handdator

Visa fullständig version : Climatronic / ACC / ECC felkoder... ?



2stroke
2020-05-21, 19:52
:) Hej !

En av familjens bilar har sedan någon vecka tillbaka haft lite problem med värmeregleringen i kupén
så idag gjordes felkodsavläsning med VCDS.
Tydligen verkar det vara fel på 2 olika spjällmotorer.
Men var kan man hitta bilder / förklaring på vilka spjällmotorer som fysiskt avses i bilen ? :confused:



11697

2stroke
2020-05-22, 09:47
Har hittat denna bild som jag tror är från ETKA
och som i alla fall grovt förklarar reglermotorernas placering:

11. # 8D1820511F
Servomotor defroster flap / temperature regulating flap / locking flap ( V68 / V70 / V85 ).

14. # 1J2907511A
Positioning motor for recirculated air operation ( V71 ).

Om jag fattar saken rätt så finns det alltså 4 stycken olika reglermotorer.
Men hur faan ska man veta vilken som är vilken när 3 av dem tydligen tom har samma artikel nummer ? :confused:

AndySwede
2020-05-22, 10:33
Med VCDS kan du köra en motor i taget och testa, det finns också en funktion där man kan adaptera ändlägen. Prova detta innan du river ut allt.

R.Z
2020-05-22, 22:08
Skanna även på nyaste engelska, svenska VCDS är inte så stabilt ibland.

2stroke
2020-05-22, 22:56
Med VCDS kan du köra en motor i taget och testa,
det finns också en funktion där man kan adaptera ändlägen.
Prova detta innan du river ut allt. Joo, jag har kört adaptering av ändlägena.
Dock så går det inte att köra/motionera en reglermotor i taget ( gissar att det är för gammal bil ).


Skanna även på nyaste engelska, svenska VCDS är inte så stabilt ibland. Yes, jag har scannat även med den senaste Engelska versionen med precis samma resultat.

AndySwede
2020-05-24, 09:36
Då återstår väl bara hederligt arbete. Fetta in händer, armbågar och axlar och kryp in och jobba :rolleyes:
spjäll kan ha fastnat, motor kan vara trasig, armar kan ha hoppat av från motoraxel eller spjäll. Be någon starta testsekvensen medan du är där ”nere så” går väl felsökningen snabbare.

2stroke
2020-05-24, 12:17
Då återstår väl bara hederligt arbete.
Fetta in händer, armbågar och axlar och kryp in och jobba :rolleyes: :p precis !