handdator

Visa fullständig version : Felkod bältessträckare vid kollision på Golf 7,5 -19



Gert
2020-07-22, 11:45
Hej
Var inblandad i en trafikolycka där det blev en heldel skador på bilen höger fram, stötfångare , motorhuv, höger framskärm, höger framdörr samt en buckla ovan för A stolpen. När jag läste ut felkoder från bilen dök denna upp vilket oroade mig en hel del.
Fault code: B1305F0

Belt tensioner control unit, front right no tightening due to undervoltage




Enligt datum och tid så kan man se att den uppkom i samband med olyckan.

Nu till min fråga, någon som hört talas om detta problem tidigare?
Kan också säga att jag varit i kontakt med volkswagen angående detta när jag bokade reparationen och dom skulle kolla allt och meddela om dom märkt något "konstigt".
Man kan ju börja undra om det är fler delar som inte fungerar vid en eventuell olycka!!
Bilen är en Golf 7,5 2019

Danne_
2020-07-22, 15:06
Var det någon som satt i passagerarsätet vid krocken?
Kan ju vara det att den inte aktiverar sträckaren om det inte sitter någon i sätet.
och då triggas den felkoden?

Gert
2020-07-22, 16:25
Det satt en person i passagerarsätet, skall inte bli några felkoder även om stolen är tom.

AndySwede
2020-07-22, 19:00
Jättekonstig fråga.

Du har ju vagnskadegaranti från fabriken, så varför ens fundera över detta? Enligt din beskrivning lär ju reparationskostnaden vida överskrida självrisken för reparation.

candyweiss
2020-07-22, 19:15
Hej
Var inblandad i en trafikolycka där det blev en heldel skador på bilen höger fram, stötfångare , motorhuv, höger framskärm, höger framdörr samt en buckla ovan för A stolpen. När jag läste ut felkoder från bilen dök denna upp vilket oroade mig en hel del.
Fault code: B1305F0

Belt tensioner control unit, front right no tightening due to undervoltage




Enligt datum och tid så kan man se att den uppkom i samband med olyckan.

Nu till min fråga, någon som hört talas om detta problem tidigare?
Kan också säga att jag varit i kontakt med volkswagen angående detta när jag bokade reparationen och dom skulle kolla allt och meddela om dom märkt något "konstigt".
Man kan ju börja undra om det är fler delar som inte fungerar vid en eventuell olycka!!
Bilen är en Golf 7,5 2019
Mycket märklig fråga. Kontakta din VW-verkstad, och vill de inte hjälpa dig så kontakta Volkswagen Group Sverige.

Gert
2020-07-22, 20:27
inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!

candyweiss
2020-07-22, 21:08
inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!
Varför ska du betala självrisk igen? Antingen är det ett garantiärende eller så har bilen inte blivit lagad korrekt efter krocken.
Har inget svar på om det är ett vanligt fel eller om du har otur.
Ändra: Självrisk på garantin?

AndySwede
2020-07-23, 09:23
inte alls märklig fråga. Skydds utrustning som finns i bilen har inte fungerat vid kollision och det är väldigt allvarligt, det kunde lika gärna har varit en airbag som inte löst ut när den ska och vad händer då.
Frågan är om detta är ett vanligt fel eller om jag bara haft otur!
Vet att reparationen går på garantin med en lite självrisk på 7500kr det är inte det som är problemet!
Det var inte ett dugg svårt att läsa din fråga som att du satt med en riktigt demolerad bil på gården du försöket göra någonting med eller reparerat bilen själv och kvar fanns en felkod du inte lyckats hantera.

Mex165
2020-07-23, 11:30
Förstår inte riktigt frågan!?!?
Har någon airbag löst ut?
Har en verkstad reparerat bilen och inte lyckats fixa bältet?
Har laddningen utlöst i stramaren för bältet, måste den delen bytas ut.
Sitter kontakten ordentligt, eller har den oksiderat pga fukt?

Gert
2020-07-23, 17:33
Väldigt många som inte läser hela inlägget!!
Bilen SKA in på verkstad för reparation, så det är inget jag själv ska fixa. Anledningen till att jag kolla felkoder och data på bilen var för att jag var nyfiken på vad som hänt med bilen vid kollisionen. Fanns inga felkoder innan!
Vart uppringd från Volkswagens huvudkontor och enligt deras tekniker så är det något som gått väldigt fel när bältessträckare inte fungerat vid krocken. Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.

Så nu försöker jag igen, är det någon som hört, läst eller kanske självupplevt att bältessträckare inte fungerat vid en krock?

candyweiss
2020-07-23, 20:13
Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.
Standardsvar, har själv fått det flera gånger vid frågor eller problem, nej det har vi aldrig hört talas om eller varit med om. Ändå har det hänt att problemet jag haft har varit känt och "många" andra har haft likadant fel/problem.

Ditt senaste inlägg, så skulle det första sett ut :)

AndySwede
2020-07-23, 23:08
Väldigt många som inte läser hela inlägget!!
Bilen SKA in på verkstad för reparation, så det är inget jag själv ska fixa. Anledningen till att jag kolla felkoder och data på bilen var för att jag var nyfiken på vad som hänt med bilen vid kollisionen. Fanns inga felkoder innan!
Vart uppringd från Volkswagens huvudkontor och enligt deras tekniker så är det något som gått väldigt fel när bältessträckare inte fungerat vid krocken. Tydligen inget som dom hört talas om tidigare.

Så nu försöker jag igen, är det någon som hört, läst eller kanske självupplevt att bältessträckare inte fungerat vid en krock?
Du bör vara lite ödmjuk inför att det är fyra i tråden som då tydligen inte lyckats förstå vad du menar.

candyweiss
2020-07-24, 09:24
Du bör vara lite ödmjuk inför att det är fyra i tråden som då tydligen inte lyckats förstå vad du menar.
Precis. Hur många är det som inte svarat alls pga det?

Gert
2020-07-24, 12:22
AndySwede...Ödmjuk med såna idiot svar från dig. Har du inget vettigt att komma med så är det bara att låta bli att svara!

Har fått svar från annat håll men tack ändå.

BjornL
2020-07-26, 20:52
Löste inte sträckaren vid kollisionen? Du ser det genom att bältet inte rullar in. Jag har aldrig hört talas om det tidigare.