Visa fullständig version : Andyswedes Touareg 7P FL
AndySwede
2021-04-26, 16:37
Välkommen T-Rex som ungarna kallar den!
Den privatleasade T-Roc jag kört i 23 månader av 24 är snart på väg tillbaka till handlaren. Suget efter en "riktig" bil har tagit över mig så till den grad att jag behövde göra nåt. Så varför inte gå rakt i motsatt riktning, från liten och 116hk till stor och 262hk ;). Jag har haft en 2014 tidigare så jag vet vad det är jag har tagit på mig.
Hämtade hem detta exemplar i helgen. 2017/03 med 9000 mil på väg. Fint skick endast en privat ägare förutom handlaren, få skavanker. Fullutrustad med förarassistanspaket, Dynaudio som faktiskt låter helt ok i denna bilen, navigation, helläderstolar el med minne båda sidor, värme i baksätet, keyless, luftfjädring, akustikrutor, dragpaket, R-Line, fullservad med dokumentation från auktoriserad verkstad. Även DEFA värmare om man inte kan köra med dieselvärmaren. Ratten ställs elektriskt. Mycket som kan gå sönder i den här bilen :)
Jag måste säga att det känns riktigt bra. Imponerande att snitta 0,82 liter på 35 mil resa hem när det i stora delar gick i 140km/h.
Vad ska hända med den här då?
Tja... den ska i alla fall sänkas, få lite VCDS modifieringar, kanske stänkskydd, spacers. Nya gummin behövs senast nästa år (cirka 3-4mm kvar), då får man spara ett tag innan när 275/45/20 ska inhandlas :cool:
I Tiguanerna jag ägt, samt förra Touareg har jag dämpat dörrarna med Silent Coat. Gör en enorm skillnad även på denna bilen som är riktigt tyst, men framför allt låter ljudanläggningen bättre.
Happy days are here my friends!
12696
AndySwede
2021-04-27, 08:10
Första beställningen gjord. Vet att man kan göra detta med VCDS, och vet därför att det kan vara otroligt kinkigt då controllern inte gillar att bli manipulerad med. Det kan ta många försök att komma till rätt höjd. Detta tar kanske 30 minuter att modifiera.
12697
Kanonbil, hade haft en sådan jag med om den funnits med 1-2 extra sittplatser.
AndySwede
2021-05-09, 05:33
Kodat in VZA, traffic sign recognition. Gick inte utan VCP eftersom det krävs en parameterändring i modulen som tolkar informationen från kameran. Detta går inte att göra med VCDS. Tycker den läser skyltarna väldigt bra, i T-Roc jag hade var den väldigt opålitlig faktiskt i jämförelse.12732
- - - Uppdaterad - - -
Kanonbil, hade haft en sådan jag med om den funnits med 1-2 extra sittplatser.
Ja då får man titta på Q7, det är ingen dålig bil det heller. Dock i en lite dyrare prisklass.
Ja då får man titta på Q7, det är ingen dålig bil det heller. Dock i en lite dyrare prisklass.
Vi har en Sharan GT 4m 2018 med 184 dieselhästar 380Nm i vrid, den får duga ett tag :-)
AndySwede
2021-05-10, 09:25
Pillade lite mer i VCDS och VCP igår innan regnet sköljde över mig. Nu är rattvärmen uppställd från 28 till 32 grader. VIM är aktiverad, akustisk återkoppling vid låsning, dimljus för C/L ljuset för att spara på xenonlamporna. Hjälpte också en kompis med sin 2013 Touareg, han blev barnsligt glad för aktivering av VZE.
Det har regnat några hundra tusen millimeter sedan igår och fortsätter även idag (trots att det är utlovat sommarväder så det är väl så här det ska vara....), så jag tar tag i de ställbara länkarmarna så snart vädret tillåter.
AndySwede
2021-05-11, 10:56
Tack. För mig är det naturligtvis helt obegripligt hur man kan lägga 650tkr på en Golf man får leta efter på parkeringen bland de andra Golfarna när man kan köpa en rullande soffa med armstöd för ungefär samma pengar.
candyweiss
2021-05-11, 12:48
Håller faktiskt med även om R'en är riktigt häftig. Hade jag varit fullskxxxx med pengar och haft flera bilar så kanske en R?
AndySwede
2021-05-11, 14:41
Jo det kan jag mycket väl tänka mig, om inte pengar var ett problem i sammanhanget. Flera bilar i garaget för olika ändamål absolut :D
AndySwede
2021-05-11, 18:43
Jag har nu reverserat funktionen för s/s. Nu startar bilen alltid med s/s avstängd. Helt perfekt. En knapptryckning så kan den aktiveras, och det är faktiskt bra. Ibland.
candyweiss
2021-05-11, 18:53
När är det bra? För jag kan inte komma på något positivt med det.
Det finns kanske någon gång om året när man faktiskt vill imponera på kompisarna vilka snålfunktioner det finns på bilen. Nej, just det. Då skulle man inte köpt en sådan bil från början... ;)
AndySwede
2021-05-11, 20:21
Det är inte så mycket kökörning där ni bor gissar jag. En ytterst vanlig resa till arbetsplatsen nyligen resulterade i 79 start och 79 stopp. Restid 46 minuter. Min plan är att bilen ska fungera i ett par år i alla fall utan större reparationer.
candyweiss
2021-05-11, 20:31
79 S/S :eek: Snacka om att slita på/förstöra batteri, generator, startmotor, kamrem, kamdrev mm.
sturebyking
2021-05-11, 20:54
Ja men miljööööön:D
PS, min Passat tdi -15 har jag också programerat bort ss på.
AndySwede
2021-05-12, 07:09
Miljön ja. Jag kör ungefär 800 mil om året, cyklar och går sträckor som många tar bilen för, småhandlar med ryggsäck och åker kommunalt till och från jobbet fast jag "förlorar" cirka en timme om dagen. Mitt samvete är kliniskt rent.
Efter 110 mil ungefär med min Touareg är snittet 8,1. Det skäms jag inte för överhuvudtaget.
Men som jag skrev - funktionen är inte bortprogrammerad som på din Passat. Bara omprogrammerad. Använde knappen senast igår och aktiverade s/s vid ett uppenbart lämpligt tillfälle.
sturebyking
2021-05-12, 07:59
Tror inte jag kan välja liknande funktion som du på
min bil? Har obd11. SS är ju mest en optimering för den äldre EU förbruknings normen, men skulle vara kul att kunna välja.
AndySwede
2021-05-12, 09:59
Nej jag tror inte någon hittat en annan lösning än "voltage" metoden. Det fanns dock någon hemmasnickrad modul man kunde köpa online, som man kopplade in vid knappen som sparade den senaste knapptryckningen.
Här hittade jag nåt!
https://www.cete-automotive.de/en/To-disable-automatic-start-stop-memory-module-to-start-stop-automatic/
KUFATEC Codierdongle Deaktivierung Start-Stop für VW, Seat, Skoda, Audi, 39 EUR
https://www.kufatec.com/de/codierung-diagnose/kufatec-codierdongle/codierdongle-deaktivierung-start-stop-fuer-vw-seat-skoda-audi-40019
12742
candyweiss
2021-05-12, 15:02
495:- + 69:- i frakt https://www.eftermontering.se/audi/105-start-stop-avaktivering-i-audi-vw-skoda-seat.html
AndySwede
2021-05-13, 18:02
Bytt länkarmarna till nivågivarna. Ställde in dem 10 mm längre än original, det kanske motsvarar lika mycket på höjden, kontrollmätte inte innan. Risky att sänka för mycket, för vid 140 km/h sänks bilen automatiskt ytterligare. Hamnar man utanför spec kommer felmeddelande direkt.
Inga bilder på bytet bak. Ett mindre helsike att komma åt utan lyft så därför fick inte kameran följa med men själva bytet går på några minuter väl på plats under bilen. Bilen står inte på helt jämnt underlag.
Tyvärr kom bilderna i en annan ordning än hur de laddades upp. Ni fattar nog vilken text som hör ihop med vad
Mäta och mäta igen. Alla måste ha samma längd.
12745
Monterad fram.
12744
Normalläge på fjädringen inställt. Lite knepigt med solljuset och skuggor i hjulhusen, men nu ligger hjulet centrerat i hjulhuset så den inte ser förhöjd ut vilket den gör original. Det blev som jag tänkte mig.
12746
I sportläget. Tror det sänker 15 mm ytterligare, samtidigt som dämpningen blir hårdare.
12747
candyweiss
2021-05-13, 20:30
Det är kanske en synvilla, men jag tycker det ser konstigt ut iom att hjulhusen är så stora. Det ser ut som den är överlastad. Trafikpolisen kommer nog att vilja kontrollväga :D
Ändra: Inga stänkskydd?
AndySwede
2021-05-14, 07:30
Ja precis, som jag skrev så spelar skuggorna och ljuset ett spratt. Ska ta nya bilder helt enkelt. Tittar på stänkskydd men har inte beställt nåt ännu. Finns ju allt ifrån jättestora mudflaps till lite med diskreta, och allt passar inte med R-Line och det är sällan beskrivet. Som vanligt.
Ser bra ut. Kul att det var så pass enkelt att göra grundförändringen, finlir / mätning oräknat. Kunde man inte tro.
Bra att man kan ångra sig och ändra höjd mer än en gång om så önskas. Svårare med sänkfjädrar..... :).
candyweiss
2021-05-14, 11:09
Tror t.om. jag skulle klara att göra den sänkningen :D Men lite lurigt med den automatiska sänkningen om man inte är medveten om det.
Och förmodligen lika "lätt" att återställa till original höjd när/om man vill det :)
AndySwede
2021-05-14, 12:49
Ny bild, utan sol och skuggor. Höjden i normalläge. Står inte helt plant, därför ser den lite högre ut höger fram.
12748
AndySwede
2021-05-14, 12:54
Ser bra ut. Kul att det var så pass enkelt att göra grundförändringen, finlir / mätning oräknat. Kunde man inte tro.
Bra att man kan ångra sig och ändra höjd mer än en gång om så önskas. Svårare med sänkfjädrar..... :).
Ja det är rätt enkelt. Och justerbart. Går att göra med VCDS också men det är inte helt okomplicerat.
sturebyking
2021-05-14, 16:13
Fast på min är ss alltid avstängt och då är det troligen enklast att stänga av tändningen om jag vill stoppa motorn, är ju gratis men tyvärr är ss knapen nu meningslös.
AndySwede
2021-05-14, 18:10
Ja precis men både Marcus och Candyweiss länkade till produkter som verkar kunna reversera funktionen, precis som jag gjort på min med hjälp av VCDS. Jag följde denna instruktionen och sett att den används även på Audi B8.5 och A6.
https://www.mytreg.com/index.php?/topic/63034-disabling-start-stop-with-vcds/page__pid__486009#entry486009
AndySwede
2021-05-15, 22:47
Krispig led i dörrarna, och samma i bakluckan.12750
AndySwede
2021-06-03, 20:37
En välbehövlig tvätt. Fint skick på lacken faktiskt, men motorhuven kommer få en polering, finns lite tvättrepor där. Behandlad två lager med Paintguard Plus. Bra grejer.
12778
AndySwede
2021-06-04, 09:08
Idag monteras nya gummin (285/45/20 ;););)) och stänkskydd är beställda.
AndySwede
2021-07-19, 14:34
Dessa har legat ett tag, för varmt att hålla på med men det kanske blir av någon dag. Bakhjulen behöver nog monteras av för att komma åt att skruva. Fin kvalité och passform. Ebukten levererar som vanligt.
12885
12884
AndySwede
2021-08-03, 12:07
Stänkisar monterade. Tycker den ser ännu lite fetare ut. Tittar lite på spacers också :rolleyes:
Helt ok passform på stänkskydden, gott om skruvar och fästdetaljer med. Med det sagt så var det inte 100% PnP men nära på. Perfekt med luftfjädringen. Höjde upp till terrängläge så gick det bra att skruva utan att ta av hjulen ;)
12914
12913
Hjälpte också en kompis med sin 2013 Touareg, han blev barnsligt glad för aktivering av VZE.
Vad krävs för att kunna aktivera VZE på sin Touareg? Jag har en 2011 med rätt mycket utrustning och jag har undrat ibland vad man kan lägga till mer.
AndySwede
2021-10-21, 06:19
Ojdå. Här har jag inte varit så aktiv.
Det kräver att du har förarassistanspaketet. Då har du adaptiv farthållare och därmed kameran som krävs för att läsa av skyltarna. Sen ska det ju kodas lite, och förmodligen flasha om mjukvaran i kameran. Allt detta kan jag hjälpa dig med.
AndySwede
2021-10-21, 06:25
Här händer inte mycket. Mest jobb på jobbet och lite hemma på hus och tomt. Men felmeddelandet på blinkersen kan inte ignoreras längre. Ser ut som jag råkat ut för den beryktade plast-döden aka petroleumavfettning på VAG bilar.
Ny original LED list beställd från Ebay.de för cirka 40 euro inklusive frakt.
13068
Bromsbeläggen bak är på upphällningen snart också. Det är ju en riktigt djungel, vilket märke ska man köpa? De kostar ju allt ifrån några hundringar till tusenlappar för en sats bak.
AndySwede
2021-10-24, 15:37
Är det verkligen ingen som köper bromsbelägg på nätet och har erfarenheter från det?
Är det verkligen ingen som köper bromsbelägg på nätet och har erfarenheter från det?
Efter att ha provat alla möjliga märken under 35års "självmekande" så tycker jag ändå att man oftast får vad man betalar för.
De billigaste "funkar" men man får aldrig "bästa prestanda" eller lång hållbarhet från dem.
De sista 5 åren så har jag försökt att hitta den "bästa produkten för pengarna" och har då hamnat på Zimmermann.
Har aldrig blivit besviken på dem. Deras skivor och belägg är helt klart bäst för pengarna.
AndySwede
2021-10-25, 13:57
Tack för input. Zimmerman har jag kollar på, prissatta ungefär som original (verkar vara ATE) och ungefär dubbla pengen mot det billigaste alternativet.
AndySwede
2021-10-25, 19:04
Landade i att beställa belägg och tillbehörssats från Brembo. Generellt billigare belägg på Autodoc än Ebay.de med samma märken jämförda. Framför allt var frakten billigare än Ebay.
AndySwede
2022-01-14, 16:34
Här händer inte mycket, men om det blir varmare ute nu ska jag ge mig på att byta batteriet i alla fall som står här och väntar. Har även köpt ett litet kit med fyra XZN bits för att få loss förarstolen. Typ 30kr billigare på Jula än Biltema för bitsen på ordinarie pris, och då var det Jula som hade 10 års garanti på grejerna. Kanske värt att kolla upp denna jämförelse lite oftare känner jag.
AndySwede
2022-03-11, 17:43
Det var rea idag så jag passade på. Vem vet, 2 kr upp imorgon. Eller 2 kr ner. Tankade senast den 20 februari uppe i Vemdalen. Då kostade det 21.09.
Har inte tankat sedan dess och hade 33 liter kvar i tanken. Fullastad på vägen hem drog den 6,2 i snitt på en sträcka av 53 mil trots all den där jäkla talloljan som nu utgör 40% av det som kommer ur pumpen. Otroligt på en så hög och tung bil, med skidor på taket.
Snittet sedan jag köpte bilen, kört 700 mil, är 8,1.
13430
AndySwede
2022-04-14, 13:47
Hade lite tid just idag, när naturen bjöd på ett fint blomspruteregn. Nu är i alla fall beläggen bak bytta, även om det fanns lite mer kvar på de gamla än jag trodde. 15 minuter per sida. Finverkstaden skulle ha 6200 kr. Jag köpte Bremobelägg, nya sladdar för slitagevarnare och de där metallbyglarna för totalt 1000 kr på Intörnett. Tillkommer kostnad för en arbetsöl, a 17 kr.
Och sommardäcken är från idag på så nu är det fan vår!
Och vad är det som gör att bilderna roterar i forumet...
13482
13483
13484
AndySwede
2022-07-10, 17:37
Här händer inte mycket. Gjort normalservice samt inspektionservice till den nätta kostnaden av 8800Sek. Tillkommande självrisk för byte av framrutan pga stenskott vilket gjordes samtidigt, och jag hämtade bilen samma dag den lämnades in. Det trodde jag faktiskt inte. Trevlig start på sommaren med en utgift på över tio laxar. Batteribytet är inte gjort ännu och dålig batterihälsa rapporterades på servicen.
Storrengöring utvändigt och invändigt idag, inklusive tre lager Paintguard Plus. Sedan kom det sedvanliga dagliga sommarregnet. Tackar tackar.
Men blankt är det, möjligen behöver motorhuven en polering efter vintern.
13579
AndySwede
2022-08-11, 11:26
Äntligen är batteriet bytt. Tog cirka 45 minuter.
Lite irriterande, alla källor jag tittade på hänvisade till 95Ah batteriet, och 105 för V8an. Ingen info fanns om batteriboxarna var olika, så jag köpte 95 som även Varta visade i sin köpguide. Hade jag varit lite klokare skulle jag naturligtvis kollat med VCDS. Nåja, nu är det bytt och nytt, batteridata inprogrammerat och felkoder raderade.
Det moment som tog längst tid var att lossa clipsen till locket. Ruskigt trångt.
13640
13639
13638
13641
13642
13643
AndySwede
2023-04-06, 08:04
Fick lite hjälp igår av Mex165. Väldigt kunnig på VAG bilar och tekniskt på en nivå där få befinner sig. Trevlig att snacka med var han också! Behöver du hjälp med att koda/flasha in dina uppgraderingar är Mex någon som säkert kan hjälpa dig komma vidare.
Tänk på att vi blir alla lite bättre om vi delar med oss av information och kunskap som vi var och en besitter.
AndySwede
2023-07-16, 16:43
Då är projektet i mål. Vad det verkar den första helt integrerade och fungerande eftermarknadslösningen för den gamle RNS 850 utan att klippa skala och skarva kablar. Allt kablage är PnP, även original mikrofonen används. Så här långt väldigt nöjd, använder Android och även trådlöst funkar det helt utan lagg.
14090
14091
14092
14093
14094
AndySwede
2023-12-30, 17:22
Då var det dags för en update! Fick hjälp idag av fantastiska Mex165!
Min Touareg har inte varit föremål för Dieselgate, det är ju en 2017 euro6 med adblue. Men... när alla hängde löst på utvecklingsavdelningarna kom någon på att de borde kanske städa upp i alla hörn innan nån hittar nåt mer. Det resulterade i en mjukvaruuppdatering för den 8-växlade Aisin lådan, SW 3546.
Syfte? Att när motorn är kall så varvar den betydligt högre, för att snabbare komma upp i temp = potentiellt lägre utsläpp...? Den hindrade också lock up på alla växlarna förrän motorn var varm och fungerade som en riktigt gammal slushbox. Många forum rapporterar, precis som jag upplevde, att förutom detta så var programmeringen gjord i alla hast, eftersom den tidigare silkeslena lådan började rycka och tveka och hoppa mellan växlingarna även när den var varm. Så långt ifrån premiumkänsla man kan komma. Efter en del research kunde Mex hjälpa mig flasha tillbaka till en äldre mjukvara (2881) och bilen är ta mig fan som ny! Jag har ju tänkt att någon dragit husvagnar och skotersläp i 10.000 mil innan jag köpte bilen och lådan är slut, eller behöver akut oljebyte. Men icke!
Tack Rikard för hjälpen! Han har utrustning och kunskap som få när det handlar om trix och fix på VAG bilar.
Nu kan jag släppa det där med oljebytet och ägna mig åt lite enklare saker som byte av torkarbladen fram (fyndade på Amazon Bosch Aero twin paret för 290kr samt bakrutan 112kr inklusive frakt), samt byte av vänster blinker (led list) i sidospegeln som dött den berömda plastdöden där vanlig avfettning löser upp plasten som spricker och fukt kommer in. Från Ebay.de för strax under 400kr inklusive frakt. På höger sida bytte jag för ett år sedan.
Ganska nöjd också med min box för AndroidAuto, för vad den kostar på AliExpress. Den hänger sig 1 gång av 150 starter kanske, och när det var -15 ute så autostartar den inte, men efter manuell start funkar den alltid. Att kunna köra Waze eller Google Maps är ändå 100% bättre än den inbyggda griffeltavlan till navigation som finns i RNS 850. Wireless AA funkar utmärkt med min gamla Samsung S21.
https://www.aliexpress.com/item/1005004856865782.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList .8148356.1.20965849Q1eQyh&pdp_npi=4%40dis%21SEK%21SEK%203%2C513.03%21SEK%203 %2C206.41%21%21%212434.70%212222.20%21%40211b61531 7039544062345853e6eb0%2112000030768773775%21sh%21S E%210%21
Kul att det löste sig.. Nu växlar den otroligt fint..
Liverpoolarn
2024-01-08, 08:59
Då var det dags för en update! Fick hjälp idag av fantastiska Mex165!
Min Touareg har inte varit föremål för Dieselgate, det är ju en 2017 euro6 med adblue. Men... när alla hängde löst på utvecklingsavdelningarna kom någon på att de borde kanske städa upp i alla hörn innan nån hittar nåt mer. Det resulterade i en mjukvaruuppdatering för den 8-växlade Aisin lådan, SW 3546.
Syfte? Att när motorn är kall så varvar den betydligt högre, för att snabbare komma upp i temp = potentiellt lägre utsläpp...? Den hindrade också lock up på alla växlarna förrän motorn var varm och fungerade som en riktigt gammal slushbox. Många forum rapporterar, precis som jag upplevde, att förutom detta så var programmeringen gjord i alla hast, eftersom den tidigare silkeslena lådan började rycka och tveka och hoppa mellan växlingarna även när den var varm. Så långt ifrån premiumkänsla man kan komma. Efter en del research kunde Mex hjälpa mig flasha tillbaka till en äldre mjukvara (2881) och bilen är ta mig fan som ny! Jag har ju tänkt att någon dragit husvagnar och skotersläp i 10.000 mil innan jag köpte bilen och lådan är slut, eller behöver akut oljebyte. Men icke!
Tack Rikard för hjälpen! Han har utrustning och kunskap som få när det handlar om trix och fix på VAG bilar.
Nu kan jag släppa det där med oljebytet och ägna mig åt lite enklare saker som byte av torkarbladen fram (fyndade på Amazon Bosch Aero twin paret för 290kr samt bakrutan 112kr inklusive frakt), samt byte av vänster blinker (led list) i sidospegeln som dött den berömda plastdöden där vanlig avfettning löser upp plasten som spricker och fukt kommer in. Från Ebay.de för strax under 400kr inklusive frakt. På höger sida bytte jag för ett år sedan.
Ganska nöjd också med min box för AndroidAuto, för vad den kostar på AliExpress. Den hänger sig 1 gång av 150 starter kanske, och när det var -15 ute så autostartar den inte, men efter manuell start funkar den alltid. Att kunna köra Waze eller Google Maps är ändå 100% bättre än den inbyggda griffeltavlan till navigation som finns i RNS 850. Wireless AA funkar utmärkt med min gamla Samsung S21.
https://www.aliexpress.com/item/1005004856865782.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList .8148356.1.20965849Q1eQyh&pdp_npi=4%40dis%21SEK%21SEK%203%2C513.03%21SEK%203 %2C206.41%21%21%212434.70%212222.20%21%40211b61531 7039544062345853e6eb0%2112000030768773775%21sh%21S E%210%21
Kul läsning när nån får till härliga "uppdateringar".
En fråga om fixarna med växellådan: Skulle en sån där "återställning" även kunna avhjälpa det extremt irriterande segandet/slirandet i växlingarna 1->2 och 3->2 på DQ 381 som sitter i min Passat B8 2018?
AndySwede
2024-01-08, 09:34
Det är helt olika lådor så jag vet faktiskt inte. Hur långt har din bil gått?
Liverpoolarn
2024-01-09, 08:15
Tickat över 10k mil precis. Bytte olja i lådan vid 7k, mot Atteviks rekommendation. Den ska bytas först vid 12k mil.
AndySwede
2024-01-09, 20:38
Det går ju med lämplig diagnosutrustning att nollställa alla inlärda värden och "nollställa" den. Det är inte samma sak som jag gjort då programvaran nedgraderades. Jag är tyvärr inte särskilt bekant med just din DSG men mina tankar går åt slitna lameller enligt din beskrivning. Eller så är det "en egenskap din bil har" som märkesverkstäderna brukar använda som förklaring när de inte har kompetensen att lösa ett problem.
AndySwede
2024-03-24, 16:01
Gör vad jag måste för att slippa städa så det blev en liten stund med bilen. Blev väldigt sugen på att slippa dubbknattret så nu är sommarhjulen på. Fick tag på begagnade spacers så bak är utflyttat 20mm. Fram är 20 för mycket så det passade inte alls. Men jävlar vad fet den ser ut bakifrån nu. Missade ta bild på det såklart :p
Snart dags för besiktning så jag åtgärdade trasig blinkers i ytterbackspegeln som dött den berömda plastdöden som VAG bilar är ökända för. Ny original led blinkers för 400kr från Ebay. Lite trixigt och lite med hjärtat i halsgropen att slita i plast när det är 4 grader ute. Med lite tålamod hittar man alla clips, skruvar och hullingar.
Passade också på att byta ut den gamla gula glödlampan för puddel lights till krispig led. På höger har jag bytt sedan tidigare då den blinkersen också dog för något år sedan.
14503
14504
14505
14506
14507
AndySwede
2024-08-05, 20:59
Ledig några veckor så dags att ta tag i gamla surdegar! En panel lossade för alldeles för länge sedan som sattes ihop med tejp. Utan tejp flexar panelen så passagerardörren inte går att öppna då den tar i panelen på framflygeln. Och en tejpad premiumbil ser ju inte så kul ut....
Letat en hel del för att förstå hur den sitter fast men med begränsad framgång. Googlade då på panelen som reservdel och kunde på så sätt lista ut hur den sitter fast. En skruv och resten clips. Så med stort mod och inga reservklips var det bara att bända, svära och ta i och hoppas på att inget spricker. Efter en stunds kamp kom jag ut som vinnare!
Två plastbitar hade separerat, jag gissar förbunden med någon slags dubbelhäftande tejp som gett upp. Så rengöring, avfettning, sandpappra och preparera för att limma med en 2- komponents epoxy jag köpt som skulle vara för plast mot plast. Absolut värdelös produkt. Fäste inte på plast överhuvudtaget på någon av delarna. Rekommenderas INTE.
Rotade i garaget och hittade en oöppnad tub med PL 400 av den gamla blandningen som jag vet fäster och funkar på allt. Några tvingar, en god natts sömn så sitter allt ihop precis som det ska. Alla klips gick att rädda och panelen är återmonterad.
Nästa projekt är byte av skivor och belägg runt om. Material är beställt.
14665
14666
14662
14663
14661
14660
14664
PL400 är bra till mycket. Det har jag också använt till diverese saker i många olika sammanhang...:)
candyweiss
2024-08-06, 13:12
Tec7 använder jag till väldigt många olika saker som behöver "limmas". Finns i flera olika nyanser.
AndySwede
2024-08-06, 18:49
Tec7 har jag använt ofta, grym produkt jämförbar med PL400. Funkar alltid. Men av någon anledning trodde jag att jag skulle ha nåt som funkar med plast mot plast, och 2-komponentsgrejer brukar ju funka. Det känns typ på lukten. Men inte den jag köpte
AndySwede
2024-08-10, 15:53
Så, då är skivor och belägg bytt fram. Tidsåtgång cirka 3 timmar från att ta fram verktygen till att ha städat undan. Bak får bli en annan dag. Där kan det vara lite besvärligt eftersom parkeringsbromsen ligger i trummor vilket kan göra att skivan inte går att dra rakt ut om beläggen nött en slipkant.
Jag har känt länge att skivorna är både skeva och tar ojämnt, liksom hugger på nåt sätt som är mer än att de är skeva. Och skivorna var rätt slut med en ganska stor slipkant, cirka 3mm och ojämnt slitna. Men att jag tog tag i det precis nu berodde främst på att någon av slitagevarnarna började gnälla.
Och det ser jag ju ganska snabbt vad det egentligen beror på. En har lossnat och lagt sig i kläm mellan belägget och skivan och nötts ned tills den jordade. Egentligen är det ganska mycket kött kvar på beläggen vilket jag visste så jag var förvånad att det larmade.
14679
Nåväl, fram med verktygen och dra åt helvete vad de inre beläggen satt fast. Det tog lätt en halvtimme extra per sida. Jag fick använda merparten av mina verktyg i garaget, och jag är ingen bilmek så inga specialverktyg till hands. Och utan att göra åverkan på skivorna hade det antagligen inte gått överhuvudtaget.
14678
Men till slut vinner jag kampen. Sedan naturligtvis noggrann rengöring så beläggen kan röra sig fritt igen i oket. Oken har ingen slang utan ett rör, så stor försiktighet när oket lossas. Jag hängde upp det i ett spännband samt lossade ett fäste där kabeln för slitagevarnaren sitter och övergången från slangen (!) på fjäderbenet till röret till oket. Märklig konstruktion.
14674
14681
Återmonterat och klart. Det är en enorm skillnad på bromsverkan i bilen nu och bromsar mjukt och fint.
14680
Finverkstaden med stor glasad fasad och vita enhetliga Pikétröjor med västar ville ha 14.000kr för bytet BAK. Fram är det nog dyrare eftersom skivorna är betydligt större, 360mm. Det har ju aldrig varit aktuellt naturligtvis att lämna in bilen där. Materialet jag har köpt till både fram och bak kostar 4800kr (Brembo) så jag unnade mig efter gårdagens arbete och det känns ju väldigt bra att ha gjort detta själv ;) Jag är mer än normalt händig efter många år som hantverkare inom el och bygg, men jag gör betydligt fler jobb med elektroniken än mekaniken i bilar.
Svårighetsgrad 2 av 5.
AndySwede
2024-08-12, 23:57
Kul! Det är alltid nånting att göra oavsett vad som just är fixat.
När bromsarna fram blev bytta här om dagen blev det plötsligt blött på golvet på passargerarsidan...?
Första ägaren på bilen (jag är den andra) hade förnuftet att beställa den utan panoramatak så jag vet ju att det inte kan vara problemet med läckande tak och täppta dräneringar. Jag har fått två tak utbytta (på garanti) på mina begagnade Tiguaner med panoramatak. Riktigt skräp och tillför absolut ingenting i en positiv upplevelse under färd. Varmt tom satan på sommaren och kallt som helvete på vintern när solskyddet är tillbakadraget. Absolut useless.
Kvar i felsökningen fanns igensatt dränering till klimatanläggningen. På med knäskydden, dyka ner under och bakom handskfacket där pollenfilter och förångaren sitter. Mycket riktigt, totalt dyngsurt. Blåst rent med tryckluft i dräneringen så får vi se om det löser problemet. Inget uppenbart stopp med klegg i dräneringen vad jag kunde uppfatta.
Efter bromsbyte och annat skit har man ju förtjänat en tur med båten i alla fall denna fina dag i Hufvudstaden ;)
14689
14690
14691
14692
14693
AndySwede
2024-11-03, 17:52
Söndagsmek utanför garaget. Det var ju kanonväder i min del av världen, om än lite blåsigt.
Kupéfläkten hade bestämt sig för att leva sitt eget liv med helt andra hastigheter än jag själv valt, med egenskapen att när man drog på för fullt för att få bort imma och dylikt dog den helt i cirka 10 minuter. Därefter startade den om och gjorde samma sak igen. Inte optimalt.
Så lite felsökning med VCDS, lite Gogglande så verkade det inte så att klimatkontrollern var boven, utan fläkten med inbyggt effektmotstånd. Bilen är 7 år gammal, jag har då aldrig behövt göra ett sånt jobb på någon av mina äldre bilar i alla fall. Nåväl, ny fläkt beställdes från Trodo, ingen originalprodukt men premium efter deras märkningssystem. Cirka 1500kr + frakt. En original kostar runt 5000-6000kr
Så till verket, test av ny fläkt innan jag river ner handskfack och elcentral. Funkar som önskat.
14794
Trångt och jävligt, 6st små sexkantsskruvar typ 4mm ska lossas. Obegripligt varför det inte är Torx när det är det överallt annars?
14795
14796
Det är inte jättekul att ligga på rygg under instrumentpanelen....
14797
Till slut kom den ut den lilla jävlen och återmontering i samma ordning.
14798
Nåväl, allt är som ingenting har hänt förutom att det kostade mig 1500kr men jag sparade ungefär 7000kr på att inte åka till finverkstaden med stoooora glasade fönsterpartier. Svårighetsgrad 2,5 av 5.
Passade på att byta däck också, känns som det kommer slå om snabbt när det händer.