handdator

Visa fullständig version : Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?



Sidor : 1 [2] 3

Amazonas
2020-04-29, 08:30
Hur fungerar DCC efter att ni monterat sänkningsfjädrar från H&R på era Passat? Är DCC ur funktion, kanske t.o.m. med felmeddelande eller blir bara komforten något mindre bra?Har kört sänkfjädrar på 3 bilar med DCC och tycker de funkar kanon, komforten bibehåller man och utseendet blir bättre :) H&R fjädrar är ju TÜV godkända ihop med DCC dämparna också. All funktionalitet bibehålls.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

walkmann
2020-04-29, 18:57
Tack! Va inne på 15 bak och 12 fram men nu får man ju tänka om [emoji106]
Har svårt bestämma mig för.om jag ska köra Eibach eller H&R :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

tänkte också kört 15 bak innan, men gick upp till 18..dom sitter verkligen perfekt ihop med rosario och sänksatsen:cool:

Hydra
2020-04-29, 20:43
Jag kan kolla, har kvittot i bilen..
Nå vad kostade kalaset? :)

walkmann
2020-05-02, 18:19
Nå vad kostade kalaset? :)
Fan glömde det:mad:

Samwest
2020-05-08, 12:44
Jag har gjort chromedelete nyligen, idag beställdes h&r 35mm sänkfjädrar. Blev nu nojjig att mellanrum på hjulen fram och bak kommer bli olika då jag sett att några inte köra samma sänkning runt om?

Vi lämnade dem vertikala chromedetaljarna, blev riktigt snygg effekt :D
https://i.imgur.com/vyo8agn.jpg

https://i.imgur.com/kA0EC5D.jpg

Hydra
2020-05-08, 12:56
Fan glömde det:mad:Nevermind! Har redan kalibrerat och gjort hjulinställning [emoji41]

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Samwest
2020-05-08, 13:50
Nevermind! Har redan kalibrerat och gjort hjulinställning [emoji41]

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Nå vad kostade det? ;) kommer behöva göra samma

Hydra
2020-05-08, 14:03
Nå vad kostade det? ;) kommer behöva göra samma2500kr Engströms Bil i Linköping.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

AndySwede
2020-05-08, 14:21
Hämtade ut Rockan från skadeverkstaden. Jag bryr mig inte ens om att titta på jobbet, det är ju inte min bil :)
Jag är dock antagligen igenkänd på anläggningen nu för bilen var tvättad både invändigt och utvändigt. Det har aldrig hänt förut.
Sist fick de göra om jobbet tre gånger innan jag var nöjd så de har kanske lärt sig hur jag vill ha det.

Dock pågår för andra veckan diskussion med försäkringsbolaget om vem som ansågs vållande. Vi är inte överens, så mycket kan jag säga och alla kan ha nytta av att läsa Trafikförordningen...

Samwest
2020-05-08, 14:55
Även jag har sänkt idag. Samma som ovan, 35mm H&R :cool:

11602

Snyggt! Vad har du för specs på hjulen? :D

AlWai
2020-05-08, 16:15
Fälgarna är det et35 på och däcken är 235/45/19 :)

JanneVTR
2020-05-13, 19:51
Bytt kamrem , vattenpump och drivrem idag. Bytt hos lokala bilmeken. Bilen e som ny��

Junfors
2020-05-15, 23:04
Inte idag men i lördags körde jag konbana[emoji2]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200515/d7730fd05d6f9be14398ea4c49bb9889.jpg

Amazonas
2020-05-19, 23:21
Sänkt 25/30 och spacers fram och bak. Samma recept som tidigare i tråden med andra ord ;)
Såhär borde den sett ut när den lämna fabriken.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200519/a19a2d6f3cd5c4de67236e0e088d7244.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200519/32f896e43d69028dcdc49453be0760a0.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

walkmann
2020-05-20, 19:18
Grymt snyggt!
Nu ser den ut som den ska:)
En jäkla skillnad i mitt tycke, både utseende samt körkänsla.

walkmann
2020-05-20, 19:23
Fått sig en snabbtvätt :)
11683

AndySwede
2020-05-20, 21:12
Riktigt bra. Riktigt riktigt bra. Jag brukar inte för jag gör ju i ordning mina bilar typ sådär meneeh... den där väcker begär i mig så pass mycket att jag säger - kontakta mig när det är dags att sälja. På riktigt. Bättre betyg kan man inte få från den här pedantnödiga Tysken i norrort. Jag lyfter på Tyrolerhatten ;)

Hydra
2020-06-23, 10:27
Nya fälgar blev pricken över i:et [emoji1786]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200623/bed7224d186b29b82b3b91f327bba804.jpg

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

walkmann
2020-06-23, 19:40
Snyggt, vad är det för dimension? ��

Hydra
2020-06-23, 19:55
snyggt, vad är det för dimension? ��20x9,5 ET40. LND R11 Forged

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

walkmann
2020-06-24, 05:24
Och det går fritt? Dimension däck?

Hydra
2020-06-24, 08:27
Och det går fritt? Dimension däck?Japp! 245x35x20. Det är på håret vid fullt rattutslag men annars har jag inte upplevt att det tar i någonstans.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Johnnymann
2020-07-27, 21:29
Golf7 -19
Satte in en Helix och skaffade 2 st SD kort som nu är proppade med *FLAC.
Det räcker, när är bilen komplett ;)

11853

AndySwede
2020-07-27, 22:31
Hade Rockan på första service idag, 3000 mil. Olja + inspektion samt friskluftfilter, enligt fakturan 4400Sek som verkstaden vidarefakturerar Volkswagen Sverige. Tack vare serviceavtalet kostar det mig cirka 3200kr. Undra vem som lurar vem?
Nya torkarblad fram skulle kostat 624kr. De köper jag från Ebay till halva priset, levererat till min ytterdörr. Vart är världen på väg...

walkmann
2020-07-28, 07:29
Inne på samma bana..satte du in själv? Komplett med kablar etc?

AndySwede
2020-07-28, 10:15
Golf7 -19
Satte in en Helix och skaffade 2 st SD kort som nu är proppade med *FLAC.
Det räcker, när är bilen komplett ;)

11853
Mycket bra. Jag har använt deras Match förstärkare med inbyggd DSP i en Touareg med original soundsystem. Busenkelt att koppla in med deras färdiga PnP kablage. Mycket bang for the buck.

candyweiss
2020-07-28, 11:10
Mycket bra. Jag har använt deras Match förstärkare med inbyggd DSP i en Touareg med original soundsystem. Busenkelt att koppla in med deras färdiga PnP kablage. Mycket bang for the buck.
Om jag kollar på YouTube så ser det inte precis ut som PnP till Golf 7, får ju riva halva bilen :D

Johnnymann
2020-07-30, 23:14
Om jag kollar på YouTube så ser det inte precis ut som PnP till Golf 7, får ju riva halva bilen :D
Det måste man göra med all dragning av kabel.
Det finns inga trådlösa lösningar för bil.

candyweiss
2020-07-31, 00:11
Det måste man göra med all dragning av kabel.
Det finns inga trådlösa lösningar för bil.
Jag vet att om man vill dra kabel då får man riva ner en massa. Men nu pratades det om att det var PnP, och då ska man väl inte behöva riva ner halva bilen?
Visst finns det trådlösa lösningar för bil, men inte i detta fallet.

walkmann
2020-07-31, 07:42
Jag vet att om man vill dra kabel då får man riva ner en massa. Men nu pratades det om att det var PnP, och då ska man väl inte behöva riva ner halva bilen?
Visst finns det trådlösa lösningar för bil, men inte i detta fallet.

jobbigt att riva massa paneler o dra kabel, även om batteri sitter bak.

någon som vet hur man lättast får ut lågnivå? Är det hög/låg-adapter från högtalarna bak?

trådlös? Finns det?:rolleyes:;)

candyweiss
2020-07-31, 10:11
trådlös? Finns det?:rolleyes:;)
Tex trådlös Carplay och Bluetooth för samtal :)

vfr
2020-07-31, 10:15
trådlös? Finns det?:rolleyes:;)

Någon som sitter i baksätet och sjunger live... :p

candyweiss
2020-07-31, 10:59
Någon som sitter i baksätet och sjumer live... :p
Då har jag trådlöst i baksättet varje gång tjejerna är med :D

Med PnP tänker jag, öppna bakluckan, lägg i Helixen i reservhjulsbaljan, plugga ihop kontakterna, klart.
Det är PnP för mig och inte att riva halva bilen för att plugga ihop en eller två kontakter.

walkmann
2020-07-31, 18:25
Någon som sitter i baksätet och sjumer live... :p
Det har jag till och från o det låter gräsligt ;)

- - - Uppdaterad - - -

Jag tänker mig typ ett slutsteg med blåtand, sett att det finns..men lirar det ihop med resten? Då slipper man allt tjafs med lågnivåkablar etc. Endast matning, det tar man ju lätt från batteriet som redan sitter i skuffen.

Johnnymann
2020-08-01, 02:15
Jag vet att om man vill dra kabel då får man riva ner en massa. Men nu pratades det om att det var PnP, och då ska man väl inte behöva riva ner halva bilen?
Visst finns det trådlösa lösningar för bil, men inte i detta fallet.
Tror inte riktigt att du har en aning om hur detta fungerar tydligen.
Man måste alltid dra kabel, men i andra system måste du också ha tex en lågnivå omvandlare, dra egen strömmatning och dra alla kablar enskilt, koppla in dem separat osv. Efter det brukar det vara en egen nivåreglerare för tex basen och dess faser.
I detta system är det bara o plugga in i stereon så är det klart, allt är integrerat i systemet, du kan styra allt via stereon sen.
Har du redan kabel framdraget är det bara och koppla ihop kontakterna, har du inte det så får du dra dem.

Om du trodde plug and play betyder att du bara lägger lådan i bilen och sedan funkar allt magiskt,,ja då vet jag inte vad jag skall säga!
Men visst,. köp du en liten blåtands JBL boomspeaker o ha i framsätet så kanske du blir nöjd?

I övrigt är det ganska bortkastade pengar o köpa bättre ljudsystem och sedan driva det med BT.
Då kan du lika gärna bara köra en subwoofer för dunket.

candyweiss
2020-08-01, 04:30
Tror inte riktigt att du har en aning om hur detta fungerar tydligen.
Man måste alltid dra kabel, men i andra system måste du också ha tex en lågnivå omvandlare, dra egen strömmatning och dra alla kablar enskilt, koppla in dem separat osv. Efter det brukar det vara en egen nivåreglerare för tex basen och dess faser.
I detta system är det bara o plugga in i stereon så är det klart, allt är integrerat i systemet, du kan styra allt via stereon sen.
Har du redan kabel framdraget är det bara och koppla ihop kontakterna, har du inte det så får du dra dem.

Om du trodde plug and play betyder att du bara lägger lådan i bilen och sedan funkar allt magiskt,,ja då vet jag inte vad jag skall säga!
Men visst,. köp du en liten blåtands JBL boomspeaker o ha i framsätet så kanske du blir nöjd?

I övrigt är det ganska bortkastade pengar o köpa bättre ljudsystem och sedan driva det med BT.
Då kan du lika gärna bara köra en subwoofer för dunket.
Läs AndySwedes inlägg i den andra tråden om inte en enda dragen kabel med PnP.

Johnnymann
2020-08-02, 21:13
Men dina önskedrömmar och verkligheten lirar inte ihop.

Nyqvist
2020-08-13, 16:16
Hittade dessa pedaler i förrådet, hade tydligen köpt för länge sedan. Blev en liten förbättring https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200813/322ac932c44aecf0e68bfd18f3297e55.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2020-08-13, 18:53
Hittade dessa pedaler i förrådet, hade tydligen köpt för länge sedan. Blev en liten förbättring
Är det en veteranbil eftersom den har 3 pedaler :D
Alla nyare moderna bilar har bara 2, känns onödigt med en extra.
Blev ju riktigt snyggt :)

walkmann
2020-08-14, 06:33
Tvättade av den innan jobbet;)
11895

candyweiss
2020-08-14, 19:42
tvättade av den innan jobbet;)
k k k ha ha ha

walkmann
2020-08-14, 21:21
k k k ha ha ha
:cool:

Amazonas
2020-08-17, 12:51
Inlämnad hos VW, dags för byte av växellåda [emoji33]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200817/c2428c6280534dadea05f1533320466a.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Bopper
2020-08-17, 13:19
Inlämnad hos VW, dags för byte av växellåda [emoji33]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Vad har hänt? :confused:

Amazonas
2020-08-17, 13:28
Vad har hänt? :confused:
Den har svårt att lägga in trean samt växlar extremt ryckigt. Har varit en lång väg hit med otaliga verkstadsbesök samt verkstäder men tillslut fick jag grymt bra hjälp på VW Värmdö som orka driva det mot fabriken och har stått på sig att lådan är mupp :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

AndySwede
2020-08-17, 15:04
Den har svårt att lägga in trean samt växlar extremt ryckigt. Har varit en lång väg hit med otaliga verkstadsbesök samt verkstäder men tillslut fick jag grymt bra hjälp på VW Värmdö som orka driva det mot fabriken och har stått på sig att lådan är mupp :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Aah. Denna klassiker. Hur många gånger har du hört att det inte är ett fel - utan en egenskap i drivlinan som gör att den inte fungerar som man kan förvänta sig?

Amazonas
2020-08-17, 16:24
Aah. Denna klassiker. Hur många gånger har du hört att det inte är ett fel - utan en egenskap i drivlinan som gör att den inte fungerar som man kan förvänta sig?Många gånger :) Och massa med försök att nollställa adaptionen, ändra kopplingstryck samt även ett mekatronik byte!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

candyweiss
2020-08-17, 16:48
Många gånger :) Och massa med försök att nollställa adaptionen, ändra kopplingstryck samt även ett mekatronik byte!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Är väl DQ500? Gått långt eller var den så från början?

AndySwede
2020-08-17, 17:26
Många gånger :) Och massa med försök att nollställa adaptionen, ändra kopplingstryck samt även ett mekatronik byte!

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vid ett tillfälle tog jag med mig typ 200 utskrivna sidor från olika forum, Teknikens Värld, DN med mera om problem med dq200. Verkstadschefen hade aaaldrig hört taaalas om problem med denna låda. Sedan tog jag honom i näsan och gick in i verkstaden och berättade vad han skulle göra. Ny koppling och ny mekatronik. Han fick till och med lära sig hur man läser ur dataur lådan så man kan se hur mycket kopplingen slirar vid varje växling. Sedan fick jag hämta ut en nerskitad bil. Jävlar vad lack jag var då, det händer sällan, men ofta på auktoriserade bilverkstäder som jobbar med VAG och är störst i Stockholm. Så jävla kass är de.

Amazonas
2020-08-17, 17:47
Är väl DQ500? Gått långt eller var den så från början?DQ381 i min, samma som i Golf R 7.5. 2200 mil har den rullat, men har varit så från början enligt mig i alla fall :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

cheba
2020-08-17, 17:57
Bytte idag ut mina Brembo HP2000 frambromsbelägg till de gamla originalbeläggen som satt på innan, trots att Brembo-beläggen hade några millimeter kvar. Detta efter att ett av Brembo-beläggen plötsligt släppt helt under körning på landsväg i helgen, och lämnat bara metallplattan kvar varefter bromspedalen oväntat gick nästan i golvet vid nästa inbromsning. Som tur är var det ingen kraftig inbromsning och med god marginal till framförvarande bil när det hände. Inget man vill ska hända under en bankörning, eller vid panikbromsning på väg.

Ett tryck till på pedalen för att trycka ut kolven och återfå en del bromsverkan, sen var det till att köra lungt resten av (den långa) vägen hem med metall mot metall på ett belägg.

Lyckligtvis hade jag originalbeläggen sparade, även de med några millimeter kvar så de fick åka på tillsvidare. De blir nog inte långvariga. Skivorna har sett bättre dar så det får bli ett par nya skivor med fräscha belägg snart. Frågan är bara vad det ska bli. Innan tyckte jag HP2000-beläggen var riktigt trevliga att köra med och planerade att köpa ett nytt likadant set när dessa tar slut, men nu är jag inte direkt sugen på att köpa dom beläggen igen.

Belägg från höger fram, yttre och inre:

11899

vfr
2020-08-17, 19:46
Uggh, som indianen sa. Det där var inget roligt. Jag har ju också kört med HP2000, men mina tog slut i våras och även jag slängde på ett par originalklossar jag hade liggande tills vidare. Men något sådant som dina här, har jag aldrig varit med om. Vi får se vad det blir...

Liverpoolarn
2020-08-19, 15:18
DQ381 i min, samma som i Golf R 7.5. 2200 mil har den rullat, men har varit så från början enligt mig i alla fall :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Satan så trist! Man trodde ju att DSG-lådorna skulle vara uppe på par numera... men det verkar ju inte så.

Jag har en liten fråga. Jag själv upplever att DSG-lådan i min Passat B8 190TDI är sååå seeeg att dra iväg när den envisas med att hänga kvar på 2an när man inte står helt stilla (samma känsla i sport, normal och eco). Man måste trycka ner gaspedalen snabbt och/eller långt för att den ska kicka ner till 1an, men då med ett ganska ordentligt ryck som konsekvens. Uppsakattas inte så många medåkande resenärer (eller föraren för den delen)...
Ett annat "problem" tycker jag är att lådan hugger/släpper vid växling mellan 2->3 vid gaspådrag. Ryckig känsla igen. Okomfortabelt.
Är det normalt beteende på en nyare DSG? ÅF hävdar inget problem... men när jag läser dina kommentarer börjar jag ana onda ugglor i mossen. :(

Amazonas
2020-09-15, 16:48
Liten uppföljning nu när man snart kört en månad med nya lådan. Kort sammanfattning är att det känns som en helt annan bil, nästan som att ratta en ny bil såhär två år senare ;) Betydligt rappare växlingar men i princip helt utan ryck. Kör man som folk växlar den helt obemärkt och man slipper känna sig som en övningskörare som inte hittat dragläget. Kör man lite aktivt så är den snabbt med på noterna, ingen tvekan vid nedväxling etc. Sen det som är lite förvånande är att den drar mindre soppa numera [emoji106]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Klubban
2020-09-15, 17:55
Döm av min förvåning att ett däck har fel rotationsriktning
Det borde vara två eller fyra som har fel/rätt rotationsriktning om de hör ihop från början.

Bopper
2020-09-15, 18:12
Liten uppföljning nu när man snart kört en månad med nya lådan. Kort sammanfattning är att det känns som en helt annan bil, nästan som att ratta en ny bil såhär två år senare ;) Betydligt rappare växlingar men i princip helt utan ryck. Kör man som folk växlar den helt obemärkt och man slipper känna sig som en övningskörare som inte hittat dragläget. Kör man lite aktivt så är den snabbt med på noterna, ingen tvekan vid nedväxling etc. Sen det som är lite förvånande är att den drar mindre soppa numera [emoji106]

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Kan det vara så att de gjort nån annan uppdatering?
Vet inte hur det fungerar, men hade min på service strax före semestern och tycker också att den drar mindre efter det. Har inte kommit mig för att fråga verkstan om de gjorde nåt :)

Amazonas
2020-11-02, 21:23
Arteon parkerad i garaget, fått låna en ID.3 1st edition i vecka. Tyvärr allt annat än imponerand, känns helt klart som en rullande "bugg" inkapslad i hårdplast... Hade jag betalat dryga halvmiljonen för denna skapelse hade jag varit riktigt besviken. Haft den sen i torsdags och varje dag har det varit nya buggar som kommit och gått. Imorse lade t.ex regnsensorn av och när jag skulle åka hem från jobbet vart det bara rött på skärmen och "allvarligt batterifel" dök upp... Men löste sig genom att kliva ur, larma på, och sen hoppa in igen och köra iväg. Tog mig hem - med en nu fungerande regnsensor igen [emoji16]
Sen alla dessa knappar med touch... vilket mög, sen att många saknar belysning så att man inte hittar rätt när det är mörkt gör det inte lättare.

Dock så älskar ungarna bilen, så något positivt i alla fall [emoji51]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201102/cdbff49681859de3f82f4016c015e380.jpg

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

vfr
2020-11-03, 07:39
Mångfalden av touch kan jag definitivt hålla med om på vilken bil som helst där det finns egentligen. I en bil ska man hålla fokus på trafiken och inte var man ska trycka på skärm eller annan touchplatta. Då är man inte längre fokuserad på vägen...

Har tänkt länge att jag skulle prova id3:an nu när den kommit. Jag kör annars en Renault Zoe och den är verkligen inte felfri, men det här låter ännu värre. Och den har egentligen bara stora skärmen som är touch och har kvar dom flesta knapparna. Så det funkar riktigt bra.

Amazonas
2020-11-03, 08:01
Mångfalden av touch kan jag definitivt hålla med om på vilken bil som helst där det finns egentligen. I en bil ska man hålla fokus på trafiken och inte var man ska trycka på skärm eller annan touchplatta. Då är man inte längre fokuserad på vägen...

Har tänkt länge att jag skulle prova id3:an nu när den kommit. Jag kör annars en Renault Zoe och den är verkligen inte felfri, men det här låter ännu värre. Och den har egentligen bara stora skärmen som är touch och har kvar dom flesta knapparna. Så det funkar riktigt bra.Så är det helt klart, bara höja värmen eller sätta på stolsvärmen är ett äventyr varje gång [emoji16]Först ska man hitta rätt touchknapp för att få upp menyn till climan på skärmen, som i sin tur alltid får upp fel meny, så man får "svajpa" en gång först för att få upp rätt meny. Sen trycka ngr gånger på "knappen" för att aktivera stolsvärmen för att sedan inse att man tryckte en gång för mkt, eftersom systemet är så segt, så värmen stängdes av direkt [emoji16]
För att inte tala om knapparna för att aktivera lysets olika inställningar, dels sitter det otroligt korkat till så man når inte knapparna utan att böja sig fram och titta ner bakom ratten, total idioti. Sen är knapparna så små att jag i nio fall av tio kommer åt fel knapp om jag inte helt släpper blicken från vägen. Sen varför man på samma panel satt en touchknapp för maximal värme på framrutan begriper jag inte...

Nu kan jag låta teknikfientlig, men så är det inte :)

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

J.L
2020-11-03, 08:49
ID.3

Jag är beredd att hålla med, jag och Patrik Jonasson provkörde dock bara en timme, men vi lyckades inte få
på climan, kallt och immade igen.
Det verkade som att man skulle slippa fipplandet under körning p.g.a. röststyrningen, men det fungerade sådär.
Det var annars första gången jag körde elbil så den upplevelsen var trevlig just prestandamässigt med mera.

walkmann
2020-12-13, 17:13
Tvätta, tvätta o tvätta...blir inte mkt annat såhär års..:)
12260

KTM Gurra
2020-12-16, 15:49
Heldag i garaget med gammpassaten
- stortvätt både ut och invändigt
- takbox fick ersätta cykelhållarna på taket
- nya Pirelli dubbisar
- BSR mjukvara installerad

Redo för fjällen :cool:... om man nu vågar skriva det...

walkmann
2020-12-27, 16:27
Polering av bil och fälgar, lackförsegling.. Matrix blue lagd på båda.
Passade även på att göra rent oken och måla dom.
syns iaf;)
Bilden verkar inte vilja hamna rakt:confused:
12296

henca
2020-12-27, 20:12
Bilden verkar inte vilja hamna rakt:confused:

Gissningsvis höll du kameran snett? (I porträtt-läge). Forum och webläsare vet oftast inte så mycket om hur fotografer håller sina kameror, därför bör man hålla kameran rättvänd när man tar ett foto som som man skall lägga ut på webben. Extra krångligt är det för iphone-användare som apple lurar att hålla telefonen upp-och-ned för att kunna nyttja en volymkontroll som kameraknapp. Med facit i hand önskar man att apple placerat en kameraknapp på rätt sida av telefonen eller åtminstone definierat om sidan med volymkontrollen som uppåt.

m v h Henrik

Fredrix
2020-12-27, 20:26
För iphone hamnar väl bilden rätt vare sig man har volymknapparna pekandes uppåt eller neråt?
Ikonerna för blixt och live-photo blir ju rättvända i båda fallen likaså bilderna.

henca
2020-12-28, 08:35
För iphone hamnar väl bilden rätt vare sig man har volymknapparna pekandes uppåt eller neråt?

Det beror helt på vilken programvara du använder för att titta på bilderna. Iphone sparar alltid bilden på samma håll, d v s den första pixeln är pixeln i övre vänstra hörnet när telefonen är rättvänd. Dock sparar iphone i bilden också metadata som innehåller information om när bilden togs, vid vilka GPS-koordinater bilden togs samt hur kameran var vriden när bilden togs samt lite annan information. En del bildvisarprogram läser och förstår metainformationen om hur kameran var vriden och gör sedan sitt bästa för att vrida bilden rätt. Andra program vet inget om hur den informationen skall tolkas. En del forum har också inbyggd funktionalitet för att skala om bilder och när bilderna konverteras kan meta-informationen tappas bort.

m v h Henrik

vfr
2020-12-28, 12:00
Forumprogramvarorna är dåliga på att hantera metadatan om kamerans vridning. Det är det som är grundorsaken. Många andra programvaror hanterar detta snyggt idag, och man märker kanske inte av dessa funktioner så mycket förrän man använder något som INTE hanterar detta riktigt, t.ex. forumprogramen.

AndySwede
2020-12-28, 18:03
Sorry för mer off topic här, men vad är en rättvänd Iphone?
Jag kör Android och Samsung, aldrig funderat på hur den ska vändas. På forumet blir det rätt i alla fall.

henca
2020-12-28, 21:31
vad är en rättvänd Iphone?

Även jag ber om ursäkt för att jag inledde denna off-topic-diskussion om iphone och upp-och-nedvända bilder.

Rätt håll att hålla en iphone när man fotograferar är så som man höll i de ursprungliga iphone-versionerna innan de börjat använda volym-knappen till kameraknapp: https://www.youtube.com/watch?v=QC8YRQ9ecbI

Man kan använda volymknappen som kameraknapp och ändå hålla telefonen på rätt håll, men då får man manövrera kamerknappen med vänster tumme i stället för höger pekfinger: https://smallbusiness.chron.com/stop-iphone-sending-upsidedown-pictures-71667.html

I ett försök att återigen komma lite on-topic kan jag säga att jag inte gjort något åt min gamla golf på flera månader och inte kommer göra något på flera månader. Den står vinter-parkerad i ett garage på annan ort. Meningen var att jag denna vinter skulle försöka byta vajern till värmereglaget, men en annan gammal tysk bil "snodde" dess garageplats då jag fick tillbaka den från verkstad så sent in på vintern att jag inte ville köra hem Golfen genom saltade blöta vägar. Nu står min 928 i garaget vid min bostad på Golfens plats, men det finns å andra sidan saker att göra med den bilen med...

m v h Henrik

walkmann
2021-01-01, 19:37
Gott nytt år på er alla!

är man inte nöjd är det bara att göra om, tyckte dom gula bromsarna var för skrikiga.
nu svartmetallic, bra mkt snyggare enl mig ;)
12303

candyweiss
2021-01-01, 20:00
Gott nytt år på er alla!

är man inte nöjd är det bara att göra om, tyckte dom gula bromsarna var för skrikiga.
nu svartmetallic, bra mkt snyggare enl mig ;)
Håller med fast jag gav dig "Gilla det här inlägget" på de skrikgula :D

AndySwede
2021-01-01, 21:18
Jag har i alla fall funderat några veckor på att tvätta bilen. Det kittlar verkligen inte när det regnat i princip varje dag senaste veckorna men det behöver ju göras ändå...

- - - Uppdaterad - - -


Gott nytt år på er alla!

är man inte nöjd är det bara att göra om, tyckte dom gula bromsarna var för skrikiga.
nu svartmetallic, bra mkt snyggare enl mig ;)
12303
Det där gula är väl för kidsen med kepsen bak och fram kan jag tycka 😁

walkmann
2021-01-02, 19:59
Jag har i alla fall funderat några veckor på att tvätta bilen. Det kittlar verkligen inte när det regnat i princip varje dag senaste veckorna men det behöver ju göras ändå...

- - - Uppdaterad - - -


Det där gula är väl för kidsen med kepsen bak och fram kan jag tycka 

det tar emot ja..la en lackförsegling i julas, skiten rinner av på ett annat vis när man kör. Blir inte alls lika smutsig..men fan va blött o grisigt det är.

jo, jag kom underfund med det också..tänkte det skulle se ut som Porsche hybrid som kör med neongula ok, men nä..dom med keps o luva får köra med det ;)

Sorealis Psy
2021-01-05, 19:19
Kul tråd! Massor gjort men mer kommer till våren, bla nyligen beställda fälgar ;) God fortsättning.

walkmann
2021-01-05, 19:26
Kul tråd! Massor gjort men mer kommer till våren, bla nyligen beställda fälgar ;) God fortsättning.
Detsamma;)
fin kärra!
kul, vad blir det för fälgar?

Sorealis Psy
2021-01-05, 19:52
Detsamma;)
fin kärra!
kul, vad blir det för fälgar?

Tack som fan! Min bebis!
det blir gmp paky black 8,5x19 ET45 fram et35 bak, hoppas jag räknat rätt :)

a128
2021-01-07, 18:15
Idag har jag gjort något som är värre än att besöka tandläkaren, respiten jag fick i somras på 6månader har tagit slut
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f6VM6nYTMNssPPjynhMs5W6k9qJ6SKv591gpY2QBsrT0DF8Wk dqRMNHUHxJSNbiWM7UeJhsNmJ7JeJ6wjg8aJIJhycAY8w1hHQl dFs94Jcmxt4uFXLkR4j8E3THTw-Ym4BZDzHR-aprKjXaYlhBntp=w648-h943-no?authuser=0
399:- tog dom för denna tjänst, ingen bedövning till husse erbjöds, bil-lyftarna blir färre i GDS-hallarna så den trasiga avgasklämman upptäckes av besiktningen :mad:

men jag behöver inte uppleva denna pina igen innnan Mars/April 2022 :)

Nyqvist
2021-01-08, 08:00
Ersatt halogenlamporna med H7 LED istället. Klart mycket bättre ljus. :cool:
12318

candyweiss
2021-01-08, 08:15
Ersatt halogenlamporna med H7 LED istället. Klart mycket bättre ljus. :cool:
Undrar om trafikpolisen, SBP och andra trafikanter blir lika glada?

jeho64
2021-02-01, 11:07
Har kodat in helljusassistans och vägmärkesassistans med OBD11 då min VCDS-kabel är för gammal för bilen.
Även inhandlat Passat 18" R-Linefälgar till sommaren då jag inte gillar original Mayfield 17".

J.L
2021-02-01, 20:07
Var inte idag, men någon vecka sedan provmonterade nya skärmspeglarna.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210201/f63942029676c805461067b9665a08d2.jpg

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

ramplj
2021-02-02, 15:17
Tvättat den, Gått med i forumet:)

CekariYH
2021-02-02, 16:03
T-Roc 2020.
Borstat av snö 4 ggr på två dagar.
En skum grej hände idag, va lite is kvar på bakrutan trots att kupe-värmaren varit i gång en stund.
Efter att jag startat bilen, stängt av värmaren så tänkte jag dra på bakrutevärmen, men med vilken knapp???
Manualen visade på den knappen som lyser när kupévärmaren är igång? (Hur vet bilen om man vill ha kupévärmaren eller bakrutevärmacren igång)?
Jaja, prova att trycka på knappen och genast larmad bilen om nått elfel... och texten sa att det var fel på parkeringsbroms-systemet. Provade slå av elvärmen men felet kvarstod.
Åkte en en bit men felet låg kvar, så stannad och stängde av bilen, vänta nån minut och starta igen och felet försvann. ???
Vågade inte prova elrutevärmaren igen, men ska nästa gång jag inte har lite brådis.

AndySwede
2021-02-02, 16:10
Läste du och tittade på symbolerna ordentligt? Jag har i alla fall olika knappar för bakrutevärmaren och bränslevärmaren varje gång jag tittar där.

CekariYH
2021-02-02, 16:37
Läste du och tittade på symbolerna ordentligt? Jag har i alla fall olika knappar för bakrutevärmaren och bränslevärmaren varje gång jag tittar där.

Du har helt rätt!

Nu när jag kollat på en bild från förra året så ser jag ju att det finns två knappar, den inringad i rött är parkeringsvärmen och den inringad i blått är säkert elbakrute-värmaren... så blind man är :p
12389

Andersson Racing
2021-02-02, 18:24
Den inringad i blått ÄR bakrutevärmaren!

CekariYH
2021-02-03, 00:22
Japp, har förstått det nu :rolleyes:

Är lite ovan med alla mordäniteter på denna bil, spec. vad gäller vinterdetaljer/inställningar etc då det är första vintern och den börja typ för 3-4 dagar sen här där jag bor...

AndySwede
2021-02-03, 07:11
Ditt andra problem du beskrev bör du dock adressera för garantiåtgärd. Det verkar mycket underligt att den varnar för p-broms när du trycker på bakrutedefroster eller värmaren. Eller gjorde du nåt annat samtidigt....

CekariYH
2021-02-03, 12:55
Ja, har funderat på det men vill vara säker på att det kan återupprepas på verkstan innan jag drar dit, men har inte lyckats att få det att hända igen.

Var väldigt kallt den gången -14° och hade satt på kupévärmaren via fjärr, och kom ut ca 15-20 minter senare och startade även bilen på tomgång och 26 C° medan ja borstade av den från snö, så det kändes snorvarmt när satte mig, stängde av värmaren, började köra så sakta och körde igång värmaren igen istf bakrutevärmaren, så systemet fick väl spunk just då :confused:

Amazonas
2021-02-12, 16:06
Arteon såld och hämta ut denna idag istället :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210212/8cb9d9ea423d5b38ca487da820dccc08.jpg

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

walkmann
2021-02-13, 06:27
Arteon såld och hämta ut denna idag istället :)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210212/8cb9d9ea423d5b38ca487da820dccc08.jpg

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
Dom är snygga, kollat på en likadan..diesel. Men skatten gjorde att jag började fundera om det var värt.
kör du diesel el bensin?

Amazonas
2021-02-13, 07:49
Dom är snygga, kollat på en likadan..diesel. Men skatten gjorde att jag började fundera om det var värt.
kör du diesel el bensin?Bensin, ja skatten är galen tyvärr. Men nu var behovet av kombi stort och palla inte åka runt med 150 hästar :) Just nu enda kombi för vettiga pengar, som går att få med rolig motor.

Härliga ~9700 om året in till det svarta hålet...

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

vfr
2021-02-13, 09:01
Gett den till barnbarnet.
12422

walkmann
2021-02-13, 17:45
Bensin, ja skatten är galen tyvärr. Men nu var behovet av kombi stort och palla inte åka runt med 150 hästar :) Just nu enda kombi för vettiga pengar, som går att få med rolig motor.

Härliga ~9700 om året in till det svarta hålet...

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

fattar helt, har ju varit några ute till riktigt bra pris..då kan man ju lägga lite mer på skatt, även om det är surt:)

hur är den jämfört med arteon?

Amazonas
2021-02-13, 20:08
Bara kört 20 mil med den, men första intrycket är att Passaten känns lite rappare och mer följsam om man kör lite aktivt. Arteon va lite sävligare i reaktionerna (även om det vart bättre med H&R fjädrarna). DCC chassit känns bättre avstämt och tycker det går köra Passaten lite mer "inspirerat". Bromsarna är ju dock lika kass. Men den nyare infotainment har jag redan fått spunk på, klart segare i menyerna och krångligare att ställa in. Men får va glad att dessa har den gamla ratten och kliman så att man slipper touch möget :)
Ungarna gillar dock Passaten bättre, de sa direkt att de såg ut bättre och de hamnar även i en skönare vinkel med ryggen.

Mattias
2021-02-13, 22:19
12426

Nya fjäderbenslager skall monteras, sen ska allt vara ok för sommaren :)

walkmann
2021-02-14, 09:20
Bara kört 20 mil med den, men första intrycket är att Passaten känns lite rappare och mer följsam om man kör lite aktivt. Arteon va lite sävligare i reaktionerna (även om det vart bättre med H&R fjädrarna). DCC chassit känns bättre avstämt och tycker det går köra Passaten lite mer "inspirerat". Bromsarna är ju dock lika kass. Men den nyare infotainment har jag redan fått spunk på, klart segare i menyerna och krångligare att ställa in. Men får va glad att dessa har den gamla ratten och kliman så att man slipper touch möget :)
Ungarna gillar dock Passaten bättre, de sa direkt att de såg ut bättre och de hamnar även i en skönare vinkel med ryggen.

intressant, vet inte hur din körstil ser ut men du kan ju uppdatera lite med hur förbrukningen ser ut..kanske likvärdig med arteon?

Marcus
2021-02-15, 10:21
Skillnaden i körupplevelse mellen Passat och Arteon har nog mycket med axelavståndet att göra. Passats kortare axelavstånd gör den sannolikt mer alert vid kursändring, motsvarande skillnad i körupplevelse finns även mellan Passat och Superb.

Liverpoolarn
2021-02-15, 11:20
Äntligen monterat LED-rampen på min B8 18!
Allt gick fint tills jag skulle backa ut bilen ur garaget. Fel på park assist fram. Har väl antagligen lyckats nita fast nån kabeljäkel bakom stötfångaren när jag monterade fast hållaren till rampen. Jag höll mig borta från kablaget som låg i underkant med nummerskylten, men tydligen ligger det kablage på fler ställen där bakom. Får se hur dyrt det blir... har bilen på planerad 6000mil service för byte av lite oljor idag ändå.

Priset på drygt 3k de skulle ha för montering av rampen kanske äts upp ändå. :(

Tänk om man kunde få tag på elscheman och information om sitt eget fordon, så mkt lättare livet som bilägare skulle bli då.
Och tänk om serviceorganisationen hos VW-åf skulle vara lite behjälpliga (och kunniga!) med information så skulle det i alla fall vara möjligt för mig som bilägare att ta hand om min egen bil. Nåja, jag är inte bitter, bara lite småförbannad.

CekariYH
2021-02-17, 14:12
Var nere på VW verkstan för att ställa lite frågor idag.

1. -Sedan nyår har den tappat datum och klockslag 2gg samt tappat bara tiden 6 ggr.Datumet backat med med 4 dagar och tiden har ändrats med ca 10-12 timmar???
Ingen hos VW hade hört talas om det, varken säljare eller verkstads personal.
Får se om det fortsätter så får dom väl undersöka...

2. -Hur nollställer man Trippmätaren (inte total mätaren). Genant enkelt nu när man vet :-)
Inställningar - Infotasystemet - Combiinstrument-Återställa Trippmätare...
12429

Pelk
2021-02-17, 14:26
-Hur nollställer man Trippmätaren (inte total mätaren). Genant enkelt nu när man vet :-)
Inställningar - Infotasystemet - Combiinstrument-Återställa Trippmätare...
Hade föredragit en knapp i alla fall vid instrumentet - men tack för infon. Har funderat på det, men inte kollat innan.


Skickat från min iPad med Tapatalk

CekariYH
2021-02-17, 14:59
Japp, en knapp hade varit enklare/snabbare helt klart.

Min gamla i10 hade en knapp och dessutom två trippmätare som kunde nollställas var för sig, var suveränt.

Pelk
2021-02-18, 06:55
Min gamla i10 hade en knapp och dessutom två trippmätare som kunde nollställas var för sig, var suveränt.
Det finns tom 3 här, eller egentligen 4.

Dels den vi pratar om, sedan har du en som räknar från start (som nollställs efter 3h, tror jag det är).
Utöver det har du en långtids, som nollas när du själv väljer.

+ en som räknar sedan senaste tankning.

De ligger i färddatorn och kan nolllas genom att hålla in ”ok”-knappen på ratten. Växlar mellan dem, gör du med ett kort tryck på ”ok”, eller genom menyn som du visar.

Dock räknar de i färddatorn kilometer och inte på hundratal
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

CekariYH
2021-02-18, 10:06
På T-Roc:en?

Pelk
2021-02-18, 10:22
Japp, det ska finnas där - likväl som i Passaten.

Ska testa för säkerhets skull senare idag (om inte minnet sviker)


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

CekariYH
2021-02-18, 10:41
Ska också kolla innan jag drar iväg idag :-)

Pelk
2021-02-18, 14:15
Japp, det ska finnas där - likväl som i Passaten.
Testade lite, funktionen finns där, den manövreras lite annorlunda än i Passaten. Du får testa dig fram eller kolla instruktionsboken [emoji847]


Skickat från min iPad med Tapatalk

CekariYH
2021-02-18, 16:24
Jo, kolla instruktionsboken... kul ;-)
Provade idag och hände ingenting men kanske inte höll ned OK knappen tillräckligt länge. Provade knapparna till höger/vänster om OK, och hittade en massa div inställningar etc men inget om Trippmätare.

Pelk
2021-02-18, 17:09
Det gick inte att nollställa med ok-knappen, då den har en lite annan funktion på T-Roc. Men det olika ”mätarna” finns. Verkar som man måste nollställa på samma korkade sätt i infotainmentsystemet.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

CekariYH
2021-02-18, 17:21
Ok, då var det inte SBS från min sida då :-)

Önskar man kunde lägga upp "genvägar" i infotainmentsystemet, så man kan nå det man ofta vill använda så man slipper bläddra så förbannat.

AndySwede
2021-02-23, 07:38
Fyllde på spolarvätska. Härlig tid det är nu på vägarna.

Nyqvist
2021-02-25, 10:57
Hakade på som en del andra gjort och bytte blinkers i sideospeglarna, då en av mina hade gett upp.

https://youtu.be/7f2madQRsOM

Kort guide för den som behöver

https://youtu.be/0NPNvytoblc

walkmann
2021-02-25, 18:57
Bokat tid för stor inspektionsservice, byte bromsvätska, byte olja haldex samt en garantiåtgärd dom hittade i samband med bokningen På Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.-bilar På Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningen
fri lånebil, id3 ..tack för det.:)

Bopper
2021-02-26, 15:43
På Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna..

När är din Arteon tillverkad?
Ska in för garantiåtgärd snart, tror det var pumpen till bränslevärmaren som skulle bytas.

walkmann
2021-02-26, 19:32
ok, inget jag hört något om..när är din ifrån?
tillverkad 2018-05..

Bopper
2021-02-26, 21:30
Hämtade den i början av juni 2018, så får det till att min också borde vara byggd i början av maj 2018.

walkmann
2021-02-27, 07:30
Ok, då borde åtgärden gälla även din kan man tycka..om vi nu har samma drivlina?

Bopper
2021-02-27, 11:15
Bensinare.

Christian_1984
2021-02-27, 12:53
Brukar ni köra med era bilar dagligen ?

- - - Uppdaterad - - -


Kul tråd! Massor gjort men mer kommer till våren, bla nyligen beställda fälgar ;) God fortsättning. Snygg bil e det GTI Clubsport ?

Sorealis Psy
2021-03-01, 21:06
Tack som fan, nix det är en R.

Liverpoolarn
2021-03-02, 08:50
Bokat tid för stor inspektionsservice, byte bromsvätska, byte olja haldex samt en garantiåtgärd dom hittade i samband med bokningen På Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.-bilar På Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningen
fri lånebil, id3 ..tack för det.:)

Ska lämna in min Passat på måndag för samma garantiåtgärd. Ingen lånebil på den här sopiga ÅF! :(

Teknisk bakgrundPå Passat- samt Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.
ÅtgärdPå de berörda bilarna ska sugstrålpumpen bytas.
Viktigt: Informera kunden om att bränsletanken får fyllas på till maximalt 1/4 fram till verkstadsbesöket. Beakta även detta vid tidsbokningen.

candyweiss
2021-03-02, 11:06
Startar en ny tråd om lånebil istället :)

Bopper
2021-03-02, 12:14
Ska lämna in min Passat på måndag för samma garantiåtgärd. Ingen lånebil på den här sopiga ÅF! :(

Teknisk bakgrundPå Passat- samt Arteon-bilar med fyrhjulsdrift från en begränsad tillverkningsperiod finns det risk för att bränslemätaren inte visar den faktiska påfyllningsnivån på grund av en felaktig dragning av bränslematarledningarna.
ÅtgärdPå de berörda bilarna ska sugstrålpumpen bytas.
Viktigt: Informera kunden om att bränsletanken får fyllas på till maximalt 1/4 fram till verkstadsbesöket. Beakta även detta vid tidsbokningen.

Funderar på om min verkstad läst fel... bränslemätare/bränslevärmare... för det var samma sak med max 1/4 tank och han pratade om nån pump. Får kolla upp det...

walkmann
2021-03-02, 19:13
Verkstaden sa inget om 1/4 tank till mig, tankade fullt igår..nåja det är deras problem;)

Bopper
2021-03-03, 10:07
Då blir det som för mig, du får boka in en ny tid för garantiåtgärd, när du "tömt" tanken ;)

Liverpoolarn
2021-03-03, 10:10
Ja det var precis så för mig också. Jag hade bilen på oljebyteservice måndag förrförra veckan. De ringde mig på fredag em innan och informerade om garantiåtgärden (och om att jag behövde vara nere på "reserven"), men då hade jag precis tankat fullt. Så det blev ingen garantiservice då, utan fick bli tre veckor senare.

walkmann
2021-03-04, 18:03
Då blir det som för mig, du får boka in en ny tid för garantiåtgärd, när du "tömt" tanken ;)

bilen hämtad, allt gick fint..
dom ringde och sa att dom glömt informera om att tanken skulle vara på 25% el mindre..men inga problem, vi tömde ur lite bara så gick det fint ändå. Tack för det, som kompensation för den urtömda soppan fick jag 500kr rabatt :) bra service!

AndySwede
2021-03-04, 20:57
Eeh, fick du rabatt på en garantiåtgärd?

Peter-C
2021-03-04, 21:00
Eeh, fick du rabatt på en garantiåtgärd?

Viktor hade även bokat in service som man kan få rabatt på :).

Peter-C
2021-03-04, 22:14
Vad har jag gjort med min vw cupra idag ;)?

Blev lite fälg/Brembo-ok vård. Har ej haft vinterhjul på i år. Ställde undan bilen innan jul. Därför blev det fälgvård utan att ta av hjulen. Får duga. Har endast kört c:a 300 mil på 12 månader.

Och så en liten premiärtur med - den gick bra :).

walkmann
2021-03-05, 05:33
Eeh, fick du rabatt på en garantiåtgärd?

Eeh, nej det blir ju lite svårt kanske...
på servicen så klart som gjordes i samband med garantiåtgärden!!

Bopper
2021-03-05, 08:27
Inget serviceavtal? Jag hinner troligen med 2 oljebytesservice och 2 inspektionsservice på mina 3 år, för knappt 3600 kr.

candyweiss
2021-03-05, 10:04
Då har du otrolig tur eller en snäll verkstad, för den är utformad för att bara hinna med 1 olje och 1 inspektion-service på 3 år eller 4500 mil.

AndySwede
2021-03-05, 13:22
Tänker detsamma. Jag brukar landa på mellan 2700-3000 mil innan det är dags för service, så det blir ett oljebyte och en inspektion på 3 år och 4500 mil. Intervallet styrs ju av körmönster och antal starter, utöver antal fixerade dagar som jag förstår det hela. Så har man många kallstarter med korta körsträckor och ett aggressivt körmönster förkortas intervallet.

candyweiss
2021-03-05, 13:40
När min bil var ny och jag gjort första servicen frågade jag om dem kunde trycka in en service till om några månader fick jag svaret att det hinns inte med. Jag svarade med att då gör jag några hundra kallstarter så kanske? fick bara ett ärligt skratt tillbaka och "ja" det kanske går :D

walkmann
2021-03-05, 20:10
Inget serviceavtal? Jag hinner troligen med 2 oljebytesservice och 2 inspektionsservice på mina 3 år, för knappt 3600 kr.

nej, inget serviceavtal. Kan betala dom 4000kr det kostar per år..gör mig inget.
gör du service 4ggr på 3år? Bor du i bilen eller..

Bopper
2021-03-06, 13:49
2 mil till jobbet varje dag mest.
Vet inte om servicen kommit otakt, men oljebyte efter 1,5 år och 1800 mil, inspektionsservice drygt ett halvår senare.
Oljebyte igen nu i februari 16 månader efter det förra. Ser ut att bli inspektionsservice igen i maj-juni innan avtalet går ut, nästan exakt ett år efter förra inspektionen.
Har bara gått på vad som rekommenderas i färddatorn.

walkmann
2021-03-08, 18:52
Beställt slitsade skivor ebc samt greenstuffbelägg runtom..blir kul att de om det blir någon skillnad mot brembo jag har idag...som för övrigt bara rullat 500 mil.
så är någon sugen är det bara att skrika till:)

AndySwede
2021-03-19, 14:09
Gav Rockan äntligen en välbehövlig tvätt. Måste säga att jag haft riktigt extremt jävla låg energinivå med allt hemmajobbande och coronarestriktioner som nästan helt raderat ut intresset att tvätta bilen, bland annat. Jag kör ju knappt nånstans. Normalt handtvättar jag en gång i veckan.

Det finns mirakelmedel för lackbehandlingar i små flaskor för tusentals kronor. Och så finns det andra grejer. Jag är fortfarande otroligt imponerad av Ultima Paintguard Plus. Jag har fortfarande kvar i samma flaska jag köpte för 7 år sedan. Då brukar jag behandla kvinnans bil också. Väldigt drygt och helt okomplicerat lätt att applicera. Väldigt prisvärd produkt.

Behandlingen gjorde jag i oktober på Rockan. Så här ser det ut efter tvätt idag.

12547

candyweiss
2021-03-26, 11:15
Först tvagning.12598

candyweiss
2021-03-26, 12:03
Och sen sommarskorna.12599

Sorealis Psy
2021-04-01, 18:17
Äntligen sitter dom på!

Peter-C
2021-04-01, 20:47
Snygga fälgar! Ligger lite längre ut än exempelvis 19" Pretoria...är det ET40 på dem?

Sorealis Psy
2021-04-02, 12:43
Tack som fan! Blev riktigt nöjd. Dom är 8,5" breda med ET45 fram och ET35 bak.

Peter-C
2021-04-02, 13:49
Okay, då hade jag fel på bägge men rätt medelvärde :D:D.

vfr
2021-04-02, 16:17
Bytt frambromsarna på Golfen. En glidpinne som var runddragen sedan tidigare och fick ersättas med en ny. Bilen klar för körning en ny sommar.

candyweiss
2021-04-02, 21:54
Tack som fan! Blev riktigt nöjd. Dom är 8,5" breda med ET45 fram och ET35 bak.
Är anledningen att man tar olika ET för att det tar i någonstans annars, förmodligen fram?

walkmann
2021-04-03, 07:36
El att det är snyggare när fälgen sitter lite längre ut bak..

candyweiss
2021-04-03, 12:05
Men det borde väl vara enklare att göra det med spacers? Så har man likadana fälgar runtom och kan skifta mellan fram/bak för jämnt slitage av däcken. Fast då får man ju ha olika långa hjulbultar. Men förmodligen skiter man i det praktiska eller ekonomiska :D

cheba
2021-04-03, 13:01
Bytt frambromsarna på Golfen. En glidpinne som var runddragen sedan tidigare och fick ersättas med en ny. Bilen klar för körning en ny sommar.

Jag plockade också ner mina frambromsar och bytte skivor och belägg i samband med bytet till sommardäck nyligen.

Glidpinnarna har jag dock aldrig haft problem med, kan dom ha varit för hårt dragna på din bil om en blivit runddragen? De ska dras med 30Nm, dvs. inte alltför hårt.

walkmann
2021-04-03, 20:29
Men det borde väl vara enklare att göra det med spacers? Så har man likadana fälgar runtom och kan skifta mellan fram/bak för jämnt slitage av däcken. Fast då får man ju ha olika långa hjulbultar. Men förmodligen skiter man i det praktiska eller ekonomiska :D


ja absolut!
kör själv med spacers, bredare bak...o likadana fälgar runt om:D

vfr
2021-04-03, 21:59
Jag plockade också ner mina frambromsar och bytte skivor och belägg i samband med bytet till sommardäck nyligen.

Glidpinnarna har jag dock aldrig haft problem med, kan dom ha varit för hårt dragna på din bil om en blivit runddragen? De ska dras med 30Nm, dvs. inte alltför hårt.

Kanske det. Kommer inte ihåg om jag själv bytte till HP2000-klossarna sist. Nu är det löst iallafall.

Sorealis Psy
2021-04-04, 09:41
Men det borde väl vara enklare att göra det med spacers? Så har man likadana fälgar runtom och kan skifta mellan fram/bak för jämnt slitage av däcken. Fast då får man ju ha olika långa hjulbultar. Men förmodligen skiter man i det praktiska eller ekonomiska :D

Visst är det så, men personligen vill jag ha mina fälgar bultade direkt i navet. Sedan bör det slita jämnt runt om (beroende på körning och drivning självklart) annars är något galet. Sen är vi ju alla olika men jag köper bara fälgar en gång.

candyweiss
2021-04-04, 12:33
Du har väl iofs permanent fyrhjulsdrift på din R så den sliter kanske mer jämnt? Min Tiguan sliter betydligt mer fram vid aktivare körning, men den driver ju bara 5% på bakhjulen.

Nille1
2021-04-05, 22:55
Avslutade Påskhelgen med att ge ”hustruns pendlarbil” lite vårglans.

12638


https://youtu.be/Xri74LDdKeE

candyweiss
2021-04-08, 17:46
Servat bilen på Mekonomen, 2200:- :) Garanterat >50% billigare än VAG.

walkmann
2021-04-08, 20:12
Skruvat dit ebc-skivor samt greenstuffbelägg runt om :cool:
12644

candyweiss
2021-04-08, 21:57
Servat bilen på Mekonomen, 2200:- :) Garanterat >50% billigare än VAG.
Skrev helt fel, >100% skulle det vara, och jag hade även fri lånebil.

a128
2021-04-22, 23:20
Idag har min passerat 20.000mil
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3f8rUN122Siy2GDtw55eahEaZ9SWB68m7KL8M0zpf1GrED4wpD BYiV08aorGltZfMBqnCFhehqZxcbJmDR4J2GIUv0nwNlGBPFKz LMiq98whRl5LqRKvXfz12QsfOXIh3aKqnq2pc6Yc-goi086Rnp9=w1257-h942-no?authuser=0
detta hände mellan Östersund och Bollnäs

sturebyking
2021-04-23, 19:42
Har milen gått hyffsat problem fritt? Min Passat tdi 2015 börjar närma sig 6000mil så sakteliga då den mest står nu ( nyvaxad, nyinsmord skinnklädsel)vid hemmajobb och inga Italien resor.

a128
2021-04-23, 20:01
Det ända som tvingat mig att stanna är en Punktering som jag inte fixade i tid och fick lägga på fuskreserven

jag har kört 18.000mil med den, med samma kamkedja, samma tändspolar etc.
men jag har bytt skivor och klossar runt om, stötdämpare bak, bakre länkarmsbussningar fram
fixat styrväxeln enligt denna artikel:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25212-Felkoder-styrv%E4xel-Golf-VI&highlight=styrv%E4xel
byte av kylaren för laddluften:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26177-L%E4ckande-laddluftkylare-Tsi122
men även 2st framvagnsinställningar, köpte bilen dec-2012

det som bör fixas är att byta drivremmen till generatorn, samt att dämparna fram är lite fuktiga runt stången

walkmann
2021-04-23, 20:09
Första besiktningen, med blanka papper o beröm för en mkt fin bil:o

AndySwede
2021-04-24, 20:10
Inte gjort så mycket annat än att hämta den. 70 mil ToR 😊

12685

Nille1
2021-04-24, 21:22
✔️ Veckotvätten utförd. 12687

Sorealis Psy
2021-05-21, 10:32
12756

(pissig bild)

Sorealis Psy
2021-08-01, 20:20
Nya dämpare monterade.12911

- - - Uppdaterad - - -

Och ett nytt Insug.12912

candyweiss
2021-08-01, 20:58
Är original dämpare dåliga, eller Öhlins är så pass mycket bättre :)

Sorealis Psy
2021-08-01, 21:33
Hahaha det är inga Öhlins, är ingen bankman :)

OE dämparna duger bra men efter jag monterade sänkningsfjädrar så har det varit jävligt stötigt i fram, studsat i stolen
vid ojämnt väglag, men nu är det mycket mer stabilt!

walkmann
2021-08-02, 20:06
12756

(pissig bild)
Snyggt!

- - - Uppdaterad - - -

Finns inget liknande insug till diesel? Hittar inget någonstans…vill ha lite fräckare ljud:cool:

Sorealis Psy
2021-08-03, 17:23
Tackar :)

Nej, lurigt till Diesel, du får byta in till en Bensinare så kan du välja och vraka sen :)

CekariYH
2021-08-08, 03:56
Ni har så kul med era bilar, så lite avis är jag, men "kan" inte leka allt för mycket med en leasingbil, kan ju kosta skjortan när den ska tillbaka :-)

Vill så gärna ha extraljus på min T-Roc, men skulle kosta 14k+ hos WV, och antagligen skulle dom även höja månadshyran med en tusing.

Finns det nått annat sätt att få dit några skapliga LED strålkastare utan att blanda in WV och som går att återställa sedan?

CekariYH
2021-08-09, 21:41
Nähepp, troligen inte :-)

cheba
2021-08-10, 17:51
Bytt bromsbelägg bak på Polon. Beställde ju nya bromsbelägg till framaxeln i vintras, och eftersom bakbeläggen inte är särskilt dyra passade jag på att beställa bakre belägg samtidigt. Har dock inte haft bråttom att byta bak eftersom originalbeläggen hade flera millimeter kvar. Men nu under semestern tog jag tag i det, så nu har jag matchande belägg både fram och bak (Cosworth Streetmaster).

12918

När skruvtving och nyckeln till vinkelslipen kommer fram, då vet en erfaren VW ägare vad det handlar om. Har man inte sett till att skaffa det rätta verktyget så får knogarna lida... det lär bli minst ett par svordomar per millimeter inkörd kolv.

12919

CekariYH
2021-08-13, 03:09
Äntligen fått mitt armstöd för vänsterarmen... fan så skönt att kunna vila armen ibland och ändå hålla i ratten, rymmer även en liten fickplunta om man så vill ;-)
12926

... och så kom jag äntligen under halvlitern under ca 2,5h med 70-80 sträckor...
12927

candyweiss
2021-08-13, 05:52
Fantastiskt att ett armstöd kan sänka bränsleförbrukningen :)

NissePisse
2021-08-13, 08:58
Vad är det för motor?

Pelk
2021-08-13, 09:21
Vad är det för motor?

T-Roc 150 DSG (1.5 CL BT110 TSID7F) [emoji4]


Skickat från min iPad med Tapatalk

AndySwede
2021-08-13, 10:41
Fantastiskt att ett armstöd kan sänka bränsleförbrukningen :)
Ha ha ;)

CekariYH
2021-08-13, 12:58
Fantastiskt att ett armstöd kan sänka bränsleförbrukningen :)

Gjorde ju så att jag sluta sick-sacka över vägarna :p

outrunner
2021-08-13, 15:37
Du har väl lane assist...;)

CekariYH
2021-08-13, 15:39
Haha, japp, men inte mycket målat på dom småvägar jag oftast kör :-)

J.L
2021-08-17, 17:22
Äntligen fått mitt armstöd för vänsterarmen...

Oh, vart har du skaffat det?
Sitter ofta med vänsterarmen där och får ont i armbågen, särskilt när vi dragit husvagn till Kroatien.

Skruvat fast?

CekariYH
2021-08-17, 17:29
Oh, vart har du skaffat det?
Sitter ofta med vänsterarmen där och får ont i armbågen, särskilt när vi dragit husvagn till Kroatien.

Skruvat fast?

Gamiro, men tar fasligt lång tid att anlända, tejpa min med dubbelhäftande tejp, men inte tillräckligt bra, så har fått beställa ett nytt :-)

candyweiss
2021-08-17, 17:59
Detta? https://gamiroshop.se/products/p0313?_pos=2&_sid=5c5a464f4&_ss=r
Blir det bättre av att byta det mot ett nytt? Kanske även ännu lägre bränsleförbrukning :D

candyweiss
2021-08-17, 18:22
Här är en annan enklare variant, 133:- inkl frakt. https://www.amazon.se/Almabner-kn%C3%A4skydd-armst%C3%B6d-bild%C3%B6rren-storlek/dp/B08612M81H/ref=sr_1_8?dchild=1&keywords=armst%C3%B6d%2Bbil&qid=1629217118&sr=8-8&th=1

matsola
2021-08-17, 21:34
Roade mig med att krossa backspegeln på Golfen… [emoji2359]Crap..[emoji90]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210817/bdad00cf9872ca8880c5be793cfb7a85.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

matsola
2021-08-17, 21:36
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210817/428a7663a695252695f062912292a394.jpg
Ramen. Glaset. Blinkers och kåpan behövs ny.
Sen verkade fästet sitta snett med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

CekariYH
2021-08-18, 00:46
Detta? https://gamiroshop.se/products/p0313?_pos=2&_sid=5c5a464f4&_ss=r
Blir det bättre av att byta det mot ett nytt? Kanske även ännu lägre bränsleförbrukning :D

Japp och nope... ;-)

Mitt första trilla ur bilen under nån fotorunda utan att jag märkte det...

- - - Uppdaterad - - -


Här är en annan enklare variant, 133:- inkl frakt. https://www.amazon.se/Almabner-kn%C3%A4skydd-armst%C3%B6d-bild%C3%B6rren-storlek/dp/B08612M81H/ref=sr_1_8?dchild=1&keywords=armst%C3%B6d%2Bbil&qid=1629217118&sr=8-8&th=1

Nej detta är inte tillräckligt högt för att stödja vänsterarmen på en T-Roc om man nu inte vill luta hela kroppen :-)

CekariYH
2021-08-18, 00:52
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210817/428a7663a695252695f062912292a394.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Oops... kostar väl multum att ersätta antar jag?

matsola
2021-08-18, 08:13
Räknade snabbt ut att det översteg självrisken på 3000:- så det är bara att lämna in. Tur dörren klarade sig. Slarvpelle… men det är första skadan på typ 20 år så det får jag vara nöjd med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peter-C
2021-11-10, 18:29
Idag åkte vinterhjulen på Alltracken.
Dock valde jag att ta Leon Cupra hjulen, 235/35 19" dubbfria, som ej används till Cupran (OEM fälgar, kör ej på vintern med den numera).
Alltracken ska få åka till Österrike i vinter, då får man ej ha dubb.

Et 40 -Passar ganska bra. Har nog bara kört 400 mil med dem på sedan Cupran var ny.

13092

13093

Lite udda att man går ner i profil samt upp i diameter på vinterhjulen men jag har ju dem redan i min ägo så det får gå.

a128
2021-11-10, 21:11
Österrike är väl ingen hit med munskudd, covid19-pass etc.

vfr
2021-11-10, 21:39
Peter, du får sänka Alltracken. Den ser lite hög ut... ;)

Peter-C
2021-11-10, 22:00
Österrike är väl ingen hit med munskudd, covid19-pass etc.

Nja, kanske inte just nu men jag hoppas att det rättar till sig.

Dock var vi med bil i Sydtyskland för 2 veckor sedan i 8 dgr. Covid-19 pass på restauranger, munskydd inomhus osv. Helt OK för min del. 102 oktan Aralbensin för över 2 eur/litern inte så OK, med Cupran dricker inte så mycket ;).


Peter, du får sänka Alltracken. Den ser lite hög ut... ;)

:D:D... Det blir inget med det, bra med markfrigång på en sådan bil.

J.L
2021-11-17, 21:47
Bytt Sharanen mot en Caravelle, tog emot, men trivs nu riktigt bra.
Otrolig dragbil.
Monterat Vool ledramper i nedre grillen i Måndags.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211117/7077845b92e01d62872543d1dfdd73c8.jpg

Skickat från min BE2013 via Tapatalk

walkmann
2021-11-18, 20:16
Stiligt ekipage..hyfsat långt ;)

a128
2021-11-19, 15:24
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVdHT0gHinLN8F0U2kFjehkAXtCXNOrumtsnrKX0AY_dKdpa AAYBuRuQgnVSbxC1GN-DCRBGpBoze8o7flrhxdUFjhaBKxdpSmSu7gBVyZvHO4AdRLc_j SnD5F_EvzixsgDvljkJyugjR57IO28Vl-B=w1257-h942-no?authuser=0med olja från bilens hemland Tyskland, Oljefilter från Frankrike

Ny växelspaksknopp:https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXOZsikIFgkV57UMC2S52OEev4DRSs-rGmRoQ-Fr6tI-wZqfOEL5wSDqL59CmrJbZGFfLhSwb8XB-M-eove1mjhWveGEEyD9z650u0KZzQutSJg7KpItoS9D98c1hqkYV U0o2Fu8AUBw7IaAZF8taMR=w1257-h942-no?authuser=0 från AHW-Shop

så här blev resultatet:https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVzaD5levHE4VSiY2QOOtUqdim6L3JB05FgHN4mwTGBBYkHa 0hIpsAD-VprELLyh0Bu-5aTf0wwakMEEhq0NFHtpbG6VWcD3kodaVN87axdfZ0VTSwh3Fz odO08253D_5Kc6lH3nuGEuxuWprSr6AIM=w1257-h942-no?authuser=0

den gamla knoppen:
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLVt3VA5YjVNRENfwZXxvNNBd6oXytW2T38k3QbcY_VNPmBzy M5uqjYL6rIWcasELmnsazZ4CQ6IbmYU4WgHp4m-Qq3jnkLzzF1AwUYl2JsJf2nnWaLFyLzx15opSu37r7513DHFkL IbgAL-iQzjIeNU=w1257-h942-no?authuser=0

walkmann
2021-12-02, 08:52
Inte så mkt för min vw kanske men la en beställning på ny bil..en Skoda denna gång, är ju typ samma;)
vw var inget alternativ denna gång då id4 är så jäkla ful.
så blev en Enyaq IV80x, fyrhjulsdrift, all lulllull med panorama, crystal Face mm. I färgen graphite grey :o
13109

poboq
2021-12-03, 15:25
Bytt från customiserade tygmattor till gummi nu när snön ligger djup…inget stort jobb men viktigt…13110

candyweiss
2021-12-03, 16:08
Ingen bild när du lagt i gummimattorna?

AndySwede
2021-12-13, 16:03
Lämnat in bilen på verkstad. Min Touareg har genomgått den berömda AdBlue döden. En kass konstruktion för förvärmningen av vätskan är världskänd att gå sönder på ganska nya bilar, precis som injektorn som sprutar in urean i avgaserna. Min har gått 9900 mil och är snart 5 år gammal. I många länder har generalagenten stått för kostnaden, så inte här, jag får hoppas att det kan gå på maskinskadan eftersom det handlar om avgasreningen. Tyvärr går det inte att köra långt med detta fel, som med alla AdBlueproblem räknar milen ner till bilen inte går att starta längre. Tills det är löst kostar reparationen 12 lakan. God jul liksom.

Naturligtvis har jag felsökt och åtgärden är inte svårt att göra själv - förutsatt att man har en lyft och ett garage. Jag saknar båda.

J.L
2021-12-13, 19:46
kostar reparationen 12 lakan

Ouch...

Premis
2021-12-13, 20:03
Tittade till den i garaget. Bytte garage ifrån länga nyss till ett litet krypin under ett av husen i BRFen.
Noterade att det satt ett jättestort element där inne så nu är det väl runt 15-18C i garaget och bilen tror fortfarande att det är sommar.

Nu vet jag varför uppvärmingen kostat så mycket i föreningen :). Bra prioritering ändå.

AndySwede
2021-12-14, 09:50
Ouch...
Jupp. Fick dock besked att maskinskadan kliver in så jag kommer undan med en självrisk på "bara" 5 lakan. Bättre än 12 men va f....

vfr
2021-12-14, 11:15
Usch då! Skönt att försäkringen tog en stor del iaf. Vad är det som händer vid "AdBlue death" egentligen?

Marcus
2021-12-14, 14:33
En kass konstruktion för förvärmningen av vätskan är världskänd att gå sönder på ganska nya bilar, precis som injektorn som sprutar in urean i avgaserna.

Måste vara särskilt vanligt på Volvo-bilar? Förra skidsäsongen med temperaturer runt -30 stötte jag på flera Volvo diesel med "frusen" SCR.

AndySwede
2021-12-14, 14:59
Usch då! Skönt att försäkringen tog en stor del iaf. Vad är det som händer vid "AdBlue death" egentligen?
Alla fel i systemet resulterar i att det sätter en begränsad körsträcka på 1000km i VAG bilar, sedan går bilen inte att starta. Samma gäller om du kör slut på additivet - det är bogsering till verkstad som gäller trots att bilen egentligen är fullt körbar, med undantaget att man just då inte uppfyller Euro6 kravet på avgasrening. Vi lär väl se mer sånt här i takt med att avgaskraven hela tiden skärps och nya oprövade tekniska lösningar måste fram.

Vanliga fel är givarfel att bilen inte känner av att du fyllt på additivet. Fel på förvärmningen i adbluetanken. Slangar och kopplingar som fryser sönder. Fel på dysan som sprutar in additivet i avgassystemet. För mig uppstod problemet när det blev -16 i huvudstaden.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190215/dieselbilar-med-adblue-far-stora-problem-vid-strang-kyla/

Marcus
2021-12-14, 15:08
Alla fel i systemet resulterar i att det sätter en begränsad körsträcka på 1000km i VAG bilar, sedan går bilen inte att starta.

Enligt din länk verkar det vara betydligt hårdare dom om man kör en Volvo, en Volvo stannar efter 50 km... Kan förklara alla SCR-frusna Volvo diesel jag såg och hörde talas om förra vintersäsongen i fjällvärlden...

AndySwede
2021-12-15, 10:21
Så. Bilen hemma igen, 5000kr självrisk på maskinskadeförsäkringen.
Lite intressant, jag är sällan på verkstad så har inte jättebra koll, men blev positivt överraskad av att det satt en liten kondom på växelknoppen för att inte smutsa ned den av skitiga mekanikerhänder!

Crille82
2021-12-15, 11:31
Du brukar dock ofta påpeka vad värdelöst det är på märkesverkstäder ;)

AndySwede
2021-12-15, 11:55
Exakt, och mycket välförtjänt så. Därför ville jag lyfta fram ett gott exempel. Tilläggas ska att jag denna gång hade bilen hos en betydligt mindre kedja ÅF med auktoriserad verkstad. Det kanske gjorde skillnaden?

Parpan
2021-12-15, 12:17
Bytte styrenhet för adblue systemet för någon vecka sedan på våran tiguan -17.
Larmade då för uppvärmningselement.
Gick som tur va på avgasgarantin, 5år eller 8000mil.
Fick också höra att detta var vanligt förekommande på den lokala verkstaden, men det höll inte vw-verkstaden med om..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Crille82
2021-12-15, 12:57
Frågan är väl hur man definierar "vanligt förekommande"? Av alla hundratusentals bilar med AdBlue-system, är det en på tio, en på hundra eller en på tusen som drabbas av problem?

Sen är väl frågan hur insatt och kunnig personen man frågar är. -Ja, vi har har att göra med ett antal bilar med problem på systemet, men samtidigt rullar det igenom tusentals per år.

AndySwede
2021-12-15, 15:20
Oaktat det så kan inte detta fel betraktas som en slitagedel tycker jag. Det borde vara samma livslängd på detta som andra delar i avgasreningssystemet. DPF t ex. Det finns ju ingenting man kan göra för att påverka slitaget på AdBluegrejen liksom.

Crille82
2021-12-15, 15:32
Nej, det är ingen slitagedel eller något man direkt kan påverka. Då hade det inte gått på maskinskadeförsäkringen, som är till för just den här typen av fel.

AndySwede
2021-12-15, 20:35
Nja i alla fall lite sant. Motor, växellåda, haldex med mera ska ju underhållas, och omfattas av maskinskadedelen. Det finns inget underhåll att göra på SCR enligt tillverkarens anvisningar. Där gäller väl garantin i 5 år (?) eller 8000 mil. Sedan tar möjligen försäkringen över, beroende på vilket skydd man har.

AndySwede
2021-12-23, 09:27
Min Touareg har fått en julklapp! Tycker den är oroväckande svag vid minusgrader och batteriet är original får jag förmoda från 2017. När det var -16 i huvudstaden fick jag ett antal felkoder relaterat till låg batterispänning.

Knappt 2400kr från Batterionline levererat till min ytterdörr med UPS måste jag säga är helt ok. Finverkstaden med glasfasaden tyckte 4500kr var ett bra pris, och ville ha ytterligare 1500kr för bytet. Lite jobb är det eftersom förarstolen behöver lossas men va f... och behöver inte kodas in om man monterar samma som sitter. Men nu kan jag ju koda in det själv om jag vill uppdatera serienumret i modulen.
13127

vfr
2021-12-23, 10:25
Silver dynamics? Sådana har jag kört med i många år nu på flera bilar och inte blivit beskiven ännu...

AndySwede
2021-12-23, 10:49
Precis, gjorde lite research innan köp och detta verkar många väldigt nöjda med.
Finns ett större till Touareg med V8 och 105Ah och 950A i startström, men är också fysiskt några cm längre. Hade gärna köpt det men vågade inte chansa när jag köpt på nätet. Bökigt med retur. Högst troligt är utrymmet under stolen helt identiskt i min V6 men det är lite jobbigt om anslutningskablarna är exakt anpassade efter respektive batteri.
SILVER dynamic AGM
595901085

Kortkod
G14


ETN
595901085


UK-kod
019AGM


B/L/H
175/353/190 mm


Spänning
12 V


Kapacitet
95 Ah


Kallstartström
850 A

henca
2021-12-23, 12:33
Högst troligt är utrymmet under stolen helt identiskt i min V6 men det är lite jobbigt om anslutningskablarna är exakt anpassade efter respektive batteri.

När du byter batteri får du passa på och kika om ett större batteri skulle få plats, då vet du till nästa gång.

Såhär i vintertid får batterierna ofta jobba lite extra. El-slingor i rutor och backspeglar, el-uppvärmda stolar och inte minst de stackars bilar som har fjärrstyrd bränsledriven parkeringsvärmare. Nyttjar man sådana finesser och bara kör kortare sträckor kan det krävas att man underhållsladdar batteriet med en batteriladdare i bland.

m v h Henrik

vfr
2021-12-23, 14:40
Precis! Och har man sådana förhållanden så är det smidigt med en fast laddkontakt för anslutning av sin C-Tec ellrt vad man nu har. Jag tänkte sätta in en sådan på caben så att det är lätt att ansluta laddare under vintervilan.

candyweiss
2021-12-23, 14:52
Silver dynamics? Sådana har jag kört med i många år nu på flera bilar och inte blivit beskiven ännu...
Kanske lite offtopic? Om man nu har en bil med S/S så ska man kanske inte köpa ett sådant. Så här skriver Varta själv:
Bästa prestandan för väldigt höga energikrav
Är din bil utrustad med ett stort antal funktioner och verktyg? VARTA® Silver Dynamic är det perfekta valet för fordon utan start/stopp-system med väldigt höga energibehov. Silver Dynamic erbjuder överlägsen, kompromisslös startkraft som uppfyller de allra tuffaste energikraven.

Jag själv har svårt att få det att gå ihop :eek:

Ändra: Inser nu att Silver Dynamics även finns som AGM, som är för S/S.

candyweiss
2021-12-23, 15:09
Precis, gjorde lite research innan köp och detta verkar många väldigt nöjda med.
Finns ett större till Touareg med V8 och 105Ah och 950A i startström, men är också fysiskt några cm längre. Hade gärna köpt det men vågade inte chansa när jag köpt på nätet. Bökigt med retur. Högst troligt är utrymmet under stolen helt identiskt i min V6 men det är lite jobbigt om anslutningskablarna är exakt anpassade efter respektive batteri.
SILVER dynamic AGM
595901085



Kortkod
G14


ETN
595901085


UK-kod
019AGM


B/L/H
175/353/190 mm


Spänning
12 V


Kapacitet
95 Ah


Kallstartström
850 A




Enligt Varta ska det större passa. Men det kan man ju inte alltid lita på :D https://www.varta-automotive.se/sv-se/battery-finder?type=pc&year=2017&make=121&model=8607&engine=107860&etn=605+901+095%7C595+901+085%7C&rec_etn=595+901+085%7C&ss_etn=605+901+095%7C595+901+085%7C&literal_search=%7B%22type%22%3A%22Personbil%22%2C% 22year%22%3A%222017%22%2C%22make%22%3A%22VW%22%2C% 22model%22%3A%22TOUAREG+%287P5%2C+7P6%29%22%2C%22e ngine%22%3A%223.0+V6+TDI+%28193+kW+%2F+262+PS%29%2 2%7D

AndySwede
2021-12-23, 15:29
Tack, jag har också läst det där, men passar för Varta är kanske att det har rätt elektrisk spec och möjligen storleken. Men som sagt, det är något större och på alla videos jag sett så är det inte mycket marginal på längden för batterikablarna. Hade jag köpt i butik vore valet enkelt, när en retur är enkel.

Nille1
2021-12-29, 18:51
13142Passade på att spola av ”tjänstepulkan” för att vara rustad på det nya året.

Nille1
2022-01-04, 22:11
13168

Första tvätten utförd.

mangewide
2022-01-04, 22:15
Är alltid underbart! :) Tillgång till bra hall oxå ser jag! :)

Falcor
2022-01-05, 09:47
Sålde Sotkråkan II (Golf 6, TDI 140 GT) i måndags så nu äger jag ingen VW för första gången sen 2002.

candyweiss
2022-01-05, 09:52
Någon annan VW på gång, eller du lämnar helt?

cheba
2022-01-06, 19:15
Enligt Varta ska det större passa. Men det kan man ju inte alltid lita på :D https://www.varta-automotive.se/sv-se/battery-finder?type=pc&year=2017&make=121&model=8607&engine=107860&etn=605+901+095%7C595+901+085%7C&rec_etn=595+901+085%7C&ss_etn=605+901+095%7C595+901+085%7C&literal_search=%7B%22type%22%3A%22Personbil%22%2C% 22year%22%3A%222017%22%2C%22make%22%3A%22VW%22%2C% 22model%22%3A%22TOUAREG+%287P5%2C+7P6%29%22%2C%22e ngine%22%3A%223.0+V6+TDI+%28193+kW+%2F+262+PS%29%2 2%7D

Det stämmer, man kan nog inte riktigt lita på vad den sidan anger. När jag skulle köpa nytt till Polon så använde jag den funktionen och batterierna som Varta föreslog var Blue Dynamic och Silver Dynamic, båda i en storlek mindre än original (några cm kortare). Troligtvis använder andra versioner av Polo sådana mindre batterier (i synnerhet dom som har batteriet framme under huven) men WRC har ett större som dessutom sitter i reservhjulsbaljan.

Det jag gjorde var att köpa ett Silver Dynamic i samma fysiska storlek som original, dvs. en storlek större än vad Vartas sökfunktion föreslog.

Nille1
2022-01-26, 23:26
Lite småpyssel, monterat ”stänkskydd” och lackförseglat fälgarna på den Svarte.

https://youtu.be/1Y3v53cl9OE

mangewide
2022-01-27, 08:20
Nice!, lika stänkskydd som mig!. De funkar faktiskt helt ok!, och skadat lätt att montera

Nille1
2022-01-27, 17:49
Ja, fick idén när jag såg dig montera. På min svarta syns dom knappt.

mangewide
2022-01-27, 18:35
Nej verkligen inte, smälter in fint! :).

walkmann
2022-01-29, 18:23
Sålt dieselbrännaren ;)

vfr
2022-01-29, 18:39
Blir det något nytt nu?

Peter-C
2022-01-29, 22:01
Blir det något nytt nu?

Tror det är "VW:n" i genvägen nedan ;).

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25739-Vad-har-ni-gjort-med-er-Volkswagen-idag&p=263722&viewfull=1#post263722

walkmann
2022-01-30, 07:43
Tror det är "VW:n" i genvägen nedan ;).

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25739-Vad-har-ni-gjort-med-er-Volkswagen-idag&p=263722&viewfull=1#post263722

stämmer fint, väntar på en Enyaq ;)
står billös just nu..fick ett så bra bud på bilen som jag inte kunde tacka nej till.
hämtar ut en lånebil i veckan jag får ha tills nya kommer.

walkmann
2022-02-05, 07:52
Blev ingen Enyaq, då Skoda ej kan leverera just nu. Problem med komponenter till bla area view.
Dom hade ingen aning när bilen ens skulle sättas i produktion, så rev avtalet o köpte en annan bil..
hoppas jag får hänga här ändå :cool:

Peter-C
2022-02-05, 08:36
Javisst får du det! Synd för Skoda Enyaq har en mycket lyckad design! Du får väl avge rapport när du nyttjat den nya ett tag ;).

vfr
2022-02-05, 09:19
Svårt att gissa fabrikat på den nya med tanke på din avatar. Vad blev det? En TMY?

När får du den?

Amazonas
2022-02-05, 10:23
Länge sen man skrev här... En VW har man dock kvar än så länge och den fick sig en tvätt idag.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/66f50c5c0a2ae6d889793a87385ce2b0.jpg

Men blivit otrogen VAG för första gången på 20 år och skaffat en liten italienska att pilla med [emoji51]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/c6a20e4f5367a6f527ab1727107540b4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/6e6529fa2f68f9408d88bdde95804996.jpg

candyweiss
2022-02-05, 10:47
Blev ingen Enyaq, då Skoda ej kan leverera just nu. Problem med komponenter till bla area view.
Dom hade ingen aning när bilen ens skulle sättas i produktion, så rev avtalet o köpte en annan bil..
hoppas jag får hänga här ändå :cool:
Visst får du det :)
https://www.reddit.com/r/cars/comments/rshvy0/why_i_sold_my_tesla_model_3_performance_went_back/

AndySwede
2022-02-05, 11:00
Fin! När jag drömmer iväg och okynnessurfar kommer jag ofta in på sökordet Abarth :o

walkmann
2022-02-05, 19:22
Javisst får du det! Synd för Skoda Enyaq har en mycket lyckad design! Du får väl avge rapport när du nyttjat den nya ett tag ;).

ja trist, den är riktigt snygg i mitt tycke..men att börja plocka bort saker på sin beställning för att kanske få en bil känns inte aktuellt.
absolut!;)

- - - Uppdaterad - - -


Svårt att gissa fabrikat på den nya med tanke på din avatar. Vad blev det? En TMY?

När får du den?
Eller hur ;)
en M3 LR 440hk AWD..helt annat i jämförelse med Enyaq..körde en o blev faktiskt mkt positivt överraskad.
planerad till maj..så vi får väl se, dom brukar inte vara sena..snarare tvärtom :)

pudas
2022-02-06, 16:49
Länge sen man skrev här... En VW har man dock kvar än så länge och den fick sig en tvätt idag.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/66f50c5c0a2ae6d889793a87385ce2b0.jpg

Men blivit otrogen VAG för första gången på 20 år och skaffat en liten italienska att pilla med [emoji51]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/c6a20e4f5367a6f527ab1727107540b4.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220205/6e6529fa2f68f9408d88bdde95804996.jpg

En liten Italienare!! Kan det vara en Abrtarth månne? Helt klart har VW tappat stinget när det gäller balla bilar!
Det är ju liksom inte bara HK/NM 0-100 som gör en bil rolig! Själv kör jag Mini Cooper S när det är stil och finess som räknas!
Det sista som traktorn på gården, Golf 5a fått i omsorg är 5 liter av Biltemas härliga Spritdoftande spolarvätska!!

Amazonas
2022-02-06, 17:10
En liten Italienare!! Kan det vara en Abrtarth månne? Helt klart har VW tappat stinget när det gäller balla bilar!
Det är ju liksom inte bara HK/NM 0-100 som gör en bil rolig! Själv kör jag Mini Cooper S när det är stil och finess som räknas!

Yes, en Abarth 595 Competizione som fått lite kul under huven, bör ligga runt 220+ hk. Stil kanske den har, men finess vetifan [emoji16] Men den låter rätt ballt och är kul att svänga med. Ska "de-pimpas" lite nu innan man plockar ut den. Gillar inte allt kraffs tidigare ägare satt dit :)
Men passform och kvalitet på grejerna är ju inte riktigt på tysk nivå [emoji6]

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

mangewide
2022-02-06, 19:24
Fyfan va ball!. Körde efter en sådan tävlingsbil förra året på bana. Verkligen en gokart!

Nille1
2022-03-05, 19:06
Dekaltrimmat den svarte idag.
13360

henca
2022-05-13, 20:46
Mössen hade gnagt på spolarlocket till min gamla Golf från 1975. Jag köpte ett nytt eftermarknadslock, det ser inte riktigt original ut, men det blev prydligt ändå.
13506

m v h Henrik