handdator

Visa fullständig version : Artikelnummer eller dimension hjul VW Tiguan II



candyweiss
2020-07-12, 16:36
Jag har en Tiguan II som inte har reservhjul utan bara "reservhjul på burk".
När jag köpte/beställde min Tiguan så fanns det inte riktigt reservhjul att välja, det kom sen efteråt när bilen var levererad. Ibland har jag funderat på att leta upp ett begagnat hjul, men vet inte riktigt vilket det ska vara.

Är det någon som har möjlighet att kolla vilket artikelnummer det är om det nu finns något eller vilka dimensioner det är på fälg och däck för att passa min bil. Det gäller en Tiguan II 2.0 tsi, årsmodell -17 enligt VAG.

Marcus
2020-07-12, 19:01
Borde finnas på skroten.

candyweiss
2020-07-12, 19:57
Borde finnas på skroten.
Hittade inget på https://www.bildelsbasen.se/
Ändra: Sökte även på https://www.laga.se/

Fredrix
2020-07-13, 11:26
Nu har det inget med din fråga att göra, men fanns det inte som tillval?
Jag beställde min ganska tidigt efter den blev beställningsbar (2016-02-18) och tog tillvalet:
PFX Reservhjul, platsbesparande 500 kr

candyweiss
2020-07-13, 11:56
Nu har det inget med din fråga att göra, men fanns det inte som tillval?
Jag beställde min ganska tidigt efter den blev beställningsbar (2016-02-18) och tog tillvalet:
PFX Reservhjul, platsbesparande 500 kr
Jag beställde bilen i början på maj 2016 (hämtade ut den efter 9 veckor). När jag beställde så fanns det varken på hemsidan där man bygger bilen eller att välja hos säljaren. Men det fanns till alla andra bilmodeller för 500:-.
Säljaren sa att min bil var bland de absolut första Tiguan II som som levererades till Sverige.

AndySwede
2020-07-13, 12:25
Helt OT, men jag störde mig rejält på det där utrymmet och säljaren överhuvudtaget. Med Dynaudio ligger basen där och utöver det så hade startbatteriet (eller är det för värmarens skull) placerats där så det gick naturligtvis inte att få dit ett reservhjul eller sänka lastgolvet. Riktig ingenjörsmiss.

candyweiss
2020-07-13, 13:18
Helt OT, men jag störde mig rejält på det där utrymmet och säljaren överhuvudtaget. Med Dynaudio ligger basen där och utöver det så hade startbatteriet (eller är det för värmarens skull) placerats där så det gick naturligtvis inte att få dit ett reservhjul eller sänka lastgolvet. Riktig ingenjörsmiss.
Kanske därför det inte fanns riktigt reservhjul som tillbehör från början :(

Fredrix
2020-07-13, 13:25
Det fanns reservhjul som tillval från början (2016-02), men det kanske försvann Maj -16 när du beställde din. Har sett att vissa har batteriet bak, men endast GTS?

Edit:
"Cleaning systems Exhaust 2.0 Bi-TDI are huge, compacted and "bonded" the engine to save space. Even so, there is no room for the battery and have led to the rear of the car, under the boot floor. The delayed placed as you can imagine "for rebalance weights between front and rear axle -240 hp engine is heavy, with so many aditamentos-"But no space to accommodate a spare wheel identical other (to compensate carries self-sealing tire) and limits the use for carrying luggage."
http://jadefansite.com/7589

AndySwede
2020-07-13, 14:06
Det fanns reservhjul som tillval från början (2016-02), men det kanske försvann Maj -16 när du beställde din. Har sett att vissa har batteriet bak, men endast GTS?

Edit:
"Cleaning systems Exhaust 2.0 Bi-TDI are huge, compacted and "bonded" the engine to save space. Even so, there is no room for the battery and have led to the rear of the car, under the boot floor. The delayed placed as you can imagine "for rebalance weights between front and rear axle -240 hp engine is heavy, with so many aditamentos-"But no space to accommodate a spare wheel identical other (to compensate carries self-sealing tire) and limits the use for carrying luggage."
http://jadefansite.com/7589

Det där var ju intressant. Naturligtvis hade jag en GTS, levererad januari 2017. Men det är ju lik förbannat en ingenjörsmiss att inte anpassa motorutrymmet för detta. Att erbjuda en 240hk bi-turbo borde rimligtvis varit på agendan i ett tidigt skede.