handdator

Visa fullständig version : Någon som testat Biltemas ODB-II felkodsläsare?



combato
2021-06-01, 14:49
Hej,

Finns det någon som testat Biltemas felkodsläsare Art. 15-1305 som är speciellt framtagen för VAG bilar?
Funkar den som den skall?

Jag funderar på att köpa en då min airbaglampa har tänts. Samma var det för ett år sedan och då släckte verkstaden den och sen kom det tillbaka efter 6 mån... han sa då att det troligtvis var glapp innanför handskfacket...

AndySwede
2021-06-01, 15:10
Vad har du för bil? Eller till vilken bil ska den användas? Och vad ska den användas till?

combato
2021-06-01, 15:23
Skall användas på en Passat 2.0 TDi 2013.
Tänkte ha den för att se felkoder åtgärda och släcka dessa. Just nu så lyser airbagslampan samt lampan för spolarvätska även om den är helt full.

AndySwede
2021-06-01, 15:48
Ingen egen erfarenhet, någon annan här kanske har, men det ska den klara av vad man kan läsa av beskrivningen.

vfr
2021-06-01, 17:40
Fast airbagkoder är väl tveksamt. Det brukar inte "vanliga" OBD-verktyg klara av. Kanske denna skulle klara det om den är speciellt för VAG-bilar, men ändå tveksamt. Men det är bara att köpa och prova. Skriv gärna här hur det gick sedan.

candyweiss
2021-06-01, 17:48
Står bl.a. så här om den TS länkar till:


Med utökad diagnosfunktion för Audi, VW, Skoda och Seat, samt vanlig OBD-II diagnos för övriga bilmärken.
Hämtar och nollställer felkoder från över 130 moduler på VAG bilar, inklusive ABS, airbag, radio, AC m.m.

vfr
2021-06-01, 18:10
Då borde den ju faktiskt fixa det. Bara att prova då. Men som sagt, det är alltid bra med återkoppling så kan flera ha nytta av det... :)

pudas
2021-06-01, 20:19
Lite OT. Jag har en sådan, men har inte använt den så mycket. Bara för att man kan läsa felkoderna så betyder det ju inte per automatik att det bara är att byta komponent som felmedelar, än mindre att bilen blir lagad bara för att man raderar en felkod!
Men givetvis så kan det ju vara bra att ha som ett utgångsläge när man reparera en bil!

Nygolfägare
2021-06-01, 21:06
Har själv en sån och funkar bra till min vw golf mk6 1.6tdi!

combato
2021-06-03, 16:10
Nu har jag testat den... och den fungerar bra hittills. Jag återställde felkoden för airbagen (felkod: 01228 Airbag, cut-off, key switch, front passenger side) och den har inte kommit tillbaka än så länge. Sist återställde verkstaden den och då höll det ca 6-7 månader.

Om jag tolkar koden rätt så är det något glapp i avstängningsfunktionen med nyckel på passagerarsidan. Vet någon om man kan plocka ner detta på ett smidigt sätt och kontrollera kablage etc... ?

vfr
2021-06-04, 16:19
Intressant! Bra att du testat och meddelar resultatet. Vi får en felkod på tösens Polo också som har med airbag att göra. Det kanske är samma sak. Jag vet att dom kör mycket med barnstol.