handdator

Visa fullständig version : Söker köpråd passat b6 variant 2.0tdi 140hk manuell vxl låda



rs_danne
2021-06-28, 17:01
Tjena går i tankarna att köpa mej en passat b6 variant 2.0tdi med 140hk och manuell låda
Vad ska man kolla på dessa innan köp ?
drar 140hk diesel motorn någon olja ? Många tfsi motorer gör ju det så tänkte om även dieslarna drar olja?
Kom gärna med tips och råd angående denna bil modell mvh daniel

Mex165
2021-06-28, 18:36
Nej, dom ska inte förbruka någon olja.
Kamaxeln bör kontrolleras/bytas, EGR har en tendens att klogga ihop, svänghjulet bör bytas, ställmotorer till kupé fläkten blir dåliga, drivaxeln till oljepumpen blir sliten.. Osv..

Golf-power
2021-06-28, 18:46
Har haft en sådan Hade inga problem alls med motor och växellåda hade gått 19200mil när den såldes Däremot stora rostproblem på baklucka och skärmkanter

rs_danne
2021-06-28, 18:50
Jasså kamaxlarna och svänghjul låter inte som några billiga delar o byta ut även drivaxel till oljepump låter inte så roligt att byta ut heller
Om svänghjulet är bytt håller det nya bättre då? tänkte om det var nå fabrikationsfel på dom eller är det bara dålig kvalité? Eller ska de bytas efter visst antal mil?

rs_danne
2021-06-28, 18:55
Tackar för svaret skönt o höra .. a rost är ju verkligen vanligt har jag sett. Är bara några få som klarat sej bra mot rosten
Och visst några små ytrost bubblor kanske man får räkna med men har ingen lust o köpa nån som har mkt rost då känns det inte värt det

AndySwede
2021-06-28, 21:00
Rost är det absolut första jag kommer att tänka på att se upp med.

rs_danne
2021-06-29, 14:54
Rost är det absolut första jag kommer att tänka på att se upp med.

Tackar för svaret a det är väldigt många som är rostiga tyvärr

AndySwede
2021-06-29, 15:06
Är det inte nånting med avgaskylare också som brukar gå hål på och är jävlig att byta? Eller gäller det en annan motor?

Mex165
2021-06-29, 19:51
Det var för några år sedan..
Misstänker att dom inte hade glykol i (eller att den var för gammal/dålig) och sedan generellt skötte bilen dåligt, så nu är dom skrot.. :rolleyes:
Nu rasar väl min på väg hem från jobbet..

Har bytt/uppgraderat ganska mycket på min och avstod därför från att köpa Passat B8 efter några provkörningar..

Är super nöjd..