handdator

Visa fullständig version : T4 bensin startar ej i regn?



FreeBird
2021-05-05, 20:22
Har en vw transporter -99 T4 bensin som gått 27000 mil. Den startar lätt och går fint i torra förhållanden, men om det regnar, eller när luftfuktigheten är hög, då är den nästan omöjlig att starta. Vad kan detta bero på?

Sn00k
2021-05-05, 22:23
Hallgivare i fördelaren som börjar fela? Alt. Vatten i databoxen.

FreeBird
2021-05-06, 09:07
Hallgivare i fördelaren som börjar fela? Alt. Vatten i databoxen.

Jag är en teknisk analfabet och vet knappt hur jag öppnar huven - men eftersom bilen går fint i torrt väder så borde det väl inte vara en felande hallgivare (vad det nu är :) :confused:. Vatten i databoxen låter mer sannolikt, men var sitter databoxen? Och hur kan vattnet ha kommit dit i så fall? Kan det vara så att det saknas nån del som ska skydda databoxen från fukt? Har sett att bilen (jag köpte den nyligen) saknar den där plåten som brukar sitta under motorn som ska skydda mot smuts och stänk....

FreeBird
2021-05-06, 09:12
Jag kan lägga till att OM jag lyckas starta bilen i regn, så går den väldigt hackigt i början...men när motorn börjar bli varm så går den allt bättre. När motorn är fullvarm så går bilen ok även i regn. Men kall motor i regnigt väder är nästan omöjligt att starta.

vfr
2021-05-06, 09:29
Den är ju helt klart fuktkänslig på något sätt, och när den då blir varm så driver det ut fukten och allt funkar mer normalt.

FreeBird
2021-06-21, 21:36
Kan vara vevhusventilationen som felar.....sade en bekant....kan han ha rätt?

Bilmeken
2021-06-22, 08:15
Nej vevhusventilationen påverkar ej start i fuktit väder. Byt fördelarlock o rotor så är du nog av med problemet !