handdator

Visa fullständig version : Skakande motor, batteriladdning, missljud elbaklucka Passat 2018 Variant 190TDI DSG



Sallesalva
2021-07-11, 19:45
Gokväll

Vet inte om allt hänger ihop så kör allt i samma post. :)

Efter att ha flyttat bilen i lördags för att packa den så startade den inte när vi packat klart. Efter att i spöregn öppnat elbakluckan 5-7 gånger under ca 1,5h så var vi färdigpackade och skulle åka hem. Då startar inte bilen, den bara tuggar men startar inte. Får hjälp med startkablar och den startar direkt. Den startade direkt vid första flytten av bilen och inget har varit på under tiden vi packade den för att dra ur batteriet.

Kör bifogad VCDS auto koll idag men vad jag kan utläsa inget fel gällande batteri/generator. Vet inte heller hur mycket det kan läsas ut.
Har motorn igång för att se om/vad den laddar och visar 12,6V. 30min senare så visar den 14,4V.
Den ska väl vara över 14V hela tiden när bilen är igång?
Samma sak när jag kopplar in CTEK 5.0 MXS. Ena stunden ger den 13V och 5min senare ger den 14,22V, är det normalt eller är det nåt fel?

Sen så tycker jag den låter konstigt, inte bara det vanliga dieselljudet samt att den skakar väldigt mycket. Jag kan känna vibrationer i bilen om jag tex la handen på bagagerumsmattan, i benen när man kör. Jämförde med farsgubbens Golf Sportsvan och motor skakar mindre och det känns inga vibrationer. Mer "normalt" dieselljud från hans motorn.

Elbakluckan knarrar oxå när man öppnar och stänger. Den har varit tyst. Kan det vara nåt med att den får dåligt med ström från batteriet och därför det hackande ljudet? Som ni ser på filmen så "flyter" stängningen som det ska men det är ett hackande ljud.

Motorskak/ljud
https://youtu.be/zlCe02XrvtM

https://youtu.be/TlKyrtKAoLU

Elluckan
https://youtu.be/ZJP9QnkFAzE

Vad tror ni om detta?
Tack på förhand för alla tips och idér

//Kristian

Sture_
2021-07-12, 08:20
Batterispänningen stiger gradvis under laddning. Är batteriet urladdat mer än normalt så klarar inte generator eller CTec att hålla 14.4 V från början utan spänningen stiger gradvis, precis som du har konstaterat. Helt normalt.

AndySwede
2021-07-12, 11:23
Har du raderat felkoderna?
Dessa kan ju lätt vara relaterade till motorgången. Men annars.. och din elbaklucka.... ingen aning. Jag har svårt att koppla ljudet till något batteriproblem.
Men batterier är luriga, det kan vara problem med någon cell som visar sig först när batteriet belastas. Och en dåligt batteri kan ställa till saker som är närmast oförklarliga. Likaså en dålig jordförbindelse.

2 Funna fel:
15733 - SCR NOx katalysator; rad 1
P20EE 00 [096] - För låg verkningsgrad
Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats


5923 - Ventil 1 för avgastryck
P047F 00 [032] - har fastnat i öppet läge
Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats

henca
2021-07-12, 20:31
Batterispänningen stiger gradvis under laddning. Är batteriet urladdat mer än normalt så klarar inte generator eller CTec att hålla 14.4 V från början utan spänningen stiger gradvis, precis som du har konstaterat. Helt normalt.

Ja, såhär i efterhand hade det ju varit intressant att veta:

Hur hög var batterispänningen innan bilen flyttades? Hade den kanske dessförinnan stått länge så att batteriet laddat ur?
Hur hög var batterispänningen efter bilen flyttades? Måhända blev det en dödsstöt för batteriet att köra startmotorn när det nästan var helt urladdat. Kanske blev det extra salt i såren att sedan dessutom köra den elektriska bagageluckan.
Hur hög var batterispänningen innan generator eller laddare gick? Ett dåligt laddat batteri kan som sagt sänka laddningsspänningen.


Man kan misstänka att batteriet blivit dåligt av att stå länge utan laddning. Kanske kommer ett nytt batteri lösa problem med dålig motorgång. Kanske kommer högre spänning lösa den gnisslande bagageluckan. Kanske är det regnet som givit gnisslet från bagageluckan.

m v h Henrik

Sallesalva
2021-07-12, 20:59
Har inte raderat koderna, det kan jag testa. Tror du det löser "problemet" som de visar eller kommer koderna dyka upp igen?Ljudet tänkte jag ifall det hade med att göra att det inte fick tillräckligt med ström. Långsökt kanske.Den stänger ju och öppnar som den ska med "flyt" så det är ju inget hackande i själva rörelsen.
Har du raderat felkoderna?
Dessa kan ju lätt vara relaterade till motorgången. Men annars.. och din elbaklucka.... ingen aning. Jag har svårt att koppla ljudet till något batteriproblem.
Men batterier är luriga, det kan vara problem med någon cell som visar sig först när batteriet belastas. Och en dåligt batteri kan ställa till saker som är närmast oförklarliga. Likaså en dålig jordförbindelse.

2 Funna fel:
15733 - SCR NOx katalysator; rad 1
P20EE 00 [096] - För låg verkningsgrad
Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats


5923 - Ventil 1 för avgastryck
P047F 00 [032] - har fastnat i öppet läge
Intermittent fel - Ej bekräftad - Testad efter att minnet rensats

Sallesalva
2021-07-12, 21:09
Kunde ju förklarat lite mer/bättre. Bilen hade inte stått någon längre tid. Vi har varit uppe i Kläppen och bor själva i Norrköping så det är ju 40mil mellan. Under veckan åkt in till Sälen, Lindvallen. Så det har inte varit några onormal resor jämfört med hur vi kör hemmavid. Laddade igår och det tog väl 4-6h innan det var fulladdat. Regnet just där har inte orsakat ljudet för det har jag haft innan resan till Kläppen. För 2-3 veckor sedan när jag tvättade bilen så försvann ljudet men kom tillbaka efter någon dag. Jag köpte bilen för ca 1år sedan och ljudet fanns inte från början. Det kanske är 2-4månader sedan det började. Spänningen innan kan jag dessvärre inte svara på.
Ja, såhär i efterhand hade det ju varit intressant att veta:

Hur hög var batterispänningen innan bilen flyttades? Hade den kanske dessförinnan stått länge så att batteriet laddat ur?
Hur hög var batterispänningen efter bilen flyttades? Måhända blev det en dödsstöt för batteriet att köra startmotorn när det nästan var helt urladdat. Kanske blev det extra salt i såren att sedan dessutom köra den elektriska bagageluckan.
Hur hög var batterispänningen innan generator eller laddare gick? Ett dåligt laddat batteri kan som sagt sänka laddningsspänningen.


Man kan misstänka att batteriet blivit dåligt av att stå länge utan laddning. Kanske kommer ett nytt batteri lösa problem med dålig motorgång. Kanske kommer högre spänning lösa den gnisslande bagageluckan. Kanske är det regnet som givit gnisslet från bagageluckan.

m v h Henrik

henca
2021-07-13, 08:11
Ja, har du kört så mycket dessförinnan borde ju inte batteriet vara urladdat såvida inte någon kupebelysning eller liknande dragit ur batteriet.

m v h Henrik

NissePisse
2021-07-16, 11:01
Gokväll

Vet inte om allt hänger ihop så kör allt i samma post. :)

Efter att ha flyttat bilen i lördags för att packa den så startade den inte när vi packat klart. Efter att i spöregn öppnat elbakluckan 5-7 gånger under ca 1,5h så var vi färdigpackade och skulle åka hem. Då startar inte bilen, den bara tuggar men startar inte. Får hjälp med startkablar och den startar direkt. Den startade direkt vid första flytten av bilen och inget har varit på under tiden vi packade den för att dra ur batteriet.

Kör bifogad VCDS auto koll idag men vad jag kan utläsa inget fel gällande batteri/generator. Vet inte heller hur mycket det kan läsas ut.
Har motorn igång för att se om/vad den laddar och visar 12,6V. 30min senare så visar den 14,4V.
Den ska väl vara över 14V hela tiden när bilen är igång?
Samma sak när jag kopplar in CTEK 5.0 MXS. Ena stunden ger den 13V och 5min senare ger den 14,22V, är det normalt eller är det nåt fel?

Sen så tycker jag den låter konstigt, inte bara det vanliga dieselljudet samt att den skakar väldigt mycket. Jag kan känna vibrationer i bilen om jag tex la handen på bagagerumsmattan, i benen när man kör. Jämförde med farsgubbens Golf Sportsvan och motor skakar mindre och det känns inga vibrationer. Mer "normalt" dieselljud från hans motorn.

Elbakluckan knarrar oxå när man öppnar och stänger. Den har varit tyst. Kan det vara nåt med att den får dåligt med ström från batteriet och därför det hackande ljudet? Som ni ser på filmen så "flyter" stängningen som det ska men det är ett hackande ljud.

Motorskak/ljud
https://youtu.be/zlCe02XrvtM

https://youtu.be/TlKyrtKAoLU

Elluckan
https://youtu.be/ZJP9QnkFAzE

Vad tror ni om detta?
Tack på förhand för alla tips och idér

//Kristian


Spänningen säger inte så mycket. Anser bilen att batteriet är laddat så kommer generatorn bara skicka ut nog med spänning för att behålla laddningen.

Det låter mer som om ditt batteri är dåligt, eller att du på något sätt drog ut batteriet. Har du kollat statusen på det med VCDS, i OBD-11 kan man få ut en siffra som heter typ usable charge eller något liknande.

sturebyking
2021-07-16, 15:03
På min -15 går det att slå på tändningen, tryck och håll in trippresett så visas efter en stund klocka sen batteristatus i %, släpp tripp knapp när det står battery.

NissePisse
2021-07-16, 16:18
Det gick inte på min -17 och inte heller på min nuvarande bil.

candyweiss
2021-07-16, 16:21
Inte min Tiguan -17 heller. Inte ens när jag aktiverar det i OBDeleven.

Sallesalva
2021-07-16, 20:09
Har inte kollat statusen i VCDS. Googlade lite nu och tror mig hitta hur man gör. Får testa det.

Sallesalva
2021-07-16, 20:39
Håller jag in trippen så kan jag välja klocka el service, ej batteri.
Detta fick jag fram från VCDS. Efter att den blev fulladdad i söndags har vi åkt turer till returpunkten och slängt skräp
med släpkärra eller inom stan, ingen längre sammanhängd körning. Enkel väg ca 1,5 mil, mycket ac i denna värmen. Så vet inte om det blir så mycket laddning på de turerna.
Vet ju inte heller hur mycket Ah den hade när den var fulladdad i söndags.
Sen blir jag förundrad över detta IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah. Är det hur mycket batteriet klarar av?
För tittar jag fysiskt på batteriet så står det 92Ah.
Är det någon annan IDE nummer som jag borde ha med för att visa?


Adress 19: CAN Gateway (3Q0 907 530 L)


20:19:29
IDE01834 Batterispänning 13.075 V
IDE01836 Batteriström 1.917 A
IDE01837 Temperatur batterisensor 32 °C
IDE01838 Batteritemperatur 32 °C
IDE01839 Batteriets laddning 78 %
IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
IDE01842 Uttagbar batteriladdning 61 Ah
IDE01843 Batterispänning i vila 12.5 V
IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

//Kristian

NissePisse
2021-07-16, 22:53
Håller jag in trippen så kan jag välja klocka el service, ej batteri.
Detta fick jag fram från VCDS. Efter att den blev fulladdad i söndags har vi åkt turer till returpunkten och slängt skräp
med släpkärra eller inom stan, ingen längre sammanhängd körning. Enkel väg ca 1,5 mil, mycket ac i denna värmen. Så vet inte om det blir så mycket laddning på de turerna.
Vet ju inte heller hur mycket Ah den hade när den var fulladdad i söndags.
Sen blir jag förundrad över detta IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah. Är det hur mycket batteriet klarar av?
För tittar jag fysiskt på batteriet så står det 92Ah.
Är det någon annan IDE nummer som jag borde ha med för att visa?


Adress 19: CAN Gateway (3Q0 907 530 L)


20:19:29
IDE01834 Batterispänning 13.075 V
IDE01836 Batteriström 1.917 A
IDE01837 Temperatur batterisensor 32 °C
IDE01838 Batteritemperatur 32 °C
IDE01839 Batteriets laddning 78 %
IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
IDE01842 Uttagbar batteriladdning 61 Ah
IDE01843 Batterispänning i vila 12.5 V
IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

//Kristian

Jag vet inget om inlärd kapacitet, din bil är dock så pass ny att ett byte av bilbatteri skulle skett innan du köpte bilen är osannolikt.

Övriga siffror ser bra ut. Bekräftas också av att bilen anser att batteriet är så pass laddat att generatorn bara håller 13,075 volt (laddar knappt 2 ampere).

Jag kan läsa ut batteridata från min bil senare ikväll så kan vi jämföra.

Mex165
2021-07-17, 00:04
Ser ut som batteriet är felkodat i Gateway..

NissePisse
2021-07-17, 00:52
Jag hade liknande siffror, förutom att kapaciteten på mitt inlärda batteri var 92 Ah.

Hur kan det blivit fel på en så ny bil?

Sallesalva
2021-07-17, 01:03
Anade det. Vet du hur man uppdaterar?

Sallesalva
2021-07-17, 01:18
Bra fråga. Någon som skrivit fel, 115 istället för 92.
När jag köpte bilen av lokal återförsäljare för ca 1 år sedan så hade den gått 146mil. Den kommer ifrån VW Södertälje.
Den kan ha använts som utbildningsbil, nån tysk som haft den mellan VW och Arlanda och sedan har den kanske blivit bortglömd
ett tag.

Jag hade liknande siffror, förutom att kapaciteten på mitt inlärda batteri var 92 Ah.

Hur kan det blivit fel på en så ny bil?

Pelk
2021-07-17, 09:53
92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


Skickat från min iPad med Tapatalk

AndySwede
2021-07-17, 10:27
Skakar motorn fortfarande?

Sallesalva
2021-07-17, 11:42
Ja, den skakar. Var förbi ÅFen i stan och jämförde med en bil med samma motor. Den skakade lika mycket så den gör väl så.Att jämföra med fargubbens Golf blir lite fel då det är en helt annan motor.
Hittade även en annan bil som hade det knarrande ljud från elluckan. Säljaren sa att 1av 5 beg bilar de köper in låter så. Vissa får ljudet efter några år och vissa inte. Det känns som att det är plasten som kläms på själva armen som gör att ljudet uppstår. Det kommer på bägge armarna. Ska röra lite på armen under rörelse för att se ifall ljudet försvinner.
Skakar motorn fortfarande?

- - - Uppdaterad - - -

Vet du hur man uppdaterar med VCDS?
92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


Skickat från min iPad med Tapatalk

NissePisse
2021-07-17, 22:57
92Ah av 115Ah blir 80%, så det stämmer nog att någon specat fel vid installationen. Bilen tror aldrig att ditt batteri blir fullt trots att det är det.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tänker du på att det står 78% laddat i hans utläsning? Jag hade 74% i min trots att jag precis kört en sträcka på 150 km. Det är ganska rimligt att hålla sig där någonstans.
Eftersom batterier slits så måste dom ha någon form av återkoppling i algoritmen som håller reda på kvarvarande kapacitet.

NissePisse
2021-07-17, 23:00
Är det bara på tomgång som du har vibrationer?

Min förra passat hade knarrande baklucka, blev aldrig mer problem än oljudet.

Pelk
2021-07-18, 08:38
Tänker du på att det står 78% laddat i hans utläsning?

Japp, siffrorna stämde väl så bra ihop.

Tror bilen att det skall vara 115Ah och batteriet bara kan lagra 92Ah - och det torde göra datorn lite förvirrad.

Kan inte mycket om det här, inte behövt läsa på om just detta.
I alla fall inte ännu.

Min bakluckeöppnare knarrar också. Gjort så i flera år
Undrar om man kan spraya på lite silicon, om det är plasten som tar i varandra och skapar oljudet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

NissePisse
2021-07-18, 08:46
Min erfarenhet är att bilen sällar laddar batteriet fullt.

Det bästa vore att ha en nivå på laddning så att du kan tillgodogöra dig energi vid motorbroms. Skulle batteriet vara full-laddat finns inte den möjligheten.

Pelk
2021-07-18, 08:53
Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


Skickat från min iPad med Tapatalk

NissePisse
2021-07-18, 09:27
Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Det har förmodligen betydelse och kan mycket väl vara orsaken till att det blev slut på ström i batteriet.

Eftersom man inte på något bra sätt kan mäta kvarvarande kapacitet i Ah (vilospänning ger endast en hint om relativ laddningsnivå) så borde nominell kapacitet spela en ganska stor roll i estimeringen av tillgänglig batterikapacitet.

Sallesalva
2021-07-22, 11:20
Nu hittade jag ett till "IDE" nummer man kunde logga och där står det 92 Ah.
Vilket av värdet för rad IDE03256 el IDE08347 som avser kapaciteten på mitt batteri har jag ingen aning om.
Borde inte "Batteriets laddning" och "Uttagbar batteriladdning" hänga ihop? Om jag har 87% laddning borde inte det var 87% Ah av max kapaciteten på batteriet, el tror jag fel? 87% av 92Ah är 80Ah och av 115Ah är det 100Ah inte 70Ah.
IDE01834 Batterispänning 12.928 V
IDE01836 Batteriström 0.740 A
IDE01839 Batteriets laddning 87 %
IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
IDE01842 Uttagbar batteriladdning 70 Ah
IDE01843 Batterispänning i vila 12.6 V
IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
IDE03256-MAS06105 Batterianpassning-Batterimärkkapacitet 92 Ah
IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah
Det stämmer troligen, men parametern borde ha betydelse.
Om inte, verkar det lite konstigt att man måste koda in när man byter batteri.

Och vad jag förstått, på de som testat - går det inte att bara byta batteri? Är bara vad jag läst i andra poster, inte testat själv.


Skickat från min iPad med Tapatalk

- - - Uppdaterad - - -

Provade att spray lite silikon för trodde oxå att det kunde vara plasten som tog i men det har inte hjälpt.
Japp, siffrorna stämde väl så bra ihop.

Tror bilen att det skall vara 115Ah och batteriet bara kan lagra 92Ah - och det torde göra datorn lite förvirrad.

Kan inte mycket om det här, inte behövt läsa på om just detta.
I alla fall inte ännu.

Min bakluckeöppnare knarrar också. Gjort så i flera år
Undrar om man kan spraya på lite silicon, om det är plasten som tar i varandra och skapar oljudet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

NissePisse
2021-07-22, 21:43
Nu hittade jag ett till "IDE" nummer man kunde logga och där står det 92 Ah.
Vilket av värdet för rad IDE03256 el IDE08347 som avser kapaciteten på mitt batteri har jag ingen aning om.
Borde inte "Batteriets laddning" och "Uttagbar batteriladdning" hänga ihop? Om jag har 87% laddning borde inte det var 87% Ah av max kapaciteten på batteriet, el tror jag fel? 87% av 92Ah är 80Ah och av 115Ah är det 100Ah inte 70Ah.
IDE01834 Batterispänning 12.928 V
IDE01836 Batteriström 0.740 A
IDE01839 Batteriets laddning 87 %
IDE01841 Batteri: inre motstånd 3.0 mOhm
IDE01842 Uttagbar batteriladdning 70 Ah
IDE01843 Batterispänning i vila 12.6 V
IDE01948 Batteriets inre motstånd ej normerat 3.0 mOhm
IDE03256-MAS06105 Batterianpassning-Batterimärkkapacitet 92 Ah
IDE08347 Inlärd batterikapacitet 115 Ah

- - - Uppdaterad - - -

Provade att spray lite silikon för trodde oxå att det kunde vara plasten som tog i men det har inte hjälpt.

Uttagbar batteriladdning gissar jag är nedre gräns för när man kan starta bilen. Dom sista Ah man får ut är inte mycket värda.
Dessutom lär man vilja ha någon form av funktion som håller koll på degraderingen av batteriet.