handdator

Visa fullständig version : Volkswagen ID 4

Sidor : 1 [2]

loadmaster
2022-07-08, 20:49
Motorväg äter batteri, men så är det för de flesta elbilar och inget speciellt för Id4.
Körde en långresa i Finland precis och där kostade snabbladdningen 0,20 eur/kw [emoji41]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220708/11553279a8d0e976bc53b7b8d2f76c5e.jpg

vfr
2022-07-11, 10:33
Japp! Hög hstighet tar hårt på batteriet. Bilar med förbränningsmotor är så ineffektiva på låglast att dom snarare behöver få lite last för att gå något så när effektivt. Det är därför skillnaden är större på elmotorer när man jämfär låglast/höglast.

candyweiss
2022-07-11, 11:58
Elbilar är nutidens bromsklossar i trafiken :DJag har en arbetskollega som hade en BMW elbil, han körde den likadant som han kör sina fosilbilar. Tror han behöll den max 6 månader. Han sa att räckvidden inte fungerade för honom, sen var den totalt värdelös på vintern. Ibland fick han riktigt slököra för att komma hem från jobbet. Så elbil fungerar definitivt inte för alla.
Hans hjärta pallade inte med oron att batteriet skulle ta slut :D

oskee
2022-07-11, 12:46
Elbilar är nutidens bromsklossar i trafiken :DJag har en arbetskollega som hade en BMW elbil, han körde den likadant som han kör sina fosilbilar. Tror han behöll den max 6 månader. Han sa att räckvidden inte fungerade för honom, sen var den totalt värdelös på vintern. Ibland fick han riktigt slököra för att komma hem från jobbet. Så elbil fungerar definitivt inte för alla.
Hans hjärta pallade inte med oron att batteriet skulle ta slut :D

Hade han värmepump? Har en kollega som köpte elbil utan värmepump, stort misstag då han ej kunde förvärma batteriet/kupén vilket kostade massor av energi.

Jag kör som vanligt med vår ID4:a och fungerar bra, undantag motorväg då jag håller mig till föreskriven hastighet kostar energi annars.

ca 30-35% kortare räckvidd på vintern, ca30-33mil. Kallstarter drar dock väldigt mycket batteri så förvärmning med kabel är att föredra men är inte alltid möjligt. Snittade någonstanns runt 2,2-2,4kwh/mil i vintras. Värmaren är riktigt nice vintertid, frostar av bilen näst intill omgående.

Är fortfarande husbilar/husvagnar fortfarande toppar listan på stoppklossar :)

candyweiss
2022-07-11, 17:44
Jag vet bara att det var en i3 och detta är några år sedan. Han klarade inte halva räckvidden mot vad BMW uppgav. Fördelen med bilen var att den var lättsåld :D

AndySwede
2022-07-11, 18:14
Tack för att ni andra föråker lite och tar den första hjärnblödningen. Om fem år kanske tekniken kommit ikapp verkligheten. Tyvärr verkar det bli riktigt dyra kilowattimmar vid macken framöver.

candyweiss
2022-07-11, 18:26
Exakt så tänker jag också, och då vet jag om det är/var något att ha. Jag behåller Tiguanen så länge :)

loadmaster
2022-07-11, 22:54
Tack för att ni andra föråker lite och tar den första hjärnblödningen. Om fem år kanske tekniken kommit ikapp verkligheten. Tyvärr verkar det bli riktigt dyra kilowattimmar vid macken framöver.

Precis, och dieseln är snorbillig så det skiter sig oavsett… [emoji41]

MickeR
2022-07-12, 09:20
+1 på det. Stör mig också på alla dessa elbilar som ligger 10-15 (ibland 20) under hastighetsgränsen på motorvägen. Betala närmare en mille för en bil och sen ligga och krypa fram på vägen ala A-traktor känns inte färdigutvecklat.....
Jag tänker inte anpassa min körstil till att bli med elbil, utan moms på hastigheten etc annars kan det kvitta. Nu kör jag inte jätteofta längre än 20 mil i stöten så jag räknar med att man kan fortsätta anamma "full gas spar tid" även med en ID4 :p

mangewide
2022-07-12, 09:51
+1 på det. Stör mig också på alla dessa elbilar som ligger 10-15 (ibland 20) under hastighetsgränsen på motorvägen. Betala närmare en mille för en bil och sen ligga och krypa fram på vägen ala A-traktor känns inte färdigutvecklat.....
Jag tänker inte anpassa min körstil till att bli med elbil, utan moms på hastigheten etc annars kan det kvitta. Nu kör jag inte jätteofta längre än 20 mil i stöten så jag räknar med att man kan fortsätta anamma "full gas spar tid" även med en ID4 :p

Hahah bra kommentar som stämmer så bra. Sen att du har en ID4 beställd +1 på det! ;)....

Visa nu alla stolpskott att man borde ju kunna köra elbil i den vanliga trafikrytmen ;)

Kan väll stämma in att det är ju verkligen inte supersmidigt med el. Var med på youtube inspelning med lite roliga bilar på Arlanda Testtrack..

Där hade vi med en ID4 och efter körpass så var det direkt att sätta den på laddning...problemet är bara mellan passen så fick man typ 1% laddning pga att att batterierna var så varma och dåligt med kräm..

Golf R ångade på med full kraft hela dagen och hade en 30mil kvar på Rangen att åka hem med sen..
Det hade nog aldrig ID4 fast den var fulladdad... ( kört hårt alltså )

Så finns en jäkla utmaning om man ska ha kul med en elbil på bana :)

candyweiss
2022-07-12, 10:18
STCC kan ju bli spännande:) https://www.stcc.se/2022/06/09/stcc-blir-varldens-forsta-100-elektriska-nationella-masterskap-2023/
Kan nog locka en helt ny publik.

mangewide
2022-07-12, 11:27
STCC kan ju bli spännande:) https://www.stcc.se/2022/06/09/stcc-blir-varldens-forsta-100-elektriska-nationella-masterskap-2023/
Kan nog locka en helt ny publik.

Hoppas det!, för STCC har ju lite dött ut de senaste 10åren..

Däremot så inte El och racing galet hett.. Kolla bara med Formula E, slåt ju lixom inte igenom. Folk vill ha lite buller och brak..

Kom till Strängnäs på Nitro Rallycross om 2v!. Så är det premiär i Sverige för de nya Rallycross elbilarna med 1000-1100hk...o. ;)

Hoppas verkligen det blir bra. Premiären med dessa i England var ju lite sådär. 8 tjutande bilar som mest lät som Rc bilar som sprutade grus..

Men hoppas bättre live! :)

candyweiss
2022-07-12, 12:38
Om inte annat så är det grymt viktigt för en snabbare utveckling av elbilarna.

mangewide
2022-07-12, 12:53
Enda nackdelen med alla Elbils tävlingbilar är att man jagar den extrema prestandan man kan få. INTE hur man kan ladda snabbare ( ja inte många som kan ladda över 100kW under en lång tid...innan farten planar ut ) och komma lägre..
Lite som Tesla man skryter om att man gör 0-100 på 2 sek med Plaid..Men har lagt ner förhoppningen att kunna göra en bil som kommer längre än 70mil på pappret till en rimlig kostnad..

Tror mer vanliga Svensson är mer intresserade att bilen gör 0-100 på 10sek och kommer en 120mil som med en modern diesel..

Så jag är rädd att man lägger krut på fel ställen vad en Elbil måste blir bättre. Därav detta tjat om att bygga mer laddplatser hela tiden. För man inser att det kommer ta galet lång tid att få till batterierna så man kan ha en vettig räckvidd...

Sen jag vet om man kan ladda hemma, klockrent.. Men de flesta i Sverige bor ju fortfarande så att de aldrig kommer kunna ladda hemma...

Blackie
2022-07-18, 20:45

Jag kan säga att jag kommer inte några 48 mil med min GTX ;):cool::p

Blackbird1100xx
2022-07-31, 11:57
Är det någon som vet om den nya svarta färgen Grenadilla är lika som Myth till ID4 eller vad som skiljer dessa åt?

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

oskee
2022-08-20, 18:22
Någon som fått 2,4 uppdateringen via verkstad ännu (12V batteri plus annan laddkurva + förvärmning av batteriet)?

loadmaster
2022-08-21, 14:49
Har tid inbokad 28 september för detta…

oskee
2022-08-21, 18:09
Ok bokade du själv eller vart du kontaktad?

loadmaster
2022-08-22, 13:19
Jag bokade själv. Misstänkte att det skulle dröja annars. Har haft diverse mjukvarubuggar som kommer och går och dessa ska avhjälpas med en uppdatering till 2.4 samt 12v batteribyte.

oskee
2022-08-22, 19:36
Tack!

MickeR
2022-08-24, 09:42
Min står och väntar på leveransservice och uppdatering hos bilhandlaren. Hämtas om en vecka :)

13657

vfr
2022-08-24, 11:05
Gött mos! :cool:

Snygg färg också. Den vita alltså...:cool:

MickeR
2022-09-01, 07:59
Då har jag äntligen hämtat ut min GTX också. Levererades med 3.0 installerad och hittills har jag inte träffat på några buggar trots att jag tillbringat timmar med att blippa runt i menyerna.
Första intryck är helt ok. Bara kört i Sport, men 0-80 prestandan är riktigt bra, sen mattas det av och vid 130 går det trögt. Men fullt acceptabelt.
Det låga sportchassit som jag beställde (väldigt ovanligt tillval enligt säljaren) känns också ok. Verkligen inte sportigt, men tar bort lite av SUV-äckel-feelingen. Hoppas HR snart kommer med Coils så man kan styva upp den lite.

Men för vad det är, en familje-SUV, så är jag nöjd iaf :)

13661

Marcus
2022-09-01, 08:55
Du valde alltså Sportpaket (15 mm) och inte Sportpaket Plus (10 mm, DCC) ?

MickeR
2022-09-01, 09:42
Du valde alltså Sportpaket (15 mm) och inte Sportpaket Plus (10 mm, DCC) ?

Exakt

vfr
2022-09-01, 09:52
Underbart, Micke! ;)

mangewide
2022-09-01, 11:31
Exakt

Det var bra tänkt!, polaren hämtade precis ut sin RS Iv. Undra om den ha ytterliggare hårdare chassi än ID4an. Den är inte så låg med rätt hård.

Sen fan stekig Grill SKodan har!, lyser som ett tivoli :)

13662
13663

MickeR
2022-09-14, 12:46
Några snabba reflektioner efter ett par veckors ägande, ID4 GTX:
*Räckvidden är bättre än jag trodde, alltid sport-läge och moms på hastighetsskyltar = 32-36mil. Då laddar jag upp till 100% och laddar nytt vid ca 20% så det finns några mil till att krama ur.
*Trots allt negativt i pressen så har jag inte haft en enda bugg eller låsning i mitt infotainment (ver 3.0), laggigt är det oftast inte heller. Några få ggr har det varit lite segt, men det är bara första minuten efter start.
*Ljudsystemet är riktigt dåligt, nu är jag iofs fd HIFI-nörd, men detta är 90-tals kvalitet på ljudet, förstår att de introducerar nytt ljudsystem på 23 årsmodell
*Prestandan är högst variabel. Ibland går bilen riktigt bra och ibland är den lite "seg", det skall tydligen vara så, full effekt ges bara om rätt temp, laddning och tid infaller samtidigt. Irriterande.
*HUD med augmented reality är helt suverän, wow, verkligen snyggt och väldigt pedagogiskt vid tex navigering.
*Känslan i bromspedalen lämnar en hel del att önska....svampig och svårdoserad, återigen är jag van vid prestanda-bromsar så jag är väl rätt petig.
*Trots sportchassi och 21" så åker man både tyst och bekvämt i bilen, trodde den skulle vara stötigare

HR har nu äntligen släppt fjädrar till GTX så dessa skall åka på inom kort så man kan minska SUV-igheten :cool:

mangewide
2022-11-08, 06:55
IDAG kommer MÅNGA elbilar säljas ;)

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/viktig-kundinformation/klimatbonusen-avskaffas.html

vfr
2022-11-08, 10:28
Precis min tanke! Orderböckerna går varma idag.

petrus
2022-11-08, 11:08
Sitter och väntar på min bil som är på service och kan säga att säljarna har fullt upp här! :D

AndySwede
2022-11-08, 12:30
VW Stockholm har mejlat mig 2 gånger idag angående detta.

Pelk
2022-11-08, 12:37
Och har extra kvällsöppet till 23.59… Kamp not klockan [emoji2]
Men bra timpenning för den som beställer idag mot i morgon [emoji41]

mangewide
2022-11-08, 14:14
Ja man får ju även 70 000, mot 50 000 som det var sagt om bilen reggades 2023 som de flesta kommer göras!

Så är ju komisk huggsexa nu, fan va pengar det rinner ur stadskassan nu. Får hoppas att inte 50% av dessa bilar försvinner utomlands sen :/

candyweiss
2022-11-08, 18:15
Äntligen slut med miljöbonusen :)

mangewide
2022-11-09, 07:30
Haha, Har ju bara kostat en 7 miljarder som skolan skulle behövt haft :/

Sen undra om verkligen de som beställde bilar igår får nått alls. Har bekant som jobbar på lön på större bolag. Där de fick panik samtal från Bavaria mm. Ni MÅSTE godkänna våra bilar....

De hade ju inte bilhandlarna fattat, räcker ju inte att sälja en bil 23:59...sen ska ett leasingbolag godkänna som sen ska skickas till företagen som köpt bilen som ska godkänna..

Så var massor av bilar de inte hann godkänna igår. Så blir intressant om de nu kommer hitta på några nya regler om när bilen är beställd på riktigt :)

AndySwede
2022-11-09, 08:45
Jaa det där är väl en fallgrop, det var väl också så att bilen måste levereras/sättas i trafik inom en viss tid från beställning för att få bonusen?

mangewide
2022-11-09, 10:31
Nja bilen måste reggas 2022 för att få 70 000. Vilket 99% av elbilarna inte hinner.. ( är ju upp till 1års lev tid )

Så om bilen kommer 2023 så får man i bästa fall 50 000. Men som det är ni så tog bonus pengarna slut redan i feb... Så inte säkert att de som köpt elbil i år får några pengar ens..,

Makke
2022-11-09, 11:12
Om vi skall tro regeringens info skall de skjuta till extra pengar under 2023, men politikernas löfte verkar inte alltid vara värda så mycket :confused:

För att omhänderta utestående utbetalningar och ta hänsyn till lagda beställningar höjs anslaget för klimatbonus tillfälligt under 2023.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonusen-upphor-den-8-november/

mangewide
2022-11-09, 11:31
Ja lätt rörigt..

Men 50k efter 1a jan 2023 förstår jag..

Sedan tidigare har regeringen beslutat att från och med den 1 januari 2023 kommer högsta bonusbeloppet för rena elbilar uppgå till högst 50 000 kronor och för laddhybrider som släpper ut högst 30 gram CO2/km kan bonusen uppgå till högst 10 000 kronor. För gasbilar uppgår bonusen till minst 10 000 kronor.

coolio_
2022-11-23, 14:44
Hej, ni som beställt en id.4 i år, får ni löppande uppdateringar om beställd bil via mejl / sms? Min bil hade preliminärt produktionsdatum vecka 45 men inte fått några uppdateringar alls. I myVolkswagen står det bara "chassinumret är inte känt ännu"

Bopper
2022-11-23, 15:34
Preliminärt, så det kan väl ändras? Du borde du väl fått meddelande om det iofs...
Min T-Roc var planerade till vecka 50, men så kollade jag med säljaren och då var det vecka 12. Några dagar senare var det vecka 50 igen :)

oskee
2022-11-23, 19:15
Hej, ni som beställt en id.4 i år, får ni löppande uppdateringar om beställd bil via mejl / sms? Min bil hade preliminärt produktionsdatum vecka 45 men inte fått några uppdateringar alls. I myVolkswagen står det bara "chassinumret är inte känt ännu"

Kontakta din säljare så hjälper han dig med statusen, han ser mer än vad appen säger.

Bopper
2022-11-24, 08:18
Appen är väl dessutom nedlagd. Kommunikation via mail/sms numera. Men som du skriver, säljaren har ofta mer koll.

coolio_
2022-12-06, 12:00
Pratat med säljaren i slutet på förra veckan och då var min bil "i fabrik och stod i produktion", sen berättade han att det skulle ta yterlligare 3 veckor tills den var leveransklar... låter för optimistiskt men vi får väl se :) När jag läser om andras erfarenheter verkar det i princip alltid ta betydligt mer än 3 veckor från produktion till leverans :)

Marcus
2022-12-06, 23:51
Det låter optimistiskt men det kan vara bra att känna till att ID.4 numera även tillverkas i Emden med utskeppning direkt vid fabrikens kaj, vilket ger en tidsvinst i leveranslogistiken jämfört med Zwickau tillverkningen.

Trumlaren
2022-12-13, 17:06
Hej,

hade bilen (ID4 GTX) inne på service för att få batteribyte och uppdatering till 2.4 för att kunna ta emot 3.0. Detta var för drygt 2 mån sedan. När jag fick tillbaka bilen så står det i systemet att det är ID Software 2.3.0 och Programvara 0912. Jag ringde min VW-service och de påstod att det är en "känd bug att det inte står 2.4 som ID Software så jag har 2.4 men det står 2.3". Det låter mycket märkligt och jag har inte kunnat hitta något om denna bug.

Är det någon annan som har fått samma "bug" efter haft bilen inne på förberedelse för 3.0?

(Ingen uppdatering till 3.0 har kommit till bilen).

Trumlaren
2022-12-13, 17:11
Hej,

hade bilen (ID4 GTX) inne på service för att få batteribyte och uppdatering till 2.4 för att kunna ta emot 3.0. Detta var för drygt 2 mån sedan. När jag fick tillbaka bilen så står det i systemet att det är ID Software 2.3.0 och Programvara 0912. Jag ringde min VW-service och de påstod att det är en "känd bug att det inte står 2.4 som ID Software så jag har 2.4 men det står 2.3". Det låter mycket märkligt och jag har inte kunnat hitta något om denna bug.

Är det någon annan som har fått samma "bug" efter haft bilen inne på förberedelse för 3.0?

loadmaster
2022-12-13, 19:29
0912 är 2.4. Inte kristallklart men så är det. Nästa är 3.0 som OTA. Hade min inne i oktober för detta inkl 12v batteribyte. Väntar på 3.0

vfr
2022-12-13, 19:41
Hur gammal är din bil, Filip? Inga ID4:or är väl speciellt gamla. Varför behöver det bytas 12V-batteri redan?

loadmaster
2022-12-14, 11:56
Tog ut min jan -22. Vw lokaliserade att ett gäng mjukvarubuggar hade att göra, till viss del, med 12v batteriet. Det höll inte spänningen tillräckligt.
Alla mina felmeddelanden försvann efter batteribytet samt nya mjukvaran