handdator

Visa fullständig version : Massagestol/ergoactive knarrar tiguan allspace



jrunestone
2021-07-30, 18:12
Hej,

Har ett knarrande missljud från massagefunktionen i förarsätet (tiguan allspace) som blir högre när man lägger mer tyngd på ryggstödet.. Har inte hittat nåt om det i min googling, nån som känner igen det? Får ingen verkstadstid på ett tag.. Skulle vara intressant att veta vad det kostt att laga stolen eller om det är nåt man själv kan felsöka.

Roliga är att jag tog över bilen och tänkte på en gång att massagestolar, de kommer ju sönder på en gång 😅

/Johan

vfr
2021-07-30, 22:43
Stolen kanske behöver lite uppmjukande massage. ;)

Förlåt...

jrunestone
2021-07-30, 23:05
�� hoppades på en lösning att bara slå på den iof..

pudas
2021-07-31, 00:53
Kollat felkoderna?:D Finns det inga felkoder så blir det ett tufft jobb för din lokala VAG verkstad att fixa det, kan innebära att dom måste "tänka utanför boxen" !!

jrunestone
2021-07-31, 09:42
Ah, nah, har inte möjlighet, tänkte om det var ett känt fel... Vad kostar det att byta hela stolen ��

candyweiss
2021-07-31, 09:58
Bara en fundering, behöver inte dessa stolar någon service?

jrunestone
2021-07-31, 10:04
Inget de nämnde på servicen förra året iaf..

candyweiss
2021-07-31, 12:54
Jag har inte en aning om hur ergostolen fungerar och/eller om det är rörliga delar i den? Har själv aldrig provat en sådan.
Vi har en stor stationär massagestol på jobbet som väl kostar runt 50K, vill minnas att den måste servas ibland, för den knirrar och knakar. som fxx. Men absolut, jag förstår att det är betydligt fler och större rörliga delar i den :)

pudas
2021-07-31, 17:01
Kan kanske vara ide att kolla andra tyska bilmärkesforum/facialbook grupper om idéer, troligt att det är samma underleverantör av massagestolar till dom flesta märkena.
Man kan ju utgå ifrån att massage funktionen innebär rörliga delar, och det som rör sig behöver service emellanåt! Kan ju till och med finnas nån dold lucka för att kunna trycka in någon form av smörjmedel!

AndySwede
2021-07-31, 17:56
Jag läser mycket och på flera olika forum men detta problem har jag faktiskt aldrig läst om. Klart det är rörliga delar, men Allspace är en relativt ny modell så jag skulle kolla med en auktoriserad verkstad om det finns någon TPI för detta och kanske få det åtgärdat utan kostnad om det är ett känt problem.

candyweiss
2021-07-31, 18:40
Jag har också googlat runt utan att hitta något, tycker ju att ErgoActive-stolen borde vara likadan oavsett vanliga Tiguan eller Allspace? Men det finns kanske garanti kvar på en Allspace?
Ändra: Allspacen kom nog runt 2018, så kanske ingen garanti :)

jrunestone
2021-08-02, 23:02
Ikväll när jag testade justera stolen märkte jag att det är ländryggsstödet som gör knarrljudet och har inget med själva massagerörelsen att göra. Googlar jag på det hittar man ett gäng med typ samma problem... Kan va nån plast som börjat skava mot nåt i stolen. Bah :)