handdator

Visa fullständig version : Problem vid avläsning med VCDS



Claes
2020-05-25, 19:18
Ursäkta om det kommer i fel forum.

Skulle hjälpa en kompis med att läsa av en Skoda Octavia RS -10 med Vcds .

Vcds stannar och säger att programmet *gjort något fel* & stänger ner. (vid instrument felsökningen)

Efter detta startar inte bilen igen .Olika surranden och blinkanden från instrumenten visas.

Går inte att starta , stänga rutan . mm.

Vi har prövat att koppla bort batteriet också. (bilen har eftermarknads larm , kan detta ha nåt med saken att göra?)

Vcds:en funkar på bil 2 utan problem när jag testar på en Vw Caddy -05 utan att krångla.

AndySwede
2020-05-25, 21:02
Mätt upp batteriet? Bytt batteri? Laddat batteri?

Claes
2020-05-25, 22:03
Inget av dom . Bilen kördes till mig för att ev hitta fel på olje givare eller nåt.

Den säger inte till bla vid låg olje nivå.Även fast 1 givare ska vara bytt.

Bilen beter sig hel knäppt. det blinkar och surrar i instrumenteringen. Detta har inte inträffat innan när

jag använt vcds & verkar inte hända om jag använd VCDS:en på min egen Caddy éfter åt heller.

Så felet *måste* nog ligga i Skodan eller har jag fel? (eller larmet som sagt var .. DEFA DVS 90)

AndySwede
2020-05-26, 06:12
Innan man lägger timmar och börjar leta avgnagda kablar, jordfel osv är mitt tips att börja med.... just det. Batteriet, kabelskor, jordfläta. För låg spänning i bilen kan ställa till med precis det du beskriver. Kolla och återkom.

vfr
2020-05-26, 07:45
Precis som Andreas säger. Moderna bilar är rätt känsliga mot för låg batterispänning och man kan få alla möjliga konstiga symtom. Kolla upp det först.

Claes
2020-05-26, 17:47
Det verkar som om det stora felet var batteriet.Det var helt dött när verkstaden testade det.Vi tog nog sista knuffen över när vi började med vcds kollen.

Men även några fel i instrumenteringen. Bla den vi skulle titta om den var trasig (Oljetrycks mätaren.)

Så Tack För hjälpen AndySwede

AndySwede
2020-05-27, 06:02
Tack för återkopplingen.
Det är ett billigt fel. Man ska inte underskatta tomgångsströmmen på tändingsläget. Har man dessutom fläkt, radio, innerbelysning, halvljus mm kan det sänka ett svag batteri på nolltid så jag stänger alltid av så många förbrukare som går eller hänger på en laddare.

Mex165
2020-05-31, 05:05
Har du inte nätaggregat (eller laddare) kopplat när du har tändningen på, är det kanske en idé att stänga av alla förbrukare som går (halvljus, fläkt, inner belysning osv.)..