handdator

Visa fullständig version : VW T4: olja i bakre golvfläktkåpan



pipe69
2020-06-14, 21:13
Hej. Jag har upptäkt ett oljeläckage i golvfläktskåpan på min T4 kombi. Klar, ljusgul olja utan särskild lukt. Torkade upp det mesta men det rinner ut mer efterhand. Bifogar bilder. Är det någon som kan förklara hur detta kan ha gått till? Åldern spelar säkert roll, bilen är från 97...

Vilken/vilka reservdel(ar) behövs?

Tack för tips och råd

11755

11756

11757

Kee
2020-06-16, 18:29
Är du säker på att det inte är glykol? Jag rycker det ser ut så. Glykol mot huden känns "strävt" det är så jag brukar försöka identifiera den vätskan. Fläkten baktill har ju ett litet värmepaket i sig, det är därför det går två kylledningar bak till den. Det rimligaste här är ju att värmepaketet läcker.

Kylarvätskenivån i expansionskärlet borde ju vara en bra indikering också, om det nu hunnit läcka ut några större mängder.

pipe69
2020-06-16, 19:48
Är du säker på att det inte är glykol? Jag rycker det ser ut så. Glykol mot huden känns "strävt" det är så jag brukar försöka identifiera den vätskan. Fläkten baktill har ju ett litet värmepaket i sig, det är därför det går två kylledningar bak till den. Det rimligaste här är ju att värmepaketet läcker.

Kylarvätskenivån i expansionskärlet borde ju vara en bra indikering också, om det nu hunnit läcka ut några större mängder.

Hej och tack för svar. Kylarvätskan har jag tänkt på också men, om du menar kylarvästkeexpansionskärlet framme i motorn, så är vätskan i den blåfärgat och inte gulaktigt. Ska ta ett till känne-prov och dubbelkolla.

skulle det kunna vara så att ”radiatorn” i fläkten är en oljefylld mojäng som värms av kylarvätskan?

Danne_
2020-06-16, 23:59
Hej och tack för svar. Kylarvätskan har jag tänkt på också men, om du menar kylarvästkeexpansionskärlet framme i motorn, så är vätskan i den blåfärgat och inte gulaktigt. Ska ta ett till känne-prov och dubbelkolla.

skulle det kunna vara så att ”radiatorn” i fläkten är en oljefylld mojäng som värms av kylarvätskan?

Nej! Det är glykolvatten endast.

Kee
2020-06-18, 22:36
Nu är det ju svårt att se den exakta färgen och svårare att jämföra den med såsom den "ska" vara. Jag tycker den vätska som syns på papperspåsen är grönaktig, inte gul, även om båda dessa färger förekommer som kylarvätska också. Men känn på vätskan du. Motorolja är oljigt och halt, kylarvätska är strävt och klibbigt, speciellt när det torkat in. Det kan inte vara ngt annat än kylarvätska i värmeväxlaren, annars är det något tokigt galet.

a128
2020-06-18, 22:49
Styrservo-olja ?

Manny
2020-06-19, 14:17
Har du AC? Kan ju vara en extra förångare för att få AC även bak, olja från AC kan vara gulaktig. Möjligt läckage i den isf.

pipe69
2020-06-22, 09:07
Hej och tack för fler svar. Ingen ac i min bil och nu ganska säker på kylvattenläckage. Hittade även denna tråd på tysk forum med länkat till reservdel för ca 200kr...

https://vwbuswelt.de/index.php?thread/2700241-hinterer-wärmetauscher-wasser-imluftkasten/

https://www.autoteile-teufel.de/artikel/hella/8fh351024431

AndySwede
2020-06-22, 10:18
Bra grävt! ÅF verkstad skulle ha 150 euro för samma del över disk kunde man läsa.