handdator

Visa fullständig version : Caddy 1.9 TDI 2009 - högbränsleförbrukning



Vadru
2020-09-05, 22:34
Hej!
köpte idag en caddy och när jag körde hem märkte jag en tråkig grej, den drog 0.96l milen på motorväg 20 mils körning ca 120-130km/h.
Är väl nästan dubbla mot vad de borde vara?
Vad tror ni kan vara orsaken till detta?
Jag har en idé att de kanske är kamremmen som hamnat fel, då den byttes för bara 10 mil sedan. Låter de troligt, eller startar bilen ens då?

candyweiss
2020-09-05, 23:13
Har inget svar på din fråga, men något jag reagerade på: 0.96 l/m på motorväg i 20 mil, kamremsbyte för 10 mil sedan :confused:

Vadru
2020-09-06, 07:49
Har inget svar på din fråga, men något jag reagerade på: 0.96 l/m på motorväg i 20 mil, kamremsbyte för 10 mil sedan :confused:
Jag menade 10 mil innan jag köpte den. Alltså nu blir de 30 mil sedan.

Lasse62
2020-09-06, 12:04
Vilken motor är det?

Jag har haft två Caddy 2009 o 2010 med 75 hk motorn och 5 petad manuell som bägge två drog väldigt mkt om man körde fortare än 115-120 km/h, i blandad körning med mest landsväg gick det utmärkt att komma ner under halvlitern.

Den sista av dessa byttes mot en 2019 med "samma" motor och den drog mer i den blandade körningen och gick inte att komma ner under halvlitern, däremot drog den betydligt mindre i motorvägsfart.

candyweiss
2020-09-06, 12:56
Från denna tyska sidan ser man att 75-hästaren ligger på nästan 0.7 l/m i snitt. Många bilar oavsett bränsle börjar ju precis som du skriver sörpla i sig en hel del vid motorvägshastighet, och kan öka ca 1 dl per 10 km/h.
Ändra: Gömde länken :D https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/460-Caddy.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2009&constyear_e=2009&power_s=70&power_e=80&minkm=100&powerunit=3

Vadru
2020-09-06, 13:48
Från denna tyska sidan ser man att 75-hästaren ligger på nästan 0.7 l/m i snitt. Många bilar oavsett bränsle börjar ju precis som du skriver sörpla i sig en hel del vid motorvägshastighet, och kan öka ca 1 dl per 10 km/h.
Ändra: Gömde länken :D https://www.spritmonitor.de/en/overview/50-Volkswagen/460-Caddy.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2009&constyear_e=2009&power_s=70&power_e=80&minkm=100&powerunit=3
De är den med 115?(edit- efter googling 105hk) Hästar i. Absolut ska dom ju dra mer på motorväg, men vi har exakt samma bil på jobbet och den drar betydligt mindre. Nästan litern milen känns på tok för mycket. Har inte ens kommit upp i liknande siffror på jobbet när jag kör 140km/h+

Vi kan också gämföra med min golf med liknande hästar och går på bensin. Den drar vid liknande hastigheter 0.7, visst är de en mindre bil men samtidigt ska ju diesel dra mindre än bensin. Jag får helt enkelt kolla hur den kommer dra nästa vecka när jag kommer köra lite lägre hastigheter.

Dock vore de fortfarande intressant att veta om de kan vara kamremmen, ingen som vet om man kan köra med felinställd kamrem på dessa bilar?

Vadru
2020-09-06, 20:50
Har kollat felkoder nu och de fanns inga, dock såg jag att TP var konstant på 94%, antingen är de min läsare från biltema som suger eller så kan ju de vara boven. På golfen visar den korrekt % iaf så får bli att prova byta den. Imorgon hoppas jag på bättre väder så jag kan kolla kamremmen. Ska även ringa mekonomen och se vad dom tror.

AndySwede
2020-09-07, 06:56
Har kollat felkoder nu och de fanns inga, dock såg jag att TP var konstant på 94%, antingen är de min läsare från biltema som suger eller så kan ju de vara boven. På golfen visar den korrekt % iaf så får bli att prova byta den. Imorgon hoppas jag på bättre väder så jag kan kolla kamremmen. Ska även ringa mekonomen och se vad dom tror.
TP 94%? Vad är det?

Vadru
2020-09-07, 09:39
Throttle position, alltså gasspjälläget.

Danne_
2020-09-07, 23:25
Throttle position, alltså gasspjälläget.

Det finns inget "gasspjäll" i caddyn.
Det enda spjället på insuget gör är att stänga för att stoppa motorn mjukare och reglera EGRen till viss del.
Och det är nog en BLS motor i den?
Glödningslampan blinkar ganska omgående om det är något konstigt med spjället.

Marcus
2020-09-08, 09:09
Är det en BlueMotion Technology? Har den DPF?

Vadru
2020-09-08, 16:25
Inget adblue i den.

Marcus
2020-09-08, 16:56
Frågade inte om AdBlue (dvs SCR) utan om DPF, DieselPartikelFilter :)

Mex165
2020-09-08, 18:20
Är väl samma motor som 105hk den där (men 5vxl istället för 6vxl?) så den borde dra mer i dom hastigheterna. Kör tanken "tom" og fyll på med riktigt diesel.

Vadru
2020-09-08, 21:08
De är 6 växlad DSG låda på den.
Dock tror jag att jag hittat boven, lådan har börjat slira på vissa växlar det låter riktigt illa i vissa lägen och självklart lät de ingenting vid provkörningen.... Så de är väl inte så konstigt att den drar mycket bränsle.
Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.

candyweiss
2020-09-08, 22:27
Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.
Du menar väl inte en ny låda? Du menar såklart lamellbyte? Går på ca 8000:- hos VW.

AndySwede
2020-09-09, 07:27
De är 6 växlad DSG låda på den.
Dock tror jag att jag hittat boven, lådan har börjat slira på vissa växlar det låter riktigt illa i vissa lägen och självklart lät de ingenting vid provkörningen.... Så de är väl inte så konstigt att den drar mycket bränsle.
Som tur var så kom jag och förra ägaren överens om att vi ska dela på kostnaderna för en ny låda.
Du menar att den slirar konstant, även på 6:e växeln? Då är nog bilen inte körbar överhuvudtaget.

Vadru
2020-09-09, 16:21
Det är inte konstant, låter i P och ibland när den växlar.

AndySwede
2020-09-09, 17:59
Det är inte konstant, låter i P och ibland när den växlar.
Jo, men att det låter ökar ju inte bränsleförbrukningen. Rassel kan mycket väl vara svänghjulet.

Lasse62
2020-09-09, 18:24
Jo, men att det låter ökar ju inte bränsleförbrukningen. Rassel kan mycket väl vara svänghjulet.

Det är väl väldigt sannolikt med en bil från 2009 att svänghjulet börjar ge upp.

Men bränsleförbrukningen påverkas inte.

Är det original däckdimension?

Vadru
2020-09-10, 07:03
Svänghjulet på en bil som gått 23000 mil?
Den växlar konstigt också, stannar på växlarna för länge.
jag tänkte om de är nått fel i lådan så är de klart de kan påverka förbrukningen, annars är de väl fel i både motor och låda då, för nu har jag åkt jätte lugnt och drar fortfarande för mycket.
Ser inte ut att vara större däck än original.

AndySwede
2020-09-10, 07:19
Volkswagens dubbelmassesvänghjul brukar börja låta och rassla efter några tusen bil bara, vet jag av egen erfarenhet. Om det är ett sådant på just din motor vet jag dock inte. Det är inte ovanligt att behöva byta svänghjul vid 10.000-12.000 mil. Min referens är bilar tillverkade mellan 2009 och 2012 ungefär.

Lasse62
2020-09-10, 11:06
Om dubbelmassesvänghjulet klarat sig utan att låta illa i 23 t mil så är det ju jättebra, men det påverkar inte bränsleförbrukningen.

Min erfarenhet från dessa är att hög fart (över 100 km/h) gärna i kombination med breda 17 eller 18" däck påverkar bränsleförbrukningen i hög grad, går bilen dessutom tungt lastad så blir det ännu sämre.

Vadru
2020-09-10, 11:35
Sitter absolut inga 17” och ingen last i bilen. Idag körde jag max 100km/h och vissa sträckor 70km/h. Bilen drog 0.89L milen.

candyweiss
2020-09-10, 12:35
Sitter absolut inga 17” och ingen last i bilen. Idag körde jag max 100km/h och vissa sträckor 70km/h. Bilen drog 0.89L milen.
Vad säger förra ägaren om bränsleförbrukningen?
Ändra: 17 tums hjul är inget problem, det är rullomkretsen som ska vara rätt.

Vadru
2020-09-10, 14:48
Han sa att han brukar komma ca 780 km på en tank och han bor i stockholm, så är nog motorväg + stadskörning. Med andra ord ca 0.65-0.75 och jag får han inte under 0.85, så han drar ca 30% för mycket

AndySwede
2020-09-10, 16:44
Inte helt enkelt att förstå vad skillnaden beror på era uppgifter. Inte behöver jag väl ställa frågan om du har koll på däcktrycket?

candyweiss
2020-09-10, 17:02
Han sa att han brukar komma ca 780 km på en tank och han bor i stockholm, så är nog motorväg + stadskörning. Med andra ord ca 0.65-0.75 och jag får han inte under 0.85, så han drar ca 30% för mycket
Har du bytt hjul på den?

Vadru
2020-09-10, 22:47
Hjulen är inte bytta och däcktrycket är bra.
Vad som är skillnad är svårt att veta, dock har han ju ljugit om att lådan var paj så kan ju hända att den dragit mer soppa tidigare också, dock konstig grej att ljuga om isåfall... Annars måste nått ha hänt där på Mekonomen, eller random att nått gått sönder sedan han tankade sist(låter otroligt).

candyweiss
2020-09-11, 00:25
Hjulen är inte bytta och däcktrycket är bra.
Vad som är skillnad är svårt att veta, dock har han ju ljugit om att lådan var paj så kan ju hända att den dragit mer soppa tidigare också, dock konstig grej att ljuga om isåfall... Annars måste nått ha hänt där på Mekonomen, eller random att nått gått sönder sedan han tankade sist(låter otroligt).
Misstänker lögn om både låda och förbrukning.

Vadru
2020-09-11, 07:44
Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.

AndySwede
2020-09-11, 08:17
Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.
Om du räknar ut vad den dragit? Tanka fullt, kör så långt som möjligt, tanka igen och räkna ut snittförbrukningen.
Vad bilen visar behöver inte vara en sanning. Med VCDS kan jag korrigera och kalibrera snittförbrukningen till att visa vad som helst och det kan man göra när färddatorn (av någon anledning) inte visar rätt värden. Det kan t.ex bero på att tankgivaren visar fel värde, då beräknar färddatorn fel.

Jag vet inte exakt hur en 2009 är bestyckad, med DPF har du normalt en regenerering som sker när en viss sotmängd finns i filtret. Kortkörningar - mycket sot - fler regenereringar. För att förbränna sotet sprutas diesel in i filtret - ökad bränsleåtgång.

candyweiss
2020-09-11, 09:19
Så är de nog tyvärr, datorn säger dock också 780km när man tankat fullt.
Diskuterar nu med honom om att häva köpet istället.
Jag är inne på hjulspåret igen, ligger det 195/65-15 på bilen?

Vadru
2020-09-11, 12:25
Om du räknar ut vad den dragit? Tanka fullt, kör så långt som möjligt, tanka igen och räkna ut snittförbrukningen.
Vad bilen visar behöver inte vara en sanning. Med VCDS kan jag korrigera och kalibrera snittförbrukningen till att visa vad som helst och det kan man göra när färddatorn (av någon anledning) inte visar rätt värden. Det kan t.ex bero på att tankgivaren visar fel värde, då beräknar färddatorn fel.

Jag vet inte exakt hur en 2009 är bestyckad, med DPF har du normalt en regenerering som sker när en viss sotmängd finns i filtret. Kortkörningar - mycket sot - fler regenereringar. För att förbränna sotet sprutas diesel in i filtret - ökad bränsleåtgång.
De var de jag gjorde första gången när jag åkte från stockholm till kumla. Tankade fullt innan jag åkte och fullt igen när jag kom hem och de stämde 100% med datorn.

- - - Uppdaterad - - -


Jag är inne på hjulspåret igen, ligger det 195/65-15 på bilen?
Japp de är 195/65r15

Vadru
2020-09-11, 12:58
Nu har jag varit på möller bil och han var ganska säker på att de va svänghjulet. Han sa även att de visst kan påverka förbrukningen då vibrationerna gör så att kopplingen slirar och de är därför han inte växlar som han ska. Så jag måste byta båda svänghjul och koppling om jag inte kan häva köpet.

Vadru
2020-09-15, 12:57
Det verkar som att bilen kanske var ganska igen sotad ändå. Nu har jag åkt på lång tur och den drog faktiskt 0.8, även fast jag höll lite högre hastigheter. Så blir nog att serva med nya filter. Han gick inte med på att häva köpet men fick iaf lite pengar tillbaka så känns ändå helt okej.

candyweiss
2020-09-15, 15:25
Ni skulle ju dela på kostnaderna för en ny låda. Hur blev det med det?

Vadru
2020-09-15, 17:55
Ja du de var ju bara diskussioner.. Vart väl lite lurad men orkar inte heller krångla med tingsrätten osv, bättre att få lite pengar tillbaka än inget alls.

candyweiss
2020-09-15, 18:45
Förstår dig :)

Vadru
2020-09-15, 19:46
Jag börjar fundera på om jag bara ska byta svänghjul och lamell istället för hela lådan. Är de nått man kan göra själv och vilka verktyg behövs då?
Har aldrig hållitpå med automat förut, men bytt svänghjul och koppling på manuell låda.

vfr
2020-09-16, 01:26
Det är ju ingen automat i traditionell mening med converter, utan mera likt en manuell med koppling. Skillnaden är att du här har två kopplingar och en automatiserad växling/frikoppling. Men det liknar mer en manuell än en traditionell automat.

Mex165
2020-09-16, 04:59
Svänghjul byter du själv, har väl beskrivits här på forumet tidigare.
Hur du byter lameller kan du se på tuben.
Köp original lameller och kanske några solenoider (läs på lite om vilka som bör bytas):
https://www.amazon.co.uk/Transmission-Valve-Automatic-6speed-Solenoids/dp/B07T8D5X3T

Vadru
2020-09-16, 07:52
https://m.autodoc.se/statim/8858661
vad tror ni om denna sats?
Då slipper man ju problem som man kan få med dubbelmasse+blir av med en del vikt så de borde ju slita mindre på delar?

Lasse62
2020-09-16, 09:41
https://m.autodoc.se/statim/8858661
vad tror ni om denna sats?
Då slipper man ju problem som man kan få med dubbelmasse+blir av med en del vikt så de borde ju slita mindre på delar?

Detta är för en bil med manuell låda

Lasse62
2020-09-16, 09:54
Det är en sådan här du ska ha https://www.motormagasinet.se/announcement/view/115474/dsgkopplingar_till_02e_dq250_nu_pa_lager

Om det är en DQ250-02E

Men om nu kunnigt folk kommit fram till att förutom svänghjulet (som är ett väldigt vanligt problem) behöver även våtkopplingen bytas så är det frågan om du inte borde sätta i en renoverad låda istället.

Att byta svänghjulet är ingen jättesak om man är normalt kunnig och har verktyg och helst även lyft så är det betydligt mer jobb att byta "kopplingen" framförallt om man gör det på vinst o förlust.

Vadru
2020-09-16, 11:40
Är ingen som sagt nått om att kopplingen ”måste” bytas. Han på möller kollade bara på bilen som hastigt på parkeringen(gratis).
Dock tänkte jag att de kanske är lika bra?
om jag ända ska byta lådan, kan man byta till manuell då?

Lasse62
2020-09-16, 11:50
Då tycker jag att du ska glömma allt vad som gäller "koppling" på en DSG om du inte har ett problem som är härlett till just den.

Det är inget man byter bara för att...

Att byta låda till en manuell går givetvis men det är mycket jobb (inte bara att byta lådan) och bilen blir inte besiktningsbar.

Det går så länge som besiktningen inte noterar att det är bytt från automat till manuell, då krävs reg besiktning och en sådan klarar inte en

Vadru
2020-09-16, 12:17
Okej!
så då borde de räcka att byta svänghjuldå som och kanske nån solenoid som någon sa tidigare?
https://m.autodoc.se/sachs/7428168
Den borde väl passa?

Lasse62
2020-09-16, 14:03
Ja, men varför ska du riva lådan för att byta solenoider?

Finns det något problem med dem? Annars känns det som en helt onödig utgift på runt 10k (Delar o arbete)

Vadru
2020-09-16, 15:14
Jaha, de va ju någon som tipsa om de.
Dom ända fel jag har är oljud från svänghjulet, men sen är de nått vajsing med att han inte riktigt vill växla när han borde. Kan de vara för att han ”slitar” lite, eller är de nått mer jag borde byta när jag ändå river?
Jag får kännsla av att den växlar bättre när jag kör den i ”manuelt” läge, så därför de känns som någon givare, men kan ju vara inbillning också.

Mex165
2020-09-16, 15:36
Solenoider byter man när den säger "KLACK" vid nedväxling från 3an.

Lasse62
2020-09-16, 17:02
Jaha, de va ju någon som tipsa om de.
Dom ända fel jag har är oljud från svänghjulet, men sen är de nått vajsing med att han inte riktigt vill växla när han borde. Kan de vara för att han ”slitar” lite, eller är de nått mer jag borde byta när jag ändå river?
Jag får kännsla av att den växlar bättre när jag kör den i ”manuelt” läge, så därför de känns som någon givare, men kan ju vara inbillning också.

Börja med att uppdatera mjukvaran

Danne_
2020-09-16, 18:06
Och ett oljebyte med tillhörande filter... Hur menar du att den inte vill växla?

Vadru
2020-09-16, 18:18
Att den varvar upp mer än den borde innan den växlar. Men bara ibland, dock om man drar i manuellt läge och trycker upp han så verkar de nästan alltid funka direkt. Ibland känns de dock som att de kanske är en liten delay I manuellt läge också(svårt att säga om de är inbillning eller ej) + lite skakigt, fast de har ju säkert med de trasiga svänghjulet att göra.

Danne_
2020-09-16, 19:43
Det är inte bara att du gasar till lite häftigare just då? Den är rätt adaptiv så den ändrar karaktäristiken ganska snabbt.
och manuellt läge är det lite delay mellan man växlar och den växlar. Är normalt!

Svänghjulet kan skapa skakningar, men då är den riktigt glapp.
Oftast blir det orytmiskt skallrande ljud, går inte att ta fel på det!

Vadru
2020-09-17, 06:53
Att svänghjulet är paj är jag redan helt säker på, eftersom att både jag och möller höll med om de.
Självklart så ska han ju inte växla upp när man gasar på, men nu är de dock så att detta händer när man ”fiskör” och tom när man försöker att lätta på gasen helt och verkligen markera att ”hörru bilen, växla” så ibland vill han helt enkelt inte. Och de är de som är så konstigt att han växlar som han ska i manuellt läge, men inte i automat läget. Kan ju va så att de är mer känsligt för glapp i automatläget? Annars måste de ju vara någon givare.

Lasse62
2020-09-17, 12:42
När var oljan bytt senast?

Vadru
2020-09-17, 16:14
Olja och filter i lådan byttes för 5700 mil sedan, då byttes även luft och bränslefilter.

Marcus
2020-09-17, 16:23
Att den varvar upp mer än den borde innan den växlar.

Du kör i D och inte S?

Vadru
2020-09-18, 07:02
Japp kör i D, men känns som jag kör i S. Kanske ska prova hur S känns om de har blivit nått fel med någon givare där?

AndySwede
2020-09-18, 08:15
Det är väl oljeservice varje 6000 mil på denna?
I S-läget varvar den högre innan växling och är lite mer "på" och slirar inte lika mycket i växlingarna. Det är mjukvarumässigt, ingen givare som gör nåt särskilt i S läget.

Vadru
2020-09-18, 15:55
Jag menade på om givaren som känner att den är i S eller D är paj, fast låter långsökt och de står D i displayen så borde ju vara D i datan med..

Lasse62
2020-09-18, 18:49
Fanns det dokumenterat att det utförts oljebyte etc. på själva lådan för knappa 6000 mil sedan? eller var det en vanlig oljeservice som var gjord då, alltså på motorn?

Tycker det låter som det är fel oljenivå/gammal uttjänt olja/fel olja.

Om oljan nu är bytt hur länge sedan är det gjort? och av verkstad?

Vadru
2020-09-18, 19:21
Stämpel i boken att melonomen bytte olja i DSG lådan, står dock inte vilken olja och de kan ju läckt ut också. Motor oljan byttes av mekonomen för bara några hundra mil sedan. Verkar ganska bra servad faktiskt.

Vadru
2020-09-22, 18:59
En grej som Jag märkt är att lådan funkar MYCKET sämre när den är kall, växlar senare och låter mer. Kanske är ett oljebyte som behövs?