handdator

Visa fullständig version : Kända fel och service intervaller Tiguan 2.0 från 2014



stf01
2020-08-17, 15:26
Hej!

Jag är lite sugen på denna Volkswagen: https://www.blocket.se/annons/gotland/volkswagen_tiguan_2_0_tsi_4motion_dsg_premium/91414837?fbclid=IwAR0zM2uFnOxmey-CHcrOc6ulL899I8WgPSoGGMGuVYEyxoNEZsgwzwddKmo

Det jag undrar är hur det ser ut med service intervallerna och kända fel på den modellen?

Jag har läst om problem med motorras men att det mest gällt 1.4 TSI motorerna. Samt problem med DSG-lådorna på den 7-växlade torrkopplade (DQ200?). Men jag vet inte om denna modell har det...

Tack för feedack!

Mvh Johan

vfr
2020-08-17, 15:29
Nej den bilen har varken torrkopplingslådan eller 1,4 TSI:n så du kan vara lugn på dom punkterna.

stf01
2020-08-17, 15:31
Tack för svaret.

Är det någon som har koll på större servicar på den modellen? Jag förutsätter nästan alltid att bilar till salu har ett nära stort arbete som behöver göras...

Vi kommer för övrigt använda bilen på Gotland och har således inget behov av SUV + 4WD men vi är ofta uppe i fjället och idag har vi en Mercedes C-klass, som visserligen har fantastisk komfort och väghållning men det har fastnats i några backar...

Marcus
2020-08-17, 15:43
Motor: EA888, ~ CCZD, kamkedja
Växellåda: 7-vxl DQ500, våtkoppling

Regelbundet oljebyte i växellåda och Haldex-koppling (fyrhjulsdriftsystemet).

AndySwede
2020-08-17, 17:30
Regelbundet oljebyte i växellåda och Haldex-koppling (fyrhjulsdriftsystemet).
Varje 6000 mil eller vart femte år tror jag intervallen är.

Pelk
2020-08-17, 21:02
Varje 6000 mil eller vart femte år tror jag intervallen är.

6000-mils intervall på växellådan, ingen tidsbegränsning.
36 månaders intervall på Haldexkopplingen, ingen milbegränsning.

Det var vad VAG-verkstaden sa till mig (har dock DQ250 i min bil).


Skickat från min iPad med Tapatalk

MacAllan
2020-08-18, 00:23
Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.

Aero
2020-08-18, 07:34
Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.

Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.

stf01
2020-08-18, 08:43
Tyvärr blev bilen såld medan jag höll på undersöka modellen på nätet. :(

candyweiss
2020-08-18, 11:12
Lite off topic men vet någon varför VW kör med 36 månaders intervall på Haldexen?

Jag frågade en kompis som jobbar på Haldex och han var lite förvånad eftersom enligt han var det ett antal år sedan dom blev underhållsfria.
Just en -14 kan vara på gränsen men även nyare Haldex har service intervall trotts det inte skall behövas.
Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

- - - Uppdaterad - - -


Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.
Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.

Aero
2020-08-18, 11:48
Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

- - - Uppdaterad - - -


Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.

Den generationen i 9-5 var oxå "underhållsfri" så just det ordet ger jag inte mycket för. Vet inte exakt vad reparationen kostade, betalade bara självrisk då det begav sig.

Lasse62
2020-08-18, 18:56
Jag har hört/läst att på Volvo byter man inte heller olja, vet inte om det stämmer?

- - - Uppdaterad - - -


Och 9-5 är ju 10 år gammal, MacAllan skriver ju att det var ett antal år sedan.

Volvo har inget oljebyte i Haldex:en, har en kompis som utan att lyckas krävde att få oljan bytt på en Volvoverkstad men det arbetet kunde man inte utföra, fanns b.la ingen olja angiven....

MacAllan
2020-08-18, 21:08
Då kan du hälsa din kompis att Haldex underhållsfria system på bla. Sista SAAB 9-5 är totalt värdelöst. Där rekommenderas numer oljebyte minst en gång per år för att slippa obehagliga överraskningar.


Den generationen i 9-5 var oxå "underhållsfri" så just det ordet ger jag inte mycket för. Vet inte exakt vad reparationen kostade, betalade bara självrisk då det begav sig.
Som redan nämnts är det ju inte dom gamla versionerna som är/var underhållsfria, om dom angivits som underhållsfria var det kanske SAAB's eget beslut.

Tror han sa något om 4 - 5 år sedan, jag vet att han menade att min Tiguan II från 2016 iaf var "underhållsfri" enligt honom och inte skall behöva något oljebyte.

Har även själv hört att Volvo inte byter olja på Haldex, tror inte BMW gör det heller på de modellerna som har Haldex.

Marcus
2020-08-18, 21:49
.../missförstånd

MacAllan
2020-08-19, 00:21
BMW använder inte BorgWarners sk Haldex-koppling på sina UKL-bilar.
Nu vet jag inte vad UKL står för, men det stämmer att dom inte har Haldex på alla sina bilar, men ett par av dom mindre modellerna har visst Haldex.

golf666
2020-08-20, 12:22
Man bör byta olja i haldexen så ofta som de krävs, ibland med tätare intervall beroende på körstil. Har varit med om bilar där Haldex pumpen lagt av pga kopplingsrester ifrån haldexkopplingen som satt igen filter + pumpen = Haldex/4wd lägger av och bilen blir enbart framhjulsdriven. Detta på bilar som inte ens hunnit till 6000mil. Så de är ingenting man ska fuska med om man inte vill byta Haldex pump + spola systemet.

Ang tiguan modeller i övrigt så är de trevliga bilar, men äter bromsbelägg bak på insidan oftast.
Kan även läcka i panoramataket om man nu har sånt.
Förekommer även en del rost här o var.

Sikta på o köp en 2.0l diesel om du är ute efter äldre karossen (upp till 2016).