handdator

Visa fullständig version : "Krom lister" Passat GTE



benknackan
2020-07-06, 11:40
1179211793

Hur rengör ni dem (bilder bifogade)? Inget tycks bita på mina tycker jag. Tips mottages högst tacksamt!

Mvh Joakim

cge
2020-07-07, 08:48
Autosol körde jag med. Obs kromet på grillen är av annan kvalite kör inte med autosol där.

Testa först på en liten del så de blir bra först.

benknackan
2020-07-10, 09:25
Autosol körde jag med. Obs kromet på grillen är av annan kvalite kör inte med autosol där.

Testa först på en liten del så de blir bra först.u

Tack för tipset, ska prova det. Vilken variant av autosol är att rekommendera? Den vanliga, krompolish, aluminiumpolish eller plastpolish?

Mvh // Joakim

Pelk
2020-07-10, 09:31
Den vanliga, krompolish, aluminiumpolish eller plastpolish?

Jag kör med ”vanliga”, vet dock inte om det är den bästa.

Skickat från min iPad med Tapatalk

cge
2020-07-10, 09:53
Jag kör med ”vanliga”, vet dock inte om det är den bästa.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag körde också med den vanliga. Vet inte vilken som är bäst faktiskt. Tyckte resultatet blev väldigt bra med den vanliga.

Körde med en dremeel på väldigt låg fart. Var för jobbigt o gnida för hand.

benknackan
2020-07-10, 10:06
Jag körde också med den vanliga. Vet inte vilken som är bäst faktiskt. Tyckte resultatet blev väldigt bra med den vanliga.

Körde med en dremeel på väldigt låg fart. Var för jobbigt o gnida för hand.

Då får jag prova med den vanliga då :) Tack återigen, jaså svår arbetat utan en dremeel... Tror nog inte det går igenom allt för bra hos frun i hemmet då man redan lagt en hel del pengar på en polermaskin. Så får nog prova utan först, men vad tror ni skulle ni rekommendera denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slip-gravyrmaskiner/elektriska-slip-gravyrmaskiner/slip-gravyrmaskin-010084/#tab01 eller skulle ni hellre köra med den här https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slip-gravyrmaskiner/batteridrivna-slip-gravyrmaskiner/slip-gravyrmaskin-012402/#tab02 eller skulle ni rekommendera något helt annat?

Mvh // Joakim

cge
2020-07-10, 10:10
Då får jag prova med den vanliga då :) Tack återigen, jaså svår arbetat utan en dremeel... Tror nog inte det går igenom allt för bra hos frun i hemmet då man redan lagt en hel del pengar på en polermaskin. Så får nog prova utan först, men vad tror ni skulle ni rekommendera denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slip-gravyrmaskiner/elektriska-slip-gravyrmaskiner/slip-gravyrmaskin-010084/#tab01 eller skulle ni hellre köra med den här https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slip-gravyrmaskiner/batteridrivna-slip-gravyrmaskiner/slip-gravyrmaskin-012402/#tab02 eller skulle ni rekommendera något helt annat?

Mvh // Joakim

Jadu jag har en dremel men är ingen expert och den andra du visade gör säkert jobbet lika bra.

Men prova för hand först. De går ju säkert men jag pallade inte ;-)

AndySwede
2020-07-10, 11:20
Är det intorkad avfettning som orsakar det där?

cge
2020-07-10, 12:53
Är det intorkad avfettning som orsakar det där?

Skulle säga att det även kan vara vägsalt. Jag hade endel flygrost på mina också.

Megapolaren
2020-07-10, 14:41
Du skriver visserligen att "inget biter", men jag vill ändå ge några små tips

Jag börjar alltid med en rejäl rengöring med både avfettning och flygrostborttagare.

När det gäller Autosol - var försiktig. Den är ganska starkt slipande och kan lätt dra av lackade ytskikt.

benknackan
2020-07-10, 14:53
Du skriver visserligen att "inget biter", men jag vill ändå ge några små tips

Jag börjar alltid med en rejäl rengöring med både avfettning och flygrostborttagare.

När det gäller Autosol - var försiktig. Den är ganska starkt slipande och kan lätt dra av lackade ytskikt.

Hej,

Tack för fler tips, har redan ett par gånger nu rengjort noggrant med både avfettning och flygrostborttagare foamlace handtvätt hela köret. Även "gnuggat" på lite olika sätt, glans går att få upp. Men inte få bort hinnan/smutsen eller vad man ska säga.

Då jag under tidigare sökningar endast hittat om just autosol. Men också brasklappar om att vara försiktig och bland annat en tidigare tråd här att det kan vara "dödsstötten" så kommer ju defintivt vara försiktig.


Mvh //

cge
2020-07-10, 14:56
Hej,

Tack för fler tips, har redan ett par gånger nu rengjort noggrant med både avfettning och flygrostborttagare foamlace handtvätt hela köret. Även "gnuggat" på lite olika sätt, glans går att få upp. Men inte få bort hinnan/smutsen eller vad man ska säga.

Då jag under tidigare sökningar endast hittat om just autosol. Men också brasklappar om att vara försiktig och bland annat en tidigare tråd här att det kan vara "dödsstötten" så kommer ju defintivt vara försiktig.


Mvh //

Skulle säga att det inte var nån fara på mina lister. Dvs de va inte speciellt känsligt. Körde ju ändå med en dremel.

Men visst kör en mindre yta och kör inre för länge bara.

Gissa hur jag kom på att det var nån annan yta på grillen [emoji23] gick o fixa till.

benknackan
2020-07-17, 19:34
Skulle säga att det inte var nån fara på mina lister. Dvs de va inte speciellt känsligt. Körde ju ändå med en dremel.

Men visst kör en mindre yta och kör inre för länge bara.

Gissa hur jag kom på att det var nån annan yta på grillen [emoji23] gick o fixa till.

Nu har jag försökt en sväng både för hand och med en dremel.

Utan vidare resultat, märkt att den kan dra av lack (klantigt satt maskeringstejp kring) samt att de är tåliga. Kört med en rundad poleringstopp ser ut som filt typ samt en klick autosol i omgångar på liten yta vid framdäcket. Vet knappt om det hjälpt, vad gör jag för fel?

Mvh1182111820

Megapolaren
2020-07-18, 11:11
Jag tycker nästan det verkar som om listerna är skadade på nåt vis, som om de ärgat. Det kanske inte ens går att polera bort?

candyweiss
2020-07-18, 11:20
Jag tycker nästan det verkar som om listerna är skadade på nåt vis, som om de ärgat. Det kanske inte ens går att polera bort?
Exakt min tanke också.

walkmann
2020-07-18, 19:55
Det där går inte att få bort..är som att dom ärgar på något vis fast det är plast.
testade på en list jag köpte till min förra passat.
det är bara att köpa nytt om du vill ha det snyggt.

Andersson Racing
2020-07-19, 08:56
Det ser skadat ut. Är det inte blandat material pga däcksprut som orsakat detta? Har du stänkskydd?

fear50
2020-07-23, 14:11
Men cromlister i plast skall man ju inte använda autosol till det är väl för riktigt crom i plåt det eller?

sturebyking
2020-07-23, 15:04
Tror listerna är av galvaniskt metalliserade - har ett väldigt tunt metall skickt som kan "rosta" - ärga. Lite flygrost och salt på vinter så är det kört. På min förra Passat vaxade jag listerna sent på hösten men de ärgade ändå. Fick nya på garanti som ärgade nästa vinter...