handdator

Visa fullständig version : Tappat bort varning för omkörande bil



TobbeSthlm
2020-11-05, 14:04
Hej!

Har köpt en begangnad bil - Passat 2018.
Bilen har AID - Active Info Display.

Då jag körde den de första dagarna kunde jag se i mitten på AID:n dels min egen bil samt en omkörande bil.
Men inte längre. Vad kan jag ha stängt av för något?

Utrusning utöver standard som kan tänkas ha något med detta att göra är:
* Active Info Display, fullt digitala mätartavlor
* Automatisk avståndsreglering ACC till 210 km/h och omgivningsövervakn.system "Front Assist" med City- nödbromsfunktion

* Backkamera, Rear Assist


Mvh Tobbe

Sture_
2020-11-05, 14:07
Köpte du den på en bilfirma har du garanti.

Liverpoolarn
2020-11-06, 08:55
Jag tror inte visningen på AIDn är för omkörande bil utan för att visa att det ligger en bil i körfält till vänster framför dig.
Kanske var det du menade, men AIDn signalerar inte för omkörande bil.

Däremot är blind-spot lampan i backspegeln signal på objekt i döda vinkeln... typiskt bil på väg att köra om.

TobbeSthlm
2020-11-06, 09:15
Så kan det vara!
Men du vet inte hur jag får tillbaka den i min AID?

Pelk
2020-11-06, 09:20
Kan det vara så att du slagit av din farthållare helt och att den inte ligger i "passivt" läge.
För det är väl farthållaren som känner av det hela?

TobbeSthlm
2020-11-06, 10:06
Kan det vara så att du slagit av din farthållare helt och att den inte ligger i "passivt" läge.
För det är väl farthållaren som känner av det hela?

Aha - ska testa under dagen!

AndySwede
2020-11-06, 10:20
Jag säger som jänkarna säger på sina forum - RTFM - så hade problemet varit löst för flera dagar sedan. Jag stannar där.

R.Z
2020-11-06, 10:53
Jag har oxå läst min manual ggr många till min Cupra Ateca -19, ibland hittar man bara saker som man inte förstår och försöker läsa sig till...

AndySwede
2020-11-06, 11:18
Nu blir det OT här men jo - jag vet att det kan vara så för boken tenderar att bli allt mer generisk. Men det behöver gärna börja med att man anstränger sig lite själv också. Jag vänder mig starkt mot att det finns så utpräglat i samhället att det för ofta är "någon annan" som ska lösa ens problem.
Det behöver inte vara så i detta fallet - men en TS kan alltid börja med att informera om att man läst bibeln i handskfacket från pärm till pärm och hittar inte informationen man söker.

Så - färdiggnällt för idag :)

candyweiss
2020-11-06, 12:08
Nu blir det OT här men jo - jag vet att det kan vara så för boken tenderar att bli allt mer generisk. Men det behöver gärna börja med att man anstränger sig lite själv också. Jag vänder mig starkt mot att det finns så utpräglat i samhället att det för ofta är "någon annan" som ska lösa ens problem.
Det behöver inte vara så i detta fallet - men en TS kan alltid börja med att informera om att man läst bibeln i handskfacket från pärm till pärm och hittar inte informationen man söker.

Så - färdiggnällt för idag :)

Också väldigt offtopic :)
Självklart ska man ta med all information som går. Modell, årsmodell, motor, växellåda, vilken utrustning mm, sen berättar man var och hur man felsökt för att underlätta för ALLA. Många trådstarter med problem går att att svara med frågorna: har du läst instruktionsboken, har du läst av felkoder och har du sökt på forumet.