handdator

Visa fullständig version : Byte högtalare fram Golf 7



jdaniels
2020-07-26, 16:28
Tycker ljudet är bedrövligt i Golf 7
Sitter bara 5,25 tum fram men om man byter till en riktigt bra högtalare och går upp till 6,5 tum bör det bli ett jäkla lyft.

Nån som gjort det? Funkar det med distansringar?

candyweiss
2020-07-26, 16:48
Tycker ljudet är bedrövligt i Golf 7
Sitter bara 5,25 tum fram men om man byter till en riktigt bra högtalare och går upp till 6,5 tum bör det bli ett jäkla lyft.

Nån som gjort det? Funkar det med distansringar?
Ingen koll på om det får plats. Men distansringar behövs väl inte när du ska ha i större högtalare, du måste ju ta upp hålen mer.

Amazonas
2020-07-26, 17:01
Leta upp ett par dynaudio högtalare på skroten eller Ebay så får du ett lyft redan där, samt att de passar rakt av. Så gjorde jag på min gamla.
Annars har bland annat BRL distansringar som funkar fint.
https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-monteringsdetaljer-2/volkswagen-2/golf/golf-vii/index.html

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

JonasSthlm
2020-07-26, 17:38
Ett annat tips är en Helix sub i reservhjulsbaljan, art nr. 000051419B, säljs bla. via VW åf.
Jag hade en i min tidigare Passat Alltrack -12, och tyckte att det vart bättre ljud i den, än i mina nyare Passater med Dynaudio. En kollega hade en i sin Golf 7, och det blir ett förvånansvärt lyft faktiskt, trots att det är 2 ganska små högtalare i den, har för mig att det var två 6" högtalare.

jdaniels
2020-07-26, 18:06
Ingen koll på om det får plats. Men distansringar behövs väl inte när du ska ha i större högtalare, du måste ju ta upp hålen mer.

Tänkte att om man har ringar så kommer högtalaren ut lite o då får man plats med en större, om inte dörrsidan tar i.

candyweiss
2020-07-26, 19:22
Tänkte att om man har ringar så kommer högtalaren ut lite o då får man plats med en större, om inte dörrsidan tar i.
Såklart, nu ramlade poletten ner :D

AndySwede
2020-07-26, 20:53
Det gäller att bestämma sig för hur mycket det får kosta först. Det finns liksom ingen övre gräns. Att bara byta högtalare och behålla original HU brukar inte ge ett jättelyft värt pengarna och arbetet tycker jag. Absolut störst skillnad är om du gör resan att dämpa dörrarna (och gärna fler paneler också) med asfaltmatta. Jag använder alltid Silent Coat. Det blir en enorm skillnad på originalljudet, och naturligtvis tystare i bilen. Egentligen behövs en lite mer kraftfull förstärkare för att det ska hända nåt positivt om man byter högtalare och vupps så flaxade några tusenlappar iväg igen.

Det finns olika eftermarknadskit, jag har goda erfarenheter av Focal. Finns andra som gör också. Kolla på länken och titta vad det kostar på Ebay. Ajabaja att köpa såna grejer här hemma, dubbla pengarna direkt.

https://www.focal-inside.com/volkswagen/en/vw-golf-vii-11-2012-10-2019-au-auf-2/

AndySwede
2020-07-26, 20:59
Leta upp ett par dynaudio högtalare på skroten eller Ebay så får du ett lyft redan där, samt att de passar rakt av. Så gjorde jag på min gamla.
Annars har bland annat BRL distansringar som funkar fint.
https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-monteringsdetaljer-2/volkswagen-2/golf/golf-vii/index.html

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Körde du med Dynaudio från original HU? Fått för mig att de är trögdrivna de där. Original är det ju en extern förstärkare till alla fabriksutrustade bilar med Dynaudio.

Amazonas
2020-07-26, 21:20
Körde du med Dynaudio från original HU? Fått för mig att de är trögdrivna de där. Original är det ju en extern förstärkare till alla fabriksutrustade bilar med Dynaudio.Funkade fint att driva dem med original HU. Men absolut skulle det varit ännu bättre med ett steg :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Johnnymann
2020-07-27, 21:19
Ett annat tips är en Helix sub i reservhjulsbaljan, art nr. 000051419B, säljs bla. via VW åf.
Jag hade en i min tidigare Passat Alltrack -12, och tyckte att det vart bättre ljud i den, än i mina nyare Passater med Dynaudio. En kollega hade en i sin Golf 7, och det blir ett förvånansvärt lyft faktiskt, trots att det är 2 ganska små högtalare i den, har för mig att det var två 6" högtalare.

Håller med, köpte en på ebay från tyskland för ca 3600 kr+300 kr i frakt.
Blev sjuk skillnad i min Golf7, mycket bättre än Dynaudio ljudsystem faktisk.
Helixen har en egen DSP som driver orginalhögtalarna högtalarna med och inte bara baslådan.
Upplösningen på ljudet vart så mycket bättre.

Rekommenderas för den låga pengen.

candyweiss
2020-07-28, 04:27
Håller med, köpte en på ebay från tyskland för ca 3600 kr+300 kr i frakt.
Blev sjuk skillnad i min Golf7, mycket bättre än Dynaudio ljudsystem faktisk.
Helixen har en egen DSP som driver orginalhögtalarna högtalarna med och inte bara baslådan.
Upplösningen på ljudet vart så mycket bättre.

Rekommenderas för den låga pengen.
Betalade du för monteringen eller hur gjorde du? Är ju inte precis någon PnP om man kollar in installationen på YouTube.

Johnnymann
2020-07-28, 22:42
Betalade 1800 för två timmars jobb.
Tittade på o det tog ca 1 timme o 15 min.
Verkade inte speciellt svårt att bara trycka in klossarna back.
Ångrar att jag inte testade själv först

candyweiss
2020-07-29, 00:04
Betalade 1800 för två timmars jobb.
Tittade på o det tog ca 1 timme o 15 min.
Verkade inte speciellt svårt att bara trycka in klossarna back.
Ångrar att jag inte testade själv först
Men det ska väl dras kablar hela vägen som in i HU. Som jag förstår ska man ju bryta någon kontakt och skifta stift där i. Finns en risk med att göra bort sig och koppla fel.
Eller är det så enkelt att alla kablar är färdigdragna och det är bara att plugga ihop i resevhjulsbaljan?

Johnnymann
2020-07-30, 22:34
Men det ska väl dras kablar hela vägen som in i HU. Som jag förstår ska man ju bryta någon kontakt och skifta stift där i. Finns en risk med att göra bort sig och koppla fel.
Eller är det så enkelt att alla kablar är färdigdragna och det är bara att plugga ihop i resevhjulsbaljan?
Helix systemet heter ju "plug and play"

candyweiss
2020-07-31, 00:15
Helix systemet heter ju "plug and play"
Du skriver ju emot dig själv i denna och den andra tråden.

AndySwede
2020-07-31, 17:13
Vet inte hur det är i Golf, men i Touareg 7P var det absolut PnP med harness från Helix. Minns jag rätt, under influens av grilldricka, hade jag samma förstärkare i min Tiguan 2012 men köpte ny harness för Touareg när jag flyttade Matchförstärkaren dit. Tiguanen är ju en Golf i princip. Jag drog inte en enda kabel, kopplade inte om en enda kontakt. Men lite paneler får man alltid lyfta på.

Det som kan skilja i installation är möjligtvis vilket ljudsystem man har från fabrik.

Johnnymann
2020-08-01, 00:46
Du skriver ju emot dig själv i denna och den andra tråden.
Vad pratar du om?
Har väl aldrig sagt att det inte är plug and play, lär dig läsa.

Det enda "jobbiga" är att man bör programmera Helixens DSP med en speciell dongel. Min återförsäljare gjorde det åt mig när jag gav honom mitt VIN nummer, annars får man hitta någon som kan göra det efter ens modell och år på bilen.

Nu har jag läst vad du skrivit i andra tråden och det är ganska uppenbart att Helix är lite för avancerat och inte är något för dig ;)

candyweiss
2020-08-01, 04:19
Vad pratar du om?
Har väl aldrig sagt att det inte är plug and play, lär dig läsa.

Det enda "jobbiga" är att man bör programmera Helixens DSP med en speciell dongel. Min återförsäljare gjorde det åt mig när jag gav honom mitt VIN nummer, annars får man hitta någon som kan göra det efter ens modell och år på bilen.

Nu har jag läst vad du skrivit i andra tråden och det är ganska uppenbart att Helix är lite för avancerat och inte är något för dig ;)
Vad snackar du om? För avancerat för mig? Snacka för dig själv, du fick ju lämna in för att få monterat PnP :D :D :D

AndySwede
2020-08-01, 09:33
Lugna och fina nu Pöjkar.
Var är länken Candyweiss, där det inte är PnP? Är det samma produkt vi pratar om?

Helix har ett verktyg för att ladda settings till förstärkaren. Jag laddade på ett microSD och stoppade i förstärkaren. Klart! Det man kan ha synpunkter på är att i PnP lösningen används original strömmatning. Alla som kan nånting om ljud vet att man kan aldrig få för mycket ström, men harness var även förberett för en extern strömmatning, om man vill.

candyweiss
2020-08-01, 16:39
Lugna och fina nu Pöjkar.
Var är länken Candyweiss, där det inte är PnP? Är det samma produkt vi pratar om?

Helix har ett verktyg för att ladda settings till förstärkaren. Jag laddade på ett microSD och stoppade i förstärkaren. Klart! Det man kan ha synpunkter på är att i PnP lösningen används original strömmatning. Alla som kan nånting om ljud vet att man kan aldrig få för mycket ström, men harness var även förberett för en extern strömmatning, om man vill.
Jag vet att Helixen är PnP och man får programmera förstärkaren beroende på bilmodell.
Det jag menar är att PnP skulle ligga färdigt i reservhjulsbaljan och inte framme i HU.
Hade PnP legat i bagagen hade jag skaffat en Helix, nu är jag för lat/bekväm för att börja riva, och jag tycker att runt 2000:- för montering är är fan för dyrt, är ju förmodligen skitenkelt om man gjort det en gång innan.

AndySwede
2020-08-01, 19:30
För mig betyder PnP att man inte behöver klippa eller löda kablar och kontakter. Alla erforderliga skruvar och annat montagematerial följer med i köpet. Det enda man behöver handgripligen göra själv, är att montera grejerna. Då inkluderar det att skruva bort saker, lyfta på mattor och inredning och t.ex. dra kabel som behövs för installationen.

candyweiss
2020-08-01, 20:00
För mig betyder PnP att man inte behöver klippa eller löda kablar och kontakter. Alla erforderliga skruvar och annat montagematerial följer med i köpet. Det enda man behöver handgripligen göra själv, är att montera grejerna. Då inkluderar det att skruva bort saker, lyfta på mattor och inredning och t.ex. dra kabel som behövs för installationen.
Absolut, du har rätt. Men visst hade min önskan om Helix och PnP varit ännu bättre :)

Johnnymann
2020-08-02, 21:15
Vad snackar du om? För avancerat för mig? Snacka för dig själv, du fick ju lämna in för att få monterat PnP :D :D :D
Ja och du klarar inte ens av det ;) ;) ;)

candyweiss
2020-08-03, 03:50
Ja och du klarar inte ens av det ;) ;) ;)
Precis, för det finns inte till Tiguan II.

Johnnymann
2020-08-03, 04:47
Precis, för det finns inte till Tiguan II.

Är du säker?
För det står att den inte skall passa till EGolfen heller, vilket den faktiskt gör.

candyweiss
2020-08-03, 07:59
Är du säker?
För det står att den inte skall passa till EGolfen heller, vilket den faktiskt gör.
Inte helt hundra, men letade runt lite och på nåt forum står att det finns ingen programvara för min bil.
Någon har testat och tydligen blir inte ljudet alls bra. Märkligt för Tiguan mk2 har ju funnits i 4 år.
Blev ju riktigt sugen (igen) på att göra ett försök iom denna tråden :) Landar på ca 4000:- med frakt från Tyskland, och då är den programmerad för vald bilmodell (om modellen finns).

Johnnymann
2020-08-04, 21:52
Inte helt hundra, men letade runt lite och på nåt forum står att det finns ingen programvara för min bil.
Någon har testat och tydligen blir inte ljudet alls bra. Märkligt för Tiguan mk2 har ju funnits i 4 år.
Blev ju riktigt sugen (igen) på att göra ett försök iom denna tråden :) Landar på ca 4000:- med frakt från Tyskland, och då är den programmerad för vald bilmodell (om modellen finns).

Kontakta dom seriösa säljarna på Ebay tex, de officiella VW-handlarna, och ge dem ditt VIN-nummer så kan du kolla upp om det funkar eller inte
Se nedan bild, tror det är den senaste, dock släpper Helix nya kodningar hela tiden. Ursäkta den dåliga upplösningen, det är den bästa jag hittade!
Frågan är om den ver 2 Tiguan MQB är din mk2?
11872

Anders.B
2020-08-04, 22:42
Hej

Ni som monterat den omtalade Helix subbasen, passar den i min Golf Alltrack?
Jag har kollat VW tillbehörssida och sölkt med regnar, får då ingen träff
Jag har oxå kollat på eBay och enl någon säljare där verkar det passa, så det känns lite osäkert...

Mvh Anders

candyweiss
2020-08-04, 23:36
Kontakta dom seriösa säljarna på Ebay tex, de officiella VW-handlarna, och ge dem ditt VIN-nummer så kan du kolla upp om det funkar eller inte
Se nedan bild, tror det är den senaste, dock släpper Helix nya kodningar hela tiden. Ursäkta den dåliga upplösningen, det är den bästa jag hittade!
Frågan är om den ver 2 Tiguan MQB är din mk2?
Tack för att du hjälper till. Ska undersöka det närmare sen med ebay.
Slår jag in mitt regnummer på VW's tillbehörssida så finns det inte till min bil. Har skickat ett mail till VW för att få klarhet i hur det ligger till. Återkommer hur det går när jag fått något svar.

Johnnymann
2020-08-05, 16:32
Hej

Ni som monterat den omtalade Helix subbasen, passar den i min Golf Alltrack?
Jag har kollat VW tillbehörssida och sölkt med regnar, får då ingen träff
Jag har oxå kollat på eBay och enl någon säljare där verkar det passa, så det känns lite osäkert...

Mvh Anders
Är det en golf7 så borde kod 60(för golf variant) fungera, se bilden jag la upp.

- - - Uppdaterad - - -


Tack för att du hjälper till. Ska undersöka det närmare sen med ebay.
Slår jag in mitt regnummer på VW's tillbehörssida så finns det inte till min bil. Har skickat ett mail till VW för att få klarhet i hur det ligger till. Återkommer hur det går när jag fått något svar.
VW har ingen koll har jag märkt, dom säger tex att Helix inte funkar i Golf8 eller i EGolfen, vilket den gör enligt de som har installerat den i just de modellerna.!

candyweiss
2020-08-09, 11:15
Har forskat lite i detta nu medan jag väntar på svar från VW.
Det jag är mest orolig för är detta som jag inte kallar för PnP, men jag har väl förmodligen fel?
I denna videon ca 06.30 - 10.30 visas det som jag inte gillar att pilla med (dyrt och omständigt om det blir fel).
https://www.youtube.com/watch?v=RTUoqxZ1O9g&t=585s
Misstänker att det ser likadant ut i min Tiguan som det gör till denna Golf GTI.
Behövs 2 nycklar för att plocka ut HU, och då bli dessa nog bra https://www.ebay.com/itm/Auto-Radio-Entriegelung-Bugel-Schlussel-fur-VW-Audi-Seat-Skoda-Ford-Mercedes/142624080506?hash=item21350ec27a:g:JNsAAOSwAM5evTm I
Någon som vet vad verktyget heter som han delar kontakten med, han säger själv "deutsch auto tool"?

Mex165
2020-08-15, 06:59
Deutsche auto tool = terminal verktyg
https://www.idparts.com/pin-removal-tool-set-p-6236.html

Det finns enklare och billiga kit att köpa.. Eller så kan du göra egna av torkarblad �

Ta en bild med mobilen innan du börjar pinna ut kablar, så har du facit..

candyweiss
2020-08-15, 08:55
Deutsche auto tool = terminal verktyg
https://www.idparts.com/pin-removal-tool-set-p-6236.html

Det finns enklare och billiga kit att köpa.. Eller så kan du göra egna av torkarblad �

Ta en bild med mobilen innan du börjar pinna ut kablar, så har du facit..
Tack för hjälpen, äntligen har jag ett namn på verktyget :) Aha, du menar de gamla modellerna av torkarblad, jag förstår. Men är jag verkligen ensam om att tycka att det inte är PnP att dela på kontakter med specialverktyg?

Mex165
2020-08-15, 09:28
Ja, det är ganska enkelt, bara ta det lungt och systematiskt..
Ja, precis.. dom gamla torkarbladen har 2st syrafasta (rostfria) remsor. Dessa är perfekta att göra terminalverktyg av..

AndySwede
2020-08-15, 09:50
Jag köpte faktiskt ett helt kit på ebay. Kostade inte många kronor. Det finns rätt många olika storlekar på kontakterna så verktygen är olika, men med Mex165-metoden kan man säkert göra flera storlekar efter behov. Svårast att komma åt de små metallhullingarna är ju på de små rackarns kontakterna.

- - - Uppdaterad - - -

Jag vill fortfarande lyfta fram att den absolut bästa förbättringen för ljudet i bilen är att dämpa dörrsidorna med t.ex. Solent Coat.

Pelk
2020-08-15, 10:11
Men är jag verkligen ensam om att tycka att det inte är PnP att dela på kontakter med specialverktyg?

PnP är det så länge man inte måste ta fram avbitaren (och lödkolven) tycker jag. Nu har jag inte tittat på filmen, men att sära på kontakter anser jag vara ok.

Att lyfta på paneler är också ok, det måste man även göra på datorn om man skall stoppa i nya PnP-delar.

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

candyweiss
2020-08-15, 11:43
Jag köpte faktiskt ett helt kit på ebay. Kostade inte många kronor. Det finns rätt många olika storlekar på kontakterna så verktygen är olika, men med Mex165-metoden kan man säkert göra flera storlekar efter behov. Svårast att komma åt de små metallhullingarna är ju på de små rackarns kontakterna.

- - - Uppdaterad - - -

Jag vill fortfarande lyfta fram att den absolut bästa förbättringen för ljudet i bilen är att dämpa dörrsidorna med t.ex. Solent Coat.
Jo, att dämpa dörrsidorna förstår jag gör mest för ljudet, och det ihop med en Helix hade varit grymt.
Kan tänka mig att det även blir en helt annan bil med dämpning på lite andra ställen också.

Ändra: Undrar om det är exakt rätt verktyg som Mex165 länkar till om det nu finns många olika som du säger?
Här är från en säljare på ebay: https://www.ebay.com/itm/For-VW-Pin-Removal-Tool-Keys-x3-FREE-UK-DELIVERY/362840067563?hash=item547af40deb:g:YSQAAOSw6vBd-PDe

Mex165
2020-08-15, 17:04
Nej, det är omöjligt att svara på, bara typen han nämde i videon..

Om man orkar fila, så är "torkarblad-terminal-verktygen" väldigt bra, då dom är stenhårda..

Köp dessa så är det alltid någon som passar:
https://www.ebay.com/itm/59Pcs-Wire-Terminal-Removal-Tool-Kit-Car-Electrical-Wiring-Crimp-Connector-Pin/402328113190?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOME SPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200520130048%26meid% 3D5b87caa5ec844acb922ce3f8256b8df4%26pid%3D100005% 26rk%3D2%26rkt%3D12%26mehot%3Dco%26sd%3D3628400675 63%26itm%3D402328113190%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3 D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWebWithBBEV2bD emotion%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c100005.m1851

candyweiss
2020-08-15, 17:15
Nej, det är omöjligt att svara på, bara typen han nämde i videon..

Om man orkar fila, så är "torkarblad-terminal-verktygen" väldigt bra, då dom är stenhårda..

Köp dessa så är det alltid någon som passar:
https://www.ebay.com/itm/59Pcs-Wire-Terminal-Removal-Tool-Kit-Car-Electrical-Wiring-Crimp-Connector-Pin/402328113190?_trkparms=aid%3D1110006%26algo%3DHOME SPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200520130048%26meid% 3D5b87caa5ec844acb922ce3f8256b8df4%26pid%3D100005% 26rk%3D2%26rkt%3D12%26mehot%3Dco%26sd%3D3628400675 63%26itm%3D402328113190%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3 D2047675%26algv%3DSimplAMLv5PairwiseWebWithBBEV2bD emotion%26brand%3DUnbranded&_trksid=p2047675.c100005.m1851
Oj oj, ja det fanns ju några att välja på. Tack :)

AndySwede
2020-08-15, 17:23
Förvirrande många men de lär ju klara jobbet. Sitter och dricker öl nu och orkar inte gå till garaget och ta bild på mina semi-proffsverktyg från China :cool:. Später som man säger där jag kommer ifrån.

AndySwede
2020-08-15, 17:36
Var tvungen att hämta mer öl, så här kommer det 🙂1189811897

candyweiss
2020-08-15, 19:39
Förvirrande många men de lär ju klara jobbet. Sitter och dricker öl nu och orkar inte gå till garaget och ta bild på mina semi-proffsverktyg från China :cool:. Später som man säger där jag kommer ifrån.
Det brinner knappast i knutarna, ekonomin är inte heller på topp efter semestern :D
Skål, här är det bara Pepsi Max som gäller, ska iväg tidigt och bada imorgon. Sista rycket innan skolorna börjar.

pudas
2020-08-15, 20:27
Att gå upp någon tum i högtalardimension genererar inte per automatik ett bättre ljud, ej heller att byta till ett element av högre kvalitet och bättre värden. Allt hänger på lådan (dörren) som man monterar elementen i, och lådan (cupen) som högtalaren befinner sig i !
Ett högtalarelements förmåga att återge låga frekvenser styrs i inte i första hand av dimensionen, utan av dess inre mekaniska konstruktion av talspolen, magnetgap och kon.

candyweiss
2020-08-23, 09:41
Har nu fått lite att fundera på efter lite svar på mail mm, gäller alltså en Tiguan II.

Hat varit i kontakt med 2 av VAG´s egna återförsäljare. Den 1:a svarade att det finns inte att få till min Tiguan i Sverige, den 2:a kunde fixa det med kodning, monterat och klart skulle det gå på 9000:- :eek:

Sen var jag i kontakt med en firma med lång erfarenhet av ljudbygge i bilar. Vi var helt överens om vad det handlade om, men de ville ändå att jag skulle maila alla uppgifter för rätt prisuppgift, det handlade alltså om enbart montering då jag själv skulle köpa grejorna från ebay. Till saken hör att firman själv säljer Helix produkter och att de informerade mig om att de håller hög kvalitet.
Svaret löd så här:
Den typen av bas hjälper vi våra kunder att bli av med, dom uppgraderar till något som spelar bättre.Helt ärligt så känns det inte kul att göra det arbetet när man har så många kunder ( en senast i går) som är missnöjda.

Jag säger bara WTF åt det svaret, snacka om att jag håll på att sätta kaffet i fel strupe :D

AndySwede
2020-08-23, 10:00
Jag har haft en Tiguan II med Dynaudio. Lösningen för basen är väldigt lik Helix. Jag är helt klart över snittet petig, engagerad och intresserad och jag hade seriösa planer på att byta ut den, men sålde bilen innan jag började engagera mig i det hela. En plastlåda med för liten volym och för små element för att det ska bli nåt kul av det.

Helix kanske gör ett bättre jobb men någon punch blir det aldrig jämfört med en större låda och kanske 10 tums bas.

candyweiss
2020-08-23, 10:24
Det förstår jag också, men med tanke på priset på Helixpaketet så tycker jag att det är mycket ljud för pengarna av vad jag läst på nätet, bl.a. på detta forumet. Självklart kan man få mycket bättre ljud, men då blir det ju helt andra priser såklart.
Helixpaketet är ju kanon då det ligger helt dolt och skyddat i reservhjulsbaljan.

jdaniels
2021-09-19, 19:02
Helix är inte aktuellt för mig då jag använder reservhjulsbaljan till annat.
Ett uppgraderingskit typ Gladen Gladen ONE 165 Golf 7-M- PM Shopen (https://www.pmshopen.se/golf-vii-2012-c-1313_54_76_120_126/gladen-one-165-golf-7m-p-563) tillsammans med dämpning i dörrarna tror jag gör stor skillnad. Eller?

AndySwede
2021-09-20, 11:27
Det blir något bättre och framför allt tillsammans med dämpningen. Men huvudenheten är ju inget kraftpaket så du kommer inte kunna spela särskilt högt och inte med någon särskild knuff från basen.

jdaniels
2021-09-20, 18:36
Finns det nått litet steg man kan montera utan en massa knöliga kabeldragningar?

AndySwede
2021-09-21, 08:43
Det finns ju ingen bortre gräns för hur mycket man kan "investera" i billjud. Du kan ju klippa allt kablage och löda om allt och skapa det du önskar. Eller så kan du titta på PnP lösningar, enkelt att bygga in och återställa. Det senare blev mitt val, dessutom sålde jag grejerna vidare, plockade ur dem när jag sålde bilen.

Jag har testat förstärkare och PnP kablage från Match, fungerar alldeles utmärkt. Använde PnP högtalare från Focal. Det finns fler färdiga lösningar till världens mest sålda bilmärke. Kan man bygga in värre grejer - javisst. I slutändan behöver du kanske sätta en budget och förhålla dig till hur mycket du kan/vill göra själv beroende på dina tekniska skills.

https://www.audiotec-fischer.de/en