handdator

Visa fullständig version : Köassistent, T-Roc 2020 DSG (alla paket)



hakank
2020-06-08, 09:36
Försöker förstå hur man aktiverar köassistenten. Har inte lyckats riktigt ännu.. Den skall enl. manualen: "Köasstentenkan hålla ett av förarens inställt (tids)avstånd till en bil framför och hjälpa till att hålla bilen i den egna filen.

Jag har aldig fått filassistenten att bli "grön" under 65kmh. Adaptiva filkörningen är påslagen. Hur är detta tänkt att fungera? När aktiverar jag den adaptiva farthållaren? Om vi tänker oss följande situation. Adaptiva farthållaren är påslagen men ej aktiverad. Jag kommer till en kö. Nu vill jag ha igång härligheten, hur gör jag?

Pelk
2020-06-08, 10:35
Adaptiva farthållaren är påslagen men ej aktiverad. Jag kommer till en kö. Nu vill jag ha igång härligheten, hur gör jag?

Jag trycker på ”Set” på ratten, justerar upp ”vald” hastighet lite, genom ”+” på Silverknappen. Då funkar kökörningsassistenten. Tror inte man får hjälp med ”filhållning” när man kör så sakta.

Tryck på ”bilen” mittemellan ”-” & ”+” , då kan du justera avståndet du vill hålla till bilen framför.

Tyvärr är minsta avståndet alldeles för långt för att funka vettigt i Stockholms bilköer.

Om bilkön stannar, så kör bil i väg själv inom en kort tidsperiod. När tidsfristen passerats får du ”dutta till” på gaspedalen för att bilen skall köra i väg.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

AndySwede
2020-06-08, 10:37
Har du TJA (Traffic Jam Assist) på tillvalslistan? Manualen är ju samma för alla bilar, oavsett utrustning.
Under 65km/h förblir filassistenten grön när adaptiva farthållaren är aktiverad, och följer bilen framför, samt bromsar din bil ned till noll om bilen framför stannar.

Med lite tur kan jag aktivera funktionen i din bil, jag tycker den är fantastiskt bra. Skicka PM.

hakank
2020-06-08, 15:45
Så man måste ha den aktiverad innan man kommer under 65kmh? Eller skall det funka att slå å även under 65kmh? Kollade utrustningslistan. Teknikpaket och pluspaket. Jag tror inte det gicka att välja TJA explicit. Hittar dock ingen info om vad som egentligen ingår i paketen. Lite rörigt..

AndySwede
2020-06-08, 18:42
Så man måste ha den aktiverad innan man kommer under 65kmh? Eller skall det funka att slå å även under 65kmh? Kollade utrustningslistan. Teknikpaket och pluspaket. Jag tror inte det gicka att välja TJA explicit. Hittar dock ingen info om vad som egentligen ingår i paketen. Lite rörigt..
Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?

Pelk
2020-06-08, 19:13
Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?

Det finns ej att välja, trots att det står som tillval i pdf-broschyren. När vi köpte vår 2018, så fanns det en text om kökörningshjälp - men inte benämnd som Traffic Jam Assist.

Så vi har nog en enklare version av kökörning.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Bopper
2020-06-09, 12:28
Den borde gå att aktivera under 65, om TJA finns.
Byggde en bil nu, en snikversion, men kunde inte se att det finns i något paket, eller som separat tillval. Kanske finns till GT?

Kollade GT nu och där finns köassistent i förarassistenspaketet.

Bopper
2020-06-09, 12:32
Det finns ej att välja, trots att det står som tillval i pdf-broschyren. När vi köpte vår 2018, så fanns det en text om kökörningshjälp - men inte benämnd som Traffic Jam Assist.

Så vi har nog en enklare version av kökörning.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Kan det inte vara en översättning bara? Kökörningshjälp = Traffic Jam Assist
Verkar vara en kombination av den adaptiva farthållaren och Lane Assist. Men Lane Assist funkar inte under 65 km/h.

https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanssystem/traffic-jam-assist.html

AndySwede
2020-06-09, 12:58
Kan det inte vara en översättning bara? Kökörningshjälp = Traffic Jam Assist
Verkar vara en kombination av den adaptiva farthållaren och Lane Assist. Men Lane Assist funkar inte under 65 km/h.

https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanssystem/traffic-jam-assist.html

Precis så är det. TJA är ACC i kombination med lane assist ned till 0 km/h.
Ska faktiskt prova att flasha in en parameterfil idag i min T-Roc och se om det funkar.

AndySwede
2020-06-09, 13:17
Så vi har nog en enklare version av kökörning.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Hur funkar den då, om inte ned till stillastående?

Pelk
2020-06-09, 15:10
Den funkar till 0km/h, men inte ”hålla fil” vad jag märkt av.

Och börjar kön röra sig igen efter stoppet, startar den igen. Men om en viss tidsgräns passerats (vi talar sekunder inte minuter...) måste jag markera med gaspedalen att ”jag är med” för att den ska köra iväg.

Vet inte om den borde vara med i ”assistent-listan” som kommer upp om man trycker på knappen på blinkersspaken. Men där saknas den, saknas också heljusautomatiken i den listan - även fast det står i instruktionsboken att det ska finnas där.

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Bopper
2020-06-09, 16:32
Den funkar till 0km/h, men inte ”hålla fil” vad jag märkt av.

Och börjar kön röra sig igen efter stoppet, startar den igen. Men om en viss tidsgräns passerats (vi talar sekunder inte minuter...) måste jag markera med gaspedalen att ”jag är med” för att den ska köra iväg.


"Systemet kan automatiskt hantera att bilen är stillastående i tre sekunder innan föraren behöver agera."

Står här: https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanssystem/traffic-jam-assist.html

Hålla fil (eller Lane Assist) funkar nog bara över 65 km/h: https://www.volkswagen.se/sv/innovation-och-teknik/assistanssystem/omgivningssensorer.html#laneassist

hakank
2020-06-09, 18:19
Verkar intressant med flashningen!

AndySwede
2020-06-09, 18:30
Precis! Fegade ur, det finns ett antal filer för samma modul som sitter i andra bilar men ingen till T-Roc. Dock finns en fil till en nyare modul för T-Roc men jag ville kolla med supporten först. Då visade det sig att jag fumlat bort lösenordet och det kommer inget nytt automatgenererat av någon anledning så har mejlat dem. Det kan ta några dagar ibland.

Det som är lite läskigt, för jag håller inte på med VCP tillräckligt mycket, är att man raderar minnet i modulen och flashar in den nya mjukvaran. Då finns liksom ingen återvändo. Förmodligen kan man dumpa originalfilen och spara den men det finns inget instruerande i programmet överhuvudtaget.