handdator

Visa fullständig version : Volkswagen 2020 T-Roc 150 DSG fråga (eller flera så småningom)



CekariYH
2020-10-25, 22:11
Hej alla,
detta är min första post (fråga) här i VWCS så ha tålamod om jag klantar till det :)

Bytte bil i mitten på juni i år... eller starta iaf en leasing då. Hade en Hyundai i30 i åtta år utan ett enda problem... men började bli lite sliten.

1. Nåväl, tänkte tvätta min T-Roc på auto-tvätten men såg detta i manualen som jag inte fattar riktigt angående Auto-Hold:

12130

Gör man inte som vanligt, fäller in backspeglarna, kör in och stänger av motorn i P-läget och väntar till tvätten är klar?

2. Så hur stänger man av Auto-Hold om man nu måste göra det?
Hur och bör man demontera antennen också, men står inget om det eller hur man gör?

Oops blev två frågor på direkten ;-)

Med vänlig hälsning, CekariYH.

Stafffan
2020-10-25, 22:42
Det där gäller väl i biltvättar där bilen dras fram genom tvätten. Då måste hjulen rulla fritt.

CekariYH
2020-10-26, 01:02
Ah, så klart måste det ju vara så. Har aldrig sett eller använt någon sådan.
I den lanthålan jag bor i så betyder auto-wash att 3-4 gubbar poppar upp och sprutar vatten etc på bilen ;-)

CekariYH
2020-10-26, 02:00
Så blev det dags för nästa fråga: Leaving Home och manuell Coming Home??? Vad är det tänkt att dessa ska utföra?

candyweiss
2020-10-26, 06:16
Så blev det dags för nästa fråga: Leaving Home och manuell Coming Home??? Vad är det tänkt att dessa ska utföra?
Belysningen som tänds när du låser eller låser upp på tid som du själv väljer.

Ändra: Står det inte om det i instruktionsboken? För där finns mer information än man tror.

AndySwede
2020-10-26, 06:47
Hoppla - här får i nog börja från början. Som Candyweiss skriver - sätt dig en god stund med instruktionsboken.
Därefter - gå ut till bilen och pilla. Väl där kommer du se att du inte har någon antenn som kan demonteras t.ex.

hakank
2020-10-26, 10:52
Tyvärr är instruktionsboken det mest klottriga jag läst. Den hänvisar konstant till andra sidor och stycken. Extremt svårt att få ett sammanhang. Kanske vore bättre om man hittade en elektronisk, så man enkelt kan öppna länkar i stället. Har dock inte hittat någon.

candyweiss
2020-10-26, 11:16
Kan bara hålla med, en elektronisk instruktionsbok hade varit perfekt. Det hade även varit kanon om den funnits med i infotainmentsystemet

CekariYH
2020-10-26, 11:54
Belysningen som tänds när du låser eller låser upp på tid som du själv väljer.

Ändra: Står det inte om det i instruktionsboken? För där finns mer information än man tror.

Satt och leta efter just dom i natt, finns inte i registret, varken på svenska eller engelska orden och börja bläddra lite snabbt, men nada vad jag hittade. Kanske inte varit tillräckligt mörkt än för att dom ska träda i funktion.


Hoppla - här får i nog börja från början. Som Candyweiss skriver - sätt dig en god stund med instruktionsboken.
Därefter - gå ut till bilen och pilla. Väl där kommer du se att du inte har någon antenn som kan demonteras t.ex.

Har precis fyllt hela boken med post-it lappar på allt som jag kan komma att behöva leta upp igen, och som flera ovan skrivit, så är det ett himla hoppande när man ska läsa om något så man tappar sammanhang och ev. också spåret sas.

12131


Önskar att man kunde få tag i manualen som PDF så man kan söka, märka och ta bort ointressant text etc på ett bättre sätt.
Kan ju inte börja köra med märkpenna typ, då bilen leasas.

CekariYH
2020-10-26, 19:22
Hittade 2 PDF manualer för T-Roc idag, bägge på engelska, den ena vet jag inte vilken edition det är, men den andra är 2017, vilket inte säger så mycket då min pappers manual har edition 2019.
Bästa med pdf-filerna är att det går att söka i dom som tex Coming Home eller Leaving Home etc. Provade just det och fick fram 7 sidor med info var av två var i serie, så nog är det plottrigt i onödan i manualerna, men det är ju tyvärr inget ovanligt oavsett pryl.

Pelk
2020-10-26, 22:12
Jag laddade hem Skoda Octavia och Superb, de fanns på svenska och väldigt mycket (det mesta) stämde överens med min Passat.

Kanske går att göra på liknade sätt till T-Roc...


Skickat från min iPad med Tapatalk

CekariYH
2020-10-26, 22:36
Eh va? Är det ens samma tillverkare? :-)

Pelk
2020-10-27, 09:13
Väldigt många saker i Skoda och VW som fungerar lika, tex inställning av bränslevärmare, infotainment, Park Assist, trailerassist m.m (iafl 2016 som min Passat är ifrån).

Därför har jag haft nytta av Skodas PDF-handbok, eftersom VW (iafl i Sverige) inte ger ut någon elektronisk variant.
Frågade efter en, när vi hämtade ut vår T-Roc, och då fanns det inte.

AndySwede
2020-10-27, 09:35
Eh va? Är det ens samma tillverkare? :-)
Ja det skulle man kunna säga faktiskt. Volkswagen, Audi, Skoda och Seat är olika varumärken i koncernen. De delar väldigt många komponenter med varandra. Kan ju kännas lite lyxigt kanske att en fönsterhissknapp i en Skoda kan se exakt likadan ut och är samma knapp som sitter i en Audi till exempel :)

Marcus
2020-10-27, 09:51
Skoda (ŠKODA AUTO a.s.) och VW PKW är olika biltillverkare, olika företag, men de ingår i samma fordonskoncern och delar utveckling, produktion, produktionsmetoder, teknik etc vilket ger stora skalfördelar, som är nödvändiga och möjliggör den standard och kostnads-/prisnivå som erfordras. VW PKW och Skoda har ingen egen teknik, allt är koncerngemensamt, företagen använder samma plattformar med motorer, växellådor, elektronik, infotainment etc. Utifrån gemensam grund skapar sedan respektive tillverkare sina bilmodeller för att på bästa sätt nå framgång inom sin del av marknaden med de värden som är särskilt viktiga för tilltänkta kunder.

Mindre designmässiga avvikelser kan förekomma i infotainmentsystemen MIB, men i grunden är logiken samma.

- Seat S.A.
- Audi AG

CekariYH
2020-10-31, 13:20
Jaha, då var det dags igen, inget superviktiga utan mer funderingar.

12142

Denna knapp (inringad med rött på bilden), vet vad den gör men fattar inte vitsen eller hur det är tänkt att man ska använda den?


Hastighetsområde: Varför bara ner till 30 km/h då det helt uppenbart flyter perfekt i 20 när man ligger i kö?


Parkeringsvärmaren: När jag hämta ut bilen stod det 30 minuter gångtid, och ändrade då till 20 minuter, men nu när vintern är på väg och jag ska ändra igen kan jag fanken inte hitta var man ändrar. Allt jag lyckats med att det måste ändras i bilen och inte nån app… men var i infota-systemet?

Tack!

Pelk
2020-10-31, 13:27
Knappen sätter på och av farthållaren. Du kan också deaktivera inställt läge när du kör.

Värmarens inställningar hittar du, om du trycker på menyknappen som sitter i fläkthastighetsreglaget.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

CekariYH
2020-10-31, 16:33
Javisst fan, det satt ju en menyknapp där också... :-)

CekariYH
2020-10-31, 19:57
Funderad lite på att köpa LED fjärr-strålkastare till bilen och hittade flera för 3-4 tusen kr, men backade snabbt när verkstan skulle ha 9000+ spänn för montering??? Kan det vara riktigt?