handdator

Visa fullständig version : Golf 87a startar men dör kort därefter



Golf88
2021-08-02, 12:18
Hej,

Finns det någon som har erfarenhet av samma fel?
Det är Rp motorn. Den har stått i garaget i ett par år.
Den gick fint när den ställdes ner.
Den går jätte fint men så fort man rör gasen så dör Den.

Båda bränslepumparna har tvångstartats med 12 volt och dom funkar.
Dom matas endast understartögonblicket och då endast med 8 volt. Antar att det är för det mesta går till startmotorn.
Om man bara vrider på tändningen så har dom ej spänning.


Tack på förhand!

Golf88
2021-08-02, 13:37
Ingen som har koll?

henca
2021-08-02, 19:12
Nu vet jag inte riktigt hur det är på Golf med elektriska bränslepumpar, men på en del Porsche sitter det något som kallas för DME-relä och det är vanligt att det relät strular med t ex startproblem som följd. När relät strular brukar det hjälpa att byta det för att bli av med startproblem och andra problem som döende motor. För att identifiera att det är relät som är trasigt kan man göra en "bygel" av en liten kabelstump och två kabelskor som temporärt får ersätta relät.

Var det med en motsvarande "bygel" som du tvångsmatade bränslepumparna?

m v h Henrik

Golf88
2021-08-03, 22:39
Tack Henrik,

Nej det var med en kabel direkt på batteriet som jag kopplade in i kabelhärvan i bagaget precis innan båda pumparna.

Det är löst nu.
Är osäker på vad problemet var. Men körde pumpen på omvända poler alltså baklänges och sen vanligt igen
Kan vart att den fastnat. Pumpen framför hjulet.

Hoppas det kan hjälpa någon.

matsola
2021-08-04, 10:34
Då låter det som du har skräp i tanken? Lyft upp tankmätaren och se hur det ser ut. Hade det problemet men den ny tank som hade färgflagor i sig. dödade 2 pumpar innan jag kom på det.

- - - Uppdaterad - - -

Fast golf 2 har väl en sil/förfilter i tanken kom jag på nu?
Min ar ju en etta.

MickeR
2021-08-04, 11:12
Då låter det som du har skräp i tanken? Lyft upp tankmätaren och se hur det ser ut. Hade det problemet men den ny tank som hade färgflagor i sig. dödade 2 pumpar innan jag kom på det.

- - - Uppdaterad - - -

Fast golf 2 har väl en sil/förfilter i tanken kom jag på nu?
Min ar ju en etta.

Och tank i plast, väldigt ovanligt med skräp i dem