handdator

Visa fullständig version : Vad borde jag göra med min nya Tiguan Allspace?



Dan-Dan
2021-04-19, 10:01
Hej VW gänget!

Jag köpte min första Volkswagen nu här som jag ska hämta ut senare i veckan, en Tiguan Allspace från 2020.
Något jag tycker med VW är att utrustningsnivåerna är otroligt krångliga, speciellt om man som jag köpte en nyare begagnad bil. Det var i princip omöjligt att hitta den bil med exakt rätt utrustning för just mina behov.

En enkel grej som sign assist verkar bilen jag köpt inte ha, men när jag läser mer om det så verkar det som att bilen har all hårdvara för att kunna visa upp vägskyltar bara att det inte är aktiverat. Har läst att man kan göra det via OBD-porten men VW-handlaren spelar antingen dum eller så gissar dom bara och har ingen koll över huvudtaget.
Är detta något man kan köpa för att få upplåst i WeConnect eller liknande?


Så jag tänkte vända mig till er som har bra koll på VW - om ni var i min sits och skulle hämta er nya bil, vad skulle ni göra på den för att hotta upp upplevelsen lite?
Om jag själv skulle gå in via OBD-porten, påverkar det min nybilsgaranti eller något sånt?

Mina utrustningskoder;

1N7 Servostyrning, Servotronic Sport, med variabel utväxling
P04 5-sits utförande inklusve variabelt lastrumsgolv
P14 Ytterbackspeglarna, infällbara, med markbelysning
PJS Lättmetallfälgar 20 tum Suzuka (kräver R-Line)
PM5
Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, eluppvärmd,
3 ekrad
PPA Park Assist & Backkamera Rear Assist
PSF Sportchassi
PXE
LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus, Dynamic Light Assist & LED-varselljus
SC9 Styrnummer för stenskottsskydd
W47 Dragpaket
W49 Executivepaket
WHA Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion
WIE
R-Line exteriör inkl. Lättmetallfälgar 19 tum Sebring Dark
Grey (utgår vid uppgradering)

WK4
Framstolar ergoActive med 14-vägs inställning, klädsel "Art
Velour", massagefunktion och utdragbart lårstöd
WTI Euro NCAP-paket
WW2
Uppvärmbara framstolar i tre steg samt uppvärmbara
spolarmunstycken
YOK Car-Net Security & Service, giltighetstid 36 månader
ZEX Radio Composition Media

Marcus
2021-04-19, 10:37
Jag måste bara säga att jag tycker tvärtom, få massmarknadstillverkare erbjuder så bra blandning mellan paketlösningar och möjlighet att välja själv, som VW. Och sen i all välmening, vad ska du med Sign Assist till, jag skulle säga att det är en meninglös funktion som dessutom fungerar väldigt dåligt för många.

Dan-Dan
2021-04-19, 10:53
Haha, tänker att det är ett bra komplement till mitt usla minne (har ish samma funktion idag i min Mazda så man vänjer sig snabbt). ;)

AndySwede
2021-04-19, 11:07
Det finns ju alltid möjligheten att beställa en ny bil och konfigurera exakt som du vill ha den?
Sign assist, bland annat, kan aktiveras i bilen. Påverkar inga garantier. Jag kan hjälpa dig med detta. Handlarna har dock ingen som helst koll på sådana saker.

Marcus
2021-04-19, 11:37
Inte ens super-duper-uppdaterade Google Maps har rätt uppgift om hastighetsbegränsning (antagligen därför att väghållarens datalager inte heller är uppdaterad), biltillverkare gör dessutom det hela ännu krångligare genom att använda både kamera och navigationsdata, som gjort för att det ska bli fel. Håll ögon öppna istället och fokusera på bilkörningen :)

NissePisse
2021-04-20, 22:43
Nja. Det verkar ju skilja på paket med identiska namn mellan olika modeller. Knappast speciellt bra.

Crille82
2021-04-21, 07:42
Olika modeller har olika utrustningsalternativ och är paketerade på olika sätt, vad är det för konstigt med det? Skulle man inte kunna läsa innantill vad som ingår? Vad vore skillnaden om man kallade alla paket i olika modeller olika, det vore ännu mer förvirrande.

Har bilen exempelvis "dragpaket", så vet man att den har dragkrok, backkamera och ev. något mer.

NissePisse
2021-04-21, 08:00
Olika modeller har olika utrustningsalternativ och är paketerade på olika sätt, vad är det för konstigt med det? Skulle man inte kunna läsa innantill vad som ingår? Vad vore skillnaden om man kallade alla paket i olika modeller olika, det vore ännu mer förvirrande.

Har bilen exempelvis "dragpaket", så vet man att den har dragkrok, backkamera och ev. något mer.

Uppenbarligen är vi två som tycker det är rörigt.

Travel assist blir jag tex inte klok på, vad innebär den utrustningen egentligen?

- - - Uppdaterad - - -


Jag måste bara säga att jag tycker tvärtom, få massmarknadstillverkare erbjuder så bra blandning mellan paketlösningar och möjlighet att välja själv, som VW. Och sen i all välmening, vad ska du med Sign Assist till, jag skulle säga att det är en meninglös funktion som dessutom fungerar väldigt dåligt för många.

Är den inte ett krav om man vill ha farthållare som följer hastighetsbegränsning?
Är Sign Assist det som VW Sverige valt att kalla ”Vägmärkesidentifiering” i sina listor?

Marcus
2021-04-21, 08:58
Är den inte ett krav om man vill ha farthållare som följer hastighetsbegränsning?


Jo om man vill ha något som fungerar dåligt så är det ett krav. Följ hastighetsbegränsningarna själv istället, är min rekommendation, då håller man sig alert. Vad är det annars man ska fokusera på under bilkörning som är så mycket viktigare?

Väghållarens datalager kanske inte är uppdaterat och bilens kamera kan fånga in annat än det den ska, samt att vi inte har en enhetlig skyltstandard inom EU, som är tillräcklig, så naturligtvis kommer det att bli problem, förr eller senare, på ett eller annat sätt. Så för mig är svårt att förstå varför man ens ger sig in i en "brottningsmatch" med sådana här system. Men man väljer så klart själv, för mig är det något jag direkt avaktiverar om jag hamnar i en bil med funktionen.

NissePisse
2021-04-21, 09:14
Med ditt argument blir alla assistansystem onödiga.

Vet du hur man tar reda på om bilen har en farthållare som är integrerad med skyltning och vägens beskaffenhet?

Marcus
2021-04-21, 10:21
Inte alls, det finns flera vettiga assistanssystem, som har rimlig möjlighet att fungera bra. Men skyltavläsning och att låta bilens farthållare justera hastigheten efter detta i kombination med navigationsdata är att be om problem.

NissePisse
2021-04-21, 13:50
Jag menar att nästan alla assistanssystem låter dig släppa lite fokus på körningen.
Det är väl lite av syftet.

Crille82
2021-04-21, 14:24
Rätta mig om jag har fel, men "Sign Assist" kräver navigation för att för att fungera. Det vill säga att det inte bara är att "aktivera".

Som sagt ovan, det fungerar genom en kombination av skyltigenkänning och vad som finns angivet i kartorna i navigationen. Eller kan det samarbeta med kartfunktionerna genom App-Connect?

Marcus
2021-04-21, 14:45
Jag menar att nästan alla assistanssystem låter dig släppa lite fokus på körningen.
Det är väl lite av syftet.

Nej, assistentsystem ska hjälpa dig, assistera dig och i värsta fall, i sista hand - om möjligt, försöka avvärja en farlig situation, om du själv misslyckas.

Exempel på VW assistanssystem som jag tycker fungerar bra i varierande grad och som hjälper till:

Front Assist med Adaptiv farthållare (ACC)
Emergency Assist
Backkamera Rear Assist
Parkeringssensorer
Traffic Jam Assist
Trailer Assist
Side Assist

candyweiss
2021-04-21, 19:03
Du har ju Lane assist också, även om jag själv inte använder det.

Danne_
2021-04-21, 19:03
Med ditt argument blir alla assistansystem onödiga.

Vet du hur man tar reda på om bilen har en farthållare som är integrerad med skyltning och vägens beskaffenhet?

De flesta av modellerna med Navigation från modell år -20, Arteon från -19. går att stänga av, för ibland blir man frustrerad!
Men när skyltningen är korrekt så är det riktigt smidigt.

Marcus
2021-04-21, 19:34
Lane Assist tycker jag inte om och har ingen nytta av. Tycker det generellt fungerar dåligt, som en del av Traffic Jam Assist blir det bättre. Jag tycker annars om att hålla i ratten och styra själv.

AndySwede
2021-04-21, 20:19
TJA är ju en fantastisk innovation i storstaden, men inte helt nödvändig i de delar av landet där man kör 20 mil för att äta fredagsmiddag på Sibyllan. Skyltavläsningen är lite opålitlig men ett bra komplement tycker jag. Den visar för mig inte fel, men den läser inte alltid skylten.

Marcus
2021-04-21, 21:02
Låter du bilen justera hastigheten m.h.a. Sign Assist?

NissePisse
2021-04-21, 21:04
Nej, assistentsystem ska hjälpa dig, assistera dig och i värsta fall, i sista hand - om möjligt, försöka avvärja en farlig situation, om du själv misslyckas.

Exempel på VW assistanssystem som jag tycker fungerar bra i varierande grad och som hjälper till:

Front Assist med Adaptiv farthållare (ACC)
Emergency Assist
Backkamera Rear Assist
Parkeringssensorer
Traffic Jam Assist
Trailer Assist
Side Assist

Semantik. Traffic Jam Assist är en ren bekvämlighetsgrej.
ACC är också en bekvämlighetspryl som garanterat gjort folk mer ofokuserade i trafiken.
Ju mer assistans vi får när vi kör, desto mer ofokuserade kommer vi vara.

- - - Uppdaterad - - -

Jag provade det idag. Gick sådär.

Marcus
2021-04-21, 23:41
Det är assistenter och mer behövs inte, tycker jag. Jag gillar att köra bil. Men fortsätt gärna brottas med Sign Assist, jag tror det kommer dröja lääääänge tills det fungerar, vi skulle troligen behöva att väghållaren signalerar detta återkommande längs vägen via Car2X eller liknande för att få en vettig funktion. Att optiskt läsa skyltar av varierande standard och kombinera med navigationsdata som inte väghållaren håller uppdaterad, det är uppenbart stökigt. Jag avråder alla som kommer i min väg från att tro på sådana funktioner och framför allt från att betala för det.

Men vi kanske ska lämna detta och återgå till hur TS får till funktionen i sin bil?

AndySwede
2021-04-22, 13:28
TS har redan fått svar på hur han kan få Signassist i sin bil.

Crille82
2021-04-22, 14:05
Du skriver att du kan aktivera Sign Assist, man kan alltså det utan att bilen har navigation?

awwd
2021-04-22, 14:39
Side Assist tycker jag är en värdefull hjälp vid snabbt uppdykande bilar bakifrån och dess funktion att hålla koll åt sidorna när man backar ut från en parkering mellan andra bilar.

Hade tidigare en Passat Alltrack -16 där side assist ingick i något av "Assist paketen" och blev därför förvånad när jag nu köpte en beg Alltrack -20 med omfattande utrustningslista som saknar detta. VW har brutit ut funktionen ur alla paket och säljer den numera separat vilket innebär att de flesta "faceliftade" Passater från hösten -19 och framåt saknar den.

AndySwede
2021-04-22, 17:09
Du skriver att du kan aktivera Sign Assist, man kan alltså det utan att bilen har navigation?

Brukar funka om man har lane assist, då finns kameran i vindrutan bakom backspegeln. Det enda problem man kan uppleva är att instrumentklustret frågar efter data från navigationen, så man får ett felmeddelande som försvinner efter några sekunder. Skyltavläsningen fungerar ändå och visas i instrumentklustret.