handdator

Visa fullständig version : VW LT35 -97 diesel 75kw startproblem



Lelleprinter
2020-12-07, 17:42
Ska hjälpa en äldre släkting att få bort en bil som blivit stående, tänkte ta den till besiktningen men…..

Motorn startar snällt och stannar sen efter ca 1-2 sekunder.
Om man inte stänger av tändningen och går fram och lyssnar under huven hör man ett tickande-surrande.
Tick-surr-tick-surr…..
Bilen hade stått länge, ca 3 år och startade snällt första gången sen uppträdde felet när jag skulle starta andra gången och nu beter den sig så hela tiden. Bilen har vad jag vet ingen startspärr, nyckeln ser ut som en traditionell nyckel från 80-talet.

Nån som vet vad det kan vara och hur jag kan koppla förbi felet om det är ett elfel.

Bilmeken
2020-12-08, 11:02
Dåligt insatt i LT tyvärr. Men undrar om inte en 97a har startspärr. Den beter sig exakt så. Startar till o stannar.
Försöker du starta med samma nyckel som första gången när den gick ?

Lelleprinter
2020-12-08, 20:10
Dåligt insatt i LT tyvärr. Men undrar om inte en 97a har startspärr. Den beter sig exakt så. Startar till o stannar.
Försöker du starta med samma nyckel som första gången när den gick ?

Ja det är samma nyckel och man kan inte se nåt som antyder att det är mer än en passiv nyckel.

Sn00k
2020-12-08, 20:14
Luft i dieselsystemet om den stått såpass länge.. Kanske läge att prima systemet igen.. ;)

Danne_
2020-12-08, 21:24
bilar nyare än 95 har startspärr, Är det en TDI?
Om inte så går det ju att testa att sätta spänning direkt på magnetventilen på pumpen.
Då börd den starta och gå.

Lelleprinter
2020-12-10, 09:48
Efter att ha tittat lite mer noggrant på nyckeln så ser jag att det är en liten gjuten plupp i underkant på det svarta. Det signalerar ju att den har startspärr ändå. Vad brukar vara vanliga fel på startspärren?