handdator

Visa fullständig version : Säkringen till haldex går sönder



Mk1
2021-01-04, 11:21
Grabbens sambo har en Octavia 1,8 T 2014 som gått runt 6000mil, där hon fick en drös med felmeddelanden under julhelgen: Motorfel, fel på däcktryckssensorer, antisladd, parkeringshjälp m.m.
Gjorde en felsökning med VCDS och såg då att jag inte fick kontakt med haldex enheten.
Konstaterade då att haldex säkringen var trasig, så vi bytte den, och kunde sedan radera alla fel.
Nu en vecka senare for säkringen igen. Vad kan vara orsaken till det? Ärgade kontakter? Trasig pump?

AndySwede
2021-01-04, 11:40
Trasig pump kan man ju snabbt misstänka, men även den elektriska anslutningen naturligtvis, alternativt skada på kablaget. Du kan köra pumpen med VCDS tror jag så kan du ju testa lite utan att behöva vara på rull så att säga.

Mk1
2021-01-04, 14:08
Vad är det för generation av haldex på en sådan skoda?

Marcus
2021-01-04, 15:01
MQB, Haldex generation 5.

Danne_
2021-01-04, 15:05
Vad är det för generation av haldex på en sådan skoda?

Generation 5

Mk1
2021-01-07, 15:08
Trasig pump kan man ju snabbt misstänka, men även den elektriska anslutningen naturligtvis, alternativt skada på kablaget. Du kan köra pumpen med VCDS tror jag så kan du ju testa lite utan att behöva vara på rull så att säga.

Provade köra pumpen med VCDS häromdagen, men får upp meddelandet att funktionen inte stöds av styrdonet...
Är det något annat förfarande att köra pumpen på gen5 vs gen4, som går att köra med datorn?