handdator

Visa fullständig version : Byta hallgivare Golf GTI 16V KR



Johan Winell
2020-07-05, 11:16
Hej, jag behöver byta hallgivare.

1. Hur får jag loss rotorn (är den limmad?) Hallgivaren är bytt på 90-talet av VAG.

2. Hur får man sen bort kamen (skivan)

3. Går det att byta bara spolen? Eller behöver även kontakten (som sitter som den ska) bytas?

4. Hoppas på att slippa lossa fördelaren (som är tät mot toppen/ventilkåpan).

VH /johan

Johan Winell
2020-07-05, 12:39
Hej igen, fick bort rotorn. Sannolikt är var den inte limmad.

Nu är nästa fråga kammen/skivan...hur får man bort den?

Jag noterar också att den som skruvat senast, satt dit 3 av 4 skruvar till hallgivaren.

Se bilden.

Man ser också att själva spolen är nitad i plattan med de 4 skruvarna.

På OEM-hallgivare verkar spolen skruvad i plattan.

11789

Som sagt, hur får man bort skivan? Eller är det så att fördelaraxeln behöver tas ur och är låst på insidan? = fördelare bort??

Vh Johan

Sn00k
2020-07-05, 13:38
Fördelaren lär definitivt skruvas bort.. se till att märka upp hur den satt med tex en rits/mejsel.
Sitter ju med två skruv och en o-ring, inte mycke olja som kommer ut heller, så bara plocka bort.

Axeln i sig är låst med ett koniskt stift som du lär knacka ur med hammare och ett lämpligt don, alternativt med ett brytstift, sen kan du lyfta ur axeln med skivan på och komma åt hallgivaren, som du byter komplett.. dessa är ibland nitade och lär borras bort och nitas/skruvas tillbaka.
Kontakten lyfter du rakt upp.. Lycka till!

candyweiss
2020-07-05, 14:41
Se bilden.
Finns ingen bild.

Johan Winell
2020-07-05, 14:57
11790

Johan Winell
2020-07-07, 23:02
Hej, jag har tagit bort fördelaren nu.

Hur får jag ur pinnen? Är den komiska så ska den ju åt rätt håll...

11796

Bilmeken
2020-07-08, 08:58
Den sitter hårt. Ett bra mothåll ett dorn o en hammare är vad som behövs.

matsola
2020-07-08, 09:10
Hej
Har inget svar på den koniska delen men här har du en bra Youtube klipp på isärplock och byte av tätningar, som du kanske ska göra samtidigt när allt redan är isärplockat.
https://www.youtube.com/watch?v=tvHIttb6OvE

Johan Winell
2020-07-08, 12:29
Hej igen, la 12V över ytterstiften snurrade på axeln och mätte med multimetern...inte ett liv på mittkabeln.

Pinnen är utdriven nu och ny givare är beställd. Avvaktar med packbox och fiberbrickor då jag inte har nåt läckage i fördelaren.

Det är ju bara ett 1h jobb att byta om det skulle uppstå.

11800

Det finns inga synliga mekaniska fel på givaren.

Vh Johan

Johan Winell
2020-07-25, 11:32
Hej, håller på att återmontera och ett frågetecken dyker upp avseende ”driverns” position på axeln. Den går ju montera i två lägen, 180gr intervall.

Jag tog en bild på driverns position innan jag drev ur pinnen med fördelaraxelns slits rätt upp:

11834

Kollade sen på denna sida, och där känns det som att det sitter tvärt om:

http://vwdoc1.tripod.com/16VDistSealReplace.html

11835

Dålig bild på webbsidan, men vrider jag min fördelare till detta läge efter att orienterat ”drivern” på axeln efter min ”före-bild” så ser det ut så här:

11836

Kan det varit felvänt 180gr på min bil? Om tändkabelordningen på fördelarlocket är skiftad så är det väl möjligt...eller.

Vh Johan

Johan Winell
2020-07-25, 16:17
Nu går den. Men tjurig att starta. Får pumpa med gasen. Känns som startfunktionen inte funkar.

När den väl gått igång så har den rätt tomgångsvarvtal och går jämt.

Nån som har något tips?

vh Johan

Johan Winell
2020-07-25, 18:48
Provade att koppla ur kallstartsventilen och start och det blev ingen skillnad.

Ska mäta lite på anslutningen och ventilen i sig.

Brukar dessa tjärva ihop?

VH Johan

Johan Winell
2020-07-25, 19:02
Hej, motionerade anslutningen och knackade lite lätt på ventilen och nu startar den så snällt.

Nu ska jag byta kolv i ett bakok, fullaga ett avgaskäckage, och sen blir det första besiktningen på 16 år...

:)

Vh Johan