PassatGTEel
2020-08-23, 09:51
Är sedan ca ett halvt år ägare till en beg VW Passat GTE, årsmodell 2017, som nu har gått ca 5100 mil.
Har en fundering kring batteriladdning och teoretisk körsträcka.
Laddar i huvudsak från ett vägguttag med 5A och det tar då ca 9 timmar att ladda fullt. Vid fulladdat batteri är den teoretiska körsträckan 43 km enligt displayen. När jag startar bilen ändrar den ofta till 44 km teoretisk körsträcka, varför?
När jag kör iväg förbrukas den teoretiska körsträckan snabbt till ca 39-40 km. Därefter räcker laddningen längre per km. Verkar som att batteriet inte är riktigt fulladdat trots att det enligt displayen är fulladdat, är det så? Eller förbrukas mer el i början när elmotorn inte är varm?
En annan iakttagelse är att om jag laddar från en laddstolpe på stan, med högre laddström, går det att ladda batteriet till 44 - 45 km teoretiska körsträcka, varför?
Har en fundering kring batteriladdning och teoretisk körsträcka.
Laddar i huvudsak från ett vägguttag med 5A och det tar då ca 9 timmar att ladda fullt. Vid fulladdat batteri är den teoretiska körsträckan 43 km enligt displayen. När jag startar bilen ändrar den ofta till 44 km teoretisk körsträcka, varför?
När jag kör iväg förbrukas den teoretiska körsträckan snabbt till ca 39-40 km. Därefter räcker laddningen längre per km. Verkar som att batteriet inte är riktigt fulladdat trots att det enligt displayen är fulladdat, är det så? Eller förbrukas mer el i början när elmotorn inte är varm?
En annan iakttagelse är att om jag laddar från en laddstolpe på stan, med högre laddström, går det att ladda batteriet till 44 - 45 km teoretiska körsträcka, varför?