handdator

Visa fullständig version : VW Polo 2019, batterityp "vanligt" blysyra eller AGM?



LJN
2021-02-07, 11:47
Någon som vet vad det är för batterityp i en VW Polo 1.0 TFSI DSG MY2019? Ser att det är ett Bannerbatteri men typbeteckningen är dolt av plastdetaljerna över batteriet. Ska stödladda batteriet då frugans körmönster är väldigt korta körsträckor. Och jag har öppnat bilens instruktionsbok och den lämnar ingen uppgift om batterityp mm. och det står också att batteriladdning ska utföras av auktoriserad verkstad....

candyweiss
2021-02-07, 12:12
Är väl inget svar på din fråga, men monteras det något annat än AGM i VW´s bilar idag?
Du har väl start/stopp-funktionen och då borde det väl vara ett AGM?

Locket över batteriet måste väl gå att ta av utan problem tycker jag?

LJN
2021-02-07, 14:42
Ja, det bör vara AGM men jag vill inte använda "AGM" läget på min laddare förrän jag vet mer. Att ta bort prylarna över batteriet är lite krångligt då dom ingår i batteriets fastsättning vad jag kan se.

candyweiss
2021-02-07, 23:16
Det är ingen fara att använda AGM-läget, det är samma som snöflingan-läget som man använder vid kallare väderlek.

Lövet
2021-02-08, 13:55
Kan lika gärna vara ett efb batteri i bilen, dvs ett förbättrat syra batteri, har efb i min mk7 gti dsg, har du en lite nyare ctek laddare så ladda på vanligt läge, vissa av dom har tempraturkompensering så då kommer dom fläska på lite mer automatiskt när de är kallare ute vad jag förstått. Gäller dom nya ex msx5. 0 där finns de ingen snöflinga längre.

candyweiss
2021-02-08, 14:09
Kan lika gärna vara ett efb batteri i bilen, dvs ett förbättrat syra batteri, har efb i min mk7 gti dsg, har du en lite nyare ctek laddare så ladda på vanligt läge, vissa av dom har tempraturkompensering så då kommer dom fläska på lite mer automatiskt när de är kallare ute vad jag förstått. Gäller dom nya ex msx5. 0 där finns de ingen snöflinga längre. Snöflingan och AGM är samma funktion.