handdator

Visa fullständig version : Passat 2.0 tdi 140hk 2011 Problem med ryckig gång efter egr byte



Tompa91
2020-06-23, 22:54
Har ett problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med har precis bytt egrventil konplett med kylare men efter bytet så rycker bilen med lätt gaspådrag tex om man kör på farthållare o ska öka lite lätt men ej på fullgas! Får ej nå felmedelande någon som har nån ide ? Mvh tony

Andersson Racing
2020-06-24, 21:19
Har ett problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig med har precis bytt egrventil konplett med kylare men efter bytet så rycker bilen med lätt gaspådrag tex om man kör på farthållare o ska öka lite lätt men ej på fullgas! Får ej nå felmedelande någon som har nån ide ? Mvh tony

Var det konstaterat fel på egr + kyl? Eller chansning?

Tompa91
2020-06-24, 23:11
Konstaterat felmedelande och drog kylarvatten

Jope
2020-06-25, 21:46
Samma problem på min caddy 1.6 tdi -13 efter byte av egr ventil.
Har inte heller felkoder. Testat att byta luftmassemätare, rengjort spjällhus och letat vacuumläckor men inte löst problemet. Uppstod efter byte av egr ventil. Rycker vid jämnt gaspådrag, försvinner om man stampar gaspedalen i botten. Vissa resor är det knappt märkbart och andra väldigt påtagligt. Har märkt att ryckningarna försvinner helt om man kopplar ur elkontakten till luftmassemätaren. Tydligen så slutar bilen då att beräkna bränsle, luft, tryck och kör på ett förprogramerat värde då.
Känns ju som att det har med egr ventilen att göra på något sätt då problemen uppstod efter byte precis som för dig.

Sn00k
2020-06-26, 01:26
Kört adaption på nya egr-ventilen efter installation? Måste göras och lämpligen med vcds/vas.
Finns i falun jag med om assistans behövs ;)

Jope
2020-06-27, 16:54
Hur har det gått? Har du kommit fram till något? Är ju nyfiken då jag har samma problem på min bil.

Tompa91
2020-07-20, 00:16
Hej nej håller på att bli tokig kört grundiställning på den o allt värkar funka men bilen rycker vet ej o jag måste köpa ännu en ny egr o prova:/