handdator

Visa fullständig version : Volkswagen Golf Bluetooth anslutning.



VemÄrJag
2020-11-09, 15:34
Hej!
Jag är helt ny i forumet och vet inte om denna fråga kanske redan är besvarad, men tänker att jag startar en ny tråd och skulle det vara så att svar redan finns, så tar jag gärna emot länkar till befintliga trådar.

Jag köpte nyligen en begagnad VW Golf TSI 2010 och har lite funderingar kring bluetooth möjligheterna i bilen. Bilen är utrustad med en rcd 510 stereo och under passagerarsätet sitter en 9W2 modul (1K8 035 730 D). Som jag har förstått så ska denna modul vara utrustad med bluetooth. Med stereon har jag möjlighet att aktivera eller avaktivera bluetooth, men mer inställningar hittar jag inte, kan inte heller se några bluetooth inställningar i färddatorn och trycker jag på "phone" knappen på stereon, så går den bara i muteläge. Jag har inte heller några bluetooth knappar i taket som vissa andra modeller har.

I bilen finns även en extern bluetooth efterinstallation, en "HBM touch adapter", som bara är utrustad med samtalsfunktion och inte mediauppspelning, så jag funderar på om denna kan vara en orsak att bilens interna bluetooth inte fungerar.

Har någon ett svar eller några tips på hur jag ska gå tillväga, så hade jag varit väldigt tacksam! :)

Sture_
2020-11-09, 16:05
1. Vad vill du använda bluetooth i bilen till? Handfree?
2. Kan du koppla upp med bluetooth i din telefon till bilen?

VemÄrJag
2020-11-09, 16:09
1. Jag vill använda Bluetooth till både musik och samtal, men främst musik.
2. Kan koppla upp mig till den externa "HBM touch adapter" grejen, men inte bilens egna bluetooth.

Sture_
2020-11-09, 16:34
1. Ser du bilens egen bluetooth i telefonen?
2. Kan du stänga av/koppla ur den externa burken? Om så, gör det någon skillnad?

VemÄrJag
2020-11-09, 16:47
1. Ser inte bilens egna bluetooth i telefonen.
2. Den externa burken går rakt in i instrumentpanelen, verkar inte vara något man kommer åt utan att börja lossa på andra grejer först. Så har med andra ord inte provat att koppla ut den. Har ingen erfarenhet av bilkablage heller, så vet inte riktigt vart jag ska börja lossa.

cheba
2020-11-09, 16:51
2. Den externa burken går rakt in i instrumentpanelen, verkar inte vara något man kommer åt utan att börja lossa på andra grejer först. Så har med andra ord inte provat att koppla ut den. Har ingen erfarenhet av bilkablage heller, så vet inte riktigt vart jag ska börja lossa.

Touchadaptern går lätt att ta loss ur dockan genom att hålla in knappen på sidan av dockan, lyfta adaptern uppåt och sedan utåt.

VemÄrJag
2020-11-09, 17:01
Touchadaptern går lätt att ta loss ur dockan genom att hålla in knappen på sidan av dockan, lyfta adaptern uppåt och sedan utåt.
Ja den kan jag plocka bort, om det kan göra någon skillnad.

Sture_
2020-11-09, 17:08
Ser du bilens egen BT nu med adaptern bortkopplad (inte bara löstagen)?

cheba
2020-11-09, 17:09
Ja den kan jag plocka bort, om det kan göra någon skillnad.

Prova om det gör nån skillnad. Den ska inte behövas för att ha koppla upp telefonen med Bluetooth ifall bilen har Bluetooth från fabrik, vilket din verkar ha eftersom du har modulen under stolen.

Jag är lite osäker på vad adaptern gör, annat än att den ger ett dedikerat användargränssnitt för telefonen. Finns olika modeller av dom där adaptrarna. Finns till och med en utan skärm med bara två knappar, tror den är den billigaste varianten som bara används för att möjliggöra Bluetooth i bilar som har dockan från fabrik men ingen Bluetooth modul.

Mex165
2020-11-09, 18:24
Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?
Länge sedan jag uppgraderade från 9w2 på någon bil...

Knapparna i taket kan eftermonteras och kodas till vilket tlf.nr. man önskar :)

VemÄrJag
2020-11-09, 19:24
Prova om det gör nån skillnad. Den ska inte behövas för att ha koppla upp telefonen med Bluetooth ifall bilen har Bluetooth från fabrik, vilket din verkar ha eftersom du har modulen under stolen.

Jag är lite osäker på vad adaptern gör, annat än att den ger ett dedikerat användargränssnitt för telefonen. Finns olika modeller av dom där adaptrarna. Finns till och med en utan skärm med bara två knappar, tror den är den billigaste varianten som bara används för att möjliggöra Bluetooth i bilar som har dockan från fabrik men ingen Bluetooth modul.

Var ute och provade lite och det gick att ansluta till bilens BT (genom att trycka två gånger på telefonsymbolen på ratten), men bara när den externa apparaten sitter där, om jag tar bort den så avbryts uppkopplingen direkt. Däremot fanns det ingen möjlighet att byta låt osv, men det kanske inte går på 9W2 modellen? BT namnet var "VW UHV", låter det som bilens standard BT namn?

- - - Uppdaterad - - -


Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?
Länge sedan jag uppgraderade från 9w2 på någon bil...

Knapparna i taket kan eftermonteras och kodas till vilket tlf.nr. man önskar :)

Tror att den ska ha A2DP. Skulle det vara så att det är något fel på modulen så blir det nog en 9w7 jag uppgraderar till, men uppgraderar inte om jag inte behöver :)

VemÄrJag
2020-11-09, 19:28
Ser du bilens egen BT nu med adaptern bortkopplad (inte bara löstagen)?
Har inte provat att koppla bort den helt, är inte helt säker på hur man gör, men som sagt, jag hittade bilens BT när adaptern satt där, men inte utan.

cheba
2020-11-09, 19:36
Är det inte 9w7 som har A2DP, alltså inte 9w2!?!?
Hur som är det väl bara byta till 9w7 och koda lite (eller var det några kablar också)?

Det är en djungel det här med vilken PR-kod som motsvarar vilka Bluetoothmoduler och vilken funktionalitet de har. Jag försökte få klarhet i det när jag skulle uppgradera från RNS-315 (som har inbyggd Bluetoothmodul) till RNS-510, men det fick jag aldrig utan det slutade med att jag köpte en "tillräckligt ny" version av Bluetoothmodul på Ebay.

Ross-tech (dom om nån borde väl ha koll) har en lista men där saknas en massa data, dessutom finns inte nyare artikelnummer med. Den listar dock moduler både med och utan A2DP som 9W2: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Telephone_Retrofitting

Det är möjligt att modulen i bilen i fråga inte har A2DP men det borde ju åtminstone gå att köra telefonsamtal över Bluetooth.

AndySwede
2020-11-09, 19:49
Det är en djungel det där med versionerna. Gemensamt är i alla fall om man inte har A2DP i bilen, eller endast ljud i mono, behöver man byta kabelhärva eller komplettera med kablar. Jag har monterat några såna där enheter av olika generationer och finns inte A2DP från fabrik finns inte ljudkablarna dragna är min erfarenhet från Skoda och VW.

Sedan finns ju moduler med sms wifi hotspot - inget man behöver om man frågar mig.

https://www.google.com/search?q=vw+1K8+035+730+D+pinout&rlz=1C1GCEB_enSE866SE866&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiHpMjvjvbsAhXytYsKHaNwBsIQ_AUoAXoECA4QA w&biw=1536&bih=754#imgrc=5QVNOWdG0wQdfM
https://www.briskoda.net/forums/topic/442651-bluetooth-module-upgrade/

VemÄrJag
2020-11-09, 19:50
Enligt länken du skickade, så ska den enheten jag har vara utrustad med A2DP. Har än så länge bara provat spela musik via Spotify och där går det inte att byta låt med bilens knappar.

VemÄrJag
2020-11-09, 19:55
Det är en djungel det där med versionerna. Gemensamt är i alla fall om man inte har A2DP i bilen, eller endast ljud i mono, behöver man byta kabelhärva eller komplettera med kablar. Jag har monterat några såna där enheter av olika generationer och finns inte A2DP från fabrik finns inte ljudkablarna dragna är min erfarenhet från Skoda och VW.

Sedan finns ju moduler med sms wifi hotspot - inget man behöver om man frågar mig.

https://www.google.com/search?q=vw+1K8+035+730+D+pinout&rlz=1C1GCEB_enSE866SE866&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiHpMjvjvbsAhXytYsKHaNwBsIQ_AUoAXoECA4QA w&biw=1536&bih=754#imgrc=5QVNOWdG0wQdfM
https://www.briskoda.net/forums/topic/442651-bluetooth-module-upgrade/

sms och wifi hotspot kan jag vara utan, men du menar att det kan sitta en modul med A2DP stöd, fast med kablage som inte stödjer det?

AndySwede
2020-11-09, 19:57
Finns ju en risk med att en gammal modul och ett modernare BT protokoll inte är fullt kompatibelt. Jag har kört med A2DP sedan 2010 med rattstyrning.

VemÄrJag
2020-11-09, 20:01
Finns ju en risk med att en gammal modul och ett modernare BT protokoll inte är fullt kompatibelt. Jag har kört med A2DP sedan 2010 med rattstyrning.
Finns det något man kan göra åt det, eller är det bara att byta ut hela modulen?

AndySwede
2020-11-09, 20:15
Jag har som sagt aldrig stött på en modul med A2DP funktion som inte varit aktiverad i bilen. Men jag har inte sett allt. Tittar du på ett kabeldiagram bör du kunna se om det är trådat för ljud.
Finns ju många ställen att handla ifrån - här är ett. Finns naturligtvis på Ebay också.

https://www.carsystems.eu/golf-6-bt,tag.html

VemÄrJag
2020-11-10, 10:55
Funderar på att om det kan vara så att individen som installerade adaptern använde sig av kablage som inte stödjer A2DP och då BT uppkopplingen bryts när man plockar bort adaptern, så verkar det ju nästan som att ljudkablarna från modulen går via adaptern. Har någon några fler teorier? Kan det kanske vara att man behöver koda modulen eller stereon? Hur kan man särskilja ljudkablar som har och inte har stöd för A2DP om det är så att jag skulle inspektera kablaget? :)

cheba
2020-11-10, 23:30
Alltså är det något som inte är fabriksmonterat utan är installerat av en tidigare ägare? Antingen Bluetoothmodulen under stolen eller dockan på instrumentbrädan? Det är ju nämligen vanligt att dessa sitter fabriksmonterade.

Ifall det är nån som försökt sig på en eftermontering så känns det ju som att något blivit fel eller att något inte blivit inkodat korrekt ifall det inte går att få kontakt alls. För poängen med Bluetoothmodulen under stolen är ju att man ska kunna koppla telefonen mot bilen utan att behöva använda nån tillbehörsadapter. Om man lyckas med det så lär man ju upptäcka sen om modulen stöder AD2P eller inte, men åtminstone borde du kunna koppla upp dig mot bilen.

Känns som att man kanske blir tvungen att försöka googla fram "pinout" diagram både för Bluetoothmodul och RCD 510 och kolla vilka kablar som faktiskt är dragna.

VemÄrJag
2020-11-11, 14:30
Har ingen aning om vad som är monterat av vem, känns däremot tveksamt att den där adaptern skulle vara fabriksmonterad. Kan ju vara så att adaptern har någon funktion modulen och stereon inte har som sedan har eftermonterats på ett diskutabelt sätt. Men kan som sagt ansluta mig till BT via modulen, bara det att jag inte kan styra musiken mer än att höja och sänka volymen via stereon och ratten.

Vilken roll adaptern har i detta är jag osäker på mer än att den måste sitta på plats för att BT från modulen ska fungera, däremot behöver jag inte ansluta adaptern till telefonen. Eftersom adaptern antagligen sitter i ett borrat hål i instrumentbrädan, tänker jag att den får sitta kvar där oavsett (då jag annars får leva med ett fult hål istället), men skulle vara toppen om man fick till bättre musikkontrollsmöjligheter som att byta låt via ratten och stereon.

Omkodning eller försöka hitta och följa ett "pinout" diagram kanske blir nästa steg då, får nog läsa på lite om hur dessa diagram fungerar först för att jag ska förstå något. :)

AndySwede
2020-11-11, 17:55
Men har du en modul under passagerarstolen? Brukar ligga i en liten frigolitlåda om det är korrekt monterat.
Saknas den gissar jag att du inte kommer i mål med det du önskar om du inte installerar en ny modul med de funktioner du önskar.
Se länk till en shop i tidigare inlägg, där finns också kabelstammen du behöver.

cheba
2020-11-11, 17:55
Jag har antagit att det är typ en sån här du har på instrumentbrädan, stämmer det?

12184

Det där en s.k. Bury-docka och det är vanligt att det sitter en sån fabriksmonterad i många VW fram till typ 2013, som en del av tillvalet "Mobiltelefonförberedelse". Jag tvivlar på att någon eftermonterat en sådan i en 2010, då Bury-systemet med sina telefonspecifika adaptrar hade sina glansdagar på de gamla Nokia-knapptelefonernas tid men visst, det är inte omöjligt.

Jag tror (notera ordvalet) att denna docka ingick i basnivån av tillvalet "Mobiltelefonförberedelse" där bilen inte fabriksmonterades med Bluetoothmodul, utan om ägaren senare ville köpa till Bluetooth kunde man köpa en adapter (med eller utan touchskärm) som man klickar fast i dockan.

Dock finns det även bilar som har både Bluetooth och Bury-dockan på instrumentbrädan från fabrik. Till exempel min Polo R WRC 2014 byggdes med "Mobiltelefonförberedelse Plus" vilket innefattar Bluetooth från fabrik, och även dockan på instrumentbrädan. Då behöver man inte ha någon adapter i dockan för att kunna koppla upp sig över Bluetooth, jag kopplar upp mig mot bilens fasta Bluetoothmodul och kör både samtal och Spotify över BT. Poängen med dockan i en bil med separat Bluetoothenhet är att kunden kan skaffa en telefonhållare med laddningsfunktion att klicka fast i dockan.

Därför tycker jag det låter konstigt att du har en Bluetoothmodul i bilen men inte lyckas koppla upp dig mot den. Om allt är installerat och kodat korrekt så borde det funka utan någon adapter i dockan. Funkar det inte så känns det ju som att Bluetoothmodulen under stolen är ur funktion ev. att den använder nåt gammalt Bluetoothprotokoll som din telefon inte stöder men just det känns inte så troligt.

VemÄrJag
2020-11-11, 18:23
Precis! Det är en sådan som sitter där med en touchadapter där man kan komma åt telefonbok och lite annat. Ja mycket möjligt att att det är som du säger att den satt där från början, har bara inte sett något liknande tidigare i andra bilar. Samtidigt tror jag ändå att modulen fungerar (till viss del i alla fall), för det är den jag ansluter mig till och inte adaptern, då det står "ej ansluten" på adapterns display (jag kan ansluta mig till adaptern också, men den har ett annat namn i BT listan). En märklig sak dock är när telefonen ansluter sig till bilens BT, så händer det ibland att telefonen ringer upp VW kundtjänst automatiskt.

- - - Uppdaterad - - -


Men har du en modul under passagerarstolen? Brukar ligga i en liten frigolitlåda om det är korrekt monterat.
Saknas den gissar jag att du inte kommer i mål med det du önskar om du inte installerar en ny modul med de funktioner du önskar.
Se länk till en shop i tidigare inlägg, där finns också kabelstammen du behöver.

Modulen sitter där och vad jag kan se så har den A2DP stöd. Kan ju slå en kik på kablaget som sitter där och jämföra med ett kablage som har A2DP stöd på den länkade sidan.

AndySwede
2020-11-11, 18:34
Verkar jättekonstigt om du har två bt moduler. Men om nån tidigare bilägare inte haft koll och blivit lurad på nåt sätt så kan ju allt ske. Originalmodulen behöver i alla fall kodas in i gateway och RCD samt eventuellt rattmodulen för att få full funktion. Men är det en gammal modul under stolen kanske den inte har stöd för stereo eller alla rattfunktioner.

Det är busenkelt att montera ut en rcd ur en Golf, då kan de se vad som är inkopplat. Är du osäker på att skruva lite själv kan jag hjälpa dig.

VemÄrJag
2020-11-11, 19:45
Ja det är en BT modul och en BT adapter. Tycker också det är skumt det finns två BT enheter, men en av dom är väl antagligen ditmonterad i efterhand. Har kollat lite videos på hur man monterar ut en rcd, så det ska nog inte vara några problem. Känner en som har verktyg för att koda rcd och modul, så finner jag inga konstigheter med hur saker är kopplat, så kan jag kanske vända mig till honom. Men tack för erbjudandet. :)