handdator

Visa fullständig version : Trimma 2,0 TSI ???



Lundstroms
2021-01-27, 10:36
Hej.

Har en Passat Alltrack 2020 med 2 liters TSI motorn på 272hk och 350nm, i grund och botten samma maskin som sitter i Golf R och liknande, fast med partikelfilter och annan turbo tror jag.

Har funderingar på att ge den mer effekt, men grubblar över vem jag ska anlita.

Första tanken var väl egentligen att gå till BSR och låta dom installera sin programvara som ska ge 359hk och 462nm.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/4247/volkswagen-passat-20tsi-272hp-2019-2020-dnua
Det verkar ju väldigt prisvärt.

Men samtidigt så vill jag ha mer effekt än så...

BSR har ju kraftigare steg till samma motor som är utan partikelfilter (280hk versionen).
Till den Passaten har dom steg 5 där man bland annat byter ut turboaggregat och laddluftkylare med mera, och detta ska då ge 508hk och 603nm.

Det är ju dock helt andra pengar, runt 84000 kr för materialet när man lägger ihop det på deras hemsida plus själva monteringskostnaden. Men detta skulle jag faktiskt kunna tänka mig att lägga.
Men detta kit är ju tyvärr inte avsett för bilar med (OPF/GPF) partikelfilter.

Har suttit och googlat runt efter firmor som har trim till min bil.

Hittade ju HGP turbo i Týskland som har ett kit som ska ge 483hk och 612nm till bilar med partikelfilter.
Men där är ju kostnaden över 150.000 kr... Och då börjar det nog bli i dyraste laget. Fast å andra sidan så ingår det ju förstärkt DSG koppling i det priset...
Men så måste man ju dessutom ta sig till Tyskland i ett par dagar.
https://www.hgp-turbo.de/2-0-tsi-mit-ottopartikelfilter-opf.html

Någon som har erfarenhet eller kännedom om firmor på närmare håll som erbjuder liknande?

Marcus
2021-01-27, 10:53
En notering i marginalen, men även Golf 7 R har OPF i sin sista utgåva.

mangewide
2021-01-27, 11:01
En fråga om du ska trimma så hårt, du kan inte tänka dig att skippa partikel filtret?. Ja inte helt lagligt, men en sånt trimsteg är inte lagligt heller. Bara man har katalysator så ska det gå att besikta?.

Däremot så kan REVO få ut 400hk utan att byta nån del av avgassystemet med OPF!. Borde kunna få ut nått liknande på din!. För att kan du få ut 359hk hos BSR så har du lika Turbo som Ren har! :)

AndySwede
2021-01-27, 11:10
Kollat med Stertman?

Crille82
2021-01-27, 11:28
Tuningchip har ju uppdatering motor och DSG för 8000:-, 374 hk och 500 nm.

https://tuningchip.se/motoroptimering/Volkswagen/Passat/2.0_GTR_-_272HK_Steg_3_DSG/200/2020

candyweiss
2021-01-27, 11:38
Jag kollade på BSR´s sida och det är väl inte samma motor i Passaten och Golfen?

Passat 2019 -2020, motor: DNUA
Golf R 2013 - 2019, motor: CJXC eller DNUE
Golf R 2017 - 2019, motor: CJXA eller DJHA

mangewide
2021-01-27, 11:53
Jag kollade på BSR´s sida och det är väl inte samma motor i Passaten och Golfen?

Passat 2019 -2020, motor: DNUA
Golf R 2013 - 2019, motor: CJXC eller DNUE
Golf R 2017 - 2019, motor: CJXA eller DJHA

Men IS38 turbon verkar även sitta i Passaten oxå.., men som du säger nått annat kan vara annorlunda men borde vara nått mindre.. :)

MickeR
2021-01-27, 12:08
https://www.mtm-online.de/en/configurator/#/tuning/PASB8V200Q

AndySwede
2021-01-27, 13:21
MTM har ju många år i branschen, fanns fina alternativ där beroende på plånbok.
Fint med en liten tripp ner och fylla bilen på väg upp med godsaker.

Crille82
2021-01-27, 13:43
MTM är ju som sagt gamla i branschen och bygger häftiga bilar. Med med gott renommé kan man ta bra betalt. Ungefär dubbelt mot vad som är rimligt enligt min mening. :eek:

Lundstroms
2021-01-27, 13:51
Tack för svaren. :)

I grund och botten är det väl samma maskin när det gäller 2,0 TSI i väldigt många bilar.
I alla fall motorblock och topplock.
Sen skiljer det förmodligen på en massa annat, både hårdvara och mjukvara.

BSR listar ju sitt 508 hästars kit till en mängd olika bilar från VW, Audi, Seat och Skoda.

Självklart så skulle jag ju kunna tänka mig att skippa partikelfiltret. Så länge man inte får problem i besiktningen. Det finns ju dom som tömmer innehållet i filtret i sina dieselbilar och låter röret sitta kvar så det ser original ut.

Sen är det väl kanske inte alla firmor som VILL skippa partikelfilter. Dom har väl ett rykte att tänka på? BSR verkar t.ex. vara lite anti till att göra delete på sådana saker som partikelfilter och EGR?


Tuningchip verkar ju mest vara utbyte av programvara och inte byte av hårdvara ???
Dom listar ju förvisso mer effekt och mer vrid på sin programvara än vad BSR gör, men jag ger mig fasen på att dom är rätt så likvärdiga i verkligheten.
Resultatet beror nog en del på vad man använder för typ av bromsbänk och dylikt.

Revo verkar inte ha något alls på hemsidan till just Passat 272hk, men däremot till Arteon 280hk och till Golf och dylikt.
Jag får kontakta dom och fråga.

Inte heller Stertman listar något på hemsidan till 272 hästaren. Bara till 280 hästaren utan partikelfilter.
Jag får kontakta dom också...

MTM har man ju hört gott om, men det verkar vara ungefär samma hårdvara och trimning som HGP Turbo, till ungefär samma pris. 150t kronor.

Ja i värsta fall så får det väl bli en sväng till Tyskland när gränserna öppnar igen efter viruset. :(

MickeR
2021-01-27, 14:12
Bilmodecenter är certifierad montör av MTM i sverige, fått mtm monterat där flera ggr.

Lundstroms
2021-01-27, 14:56
Bilmodecenter är certifierad montör av MTM i sverige, fått mtm monterat där flera ggr.


Ja det hade varit smidigare att åka dit och få all hårdvara och mjukvara utbytt... än att åka till Tyskland.

Jag får kolla upp det.

AndySwede
2021-01-27, 14:56
MTM är ju som sagt gamla i branschen och bygger häftiga bilar. Med med gott renommé kan man ta bra betalt. Ungefär dubbelt mot vad som är rimligt enligt min mening. :eek:
Så kan det säkert vara, men alla får väl också vara med och betala för utvecklingen. Den har inte varit gratis.

Crille82
2021-01-27, 15:24
Tuningchip verkar ju mest vara utbyte av programvara och inte byte av hårdvara ???
Dom listar ju förvisso mer effekt och mer vrid på sin programvara än vad BSR gör, men jag ger mig fasen på att dom är rätt så likvärdiga i verkligheten.
Resultatet beror nog en del på vad man använder för typ av bromsbänk och dylikt.
:(

Nej, det skiljer säkert inte särskilt mycket i verkligheten på Tuningchip och BSR. Sillnaden på Tuningchips "Steg 3" är ju att man även uppdaterar DSG och då går på med mer vridmoment, så det är ju en viss skillnad. Den växlar lite snabbare och drar lite längre på växlarna. Går man på med högt vridmoment så är det ju skönt att veta att lådan är anpassad för det.

Flera i min närhet har bra erfarenheter av både BSR och Tuningchip, Tuningchip mer på senare tid. Vid en direkt jämförelse på mellan 1,8TFSi 180 hk så kändes Tuningchips programvara bra mycket snabbare och starkare.

https://tuningchip.se/motoroptimering/Audi/TT/1.8_TFSI_-_180HK/132/2017
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3081/audi-tt-18-tfsi-180hp-2015-2018-cjsa-cjsb


Även 2,0TFSi 245 känns väldigt bra inklusive växellådsuppdatering från Tuningchip.

Personligen tror jag avlägsnande av partikelfilter, ett bra luftintag, komplett avgas och anpassad mjukvara för motor och växellåda räcker långt och borde ge runt 400 hk och drygt 500 nm. Sen blir det så dyrt så det är orimligt. Ovanstående borde hamna på 25-30000:- :cool:

Lundstroms
2021-01-27, 15:30
Ahaa... Då ingår det mjukvara till växellådan i Tuningchips pris på 9990 kr...

Ja det är väl frågan om det är värt att lägga 120-130t kronor för att få dom sista 100 hästarna och dom sista 100 newtonmetrarna.

Det är ju när man ska börja byta turboaggregat och laddluftkylare och koppling i växellådan som det drar iväg.

Crille82
2021-01-27, 15:43
Ja, sen är det ju 20% på det nu. De kör också ofta kampanjer, 4500:- för motor och 1500:- tillkommande för DSG.

AndySwede
2021-01-27, 15:58
Slänger in http://www.vtech.se/ också som jobbat på VAG motorerna i många år och är väldigt erfarna. De uppdaterar inte websidan särskilt ofta med modeller och motorer så skicka ett mejl.

AndySwede
2021-01-27, 16:13
Nej, det skiljer säkert inte särskilt mycket i verkligheten på Tuningchip och BSR. Sillnaden på Tuningchips "Steg 3" är ju att man även uppdaterar DSG och då går på med mer vridmoment, så det är ju en viss skillnad. Den växlar lite snabbare och drar lite längre på växlarna. Går man på med högt vridmoment så är det ju skönt att veta att lådan är anpassad för det.

Flera i min närhet har bra erfarenheter av både BSR och Tuningchip, Tuningchip mer på senare tid. Vid en direkt jämförelse på mellan 1,8TFSi 180 hk så kändes Tuningchips programvara bra mycket snabbare och starkare.

https://tuningchip.se/motoroptimering/Audi/TT/1.8_TFSI_-_180HK/132/2017
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3081/audi-tt-18-tfsi-180hp-2015-2018-cjsa-cjsb


Även 2,0TFSi 245 känns väldigt bra inklusive växellådsuppdatering från Tuningchip.

Personligen tror jag avlägsnande av partikelfilter, ett bra luftintag, komplett avgas och anpassad mjukvara för motor och växellåda räcker långt och borde ge runt 400 hk och drygt 500 nm. Sen blir det så dyrt så det är orimligt. Ovanstående borde hamna på 25-30000:- :cool:

Tittade på några andra motorer hos Tuningchip som jag har lite koll på. De anger högre siffror än någon annan så jag skulle inte säga att det är helt sanningsenligt. Bra service och bemötande är viktigt, och att det finns någon som är intresserad av att hjälp till och ta ansvar om allt inte funderar som det är tänkt eller utlovat.

R.Z
2021-01-27, 16:13
Slänger in http://www.vtech.se/ också som jobbat på VAG motorerna i många år och är väldigt erfarna. De uppdaterar inte websidan särskilt ofta med modeller och motorer så skicka ett mejl.

Har du egen erfarenhet av honom?

Har kört med program av honom via MapTun i min Cupra R -13 sedan den var nästan ny.

MickeR
2021-01-27, 16:20
Mtm matchar fabriksgarantin i 3 år. Därav kostnaden hos dem.

Crille82
2021-01-27, 16:36
Tittade på några andra motorer hos Tuningchip som jag har lite koll på. De anger högre siffror än någon annan så jag skulle inte säga att det är helt sanningsenligt. Bra service och bemötande är viktigt, och att det finns någon som är intresserad av att hjälp till och ta ansvar om allt inte funderar som det är tänkt eller utlovat.

Man skall nog aldrig titta så mycket på siffor. Jag tipsade om Tuningchip eftersom jag har goda personliga erfarenheter och, som sagt, vid direkt jämförelse med närbesläktad motor så presterade Tuningchips programvara bättre än BSR. Bilarna har också fungerat bra över tid.

Känner även till flera nyare trimmade Volkswagen med olika motorer där turbon rasat. I de fallen hade både BSR och Stertman levererat programvara, men det var sannolikt inte programvaran som var problemet, utan dåliga aggregat, så det hade troligen hänt ändå.

mangewide
2021-01-27, 18:11
Ja Is38 har väll alltid mer eller mindre strulat?. Därför inte Stertman gör några steg utan att byta turbo på dessa..

Kan det vara därför även att Mk8R kör med en ny Continental turbo?, lär ju ha kostad VW mkt med allt strul på Is38an...

Crille82
2021-01-27, 18:24
Stertman kanske inte gör det längre, men gjorde i alla fall tidigare utan att påtala något. Inget de skriver på hemsidan utan redovisar att de erbjuder mjukvara för 8900:-.

Hur som helst, ja, det har vart en del problem med turboaggregat generellt.

mangewide
2021-01-27, 19:04
Precis de har gjort det tidigare, men slutade nog för 4år sedan när jag var i kontakt med dem för de hade för mky problem med ras.. Men jag vet inte BSR som jag kört utan problem, är ju en av få som erbjuder riktig motorgaranti.. Så vågar man det så kan inte IS38 vara nått större problem längre..

Crille82
2021-01-27, 19:15
"Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.

Lundstroms
2021-01-27, 19:37
Ja man har ju läst en del om att det har varit en hel del turbohaverier på Golf R... Vet inte om det är samma typ av aggregat i min 2020 Passat? Men det tror jag nog inte??
Funderar ju lite på vad originalaggregatet klarar, men lyckas inte googla fram någon info om det.

MickeR
2021-01-27, 20:09
"Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.

MTM:s garanti fungerar utmärkt. Rasar bilen och ÅF vägrar reparera den med motivet att den är trimmad går de in och betalar kostnaden för reparationen. Service etc är det ÅF som sköter, dvs vill inte ÅF reparera den pga utebliven service så är det inte aktuellt att vända sig till MTM. Har personlig erfarenhet av denna "garanti" (som är en typ av försäkring utan självrisk) som är utmärkt. Min 4:e bil jag har nu som är MTM-trimmad.

mangewide
2021-01-27, 21:02
"Garanti" som de kallar det är i själva verket en försäkring, med villkor att oljebyte skett och sker minst varje år och var 1500:e mil. Så i själva verket är den ju inte värd så mycket.

Undrar hur en MTM-återförsäljare skulle agera vid turboras. Misstänker att de inte skulle vara beredda att byta ut en turbo med konstaterat fabrikationsfel. De skriver ju dessutom att deras uppdateringar inte är spårningsbara, vad spelar de i så fall för roll?

Nej, tror nog inte att uppdateringar i allmänhet ställer till problem, men om något händer så får man nog vara beredd att bekosta kalaset själv. Risken att tillverkaren eller försäkringsbolaget friskriver sig är uppenbar.

Jo men en rätt bra "försäkring" som täcker ett motorras för 80k mot att man måste byta olja för 2000 per år, vilken man ändå bör göra om man trimmar.. Tyckte det var en no brainer att välja BSR på grund av detta.. :)

Konstigt att inte fler vågar lämna en liknande försäkring eller liknande?!..utom MTM som är 3ggr så dyrt som Bsr i runda slag.

En annan sak i USA där lämnar alla trimmare typ 3 år eller 8000 mil, tom på 500hk kit, det skulle man aldrig kunna få i Europa som jag fattat det.. :)

- - - Uppdaterad - - -


Ja man har ju läst en del om att det har varit en hel del turbohaverier på Golf R... Vet inte om det är samma typ av aggregat i min 2020 Passat? Men det tror jag nog inte??
Funderar ju lite på vad originalaggregatet klarar, men lyckas inte googla fram någon info om det.

Jo det är samma i din tyvärr, det är IS38 med finns en jäkla massa revisioner på denna. Men du borde ju ha den bästa och senaste. Så säkert ingen fara! .Men finns en anledning att VW gått till ett nytt märke på turbo nu på de motorer som ger lite mer effekt.

Crille82
2021-01-28, 08:33
Jag jobbar i branschen och har en del med försäkringsbolag att göra. Kan säga att de är inte så lätta att ha med att göra många gånger. Om bolaget är bra visar sig först när man har med dem att göra.

Om man läser villkoren så förstår man att det inte är bara bara, http://sv.bsr.se/las-mer/maskingaranti , t.ex. "Garantin gäller ej vid fabrikationsfel". En motor som servats som den skall och det bytts olja minst var 1500 mil rasar inte inom 4 år eller 12000 mil om det inte är ett fabrikationsfel.

Som sagt, tror inte det är särskilt vanligt att en mjukvaruuppdatering i allmänhet vållar ett fel som inte hade hänt ändå, men men.

Nu var det inte det här tråden handlade om, men jag vill belysa att man skall akta sig för att vara godtrogen. :rolleyes:

mangewide
2021-01-28, 10:30
Jo men bättre att ha nån typ av garanti än ingen alls. För med otur och man kör trimmat och rasar, då sitter man där utan 0:- från nån utan ska pynta allt själv..

Känns lagom kul på en 400k kärra...

Kan bara tycka att man inte erbjuder nån typ av försäkring på alla firmor..man går ju från maskinskadan på försäkringen och den är ju rätt kul att ha..

Som jag skrev som i USA där kan man inte sälja nått utan att lämna garanti på drivlinan... :)

Men tillbaka till topic!. Ska du köra Steg 1, så är "alla" lika. Så bara välja..

Ska du gå vidare från där, då blir det med krångligt.. ;)

Crille82
2021-01-28, 11:08
USA har helt andra regler gällande garanti och reklamationsrätt, så det är inte jämförbart med Sverige.

Håller med om att de flesta mjukvaruuppdateringarna troligen är ganska likvärdiga. Kan ju dock vara vettigt att även anpassa växellåda så den kan hantera mer vridmoment. Man ökar ju oljetrycket har jag förstått. Inbillar mig också att körbarhet och växlingar kan bli bättre anpassat för den påtagligt högre effekten och vridet.

mangewide
2021-01-28, 11:18
Nej så sant att USA är annorlunda.. Men folk tar ju en försäkring på en 10 000 Iphone, men struntar och litar blint på en trimfirma att "leka" med mjukvara på sin 500 000:- bil..

Lite knasigt är det :).

Sen på ett steg 1 så behöver man oftast inte göra nått åt DSG lådan, den klara det "lilla" extra vrid man får. Har kört min utan problem utan minsta slir. Nackdelen när man sätter hårdare tryck i lådan att den ska palla mer, så blir det mer "brutal".. Kan vara lite oskönt i vanliga situationer....

Men över Steg 1 ska man göra lådan självklart! :)

Crille82
2021-01-28, 11:34
För att referera till en Q5 TFSi 245 som uppdaterades av Tuningchip, motor och S-tronic. 50 hk och en bit över 100 nm ökning är ändå en del. På växellådan märks inget särskilt. Den växlar lite snabbare än original och växlar upp lite senare vid maxacc/kickdown. Vid vanligt körning växlar den inte hårdare eller rycker.

Personligen tycker jag att om man ökar över 100 hk och över 100 nm så skadar det säkert inte att lådan anpassas.

Yoshiro Johnson
2021-09-29, 12:02
det här är mycket användbart, tack! Komponenter och reservdelar till denna bil är ganska dyra och det förstår jag. Därför, innan jag köper reservdelar, letar jag ofta efter information på Internet om rabatter. på sajten https://promo-codes.se/ hittade jag väldigt häftiga möjligheter att få rabatter och kampanjkoder på olika varor, inklusive bildelar.