handdator

Visa fullständig version : Kan inte låsa upp bilen?



MacAttac
2020-09-05, 10:38
Halloj alla vw diggare!

Har ett mystiskt problem (golf 5 R32 07:a), kan inte låsa upp bilen med fjärren längre. Kan dock låsa upp bagageluckan och kan låsa bilen.
Har provat med bägge fjärrkontrollerna/nycklarna, så det är inte fjärren det är fel på. Har även kollat säkringarna utan något resultat...
Någon som har en lösning eller idé, ingen höjdare att behöva krypa in genom bagaget när man ska köra.:D

Mvh Makke :cool:

AndySwede
2020-09-05, 14:14
Felkoder? Om du stoppar nyckeln i förardörren, låser, låser upp vad händer då?

MacAttac
2020-09-05, 18:58
Får inte ens in nyckeln i låset...Zzzz.

Pelk
2020-09-06, 00:30
Får inte ens in nyckeln i låset...Zzzz.

Det beror på att låset inte används på länge. Om du smörjer med låsolja (inte 5-56, WD40 el likn.) så kanske du efter många försök kan få cylindern att fungera igen.

Man bör smörja låscylindrarna med jämna mellanrum för att hålla dem i skick. Viktigaste är bakluckan, den cylindern är mest utsatt av skit.


Skickat från min iPad med Tapatalk

vfr
2020-09-06, 06:25
Och även använda dom då och då så dom inte fastnar helt.

MacAttac
2020-09-06, 08:49
Tackar för svar!
Nu är låset smörjt och det tog en j***a tid :D
Kollade säkringar, "kodade i tändningslåset", och var på väg att ge upp. Då min fru informerade mig om att hon har precis bytt batteri i sin nyckel (Passaten), hon var dessutom så pass "listig" att hon i stället för att kasta det gamla batteriet lade det bland de nya! Ja ni förstår...ett nytt batteri i nyckeln och den funkar igen. :rolleyes:

Så nu kan man sova gott igen!

Mvh Makke med hundhuvudet! :D

Klubban
2020-09-06, 16:32
Tackar för svar!
Nu är låset smörjt och det tog en j***a tid :D


Tacka din fru för att hon såg till att du äntligen smörjde upp det där igensatta låset! :cool:

vfr
2020-09-06, 18:52
Precis! Man måste se det positiva i allting. :)