handdator

Visa fullständig version : Fråga om 2017 Golf 1.6 tdi DSG



Gystompa
2021-01-24, 16:57
Halloj

Är det nån på forumet som är väl bevandrad i 2017 års modell av Golf 1.6 Tdi.
Eller Golf VII om jag minns rätt

Dsg låda som är 7 växlad

Ska försöka ge mig på en 3000 mila service på en sådan och enligt en sån här "få priset direkt" sida så innefattade denna service även byte av differential olja

Bilen är framhjulsdriven så det borde isf innebära nån diff som sitter i växellådan.

Stämmer detta eller är det felskrivning på nätet?

Sen vet ni om DSG lådan på dessa bilar har oljebyte eller om de ingår i Vw:s ej så briljanta försök att bygga växellådor som ej behöver service? :)

Uppskattar att man är säker på sin sak om man ska svara på dessa frågor

Peter-C
2021-01-24, 22:55
Det finns DSG7 i form av DQ200 DQ381 DQ500 DQ501 osv. Av dessa har DQ200 torrkoppling, övriga våtkoppling.

Man byter inte olja på DQ200.

1,6 TDI har säkerligen DQ200 med torrkoppling som är monterad i bensin/diesel/ecofuel bilar primärt med under 250 nm i vridmoment, dvs svagare motorer.

Du bör givetvis kolla vilken låda du har. Annars kan jag inte svara "säkert" :).

/Peter

PS 6000 mil är intervall för oljebyte låda på min Golf 7 Alltrack DSG6 DQ250 med vätskekoppling. Tror det gäller övriga med vätskekoppling också.

Crille82
2021-01-25, 07:59
Halloj

Är det nån på forumet som är väl bevandrad i 2017 års modell av Golf 1.6 Tdi.
Eller Golf VII om jag minns rätt

Dsg låda som är 7 växlad

Ska försöka ge mig på en 3000 mila service på en sådan och enligt en sån här "få priset direkt" sida så innefattade denna service även byte av differential olja

Bilen är framhjulsdriven så det borde isf innebära nån diff som sitter i växellådan.

Stämmer detta eller är det felskrivning på nätet?

Sen vet ni om DSG lådan på dessa bilar har oljebyte eller om de ingår i Vw:s ej så briljanta försök att bygga växellådor som ej behöver service? :)

Uppskattar att man är säker på sin sak om man ska svara på dessa frågor

Vad är det för sida? Det är ingen "differentialolja" som skall bytas, ej heller i DSG som Peter skriver, den har torrkoppling.

Marcus
2021-01-25, 09:12
1,6 TDI har DQ200/DSG7 som automatväxlat alternativ där det är möjligt.

AndySwede
2021-01-25, 12:09
Vad är det för sida? Det är ingen "differentialolja" som skall bytas, ej heller i DSG som Peter skriver, den har torrkoppling.

Det är väl lite ihopblandade saker här. Möjligen avser TS oljebyte i Haldex, om det handlar om en 4-motion, men den var ju framhjulsdriven...

Crille82
2021-01-25, 12:31
Nej precis, den är ju framhjulsdriven och inte en GTI.

Det är problemet med "automatiserade tjänster", särskilt eftersom det troligen inte handlar om en märkesverkstad. Jag undrar, varför ge sig på att serva en fyra år gammal bil som gått endast 3000 mil när man inte vet vad som skall göras eller hur?

Marcus
2021-01-25, 12:34
Golf generation 7 med 1,6 TDI och 4Motion är alltid manuellt växlade. DQ200 finns endast för framhjulsdrift.

Gystompa
2021-01-25, 12:41
Ok tack för svar

Bilen i fråga är min mors och hon tog först kontakt med auktoriserad verkstad. Fick ett pris som kan anses som hutlöst med tanke på att det borde innebära rent oljebyte samt nåt filter

Den auktoriserade verkstan ville inte heller lämna ut en specifikation över vad som skulle göras utan hon fick enbart ett pris

Sen sökte jag efter alternativ ( minns ej vilken sida det var ) varpå jag såg att det stod notifikation om att differentialolja skall bytas

Men den informationen kan ju vara helt felaktigt

candyweiss
2021-01-25, 12:52
En verkstad som inte vill berätta vad de ska göra vid service ska man undvika. Hade nog VAG Sverige velat veta vilken verkstad det handlar om?

Crille82
2021-01-25, 13:08
Tyvärr är det baksidan av att man anställer folk i bilbranschen som inte har en aning om vad de sysslar med. Detta eftersom man, dels vill få in fler kvinnor i branschen och dessutom anser att bokningspersonal inte behöver kunna något om bilar. Sen är servicekoncepten invecklade och de interna systemen än mer komplicerade.

Givetvis skall man få reda på vad som skall göras. Om priset är hutlöst, vad det nu innebär, så rekommenderas det sannolikt flera tilläggsarbeten. Vilka serviceintervaller som gäller har både jag och andra redovisat i flera andra trådar.

candyweiss
2021-01-25, 15:09
Tyvärr känner jag igen det från en VW-verkstad i min närhet, en kvinna som kundmottagare, nästan helt okunnig om bilar men ändå mycket kaxig om vad som var fel på bilen. Jag fick överbevisa henne genom att vi hämtade verkstadschefen.

Crille82
2021-01-25, 15:20
Förstår mig inte på att man inte är ödmjuk inför att man inte kan. Skulle själv inte klara av att jobba med något som jag över huvud taget inte kan något om. Tyvärr genomsyrar detta hela bilbranschen, och säkert många andra. Antalet som inte kan överstiger vida de som faktiskt kan.

Ursäkta Off Tropic :eek:

AndySwede
2021-01-25, 16:41
Nej precis, den är ju framhjulsdriven och inte en GTI.

Det är problemet med "automatiserade tjänster", särskilt eftersom det troligen inte handlar om en märkesverkstad. Jag undrar, varför ge sig på att serva en fyra år gammal bil som gått endast 3000 mil när man inte vet vad som skall göras eller hur?

En GTI har väl inte 4-motion?

- - - Uppdaterad - - -


Ok tack för svar

Bilen i fråga är min mors och hon tog först kontakt med auktoriserad verkstad. Fick ett pris som kan anses som hutlöst med tanke på att det borde innebära rent oljebyte samt nåt filter

Den auktoriserade verkstan ville inte heller lämna ut en specifikation över vad som skulle göras utan hon fick enbart ett pris

Sen sökte jag efter alternativ ( minns ej vilken sida det var ) varpå jag såg att det stod notifikation om att differentialolja skall bytas

Men den informationen kan ju vara helt felaktigt

Var det en återförsäljares egen verkstad eller någon annan auktoriserad?
För egen del skulle jag inte ta i en sådan ny hemmaservad bil ens med radiostyrd polygrip. Den får ett mycket tveksamt andrahandsvärde.

Peter-C
2021-01-25, 17:16
En GTI har väl inte 4-motion?

- - - Uppdaterad - - -



Crille82 åsyftar att GTI har diffbroms /LSD som har oljebytesintervall på 3 år gissar jag :).

Det nämndes ju 4-motion som också har 3 år och risken för sammanblandning med intervaller på olika enheter....

/Peter

AndySwede
2021-01-25, 17:41
Aha, ja så kan det ju vara :rolleyes:
Den borde väl sitta... typ i växellådan?

Peter-C
2021-01-25, 18:19
Aha, ja så kan det ju vara :rolleyes:
Den borde väl sitta... typ i växellådan?

Det är en separat enhet. Bilden är rakt underifrån på min Cupra i våras. Garantiärende utfördes på LSD då den läckte olja.

Märkte läckan det när jag gjorde ett mellanbyte motorolja några månader tidigare :).

12367