr....

13057

För min del så är jag inte det minsta sugen på att byta från mk7,5R till ID4GTX :( Men skall man ha bilen som tjänstebil så har ju politikerna bestämt att jag inte längre får välja den bilen jag vill ha.... Hade ID3 funnits med AWD hade jag tagit en sån, så det fick bli en för stor bil ist.

mangewide
2021-10-18, 08:18
För min del så är jag inte det minsta sugen på att byta från mk7,5R till ID4GTX :( Men skall man ha bilen som tjänstebil så har ju politikerna bestämt att jag inte längre får välja den bilen jag vill ha.... Hade ID3 funnits med AWD hade jag tagit en sån, så det fick bli en för stor bil ist.

Ja visst är det härligt!. Samma situation här, finns inte chans att man kan plocka ut något annat än en elbil som tjänstepulka nu.. :(..

Sen kan jag tycka den är komiskt att elbilar som har en förmåga att bli jäkligt tunga, att man inte bygger bilarna mindre och lägre...
Vet att folk vill sitta högt, men är ju inget vidare bränslesnålt :)

Brukar låna en Xc60 och blir lika paff varje gång man släpper gasen i 140, känns som man kört in i en vägg jämfört med Golfen.. :)

Så fick bli helt Privat bil denna gång! :).

Men som tjänstebil är den där nog det bästa och roligaste/smartaste man kan välja nu!. Grattis! ;).

candyweiss
2021-10-18, 08:34
VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
50% snabbare...ää...
Har du någon koll på 0 - 100? Eller 402 meter?

mangewide
2021-10-18, 10:37
Har du någon koll på 0 - 100? Eller 402 meter?

0-100 som jag sett vad man mätt..

Så är det 6.3 mot 4,3...

Bara hittat 0-300m på GTX, där den gör 12.6... Min gör 402m på 12.6...

Mina tider har jag mätt med både Dragy och Pegear 15 gånger nu tror jag. Den är galet konstant ..

loadmaster
2021-10-18, 12:39
Också beställt en Id4 Gtx, från Möller Uppsala. Tillverkas v43. Mangan grey blev det. Inget panoramatak, har hört att bilarna med det tillvalet dröjer i lev tid.
Backkamera, mörka rutor bak, drag och v-däck dubb.
Var inne på en 2wd först, men har stuga i Sälen och åker dit flera ggr på vintern så det blev Gtx istället.

Sålde min Xc70 -16 till en handlare för ett riktigt bra bud, fick nästan igen pengarna efter 1 år/1500 mil…
Begagnat är hett

Kommer att installera easee box.

Gråtand
2021-10-18, 16:35
Har ingen erfarenhet av Id4, men däremot av Easee laddbox som nämns lite i tråden.

Boxen är liten och nätt och går att montera snyggt. Det går att permanent låsa laddkabel i laddaren, så att den inte går att koppla bort även om ingen bil är inkopplad. Dessutom billig.

Det som för mig är det klart sämsta med laddboxen är dock att den (för mig i alla fall) inte har lokal lastbalansering. Min elcentral har inte HAN-port och då är man tvungen att köra Watty för lastbalansering. Watty fungerar enbart om man har Tibber som elbolag och all lastbalansering sker över internet (Watty-enhet -> Tibbers moln -> Easee laddbox). Under det året jag haft laddboxen så har det vid flertalet tillfällen varit strul med Watty och/eller Tibbers internetkoppling mellan Watty-enheten och Easee-laddboxen, med utlöst huvudsäkring till följd.

Om man har en nyare elcentral med HAN-port så kan man köpa en Easee Equalizer och då sker kanske lastbalanseringen lokalt, men det kan jag inte uttala mig om.

Att köra elbil (eller hybrid) och ha laddbox utan lastreglering är hopplöst om man inte sätter väldigt genomtänkta scheman för laddning så att bilen laddas på tider när andra stora elförbrukare inte körs.

oskee
2021-10-18, 20:33
Också beställt en Id4 Gtx, från Möller Uppsala. Tillverkas v43. Mangan grey blev det. Inget panoramatak, har hört att bilarna med det tillvalet dröjer i lev tid.
Backkamera, mörka rutor bak, drag och v-däck dubb.
Var inne på en 2wd först, men har stuga i Sälen och åker dit flera ggr på vintern så det blev Gtx istället.


Kommer att installera easee box.

Troligen lika specifikation för som beställda GTX, också ifrån genom Möller bil produktionsvecka 45 (håller tummarna på att det ska hålla). Väldigt liten prisskillnad mellan en välutrustad ID 4 och ID 4 GTX, man får nog igen den diffen när man väl ska byta bil igen när det beger sig,

Storlek som en Tiguan, jag upplever dock ID4 som något rymligare inuti, lika vändradie som en ID 3. Smidig för en bil med den volymen, mycket bra komfort.


Statligt bidrag på 70000kr vilket är välkommet.

- - - Uppdaterad - - -


Har ingen erfarenhet av Id4, men däremot av Easee laddbox som nämns lite i tråden.

Boxen är liten och nätt och går att montera snyggt. Det går att permanent låsa laddkabel i laddaren, så att den inte går att koppla bort även om ingen bil är inkopplad. Dessutom billig.

Det som för mig är det klart sämsta med laddboxen är dock att den (för mig i alla fall) inte har lokal lastbalansering. Min elcentral har inte HAN-port och då är man tvungen att köra Watty för lastbalansering. Watty fungerar enbart om man har Tibber som elbolag och all lastbalansering sker över internet (Watty-enhet -> Tibbers moln -> Easee laddbox). Under det året jag haft laddboxen så har det vid flertalet tillfällen varit strul med Watty och/eller Tibbers internetkoppling mellan Watty-enheten och Easee-laddboxen, med utlöst huvudsäkring till följd.

Om man har en nyare elcentral med HAN-port så kan man köpa en Easee Equalizer och då sker kanske lastbalanseringen lokalt, men det kan jag inte uttala mig om.

Att köra elbil (eller hybrid) och ha laddbox utan lastreglering är hopplöst om man inte sätter väldigt genomtänkta scheman för laddning så att bilen laddas på tider när andra stora elförbrukare inte körs.

Tack för bra feedback, verkar vara endel strul med just Easee:s laddboxar.

mangewide
2021-10-19, 06:57
Finns en jäkligt bra test i senaste Teknikens värld där GTX jämförs med Q4 mm..

https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/elbil-laddhybrid-audi-q4-e-tron-toyota-rav4-vw-id4-gtx-volvo-xc60-recharge/

Det som var oroväckande. Bilen väger 2320kg!!!!. Helt galet :).Därav inte jättepigg med 300hk, den mätes upp till 6.5sek till 100.

Sen galet bra artikel om hur ladda bilen, Fy F-n hur har det blivit ett sånt kaos med priser på laddning och tid det tar.

Verkar ju inte omöjligt att betala 10kr kw/h om man har fel tagg/abbonemang!. Då kostar det ju 20kr milen att köra denna GTX!.

Bygger ju verkligen att man kan ladda hemma...

Men som sagt intressanta artiklar..

Hoppas nu verkligen att Porsches projekt med syntetiska bränslen blir bra!, för jag är fortfarande frågande hur detta elbilskrångel verkligen är lösningen :).
Blir kul att se hur det bli om ett år, det säljs visst en jäkla massa elbilar just nu, men det byggs bara en bråkdel med laddstationer... Är ju bara Tesla som är med i matchen hyffsat verkar det som. Är ju extremt få ställen där man kan ladda fort.
Som TV skrev, krävs fortfarande att man äter en 3 rätters lunch för att kunna ladda bilen för att komma någon vart..

MickeR
2021-10-19, 07:15
Kalkylen blir ganska bra när man som jag kan ladda gratis varenda dag på jobbet och har egen p-plats :D

AndySwede
2021-10-19, 07:44
Den som trott att det ska vara ekonomist fördelaktigt att köra elbil har nog levt på en annan planet än oss andra. Varför skulle någon inte profitera på denna nya företeelse? Det är ju självklart att när det rullar tillräckligt många elbilar på vägarna kommer de beskattas efter t ex vikt. Dessa tunga bilar kommer ju nöta mer på vägarna än många andra bilar och vägarna behöver fortsättningsvis underhållas.

Laddstationer ska finansieras och tjänas pengar på enligt den affärsmodell som är vald. Elbristen är ju redan ett faktum enligt den avreglerade marknad vi har nu som staten gett möjlighet till då elbolagen har möjlighet att både sälja el dyrt och köpa el dyrt och skapa en så kallas elbrist. Varför ska en p-plats med laddstolpe som tagit tiotusentals kronor mer i investering kosta mindre eller lika mycket att nyttja som en p-plats utan laddstolpe? Dessutom, vet någon att man kan tjäna pengar på den eftersom det finns ett behov för den som inte kan ladda vid sitt hus? Dumheter.

Pengarna ska in till stadsapparaten, och kommer de inte in via bränsleskatten och vägtrafikskatten kommer andra avgifter. Pengarna ska in till privata investerare som ser en möjlighet att tjäna rejält med pengar på även denna utveckling.

Undrar hur lång kön kommer vara i Tönnebro detta kommande sportlov när Stockholmarna ska upp till Sälen med sina företagselbilar :rolleyes:

MickeR
2021-10-19, 08:11
Självklart är det så att skattepengarna måste in. Redan nu går ju bonus-malus (som skulle vara självfinansierande) back. Men, just nu, med klimatbonusen, 360kr i årsskatt och rabatterat förmånsvärde, tillsammans med oss som kan ladda gratis på jobbet så är det löjligt billiga mil. Det kommer att ändra sig framöver, helt klart. Km skatt tex?

Tur att man hatar kyla och aldrig skulle få för sig att åka till Fjällen :cool:

mangewide
2021-10-19, 08:32
Kalkylen blir ganska bra när man som jag kan ladda gratis varenda dag på jobbet och har egen p-plats :D

Ja du gör helt rätt! :), hade jag varit tvungen att pendla och kan ladda gratis. Så varför inte!

MEN, man måste om några år tänka till. För skatten ska in och det kommer aldrig vara så billigt att åka elbil som nu.

loadmaster
2021-10-19, 08:46
Kilometerskatt kommer, var så säker. Så länge MP får fortsätta att förstöra Sverige så kommer ytterligare skatter att läggas på elbilsägarna, eftersom cashen ska in.
Bristen på elstolpar och strul med laddning, jag ser det som att man får planera sina resor lite mer. Sedan får man nog fylla på lagret med tålamod antar jag :).

När det gäller leveranstid, det pratas ju om komponentbrist fortfarande. Får se om den preliminära lev tiden håller, och statusen i Volkswagen appen är inte tillförlitlig då ÅF menade på att det är förseningar på de flesta bilar och därför har man valt att inte uppdatera i appen helt och hållet.
I samma veva som jag beställde Id4 så tittade vi också på Q4 etron, men den kunde ta upp till ett år att få levererad..

Det finns en grupp på fb för Volkswagen Id4, där ägarna delar med sig av sina erfarenheter. Både positiva och en del negativt. Främst mjukvarubuggar förekommer.

candyweiss
2021-10-19, 10:17
Världens enklaste ekvation, staten ska såklart ha in pengarna oavsett om det går att köra på havsvatten eller luft :)
Men precis som med alla andra "nya" bränslen är det billigt att köra första åren innan skatten läggs på.

mangewide
2021-10-19, 10:28
Världens enklaste ekvation, staten ska såklart ha in pengarna oavsett om det går att köra på havsvatten eller luft :)
Men precis som med alla andra "nya" bränslen är det billigt att köra första åren innan skatten läggs på.

Ja intressant detta. När man hör runt så köper 90% elbil pga av kostnaden inte miljön..

Väldigt få som bryr sig om miljön på riktigt.. Hade elbilen varit dyrare en fosilbilen att köra, hade väll typ 1% köpt den..

Så blir väldigt intressant, när priserna på att åka jämnas ut om elbil verkligen var det man ville ha :)

Tänk om VW inte haft diesel gate och kunde utvecklat vidare deras XL1 som kommer 50mil på 5 liter diesel...Tror f-n det är ett mer miljövänligt alternativ nu när det verkligen har bättre diesel här och på G..

Men men för sent nu tyvärr

vfr
2021-10-19, 10:29
Håller med MickeR. Just nu är det väldigt billigt att köra elbil. Ännu mera om man har möjlighet att ladda billigt. Vi har kört i fyra år nu som bruksbil och det går ihop sig bra.

Javisst kommer det km-skatt, det är nog tveklöst. Men däremot gäller dom förslag som funnits nu överlag för alla bilar, även bensin och dieselbilar. Staten vill fortfarande ha ett incitament att folk ska gå över på el, även om man måste finansiera bortfallet i bränsleskatt.

Så just nu är det extra billigt och det kommer att bli dyrare. Men bensin och dieselbilar kommer tyvärr att bli ännu dyrare. Se bara på dagens bränslepriser. Det finns inget som tyder på att det kommer att gå radikalt åt andra hållet.

mangewide
2021-10-19, 10:38
Håller med MickeR. Just nu är det väldigt billigt att köra elbil. Ännu mera om man har möjlighet att ladda billigt. Vi har kört i fyra år nu som bruksbil och det går ihop sig bra.

Javisst kommer det km-skatt, det är nog tveklöst. Men däremot gäller dom förslag som funnits nu överlag för alla bilar, även bensin och dieselbilar. Staten vill fortfarande ha ett incitament att folk ska gå över på el, även om man måste finansiera bortfallet i bränsleskatt.

Så just nu är det extra billigt och det kommer att bli dyrare. Men bensin och dieselbilar kommer tyvärr att bli ännu dyrare. Se bara på dagens bränslepriser. Det finns inget som tyder på att det kommer att gå radikalt åt andra hållet.

Fast min km skatt ligger på ca Håll i er NU!

1.35kr alltså 13kr milen!!. Det var ju billigt not! men denna kommer troligen bli billigare för mig som jag förstått med förslag jag sett på fosilbilar ( vi som kör lite , kommer att tjäna på nya förslaget )

Tänkte folk som kör en 3000 mil per år, vill ju inte gärna pröjsa en 40 000 i skatt per år.. ;)

AndySwede
2021-10-19, 11:01
Det fossila bränslepriset är fortfarande alldeles för lågt. Med undantaget att vi behöver en levande landsbygd där det kan vara långa avstånd - så länge jag ser grannen kallstarta sin stora SUV och köra ungen till skolan (800m) ToR och hem igen så är priset för lågt.

candyweiss
2021-10-19, 11:06
Frågan är då hur man ska beskatta för att det ska bli "rättvist"?

mangewide
2021-10-19, 11:08
Det fossila bränslepriset är fortfarande alldeles för lågt. Med undantaget att vi behöver en levande landsbygd där det kan vara långa avstånd - så länge jag ser grannen kallstarta sin stora SUV och köra ungen till skolan (800m) ToR och hem igen så är priset för lågt.

Ja måste nog upp till en 50kr litern för att jag skulle fundera på byte!. Men som sagt bus och Ica kör bara utan att behöva pendla som tur är... :)

candyweiss
2021-10-19, 11:13
Jag skulle väl också kunna tänka mig en elbil om några år. Frågan är var jag ska ladda? Kan nog med 100% säkerhet säga att det kommer aldrig att bli några "laddare" där jag bor eller på min arbetsplats. Lösningen skulle vara laddstationer typ bensinmackar där man kan fylla batteriet på max 5 - 10 minuter.

mangewide
2021-10-19, 11:18
Ja det där glöms bort!. Är ju bara vi "rika" (egen villa eller bra BRF förening, kolla hur många elbilar det är i de utsatta områdena.. ) som kan ha elbil. Över 50% bor ju på sådant sätt att man aldrig kommer kunna ladda hemma..

Men

candyweiss
2021-10-19, 11:33
Finns faktiskt BRF som inte ens har P-platser.
På tal om "utsatta områden", undrar hur "bra" en elbil brinner :eek:

Marcus
2021-10-19, 11:56
Var inte syftet med tråden diskussion om ID.4 GTX och laddbox till den, inte elbilar generellt eller elbil vs. förbränningsmotorbil?

mangewide
2021-10-19, 12:03
Finns faktiskt BRF som inte ens har P-platser.
På tal om "utsatta områden", undrar hur "bra" en elbil brinner :eek:

Ja är ju bara 0,3% parkeringar på nya LGH eller hur är det?.

Men åter till GTX!, den kom tyvärr sist i testet kan jag säga.. Det tyckte den va för hård bak, bland annat?!, hur kan det stämma på en 2,3ton bil.Måste vara rejäla doningar till stötdämpare.. :)

Sen det där vanliga att för mkt touch och det är ju faktiskt inte bra..inkl mina bil :). Ska bli kul att se hur man ska kunna köra bilen men handskar snart.....går nog icke...haha

candyweiss
2021-10-19, 12:23
Var inte syftet med tråden diskussion om ID.4 GTX och laddbox till den, inte elbilar generellt eller elbil vs. förbränningsmotorbil?
Undrar vem det var som började skriva om laddare :confused: Då är vi ju inne på drivmedel.
Tycker du att det är konstigt att tråden/trådar byter ämne efterhand? Går ju inte att diskutera något utan att komma in på annat, och detta fallet elkostnaden mm.

Marcus
2021-10-19, 12:40
Elbilar, elektrisk mobilitet, elbil vs förbränningsmotorbil - generellt, kan man nog (med rätta) diskutera precis hur mycket som helst. Men det vore kanske bättre i en separat tråd, som lär bli rätt stor (!) ? Annars lär ju tankarna kring ID.4 GTX försvinna rätt snart i "sorlet"... :)

Fråga om laddbox till ID.4 GTX ingick i trådstarten.

13058

candyweiss
2021-10-19, 15:13
Jag vet att frågan om laddbox var med i TS första inlägg, det jag menar är vad blir det för trist diskussion om man inte kan "spåra ur" lite? "Mod" får väl rensa så det återgår till TS frågor? :)

mangewide
2021-10-19, 19:46
Har nån fått en förklaring varför IDX är så dyr att serva? och varje år?!, är det för den är 4wd?

är ju dyrare än min bensinbil...

Undra vad man byter?! :)

13059

oskee
2021-10-19, 20:45
Bra fråga kan det stämma tro, serviceplanen är fast vart annat år ca2800-3000kr den första tiden (ej koll på om det kommer några dyrare service senare vid 10k mil eller så, brukar inte komma upp i de milen innan jag byter. Troligen endast någon enkel kontroll och någon vätska som byts. Ingen Haldex eller extra DSG-oljebyte så som på min Tiguan.

Diffen för bränslekostanden för mig som kan ladda hemma är stor/år. Jämnfört med Tiguanen så är diffen ganska stor vid 2000mil ((0,7x19krx2000)-8525)=18350kr/år, än större skillnad om man räknar med skillnaden gällande skatt. (Än bättre när solcellerna sitter på taket ;).

Id 4 blir något dyrare i inköp på pappret emot Tiguan/Passat men totalkostanden för ägandet blir lägre i mitt fall.

Förstår problematiken för de som inte kan ladda hemma.

Tycke/smak gällande design: Gillar den lite modernare designen jämfört med Skoda:n :)

oskee
2021-10-19, 20:49
När det gäller laddbox är proffstipset småländska Garo GLB Kompletta 3-fas
http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddbox/kompletta-laddboxar/laddbox-glb-t2fc-22kw-m-w

Denna verkar lovande, mycket möjligt det blir denna :)

mangewide
2021-10-19, 21:15
Bra fråga kan det stämma tro, serviceplanen är fast vart annat år ca2800-3000kr den första tiden (ej koll på om det kommer några dyrare service senare vid 10k mil eller så, brukar inte komma upp i de milen innan jag byter. Troligen endast någon enkel kontroll och någon vätska som byts. Ingen Haldex eller extra DSG-oljebyte så som på min Tiguan.

Diffen för bränslekostanden för mig som kan ladda hemma är stor/år. Jämnfört med Tiguanen så är diffen ganska stor vid 2000mil ((0,7x19krx2000)-8525)=18350kr/år, än större skillnad om man räknar med skillnaden gällande skatt. (Än bättre när solcellerna sitter på taket ;).

Id 4 blir något dyrare i inköp på pappret emot Tiguan/Passat men totalkostanden för ägandet blir lägre i mitt fall.

Förstår problematiken för de som inte kan ladda hemma.

Tycke/smak gällande design: Gillar den lite modernare designen jämfört med Skoda:n :)

Ja kanske är fel på bilden jag la upp, kolla mot Q4an den har "mkt" billigare service.. Som sagt är kanske fel på GTX i den bilden..

Men roliga är att om man bara har bilen säg 3år, som många har sina bilar nuförtiden. Så är inte elbilen billigare att serva..Vilket jag känns som ett lite smart knep att få in pengar. För det är ju på Service man tjänar pengar..:)

Ja med dieselpris på 20spånn och köra lite mkt mil, då går det fort att spara fina pengar på en elbil. MEn som du säger kan man ladda hemma, så slipper man huvudvärk.. Detta är vad det kan kosta, och sen slutklämmen från Teknikens Värld hur denna ladd soppa är.. :)13060
13061

oskee
2021-10-19, 21:27
Har idag en mapp på telefon enbart för parkeringsautomater, man får göra lika för laddstationerna haha :)

MickeR
2021-10-20, 08:11
Artikeln är fel. Enligt VW så är det service vart 2:annat år utan milbegränsning på ID 4 GTX. Kostar ca 2500kr/gång. Så milkostnaden blir lägre än i artikeln.

Crille82
2021-10-20, 08:38
Det stämmer att det är fast intervall vartannat år. Då infaller dock Inspektion, bromsvätskebyte och friskluftsfilter. Sammantaget anslagen tidsåtgång på närmare två timmar, sen tillkommer material, friskluftsfilter och bromsvätska.

Att service bara skulle kosta 2500:- är helt taget ur luften. Beroende på verkstad kostar den 4000-5000:-, i "storstad" sannolikt över 5000:-.

Så att service skulle kosta 7700:- utslaget över tre år som det står i artikeln stämmer i det här fallet ganska bra.

Nu är väl dock runt 5000:- vartannat år för service på märkesverkstad inte mycket att orda om.

MickeR
2021-10-20, 08:44
.

Att service bara skulle kosta 2500:- är helt taget ur luften. Beroende på verkstad kostar den 4000-5000:-, i "storstad" sannolikt över 5000:-.

.

Inte alls taget ur luften. Jag kontaktade min återförsäljare, i göteborgsområdet, och frågade med anledning av denna tråden. Då fick jag svaret ovan. Dock var det första servicen efter 2 år som skulle kosta detta. Vad den år 4, 6 etc kostar vet jag inte men i artikeln är det ju 3 år som avses.

Crille82
2021-10-20, 08:50
Då stämmer inte de uppgifterna du fått, så mycket kan jag säga. :D

mangewide
2021-10-20, 10:03
Äää, Låter märkligt detta..

Har inte ID bilarna serviceavtal som sträcker sig över 3år?..

Min har ju det som är 99kr i 3 år...Vilket egentligen bara blir en service.. Däremot tycker jag det är helt ok att betala 3600 tot för service för en 600 000 bil :)

Crille82
2021-10-20, 10:39
Jo, det borde gå att få serviceavtal á 99:- /mån i 36 mån, totalt 3564:-. Förutsätter dock att man inte kör över 4500 mil innan den skall in efter två år.

mangewide
2021-10-20, 11:02
Ja Audi kör 100spänn samma som Bensin bilarna. Men ändå fast det är billigt, så är ju ful spel...

Hur kan man motivera att en service på elbilen utan olja filter mm, ska samma pris?!..

Bara se på Tesla som inte har nån service krav alls, är ju lite mer rimligt kan man tycka...hmm

Crille82
2021-10-20, 11:32
Att även elbilar skall in på (dyr) service är givet, av samma anledning som att man kommer att beskatta de. Pengarna måste in :D
Man tjänar "inget" på att tillverka bilar. Det är eftermarknaden som bär ekonomin. Detta har diskuterats många gånger.

Tesla är en lite annan historia, självklart behöver de också underhållas, men de har historiskt vart en förlustaffär och är mest ett stort "PR-jippo". Finansiärer har pumpat inte mångmiljardbelopp, Musk är en bra affärsman. Sen skall man inte underskatta att han banat väg för nytänkande.

mangewide
2021-10-20, 12:17
Nej, men där är ju ett problem tillverkarna står inför. Det är mindre Service på en elbil alltifrån avgasrör till kamrem. :). Där kommer man förlora miljarder ..
De ska inte på nått sätt..Men är ju ändå lustigt..Att jag ska som byter olja för 200kr litern på service..där ID3a byter ...inget annat..

Är Samma pris?!..

Som elbils ägare, är man så matt att man inte orkar ifrågasätta detta? :)

Crille82
2021-10-20, 13:25
Kan säga som så att verkstäderna kommer få fullt upp med att reparera elbilar ändå. De blir definitivt inte mindre komplicerade reparationer på elbilar än bilar med konventionell drivlina, var så säker.

oskee
2021-10-20, 16:30
Inte alls taget ur luften. Jag kontaktade min återförsäljare, i göteborgsområdet, och frågade med anledning av denna tråden. Då fick jag svaret ovan. Dock var det första servicen efter 2 år som skulle kosta detta. Vad den år 4, 6 etc kostar vet jag inte men i artikeln är det ju 3 år som avses.

Instämmer med dig jag fick serviceplan för de första åren och de låg på ca2800-3000kr. Första service efter 2 år sedan 4,6 osv.

Crille82
2021-10-20, 16:44
Det som infaller efter två år är som sagt Inspektion + friskluftsfilter och bromsvätskebyte. Jag jobbar med detta dagligen och här skulle den kosta 4451:-. Är tämligen säker på att den inte är billigare i varken Göteborg eller Örebro.

Misstänker att återförsäljarna inte har riktigt koll på vad som rekommenderas än, då modellen är helt ny. Blir egentligen inte förvånad, tyvärr.

Om ni skulle be om en skriftlig offert skulle jag tro att den är betydligt dyrare än vad som sagts.

Jag försöker inte vara en besserwisser, utan bara informera om hur det är. Skjut inte mig om det visar sig att servicen kostar 4000-5000:- när det blir dags om två år. Om ni inte tecknar serviceavtal vill säga. ;)

oskee
2021-10-20, 17:17
Så kan det vara, min säljare kolla vad som låg i systemet för första och andra servicen för min del.

Hoppas de redan har säkrat material för min bil!....

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/V9jXLJ/bilforsaljningen-stortdyker-efter-halvledarkrisen

oskee
2021-10-21, 18:03
Det som infaller efter två år är som sagt Inspektion + friskluftsfilter och bromsvätskebyte. Jag jobbar med detta dagligen och här skulle den kosta 4451:-. Är tämligen säker på att den inte är billigare i varken Göteborg eller Örebro.

Misstänker att återförsäljarna inte har riktigt koll på vad som rekommenderas än, då modellen är helt ny. Blir egentligen inte förvånad, tyvärr.

Om ni skulle be om en skriftlig offert skulle jag tro att den är betydligt dyrare än vad som sagts.

Jag försöker inte vara en besserwisser, utan bara informera om hur det är. Skjut inte mig om det visar sig att servicen kostar 4000-5000:- när det blir dags om två år. Om ni inte tecknar serviceavtal vill säga. ;)

Du har helt rätt. Dubbelkollade detta och 4500-4800kr för den största servicen, verkar dock vara ID 4:ans standardservicen som infaller vart annat år med start år 2. Inspektion + bromsvätskor, kylvätskor och filter som du sa.

mangewide
2021-10-21, 21:43
Kan säga som så att verkstäderna kommer få fullt upp med att reparera elbilar ändå. De blir definitivt inte mindre komplicerade reparationer på elbilar än bilar med konventionell drivlina, var så säker.

Fast man skryter om att det är ju typ 50% mindre komponenter i en elbil, och hela motorpaket ryms ju i väska och är tanken att vara 99% underhållsfritt.. :)

Sen självklart kommer ju elproblem bli mer vanliga, men blir inte så så mkt skita ner sig. Håller på med mkt Elrep inom jobbet, och jäklar man gör ju 70% rep genom mjukvara och byter moduler nuförtiden.. Mot förut när man lödde om komponenter..mm..

En hybrid måste ju vara en mardröm!, det 2 sämsta av 2 olika bilar = Aningen Dyrt/jobbigt att felsöka reparera :)

Men jag tycket ändå att det är helt knas att en Elbil ska kosta 5000 att serva :).

vfr
2021-10-21, 21:53
Håller helt med dig, Mange. Både om hybrider och servicekostnaderna.

mangewide
2021-10-22, 08:44
Kollegorna som plockat ut Passater GTE är lagom glada. Är ju bara 1500mil och 1 år service, så måste in nu 2ggr per år..

Så de kommer aldrig ha hybrider igen. :),, rätt kul att behöver byta olja efter 300mil ( är va det ligger på i snitt på 1500mil rull..), men som sagt är ju 99% kallstarter på dem, så verkar behövas...men är ju inget vidare smidigt..

Crille82
2021-10-22, 10:38
Fast man skryter om att det är ju typ 50% mindre komponenter i en elbil, och hela motorpaket ryms ju i väska och är tanken att vara 99% underhållsfritt.. :)

Sen självklart kommer ju elproblem bli mer vanliga, men blir inte så så mkt skita ner sig. Håller på med mkt Elrep inom jobbet, och jäklar man gör ju 70% rep genom mjukvara och byter moduler nuförtiden.. Mot förut när man lödde om komponenter..mm..

En hybrid måste ju vara en mardröm!, det 2 sämsta av 2 olika bilar = Aningen Dyrt/jobbigt att felsöka reparera :)

Men jag tycket ändå att det är helt knas att en Elbil ska kosta 5000 att serva :).

Elbilar är inte mindre "skitiga" än andra bilar ;)

Sen är ju så att det ofta handlar om väldigt tidskrävande jobb och dyr utrustning som krävs för att reparera eller byta komponenter, t.ex. att "släppa ner" batteripaketet.

Det här med att man tycker att det är dyrt att serva bilar behöver vi inte diskutera mer. Det finns som sagt en förklaring på det, det är indirekt vad marknaden efterfrågar. :)

Att det skulle krävas "mindre service" på en elbil var Tesla som drog igång, sen är det bara för andra tillverkare att följa efter och försöka skapa samma illusion.

En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.

Marcus
2021-10-22, 10:56
Kollegorna som plockat ut Passater GTE är lagom glada. Är ju bara 1500mil och 1 år service, så måste in nu 2ggr per år.. Så de kommer aldrig ha hybrider igen. :),,

De goda kollegorna kanske inte är läskunniga? För serviceintervallet för laddhybriden är ingen hemlighet utan det är något de känner till vid bilvalet. Om det är så jobbigt att lämna bilen på en ytterligare service och dricka lite kaffe under tiden så kunde de valt en traditionell Passat istället, bensin, diesel? Jaså inte det, kanske var den ekonomiska förmånen med laddhybriden rätt OK ändå...

Marcus
2021-10-22, 11:04
En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.

Antar att du menar laddhybrid (PHEV)... Toyotas "självladdande" :D hybrider (HEV) uppfattar jag som förhållandevis driftsäkra, otroligt populära som taxi världen över. En laddhybrid är så klart mer komplicerad.

För mig personligen är laddhybrid jättebra. Kan köra i stort sett allt lokalt på el och är samtidigt obegränsad på långfärd. OCH slipper den helt orimliga fordonsskatten som gäller för traditionella bilar. Som staten beter sig blir det en folksport att "lura" systemet så mycket som möjligt :(

Crille82
2021-10-22, 11:13
Javisst, köra en laddhybrid på el när man vardagspendlar är inga fel i sig. Jag menar att jag själv inte skulle köpa en halvgammal med risken det innebär.

mangewide
2021-10-22, 12:16
Elbilar är inte mindre "skitiga" än andra bilar ;)

Sen är ju så att det ofta handlar om väldigt tidskrävande jobb och dyr utrustning som krävs för att reparera eller byta komponenter, t.ex. att "släppa ner" batteripaketet.

Det här med att man tycker att det är dyrt att serva bilar behöver vi inte diskutera mer. Det finns som sagt en förklaring på det, det är indirekt vad marknaden efterfrågar. :)

Att det skulle krävas "mindre service" på en elbil var Tesla som drog igång, sen är det bara för andra tillverkare att följa efter och försöka skapa samma illusion.

En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.

Tänka man behöver ju inte kladda med oljor mm som en bensin/diesel bil..

Sen behöver man väll knappt byta bromsar på dem?, de har ju tom trumbromsar bak på 3.2 ton tunga GTX..Helt galet :)

Ja precis det är galet komplicerade både el och hybrid. Man kan ju lätt säga att Bosse Bildoktor Mekonomen verkstad är utdöd inom 10år tyvärr..

- - - Uppdaterad - - -


De goda kollegorna kanske inte är läskunniga? För serviceintervallet för laddhybriden är ingen hemlighet utan det är något de känner till vid bilvalet. Om det är så jobbigt att lämna bilen på en ytterligare service och dricka lite kaffe under tiden så kunde de valt en traditionell Passat istället, bensin, diesel? Jaså inte det, kanske var den ekonomiska förmånen med laddhybriden rätt OK ändå...

Jo, det har dem. Men inget som ÅF skryter om att bilen ska in minst 1 gång per år, Det blir ju helt knas när man har 1 år och både inspektion och oljeservice . Om man inte får dem tajmade. Så blir det att hänga på Verkstaden mkt..

Sen görs ju inte dessa bilar över en Fika, sist var det nån konstigt Mjukvaruppd som inte en stora Möller i Uppsala hade utrustning till...och fick åka 7 mil till Sthlm....

Sen är det ju 110% bara den ekonomiska tjänstebil fördelarna att man tar en GTE... Vissa har ju inte ens orkat plockat fram sladden...haha..

Kör man som säljare med många mil som dessa, så måste man ändå köra 95% på bensin

Så kör en 2ton tung 150hk bensin, är ju miljövänligt...:)

Marcus
2021-10-22, 13:07
Det föreligger ändå ett visst mått av ansvar på kunden att ta reda på vad man väljer, produktens egenskaper och vad det innebär, inget unikt för bilvalet. Men man har ju i det här fallet med dina kollegors laddhyrbridval tydligen ändå satt sig in i vilka ekonomiska egenskaper och förmåner produkten har... :)

Jag finner det inte särskilt svårt att ta reda på vilket serviceintervall som gäller.

Mjukvaruppdateringen har inte med det fasta oljebytesintervallet att göra.
Ja, självklart har valet av laddhybrid med ekonomi att göra. (visst kan det vara trevligt att inte släppa ut emissioner lokalt, men det är nog en egenskap som ändå väger ganska lätt för de flesta) Vad skulle det annars handla om? Vore inte europeisk och särskilt svensk bränsle- och fordonsbeskattning som den varit och är så skulle jag och säkert många med mig gärna köra sexcylindrig treliters bensinmotor hela dagarna. Eller härligt orrande VR6. Hur kul som helst, men jättedyrt vid pumpen, bland annat. Europa hade inte behövt dieselmotorer, om inte bränslebeskattningen varit så hög. Se på USA och vad man väljer där. Hade det inte varit för EU:s tro på att CO2 är världens fiende nummer ett så hade allt varit annorlunda. Det är ekonomi.

Allt kokar ner till ekonomi. Överallt.

Sen är det inte så att Passat GTE endast har 150 hk när batteriet är "tomt", den har fortfarande kraft för att som normal hybrid stödja TSI-motorn tillfälligt under acceleration, för att öka effektiviteten.

candyweiss
2021-10-22, 13:38
Oj, vad mycket tråden handlar om TS frågor :D

Crille82
2021-10-22, 13:51
Tänka man behöver ju inte kladda med oljor mm som en bensin/diesel bil..

En erfaren kollega stod och plockade ner skitiga plastskydd under en elbil när jag gick förbi i verkstaden förut. Sade spontant att vissa hävdar att det är mindre skitigt att skruva med elbilar än andra. Svaret blev -De ljuger, skratt :rolleyes:

Grejen är den att under och i hjulhus där man ofta skruvar är det minst lika skitigt på en elbil. Snarare har en elbil ännu mer plastskydd som samlar skit.

Åter till vad tråden handlade om, ID.4 GTX

mangewide
2021-10-22, 14:07
En erfaren kollega stod och plockade ner skitiga plastskydd under en elbil när jag gick förbi i verkstaden förut. Sade spontant att vissa hävdar att det är mindre skitigt att skruva med elbilar än andra. Svaret blev -De ljuger, skratt :rolleyes:

Grejen är den att under och i hjulhus där man ofta skruvar är det minst lika skitigt på en elbil. Snarare har en elbil ännu mer plastskydd som samlar skit.

Åter till vad tråden handlade om, ID.4 GTX

Haha, ja men inte så skit ;). Jo jag vet, galet mkt plast som täcker allt nu.. Men säg att han behöver inte riva ner ett varm och skitigt avgasrör etc! :)

Men seriöst , måste väll ha blivit mer finlir i mecket generellt med elbilarna?. Så upplever jag det i min, man står ju inte i en oljig overall längre ;)

- - - Uppdaterad - - -


Det föreligger ändå ett visst mått av ansvar på kunden att ta reda på vad man väljer, produktens egenskaper och vad det innebär, inget unikt för bilvalet. Men man har ju i det här fallet med dina kollegors laddhyrbridval tydligen ändå satt sig in i vilka ekonomiska egenskaper och förmåner produkten har... :)

Jag finner det inte särskilt svårt att ta reda på vilket serviceintervall som gäller.

Mjukvaruppdateringen har inte med det fasta oljebytesintervallet att göra.
Ja, självklart har valet av laddhybrid med ekonomi att göra. (visst kan det vara trevligt att inte släppa ut emissioner lokalt, men det är nog en egenskap som ändå väger ganska lätt för de flesta) Vad skulle det annars handla om? Vore inte europeisk och särskilt svensk bränsle- och fordonsbeskattning som den varit och är så skulle jag och säkert många med mig gärna köra sexcylindrig treliters bensinmotor hela dagarna. Eller härligt orrande VR6. Hur kul som helst, men jättedyrt vid pumpen, bland annat. Europa hade inte behövt dieselmotorer, om inte bränslebeskattningen varit så hög. Se på USA och vad man väljer där. Hade det inte varit för EU:s tro på att CO2 är världens fiende nummer ett så hade allt varit annorlunda. Det är ekonomi.

Allt kokar ner till ekonomi. Överallt.

Sen är det inte så att Passat GTE endast har 150 hk när batteriet är "tomt", den har fortfarande kraft för att som normal hybrid stödja TSI-motorn tillfälligt under acceleration, för att öka effektiviteten.

Fast hade de köpte en Diesel som 99% gjorde innan, så kom det 120mil på en tank. Nu så drar ju 150 bensinaren bra med sås när man ligger och gasar i motorväg, men moms på skyltarna ;)
¨
Men GTE är ju grym om man harvar runt stan mest!, annars är jag lätt tveksam :)


Åter till GTX, har ni fått svar varför Service är lika dyr som min som har en 200kr liter olja som byts?..

Marcus
2021-10-22, 14:31
Fast hade de köpte en Diesel som 99% gjorde innan, så kom det 120mil på en tank. Nu så drar ju 150 bensinaren bra med sås när man ligger och gasar i motorväg, men moms på skyltarna ;)


Öhh, ja? Varför valde de inte TDI denna gång också då? Kan det vara att de trots allt orkat sätta sig in i de ekonomiska egenskaperna som laddhybridprodukten erbjuder och gjort bedömningen att det totalt sett ändå är ett bättre val, ekonomiskt? Trots vissa nersidor. Som sagt, dina kollegor hade säkert gärna kört V8 bensin i motorvägsfart, om det hade varit ekonomiskt möjligt. Hade de arbetat i USA hade det varit ekonomiskt möjligt. Var och en gör väl vad den kan för att få ut så mycket som möjligt till så liten kostnad som möjligt, under det ekonomiska system och de ekonomiska förutsättningar man verkar. Typ.

Personligen tycker jag att laddhybrid har tillräckligt starka ekonomiska incitament för att jag ska kunna acceptera nackdelarna jämfört med en TDI eller TSI, samtidigt som jag får fördelarna jämfört med elbil (överlägsen frihet/mobilitet, höghastighetsprestanda, biltyp etc).

loadmaster
2021-10-22, 14:39
Åter till ID4 GTX...

Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.

Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?

MickeR
2021-10-22, 14:59
Åter till ID4 GTX...

Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.

Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?

Såhär ser det ut i min beställning:

13073

loadmaster
2021-10-22, 16:22
Hmm, när jag bad om att få Hakka dubb så svarade ÅF att de kan inte garantera vilket märke det blir då de inte vet vad som finns att tillgå vid leverans. Får prata med Möller igen om detta.

@MickeR, jag tolkar din spec som att du får 235 runt om.

AndySwede
2021-10-22, 16:29
Åter till GTX, har ni fått svar varför Service är lika dyr som min som har en 200kr liter olja som byts?..

För att servicerådgivarna ska kunna ha vita skjortor, säljarna ska åka till Spanien och testa nästa års modell och köra bana på Åresjön och för att killen i hörnet med helglasad vägg mot säljhallen ska ha nyputsat.

Vem tror du betalar för det?

Crille82
2021-10-22, 16:34
Det finns ju en viss poäng i att det är fler kontroller och tar längre tid att serva en elbil. Skador på högvoltssystemet är potentiellt livsfarligt.

Sen, fina lokaler tror jag nog de flesta bilköparna förväntar sig. Vem vill köpa en svindyr kapitalvara i risig lokal av en luffare?

MickeR
2021-10-22, 17:18
Hmm, när jag bad om att få Hakka dubb så svarade ÅF att de kan inte garantera vilket märke det blir då de inte vet vad som finns att tillgå vid leverans. Får prata med Möller igen om detta.

@MickeR, jag tolkar din spec som att du får 235 runt om.

Det gör jag också. Jag får ju min bil i juni så hjulen behöver ju inte lev förrän i november så de har ju gott om tid att fixa rätt däck.

candyweiss
2021-10-22, 17:19
Jag svarar och diskuterar det som skrivs här, precis som alla andra :) Så här läggs ingenting ner.

Men var ser du då nöjet i att kritisera mitt/andras inlägg som inte följer trådstartens frågor?

candyweiss
2021-10-22, 17:23
Åter till ID4 GTX...

Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.

Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?

Jag hade kört 235 runt om. Finns rätt belastningsindex på "alla" dimensioner. Mycket för att kunna skifta mellan fram och bak för att slita alla 4 jämnt.

Marcus
2021-10-22, 17:23
Det blev väl ganska uppenbart att det inte fanns något större intresse av att endast diskutera ID.4 GTX specifikt? Så då kan väl jag gå all-in som resten av diskussionsdeltagarna... :rolleyes:

AndySwede
2021-10-22, 17:53
Det finns ju en viss poäng i att det är fler kontroller och tar längre tid att serva en elbil. Skador på högvoltssystemet är potentiellt livsfarligt.

Sen, fina lokaler tror jag nog de flesta bilköparna förväntar sig. Vem vill köpa en svindyr kapitalvara i risig lokal av en luffare?
Jag. Eftersom jag redan vet mer om bilarna än alla säljarna tillsammans vill jag ha ett schysst pris och ett korrekt bemötande.

candyweiss
2021-10-22, 18:41
Det blev väl ganska uppenbart att det inte fanns något större intresse av att endast diskutera ID.4 GTX specifikt? Så då kan väl jag gå all-in som resten av diskussionsdeltagarna... :rolleyes:
Ja, du ser. Själv tycker jag att detta är en mycket intressant tråd, lite pga "urspårningen" :)

oskee
2021-10-22, 20:17
Intressant i min beställning ser det ut som följande, lika bredd som sommar däcken.

Har inte hänt att de bytt fabrikat för mig, endast att man eventuellt får den senaste utgåvan. Man får hoppas på Haka 10 :)


Paketutrustning
SEWA09871 235/55R19 HKPL 9 SUV Dubb (2st)
SEWA10102 255/50R19 HKPL 9 SUV Dubb (2st)

Crille82
2021-10-22, 21:19
Jag. Eftersom jag redan vet mer om bilarna än alla säljarna tillsammans vill jag ha ett schysst pris och ett korrekt bemötande.

OK, du och en handfull till. Du tror inte branschen gjort en analys om vad som är gångbart och säljande?

oskee
2021-10-22, 21:27
Också beställt en Id4 Gtx, från Möller Uppsala. Tillverkas v43. Mangan grey blev det. Inget panoramatak, har hört att bilarna med det tillvalet dröjer i lev tid.
Backkamera, mörka rutor bak, drag och v-däck dubb.
Var inne på en 2wd först, men har stuga i Sälen och åker dit flera ggr på vintern så det blev Gtx istället.

Sålde min Xc70 -16 till en handlare för ett riktigt bra bud, fick nästan igen pengarna efter 1 år/1500 mil…
Begagnat är hett

Kommer att installera easee box.

Tjenare, nära produktionsstart. Har du fått någon indikering om försening eller verkar det flyta på?

Mattias
2021-10-22, 21:41
Hur upplever ni som provkört id4 inredningen och ljudkomforten?
Har bara kört id3 och gillade drivlinan men tyckte den kändes lite plastig invändigt.

loadmaster
2021-10-22, 22:21
Tjenare, nära produktionsstart. Har du fått någon indikering om försening eller verkar det flyta på?

Inte hört nåt om det ännu. Initialt var prod. veckan satt till v42 men fick besked för ca 3v sedan att den skulle flyttas fram en vecka.
I appen står det fortfarande att produktionsplaneringen är igång.

loadmaster
2021-10-22, 22:23
Hur upplever ni som provkört id4 inredningen och ljudkomforten?
Har bara kört id3 och gillade drivlinan men tyckte den kändes lite plastig invändigt.

Mycket bra faktiskt. Dock är vissa lister i svart pianolack så de ska jag foliera så snart jag fått min.
Går tyst och fint. Id3 har fått en del kritik för inredningen

Mattias
2021-10-22, 23:29
Otyget med pianolack har man tyvärr fått leva med ifrån flera biltillverkade, foliera är ingen dum idé :cool:
Fårse om man kan lyckas få provköra en id4 nästa gång bilen är på service.

oskee
2021-10-23, 11:08
Hur upplever ni som provkört id4 inredningen och ljudkomforten?
Har bara kört id3 och gillade drivlinan men tyckte den kändes lite plastig invändigt.

Upplevde ljudkomforten som bra, både motorväg och i stad.

Inredningen är klart bättre i ID 4(förutom pianolacken i dörrarna) mer mjuka material och ombonad.

- - - Uppdaterad - - -


Inte hört nåt om det ännu. Initialt var prod. veckan satt till v42 men fick besked för ca 3v sedan att den skulle flyttas fram en vecka.
I appen står det fortfarande att produktionsplaneringen är igång.

Ok tack, uppdatera gärna när bygget kommer igång. Min står också i produktionsplaneringstatus, inget meddelande om försening ännu.

mangewide
2021-10-23, 13:18
För att servicerådgivarna ska kunna ha vita skjortor, säljarna ska åka till Spanien och testa nästa års modell och köra bana på Åresjön och för att killen i hörnet med helglasad vägg mot säljhallen ska ha nyputsat.

Vem tror du betalar för det?

:D Haha, ja fan sorry missade det. Sist jag var nere på F1 i Barcelona så hamnade jag med en jäkla gäng Säljare från SEAT som skulle på konferens..Fick sitta och förklara vad F1 är för nått, så intresset var noll. Mer dyr dricka äta resa ;)

mangewide
2021-10-23, 13:26
Intressant i min beställning ser det ut som följande, lika bredd som sommar däcken.

Har inte hänt att de bytt fabrikat för mig, endast att man eventuellt får den senaste utgåvan. Man får hoppas på Haka 10 :)


Paketutrustning
SEWA09871 235/55R19 HKPL 9 SUV Dubb (2st)
SEWA10102 255/50R19 HKPL 9 SUV Dubb (2st)


Intressant!, hämtade mina Hakka 10 igår i Uppsala i 19", men de är inte gjorde för EV som jag förstod. Det är vikten på elbilarna som gör att de måste ha lite special och dyrare däck?

Förövrig shit, Hakka 10 kändes både galen mjuka i gummit och vassa dubbar...kommer gå som på räls dessa... :)

13074

mangewide
2021-10-23, 13:54
Upplevde ljudkomforten som bra, både motorväg och i stad.

Inredningen är klart bättre i ID 4(förutom pianolacken i dörrarna) mer mjuka material och ombonad.

- - - Uppdaterad - - -



Ok tack, uppdatera gärna när bygget kommer igång. Min står också i produktionsplaneringstatus, inget meddelande om försening ännu.

Håller men vem uppfann pianolack?, repas och flottas direkt :(

Är faktiskt lite mindre i min mk8 mot min mk75 faktiskt! :

Det jag reagerade på med ID bilarna, att man hade det i dörrarna?!, hur F-n tänkte man där.. Kommer ju se ut som krig efter väldigt kort tid om man inte folierar detta..men samtidigt, jäkla va flottigt och skitigt det såg ut på bilarna i hallen,..

Jaja ibland får design avdelningen bestämma för mkt :)

candyweiss
2021-10-23, 14:36
Så är ju allt som är svart, är grymt snyggt när det är rent, tvättat, städat och/eller polerat :)
Men raka motsatsen annars :D

mangewide
2021-10-23, 15:22
Så är ju allt som är svart, är grymt snyggt när det är rent, tvättat, städat och/eller polerat :)
Men raka motsatsen annars :D

Precis, fast jag kan nog vara en sån där Pust B..Så klarar jag icke av Svart! ;)..

Åter till GTX!

Detta var ju inte så bra?!, men det borde VW kunna lösa med en Mjukvaru uppdatering i framtiden?! .13075

Ni får vrida skärmen ;), vet inte varför den envisas att vrida bilden?! :)

mangewide
2021-10-23, 15:26
Öhh, ja? Varför valde de inte TDI denna gång också då? Kan det vara att de trots allt orkat sätta sig in i de ekonomiska egenskaperna som laddhybridprodukten erbjuder och gjort bedömningen att det totalt sett ändå är ett bättre val, ekonomiskt? Trots vissa nersidor. Som sagt, dina kollegor hade säkert gärna kört V8 bensin i motorvägsfart, om det hade varit ekonomiskt möjligt. Hade de arbetat i USA hade det varit ekonomiskt möjligt. Var och en gör väl vad den kan för att få ut så mycket som möjligt till så liten kostnad som möjligt, under det ekonomiska system och de ekonomiska förutsättningar man verkar. Typ.

Personligen tycker jag att laddhybrid har tillräckligt starka ekonomiska incitament för att jag ska kunna acceptera nackdelarna jämfört med en TDI eller TSI, samtidigt som jag får fördelarna jämfört med elbil (överlägsen frihet/mobilitet, höghastighetsprestanda, biltyp etc).

Så här är det på "alla" Svenska företag nuförtiden inkl mitt...saxat från TV ;)13076

Peter-C
2021-10-23, 18:24
Så här är det på "alla" Svenska företag nuförtiden inkl mitt...saxat från TV ;)13076

Tyvärr har inte laddhybriden något vettigt att tillföra mer än skattereduktion för användaren. Meningslöst rent miljömässigt enligt beskrivningen i citatet.

vfr
2021-10-23, 20:21
För den som kör mycket kortresor så kan den absolut göra det, men verkligen inte för exemplet ovan med stor del långkörningar. Då blir det riktigt fel. Var det inte Mercedes som hade kombinationen hybrid och diesel?

mangewide
2021-10-24, 10:35
Tyvärr har inte laddhybriden något vettigt att tillföra mer än skattereduktion för användaren. Meningslöst rent miljömässigt enligt beskrivningen i citatet.

Ja i många gånger en komisk produkt. Vi kan inte ladda på jobbet och många kan inte ladda hemma heller. Så de finns de som inte ens orkat plocka fram laddsladden :)

Man kör så långt och fort så att stå och ladda vid el långsam laddare ( dessa bilar har ju inte ens snabbladdning )..i en 30-40 min. Som man bränner av på några minuter i 120km/h...

Sen är ju den där komiska, att du dubbel så ofta service på dessa bilar!. Så man lär ju räkna 3ggr innan man ser att det verkligen lönar sig att köpa en laddhybrid..

Känns fortfarande rätt att man köpte en Rn bensinbil 2021 ;), sa att detta kommer nog tyvärr vara den sista man kan köpa.. Så gällde att passa på

Åter till GTX!, Spännande hur långt man kan åka med husvagn och i vintertid!. Detta måste ni uppdatera oss under resans gång med era ID bilar!

13077

mangewide
2021-10-24, 10:38
För den som kör mycket kortresor så kan den absolut göra det, men verkligen inte för exemplet ovan med stor del långkörningar. Då blir det riktigt fel. Var det inte Mercedes som hade kombinationen hybrid och diesel?

yes det är det enda som fortfarnade vågar sälja den kombon. Som egentligen är den smartaste om man nu ska ha hybrid..Men att köra diesel idag är ju som svära i kyrkan. Är ju inte PK korrekt nånstans ;)

cheba
2021-10-24, 16:40
För den som kör mycket kortresor så kan den absolut göra det, men verkligen inte för exemplet ovan med stor del långkörningar. Då blir det riktigt fel. Var det inte Mercedes som hade kombinationen hybrid och diesel?

Även Volvo hade denna kombination i förra generationens V60 (D5 och D6 hybridversionerna). VW har faktiskt också gjort plug-in med diesel, dock endast i XL1 vad jag vet.

vfr
2021-10-24, 17:18
Se där! Då har jag lärt mig ngt nytt, Det var bara MB som jag visste om... :)

mangewide
2021-10-24, 18:11
Även Volvo hade denna kombination i förra generationens V60 (D5 och D6 hybridversionerna). VW har faktiskt också gjort plug-in med diesel, dock endast i XL1 vad jag vet.

Ja precis, men även Kia och Range Rover och några till jag inte kommer på nu.. Har erbjudit detta..

Men som sagt, nu är alla livrädda för dieseln... :)

Mattias
2021-10-26, 08:23
Hej Alla,

ID4 och elbilsfrågor berör och engagerar många av oss och det är intressant att diskutera.
MEN vi håller en vänlig ton till varandra, jag har nu rensat några meddelande som jag inte tycker tillfört nått till ämnet eller som är direkt otrevliga.

Nu fortsätter vi att diskutera ID4 :cool:

mangewide
2021-10-26, 12:22
ID5! :)

Är det bara jag som tycker att man kanske går åt fel håll med storlek på bilarna och ELbilarna..

Kan ju inte vara bra för miljön att ytterligare en 2.3 Ton bil kommer som knappt har 40 mil i verklig räckvidd på sommaren?...

Vet att folk vill ha sina JÄTTE stora suvar och glida runt i, men när 500kg Batteri motsvara 20kg Diesel i räckvidd...

Så kommer ju alltid Elbilarna vara ena klumpendunser om man inte försöker få bilarna lite lägre och lättare...

Som en ID2 kombi!, skulle säkert 80% klara sig med... :)

För en ID3 är ju galet stor invändigt redan :)

candyweiss
2021-10-26, 12:33
Har det inte med att göra hur mycket man får hänga på dragkroken?

loadmaster
2021-10-26, 13:15
Tillverkarna vill väl producera modeller som passar in hos flera typer av potentiella köpare. Ensampendlare, liten familj, större familj osv.

Men visst, 2,3 ton är ju litegrann…
Inte som en Mk1 som man kan knuffa runt i garaget själv.

Om några år har säkert materialen förbättrats/lättats och därigenom spara vikt. Men vad jag läser och hör från Id4-ägarna nu är till 98% relaterat till mjukvara. Uppdatering som hänger sig, funktioner som helt plötsligt inte fungerar. De kreativa lösningarna är flera, rycka säkring 19 och 20, lossa minuskabeln osv..

mangewide
2021-10-26, 13:20
Har det inte med att göra hur mycket man får hänga på dragkroken?

Att de väger 2,3ton?...Nja ID4 har sämre dragvikt än Mk8 Golfen. Sen blir ju Elbil + släp för tungt för vanligt körkort.. :)

mangewide
2021-10-26, 13:25
Tillverkarna vill väl producera modeller som passar in hos flera typer av potentiella köpare. Ensampendlare, liten familj, större familj osv.

Men visst, 2,3 ton är ju litegrann…
Inte som en Mk1 som man kan knuffa runt i garaget själv.

Om några år har säkert materialen förbättrats/lättats och därigenom spara vikt. Men vad jag läser och hör från Id4-ägarna nu är till 98% relaterat till mjukvara. Uppdatering som hänger sig, funktioner som helt plötsligt inte fungerar. De kreativa lösningarna är flera, rycka säkring 19 och 20, lossa minuskabeln osv..

Va surt, är det inte helt knas att VW ska ha så svårt på mjukvaror, har inte VW haft konstiga problem med det de senaste 5åren?

Det klara inte av? eller så gör det för avancerade lösningar?..

Ta i trä, så funkar min Golf 100% än....

Jo förstår att man vill täcka alla Kundgrupper. Men säg för 15 år sedan, så klarade sig 95% med en Volvo V70 som vägde 1500kg..

Nu ska man ha en XC60 som är större överallt, men mindre invändigt. :)

Är ju knas med det här SUV Crossover idén.. Tror folk skulle behöva gå lite mer på Gym och hoppa Mcdonalds istället ;)...

-Men jag vill sitta högt och se bra..
-ja men är det smart om alla står på bion?

Bättre för miljön om man inte behöver åka runt med en tegelsten i CW värde.. ;)

vfr
2021-10-26, 14:36
Håller helt med dig, Mange! SUV-trenden har fått alla biltilverkare, t.o.m. nischade sportbilstillverkare, att plötsligt bygga stora tunga SUV:ar.

Peter-C
2021-10-26, 18:47
En märklig utveckling. Med dagens miljöfokusering i alla typer av media borde det vara omöjligt att sälja nya SUV:ar. Stort luftmotstånd, hög vikt=hög energiförbrukning oavsett energislag.

Förvisso har vi en Golf Alltrack men den räknas knappast som SUV :). (Vår drar ej mer energi än en vanlig bil).

AndySwede
2021-10-26, 21:55
Min suv drar faktiskt ingenting. När den står parkerad. Presterar nog inte mer än 500 mil per år, men betalar lika mycket vägtrafikskatt som någon som kör 5000 mil. Det är ju naturligtvis helt galet, oavsett drivmedel.

Jag säger det igen - bränslet är för billigt. Och systemet för att beräkna vägtrafikskatten är totalt föråldrat.

Peter-C
2021-10-26, 23:14
Val av fordon är helt fritt i detta land. Du har inte motiverat ditt val baserat på div miljöaspekter. "Straffskatt" får du betala.

Det som stör mig mest är de skattesubventionerade hybrid/ek objekten av suvar som man ser dagligen på vägar. Politisk åtgärd som individen givetvis nyttjar. Det kan man inte klandra någon för.... men ändå känns det fel.

mangewide
2021-10-27, 08:41
En märklig utveckling. Med dagens miljöfokusering i alla typer av media borde det vara omöjligt att sälja nya SUV:ar. Stort luftmotstånd, hög vikt=hög energiförbrukning oavsett energislag.

Förvisso har vi en Golf Alltrack men den räknas knappast som SUV :). (Vår drar ej mer energi än en vanlig bil).

Ja håller med, Det är som en skämt, ska man rädda miljön..Som tanken är med el så kan ju inte bygga 2ton plus kolosser som 90% inte utnyttjas i storleken (folk glider runt själva.. )

- - - Uppdaterad - - -


Min suv drar faktiskt ingenting. När den står parkerad. Presterar nog inte mer än 500 mil per år, men betalar lika mycket vägtrafikskatt som någon som kör 5000 mil. Det är ju naturligtvis helt galet, oavsett drivmedel.

Jag säger det igen - bränslet är för billigt. Och systemet för att beräkna vägtrafikskatten är totalt föråldrat.

Nej som mig, som heller inte kör min Golf! ;). Cyklar ju jämt!. Däremot, är det ju knäppt att det "bara" erbjuds tunga och höga SUVAR..

Se på Volvo?!, v-fan hände...XC40?!..Jäkla skåp...De har ju inget effektvit som C30 längre...

mangewide
2021-10-27, 08:46
Val av fordon är helt fritt i detta land. Du har inte motiverat ditt val baserat på div miljöaspekter. "Straffskatt" får du betala.

Det som stör mig mest är de skattesubventionerade hybrid/ek objekten av suvar som man ser dagligen på vägar. Politisk åtgärd som individen givetvis nyttjar. Det kan man inte klandra någon för.... men ändå känns det fel.

Precis!, 90% skiter ju i miljön. Det köper det som är "ekonomiskt" fördelaktigt , Som Volvos 2 ton hybrider, som drar 1,2liter efter 5mil när elen är slut..

En skrivbordsprodukt :), som ingen kommer våga köpa beggad för det är så onödigt avancerade..

Har en bekant som jobbar på Volvo utvecklingen, han skulle aldrig våga köpa en Volvo hybrid beggad. Kommer vara svårt dem reservdelar, för det händer så mkt och allt bli omodernt väldigt fort..

SSo
2021-10-27, 08:56
Även jag är starkt frågande till trenden av SUVar till alla, känner ingen lockelse alls där.
Det känns ju väldigt märkligt att man stoppar tunga batterier i en tung biltyp, hänger inte med i tankegångarna där..

Crille82
2021-10-27, 09:56
Förstår inte varför ni ställer er frågande till varför SUV:ar säljer? Jo, för att folk vill köpa dem, svårare än så är det inte.

Varför är något är ointressant för mig men intressant för andra? Det kan man fråga sig om allt, tämligen poänglöst.

De mesta av sport är helt ointressant för mig, särskilt fotboll. Varför slutar de inte spela och sända skiten på tv?

Att många vill ha en stor och rymlig bil där man sitter högt är väl inte så svårt att förstå?

Att SUV skulle vara en "trend" vet jag inte riktigt, det är inte direkt något som kommit de senaste åren...

Qwedz
2021-10-27, 10:48
Håller med Crille82, folk utgår hela tiden från sina egna premisser "nä men jag är nöjd med min Golf förstååår inte varför någon skulle vilja ha något annat" eller "Elbil? Varför då, min V70 diesel funkar klockrent". "SUV? Fy vad onödigt, jag sitter hellre på golvet och kör". Well, guess what, alla människor tänker inte likadant (och det är väl för väl).

loadmaster
2021-10-27, 11:15
Upplevde ljudkomforten som bra, både motorväg och i stad.

Inredningen är klart bättre i ID 4(förutom pianolacken i dörrarna) mer mjuka material och ombonad.

- - - Uppdaterad - - -



Ok tack, uppdatera gärna när bygget kommer igång. Min står också i produktionsplaneringstatus, inget meddelande om försening ännu.

Enligt ÅF byggs bilen nu denna vecka. Så en veckas försening so far.

candyweiss
2021-10-27, 11:17
Håller också med Chrille82. Jag är lång och har problem med ryggen, så SUVár passar mig perfekt. Har alltid fått "krypa" in i Golfar och andra bilar jag haft. Vi är 4 i familjen och bagaget är alltid fullt när vi handlar. Alla sitter bra i Tiguanen och sikten är suverän :D
Jag är också totalt ointresserad av sport, men jag hindrar inte övriga i familjen att utöva eller titta på fotboll mm :)

mangewide
2021-10-27, 11:57
Förstår inte varför ni ställer er frågande till varför SUV:ar säljer? Jo, för att folk vill köpa dem, svårare än så är det inte.

Varför är något är ointressant för mig men intressant för andra? Det kan man fråga sig om allt, tämligen poänglöst.

De mesta av sport är helt ointressant för mig, särskilt fotboll. Varför slutar de inte spela och sända skiten på tv?

Att många vill ha en stor och rymlig bil där man sitter högt är väl inte så svårt att förstå?

Att SUV skulle vara en "trend" vet jag inte riktigt, det är inte direkt något som kommit de senaste åren...

Tycker bara om man ska "låtsas" vara miljömedveten som elbilen är tanken. Så är när jag läste till ingenjör väldigt dumt att bygga en tung sak med luftmotstånd som en tegelsten om man vill åka effektivt med lite miljöpåverkan..

Sen förstår jag oxå att folk tycker det är nice att stå och köra, men ju rätt fel väg att gå... :)

Problemet att det har ju gått lite inflation i SUV, så ALLA ska ju ha det.. eller blir tvingade. För finns ju faktiskt inte många alternativ hos många.. Se bara Volvos utbud...

Det säger att de bygger bara vad folk vill ha....



- - - Uppdaterad - - -


Håller också med Chrille82. Jag är lång och har problem med ryggen, så SUVár passar mig perfekt. Har alltid fått "krypa" in i Golfar och andra bilar jag haft. Vi är 4 i familjen och bagaget är alltid fullt när vi handlar. Alla sitter bra i Tiguanen och sikten är suverän :D
Jag är också totalt ointresserad av sport, men jag hindrar inte övriga i familjen att utöva eller titta på fotboll mm :)

Ja har man problem så självklart. Men mina föräldrar som är 75år ich, det åker Mk7 GT som är "sänkt" utan problem. Så tror 90% inte behöver åka stå bil :)

Crille82
2021-10-27, 12:15
Sen handlar inte konsumtion bara om vad man nödvändigtvis "behöver", utan som bekant vad man "vill ha" och "har råd" med.

Man behöver inte en Golf R, när en Polo 1.0 gör jobbet lika bra.

Man behöver inte åka på semester till Nya Zeeland, när det går bra med Gran Canaria, eller Falköping.

Man behöver inte bo i en villa på 180 kvm, när en lägenhet på 80 kvm räcker till.

Skall vi koncentrera oss på ID.4, eftersom tråden handlar om den?

oskee
2021-10-27, 17:44
Håller också med Chrille82. Jag är lång och har problem med ryggen, så SUVár passar mig perfekt. Har alltid fått "krypa" in i Golfar och andra bilar jag haft. Vi är 4 i familjen och bagaget är alltid fullt när vi handlar. Alla sitter bra i Tiguanen och sikten är suverän :D
Jag är också totalt ointresserad av sport, men jag hindrar inte övriga i familjen att utöva eller titta på fotboll mm :)

Jag med, är 1,9+ och har en Golf, och ja det är drygt att "krypa" ner i den, speciellt när man även har en Tiguan som referens. Det är just Golf:en jag byter mot ID 4:an.

Kändes rätt i tiden med en Elbil, sen är det väldigt skoj med ny teknik :)

oskee
2021-10-27, 17:48
Enligt ÅF byggs bilen nu denna vecka. Så en veckas försening so far.

Åh vad kul, tack för uppdateringen. Om den är igång bör det inte bli någon mer försening.

Min slot emot V45 ligger kvar än så länge.

candyweiss
2021-10-27, 19:17
Jag med, är 1,9+ och har en Golf, och ja det är drygt att "krypa" ner i den, speciellt när man även har en Tiguan som referens. Det är just Golf:en jag byter mot ID 4:an.

Kändes rätt i tiden med en Elbil, sen är det väldigt skoj med ny teknik :)
Min nästa hade också kunnat bli en sådan, tyvärr finns inga laddmöjligheter, varken hemma eller på jobbet :(

mangewide
2021-10-28, 06:54
En sista om storleken och EL! :), Om man nu "tvingar" folk till el med lagstiftning som nu är fallet, så borde man ju även tvinga tillverkare att köra mindre och effektivare elbilar. För som det är nu, är ju rätt bra huggsexa om elen i Europa eftersom det slösas helt galet på ineffektiva elbilar och spa bad :)...
Tycker det är lite moment 22..kommer ju aldrig bli bra om man inte har effektiva elbilar..

Yes åter till ID4! ;)

Varför valde ni den och inte Skodan förresten?. Har en polare som nu har tröttnade helt på sin GTE Passat.. Som jag skrev tidigare om servicen.. Han räknad ut att han kommer lägga i snitt 10 000 i service per år på 3500mil körning.. Är ju galet för en typ 2 år gammal bil som gått 4000 mil...

6000mila servicen med DSG oljebyte var typ 12 000 :)

Så nu ska det bli ID4!, men jag föreslog att kolla på Skodan. Den har väll egentligen fått bättre kritik?. Fast är väll extremt snartlika bilar...

mangewide
2021-10-28, 07:57
Intressant om laddning!

Om inte jag är helt ute, så blir det ju tyvärr inte mkt billigare än att åka bensin/el om man int ekan ladda hemma?

Tänk att med dessa 300-400kr, så kommer man nu ju bara hälften vad en bensin och 1/3 av motsvarande diesel gör..

Den inte så fort att ladda heller :(..

Krångligt.se detta.. :)

https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/snabbladdning-av-elbil-i-verkligheten/

loadmaster
2021-10-28, 08:04
Blev aldrig riktigt fäst vid Enyaq när jag kollade runt på elbil. Jag gillade designen på ID4 och den kändes rätt i storlek, inte för stor.
Enyaqen har precis som du säger Mange fått bra kritik på sina håll. Det har gnällts lite på ID4:an och framförallt funktioner/design inuti.

mangewide
2021-10-28, 08:45
Ok, men är det inte lika stora till 99%?. Eller är den Ännu större?..

Håller med Skodan är bättre funktion/design, jag gillar egentligen nya Octavian bättre än min Mk8 invändigt. Mer knappar, och inte alls sämre kvalité´

Kul att VW och Seat är minst användvänliga av deras 4 märken! :)

Gråtand
2021-10-28, 15:42
Intressant om laddning!

Om inte jag är helt ute, så blir det ju tyvärr inte mkt billigare än att åka bensin/el om man int ekan ladda hemma?

Tänk att med dessa 300-400kr, så kommer man nu ju bara hälften vad en bensin och 1/3 av motsvarande diesel gör..

Den inte så fort att ladda heller :(..

Krångligt.se detta.. :)

https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/snabbladdning-av-elbil-i-verkligheten/

Är inte det där lite äpplen och päron? Skaffar verkligen någon elbil med ekonomi som argument om man inte kan ladda hemma, på jobbet eller annan plats där laddning/elpris är betydligt mycket billigare än Ionity eller kanske till och med gratis? Hade man jämfört en diesel- eller bensin-bil med kostnaden för "drivmedel" om man laddar hemma blir ju jämförelsen en helt annan.

loadmaster
2021-10-28, 16:09
Blir bökigt i längden om man inte kan ladda hemma eller på jobbet, så nej det tror jag inte.

vfr
2021-10-28, 18:27
Vi gjorde det. Vi skaffade elbil för fyra år sedan och satte inte upp egen laddbox förrän i vintras. Och ingen vettig laddning på jobbet heller. Men däremot tillgång till laddning på andra ställen där man är regelbundet.

mangewide
2021-10-28, 21:34
Är inte det där lite äpplen och päron? Skaffar verkligen någon elbil med ekonomi som argument om man inte kan ladda hemma, på jobbet eller annan plats där laddning/elpris är betydligt mycket billigare än Ionity eller kanske till och med gratis? Hade man jämfört en diesel- eller bensin-bil med kostnaden för "drivmedel" om man laddar hemma blir ju jämförelsen en helt annan.

Nej håller med 90% kan nog ladda hemma som har elbil...

MEN man måste komma ihåg att över att 50% av alla i Sverige inte kan ladda hemma/jobb...och kan tycka lite taskigt att man pushar ut elbilar som enda alternativt som gäller för att rädda miljön :)..

- - - Uppdaterad - - -


Vi gjorde det. Vi skaffade elbil för fyra år sedan och satte inte upp egen laddbox förrän i vintras. Och ingen vettig laddning på jobbet heller. Men däremot tillgång till laddning på andra ställen där man är regelbundet.

Oj imponerade!, men då har ni även en Golf för att kunna åka hur som helst också? :)

oskee
2021-10-28, 21:54
En sista om storleken och EL! :), Om man nu "tvingar" folk till el med lagstiftning som nu är fallet, så borde man ju även tvinga tillverkare att köra mindre och effektivare elbilar. För som det är nu, är ju rätt bra huggsexa om elen i Europa eftersom det slösas helt galet på ineffektiva elbilar och spa bad :)...
Tycker det är lite moment 22..kommer ju aldrig bli bra om man inte har effektiva elbilar..

Yes åter till ID4! ;)

Varför valde ni den och inte Skodan förresten?. Har en polare som nu har tröttnade helt på sin GTE Passat.. Som jag skrev tidigare om servicen.. Han räknad ut att han kommer lägga i snitt 10 000 i service per år på 3500mil körning.. Är ju galet för en typ 2 år gammal bil som gått 4000 mil...

6000mila servicen med DSG oljebyte var typ 12 000 :)

Så nu ska det bli ID4!, men jag föreslog att kolla på Skodan. Den har väll egentligen fått bättre kritik?. Fast är väll extremt snartlika bilar...

Gällande val av just Id 4:an så var det designen som avgjorde. Designen liksom växte på mig, liknande känsla som man fått tidigare vid större MK-uppdateringar. Modernare och intressantare design jämfört med Skodan. Skodan har en mer traditionell design (fortfarande snygg). Mycket kritik gällande touchknappar etc men har själv inte upplevt några problem med dem de gånger jag provkört och klämt och känt på ID4:an.

vfr
2021-10-28, 22:06
Oj imponerade!, men då har ni även en Golf för att kunna åka hur som helst också? :)

Ja, än så länge. Men sedan ett år tillbaka så har den inte gått många mil, inte ens långresor eftersom vi gör även dom med elbil numera. Vi har åkt flitigt mellan Kungsbacka, Örebro och Stockholm under senaste året och enbart med ebil. Golfen har bara gått lokalt och lite bankörning under den tiden.

candyweiss
2021-10-28, 23:07
Vad är det för elbil ni har?

vfr
2021-10-29, 05:35
Zoe, så tyvärr ingen VW.

Åter till ämnet, id.4.

mangewide
2021-10-29, 08:09
Ja, än så länge. Men sedan ett år tillbaka så har den inte gått många mil, inte ens långresor eftersom vi gör även dom med elbil numera. Vi har åkt flitigt mellan Kungsbacka, Örebro och Stockholm under senaste året och enbart med ebil. Golfen har bara gått lokalt och lite bankörning under den tiden.

Ok :), ja med den är är perfekt kombo!

Skulle oxå göra så om jag behövde åka mkt, inte skulle man pendla med denna dyra Mk8.

Däremot som jag som bara har ett garage och vill ha en bil som kan allt. Från att skjutsa ungar till träning och åka bana och sladda runt i fjällen...

Så har jag verkligen försökt att se på el som ett alternativ. Men finns inget som uppfyller det vad jag hittat :)

MEN jag känner mig mobbad när jag var på VW sist, Nästa bara ID bilar både inne och ute i hallen :(..

Åter till ID! :)

13081

mangewide
2021-10-29, 08:13
Gällande val av just Id 4:an så var det designen som avgjorde. Designen liksom växte på mig, liknande känsla som man fått tidigare vid större MK-uppdateringar. Modernare och intressantare design jämfört med Skodan. Skodan har en mer traditionell design (fortfarande snygg). Mycket kritik gällande touchknappar etc men har själv inte upplevt några problem med dem de gånger jag provkört och klämt och känt på ID4:an.

Ok :)

Men Q4an då!, den verkar ju klart bäst, men även klart dyrast och ETT års lev tid på den. Det går ju inte...:)

Verkar ju galen lev tid på bilar, min MK8R har 1års lev tid nu i UK.... Verkar gå åt det håller här oxå..

Vem vill vänta 1år på en Golf?!.. :)

Gråtand
2021-10-29, 13:48
MEN man måste komma ihåg att över att 50% av alla i Sverige inte kan ladda hemma/jobb...och kan tycka lite taskigt att man pushar ut elbilar som enda alternativt som gäller för att rädda miljön :)..

Vet inte var den siffran kommer ifrån, men man ska kanske också komma ihåg att alla inte har behov av bil. Gör jag ett antagande om att de som inte har tillgång till laddning hemma bor i flerfamiljshus eller radhus så kan man kanske också anta att en större del av dessa inte har behov av bil.

Än så länge så finns det ju inget krav på att man måste skaffa elbil, det går utmärkt att köpa bensin, diesel, vätgas eller annat. Men att det för nybilsköp premieras elbilar är väl knappast något konstigt. Även om elbilar idag inte är så effektiva som de i framtiden kommer att bli så är de ju ändå mer miljövänliga än en bil med bensin eller diesel.

Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.

AndySwede
2021-10-29, 14:00
Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.
Nja. Det är en knappt en halvsanning. Den stora sanningen är att biltillverkarna får böta enorma summor om de inte sänker sina tillverkade bilars koldioxidutsläpp, så de är tvingade att tillverka elbilar och laddhybrider. Och köpa utsläppsrätter från t ex Tesla.

vfr
2021-10-29, 14:18
Det är ju en kombination. Samhället pushar för elbilar och hybrider av förklarliga skäl, och det tvingar tillverkarna att tillverka elbilar och hybrider. Så det beror på om man ser det från samhällets sida eller från tillverkarna. Båda uttrycken är ju rätt från sitt perspektiv.

mangewide
2021-10-29, 14:23
Vet inte var den siffran kommer ifrån, men man ska kanske också komma ihåg att alla inte har behov av bil. Gör jag ett antagande om att de som inte har tillgång till laddning hemma bor i flerfamiljshus eller radhus så kan man kanske också anta att en större del av dessa inte har behov av bil.

Än så länge så finns det ju inget krav på att man måste skaffa elbil, det går utmärkt att köpa bensin, diesel, vätgas eller annat. Men att det för nybilsköp premieras elbilar är väl knappast något konstigt. Även om elbilar idag inte är så effektiva som de i framtiden kommer att bli så är de ju ändå mer miljövänliga än en bil med bensin eller diesel.

Sen pratas det ju mycket om långa körsträckor, men tittar man på statistik så kördes personbilar i genomsnitt 1100 mil under 2020 (trafa.se). Och det sägs att varannan bilresa i Sverige är under 5 km. Så inte är det väl konstigt att man pushar för elbilar eller laddhybrider.

Ja man kan vrida på det där, men de jag läst. De som idag har bil, kan inte 50% ladda hemma.. Så är inte de som cyklar jag tänker på..

Sen tycker jag man kan vända på det, kör man mindre än 1100mil per år. Så är ju inte drivmedlet mkt i den totala kostnaden för en bil som kostar i snitt 400 000?. Känns som det finns fler elbilar för över 500 än under?

Men är enkelt som Andreas nedan skriver!, tillverkarna är ju tvingade att göra elbilar för utsläppsreglerna i EU. Annars kan de ju lägga ner, kan ju inte sälja nått här annars..
Att köpa bensinbil som mig 2021 är ju rent korkat, men även som jag skrivit troligen sista roliga bilen man kan köpa som smäller och har sig. Sen blir det ännu mer orimligt att betala all malus för att elbilsfolk ;)

Det man hade hoppats att elbilen består ju av betydligt mindre delar än en fossilbil, att den skulle vara mkt billigare att tillverka och sälja.. Men det verkar ju vara långt kvar innan man kan erbjuda en elbil som kan ersätta säg en Golf för 250 000...ID3 är ju nära. Men ändå ca 50% dyrare fortfarande.. :)

Shit va dyra tillvalen var på ID bilen?!, . Mkt dyrare än på dyra R :)!.
Sen 70 000 bort på detta, men rätt galet pris för en 204hk...
Tur att det finns bra lease på dessa!, kanske inte nån som köper dessa bilar privat?

:)13082

Gråtand
2021-10-29, 16:00
Sen tycker jag man kan vända på det, kör man mindre än 1100mil per år. Så är ju inte drivmedlet mkt i den totala kostnaden för en bil som kostar i snitt 400 000?. Känns som det finns fler elbilar för över 500 än under?
Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte potentiella elbilsköpare (som faktiskt räknar på hela kostnaden av ett bilägande) ser ekonomi som en anledning att välja elbil. Då är man blind för många delar av kalkylen.

Det stycket med mil och resor som jag skrev blev kanske lite frånkopplat resten av inlägget, men anledningen till att jag la till det var många klagar på elbilar och laddhybrider att man inte kan göra den där långa resan på bara el utan att ladda under resa. Försökte visa att de flesta resor som görs är så pass korta att de till och med kan göras med en laddhybrid med inte så lång räckvidd.



Det man hade hoppats att elbilen består ju av betydligt mindre delar än en fossilbil, att den skulle vara mkt billigare att tillverka och sälja.. Men det verkar ju vara långt kvar innan man kan erbjuda en elbil som kan ersätta säg en Golf för 250 000...ID3 är ju nära. Men ändå ca 50% dyrare fortfarande.. :)
Mindre delar och billigare att tillverka? Måhända att drivlinan för en bil med förbränningsmotor nog innehåller fler delar än drivlinan för en elbil, men i övrigt innehåller de ju ganska mycket samma delar. Sen har du batteriet som säkerligen kostar en hel del. Sen är ju elbil fortfarande lite "nytt" och överprisat pga det. (Ja jag vet att Tesla levererat elbilar i snart 10 år, men om vi pratar om bilar med en lite mer "normal" prislapp så är det ju bara ett par år som det funnits modeller att välja).



[...] rätt galet pris för en 204hk...
Tror det är fel målgrupp för att hästkrafter ska vara en viktig del.

oskee
2021-10-29, 18:20
Ej ID4 relaterat. Men den kanske mest kända sportbilstillverkaren Porsches försäljning hitintills i år.

"The Porsche Taycan Is Outselling The 911, The Panamera, And The Boxster And Cayman So Far This Year"

https://www.carscoops.com/2021/10/the-porsche-taycan-is-outselling-the-911-the-panamera-and-the-boxster-and-cayman-so-far-this-year/

mangewide
2021-10-29, 19:21
Ej ID4 relaterat. Men den kanske mest kända sportbilstillverkaren Porsches försäljning hitintills i år.

"The Porsche Taycan Is Outselling The 911, The Panamera, And The Boxster And Cayman So Far This Year"

https://www.carscoops.com/2021/10/the-porsche-taycan-is-outselling-the-911-the-panamera-and-the-boxster-and-cayman-so-far-this-year/

Nja men kan de inte vara miljöhysterin?. Jag kan välja en Taycan på jobbet, men inte en Polo ;). Är ju helt sjukt om man ska vara seriös...En 1,5 mille lekbil mot en väldigt billigt och praktiskt bil.....Nja inte Pk att åka en 90h bensin......knas 2.0..:)

mangewide
2021-10-29, 19:27
Som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag inte potentiella elbilsköpare (som faktiskt räknar på hela kostnaden av ett bilägande) ser ekonomi som en anledning att välja elbil. Då är man blind för många delar av kalkylen.

Det stycket med mil och resor som jag skrev blev kanske lite frånkopplat resten av inlägget, men anledningen till att jag la till det var många klagar på elbilar och laddhybrider att man inte kan göra den där långa resan på bara el utan att ladda under resa. Försökte visa att de flesta resor som görs är så pass korta att de till och med kan göras med en laddhybrid med inte så lång räckvidd.



Mindre delar och billigare att tillverka? Måhända att drivlinan för en bil med förbränningsmotor nog innehåller fler delar än drivlinan för en elbil, men i övrigt innehåller de ju ganska mycket samma delar. Sen har du batteriet som säkerligen kostar en hel del. Sen är ju elbil fortfarande lite "nytt" och överprisat pga det. (Ja jag vet att Tesla levererat elbilar i snart 10 år, men om vi pratar om bilar med en lite mer "normal" prislapp så är det ju bara ett par år som det funnits modeller att välja).



Tror det är fel målgrupp för att hästkrafter ska vara en viktig del.

Vet inte om jag hänger med. Men röstar man på miljöpartiet eller tror man att det är billigt att åka elbil?:confused:

Säg att man kör snitt 1100 mil per år..typ 10 000kr i diesel.. Är ju galet liten summa vad en bil kostar??"..

Så vidhåller att åka elbil med så lite bil är .....jag fattar inte :)

Mex165
2021-10-29, 21:20
Är väl ingen som tror att "el-bil" är miljövänligt?

Gråtand
2021-10-30, 16:14
Vet inte om jag hänger med. Men röstar man på miljöpartiet eller tror man att det är billigt att åka elbil?:confused:

Säg att man kör snitt 1100 mil per år..typ 10 000kr i diesel.. Är ju galet liten summa vad en bil kostar??"..

Så vidhåller att åka elbil med så lite bil är .....jag fattar inte :)
Det jag menade var att det finns de som väljer bil efter andra premisser än vad som är billigast. Man kanske till exempel tycker att det finns en poäng att värna om klimatet, något jag inte tror man måste rösta på miljöpartiet för att tycka. Eller så kanske man inte tycker att avgasknallar är ascoolt utan ser bilen som ett transportmedel och gillar att det är tyst.

"Elbil med så lite bil....." den fattar inte jag heller 😉 . Argumentet för elbil är väl inte knutet till mil. Eller blir det mer försvarbart om man kör 3000 mil/år än om man kör 1000 mil/år?

mangewide
2021-10-30, 17:16
Skojade om miljöpartiet, för är ju bara 4% som gillar dem ;)

Men jag tror tyvärr 90% som kört elbil "skiter" i miljön tyvärr... I alla fall dem jag känner och jobbar med gör det för de tror det är billigt och tyst..

Fast att det är så billigt, stämmer ju inte alls i alla fall!. Man måste ju åka bra långt för att verkligen tjäna på elbil. De är ju galet dyra om man ska kunna ersätta säg en V90...Då är det 600k plus som gäller...Och hur många Svenska är redo att betala det?... Medianbilen i Sverige är 100 00!!. Så galet långt ifrån vad en vettig Elbil kostar..

Sen är ju Servicen på en Id4 dyrare än min Golf...bara med 1kr.. Men knäppt iallafall!

Har en vän som en en Tesla 3 som kör 6000mil per år!. Där kan vi snacka att det lönar sig att åka el!!. Han spar ca 60 000 kr per år! :)

oskee
2021-10-30, 20:46
Beror så klart vad man jämför med. En bil i liknande storlek tex Tiguan ligger även den på 500kkr+ om man inte väljer en sneak 150hk bensin vill säga, och den kan man jämföra med en sneak ID4.

För mig såg jag ingen anledning till att välja Tiguanen framför ID 4 GTX:en.

mangewide
2021-10-31, 08:28
Beror så klart vad man jämför med. En bil i liknande storlek tex Tiguan ligger även den på 500kkr+ om man inte väljer en sneak 150hk bensin vill säga, och den kan man jämföra med en sneak ID4.

För mig såg jag ingen anledning till att välja Tiguanen framför ID 4 GTX:en.

Nej precis , blir väll nästan samma pris på dessa efter 70 000 rabatten. Där är ju ID verklgen en smartare val!

Men har ni tänkte på vilken liten fuling VW börjat med privatleasing på dessa dyra ID bilar?, tror det har tagit detta från Polestar som gör börjad med detta med deras Polestart 2.. Man ska lägga in en kontant insats för att låna bien!!

Så att man får ner månadskonstanden till 4995 som ser så bra ut i annonserna..Men egentligen är det typ 5500 eller 6000...

Smart!, och rent av fräckt! ;). Hört fler som inte tänkt på det när det blivit sugna på ny bil.. :)

mangewide
2021-11-01, 06:56
Nu verkar ju en Polare beställa en GTX.. :). Så nu vet man allt om denna ....

Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..

Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt.. :). Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön! :)

AndySwede
2021-11-01, 07:04
Nej precis , blir väll nästan samma pris på dessa efter 70 000 rabatten. Där är ju ID verklgen en smartare val!

Men har ni tänkte på vilken liten fuling VW börjat med privatleasing på dessa dyra ID bilar?, tror det har tagit detta från Polestar som gör börjad med detta med deras Polestart 2.. Man ska lägga in en kontant insats för att låna bien!!

Så att man får ner månadskonstanden till 4995 som ser så bra ut i annonserna..Men egentligen är det typ 5500 eller 6000...

Smart!, och rent av fräckt! ;). Hört fler som inte tänkt på det när det blivit sugna på ny bil.. :)
Den som inte kollar sånt här behöver antagligen en förmyndare.

- - - Uppdaterad - - -


Nu verkar ju en Polare beställa en GTX.. :). Så nu vet man allt om denna ....

Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..

Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt.. :). Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön! :)
Det kan ju inte vara nåt problem att bygga bilen så den kan hantera en högre släpvagnsvikt. Sanningen är väl att ingen ska börja gnälla över att räckvidden blir 30 mil, eller kanske 20 för en bil som kostar en halv miljon kronor...

mangewide
2021-11-01, 08:35
Den som inte kollar sånt här behöver antagligen en förmyndare.

- - - Uppdaterad - - -


Det kan ju inte vara nåt problem att bygga bilen så den kan hantera en högre släpvagnsvikt. Sanningen är väl att ingen ska börja gnälla över att räckvidden blir 30 mil, eller kanske 20 för en bil som kostar en halv miljon kronor...

:D Haha så enkelt är det inte, har precis fått ett utlägg med div excell av kollegan!

Där det visar hur korkat det är att leasa denna elbil. Om man kör lite längre och säg har en 100 000 att lägga in.

Att leasing kan ligga så lågt som, eller lågt en ID4 GTX med 3500mil kostade över 8000 att privat leasa. Är ju att Firman snor det 70 000 i miljöbonusen och sen ger rätt lite rabatt på bilen.

Så räkna ordentligt gott folk om ni ska köpa eller hyra en så här dyr bil :)

Fast Tesla X har ju 2,5 ton dragvikt och "10"mil range, Så jag tror ändå att det varit smartare att haft säg minst 1600kg som vilken bensinbil som helst. De behöver ju inte skryta hur dålig räckvidd bilen får, det gör ju inte Tesla ;)

Sen va galet lite rabatt man får på dessa elbilar...en bil för 610 000.....15 000 rabatt....Vi kunde få 30 000 genom jobbet, men motsvarande Passat GTE får vi 90 000..

Så dåligt med marginal på dessa? :)

Falcor
2021-11-01, 14:36
Troligtvis så ger dom ingen rabatt för dom vet att dom kan sälja fler än dom kan producera närmaste året eller två så då håller dom upp marginalerna istället.

vfr
2021-11-01, 14:47
Ja, troligen är det så.

mangewide
2021-11-01, 15:06
Troligtvis så ger dom ingen rabatt för dom vet att dom kan sälja fler än dom kan producera närmaste året eller två så då håller dom upp marginalerna istället.

Japp troligen, men tror jag har en rätt bra säljare och utryckte att det verkligen har mindre marginal på ID bilarna. Så går inte att ge alls i närheten som andra bilar..

Sen självklart!, säljer ju som smör!. Så dumt att rea nu! :)

Nyqan72
2021-11-03, 09:22
Nu verkar ju en Polare beställa en GTX.. :). Så nu vet man allt om denna ....

Service avtal 3år/ 10 000mil....110kr!!. Det var ju bra!..

Nackdelen kan inte dra husvagnen pga av den låga dragvikten på 1200kg, där är väll elbilens akilleshäl. Inte många elbilar som har eller har väldigt låg dragvikt.. :). Men får ta en en gammal diesel V70 när det ska ut med den, ...Bra för miljön! :)


Man kan väll säga att man kan ju inte köra husvagn med en normal elbil idag:confused:. Man måste ju minst ha utökat B eller BE totalvikten blir för stor. Du kan ju dra 12ookg med ID4 men inte med ett B kort. Du kan bara köra en vanligt liten släp. sen blir det för tungt:rolleyes:

mangewide
2021-11-04, 21:08
Nej precis, kräver utökat direkt :). Tesla x som väger 2.5 och får dra 2.5...kräver ju hyffsat kort oxå :)

mangewide
2021-11-17, 10:24
På tal om Elbil...är detta ok? #copycat ;)

Annars tror jag denna kan nog vara den "bästa" elbilen just nu KIA EV6

https://www.instagram.com/p/CWXanFzIsH7/?utm_source=ig_web_copy_link13101

vfr
2021-11-17, 10:52
Skiljer ju lite i formerna och så, men det övergripande synintrycket är att det ser väldigt lika ut. ;)

mangewide
2021-11-17, 10:59
Ja Kian ser ut som ett ryndskepp från sidan..Och bakifrån...hejochhå.. :). Men ska köra denna och göra en lite jämförelse mot ID tänkte jag :)

oskee
2021-12-29, 12:56
Någon som har fått sin bil levererad ännu? Min är på gång hem så hoppas få den mitten/slutet utav Januari,

loadmaster
2021-12-30, 15:11
Nej, trots regnr 30/11 och stod på båten till Södertälje 15/12..
Status i appen säger fortfarande ”..snart färdigbyggd”. Det här är för dåligt VW [emoji107]
Jag tror ÅF håller på den tills efter nyår, så den kommer på 2022 års budget.

candyweiss
2021-12-30, 15:38
Regnumret fick jag i stort sett direkt efter beställning så det säger inte så mycket om när bilen levereras.

oskee
2021-12-30, 16:28
Okej då är det nära för din del. Ja säljaren som kan säga statusen, appen är inget att lita på. Min gick ifrån "planering" till "snart klar". Min bil var färdigbyggd och på väg till båten 17/12.

Vad gäller reg-nummer så brukar de skapas när bilen är färdigbyggd, men kan ha fel. Min bilar har alltid haft ett nummer under rubriken "regnummer" men det brukar aldrig stämma med det slutgiltiga.

loadmaster
2021-12-30, 16:29
Regnummer får den ungefär när den står i hamnen i Tyskland i väntan på båt. Chassinummer när den byggs.

MacAllan
2021-12-30, 16:31
Det är väl ganska normalt att det är runt 2 veckors färdigställning när den kommit till Sverige och med tanke på alla helgdagar nu så kan det ta lite extra tid.

loadmaster
2022-01-15, 13:36
Hämtade min Gtx igår. Fantastisk bil att köra. Nu får Gti:n stå i garaget ett tag [emoji41]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220115/67d19bb229f178176894ac53e04a377c.jpg

MickeR
2022-01-15, 13:39
Hur känns prestanda jmf med gti?

oskee
2022-01-15, 14:12
Snygg, är den grå eller svart? (gissar på grå).

Ska hämta min på Torsdag :)

loadmaster
2022-01-15, 21:14
Den är Mangan Grey. Vad gäller draget så har jag bara kört på komfortläget ännu. Men den är riktigt pigg vid gaspådrag och en fröjd vid omkörningar. Går tyst och fint, dock såklart ljud från nya Hakka dubbdäck.
Bestämde mig för en CTEK Njord Go laddbox, då den kan tas med om man åker upp till stugan etc. Vettig app där man kan ställa laddstyrkan också. Sen flyttar vi till ett nytt hus där det finns laddstolpar på parkeringsplatserna utanför, och dessa styrs via Cacharge som BRF har upphandlat. Då kommer såklart inte laddboxen behövas.
Nu gäller det att sätta sig in i funktioner och infotainmentsystemet.. :cool:

loadmaster
2022-01-15, 21:18
Intressant camber bak. Tydligen får alla denna inställning från fabrik.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220115/a825f172ace896767d71695d571b5950.jpg

oskee
2022-01-16, 11:20
Riktigt fin, lika som min bil.

Segaste beskedet, fått Covid i familjen så måste boka om bil-leveransen...

candyweiss
2022-01-16, 11:39
Intressant camber bak. Tydligen får alla denna inställning från fabrik.
1. Menar du att det ser ut som du har negativ camber?
2. Ska du ändra inställningen?

MickeR
2022-01-20, 13:06
Ska bli spännande och se när min bil kommer. Beställde 12:e oktober, dvs drygt 3 månader sen och den har inte kommit en mm. Den har inte ens planerats för att produceras än. Sen har VW uppdaterat flera av teknikpaketen sen jag beställde. Både teknik och assistans -tillvalen är bättre nu. Bla finns ett riktigt ljudpaket med sub, bättre kameror etc. Jag kan ändra min beställning till det nya utförandet då bilen inte behandlats än, men då får man tyvärr även den nya prislistan så det skulle vara +30k för att få de nya paketen.....känns tveksamt :eek:

mangewide
2022-01-20, 13:23
Kan du bryta kontraktet oxå om det drar ut för mkt i tid?. Har en kollega som lyckades få in det, tar det längre än 6mån.. Så kunde han bryta...Att bryta annars kostar väll typ 500 000 om man är sen att bryta, är helt galet dyrt att bryta i alla perioder. :)

candyweiss
2022-01-20, 13:38
Ska bli spännande och se när min bil kommer. Beställde 12:e oktober, dvs drygt 3 månader sen och den har inte kommit en mm. Den har inte ens planerats för att produceras än. Sen har VW uppdaterat flera av teknikpaketen sen jag beställde. Både teknik och assistans -tillvalen är bättre nu. Bla finns ett riktigt ljudpaket med sub, bättre kameror etc. Jag kan ändra min beställning till det nya utförandet då bilen inte behandlats än, men då får man tyvärr även den nya prislistan så det skulle vara +30k för att få de nya paketen.....känns tveksamt :eek:
Så var det när jag beställde min Tiguan mk2 också. Utrustning och paket ändrades flera gånger innan jag beställde. Jag beställde när den utrustning jag ville ha fanns att beställa. Sen ändrades det även innan och när bilen tillverkades. Som tur var ändrades inget till det bättre för min del.
Men känns som om VW är grymt veliga med sin utrustning och paket? Vet inte hur det är hos andra tillverkare?

MickeR
2022-01-20, 14:16
Kan du bryta kontraktet oxå om det drar ut för mkt i tid?. Har en kollega som lyckades få in det, tar det längre än 6mån.. Så kunde han bryta...Att bryta annars kostar väll typ 500 000 om man är sen att bryta, är helt galet dyrt att bryta i alla perioder. :)

Jag planerar att byta i Juli, var min VW säljare som tyckte det var lagom att beställa i oktober då :D Så de har uppenbarligen koll på att levtiden är klart mer än 6 månader. Jag är inte det minsta pigg på att byta från tunad Golf R till ID4GTX så för min del gör det ingenting om det tar längre tid än planerat :cool: Skulle aldrig valt bilen om det inte hade varit så att det är orimligt med förmånsvärde etc på en ny R.

mangewide
2022-01-20, 14:31
Mää, vad har du för drömarbetsgivare som tillåtit dig en R förut?! :) Grattis till den tiden.. :)

Men med dagens regler man ju inte plocka ur en R som firmapulka...är ju knäppdyrt ;)

MickeR
2022-01-20, 15:17
Underlättar att vara delägare i företaget man jobbar på ;) Har bara haft den typen av bilar som tjänstebilar :cool:

mangewide
2022-01-20, 17:26
Ja så sant, där hade man fördelen med egen. Innan regeringen pajade allt med tjänstebilar :)

oskee
2022-01-20, 17:49
Hämtade min GTX idag, väldigt nöjd med det första intrycket :)

kaell
2022-01-22, 21:49
När beställde du bilen ungefär?

Beställde min 10 september, fick produktionsvecka 4, som nu ändrades till 17. Verkar ju som att det skulle kunna flyttas ännu mer när man pratar med säljaren...

Mattias
2022-01-23, 00:20
Vi har nu ändrat ämnesrubriker till att handla om ID4 då diskussionen nu mer är inriktat mot modellen snarare än GTX.
Det går såklart bra att fortsätta diskutera GTX om man önskar det :cool:

candyweiss
2022-01-23, 09:20
Intressant camber bak. Tydligen får alla denna inställning från fabrik.
Vill du förklara?

oskee
2022-01-23, 09:28
När beställde du bilen ungefär?

Beställde min 10 september, fick produktionsvecka 4, som nu ändrades till 17. Verkar ju som att det skulle kunna flyttas ännu mer när man pratar med säljaren...

Beställde en förbeställd bil den 18 oktober som hade produktionsvecka 45, den var färdigbyggs 17/12. Sedan gick den med båt mot Sverige efter julhelgen.

Var väldigt orolig för förseningar men klarade mig lindrigt :)

mangewide
2022-01-25, 11:55
Tur att ni inte köpte en Y, är inte första biltestaren som säger att den knappt går att åka med på vanligt dåliga vägar. .Intressant att de lyckas så illa Tesla igen?. Model 3 led av samma.


https://youtu.be/ZKVZDqDyYn4?t=1917

oskee
2022-01-26, 16:46
Hej,
ungefär hur mycket får ni ur laddaren vid hemmaladdning?

vfr
2022-01-26, 21:26
Om det är en vanlig "mormorsladdkabel" för schuckouttag du menar så skulle jag gissa på strax under 10A. Den är ju isåfall tänkt att kunna användas i normala vägguttag som brukar vara avsäkrade med just 10A.

En sån här är bra att ha om man åker till ställen där det finns CEE-uttag, eller hemma om man har ett sådant.

https://evconnect.se/products/typ-2-kontakt-laddstrom-6-16a-3-fas-400-v?variant=10366374919

Det blir lite bättre fjutt på laddningen än ur ett vanligt schuckouttag.

loadmaster
2022-01-27, 17:38
Hej,
ungefär hur mycket får ni ur laddaren vid hemmaladdning?

Med 1-fas eller 3-fas?
Jag kör en Ctek njord ur ett 3-fas här hemma och får 11kw. Kan reglera krämen ur laddaren med hjälp av appen

oskee
2022-01-28, 19:00
3-fas, vet dock att det är väldigt svårt att jämföra.

Fick endast ut 2-4kwh med kabeln som jag köpte med laddstationen. Har nu testat den som jag fick med bilen och den verkar fungera mycket bättre där fick jag 4-8kw/h. Så misstänker att det är den första kabeln som spökar.

Ska testa all ladda med den "dåliga" kabeln i morgon eller söndag igen för att se om det verkligen är den.

vfr
2022-01-28, 21:07
Är både laddboxen och kabeln trefas?

MacAllan
2022-01-29, 02:27
Det är inte så att laddaren har lastbalansering och att det är den som stryper laddningen?
Även laddning med 4 - 8 kW (inte kWh) är ju lågt för en trefas laddare på en bil som har 11 kW ombordladdare.

Låter lite som du har en 3-fas laddare och 16A eller 20A huvudsäkring samt lastbalansering, laddar du då samtidigt som andra saker tar effekt så begränsas laddningen på bilen för att inte säkringen skall överbelastas.

Jag är ganska säker på att kablarna som följer med laddstationen och bilen båda klarar 3-fas 11kW.

Nille1
2022-01-29, 08:13
För de flesta som laddar hemma är det väl inget bekymmer med vilken effekt som laddaren ger, man äter och sover ju oftast 8-10 timmar/natt och då hinner ju bilen laddas. Har man mera bråttom får man nog skaffa egen xxxxreaktor om ledningsnätet ska räcka till alla. ��

oskee
2022-02-01, 18:42
Kabeln fungera fint. Var troligen någon inställningscykel första gången jag laddade.

mangewide
2022-02-10, 08:23
Idag smäller det!, detta måste ni Id och andra elbil intresserade följa!! :)

Blev en turbulens förra året när det kördes och Tesla inte Vann. Tesla klubben var tvungen att göra om testet själva, för att de vägrade tro på AMS som körde alla bilar.. var lite som att man får inte snacka skit om min mamma.. :)

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220210/lista-nu-kor-vi-elbilsracet-2022-har-ar-alla-bilarna/?puk=7fe07ae64225a7c3a865ee53603055e3f5f7d5e4&fbclid=IwAR1pQr71rJdDjDhMm-xezkvGc36KMb765rkOqmOlefQJfyyMnnUmd_GrymE

MickeR
2022-02-10, 15:19
Återkopplar till min beställda ID4 GTX. Nu 4 månader sen beställning och fortfarande kvar på första beställningssteget, dvs inte ens produktionsplanerad :confused:
Så handlarens känsla för att det är 8 månaders levtid verkar ju inte helt taget ur luften. Med lite tur drar det ut så mycket på tiden så det blir MY23 :cool:

mangewide
2022-02-11, 08:25
Jag har nu varit "kund" på en GTX. ;)

Fan den där är bra ni som köpt en!, mkt utrymmen och går skönt!.

Men jäkla den är Massiv!, kolla denna jag gjorde!. Huven går över halva fronten på en Golf! :)

Sen försökte jag få fram varför 3år extra garanti kostade 26 500, mot nya RS3an som går på 18 500 och är lika dyr att köpa.

Undrade om det är dålig kvalité på ID bilarna, för att de efter 2 år är väldigt dyra att lägga till garanti..

Men så var det inte alls ;). Däremot så visste de inte varför, och ingen att visst frågat efter varför så dyra...

Så de skulle återkomma!, men de lutade åt att VW är lite osäkra hur dyra dessa bilar är att serva efter några år. Är ju rätt nytt allt och får en känsla av att ingen har 100% koll att felsöka dessa än!

Sen servicen, var oxå nått svävande svar att det beror på längre arbetstid....

13233

mangewide
2022-02-11, 08:50
Idag smäller det!, detta måste ni Id och andra elbil intresserade följa!! :)

Blev en turbulens förra året när det kördes och Tesla inte Vann. Tesla klubben var tvungen att göra om testet själva, för att de vägrade tro på AMS som körde alla bilar.. var lite som att man får inte snacka skit om min mamma.. :)

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220210/lista-nu-kor-vi-elbilsracet-2022-har-ar-alla-bilarna/?puk=7fe07ae64225a7c3a865ee53603055e3f5f7d5e4&fbclid=IwAR1pQr71rJdDjDhMm-xezkvGc36KMb765rkOqmOlefQJfyyMnnUmd_GrymE

Nu är det bara vänta på Tesla grabbarna och ifrågasätta detta test oxå!, gick inte så bra som det borde med Teslan!. :).

Annars gick det rätt ok för resten av bilarna!. Kommer mer utförlig rapport och film framöver!. Denna är bra ni som har ID4!.. Jäkla intressant vad allt drar extra på en elbil!. Så kolla denna över nån öl ikväll! ;)

https://youtu.be/mmQJUW-VyRY

vfr
2022-02-11, 09:37
Bra bildjämförelse där, Mange. Det säger också varför man inte ska ha en SUV om man inte absolut behöver det.

Man kan tycka att allt drar så mycket extra på en elbil jämfört med en ICE-bil. Högre hastighet drar väldigt mycket extra energi. Högre värme drar mycket extra energi o.s.v. Jämfört med på en bil med förbränningsmotor. En stor del av den skillnaden är inte för att elbilen är så mycket "sämre" i dessa sitationer utan för ICE-bilarna är så mycket sämre när det inte krävs mycket energi. ICE-bilarna är effektivast och utnyttjar bränslet bäst när motorn får jobba lite grann så att man får upp verkningsgraden och samtidigt verkligen utnyttjar överskottsvärmen från motorn.

När man inte har den sitationen utan kör långsammare och utan så mycket värme, så slösar verkligen en ICE-bil med energin och elbilen är så otroligt mycket effektivare. Då blir ICE-bilen lite mindre ineffektiv när den får jobba mera och får upp verkningsgraden.

Peter-C
2022-02-11, 09:39
@Magnus -"kund ID4/GTX".

Intressant att se om du får ett mer detaljerat svar på garantiköp och servicekostnad. Det korta svaret var ungefär vad man kunde gissa sig till, ett standardsvar ;).

mangewide
2022-02-11, 09:47
Bra bildjämförelse där, Mange. Det säger också varför man inte ska ha en SUV om man inte absolut behöver det.

Man kan tycka att allt drar så mycket extra på en elbil jämfört med en ICE-bil. Högre hastighet drar väldigt mycket extra energi. Högre värme drar mycket extra energi o.s.v. Jämfört med på en bil med förbränningsmotor. En stor del av den skillnaden är inte för att elbilen är så mycket "sämre" i dessa sitationer utan för ICE-bilarna är så mycket sämre när det inte krävs mycket energi. ICE-bilarna är effektivast och utnyttjar bränslet bäst när motorn får jobba lite grann så att man får upp verkningsgraden och samtidigt verkligen utnyttjar överskottsvärmen från motorn.

När man inte har den sitationen utan kör långsammare och utan så mycket värme, så slösar verkligen en ICE-bil med energin och elbilen är så otroligt mycket effektivare. Då blir ICE-bilen lite mindre ineffektiv när den får jobba mera och får upp verkningsgraden.

Ja de måste komma ner närmare backen för att bli mer energieffektiva, men det verkar komma mer "vanliga" kombis framöver även hos VW.
Läste en artikeln från Volvo Vdn att det har oxå lägre bilar på gång som en effektivare. De har ju helt knas 99% Suv nu ;)..

Sen är ju elmotorn galet effektiv jämfört med Otto. Men problemet är ju batterierna lång tid framöver...500kg batterier motsvara 18liter Diesel..kommer ta lång tid att komma ner nått i närheten..

Man märker på GTX över 80, så går den tungt..och när man börjar köra aktivt.. Då blir det lite båtvarning med 2.3 ton hyffsat högt i luften.. Men bästa elbilen jag kört hittills!.

loadmaster
2022-02-11, 09:55
Återkopplar till min beställda ID4 GTX. Nu 4 månader sen beställning och fortfarande kvar på första beställningssteget, dvs inte ens produktionsplanerad :confused:
Så handlarens känsla för att det är 8 månaders levtid verkar ju inte helt taget ur luften. Med lite tur drar det ut så mycket på tiden så det blir MY23 :cool:

Tog du panoramataket?
Har hört många som fått långa förseningar pga panorama samt även assistans plus paketet. Åtminstone var det så i höstas.
Runt 8000 Id4 reggade i Sverige hittills så modellen verkar ha fått en bra försäljning så långt.
Enyaq ca 2900 reggade, audi q4 etron ca 890st

mangewide
2022-02-11, 09:55
@Magnus -"kund ID4/GTX".

Intressant att se om du får ett mer detaljerat svar på garantiköp och servicekostnad. Det korta svaret var ungefär vad man kunde gissa sig till, ett standardsvar ;).

Haha!, fast fick klämma på ny Taigo! .Fan den var ju riktigt nice!!., Kändes ju nästan bättre än min Mk8 och ID4 invändigt...eller så var det bättre..

Mkt smartare klimatanläggning, riktigt handbroms och mer knappar!. Var visst många som köpt den enligt ÅF, galet mkt pengar man får för en 280k för en vettigt utrustad..

Sen leasing på en ID4 med 1000 mil för 5000kr i månaden... Det blir ju 60kr milen!, utan att man ha lagt ut nån el!. Så inte är det billigt med vissa av dessa leasingar..

Räknade på min MK8R, fast den har så sjukt skatt. Så kostar den 30kr milen sen plus värdeminskningen. Men vad jag har fått inbyte nu... Så har jag tjänat 20kr per mil!!... Helt skadat!...:)

MickeR
2022-02-11, 09:59
Gällande priser för allt möjligt som rör ID bilarna så sa min VW säljare att de har en strategi att ta efter Teslas affärsmodell. Dvs att tillval är dyra och ihopklumpade i paket, mycket liten prutmån på bilen osv. Helt enkelt för att det funkar, bilarna säljs ändå, och ger en bättre marginal.

- - - Uppdaterad - - -


Tog du panoramataket?
Har hört många som fått långa förseningar pga panorama samt även assistans plus paketet. Åtminstone var det så i höstas.
Runt 8000 Id4 reggade i Sverige hittills så modellen verkar ha fått en bra försäljning så långt.
Enyaq ca 2900 reggade, audi q4 etron ca 890st

Nej, alla tillval som fanns utom panoramataket. Så assistansplus tog jag....

mangewide
2022-02-11, 11:00
Gällande priser för allt möjligt som rör ID bilarna så sa min VW säljare att de har en strategi att ta efter Teslas affärsmodell. Dvs att tillval är dyra och ihopklumpade i paket, mycket liten prutmån på bilen osv. Helt enkelt för att det funkar, bilarna säljs ändå, och ger en bättre marginal.

- - - Uppdaterad - - -



Nej, alla tillval som fanns utom panoramataket. Så assistansplus tog jag....

Jaha, tänkte på det också! .Väldigt dyra tillval, betydligt dyrare än på Mk8 när jag kollade!.

Assistanspaket för 33 000 är ju verkligen Tesla stuk som förövrigt har helt knäppa priser på tillval!

Tesla tar ju 78 000 för full autopilot, det tror ju många är standard på en Tesla ;)



Så VW är smarta! :)

MickeR
2022-02-22, 15:26
Idag blev jag uppringd av Volkswagen gällande min beställda ID4 GTX. Vid beställningen okt 2021 så var det som sades ca 8 månaders leveranstid. Dvs typ juni 2022. Idag fick jag beskedet att de inte kan tillverka bilar MY 22 med assistans-pluspaket pga komponentbrist. Ist beräknas nu min bil tillverkas under hösten, ca oktober. Dvs 12 månaders leveranstid.
Bilen blir då MY23 med de uppgraderingar som det innebär, tex fler assistansfunktioner, baslåda, snabbare laddning mm men jag behåller mitt 2021 pris.
För min del helt ok, jag får en bättre bil till samma pris och jag kan åka Golf R över sommaren också. Hade såklart varit knepigt om jag inte haft en bil, men nu så spelar det ingen jätteroll.
Alternativet hade varit att beställa en ID4 GTX tomhylsa utan de kuliga tillvalen, känns inte så aktuellt.
Vågar inte tänka på hur länge man får vänta om man beställer fullutrustad ID4 GTX idag......

Crille82
2022-02-22, 16:19
Fast jag undrar om de egentligen har en aning om den tillverkas i oktober. Du bör nog vara beredd på att den levereras på andra sidan årsskiftet 22/23.

MickeR
2022-02-22, 16:43
Det kan säkert vara så, ingenting lovas i bilbranschen just nu

mangewide
2022-02-23, 08:08
Idag blev jag uppringd av Volkswagen gällande min beställda ID4 GTX. Vid beställningen okt 2021 så var det som sades ca 8 månaders leveranstid. Dvs typ juni 2022. Idag fick jag beskedet att de inte kan tillverka bilar MY 22 med assistans-pluspaket pga komponentbrist. Ist beräknas nu min bil tillverkas under hösten, ca oktober. Dvs 12 månaders leveranstid.
Bilen blir då MY23 med de uppgraderingar som det innebär, tex fler assistansfunktioner, baslåda, snabbare laddning mm men jag behåller mitt 2021 pris.
För min del helt ok, jag får en bättre bil till samma pris och jag kan åka Golf R över sommaren också. Hade såklart varit knepigt om jag inte haft en bil, men nu så spelar det ingen jätteroll.
Alternativet hade varit att beställa en ID4 GTX tomhylsa utan de kuliga tillvalen, känns inte så aktuellt.
Vågar inte tänka på hur länge man får vänta om man beställer fullutrustad ID4 GTX idag......

Låter ju kanon! :), bara att gratulera! :)...Ska R säljas privat sen?..

Blackie
2022-04-02, 23:46
Vad gäller leveranstid för ID4orna verkar vara ett riktigt Lotteri..

Jag beställde min ID4 GTX den 2021-10-19 med följande uttrustning: Scale Silver Metallic Black (1TA1), 1M6 Dragkrok infällbar, PA5 Designpaket samt Designpaket Plus, PBJ Top Sport Plus interiör, PBN Komfortpaket samt Komfortpaket Plus, PJ4 Lättmetallfälgar 21 tum "Narvik", PSG Sportpaket, RD5 Infotainmentpaket samt Infotainment Plus-paket, W02 Lastpaket, WD4 Assistanspaket samt Assistanspaket Plus. Det enda som jag inte valde var PSF Sportpaket Plus, DCC, adaptiv chassireglering

Bilen var tänkt att få byggvecka 2 och blev försenad av förklarliga skäl men fick besked nu i Fredags att bilen är färdigbyggd (äntligen) samt att jag fått både chassi och reg.nummer. :)

MickeR
2022-04-04, 15:51
Och jag beställde min ID4 GTX 2021-10-12, dvs en vecka innan dig. Och min är inte ens produktionsplanerad... Samma spec som du har fast min var röd metallic i färgen. Känns nästan som din var beställd av handlaren sen innan och de bara justerade specen till dina val? :confused:

Blackie
2022-04-05, 09:45
Skumt, du valde väl utan Panorama tak samt med DCC har jag för mig jag läste tidigare i tråden vilket borde snabbat upp din beställning. Jag ville ha akustikrutorna så jag blev tyvärr "påtvingad" panoramataket samt att jag valde utan DCC, tycker oaktat att det låter konstigt att du inte fått produktionsvecka ännu. När jag kollade med min säljare när jag beställde bilen så fanns det inte någon matchande lagerbeställning som motsvarade mina val men det kan också vara så att någon hoppat av sin beställning som jag fått ta över.

Har ingen aning vad som påverkar ordningen av beställningar en teori kan vara att de olika VW anläggningarna har en viss beställningskvot att fylla innan den går live till fabrik, allt för att det skall funka med logistik/transport etc. det i kombination med att bilar kan bli avbeställda som påverkar ens kötid.

Det blev väl en del Ryska beställningar som blev makulerade från Zikavau gissar jag på :p

Marcus
2022-04-05, 10:08
Avgörande är framför allt tillgången till olika kritiska komponenter som det råder brist på inom bland annat bilindustrin, de sk halvledarna först och främst - och sedan Rysslands aggressiva krig och folkmord i Ukraina även kablage. Produktionsplaneringen är svår eftersom man inte alltid vet vad man får in och när. Viss kablageproduktion har åter kommit igång i västra Ukraina samtidigt som biltillverkare i centraleuropa söker alternativa leverantörer. Till detta kommer en allmän oreda gällande tillgång och pris och på olika material och komponenter från exempelvis Ryssland och Kina för användning i elbilar och andra typer av bilar.

candyweiss
2022-04-05, 10:29
"Vi" beställde 3 nästan identiska Tiguan mk2 för snart 6 år sedan. Den största skillnaden var att en var manuell och de andra två var DSG7. Den som var med manuell låda tog ca 5 månader längre tid innan den blev levererad. "Alla" inklusive försäljningschefen undrade varför, och ingen fick något svar.

Crille82
2022-04-05, 10:44
Med tanke på att det säljs många gånger fler Tiguaner med DSG mot manuell så är det inte konstigt att produktionen av DSG prioriteras. Tittar man på nyare Tiguaner (från 2016) som är till salu på Blocket så har mindre än 2% manuell låda.

Numer säljs många modeller inte ens med manuell låda, av just ovanstående anledning.

candyweiss
2022-04-05, 13:20
Så är det säkert, det var ivarjefall det enda jag kunde tänka mig.

oskee
2022-04-10, 07:52
Har en fråga, använder ni avreseplaneraren eller laddinställning för att ställa avresa med förvärmning? Vet någon vad som skiljer de två i mellan? Funderar på om avreseplaneraren förvärmer batteriet eller inte jämfört med laddinställningen.

Blackie
2022-04-11, 14:22
Har inte fått bilen ännu men vad jag lyckats läsa till mig så skall det komma bättre batteriuppvärmingsfunktioner med den kommande updateringen 3.0, annars så har jag sett denna information: ”Tips för att optimera laddningsprestandan i din ID.
Förvärm batteriet. Speciellt före en planerad snabbladdning bör du vintertid förvärma batteriet med hjälp av den programmerbara klimatregleringsfunktionen innan du kör iväg.”

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/laddning-och-rackvidd/laddning-pa-vintern.html

loadmaster
2022-04-13, 06:38
Har en fråga, använder ni avreseplaneraren eller laddinställning för att ställa avresa med förvärmning? Vet någon vad som skiljer de två i mellan? Funderar på om avreseplaneraren förvärmer batteriet eller inte jämfört med laddinställningen.

Förvärmning av batteriet finns inte än som sagt. Kommer i 3.0 som ska vara guds gåva om man ska tro allt som skrivs. Men nytt 12v batteri ska alla få också. Skapat massor av trassel.

Möller i Uppsala hade inte någon information om när 3.0 var planerad. Inte ens 2.4 heller.

oskee
2022-04-13, 17:26
Ah så pass låter bra det :) Hoppas de skickar ut uppdateringen inom kort.

Blackie
2022-04-29, 11:38
Då var pärlan hämtad..

Efter att ha kört Diverse VW VR6, V6 och GTI under sina år så känns det jäkligt annorlunda :D

13496

Nu skall den in på Opti-Coat behandling hos https://www.rosenbergsinpol.com/ i Täby :)

oskee
2022-04-29, 15:47
Snyggt bil :) du får uppdatera oss efter lite mer körning. Själv är jag väldigt nöjd med min ID4 GTX som gått ca 500mil.

Blackie
2022-05-03, 15:25
Första intrycket..
Jag beställde min iD4 med Sportpaket (ej Plus) vilket innefattar: Styvare fjädrar och stötdämpare, Progressiv servostyrning och sänker bilen med upp till 15 mm. Det som jag var lite nojig över är att jag inte valde till DCC då ID4:an är så pass tyngre än t.ex Golf GTI:n och att den skulle upplevas obekväm, vilket en del säljare t.o.m. hävdat. "Att välja en ID4 utan DCC är hål i huvudet" är (försäljnings) kommentarer man hört :D

Anledningen till beslutet över DCC eller ej är att jag beställde DCC till min förra GTI MK7 men strax där efter köpte jag ett H&R sänknings kit till GTi:n som monterades av Stertman Motorsport (vilket jag varit riktigt nöjd med). Med det i "bagaget" tänkte jag att oavsett om jag skippar DCC så kommer jag att uppleva komfort i jämförelse :p

Efter att nu ha kört ett par dagar med bilen så kan jag bekräfta att den inte alls upplevs stötig utan DCC, lite stummare ja, men inte alls obekväm. Känner mig nöjd med valet och resultatet. Personligen tycker jag att Volkswagens "luftfjäder" lösning är en gimmick, man pillar på inställningarna en gång sen har man glömt bort "funktionen" slutar i många fall med att man kör standard. Det finns betydligt bättre komfortlösningar hos andra bilmärken men det är min åsikt, smaken är som baken :)

MacAllan
2022-05-29, 20:03
iD4:an har 235 däck fram och 255 bak, någon som vet vad anledningen till detta är?

Blåbäret
2022-05-29, 21:25
Det kallas tydligen för "staggered wheels" och är vanligt på motorstarka bakhjulsdrivna bilar. Bättre grepp och mindre överstyrning är fördelarna vad jag kan få fram.

candyweiss
2022-05-30, 00:18
Om man även lägger 255 fram, understyr den då?

Marcus
2022-05-30, 12:11
På bilens modersmål: Mischbereifung :)

candyweiss
2022-05-30, 16:20
Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.

Peter-C
2022-05-30, 16:32
Ganska vanligt på motorstarkare bakhjulsdrivna bilar. Dock exempelvis Audi RS3 har bredare däck fram än bak (265/30 R19 93Y XL fram, 245/35 R19 93Y XL bak), således tvärt om.

Jag är mer förvånad över att det är så på en "eco" elbil typ ID4.

Nackdelen är ju precis som du skriver, går ej att rotera hjulen, blir ju helt galet då. Själv låter jag hjulen vandra mellan fram/bak en ggr/år för att det ska bli lika slitet så att man kan byta 4 däck på samma gång.

NissePisse
2022-05-31, 07:43
iD4:an har 235 däck fram och 255 bak, någon som vet vad anledningen till detta är?

Grepp (man vill ha understyrning) eller vikt.

Att det skulle ha med effekt att göra låter väldigt otroligt.

mangewide
2022-05-31, 09:41
Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.

Se coolare ut och dyrare att byta däck! :)...För att få längre Range lär man man inte få, däremot säkert lite bättre instyrning vi snabb körning.
Men känns ju rätt meningslöst på en 2300kg tung bil med rätt lite effekt..

Har haft en ID3 som lånebil nu, fan man kör ju som en hulligan i stan.. Kul att köra ryckigt! :). Förstår att folk blir irriterade på elbilsförare i stan.. :)

- - - Uppdaterad - - -


Grepp (man vill ha understyrning) eller vikt.

Att det skulle ha med effekt att göra låter väldigt otroligt.

Är ju lätt en design grej, fan 21" och bra feta och tunga däck. Ser ju grymt ut, men fan kan ju aldrig vara bra för ekonomin och Rangen :)

MickeR
2022-05-31, 10:46
Min säljare säger att anledningen till att det är 255 bak är bärighet, dvs att den är så tung att bredare däck behövs. Vet inte om det stämmer dock?

Iaf, goda nyheter, min bil har fått en produktionsvecka, ska byggas V26. Kan naturligtvis ändras i sista sekund, men ändå ett positivt tecken :D. Isf leverans i augusti :cool:

mangewide
2022-05-31, 10:59
Nja stämmer inte. Detta är från Tesla Björn som mäter alla bilar och denna är ju nästan perfekt 49/51. Men Hela 2360kg tung :)

13527

MickeR
2022-05-31, 11:26
Fast det där säger ju inget om vad axeltrycket blir vid fullast i bagage/baksäte och en släpvagn på med max kultryck. Båda påverkar bak mkt mer än fram.

mangewide
2022-05-31, 12:14
Ja så sant, det är nog om man har drag!. Då blir det galet tungt där :).

För vid full broms så blir det bra med belastning på framdäcken, men det är under kort tid..Så då räcker säkert 235orna. :)

candyweiss
2022-05-31, 12:20
Men, VARFÖR inte 255:or fram också?

mangewide
2022-05-31, 13:00
Haha, ja det är ju frågan ;). För de vill vara lika stekiga som BMW alltid varit och krånglat till det för ägarna ;).

Men håller med bra surt, är ju alltid trevligt att skifta däcken efter säsongen. Känns som bakdäcken slits fortare?, eller hur är det med elbilar med lite tyngd och 50/50 viktfördelning.. :)

MickeR
2022-05-31, 15:39
Men, VARFÖR inte 255:or fram också?

För att det ger högre rullmotstånd och ger lägre räckvidd. Bak behövs det av viktskäl, inte fram.

candyweiss
2022-05-31, 19:18
Går ju väldigt illa ihop med miljön som alla tänker på nuförtiden :cool:

cheba
2022-05-31, 19:20
Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.

Det gjorde man redan med Cross Touran, ifall nån kommer ihåg den. Fanns endast som framhjulsdriven, och kom med "staggered setup" med Funplay 17" hjul som var 6,5" breda fram och 8" breda bak.

Det hindrar dock inte ägarna från att rotera hjulen, det har jag sett när man sett en sån i trafik nån gång. Troligtvis har många ägare ingen koll alls. Vore intressant att se om dom åtminstone lyckats få det likadant på andra sidan bilen eller om dom blandar diagonalt, typ som dom gör ibland i Monte Carlo-rallyt när föret är osäkert och dom kör med ett dubbdäck och ett semi-slick på respektive axel...

Peter-C
2022-05-31, 19:37
Lasttålighet /däck har inte så mycket med bredden att göra, snarare antal lager cord.... Bredare bak, det är nog en ren utseendefråga. Man bromsar ju MYCKET mer med framhjulen. Argumenten (fr säljare å andra) som har lagts fram håller inte riktigt tycker jag.

MickeR
2022-07-08, 08:32
:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:

13572

oskee
2022-07-08, 12:07
Härligt då är den snart här får man hoppas.

Vi är supernöjda med vår Id4 GTX, gällande räckvidd nu på sommaren så går den enligt specifikationen ca 48mil.

MickeR
2022-07-08, 12:40
Bilfirman räknade med att kunna leverera under slutet av augusti så knappt 2 månader. Den anländer ju till Sverige mitt i semestern och då har de reducerad bemanning så det tar längre tid att göra bilarna leveransklara. Återstår att se om det blev en 22 eller 23 årsmodell. De sista 22 skulle byggas V25 och min påbörjade byggas V26 så "ska" vara en 23:a, men i dessa tider är det osäkert, beror på vad för komponenter som fanns tillgängliga tydligen.

- - - Uppdaterad - - -

48 mil, är det i AWD läge eller 2WD? Motorvägsskörning? De som jag känner som har en GTX säger typ 30mil motorväg med moms....

oskee
2022-07-08, 13:10
48mil är endast med kortare stäcka motorväg, som du säger motorväg tar väldigt mycket energi. Körde 24mil igår med endast ca4-6mil 100-väg, låg på 1,58kwh/mil när vi var i mål. Detta med 2vuxna och 2barn, lätt packning.