handdator

Visa fullständig version : AC-problem Passat B8 2015



JLVW
2020-06-22, 10:46
Hej,
Har problem med ACn på min Passat b8 2015. Jag får ingen kyla i kupén.
Har kollat i VCDS men hittar inga felkoder där, mätt tryck på både lågtrycks och högtryckssida men där är trycken samma, 6-7 bar ungefär, dvs kompressorn verkar inte komprimera.
Kollar i VCDS under drift och där ser man varvtal och moment på kompressor (800 rpm och 4 Nm på tomgång).
Har kollat säkringar och de är hela.
Är tacksam för om någon har någon ide på vad som kan vara fel på min Passat. :)

Mex165
2020-06-23, 09:12
Har denne samma ventil i kompressorn som äldre passat (VAG)?
Isåfall är det bara byta ventil, inte kompressor!

https://www.autodoc.co.no/reservedeler/reguleingsventil-kompressor-15190/vw/passat/passat-alltrack-3g5/116703-2-0-tdi-4motion

Liverpoolarn
2020-06-23, 10:38
Vi hade en konstig grej i vår B8 (2018) i våras. Frugan klagade på att det aldrig blev nån kyla i bilen. Det tyckte jag det var när jag körde... Jag resettade användarinställningarna för hennes användare/nyckel så plötsligt så hoppade kylan igång för henne också. Kan ju vara värt att testa innan värre ingrepp görs i alla fall.

JLVW
2020-06-24, 08:11
Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
Tacksam för alla tips man kan få. :)

passat2001
2020-06-25, 04:44
Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
Tacksam för alla tips man kan få. :)

Fungerar fläkten till AC, går inte fläkten så ska kompressorn heller inte gå för att skydda kompressorn från att gå varm.

Lasse62
2020-07-01, 20:31
Tack för svaren. Testade att köra med andra nyckeln, men det var samma sak. Var också inne på reglerventilen och var nästan inne på att byta den, men var ute och höll på mer med Passaten igår och ser (borde ha sett det tidigare) att kompressorn står still. Kollade då belastning i VCDS 0,5Nm med AC-knappen avstängd, 4Nm med AC-knappen på. Då känns det som att det kan vara kopplingen i remskivan till kompressorn, eller kanske kompressorn själv som gett upp? Kan detta fenomen uppkomma med felande reglerventil?
Tacksam för alla tips man kan få. :)

Detta är precis samma felbeskrivning som jag hade när reglerventilen var kass.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26187-Klimatrubbel-Passat-2014

Tipsar om att kolla ordentligt att du får rätt ventil, gå inte bara efter numret på kompressorn som jag gjorde.

JLVW
2020-07-02, 07:29
Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
Tack för alla tips. :)

Mex165
2020-07-02, 08:20
Du har ingen bild på vilka muttrar du menar?

https://www.youtube.com/watch?v=kkJtjgLTa8M

AndySwede
2020-07-02, 08:29
Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
Tack för alla tips. :)

Bra grävt! Förstår jag rätt om jag gissar att kompressorn då inte fick någon drivning, att bara remskivan snurrade men inte kompressorn?

JLVW
2020-07-07, 21:47
Här är en bild på remskivan där man ser "muttrarna".

JLVW
2020-08-10, 23:52
Hade tänkt byta ut dessa "muttrar" men hittar de inte någonstans, enligt åf kan man inte köpa delar till kompressorn eller remskiva, hela kompressorn måste köpas.
Är det någon som vet om det verkligen är så?

henca
2020-08-11, 07:28
Om det skulle vara så illa borde du kunna komma lite billigare undan genom att köpa en kompressor från skroten som du plockar reservdelar från.

m v h Henrik

Lasse62
2020-08-11, 10:34
VAG säljer normalt inga reservdelar till kompressorerna, tror det finns/fanns remskivor till en kompressormodell i VAG:s reservdelssystem i övrigt bara kompletta kompressorer.
Däremot finns det ett otal säljare av delar på andra marknader.

Ett problem är att det finns ett otal olika kompressorer och tillverkare

passat2001
2020-08-12, 07:47
Detta är precis samma felbeskrivning som jag hade när reglerventilen var kass.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26187-Klimatrubbel-Passat-2014

Tipsar om att kolla ordentligt att du får rätt ventil, gå inte bara efter numret på kompressorn som jag gjorde.

Om man byter denna reglerventil själv, är det inte tryck på den när man lossar den. Gasen strömmar väl ut då och den ska fyllas på igen. Bara en undran.

Lasse62
2020-08-12, 13:28
Om man byter denna reglerventil själv, är det inte tryck på den när man lossar den. Gasen strömmar väl ut då och den ska fyllas på igen. Bara en undran.

Jovisst

Töm systemet först.

Mex165
2020-08-12, 21:06
Tömmer du systemet först, bör du byta torkfilter!
Byter du den utan att tömma (med hantlangare) så är det inte mycket gas som hinner ut innan du får in den nya.

Lasse62
2020-08-12, 21:27
Problemet med det är att man uppenbarligen inte kan vara säker på vilken ventil som är rätt, jag fick själv fel tre gånger innan jag gav upp och bytte hela kompressorn.

Förutom att det finns tre olika tillverkare av kompressorer så kan två kompressorer med samma VAG nummer ha olika modell på ventilen.

Mex165
2020-08-13, 08:28
Nja, beror nog på vart du handlar ifrån.
Finns också andra nummer än VAG´s på dom.
Dessutom är det olika utformning/fästen på ventilerna, så inga problem att hitta rätt.

Men det är farlig gas som kommer ut, så är man fumlig och inte vet vad man gör.... Lämna det till en verkstad som du vet gör en bra jobb, inte kör sönder bilen och inte lurar dig..! :rolleyes:

Lasse62
2020-08-13, 11:14
Att det var så enkelt trodde jag också.

Jag har två kompressorer 5N0 820 803 E, Delphi DH5 6 CVC 14.

Det som skiljer är tillverkningsåret, 2012 resp 2014

Reglerventilen är av olika modell trots att toppen ser likadan ut och även resten av ventilen ser vid en snabb titt ut att vara likadan men det som skiljer är grovleken i botten på ventilen och det krävs skjutmått för att mäta.

Kompressorer från Denso verkar vara mer rättfram.

Mex165
2020-08-13, 12:01
Den sista som kom till kompressorn är bakåtkompatibel, passar alltså båda..

Lasse62
2020-08-22, 09:06
Den sista som kom till kompressorn är bakåtkompatibel, passar alltså båda..

Tyvärr är det inte så, 2 Delphikompressorer med samma partnummer och exakt samma Delphibeteckning (se ovan) har olika reglerventiler.
Både den från 2012 och den från 2015 ska enligt fyra eftermarknadsförsäljare ha samma reglerventil, för skoj skull beställde jag en ventil från alla dessa fyra, två ventiler passade varken 2012 eller 2015, de övriga två passade 2012 års kompressor men inte i 2015 års, ingen lyckades skaka fram en ventil med samma mått som den som satt i kompressorn från 2015.

Den ventil som passade 2011/12 års Delphi kompressor enligt mitt tidigare inlägg är av fabrikat Thermotec med beteckning KTT 060034/IC-BE041D.

Den passar inte en identisk kompressor tillverkad 2014/15 (Vet ej var brytpunkten går)då ventilen till den senare är mindre.

När det gäller kompressorer från Denso finns det två varianter på ventil men här är den nyare ventilen kompatibel med en äldre kompressor, det som skiljer är längden med en knapp halvcentimeter.

VAG tillhandahåller inte reservdelar till kompressorer så den vägen kan man heller inte gå.

jopo
2021-08-01, 18:17
Tack för tipsen, var länge inne på reglerventilen och beställde hem en men innan jag hann få den så hittade felet tillslut (borde ha sett det tidigare), den här säkerhetskopplingen på remskivan hade släppt eftersom "muttrarna" som den kopplingens armar håller i hade blivit glappa och nötta mot kanten, satte tillbaka den och vred muttrarna så att det får nötas mot onött sida av "muttrarna", så fungerar AC:n igen. Ska byta ut dessa. Gissar att det kan bli sådär om man kör med AC:n avstängd för mycket.
Tack för alla tips. :)

Sent svar, jag vet.
Men varför blir det så här? Någon som vet? Samma problem på min Passat B8 2016.
Hittade du någonsin ersättningsdelar eller bytte du hela kompressorn? (eller lät du det bara vara?)
Jag har gjort samma manöver som du för att få det att fungera och det har fungerat i 2 månader men idag släppte det igen.

JLVW
2023-08-15, 00:28
Sent svar på denna tråden men efter att ha repat den här säkerhetskopplingen eller vad man kallar det ett par gånger så började jag söka mer efter en ny remskiva, så att man inte behöver byta hela kompressorn. Hittade till slut numret på remskiva med säkerhetskoppling och hittade den på ebay för knappa tusenlappen. Den gick lätt att byta, bara plocka bort en låsring. Så nu fungerar ac:n igen sen ett par veckor. Frågade min märkesverkstad för 3 år sen om det gick att köpa remskiva, men det gick inte, hela kompressorn behövde bytas sa de då, men hittade alltså remskiva på ebay.

Mex165
2023-08-15, 01:11
Bra med återkoppling..
Tragiskt att det inte finns någon riktig mekaniker som jobbar som mekaniker..
När du är tillräckligt duktig på det du gör, får du göra något annat..

AndySwede
2023-08-15, 06:27
Sent svar på denna tråden men efter att ha repat den här säkerhetskopplingen eller vad man kallar det ett par gånger så började jag söka mer efter en ny remskiva, så att man inte behöver byta hela kompressorn. Hittade till slut numret på remskiva med säkerhetskoppling och hittade den på ebay för knappa tusenlappen. Den gick lätt att byta, bara plocka bort en låsring. Så nu fungerar ac:n igen sen ett par veckor. Frågade min märkesverkstad för 3 år sen om det gick att köpa remskiva, men det gick inte, hela kompressorn behövde bytas sa de då, men hittade alltså remskiva på ebay.

Mycket bra. Länka gärna till vad du köpte så andra kan beställa vid behov.

JLVW
2023-08-15, 23:09
Länk till den remskiva jag köpte:
https://www.ebay.com/itm/265140304812?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=vNcRLv1eQaq&sssrc=4429486&ssuid=wkbY_I-WQMu&var=&widget_ver=artemis&media=COPY