Visa fullständig version : Arteon generation 1 2017
AndySwede
2020-06-18, 13:35
Jag gillar verkligen Arteons former. Det här designen som kallas shooting break (finns ju även i t.ex Mercedes utförande) kan jag verkligen vara utan. Usch.
candyweiss
2020-06-18, 14:06
Jag gillar verkligen Arteons former. Det här designen som kallas shooting break (finns ju även i t.ex Mercedes utförande) kan jag verkligen vara utan. Usch.
Visste inte att det hette shooting break, håller med om usch :D
Amazonas
2020-06-18, 14:31
Nä den gör sig inte i varken skogsmulle kostym eller med skåp i bak...
Tror inte det blir ngn vidare succé, bättre de lägger krutet på en riktig R modell så man kan byta upp sig snart :D
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Stafffan
2020-06-18, 15:55
Jag gillar verkligen Arteons former. Det här designen som kallas shooting break (finns ju även i t.ex Mercedes utförande) kan jag verkligen vara utan. Usch.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200618/a729af7dede7d722c5c5a60dd8870093.jpg
Jag gillar också Arteons former! har haft min i drygt två år nu och det är den bästa, snyggaste och skönaste bil jag nånsin har haft. Men nu kör jag inte lika mycket och ska byta till nåt mindre och billigare, tyvärr. Blir troligen en Golf Sportscombi snart.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visste inte att det hette shooting break, håller med om usch :D
Egentligen heter det väl shooting brake ;)
Från wiki.... Transport som avser objekt relaterat till jakt.
Shooting-brake is a car body style which originated in the 1890s as a horse-drawn wagon used to transport shooting parties with their equipment and game.[1]
The first automotive shooting brakes were manufactured in the early 1900s in the United Kingdom. The vehicle style became popular in England during the 1920s and 1930s, and was produced by vehicle manufacturers or as conversions by coachbuilders. The term was used in Britain interchangeably with*estate car*from the 1930s but has not been in general use for many years and has been more or less superseded by the latter term.[2][3][4][5][6]
Since the 1960s, the term has evolved, describing cars combining elements of both station wagon and coupé body styles, with or without reference to the historical usage for shooting parties.[7]During the 1960s and early 1970s, several high-end European manufacturers produced two-door shooting brake versions of their sports cars. Following a hiatus from the mid 1970s until the early 2010s, the shooting-brake body style entered a resurgence.
I alla fall handlar det om en VW Variant som det heter på VW språk.
Sportscombi eller Shooting brake ....nymodigheter :D:D.
/Peter
Det finns ju en karosstyp som heter shooting brake men Arteon är ingen sån. Inte heller kombiversionen av Mercedes CLA trots att dom själva kallar det för shooting brake, bara ett marknadsföringstrick.
En shooting brake anses ju generellt vara en bil med kombi/halvkombibakdel (upprätt bakruta) men där hela "överbyggnaden" är förskjuten bakåt jämfört med en vanlig kombi/halvkombi. Volvo 1800ES och Aston Martin DB5 Shooting Brake är väl praktexempel på detta, sen finns även de modernare BMW E36/8 (dvs. plåttaksversionen av Z3, "clownskon"), Ferrari FF och Volvo Concept Estate.
Att just denna karosstyp kallas shooting brake, kommer från att i bilens tidiga år byggdes personbilar ofta om för att ge mer lastutrymme motsvarande de gamla hästdragna vagnarna som kallades just shooting brake. På den tiden hade de flesta bilar lång "nos" och när man då gav bilen "shooting brake"-behandlingen (byggde på ett stort skåp där bak) så blev resultatet en väldigt "baktung" karossform. Detta är i allafall den förklaringen jag läst/hört.
Det finns väl inget som säger att en shooting brake inte får ha bakdörrar men på dagens kompakta bilar får man helt enkelt inte plats med bakdörrar om man förskjuter "överbyggnaden" bakåt. Så jag har personligen svårt att komma på en modern bil med bakdörrar som skulle räknas som shooting brake enligt mig. Det skulle vara Mercedes CLS Shooting Brake i så fall, den har ju längsställd motor och därmed lite längre nos, men den är ett gränsfall enligt mig. Men på CLA och Arteon (liksom de flesta bilar med tvärställd motor) så når ju framdörren nästan fram till främre hjulhuset så de har inte alls de "baktunga" proportionerna som är typiskt för en shooting brake.
Amazonas
2020-06-24, 00:32
Jävlar, vart ju rätt snygg som R. Dags att krossa spargrisen snart igen då :D
https://youtu.be/c3XDjOe79d0
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Amazonas
2020-06-24, 07:34
Lägger in lite bilder också om man inte orkar kolla filmen :)
Gör sig helt klart bättre i R kostym, trevligare utan all den nedre kromen och med svart nederdel av grillen. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/9ef3f549beec00f93d8ac1ec5f43bf92.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/e7c5c919ee8deafe6e2f07467c511b03.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/de0b6d8e75b4556fdec8410ece0cee86.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/6a6b12f7fd0d0ef8359bec5dedaf3979.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200624/54e5cac52c12c61e211f74c525873ad8.jpg
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
11773
I profil ser den ju ut som en Skoda
AndySwede
2020-06-24, 10:36
Ha ha ja jäklar. Inte för att det är nånting dåligt men imagemässigt kan det väl bara vara o-bra när Arteon vill vara "premium".
En blå Arteon R vore ju inte fel :)
11774
Amazonas
2020-06-24, 14:00
Jäkligt fin den med, får bli ett besök hos min säljare i augusti för offert skulle jag tro :) Dock inte riktigt kompis med uppdateringarna invändigt samt baklysena.
Dock lär ju skatten bli galen första 3 åren...
Annars får man väl uppdatera sin nuvarande med fronten från facelift :D Kollade i Etka och det mesta verkar passa rakt av. Samma krockbalkar etc så infästningar bör va de samma.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Vilken härlig drömbil för den stora resan, Panamera Sport Turismo för folket :D
11844
11845
11846
11847
11848
11849
11850
11852
11851
Hur pass bra är DCC? Jag har 20" på min Tiguan och ångrar valet (utan DCC), alldeles för stötig med sportchassi, men jag byter bil snart. Jobbat ett tag i Tyskland nu med en V90 D4 AWD, även om motorn klarar trafikrytmen så vill man alltid ha mer vrid och effekt.
Amazonas
2020-09-24, 15:55
Man kan ju konstatera att priserna gått upp "lite". Specade nya Shooting Brake som min nuvarande fast med tråkig 200 hk diesel då det inte fanns ngr andra alternativ... https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200924/db7a7d4069adf01fed504e5362eb0e67.jpg
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Stafffan
2020-09-24, 16:05
Jag byggde en Arteon -21 med samma utrustning som fanns med som standard på den jag hade från 2018. Den nya kostar över 600 000. Med 200 hk TDI som sagt.
Skulle ha behållit min...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var väl ganska bra kampanjer våren 2018. Kanske kommer här också, men de kommer knappast ner till de priser som var då...
candyweiss
2020-09-24, 16:38
Jag byggde en Arteon -21 med samma utrustning som fanns med som standard på den jag hade från 2018. Den nya kostar över 600 000. Med 200 hk TDI som sagt.
Skulle ha behållit min...
Var väl ganska bra kampanjer våren 2018. Kanske kommer här också, men de kommer knappast ner till de priser som var då...
Hur mycket kostade era bilar 2018 då?
Stafffan
2020-09-24, 16:52
Om jag minns rätt kostade min GTS R-line ca 470’ i maj 2018.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Amazonas
2020-09-24, 21:05
Hur mycket kostade era bilar 2018 då?Min GTR kosta 487' 2018. Det den inte har är drag, stora radion samt Dynaudio. Plus en skatt på bara 1526 kr [emoji16]
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
AndySwede
2020-09-25, 07:53
Den där Shooting Brake växer på nåt sätt faktiskt, påminner mig om nya Panamera sport turismo. Då kan man ju fundera över att köpa en lätt begagnad Panamera med 400+hk eller betala 674.700kr för en ny Arteon med 200hk motor. Det valet skulle jag säga är solklart, utan vidare frågor.
Då ska man ha klart för sig att Arteon kommer ha ett värde på marknaden om tre år på cirka 300-350tkr och Panameran kommer ha tappat mindre eftersom den redan tagit en smäll som lätt begagnad.
En begagnad Panamera Sport Turismo med ~ 300 hk från ~ 2018 kostar ändå runt 900 000 kr i dagsläget, med helt andra kostnader för drift, service, försäkring osv. Men visst är det lockande. Arteon är i huvudsak tänkt som en mer påkostad fleet car.
Min GTR kosta 487' 2018. Det den inte har är drag, stora radion samt Dynaudio. Plus en skatt på bara 1526 kr [emoji16]
Jag hade nog lite mindre tillval, men har för mig att det var närmare 100' i rabatt från tidigare priser.