handdator

Visa fullständig version : Värmare i Golf 7 -17 - Hur får man maxvärme?



mt4base
2021-02-03, 22:28
Hur ska inställningarna vara på klimatorn för att värmaren ska ge "max"? Nu när det är -8 ute och man kör värmaren 20-25min innan man kör iväg så tycker jag att det är på sin höjd, ljummet i bilen. Det är ju ok, man slipper skrapa osv men kupen tycker iaf inte jag känns "varm", blir de inte varmare eller måste värmaren köras mycket längre? Har försökt läsa mig fram till vad som är bäst och har provat lite av varje men tycker inte det känns nån större skillnad efter 20-25min med "max" på klimatorn eller om den som alltid, står på +21c?
Om nån har kunskap i ämnet, vänligen upplys mig lite, jag har dålig koll och noll erfarenhet av användning av bränslevärmare ska erkännas. Har heller inte varit lyckosam med googles hjälp i frågan heller. :)

candyweiss
2021-02-03, 23:00
Vad jag märkt med parkeringsvärmaren i Tiguanen är att det spelar ingen roll vad man ställer tempen på. Det hinner ändå inte bli så varmt i kupén. Så värmaren ger "max" av vad den kan hela tiden.

mt4base
2021-02-04, 07:38
Jag lyckades läsa mig till (vet ej sanningshalten i påståendet) att de värmare som Vw använder tydligen ska leverera 5kw vid full mutter, tycker då den borde kunna värma inkråmet i en Golf så det känns varmt. Om jag ställer in en elfläkt (ca 2kw?) och kör en halvtimme blir det ju en helt annan typ av värme. Intressant att höra att det är samma i din Tiguan, candyweiss.

AndySwede
2021-02-04, 07:42
Det har ju naturligtvis med bilens temperatur att göra hur lång tid det tar? +5 eller - 15 lär ju göra stoooooor skillnad på hur varm bilen blir kontra tiden värmaren får gå. På klimatanläggningen kan man väl ställa max, och ställa timern hur länge värmaren ska gå på max?

Värmaren jobbar väl på motorn kylsystem så motorn ska ju också värmas, och det är ju en rejäl kall klump. Jag ser inget problem här faktiskt. Maxa tiden på värmaren och återkom.

kungen
2021-02-04, 11:16
Jag lyckades läsa mig till (vet ej sanningshalten i påståendet) att de värmare som Vw använder tydligen ska leverera 5kw vid full mutter, tycker då den borde kunna värma inkråmet i en Golf så det känns varmt. Om jag ställer in en elfläkt (ca 2kw?) och kör en halvtimme blir det ju en helt annan typ av värme. Intressant att höra att det är samma i din Tiguan, candyweiss.
Måste ju vara stor skillnad på vilken effekt som går att till att bara spotta ut värme i kupén, kontra att värma upp kylarvattnet/motorn som bilens värmare gör.
När man kört elkupéfläkten så är det ju kalluft som kommer ur fläkten i bilen när du startar. Har du kört med bilens värmare är det ju varm luft som fortsätter komma även när du åker iväg.

candyweiss
2021-02-04, 11:36
Maxa tiden på värmaren och återkom.
Undrar om batteriet pallar med 120 minuter som är max :D

Crille82
2021-02-04, 11:49
Går det att ställa in 120 min? Brukar väl vara max 60 min.

Om man ställer "max" på klimatanläggningen som brukar det vara stor skillnad mot 20-20 grader.

candyweiss
2021-02-04, 11:54
Går det att ställa in 120 min? Brukar väl vara max 60 min.

Om man ställer "max" på klimatanläggningen som brukar det vara stor skillnad mot 20-20 grader.
Jag använder dfeeeze-appen och där kan man välja 5 - 120 minuter med 5 minuters steg. Vet inte hur det ser ut i bilens infotainment?

vfr
2021-02-04, 12:01
Undrar om batteriet pallar med 120 minuter som är max :D

En polare som körde diesel med värmare hade problem med att batteriet laddades ur efter några dagar. Han köpte en liten solcellspanel, kanske 0,5m2 stor, och la på hatthyllan i en sedan. Det räckte för att fylla på det lilla som behövdes för att inte batteriet skkulle dräneras. Men sedan måste det narurligtvis räcka till en hel körning med värmaren plus att sedan starta bilen. Den lösningen är ju mer för att hindra att batteriet laddas ur mer och mer p.g.a. användning av värmare ofta och kortare körningar.

AndySwede
2021-02-04, 12:21
Det där landar ju i ett handhavande. Har man inte tillgång till att ladda blir det ju problem om man kör värmaren mycket och kör korta sträckor. Finns många som lär sig begränsningarna på det sättet :rolleyes:

Blåbäret
2021-02-04, 14:42
Man brukar räkna med att man behöver köra bilen lika länge som man kör värmaren.
Kör du värmaren i 20 minuter så ska du också köra bilen i 20 minuter för att ladda upp batteriet igen.

candyweiss
2021-02-04, 14:55
Sen går det hur bra som helst att låta värmaren fortsätta gå när man startat motorn :)

Bopper
2021-02-04, 18:12
Man brukar räkna med att man behöver köra bilen lika länge som man kör värmaren.
Kör du värmaren i 20 minuter så ska du också köra bilen i 20 minuter för att ladda upp batteriet igen.

Har också hört det. Vad riskerar man om man kör värmaren i 30 minuter och sedan kör i 20 minuter, som jag har till jobbet? Hur petig ska man vara? Riskerar man att ta slut på batteriet då?

vfr
2021-02-04, 18:53
Ja, på längre sikt. Det var det som hände in polare som satte solcellspanel i bakrutan. Efter ett antal dagar, någon vecka eller så beroende på körmönster just då, så orkade den inte starta längre utan laddning vid sidan om.

candyweiss
2021-02-04, 19:21
Men värmaren ska stanna eller inte starta alls om batterinivån är för låg :eek:

Pelk
2021-02-04, 20:11
Men värmaren ska stanna eller inte starta alls om batterinivån är för låg :eek:

Sant, men den funktionen är inte helt buggfri.
Har testat den hårda vägen... [emoji3061]


Skickat från min iPad med Tapatalk

mt4base
2021-02-05, 16:19
Tack för åsikter. Jag får vara lite försiktig just det där med batteriet för jag har ingen bra möjlighet att ladda och ville helst slippa så och pilla med det i minusgrader. Jag har ca 30-35 min till jobbet normalt sett och så värmaren får gå max 25-30min. Det är kanske lite kort inser jag men frågan var ju egentligen om det gick att reglera men det verkar inte vara möjligt, det är endast tiden och där vågar jag inte ösa på mer (köra värmaren längre i tid). Nån berättade att vissa tidigare passater (2012?) som har värmare, tydligen hade batteriavskiljare och dubbla batterier, antar att Vw gick ifrån det av kostnadskäl för det blev kanske för komplicerat och dyrt, annars vore det väl en bra lösning kan man tycka.

Pelk
2021-02-05, 16:48
B7 dvs förra karossen till 2015 hade dubbla batterier.

B8 från 2015 (typ nuvarande) har ett batteri - med den fantastiska avkännaren som skyddar dig mot batteritorsk (lite ironi inbakad i förklaringen).


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

AndySwede
2021-02-05, 17:27
Tack för åsikter. Jag får vara lite försiktig just det där med batteriet för jag har ingen bra möjlighet att ladda och ville helst slippa så och pilla med det i minusgrader. Jag har ca 30-35 min till jobbet normalt sett och så värmaren får gå max 25-30min. Det är kanske lite kort inser jag men frågan var ju egentligen om det gick att reglera men det verkar inte vara möjligt, det är endast tiden och där vågar jag inte ösa på mer (köra värmaren längre i tid). Nån berättade att vissa tidigare passater (2012?) som har värmare, tydligen hade batteriavskiljare och dubbla batterier, antar att Vw gick ifrån det av kostnadskäl för det blev kanske för komplicerat och dyrt, annars vore det väl en bra lösning kan man tycka.

Det vore ju fantastiskt om det vara var värmaren som drog kraft ur batteriet. Lägg till stjärtvärme, defroster, fläkt på högsta hastighet och radion med mera. Många batterier kroknar av bara det när det är hyfsat kallt.

candyweiss
2021-02-05, 19:16
Rattvärme, och inte att glömma, vindrutetorkarna, de drar mycket ström läste jag själv nyligen.