handdator

Visa fullständig version : Vad betyder symbol med X, jordglob och bil.



ÅsaNisse
2021-09-13, 11:38
Hej!

Har en Passat årsmodell 2018 där bifogad symbol visas till vänster om klockan på "mittskärmen". Vet någon vad den betyder eller var i instruktionsboken den kan finnas beskriven?

13000

candyweiss
2021-09-13, 11:53
"Min plats" i kartan fungerar inte?

ÅsaNisse
2021-09-13, 12:10
Nu kanske jag missförstår men bilen har ingen inbyggd navigation utan navigation fungerar via telefonen med exempelvis Google Maps / Apple CarPlay.

MickeR
2021-09-13, 12:13
Om jag minns rätt så är det uppkopplingen mot VW/CARNet som den symbolen visar. Du har ingen kontakt med VW betyder det tror jag. Om du internetdelar från telefonen så borde det försvinna?

ÅsaNisse
2021-09-13, 12:20
Om jag minns rätt så är det uppkopplingen mot VW/CARNet som de symbolen visar. Du har ingen kontakt med VW betyder det tror jag.Det låter rimligt. Fjärrstart av parkeringsvärmare via telefonapp fungerar exempelvis väldigt skakigt. Ibland går det men ofta får man ett felmeddelande, se bilaga. Ibland startar den dock även fast man får felmeddelandet.

Någon som har några tankar kring vad som kan vara fel och vad man gör åt det? Har service om några veckor men är det något man kan fixa själv vore det naturligtvis bra.

13001

henca
2021-09-13, 17:08
Kan du på något vis se hur stor datamängd du har förbrukat och hur mycket du har kvar? Om du käkat upp för mycket data verkar det som om man kan köpa mer:

https://www.volkswagen.se/idhub/content/experience-fragments/onehub_pkw/se/sv/static/layers/vx/data-packages/master.html

Är det bra mobiltäckning där bilen står? Om jag förstått det rätt används ett abbonemang knutet till Cubic som använder samma nätverk som Tele2/Comviq.

m v h Henrik

ÅsaNisse
2021-09-13, 17:13
Om du internetdelar från telefonen så borde det försvinna?Jag tror inte jag har det alternativet och det ska väl heller inte behövas. Ibland fungerar det som sagt att styra parkeringsvärmare/blink/tuta via appen så bilen måste väl själv ha en uppkoppling?

Hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=wODGo1_CE6g där en mobil används som hotspot. Där finns menyvalet WLAN:

13005

Jag verkar dock inte ha det valet:

13006

Ibland försvinner symbolen "X/globe/car" och då verkar allt fungera:

13007

Men när varningen syns verkar uppkopplingen vara nere:

13008


Tyvärr verkar det oftare var problem och ej fungerande än fungerande. Ska det vara så skakigt eller är det helt enkelt något fel på bilen? Alla erfarenheter och tankar uppskattas!

ÅsaNisse
2021-09-13, 17:26
Kan du på något vis se hur stor datamängd du har förbrukat och hur mycket du har kvar? Om du käkat upp för mycket data verkar det som om man kan köpa mer:Jag tolkar detta som det gäller data för:

13009

Data för att styra exempelvis parkeringsvärmaren och för nödsamtal tycker jag bör ingår då de skriver "Du behöver extra datamängd för bilens fast installerade eSIM-kort för att kunna välja Car-appar, strömma webbradio och använda WLAN-hotspot. Detta kan laddas bekvämt via den externa mobiloperatören Cubic Telecom. Volkswagen bär kostnaderna för alla andra praktiska We Connect-tjänster."


Är det bra mobiltäckning där bilen står? Om jag förstått det rätt används ett abbonemang knutet till Cubic som använder samma nätverk som Tele2/Comviq.Bra fråga. Jag tycker det borde vara det då det gäller centrala Sundsvall. Enligt deras karta borde det även vara så.

13010

Jag har dock noll och ingen erfarenhet av Tele2/Comviq men jag tycker att om täckningen inte duger i centrala Sundsvall måste systemet vara rätt oanvändbart på väldigt många ställen.

AndySwede
2021-09-13, 18:18
Det finns väl trådar både här och på andra forum att car-net tjänsterna ligger nere flera dagar ibland.
Som beskrivs ovan så står väl Volkswagen (i detta fall) för eSIM för dessa tjänster. Vill man använda Carplay, AA eller liknande och dela t.ex hotspot med bilens wlan så är det ett helt annat abonnemang. Vanligtvis använder man väl det man har från sin mobiloperatör.

ÅsaNisse
2021-09-14, 07:36
Det finns väl trådar både här och på andra forum att car-net tjänsterna ligger nere flera dagar ibland.Ja det kanske är så skakigt. Jag är ny på både VW och Car-Net och har väl förutsatt att de normalt ska fungera men kanske haft otur. Får väl ge det lite tid och se hur det verkar fungera framöver.

AndySwede
2021-09-14, 08:41
Sen behövs ju ett aktivt car net abonnemang hos Volkswagen också naturligtvis. Har du möjligtvis köpt bilen begagnad nyligen? Då är det möjligt att tidigare ägare sagt upp det eller att det löpt ut.

ÅsaNisse
2021-09-15, 11:35
Sen behövs ju ett aktivt car net abonnemang hos Volkswagen också naturligtvis. Har du möjligtvis köpt bilen begagnad nyligen?Japp, precis så är det. Men jag har också tecknat ett nytt abonnemang och som ni ser i #7 (https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27052-Vad-betyder-symbol-med-X-jordglob-och-bil&p=262702&viewfull=1#post262702) är tjänsterna tillgängliga ibland men tyvärr skulle jag säga oftast inte.

Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta. Är detta verkligen så skakigt? Använder ni övriga dessa tjänster? Egentligen är det nog bara att starta parkeringsvärmaren som jag är intresserad av och det går ju att göra med fjärren om man är "rätt" parkerad.

Att få bilen att blinka och tuta kan väl vara kul första gången eller om man är långt under körkortsåldern. Har dock svårt att se nyttan mer än möjligen om man senilparkerar på typ Disneylands jätteparkering...:confused:

ÅsaNisse
2021-09-15, 12:15
Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta.Fick i alla fall ett snabbt svar från supporten, alltid något...


Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

We apologize for the inconvenience you are experiencing when using We Connect app.

The availability of online services has been hampered due to a temporary technical error. We already restore access to our services. Please be so kind to reinstall We Connect app and check availability of the services.

We apologize for the inconvenience and thank you for your patience and understanding.

Nyttan med att ominstallera appen är dock lite svårbegriplig...:confused:

vfr
2021-09-15, 12:47
Nej, det är svårt att förstå hur det skulle påverka.

MacAllan
2021-09-15, 13:30
Ominstallation kan påverka cache i appen, gammal (utdaterad) cache kan påverka funktionen i en app.
För android (vet ej hur det är för iphone) kan man gå in i inställningar > appar och leta fram appen och välj lagring, där rensar man cache.
Funkar inte detta kan man även rensa data så att appen återställs, sista alternativ är just ominstallation, men det kan faktiskt hjälpa hur otroligt det än låter.

Att en support föreslår ominstallation är pga att det är det enklaste sättet att rensa cache och data och eftersom många inte vet att detta kan göras utan ominstallation är det normalt.

Bopper
2021-09-15, 14:11
Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta. Är detta verkligen så skakigt? Använder ni övriga dessa tjänster? Egentligen är det nog bara att starta parkeringsvärmaren som jag är intresserad av och det går ju att göra med fjärren om man är "rätt" parkerad.


Använder väl också den mest för att starta parkeringsvärmaren, men har sällan märkt att det är skakigt. Däremot tar den ju en hel evighet att logga in och sedan en evighet igen att starta värmaren...

AndySwede
2021-09-15, 16:25
Ja det där kommer jag ihåg. Ibland indikerade den att värmaren inte var igång, men var visst igång. Ibland gick den inte igång förrän efter 2 försök. Ska tillägga då att jag hade utmärkt täckning där bilen stod, även med mobilen för appen.

ÅsaNisse
2021-09-16, 13:31
Igår kväll fungerade det åtminstone att logga in igen. Nu går inte ens det varken från androidplatta eller iPhone, och då har jag till och med installerat om apparna bara för att... Undrar om jag har extrem otur som ny användare eller om dessa tjänster verkligen är så här instabila. Är de det skulle jag kalla dem mer eller mindre oanvändbara. Väldigt märkligt!

Sture_
2021-09-16, 13:59
Det är något fel med inloggningen till We Connect och säkert tillhörande tjänster nu.

{"error":"invalid_request","error_description":"Mismatching redirection URI"}

ÅsaNisse
2021-09-16, 16:50
Ja det fick jag på en androidplatta. På iPhonen ombads jag kontrollera min internetanslutning. Känns som det är VW som borde kontrollera sin och nog en del annat också...:mad:

Marcus
2021-09-20, 20:53
Har du testat att göra tvingad omstart/reboot av ditt infotainment? Det brukar lösa problemet. Tryck och håll inne ON/OFF tills enheten släcks ner och sedan startar upp igen. Detta har löst det hela för mig ALLA gånger.

Sture_
2021-09-21, 12:12
Det var ju bra för din del men om VW's server ligger nere hjälper inga lokala omstarter.

Marcus
2021-09-21, 12:19
Så klart, men VW:s tjänst ligger inte nere, We Connect fungerar för mig.

Sture_
2021-09-21, 13:06
Att du kan koppla upp dig innebär inte automatiskt att alla andra kan det. Det är inte bara en server utan flera. Beroende på din position, internetleverantör mm. så kan du ha "turen" att kopplas upp mot en fungerande server medan någon annan inte har samma flyt i händelse av serverproblem.

Peter-C
2021-09-21, 16:19
Äh men nu får ni väl ta och ge er. Sandlådan är stor nog för alla.

Borttagna poster.

Jag har rensat ett antal inlägg i sekvens (inkl citatet) då de hänvisar till varandra. Hinner inte väga alla meningarna på "guldvåg" jämte att utreda vem som sagt vad...

Dvs återgång till ämnet.

/Peter

Sture_
2021-09-21, 17:16
Jag har rensat ett antal inlägg
Dvs återgång till ämnet.
/Peter

Tack Peter-C, Jag ville poängtera min senaste kommentar ovan du tacksamt lämnade kvar. I dagens uppkopplade samhälle är vi ofta beroende av, och väldigt sårbara för avbrott på internet. Det är ett komplext nät med många funktioner som inte är självklart tydliga. Att en lampa slutar lysa innebär inte omedelbart att lampan är trasig ...

Biggerswede
2022-01-31, 00:28
Hej på er, jag har köpt en VW Passat GTE 2018 den 7/12 -21 begagnad. Allt fungerade fint, köpte 2 år tjänster och registrerade allt i appen, we connect och i infotainment systemet. Nu har den varit offline en vecka och jag har testat allt jag kan men ingen framgång. Tjänsterna är ibland synliga i bilen ibland inte. Samma fel som du har ovan fast en "GRÅ BIL med NYCKEL" är i min display. Hur jag än gör kan jag inte registrera systemet med de koder jag får. Tagit skärmdumpar på allt och skickat till supporten men det har nu gått över en vecka och inget svar. Jag har endast nyttjat tjänsterna och sen drygt en och en halv månad efter jag nyttjat dem slutar alla att fungera. Supporten har eskalerat det till tekniska avdelningen men jag förstår inte varför det inte funkar.

Jag har provat nollställa info men utan framgång. Jag har försökt att aktivera CAR NET utan framgång. Direkt jag slår in koden säger den "fel".1321413215