Visa fullständig version : Broms ur funktion larm -ABS givare?
Passat TDI, 2013
Hej!
Är på semester med familjen och har kört ca 80 mil. Parkerar bilen över natten och när jag startar den på morgonen så lyser en massa varningslampor (ABS, däcktrycket, antispinnsystemet).
När man kör bilen och bromsar så sjunker pedalen ned efter ca 4-5 sekunders inbromsning och då låter det samtidigt ett surrande ljud.
Lämnade in bilen på en verkstad och dom läste ut felkoden att båda ABS givarna bak skulle vara trasiga.
Både verkstaden och jag är tveksamma att båda givarna skulle gå sönder samtidigt men dom hade inga andra förslag på vad som kan vara fel.
Har någon här någon idé vad det skulle kunna vara?
/C
AndySwede
2020-07-31, 00:01
Passat TDI, 2013
Hej!
Är på semester med familjen och har kört ca 80 mil. Parkerar bilen över natten och när jag startar den på morgonen så lyser en massa varningslampor (ABS, däcktrycket, antispinnsystemet).
När man kör bilen och bromsar så sjunker pedalen ned efter ca 4-5 sekunders inbromsning och då låter det samtidigt ett snurrande ljud.
Lämnade in bilen på en verkstad och dom läste ut felkoden att båda ABS givarna bak skulle vara trasiga.
Både verkstaden och jag är tveksamma att båda givarna skulle gå sönder samtidigt men dom hade inga andra förslag på vad som kan vara fel.
Har någon här någon idé vad det skulle kunna vara?
/C
Enligt din beskrivning är det faktiskt helt osannolikt att en eller flera trasiga abs sensorer påverkar trycket i huvudcylinderns så att pedalen sjunker. Sant är dock trasiga sensorer tänder varningslampor. Surrande ljud skulle ju kunna vara ABS pumpen som jobbar av någon anledning.
Du råkar inte fått med dig själva felkoderna? De ger ganska mycket info.
Hej igen,
Hämtade nu ut bilen från verkstan. Bifogar felkoder och bild på instrument lampor.
/C1186211863
AndySwede
2020-07-31, 16:55
Jaha den här verkar lite knepig. Har du direkt eller indirekt tpms? Har du sensorer i fälgarna? I så fall finns en egen modul för det, men är osäker om Passat med din årsmodell ens har denna feature.
Annars... mycket osannolikt att båda givarna lägger av samtidigt. Jag tänker fukt, gnagare som gått loss på kablage, jordfel och lite allt möjligt som är lite tidsödande att felsöka.
Inte att förglömma, ett dåligt batteri kan ge en julgran i instrumenthuset och magont på samma gång... ser du batterispänningen i utläsningen av felkoderna? Det lyser ju för trasig lampa, parkeringsbroms och allt möjligt. Börja felsöka det enkla först :)
Nja, får du orimlig signal på ETT av bakre hjullagren så tänds alla dom lamporna upp(abs, esp, döcktryck, styrnings/assistans, handbroms, bromsvarning.)
Det suspekta är att du inte bara har orimlig signal på ena sidan, utan 'fel i strömkrets'..
Jag hade nog jagat rätt på ett elschema och spårat/mätt kablarna direkt ifrån ABS-styrdonet och bak till abs-givarna bak.
..eller först av allt mätt upp och kontrollerat samtliga säkringar i alla 3 el-centralerna.. under huven, och på bägge sidor av instrumentbrädan..
..det kan också vara så att det mesta är gamla tillfälliga felkoder, och att hela ditt problem löses av att lite snabbt och enkelt byta hjullagret höger bak(inbyggd magnetisk abs-krans som i regel felar/rostar/spricker)
i 95% av fallen är det hjullagret med kransen, 5% givaren, så jag hade siktat på ett nytt höger bakre hjullager.
Testade att mäta batteri spänningen igår hos svågern och jag hade 12,86V så batteriet är ju bra.
Kan ju vara fukt eller jordfel men det har varit fint väder sedan felet kom.
Skall kolla/mäta alla säkringar strax men är det helt så blir det att köra försiktigt dom 80 milen vi har hem
och fortsätta felsökningen hemma. Känns dock halvkul med konstiga bromsar
Om det är ett hjullager som är kasst, låter inte dessa illa innan dom går sönder?
Kunde inte verkstaden fullföljt felsökningen?
Om det är ett hjullager som är kasst, låter inte dessa illa innan dom går sönder?
Själva rullagret i hjullagret kan vara helt, och att det bara är ”ABS-kransen” som felar/är trasig.
Bromsarna fungerar troligen, men så klart utan ABS-funktionen. Det blir väl som att köra vilken 70-talsbil som helst. Pumpbromsa på is... om hjulen låser sig.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
AndySwede
2020-08-01, 19:32
Nja, får du orimlig signal på ETT av bakre hjullagren så tänds alla dom lamporna upp(abs, esp, döcktryck, styrnings/assistans, handbroms, bromsvarning.)
Det suspekta är att du inte bara har orimlig signal på ena sidan, utan 'fel i strömkrets'..
Jag hade nog jagat rätt på ett elschema och spårat/mätt kablarna direkt ifrån ABS-styrdonet och bak till abs-givarna bak.
..eller först av allt mätt upp och kontrollerat samtliga säkringar i alla 3 el-centralerna.. under huven, och på bägge sidor av instrumentbrädan..
..det kan också vara så att det mesta är gamla tillfälliga felkoder, och att hela ditt problem löses av att lite snabbt och enkelt byta hjullagret höger bak(inbyggd magnetisk abs-krans som i regel felar/rostar/spricker)
i 95% av fallen är det hjullagret med kransen, 5% givaren, så jag hade siktat på ett nytt höger bakre hjullager.
Instämmer, men inget av detta förklarar en sjunkande bromspedal som TS beskriver.
Nja, den får signal sporadiskt, vilket gör att abs-pumpen tuggar några gånger innan den slutligen slår ifrån, detta känns i pedalen.. sen upprepas det varje gång bilen startas om..
Det är som ovan nämnt inte själv lagret som pajjar, utan magnet-kransen som sitter fäst vid detta.
Är det magnet-kransen så måste bilen rulla för att avge felkod!
Ingen i närheten som kan radera alla felkoder och se vad som kommer tillbaka?
Om du ska kolla korrosion i abs-kontakten, bör du läsa ut (och spara) kodningen först!
Hej igen,
Lyckades ta mig hem igår och det gick bra men var lite orolig.
Verkstaden (MECA) som tog in bilen ville byta båda ABS-givarna bak vilket jag (och inte dom heller) trodde på, men dom hade inga andra ideer, så därav tog jag beslutet att köra hem bilen från Norrland och nu fortsätta på hemmaplan. Dom försökte radera alla felkoder men dom kom direkt tillbaka.
Det jag igår noterade under hemfärd var att varje gång jag bromsar så tar bromsen normalt i 1-3 sekunder beroende på hur hårt jag bromsar för att sedan gå in i något ABS-läge och då sjunker även pedalen en bit och "hoppar" lite, samtidigt hörs det som en fjäder spänns + ett tickande/surrande ljud framme i bilen. Skall undersöka det vidare idag.
Jag tänkte nog plocka ned höger bak ikväll också för att se om något är trasigt samt lokalisera det tickande ljudet. Är ny på Passat då jag i alla år haft Volvo innan så det tar nog ett tag för mig att hitta vad allt sitter. Får nog googla lite :)
Ljudet du hör fram i bilen är abs-pumpen och ventilpaketet som jobbar, inget konstigt.. som sagt, plocka ner höger hjullager bak och slå ett öga på magnetkransen där först.
Därefter kan det va läge att adressera dom andra felkoderna, ergad kontakt vid abs-styrdonet, defekt styrdon, säkringar, kablage.. men som mex165 vikte in här ovan, se till att spara ner kodningen på abs-styrdon, och även parkeringsbromsens, via VCDS, innan du drar ur kontakten.
Tack Sn00k
Jag snackade med en kompis som är mekaniker. Han trodde på höger givare så han har nu beställt åt mig så skall jag sedan byta. Hade loss båda bak och kikade och dom såg bra ut men dom kan ju vara trasiga ändå. Om inte det funkar byter jag lagret.
Återkommer med resultat :)
Som sagt, jättesällan det är fel på givarna bak på dessa, har bara bytt ett fåtal, och då är det lagret och kransen som tuggat i sig dom.
Såhär brukar det förövrigt se ut när magnetkransen är slut:
11886
Hej!
Bytte givarna bak för tre dagar sedan och efter jag först bytt höger bak så försvann alla larm efter att jag kört 10-20m med bilen.
Bytte även sedan vänster bak då jag ändå beställt dem som par. Har nu kört ca 20 mil sedan dess och allt funkar fint:)
Tack alla för hjälpen med råd och tips!!
/C
AndySwede
2020-08-17, 09:18
Toppen, tack för din återkoppling.