totte1015
2020-05-07, 15:15
Detta blir nog en lång post då jag har försökt mycket med att få ply på det.
Det gäller min Golf 2 GTI 16V, med PL motorn.
Historia:
Under ett par månader nu har bilen gradvis blivit sämre och sämre att färdas med, använder bilen dagligen till och från jobbet och är mycket beroende av att den rullar
Har spenderat mycket tid att läsa runt på nätet om fel som kan ge ryckig acceleration och kraftförlust, även såklart mycket tid i motorrummet och felsökt
Symptom:
Förlorar kraft vid vanlig färd med uppvärmd utan förvarning, man känner verkligen hur motorn tappar ork
Börjar låta puttrande och hackande, krävs fullgas för att öka hastigheten oavsett växel eller varvtal, når knappt över 5000 varv hur jag än gör
Video finns här på ljud och beteende: https://www.youtube.com/watch?v=LDV6A2gRKrE
Viktigt att notera, händer inte alltid, kan åka flera mil utan problem vissa dagar
Nyare symptom:
Har börjat hända vid även kall motor, samma hackande motor och problem
Dock om jag försiktigt trycker ner gaspedalen hela vägen(oavsett kall eller varm), variabel OM varvtalet överstiger 4000 varv när gasen blir helt nertryckt, då slutar problemet helt och hållet och bilen drar iväg som ett jävla skott och förvandlas till rallybil, tills jag lugnar ner mig på gas+växel och kör som en svensson igen, då börjar problemen igen
Har börjat höra ett lågt frekvent visslande/vinande ljud från motorrummet när jag har cirka 40-50% gasen nertryckt, hörs väldigt svagt men har inte funnits där innan
Vad jag har gjort/felsökt för att försöka åtgärda/förbättra:
Tagit bort minifiltret som sitter i bränsleröret till fördelaren- Ingen skillnad på problem
Rengjort luftmassemätaren "tallriken" och insugsdelen efter fördelaren, lufttallriken känns inte problematisk att lyfta- Ingen skillnad på problem
Bytt ventilkåpspackning- Självklart ingen skillnad
Gjort spridartestet med PET flaskor och verkar inte som det fanns större problem, 2ans injektor droppade vid svagt gaspådrag, men vid medel+fullgas spred alla fin dimma
Bytt bränslefilter- Ingen skillnad på problem
Bytt packningar på spridarna- Ingen skillnad
Bytt förpumpen- Ingen skillnad
Bytt tändspolen- Tidigare problem med varvtal över 5000 varv eliminerades, dock inte huvudproblemet, gav även mycket piggare start av motorn
Tändkablar relativt nybytt
Bytt bränslepumpsrelä- Ingen skillnad
Kollat och inspekterat vakumproblem tre gånger, har hittat små sprickor på vakum till bromsen, och i den stora plaströret från fördelare till gasspjäll, båda är åtgärdat utan skillnad på problemet
Åtgärdat kabelbrott som fanns på termokontakten under kylarslangen på högersidan motorn på blocket- Ingen skillnad
Bytt fördelarlock och rotor- Ingen skillnad
Har börjat dra ut sensorer och elektronik, och fann att när jag drog ut kabeln till tomgångsventilen, så försvann helt plötsligt problemet direkt, och jag kunde hoppa in och köra vidare utan problem.
Detta fungerade ett par veckor, införskaffade även en ny tomgångsventil för att åtgärda, men sedan visade det sig att det var inte den. Problemet började uppstå igen, oavsett om den var inkopplad eller inte, exakt samma med den nye
Börjar titta närmare på styrtrycksregulatorn, med den inkopplad så försvinner alltså symptomen över 4000 varv, däremot med den urkopplad så känns bilen allmänt slö, och den vill inte ge mig redig acceleration över 4000 varv då heller
Har säkert glömt något, blivit så förbannat mycket med bilen nu, har ju inget eget garage eller mekarställe heller så allt måste göras bland andra bilar och har inga riktiga verktyg.
Men med alla dessa symptom nu förklarade, finns det någon här som kan ge en riktad gissning vad exakt jag ska dyka mig in på att felsöka härnäst?
Det gäller min Golf 2 GTI 16V, med PL motorn.
Historia:
Under ett par månader nu har bilen gradvis blivit sämre och sämre att färdas med, använder bilen dagligen till och från jobbet och är mycket beroende av att den rullar
Har spenderat mycket tid att läsa runt på nätet om fel som kan ge ryckig acceleration och kraftförlust, även såklart mycket tid i motorrummet och felsökt
Symptom:
Förlorar kraft vid vanlig färd med uppvärmd utan förvarning, man känner verkligen hur motorn tappar ork
Börjar låta puttrande och hackande, krävs fullgas för att öka hastigheten oavsett växel eller varvtal, når knappt över 5000 varv hur jag än gör
Video finns här på ljud och beteende: https://www.youtube.com/watch?v=LDV6A2gRKrE
Viktigt att notera, händer inte alltid, kan åka flera mil utan problem vissa dagar
Nyare symptom:
Har börjat hända vid även kall motor, samma hackande motor och problem
Dock om jag försiktigt trycker ner gaspedalen hela vägen(oavsett kall eller varm), variabel OM varvtalet överstiger 4000 varv när gasen blir helt nertryckt, då slutar problemet helt och hållet och bilen drar iväg som ett jävla skott och förvandlas till rallybil, tills jag lugnar ner mig på gas+växel och kör som en svensson igen, då börjar problemen igen
Har börjat höra ett lågt frekvent visslande/vinande ljud från motorrummet när jag har cirka 40-50% gasen nertryckt, hörs väldigt svagt men har inte funnits där innan
Vad jag har gjort/felsökt för att försöka åtgärda/förbättra:
Tagit bort minifiltret som sitter i bränsleröret till fördelaren- Ingen skillnad på problem
Rengjort luftmassemätaren "tallriken" och insugsdelen efter fördelaren, lufttallriken känns inte problematisk att lyfta- Ingen skillnad på problem
Bytt ventilkåpspackning- Självklart ingen skillnad
Gjort spridartestet med PET flaskor och verkar inte som det fanns större problem, 2ans injektor droppade vid svagt gaspådrag, men vid medel+fullgas spred alla fin dimma
Bytt bränslefilter- Ingen skillnad på problem
Bytt packningar på spridarna- Ingen skillnad
Bytt förpumpen- Ingen skillnad
Bytt tändspolen- Tidigare problem med varvtal över 5000 varv eliminerades, dock inte huvudproblemet, gav även mycket piggare start av motorn
Tändkablar relativt nybytt
Bytt bränslepumpsrelä- Ingen skillnad
Kollat och inspekterat vakumproblem tre gånger, har hittat små sprickor på vakum till bromsen, och i den stora plaströret från fördelare till gasspjäll, båda är åtgärdat utan skillnad på problemet
Åtgärdat kabelbrott som fanns på termokontakten under kylarslangen på högersidan motorn på blocket- Ingen skillnad
Bytt fördelarlock och rotor- Ingen skillnad
Har börjat dra ut sensorer och elektronik, och fann att när jag drog ut kabeln till tomgångsventilen, så försvann helt plötsligt problemet direkt, och jag kunde hoppa in och köra vidare utan problem.
Detta fungerade ett par veckor, införskaffade även en ny tomgångsventil för att åtgärda, men sedan visade det sig att det var inte den. Problemet började uppstå igen, oavsett om den var inkopplad eller inte, exakt samma med den nye
Börjar titta närmare på styrtrycksregulatorn, med den inkopplad så försvinner alltså symptomen över 4000 varv, däremot med den urkopplad så känns bilen allmänt slö, och den vill inte ge mig redig acceleration över 4000 varv då heller
Har säkert glömt något, blivit så förbannat mycket med bilen nu, har ju inget eget garage eller mekarställe heller så allt måste göras bland andra bilar och har inga riktiga verktyg.
Men med alla dessa symptom nu förklarade, finns det någon här som kan ge en riktad gissning vad exakt jag ska dyka mig in på att felsöka härnäst?