erikn
2021-03-17, 21:14
Jag skulle nog ha registrerat mig här tidigare, men bättre sent än aldrig.
Jag har en Polo modell 9N med motor BBY. Den tände i vinter felkodslampan. Jag har läst ut felkod med VCDS, den klagar på IAT (felkod P0113) som på den här modellen är en kombinerad med MAP-sensorn. Jag köpte ny sensor, som är busenkel att byta, men felet kvarstod. Kollar jag med VCDS så säger den att den visar -40 grader (open circuit), detsamma även med kontakten loss men då klagade den även på MAP-sensorn.
Har letat efter schema men inte hittat.
Lämnade in den på verkstad, de trodde precis som jag att det var avbrott på kabeln någonstans. Då jag inte hittade schema visste jag inte vilka stift till ECU som användes, därför kunde jag inte felsöka själv.
Det de kom fram till till slut var att det är ECU som är felaktig. Vet ni någon som kan hjälpa till att programmera om en jag köper på skroten och vad det i så fall kostar? Att felet är i ECU är ju bara en gissning, inget man vet med säkerhet.
16497/P0113/000275 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High
Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16497/P0113/000275
Jag har en Polo modell 9N med motor BBY. Den tände i vinter felkodslampan. Jag har läst ut felkod med VCDS, den klagar på IAT (felkod P0113) som på den här modellen är en kombinerad med MAP-sensorn. Jag köpte ny sensor, som är busenkel att byta, men felet kvarstod. Kollar jag med VCDS så säger den att den visar -40 grader (open circuit), detsamma även med kontakten loss men då klagade den även på MAP-sensorn.
Har letat efter schema men inte hittat.
Lämnade in den på verkstad, de trodde precis som jag att det var avbrott på kabeln någonstans. Då jag inte hittade schema visste jag inte vilka stift till ECU som användes, därför kunde jag inte felsöka själv.
Det de kom fram till till slut var att det är ECU som är felaktig. Vet ni någon som kan hjälpa till att programmera om en jag köper på skroten och vad det i så fall kostar? Att felet är i ECU är ju bara en gissning, inget man vet med säkerhet.
16497/P0113/000275 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High
Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16497/P0113/000275