handdator

Visa fullständig version : Imma på framrutan



Sonny
2020-10-13, 22:15
Jag har en polo 1,2 TSI 2017
Jag har märkt nu 2 dagar i rad att bakrutan och framrutan är helt immiga på insidan
och det tar lång tid att få bort det.
Vad kan det bero på.
Tacksam för alla tips och råd

Peter-C
2020-10-13, 23:39
Prova att byta kupefilter. Kan vara fullt av frö från div träd och annat, vilket försämrar luftflödet.

/Peter

Sonny
2020-10-13, 23:42
Jag har bytt filtret inne i bilen för inte så länge sedan

Peter-C
2020-10-13, 23:45
Okay. Kolla så att du inte har fukt (pga någon läcka) under golvmattor eller i bagageutrymme.

AndySwede
2020-10-14, 06:42
Tips och råd finns nästan alltid under forumets sökfunktion och denna fråga behandlades för inte alls så länge sedan.

Sture_
2020-10-14, 09:08
Jag har en polo 1,2 TSI 2017
Jag har märkt nu 2 dagar i rad att bakrutan och framrutan är helt immiga på insidan


Det brukar hända mig varje höst/vinter och beror på att man drar in fukt som hamnar under golvmattorna.
När det händer brukar jag lägga 3-4 lager tidningspapper under mattorna och byta när tidningarna är fuktiga.
Det hjälper.

candyweiss
2020-10-14, 10:14
Det brukar hända mig varje höst/vinter och beror på att man drar in fukt som hamnar under golvmattorna.
När det händer brukar jag lägga 3-4 lager tidningspapper under mattorna och byta när tidningarna är fuktiga.
Det hjälper.
Något som hjälper mycket är att manuellt öka fläkten (och temperaturen) för bättre ventilation inne i bilen. Det är ju en årstid med mycket fukt och ständigt växlande temperaturer, så absolut inget konstigt att det blir fukt/imma på rutorna.
Päronens bil står ofta oanvänd på parkeringen och det är inte ovanligt att den är totalt igenimmad på dagarna.

R.Z
2020-10-14, 16:31
Börja med att göra rent rutorna.

candyweiss
2020-10-14, 16:53
Börja med att göra rent rutorna.
Hur hjälper det menar du?

Pelk
2020-10-14, 17:34
Hur hjälper det menar du?

Smutsen på rutorna binder fukten mer/bättre.
Upplever att problemet minskar, när man putsat rutorna.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Sture_
2020-10-14, 19:16
Rent fysiskt: Luften innehåller (binder) en viss mängd vatten. Ju varmare desto mer vatten kan luften binda. När det blir kallare kan luften inte längre "ha plats" för vattnet. Det yttrar sig då som fukt på framförallt kalla ytor.
Att det därför blir fukt på rutorna är en fullständigt naturlig reaktion.
Om du är intresserad kan du läsa mycket och mer här:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken

pudas
2020-10-14, 20:31
Det brukar hjälpa att få bort imman lite fortare om man veva ner ett fönster en aning och köra fläkten på hög fart, då vädras mycket av fukten ut den vägen.

Tipset innan att hålla rutorna rena är rätt, likaså att inte ha för mycket bråte liggandes i bilen som binder fukt, som exempelvis gymnastikkläder eller en komplett hockeyutrustning!

candyweiss
2020-10-14, 21:20
Sen ska man absolut inte stänga av AC-funktionen på vintern som en del gör, den avfuktar luften inne i bilen.

Liverpoolarn
2020-10-15, 12:03
På samma tema som träningsutrustningen... det är att rekommendera att köra med rutorna nere om det sitter personer med svettiga träningskläder på sig i bilen också. Jag brukar i alla fall göra det sista 5min innan jag kommer hem och tycker det märks skillnad på mängden fukt i bilen.

Sen tycker jag den Passat B8 (2018) jag äger nu "smutsar ner" vindrutan betydligt mer än tidigare Passater jag ägt. Det blir mycket snabbare en film av "smuts" på insidan av rutan än jag upplevt det på äldre modeller jag ägt (B7, B6, B5.5). Är det någon som har upplevt samma och har tips på lösning på detta?

Sture_
2020-10-15, 15:28
Sen tycker jag den Passat B8 (2018) jag äger nu "smutsar ner" vindrutan betydligt mer än tidigare Passater jag ägt. Det blir mycket snabbare en film av "smuts" på insidan av rutan än jag upplevt det på äldre modeller jag ägt (B7, B6, B5.5). Är det någon som har upplevt samma och har tips på lösning på detta?

Det låter ju som om kupéfiltret antingen behöver bytas eller att det är sämre än dina tidigare modeller.

R.Z
2020-10-15, 15:58
Upplever det samma med min Cupra -19.

Kanske är dom mjukgörande ämnena i inredningen som är annorlunda än mot förut?

AndySwede
2020-10-15, 16:01
Sen ska man absolut inte stänga av AC-funktionen på vintern som en del gör, den avfuktar luften inne i bilen.
Bra poäng - den funkar ner till ett visst gradantal va? Inte om det är minusgrader ute? Eller så minns jag fel. Den ska i alla fall alltid vara på oavsett årstid.

candyweiss
2020-10-15, 17:58
Har för mig att jag läst något om att kompressorn inte slår till under +5°C, men vet tyvärr inte det stämmer?