good.fidelity
2021-08-28, 12:02
Har en transporter 1.9 TDi 2008. 130.000 Km.
Har några problem med denna som jag tror är relaterade till turbon.
Symptom är som följer:
- När man växlar så varvar motorn ibland upp när man kopplar ur, precis som att gasen släpper lite efter man släppt upp pedalen. (inte alltid, men ibland)
- Ibland tänds motorlampan, varnar för LMM (Airmassmeter) som jag är 99% säker på är felfri för den kommer från en likadan bil där den inte ger någon felkod.
- Motorlampan tänds i huvudsak på sommaren, inte på vintern, och speciellt när man påbörjat en lång nedförsbacke med att släppa gasen helt för att motorbromsa.
- Det är lite ljud ifrån turbon ibland, inget kraftigt men ett vinande ljud.
- Den drar något mer soppa (ca 0,75) jämfört med den jag hade innan som drog 0,67. Trots lägre miltal.
- Om man trampar flera gånger på gaspedalen snabbt vid tomgång, kan man ibland få den att rusa motorn i någon sekund. Vet inte om detta är normalt, eller om det är på grund av att något "hänger sig".
- När jag loggar boost/MAF osv med OBD2 och appen Torque så ser jag väldigt ofta en "peak" i turbotrycket och att den sedan lugnar ned sig efter acceleration. Vet inte om detta är normalt, men det är märkbart.
- Ibland får jag en känsla av att turbon varvar upp/ned på ett sätt som inte står i relation till belastningen. (jag kan höra turbon, därför jag inte tycker det hänger ihop). Den ger lite av samma ljud/intryck som när man har en slirande koppling, att den liksom först varvar upp högt och sedan lugnar ned sig.
- Bilen är märkbart trögare på låga varv än den 1.9TDi transporter jag hade före denna (2005 modell). Denna känns nästan död under 2000rpm men vaknar till när turbon spoolar upp. Osäker om det är något normalt på grund av motorstyrningen / DPF som saknades i den gamla, eller om detta är på grund av ett fel.
Har en känsla av att dessa problem kan vara relaterade till variabel turbovains (har ingen aning om det sitter en sådan turbo) eller att det har något att göra med wastegate eller annan form av styrning till turbon som liksom blivit "klibbig/sticky" och då hänger sig lite ibland.
Problemet är mindre på vintern (motorlampan tänds då inte) och mer på sommaren.
Bilen har vid ett tillfälle varit ståendes nästan ett år utan bruk, och stod då utan luftburken/röret monterad. Kan ha kommit fukt / kondens ned i turbon?
Någon som varit med om liknande problem?
Bifogar bild på loggen. Boosten peakar ibland på 16, och går sedan snabbt ned igen.
//GF
12958
Har några problem med denna som jag tror är relaterade till turbon.
Symptom är som följer:
- När man växlar så varvar motorn ibland upp när man kopplar ur, precis som att gasen släpper lite efter man släppt upp pedalen. (inte alltid, men ibland)
- Ibland tänds motorlampan, varnar för LMM (Airmassmeter) som jag är 99% säker på är felfri för den kommer från en likadan bil där den inte ger någon felkod.
- Motorlampan tänds i huvudsak på sommaren, inte på vintern, och speciellt när man påbörjat en lång nedförsbacke med att släppa gasen helt för att motorbromsa.
- Det är lite ljud ifrån turbon ibland, inget kraftigt men ett vinande ljud.
- Den drar något mer soppa (ca 0,75) jämfört med den jag hade innan som drog 0,67. Trots lägre miltal.
- Om man trampar flera gånger på gaspedalen snabbt vid tomgång, kan man ibland få den att rusa motorn i någon sekund. Vet inte om detta är normalt, eller om det är på grund av att något "hänger sig".
- När jag loggar boost/MAF osv med OBD2 och appen Torque så ser jag väldigt ofta en "peak" i turbotrycket och att den sedan lugnar ned sig efter acceleration. Vet inte om detta är normalt, men det är märkbart.
- Ibland får jag en känsla av att turbon varvar upp/ned på ett sätt som inte står i relation till belastningen. (jag kan höra turbon, därför jag inte tycker det hänger ihop). Den ger lite av samma ljud/intryck som när man har en slirande koppling, att den liksom först varvar upp högt och sedan lugnar ned sig.
- Bilen är märkbart trögare på låga varv än den 1.9TDi transporter jag hade före denna (2005 modell). Denna känns nästan död under 2000rpm men vaknar till när turbon spoolar upp. Osäker om det är något normalt på grund av motorstyrningen / DPF som saknades i den gamla, eller om detta är på grund av ett fel.
Har en känsla av att dessa problem kan vara relaterade till variabel turbovains (har ingen aning om det sitter en sådan turbo) eller att det har något att göra med wastegate eller annan form av styrning till turbon som liksom blivit "klibbig/sticky" och då hänger sig lite ibland.
Problemet är mindre på vintern (motorlampan tänds då inte) och mer på sommaren.
Bilen har vid ett tillfälle varit ståendes nästan ett år utan bruk, och stod då utan luftburken/röret monterad. Kan ha kommit fukt / kondens ned i turbon?
Någon som varit med om liknande problem?
Bifogar bild på loggen. Boosten peakar ibland på 16, och går sedan snabbt ned igen.
//GF
12958