handdator

Visa fullständig version : Fråga ang motorer



Jinxen
2021-07-18, 17:53
Hej
Ska byta bil och siktar på Audi ( ev VW) men det är väl samma typ av motorer i den ?
FSI,TFSI och vad de nu heter.
Vi pratar om bil 20-50000 klassen så det är väl årgångar typ 2005-2010 med ett antal mil på nacken.
Läser & hör en del om dåliga motorer av dessa men vad är sant ?
1.4 & 1.6 "är skit" 2.0 "är törstig" osv

Även råd i övrigt ang bilarna.

A3/A4 är mest intressant

Kan nån reda ut å ge råd ?
Vi pratar bensin (tror jag) med tanke på partikelfilter & skatt,kör bara ca1000 mil ./

henca
2021-07-18, 22:30
Jag har en Audi A4 2.0 TFSI quattro från 2007 som jag är ganska nöjd med, jag har haft den sen 2011. Men därmed inte sagt att ägandet har varit problemfritt. Största fadäsen drabbades jag av 2015 då oljepumpen rasade, det är tydligen inte helt ovanligt på dessa. Om jag minns rätt var kostnaden för att åtgärda det felet ca 25 kkr, d v s ungefär hela till halva bilens värde idag. I mitt fall hade jag tur då det gick på bilens maskinskadeförsäkring. Wasa Motor tror jag har någon workaround för den svagheten i motorn som har med balansaxlarna att göra.

En annan svaghet hos bilen är att den drar ganska mycket olja, ca 1 L per 200 mil. Detta är en ganska vanlig svaghet hos moderna lågfriktionsmotorer.

En sak som sticker ut med denna bil är att det är den enda bil som jag haft där oljestickan blivit utsliten och tvungen att bytas. På denna bil har det hänt mig två gånger. Delar av oljestickan är av någon gummi-aktig plast som löses upp med tiden. Det är dock en ganska liten kostnad i sammanhanget.

m v h Henrik

Jinxen
2021-07-18, 22:41
Är väl delen med oljepumpshaveri jag fattat som är akilleshälen med FSI motorerna å inget man vill råka ut för om man köpt en bil för tex 40 000 tyvärr

pudas
2021-07-21, 21:50
Var iofs länge sedan jag ägde Audi, men mitt råd är att se bilen i sin helhet, inte bara titta på motorn. Audi är ju en våning upp jämfört VW, Skoda, Seat så ibland konstrar man till konstruktionerna bara för att......man kan!
Så mitt råd är: Kolla att allt fungerar, i alla fall det som är nödvändigt för komfort och besiktning, kolla felkoder så noga du kan. Att laga skumma elfel kan bli kostsamma!

henca
2021-07-21, 22:32
Förresten, en sak till som jag haft lite problem med min Audi A4 från 2007: Rost. Bägge framskärmarna är bytta, de drabbades av rost i skärmkanten. Hela vänsterdörren är bytt, den drabbades av rost i nederkant. Jag minns inte vad det kostade att byta dörren, men det är mycket möjligt att det var dyrare än oljepumps-haveriet. När du nu söker bilar i denna ålderskategori och prisklass kommer du säkert hitta mer eller mindre rostiga exemplar.

m v h Henrik

a128
2021-09-19, 20:03
hart kört 19.000mil med min nuvarande 1.4 Tsi med kamkedja utan större belymmer

:)