handdator

Visa fullständig version : Urkoppling Dieselvärmare Passat B7



Swedsport
2021-03-16, 11:55
Min Dieselvärmare började ryka, bilen
har gått 20 000 mil så tydligen var det
Inget ovanligt att den går sönder efter
15 000 mil. Fick rådet att koppla ur
sladden på den.

Men blev osäker på om det räcker att koppla
ur den. Behöver pumparna fortfarande snurra?
Tänker att den ger för mycket motstånd annars?
Behöver man koppla förbi slangarna?

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för hjälp :)

Bilmeken
2021-03-16, 17:37
Om värmaren inte fungerar kommer den att låsa sig själv efter några startförsök. Att den ryker vid något tillfälle kan ses som normalt !

Swedsport
2021-03-17, 12:37
Tack! Fick lite panik när den började ryka, har nyss köpt den.
Den rök rätt så rejält. Har kört den på tomgång en stund efter urkoppling, men tyckte det lät lite konstigt. Men ska pröva koppla in den igen.
Går de att koppla bort, eller är det en ny som gäller om den har gett sig?

Gråtand
2021-03-17, 13:05
Om dieselvärmaren inte används på länge så kan det ryka mycket och ganska länge. På vår tidigare B7 med dieselvärmare så glömde vi ibland att "motionera" dieselvärmaren under vår, sommar och höst. När den sen skulle användas på vintern så kunde man tro att det börjat brinna. Det luktade bränt och rykte friskt under motorhuven. Men efter tips från verkstad så lät jag den bara stå på i typ en halvtimme. Efter det slutade det ryka. Man kan undra vad grannarna trodde :)

Lasse62
2021-03-17, 17:00
Det samlas mkt skit i brännaren, tog isär en 2009:a idag för att byta den kombinerade flamvakten/glödstiftet och den hade varit ur funktion i ett drygt år, fy vad mkt sot och koks det låg i brännaren + löv och annat organiskt i avgasröret.

Dessutom kan typ av bränsle göra att dem ryker mer eller mindre alltid även om man använder dem regelbundet.

En av mina egna bilar (2015) ryker faktiskt mer på Nestle:s HVO 100 än på vanlig Citydiesel..