handdator

Visa fullständig version : Hjäääälp! Jag vill ta bort spärren för säkerhetsbältet



Janis
2020-09-29, 10:15
Den är jättejobbig. När jag kör fram för att parkera, stänger av bilen, spänner loss mig själv, gör något och vill starta och köra fram folkan en bit till…MÅSTE jag spänna fast säkerhetsbältet. Annars kan jag inte släppa handbromsen! FÖRTVIVLANS kärra! Pickel-trassel!
:-C
Jag har hört att man kan programmera bort det där. Det var något med att starta bilen, vrida av nyckel till något läge och sedan köra in-och-ut bältet i bältes-låset 9 ggr. Eller något. Då försvann spärren.

Ibland backar man, har pälsat på sig. Svårt att se och vända på sig. Då vill man ta av bältet. Då skriker bilen och piper frenetiskt. USCH! Jag vill ta bort det där varnings-pipandet också.

Hur programmerar men bort det där? Vet någon av er något?
:-)

AndySwede
2020-09-29, 10:29
Det minsta man kan förvänta sig är att du berättar vad det är för bil och årsmodell...?

Janis
2020-09-29, 11:02
2010 års mådischang.

Marcus
2020-09-29, 11:40
Låter jättemärkligt och du kan inte ens beskriva vilken bilmodell det gäller? Normalt brukar man på nyare VW kunna släppa parkeringsbromsen manuellt och sedan köra framåt/bakåt, trots att säkerhetsbältet inte är fastsatt.

Janis
2020-09-29, 11:41
Tidig 2010 års modell.

- - - Uppdaterad - - -

Passat

Jag var så irriterad, att jag inte nämnde Passat eller 2010!
:-/

Marcus
2020-09-29, 11:48
OK, det var länge sedan jag hade en sådan Passat, men som jag minns det kan du släppa parkeringsbromsen manuellt (som annars släpper automatiskt när du är bältad och har körläge D/S eller R och ger gas.) och sedan köra framåt/bakåt.

Janis
2020-09-29, 12:14
Hm…tänker


OK, det var länge sedan jag hade en sådan Passat, men som jag minns det kan du släppa parkeringsbromsen manuellt (som annars släpper automatiskt när du är bältad och har körläge D/S eller R och ger gas.) och sedan köra framåt/bakåt.

Janis
2020-09-29, 12:48
Något verkligt tekniskt fel alltså? Man BORDE alltså kunna släppa handbromsen manuellt? UTAN att spänna fast säkerhetsbältet? Något som är trasigt i bilen då, anser ni?


Hm…tänker

Janis
2020-09-29, 13:56
Den släpper inte handbromsen automatiskt, och vägrar lyda när man gör det ”manuellt” (trycker på en knapp). Jag tror det kallas "elektrisk broms". Broms kopplad till elektronik alltså. Inte som förr, man drar i spak och trycker på knapp analogt.

AndySwede
2020-09-29, 14:14
Det är naturligtvis en bromspedal inblandad i den där sekvensen också...?

Sn00k
2020-09-29, 16:08
Hmm.. låter ju som "auto-hold"-funktionen på ~2010 å automaterna.. finns en knapp för att slå av och på den, går också att koda bort den helt med VCDS, inga konstigheter..

Bilmeken
2020-09-29, 18:03
För att förtydliga. Man måste hålla på fotbromsen när man släpper på handbromsen manuellt. En säkerhetsdetalj !

AndySwede
2020-09-29, 19:25
Javisst, precis som jag skrev lite högre upp. Repetition fungerar i undantagsfall för den som prioriterar att lägga tid på forum istället för att läsa instruktionsboken.

Bilmeken
2020-09-30, 09:26
Det är naturligtvis en bromspedal inblandad i den där sekvensen också...?


Ville bara förtydliga hoppas du inte misstycker !

AndySwede
2020-09-30, 09:51
Ville bara förtydliga hoppas du inte misstycker !
Nej verkligen inte, mera tänkt som ett skott i krysset på TS som nog får svar på sin fråga genom att läsa bilens instruktionsbok. Det är ett förbluffande vanligt missförstånd att den ligger där i handskfacket enbart för att ta upp plats.

Sture_
2020-10-09, 17:23
Nja, inte ett "missförstånd". Mer ett uttryck för lathet. Hur många nya suvar och andra sprillans bilar har ni inte sett där föraren pratar i handhållen mobiltelefon? Lathet!