handdator

Visa fullständig version : VW Tiguan år 2011 som går på 3 cylindrar.



John Eriksson
2020-03-26, 13:39
Hej på er alla.

Vet att det kanske inte är riktigt rätt forum att ställa en fråga om Tiguan men jag måste ändock göra detta.
Jag har en VW Tiguan årsm 2011 1,4 liters motor. Den började gå på 3 cylindrar. Tog fram min OBD scanner och fick en felkod

P0301 $07E8 Cylinder misfire detected.

Tog ur tändspolen på cylinder 1 som luktade lite bränd. Provade att byta plats med spolarna på cylinder 1 och 3. Motorn gick fortfarande på 3 cylindrar. Skaffade en begagnad spole. Får samma felkod med den "nya" spolen P0301.
Har även provat att skifta tändstift mellan cylinder 1 och 3 utan förbättring.
Tycker att bilen har dragit mycket olja sedan vi köpte den i höstas.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

candyweiss
2020-03-26, 14:16
Klart att det är rätt forum :) Var skulle du annars ställa frågan?
Tyvärr är jag inte rätt person för att hjälpa till med ditt problem.

vfr
2020-03-26, 16:16
Nej, det är det inte. Det ska vara i VW inte VAG. Men det fixar jag. :)

candyweiss
2020-03-26, 16:58
Nej, det är det inte. Det ska vara i VW inte VAG. Men det fixar jag. :)
Oj, låter som om jag behöver kolla synen, fick för mig att det var VW- delen :D

John Eriksson
2020-03-26, 17:08
Hej.

Har inte haft speciellt många besök och trådar på detta forum så jag har aldrig förstått skillnaden mellan VW och VAG furumet. Men nu när min fråga har hammnat på rätt ställe så hoppas jag att det fins någon som kan ge mig lite tips på trolig felaktig komponent och gärna var den sitter.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Bilmeken
2020-03-26, 17:25
Komp-prov är nog nästa åtgärd ! Är det ok, testa flytta spridare om möjligt !

John Eriksson
2020-03-26, 17:44
Hej.

Har ingen kompressionsprovare
Vill söka på Youtube om detta att byta/skifta spridare/insprutventil men har svårt att hitta något. Vad kallas Spridare/insprutventil på engelska.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

a128
2020-03-26, 18:41
https://youtu.be/J5axjmymKbE

vfr
2020-03-26, 19:10
Har inte haft speciellt många besök och trådar på detta forum så jag har aldrig förstått skillnaden mellan VW och VAG furumet.

VW är allt som rör Volkswagen utom det som hör till andra kategorier, som t.ex film, träffar etc. VAG är allt som rör andra VAG-märken än Volkswagen. Visst, VW tillhör också VAG men eftersom VW har en eget forum så lägger vi dom där och VAG blir andra VAG än VW.