handdator

Visa fullständig version : Golf generation 8



Sidor : 1 2 [3] 4 5 6 7

mangewide
2020-10-19, 12:12
Ja men varför kan inte GTI ha 350 hk direkt? Varför bara 245 hk, jag menar den blir ju från åkt av allt möjligt...

Självklart är Golf GTD kraftfull med sina 400 Nm och 200 hk i en C-segmentsmodell. Det måste du ju ändå förstå. Och 400 Nm på framhjulen är inga problem, särskilt inte uppe i hastighet, massor med Passater åker runt med det på framhjulen. Inga som helst problem.

I verkligheten är GTD snabbare än GTE på motorvägen (GTE har temporär max systemeffekt/vridmoment, en kort stund) och framför allt är GTD mer effektiv och behaglig än GTI om man ofta kör motorväg i höga hastigheter (säg normalt höghastighetstempo 180-220 km/h) med accelerationer vid behov.

Jag har ställt samma fråga ett antal gånger nu, men du svarar inte, varför gör du inte det? Varför tror du att det finns en grupp kunder som väljer GTD framför GTI?

Men finns det Verkligen en grupp som väljer GTD framför GTIn?, kan ju inte vara många. Nu med dieseln dåliga rykte och nu inga
statliga rabatter... Har inte alla "miljö/ekonomi" intresserade gått till GTE istället för GTD?!

Så ransonerar iallafall Sverige och tar inte in GTD, tror inte det är så mkt annorlunda andra länder ;)

Diesel försäljningen har ju rasat på alla marknader.....finns väll nån anledning... :)

Sen att GTD skulle var behagligare runt 200?, går den så fort om man inte har 2mil öppen väg...ge mig en film som visar hur den accar i dessa intervall.. :)

Marcus
2020-10-19, 12:40
Gode gud...

Om kunderna på prestanda-Golf stått i det direkta valet och kvalet mellan GTD och GTI kan väl bara de själva berätta, men fakta är att VW erbjuder en dieseldriven prestanda-Golf och en bensindriven prestanda-Golf och har gjort så i några generationer. Bilarna kostar väl ungefär lika i inköpspris och uppenbarligen har det sålts en hel del GTD. Alternativet till en Golf GTD kan lika gärna ha varit en BMW 120d. Eller någon annan dieseldriven "hot-hatch", från konkurrenterna.

Det var länge sedan det fanns några statliga rabatter på dieseldrivna bilar. GTD har aldrig varit en storsäljare i Sverige, vi har för långsam trafik här, annorlunda motorvägssystem och en delvis annan trafikkultur. Hur framgången för GTD i generation 8 blir på de kontinentala huvudmarknaderna återstår väl att se. Självklart kommer GTE att ta marknad, även från GTI. GTD-köparen bryr sig nog inte mer än normalt om miljö.

Nej jag tänker inte ge dig någon film en GTD som håller behaglig marschhastighet 200 km/h, det får du leta fram själv om du är så intresserad av bilen som du tycker är så fel. Jag rekommenderar dig istället att bege dig ut i verkligheten. Kör några tusen mil på Autobahn, Autostrada osv. Låtsas att du är säljaren från Berlin som ska på tjänsteärende till München, det är ~58 mil på A9.

Det är ingen som har sagt att GTD är snabbare någonstans än din GTI eller GTI generation 8. Den är tillräckligt snabb och effektiv. Den är der Langstreckenexpress i Golf-programmet. Men eftersom du kört för lite i Tyskland, på Autobahn, på kontinentala snabba motorvägar som Autostrada (GTD är mycket vanlig i Italien) så kommer du förmodligen aldrig att förstå det här hur mycket vi än diskuterar.

Har du någon gång funderat på varför en massa kunder väljer BMW M550d istället för M550i?

MickeR
2020-10-19, 13:00
Detta är en synnerligen intressant diskussion (alt 2 monologer ;) ).

Iaf, jag har haft många vänner och bekanta som kört GTD. Nu var detta när vi alla var yngre så i detta fallet var det golf 1, 2 och 3 GTD. Gemensamt för alla som körde GTD var att de hade ett yrke där tillgången på diesel var god :cool: och att de var diesel-fantaster.
De ville ha en bil som såg snygg ut, var lite roligare att köra och som gick att köra väldigt ekonomiskt ändå. GTI hade aldrig varit ett alternativ för någon av dem. Men GTD fyllde en funktion som en vanlig Golf GL diesel inte gjorde. Det fanns alltså en klar marknad för GTD. Inte som konkurrent till GTI. Precis som Marcus skriver så är de väldigt olika, både bilarna och kundgrupperna, och de kan existera var för sig utan att vara konkurrenter (eller förstå varandra).

Själv tillhör jag gruppen som aldrig skulle välja en GTD, men det betyder inte att den inte har ett berättigande.

cree
2020-10-19, 16:26
Eftersom jag ägt både en MK7 GTD och en MK7 GTi, så kan jag säga att GTDn går sjukt bra, möjligen kan den uppdaterade diffen på GTIn spela in lite på kurvtagningen men i höga farter märker du knappt skillnad. Bortsett från förbrukningen där GTDn går runt 90 mil på en tank där GTIn som max går 60 mil ;) (det är mina siffror med normal körning och i GTIns fall lättare smekningar på gasen.)

Det är iaf mina fem cent av dessa bilar. ;)

mangewide
2020-10-20, 08:04
Gode gud...

Om kunderna på prestanda-Golf stått i det direkta valet och kvalet mellan GTD och GTI kan väl bara de själva berätta, men fakta är att VW erbjuder en dieseldriven prestanda-Golf och en bensindriven prestanda-Golf och har gjort så i några generationer. Bilarna kostar väl ungefär lika i inköpspris och uppenbarligen har det sålts en hel del GTD. Alternativet till en Golf GTD kan lika gärna ha varit en BMW 120d. Eller någon annan dieseldriven "hot-hatch", från konkurrenterna.

Det var länge sedan det fanns några statliga rabatter på dieseldrivna bilar. GTD har aldrig varit en storsäljare i Sverige, vi har för långsam trafik här, annorlunda motorvägssystem och en delvis annan trafikkultur. Hur framgången för GTD i generation 8 blir på de kontinentala huvudmarknaderna återstår väl att se. Självklart kommer GTE att ta marknad, även från GTI. GTD-köparen bryr sig nog inte mer än normalt om miljö.

Nej jag tänker inte ge dig någon film en GTD som håller behaglig marschhastighet 200 km/h, det får du leta fram själv om du är så intresserad av bilen som du tycker är så fel. Jag rekommenderar dig istället att bege dig ut i verkligheten. Kör några tusen mil på Autobahn, Autostrada osv. Låtsas att du är säljaren från Berlin som ska på tjänsteärende till München, det är ~58 mil på A9.

Det är ingen som har sagt att GTD är snabbare någonstans än din GTI eller GTI generation 8. Den är tillräckligt snabb och effektiv. Den är der Langstreckenexpress i Golf-programmet. Men eftersom du kört för lite i Tyskland, på Autobahn, på kontinentala snabba motorvägar som Autostrada (GTD är mycket vanlig i Italien) så kommer du förmodligen aldrig att förstå det här hur mycket vi än diskuterar.

Har du någon gång funderat på varför en massa kunder väljer BMW M550d istället för M550i?

En sista runt detta ;). Jag har aldrig sagt att en GTD inte är kanon som nöta många mil!. Där är det absolut bäst!, men jag hakar upp mig på att den är ju så slö i dessa 200km/h intervall jag försökt leta upp!. Hade man klämt in en starkare Diesel hade denna varit klockren!

Där har vi ju M550d som den perfekta (brutalt snabb och snål i 200+....inte som GTD.. ) der Langstreckenexpress :)

GTD som är sålda i Sverige är ju som sagt en ekonomisk anledning!, jag har ju själv kört diesel när man harvade 14mil per dag. Då vill man ju slippa hålla på tanka och hålla nere på kostnaden.. :)

Men nu som sagt med nya Skatten, så blir ju GTD inte lika intressant i Sverige och säljs inte längre...

Däremot GTE kommer bli en jäkla hit... vågar knappt säga vilken galen rabatt vi har på dessa på jobbet...Mer än dubbelt mot en GTI eller en GTI kan jag säga.... Sen låg skatt mm...

Så är ju GTE den smartaste att köpa idag. Men allt kan ju inte vara logiskt, man vil ju ha lite kul i livet oxå...därav så har jag avskrivit den...

- - - Uppdaterad - - -


Detta är en synnerligen intressant diskussion (alt 2 monologer ;) ).

Iaf, jag har haft många vänner och bekanta som kört GTD. Nu var detta när vi alla var yngre så i detta fallet var det golf 1, 2 och 3 GTD. Gemensamt för alla som körde GTD var att de hade ett yrke där tillgången på diesel var god :cool: och att de var diesel-fantaster.
De ville ha en bil som såg snygg ut, var lite roligare att köra och som gick att köra väldigt ekonomiskt ändå. GTI hade aldrig varit ett alternativ för någon av dem. Men GTD fyllde en funktion som en vanlig Golf GL diesel inte gjorde. Det fanns alltså en klar marknad för GTD. Inte som konkurrent till GTI. Precis som Marcus skriver så är de väldigt olika, både bilarna och kundgrupperna, och de kan existera var för sig utan att vara konkurrenter (eller förstå varandra).

Själv tillhör jag gruppen som aldrig skulle välja en GTD, men det betyder inte att den inte har ett berättigande.

;)Ja visst blev det roligt...Undra vad bara va alla andra tog vägen!? ;)

Håller med helt!, kan man "komma" över diesel så GTD alla dar i veckan! ;). Sen som sagt långt att pendla klockrent!.

Men som sagt jag vill ha mer pulver :)

mangewide
2020-10-20, 08:08
Eftersom jag ägt både en MK7 GTD och en MK7 GTi, så kan jag säga att GTDn går sjukt bra, möjligen kan den uppdaterade diffen på GTIn spela in lite på kurvtagningen men i höga farter märker du knappt skillnad. Bortsett från förbrukningen där GTDn går runt 90 mil på en tank där GTIn som max går 60 mil ;) (det är mina siffror med normal körning och i GTIns fall lättare smekningar på gasen.)

Det är iaf mina fem cent av dessa bilar. ;)


Jaha intressant!, en som haft båda! :). Kul att du tycker den GTD gick sjukt bra!, men varför gått över på GTI? .:)

mangewide
2020-10-20, 08:23
Verkar som inget kört GTD över 200km/h, finns ju en miljon filmer på GTI/R med typ 4 kassa på GTD...märkligt :confused:

Men Denna skitdåliga!. Där får jag fram 100-200 GTI 16sek GTD 24 sek det är ju hela 30% ich långsammare....:D

https://www.youtube.com/watch?v=IxGNHQ6kNVU&t=49


Automann borde nog köra GTD på Autubahn snart!, den ska bli spännnade!.

Men fan Mk8 GTI går jäkligt här!, betydligt snabbare än min GTI mk7.5 original!.

https://www.youtube.com/watch?v=xhjWwkgqAaI&t=136s


https://www.youtube.com/watch?v=xhjWwkgqAaI&t=136s

Marcus
2020-10-20, 10:47
Jag har aldrig sagt att en GTD inte är kanon som nöta många mil!. Där är det absolut bäst!, men jag hakar upp mig på att den är ju så slö i dessa 200km/h intervall jag försökt leta upp!. Hade man klämt in en starkare Diesel hade denna varit klockren! Där har vi ju M550d som den perfekta (brutalt snabb och snål i 200+....inte som GTD.. ) der Langstreckenexpress :)

GTD som är sålda i Sverige är ju som sagt en ekonomisk anledning!, jag har ju själv kört diesel när man harvade 14mil per dag. Då vill man ju slippa hålla på tanka och hålla nere på kostnaden.. :)

Men nu som sagt med nya Skatten, så blir ju GTD inte lika intressant i Sverige och säljs inte längre...
Håller med helt!, kan man "komma" över diesel så GTD alla dar i veckan! ;). Sen som sagt långt att pendla klockrent!.

1. Golf GTD är absolut inte slö i hastigheter runt 200 km/h, allt beror så klart på vad du jämför med. Det är en snabb bil i höga hastigheter jämfört med "normala" bilar i C-segmentet.
2. Mer effekt hade gett en dyrare bil, på samma sätt som GTI kunde varit ännu snabbare med 350 hk, varför har den inte det?
3. GTD ÄR der Langstreckenexpress - i GOLF-programmet.
4. GTD är snabb och snål, för att vara en C-segmentsbil.
5. GTD aldrig haft Sverige som målmarknad, huvudmarknaderna är Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Spanien, UK.
6. Fordonsskatt, vilken fordonsskatt anser du att GTD skulle få i Sverige? Högre eller lägre än GTI?
7. GTD handlar ingenting om att "komma över diesel billigt", det är en business-bil på sina huvudmarknader. En tjänstebil, förmånsbil, för den som kör snabbt, långt och mycket i tjänsten och privat.
8. Är låg bränsleförbrukning högsta prioritet så väljer man inte GTD, då finns det snålare TDI-modeller.

- - - Uppdaterad - - -


Verkar som inget kört GTD över 200km/h, finns ju en miljon filmer på GTI/R med typ 4 kassa på GTD...märkligt :confused:

Som sagt, GTD är en business-bil, den riktar sig inte till entusiastkunder på samma sätt som GTI och R. Trodde det var uppenbart med tanke på all information jag gett dig de senaste dagarna.

Marcus
2020-10-20, 10:57
Bortsett från förbrukningen där GTDn går runt 90 mil på en tank där GTIn som max går 60 mil ;) (det är mina siffror med normal körning och i GTIns fall lättare smekningar på gasen.)

Och enligt min mening behöver man aldrig ens fundera på bränsleförbrukningen med TDI motorn, man kan köra så hårt det går när man vill och bränsleförbrukningen skenar inte oavsett hur hårdhänt man är. Det är ett smalt förbrukningsfönster. Det är också en skön känsla.

mangewide
2020-10-20, 12:28
Ok en Sista då Marcus ;)

Men du kan inte bara säga att den är snabb utan att säga några tider uppe i fart;).

100-200 på 27.8 sek, det är inte snabbt nånstans om man inte jämför med en vad som helst som inte är en 240 från -79...

Det är ju konstigt långsamt?!...nån som vet varför!?

https://fastestlaps.com/models/vw-golf-gtd-mk-vii

Kolla in tider här så ser ni att jag Hittar "på"... Man kan ju tycka sin bil är snabb, men är ju alltid tider man måste kolla på, annars blir allt ju godtyckligt :)

BMW som du hänvisar för 100-200 på 10sek blankt!. Det är snabbt det! :)

Så GTD med lite lite mer pulver så den inte blir förnedrad av Ren och GTI kan väll inte vara nått problem....den har ju fått låna GT namnet ju...

Marcus
2020-10-20, 12:58
Jag beklagar att du inte förstår. Mycket besynnerligt måste jag säga.

Golf GTD är en snabb bil, jämförelsevis (0-100 km/h 7,1s, v-max 245 km/h), den går utmärkt att marschera 200+ km/h med, utan några som helst problem. Lugnt och behagligt, kraftfullt och effektivt. Jämförelsen är inte med Golf GTI, Golf R, Porsche 911 GT2, BMW M5 eller Audi RS6 - jämförelsen är med normala C-segmentsbilar, den är alltså mer prestanda än Golf 2,0 TDI 150 eller eTSI 150. Jag bryr mig inte om vilka tider du sitter och suktar efter och inte kunderna heller. Har du aldrig ställt dig själv frågan, varför köper kunderna GTD om de nu skulle tycka den var så sjukt långsam? Hallå, verkligheten anropar Magnus?

Jag har inte hänvisat till BMW M550d som en prestandamässig jämförelse med Golf GTD, jag bad dig att reflektera över varför vissa kunder uppenbarligen väljer den (dieselalternativet) framför den snabbare M550i (bensinalternativet) - det var enbart den tanken jag syftade på, inget annat...

Så nej, GTD behöver inte mer effekt, den är perfekt anpassad för ändamålet. I annat fall skulle väl GTI också behöva mer effekt? Varför fjanta runt med 245 hk, varför inte 350 hk direkt, så att den inte blir "förnedrad" av Golf R, BMW M3 osv... Återigen, du måste ju förstå ändamålet, behovet, kundgruppen, tanken med produkten - och det är INTE att vara snabbare än GTI eller R...

Du svarar inte på några frågor, så hyfsat meningslös diskussion. Ge dig ut i den kontinentala verkligheten och se hur bilarna används där, släpp Youtube.

AndySwede
2020-10-20, 14:28
Det kanske uppstått någon tankevurpa i och med att båda heter GToch därför jämförs med GTI som ju är en utpräglad "sportbil" medan GTD är i jämförelsen en "standard" Golf utan sportbilsprestanda, vilket antagligen är meningen. Olika bilar för olika kunder. Så vill man ha lite mer brum brum köper man en... GTI kanske. Eller en R.

Golf har ju funnits med tilläggsnamnet GT, då med sportig interiör och exteriör, men med standardmotorer.

Marcus
2020-10-20, 14:45
GTI är inte en sportbil, men det är en sportig bil. I Golf programmet står GT? för prestanda-Golfar, och det är de alla tre, GTI, GTE och GTD. Sportig styling chassidynamik med goda prestanda, med olika inriktning och fördelar respektive nackdelar.


A grand tourer (GT) is a type of sports car that is designed for high speed and long-distance driving, due to a combination of performance and luxury attributes.

mangewide
2020-10-21, 07:52
Det kanske uppstått någon tankevurpa i och med att båda heter GToch därför jämförs med GTI som ju är en utpräglad "sportbil" medan GTD är i jämförelsen en "standard" Golf utan sportbilsprestanda, vilket antagligen är meningen. Olika bilar för olika kunder. Så vill man ha lite mer brum brum köper man en... GTI kanske. Eller en R.

Golf har ju funnits med tilläggsnamnet GT, då med sportig interiör och exteriör, men med standardmotorer.

Håller men har en även en GT 150tsi i familjen!, den är klockren att pendla med och hyffsat snål. Vi kör den på 0,51 med mkt landsväg. Är lite som en GTD skulle passa in, inte allt för snabb med snål och trevlig bil! :).

Sen att en GTD går på en bra bit över 400 000 ( den är ju tom dyrare än en GTI där den säljs )för en normalt utrustad gör den ännu mindre imponerade än motsvarade C-segment bilar. Men pratade med lite följare från England där GTD säljs mkt mer än GTI och R, är bara pga av skatteskäl som fortfarande finns där.

Sen blir man lurad av en Diesel med 400nm, man kan tycka fan va den går. Sen blir man omswishad av nån 220hk Golf i högre fart. :)..

Stafffan
2020-10-21, 08:29
Sen blir man lurad av en Diesel med 400nm, man kan tycka fan va den går. Sen blir man omswishad av nån 220hk Golf i högre fart. :)..

Vet inte vad du vill få sagt med det här. Jag har själv blivit omkörd av en gammal Skoda Fabia på motorvägen, trots att jag garanterat hade en bil som gick fortare. Men varför ska man alltid hålla full gas?

cree
2020-10-21, 08:32
Jaha intressant!, en som haft båda! :). Kul att du tycker den GTD gick sjukt bra!, men varför gått över på GTI? .:)

Bytet berodde bland annat på att jag bytte tidigt i dieselgatehärvan, så antar att jag blev lite påverkad av allt som hände då.
En annan var att jag hade lite bråttom när jag köpte GTDn så fick inte all utrustning jag hade velat ha. (Köpte en lagerbil, det gör jag aldrig om. Saknade drag, halvskinn, DCC i GTDn då) ;)

Marcus
2020-10-21, 10:42
Sen blir man lurad av en Diesel med 400nm, man kan tycka fan va den går. Sen blir man omswishad av nån 220hk Golf i högre fart. :)..

Det här indikerar väl om något att GTD vänder till en mognare publik, vilket också anförs i Volkswagens marknadsföring. GTD beskrivs där som mer nertonad, decent, understated. Vilket valet av accentfärger också bekräftar. GTD flyger mer under radarn. Den riktar sig alltså inte i första hand till rally-Kalle eller race-Putte som tvångsmässigt måste mäta accelerationstider och jämföra med andra. GTD är till stor del en roligare tjänstebil, långsfärdsexpressen i Golf-programmet. För business kunden som kör långt, snabbt och länge. Men som av olika skäl inte vill ha en större bil som Passat. Som vill färdas med sportig chassidynamik och kraftfull prestanda, kanske på tyska Autobahn i marschhastigheter mellan 160-220 km/h där den starka TDI-motorn gör färden avspänd och effektiv.

AndySwede
2020-10-21, 10:50
Det där ser ju ut som något Volkswagen Group Sverige AB skulle kunna skriva i sin marknadsföring Marcus :)
Om GTD hade sålts i Sverige.

Marcus
2020-10-21, 11:16
AndySwede: förstår man inte produkten så blir förväntningarna fel.

Marcus
2020-10-21, 11:41
...medan GTD är i jämförelsen en "standard" Golf utan sportbilsprestanda, vilket antagligen är meningen.

Som sagt, ingen Golf är en sportbil, men det finns sportiga Golfar med höga prestanda. Vore intressant att se din definition av "sportbilsprestanda", GTD:s topphastighet 245 km/h är mer än de flesta bilar på marknaden mäktar med och på samma nivå som Golf GTI generation 6 och 7, generation 8 endast 5 km/h snabbare, är det dessa 5 km som utgör skillnaden? 245 km/h är inte standardprestanda, anser jag. GTE blir låååångt efter. Acceleration 0-100 km/h ~1 s skillnad mellan GTI 8 och GTD 8, samtidigt som GTD accelerar mycket snabbare 0-100 km/h än vanliga C-segmentsbilar på marknaden och ungefär lika snabbt som GTI generation 6 och 0,5 s långsammare än GTI generation 7... En definition vore spännande att ta del av :) Inte för att det spelar någon roll för någonting...

AndySwede
2020-10-21, 12:06
Jag använde citattecken i samband med begreppet sportbil för att markera en liknelse eller betydelse liknande med sportbil, och således inte med avsikten att påstå att det är en sportbil. Om det finns någonting du ska haka upp dig på så är det att jag inte skrev "sportbilsprestanda" utan sportbilsprestanda. Men jag tror du ser hur löjligt det skulle vara så jag låter det passera utan att vidare utveckla svaret.

AndySwede
2020-10-21, 12:16
AndySwede: förstår man inte produkten så blir förväntningarna fel.
Håller helt med. Och det behöver ju inte bero på kunden eller brukaren. Om produkten har marknadsförts på ett sätt som gör att egenskaper eller upplevd kvalité inte infrias är det ju möjligen i första hand produkten som då inte lever upp till förväntningarna.

Det är därför jag menar att begreppet GT D kanske flirtar lite för mycket med GT I och man kanske förväntar sig GTI prestanda med enda skillnaden vad man fyller tanken med.

Marcus
2020-10-21, 12:43
Ser inte problemet, kunderna på bilen förstår produkten och användningsområdet. Uppenbarligen. Produkten är uppskattad, därför finns den. Att GTI entusiasten inte tycker den är rätt, är ju helt i sin ordning.

Så frågan kvarstår, vad är problemet? Hur ser problembeskrivningen ut?

- - - Uppdaterad - - -


...Men jag tror du ser hur löjligt det skulle vara så jag låter det passera utan att vidare utveckla svaret.

Fick inget svar på hur du bedömmer/definierar prestanda, oavsett benämning.

Tycker inte produkten marknadsförs otydligt, tycker tvärtom det är mycket tydligt, se text från VW:


Die wahre Überlegenheit des Golf GTD verbirgt sich unter seiner Haube. Die moderne Motorentechnik in Ihrem Golf GTD zeichnet sich durch Sparsamkeit, Durchzugskraft und Leistung aus. Sein 2,0 l TDI-Motor mit dem satten, rasanten Klang bringt es auf eine beeindruckende Leistung von 147 kW (200 PS) – imponierend unterstrichen durch ein Drehmoment von 400 Nm. Genau das Richtige, wenn Sie gern und viel unterwegs sind, aber trotzdem Ihren Verbrauch in Grenzen halten wollen.

- Genießen Sie sportlichen Komfort.
- Kraftvoll. Sparsam.
- Bereitet Ihnen einen sportlich-eleganten Auftritt.
- Sportliches Understatement
- Leistungsstark und effizient, ohne es allzu offensichtlich zeigen zu müssen: Der Golf GTD punktet -mit Sportlichkeit, Souveränität und einem klaren Design.
- Kraft mal Weg gleich Fahrspaß.

mangewide
2020-10-21, 16:05
Titta va kul!, precis som man alltid tyckte!. Från Största och bästa EVO Dessutom!

Britain's Best All-rounder Car 2020: Volkswagen Golf GTI
Britain's Best Car Awards: There's no better "does it all" machine than VW's hot hatch

could still be arguably the best everyday-use affordable performance car in the world,

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/britains-best-all-rounder-car-2020-volkswagen-golf-gti

12122

mangewide
2020-10-21, 16:10
Vet inte vad du vill få sagt med det här. Jag har själv blivit omkörd av en gammal Skoda Fabia på motorvägen, trots att jag garanterat hade en bil som gick fortare. Men varför ska man alltid hålla full gas?

Nja vi håller ju på att älta 200km/h på autobahn, att GTD skulle var drömbilen att ligga sträckköra snabbt där nere.. ;)

mangewide
2020-10-21, 16:14
Som sagt, ingen Golf är en sportbil, men det finns sportiga Golfar med höga prestanda. Vore intressant att se din definition av "sportbilsprestanda", GTD:s topphastighet 245 km/h är mer än de flesta bilar på marknaden mäktar med och på samma nivå som Golf GTI generation 6 och 7, generation 8 endast 5 km/h snabbare, är det dessa 5 km som utgör skillnaden? 245 km/h är inte standardprestanda, anser jag. GTE blir låååångt efter. Acceleration 0-100 km/h ~1 s skillnad mellan GTI 8 och GTD 8, samtidigt som GTD accelerar mycket snabbare 0-100 km/h än vanliga C-segmentsbilar på marknaden och ungefär lika snabbt som GTI generation 6 och 0,5 s långsammare än GTI generation 7... En definition vore spännande att ta del av :) Inte för att det spelar någon roll för någonting...


Titta den här är väll bra att beskriva GTIn! :cool:

best everyday-use affordable performance car in the world,


12123

Marcus
2020-10-21, 16:37
Ja jag kan inte annat än hålla med, enligt mening är Golf GTI och även Golf R kanske världens bästa allround-prestandabil. Har någon ifrågasatt det? Det är inga sportbilar. Är ju precis det goda GTI konceptet VW byggt vidare på med GTE, GTD, R - dvs man erbjuder olika versioner av ett bra grundkoncept, för att kunna erbjuda något bra till fler målgrupper.

Finns det något problem med det? GTE, GTD och R kunderna uppskattar ju uppenbarligen sina versioner av VW:s prestandakoncept för C-segmentet.

mangewide
2020-10-21, 16:53
Ja jag kan inte annat än hålla med, enligt mening är Golf GTI och även Golf R kanske världens bästa allround-prestandabil. Har någon ifrågasatt det? Det är inga sportbilar. Är ju precis det goda GTI konceptet VW byggt vidare på med GTE, GTD, R - dvs man erbjuder olika versioner av ett bra grundkoncept, för att kunna erbjuda något bra till fler målgrupper.

Finns det något problem med det? GTE, GTD och R kunderna uppskattar ju uppenbarligen sina versioner av VW:s prestandakoncept för C-segmentet.

Japp!, då lägger vi ner detta med GTD ;). Ingen ide att diskutera en bil som inte säljs i Sverige längre?

Men efter allt Buzz ska jag faktiskt provköra en grannes GTD mk6 nu!, måste ju se va den kan vara för kul! :)

vfr
2020-10-21, 18:24
Men efter allt Buzz ska jag faktiskt provköra en grannes GTD mk6 nu!, måste ju se va den kan vara för kul! :)

Då ses vi om ett par dagar när du varit på autobahn och testat. ;)

jimZon
2020-10-21, 18:59
Trådlös App-Connect (full funktionalitet för Android lanseras senare) - menas det stöd för trådlös Apple CarPlay?

Marcus
2020-10-21, 19:00
Ja, trådlös Apple CarPlay.

mangewide
2020-10-22, 06:38
Då ses vi om ett par dagar när du varit på autobahn och testat. ;)

:D Haha finns en risk för det...Sen har jag ju en Riktig Performance Meter , så jag kan se hur den står sig mot andra bilar jag kört på "autobahn"...*lol*..

Marcus
2020-10-27, 20:05
Golf R på Nürburgring. Premiär 4 november.
https://youtu.be/Lbp4xPcefrc

mangewide
2020-10-27, 20:49
Golf R på Nürburgring. Premiär 4 november.
https://youtu.be/Lbp4xPcefrc


Ja blir galet spännande!. Hoppas på 333hk och nya sportdiffen och ett pris på under 500k bra utrustad....

Sen en R+ med 400+ hk och pris på max 600k..

Jag håller tummarna! :)

Kommer beställa en Mk8 ( GTI, CS , eller R ) efter denna är lanserad...så hoppas denna kan vara en kandidat.. ;)

AndySwede
2020-10-28, 07:45
Vad blir skatten på en R från april nästa år...

Marcus
2020-10-28, 08:16
Om man utgår från Audi S3 med sina 189 g/km så blir det med dagens skatt ca 9300 kr. Fr.o.m. april 2021 - dyrare...:mad:

mangewide
2020-10-28, 09:31
Om man utgår från Audi S3 med sina 189 g/km så blir det med dagens skatt ca 9300 kr. Fr.o.m. april 2021 - dyrare...:mad:


JApp det är Galet. Det lustiga är att vanliga 245hk GTIn har 149gr, men de har lyckats på nått sätt få till Club Sporten med 300hk att bara ha 151gr... D

Kan tillägga att min polare precis fått hem sin nya RS6 som jag har var och Specade.....20 000:- i skatt på den..:D

mangewide
2020-10-28, 09:53
Om man utgår från Audi S3 med sina 189 g/km så blir det med dagens skatt ca 9300 kr. Fr.o.m. april 2021 - dyrare...:mad:

Precis högre skatt från bilar reggade efter 1 April, känns som gäller att försöka få nya bilen reggad innan dess.. :).. Är ju dyrt ändå.. :(

Premis
2020-10-28, 10:11
Staten dödade bilintresset. Får sälja allt och åka traktor istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

AndySwede
2020-10-28, 10:19
JApp det är Galet. Det lustiga är att vanliga 245hk GTIn har 149gr, men de har lyckats på nått sätt få till Club Sporten med 300hk att bara ha 151gr... D

Kan tillägga att min polare precis fått hem sin nya RS6 som jag har var och Specade.....20 000:- i skatt på den..:D
Jösses, vad blir det då, typ 100kr milen de första tre åren med värdeminskningen inräknad :rolleyes:

vfr
2020-10-28, 10:31
JApp det är Galet. Det lustiga är att vanliga 245hk GTIn har 149gr, men de har lyckats på nått sätt få till Club Sporten med 300hk att bara ha 151gr... D


Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.

Peter-C
2020-10-28, 10:36
Staten dödade bilintresset. Får sälja allt och åka traktor istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km :)).

/Peter

AndySwede
2020-10-28, 10:36
Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan :o

Peter-C
2020-10-28, 10:45
Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.

Det är ju en möjlighet. Skillnaden mellan motsvarande fordon i 2wd eller 4wd är inte så stor vad det gäller förbrukning.....

/Peter

Peter-C
2020-10-28, 10:47
Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan :o

Det är bara att gratulera!

Vi andra får trösta oss med att du har högre skatt på din sommarbil/ A4 cab :D;).

Premis
2020-10-28, 10:59
Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km :)).

/Peter

Blir ett fattigt liv för den motorintresserade framöver, både ekonomiskt och utbudsmässigt. Får väl byta hobby till något mer statssanktionerat som veganrecept, återbruk av manchester eller bidragsbingo.

Behåller nog Clubsporten ett tag till. Ska jag lägga uppåt 20KSEK/år i skatt så får det bli på en bil/bilar jag har större nytta av som en VW California, eller att downsiza ifrån 2 till 1 bil, men då skulle det väl bli en Golf R kombi (om den någonsin återuppstår).

... men sådana här uttalande brukar åldras dåligt hos mig, helt plötsligt så står man där igen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

AndySwede
2020-10-28, 11:37
Det är bara att gratulera!

Vi andra får trösta oss med att du har högre skatt på din sommarbil/ A4 cab :D;).
You win some - you lose some :rolleyes:
3198kr för A4an men den rullar ju å andra sidan inte hela året heller. Det är ju alrig svårt att motivera sina egna val :D

mangewide
2020-10-28, 13:25
Jösses, vad blir det då, typ 100kr milen de första tre åren med värdeminskningen inräknad :rolleyes:

För RS6?..

- - - Uppdaterad - - -


Club Sporten är ju tvålsdriven liksom GTI:n medan R:n är fyrhjulsdriven. Det gör väl en liten skillnad på förbrukning/utsläpp. Kanske hamnar dom precis på varsin sida av en gräns där skatten påverkas väldigt mycket bara man går över den gränsen lite grann.

Ja absolut!, men med nya mätcykeln så gasar man faktiskt på!. Så imponerade att den inte drar mer är och har 50hk till..:)

mangewide
2020-10-28, 13:31
Ja, det är lite sorgligt. Hyfsat nya välvårdade bilar i skiktet Golf 7 GTI/R/ Cupra mk3/ S3 kommer troligen stå sig bra i värde pga den galopperande skatten på splitter nya fordon.

Helt nya bilar - Det kommer att råda "brist" på dessa då endast ett fåtal nya säljs. När de blir 3 år så återgår skatten till normaltariff med det hjälper inte till så mycket om det är få sålda nya bilar. Beg.priserna kommer nog ligga högt.

Det ska bli spännande att se var nya R hamnar i skatt med tanke på vad Golf GTI 300 hk version ger för utsläppsvärden jmfr nya S3. Borde ju varit nästa samma.....men det är det visst inte. (Har ej kollat själv, bara läst era uppgifter i denna tråd, 151 g/km kontra 189 g/km :)).

/Peter

Om man ser hur extremt bra andrahandsvärden är på en Mk7.5 R idag.

Så jag är övertygad att mk8 R om 3 år med låg skatt och extremt lite bilar på beg marknaden kommer ha ännu bättre andrahandsvärde!. Tror nästan att de 25k man får lägga på skatten kommer man att ta tillbaka på begpriser!.

Sen kommer ju skatten bli ännu högre April 2021, sen säkert 22, 23 om Miljöpartiet får bestämma. Så inom 5 år som kommer det inte vara rimligt att köpa en ny sportig förbränningsmotor :(.

Därför jag köper sista nu!, sen går över på el om 3 år ;)

Lite så min polare resonerade med RS6, kan var det värsta och sista Audi spottar ur sig i ren Bensin :(

mangewide
2020-10-28, 13:56
Blir ett fattigt liv för den motorintresserade framöver, både ekonomiskt och utbudsmässigt. Får väl byta hobby till något mer statssanktionerat som veganrecept, återbruk av manchester eller bidragsbingo.

Behåller nog Clubsporten ett tag till. Ska jag lägga uppåt 20KSEK/år i skatt så får det bli på en bil/bilar jag har större nytta av som en VW California, eller att downsiza ifrån 2 till 1 bil, men då skulle det väl bli en Golf R kombi (om den någonsin återuppstår).

... men sådana här uttalande brukar åldras dåligt hos mig, helt plötsligt så står man där igen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mää..man får inte ge upp ;)

Golf R kombi kommer våren 2021!!! ;). Så bara köpa!. Man behöver inte större än det om man inte har 17 ungar,. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Känns rätt gött att betala 360kr per år närmaste två åren. Då står det ändå GT på bakluckan :o

Ja men typ 1500 för en R är ju inte dåligt heller ;).... Men allt blir galet dyrt, ändå är väll att alla GT bilar är roliga. Tänk att behöva åka runt i nått tråkigt SUV Volvo Skepp och betala 10 000 i skatt ...det är galet det..

AndySwede
2020-10-28, 14:48
För RS6?..

- - - Uppdaterad - - -



Ja absolut!, men med nya mätcykeln så gasar man faktiskt på!. Så imponerade att den inte drar mer är och har 50hk till..:)

Ja, jag skrev "typ" eftersom jag inte vet exakt vad en RS6 kostar. En miljon med lite vettig utrustning? Tumregel att efter cirka tre år är bilen värd ungefär halva nybilspriset, generellt. Men säg att en RS6 landar på 600tkr då för skojs skull. Så 400tkr/1500 mil per år/3 år så kostar varje mil 88,88kr. Då är inte skatt, försäkring, bränsle, däck och service medräknat. 100kr per mil låter plötsligt lågt räknat :rolleyes:

mangewide
2020-10-28, 15:50
:D Ja blev tveksam när du skrev 100kr mil... Kostar nog dubbelt;). Är ju direkt ingen billig bil ;)

Börjar på 1,1 men en lagom utrustad hamnar på ca 1,5 mille ;). Går lätt att dra över 2...

Men får en sne syn på kostnader för man specar en sådan bil.

- 7000kr för uppdatera stereon i GTI......70 000 för att göra det inte RS6an...( inte samma grejer, men ni fattar allt är typ 10ggr så dyrt konstigt nog..

70 000 för Vinterhjul!, jaha däcken ingår inte?!?!...wtf :)...

Det enda prisvärda att man får dragkrok och p-värmare för 18 500:-

Till GTIn kostar detta 22 000!!! ;)

Det var konstigt det.... :)

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/audi_rs6_avant_600_hk_nu_bestallningsbar/91549566

I detta sammanhang kommer nya Ren att ses som en jäkla fynd om man kan få en sådan för 500k med 10k i skatt! ;). Är ju samma summa som värdeminskning på ett par år på en typ RS6a.. ;)...

Fast RS6 är ju det sjukaste man kan pendla i...skadad bil att gå..

mangewide
2020-10-28, 18:01
Cupra släppte precis 2st nya...

Shit va bra prissatta, spännande hur man motiverar 70 000 mer för en Golf GTE som har samma drivlina med mkt sämre utrustning. :)

Fan helskinn Gratis, verkar inte ens att ta bort :(.. Man måste säga att Cupra verkligen har snäppat upp sig..

https://www.cupraofficial.se/bilar/cupra-modeller/leon.html

Marcus
2020-10-28, 19:12
Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att motivera prisskillnaden på 50 000 kr mellan Cupra Leon och Golf GTE. För det första gillar jag inte den tribal tatureing inspirerade designen, inget jag vill synas i, samtidigt som jag tycker Golf 8 GTE är riktigt stilig och elegant, tidlös och subtilt aggressiv. Sen kommer skillnaden i andrahandsvärde att jämna ut kostnaderna i slutänden. Men framför allt, Cupra Leon kan inte beställas med dragkrok och parkeringsvärmare.

Så jag tror inte det är riktigt samma köpare på dessa två bilar.

mangewide
2020-10-28, 19:36
Personligen skulle jag inte ha några som helst problem att motivera prisskillnaden på 50 000 kr mellan Cupra Leon och Golf GTE. För det första gillar jag inte den tribal tatureing inspirerade designen, inget jag vill synas i, samtidigt som jag tycker Golf 8 GTE är riktigt stilig och elegant, tidlös och subtilt aggressiv. Sen kommer skillnaden i andrahandsvärde att jämna ut kostnaderna i slutänden. Men framför allt, Cupra Leon kan inte beställas med dragkrok och parkeringsvärmare.

Så jag tror inte det är riktigt samma köpare på dessa två bilar.

Nja 70 000.... ;)... Det har ju varit mkt diskussioner om Seaten leon som är 100 000 billigare än GTE...att det är för stor skillnad och att tom A3 hybriden kommer vara biligare än GTE...Så bra konstigt prissatt GTE...

Nej Absolut den är med hardcore, men mer diskret färg så "sticker" den nog inte i så många ögon. Sen får man gå på Kombin!, den har drag och allt man vill ha!. Den är ju galet stor, så den slår ju Golfen på det mesta tyvärr då..

Sen den stora GREJEN man har valt att behålla denna underbar gamla ratten!, som man kan pilla på i farten utan all knepig touche som hela Världen har skrikit negativ på mk8an...Sen snabb knapp Cupra!, så rätt!. Som M bilar och AMG.mm...så jäkla smidigt..

Jäkligt snyggt att man får 19" standard, det vill man ju ha för att bilen ska rätt utseende på dessa nya MQB..Inte smart med så mkt snyggare. GTE kan man inte ens välja till 19" ?!

Men sen har de valt att skicka med svartskinn a 11 000 gratis?!, Vem vill ha skinn?!, tog bort min skinnsoffa hemma på 90-talet ;).

Är ju snyggt, men halt som tusan på bana, svinnkallt på vinter och svettigt i r*ven på sommaren ;)

Marcus
2020-10-28, 20:10
Jag tycker du behöver försöka se saker och ting ur ett större perspektiv, inte bara ditt eget. Har du någon uppfattning om hur det fungerar med olika kunder, marknader osv? Att produkter har olika syfte, ändamål etc...

- Golf GTE och Cupra Leon riktar sig inte till samma typ av kunder. Låt mig gissa att Golf GTE riktar sig till en något mer "mogen" alternativt mindre extrovert publik...
- 429 - 371 = 58 000 kr
- Cupra Leon ST, bra bil, förutsätter dock att man vill ha kombi. Det vill man, kanske.
- Cupra Leon ST kan inte beställas med parkeringsvärmare, vad jag vet.
- Om highend ratten är bättre eller sämre beror mycket på personliga preferenser, många tycker den ger en mer modern känsla, det är olika.
- DU vill ha 19" hjul, viktigt att skilja på vad du vill ha och vad andra vill ha :) Jag vill inte ha 19" hjul på en "Golf" som ska bruksas, men det är min syn på det hela. Inte alla andras.
- Läder är inget jag skulle beställa till en Golf. Jag har haft det i mina Passat genom åren och det har varken varit kallt på vintern eller varmt på sommaren. Parkeringsvärmaren gör hela kupén varm och skön höst, vinter, vår. Nappaläder är väl inte särskilt halkigt heller tycker jag, väldigt praktiskt när man har småbarn däremot. Men inget jag skulle beställa i en sportig Golf.

Som sagt, viktigt att skilja på vad rally Mange vill och vad stora kundvolymer vill :)

mangewide
2020-10-29, 08:15
429 till 359 får jag till 69 000 iallafall ;).. Sen om man lägger "samma" spec så skiljer det nästa 100 000..

St kan du inte jämföra med, den ska konkurra med Octavia vRS..

Pratade med en ÅF om GTE, de trodde inte den skulle bli en storsäljare utan Golf E-hybriden som går ca 10km längre och kostar 7000 kr mindre... Men tyckte det lät skumt, med tanke på allt man får på en GTE jämfört. Men folk kanske inte är intresserade av att åka lite roligare. Då i såfall ska man ju åka Leon hybrid, den är ju nästan 100k billigare än E-hybriden..

Leon kommer med bensinvärmare, har inte inte kommit upp i Specen ( som när jag beställde min GTI, tog 3mån innan värmare kom i specen )
Sen drag är inget problem heller, har pratat med ÅF..

Marcus
2020-10-29, 08:50
ST, det var du som tog upp kombin, inte jag... Vet inte var du får 359 från, det kanske är någon kampanj någonstans, när jag går in i Cupra konfiguratorn får den ett från-pris på 371 500 kr.

Självklart kommer inte GTE bli en storsäljare i Sverige, relativt resten av Golf-programmet, precis som GTI inte heller varit det och inte heller kommer att bli det. Storsäljarna i Golf-programmet kan nog alla räkna ut vilka det är.

Men OK Mange med dina findings här, ska du inte kontakta Wolfsburg och säga att "Grabbar och tjejer, ni kan stoppa Golf GTE produktionen nu, direkt. Den kommer inte sälja alls, jag har funnit att Seat Cupra S.A.U. tagit fram en Cupra Leon som är så prisvärd att den gör er Golf GTE totalt osäljbar, sorry"

Borde ju kunna bespara en hel del pengar för VW PKW i så fall och du borde kunna få en liten slant för upptäckten.

Marcus
2020-10-29, 09:42
Pratade med en ÅF om GTE, de trodde inte den skulle bli en storsäljare utan Golf E-hybriden som går ca 10km längre och kostar 7000 kr mindre... Men tyckte det lät skumt, med tanke på allt man får på en GTE jämfört. Men folk kanske inte är intresserade av att åka lite roligare. Då i såfall ska man ju åka Leon hybrid, den är ju nästan 100k billigare än E-hybriden..

Du missar vilka som varit, är och kommer vara kunderna på Golf laddhybrid - juridiska personer, förmåns- och tjänstebilar. Då är inte "åka lite roligare" någon prioritet utan det är högsta möjliga elektriska räckvidd (med lägsta möjliga CO2-utsläpp), komfort och låg TCO som står högt i kurs. Golf ehybrid är tydligt komfortorienterad och det mindre antal juridiska- och privata personer som önskar en mer sportig laddhybrid väljer GTE.

Seat-bilarna har alltid varit billigare än VW:s motsvarigheter, det är inget nytt med laddhybriderna, så med din logik borde det alltid ha sålts mer Seat än VW.

mangewide
2020-10-29, 10:40
359900...:rolleyes:

https://bilkonfigurator.cupraofficial.se/seat-cc/layout1d-layout1d-013_CUPRA-sv-normal.view?msk=1

Sen första provkörning CS!, verkar grym!. Äntligen riktiga bromsar på en VW med 460mm!, kul att man vågar gå steget och vara lite Cupra galna! :)

https://www.autobild.de/artikel/vw-golf-8-gti-clubsport-2020-fahrbericht-test-preis-ps-18481547.html

12136

Marcus
2020-10-29, 10:43
Att svara på frågor är inte din grej va? :)
Har du testat att klicka dig vidare i konfiguratorn?

12137

cheba
2020-10-29, 11:37
Sen första provkörning CS!, verkar grym!. Äntligen riktiga bromsar på en VW med 460mm!, kul att man vågar gå steget och vara lite Cupra galna! :)

460mm är det inte. 460mm är jättestort, över 18 tum. Du får inte in en sån skiva i en 19 tums fälg, inte ens om du skippar bromsoket...

Marcus
2020-10-29, 11:47
357 mm.

mangewide
2020-10-29, 12:30
460mm är det inte. 460mm är jättestort, över 18 tum. Du får inte in en sån skiva i en 19 tums fälg, inte ens om du skippar bromsoket...

Nej så sant!, tryckfelsnisse där!

mangewide
2020-10-29, 12:35
Tada! :)

https://www.aftonbladet.se/bil/a/1BnmXG/test-spanska-golfen-ett-laddhybridklipp

Marcus
2020-10-29, 12:44
Ursprungligen postat av mangewide
Ja det där var skumt! , ska kolla! Men ingen idé att svara på nått av din påstående Marcus. Spelar ingen roll om du blir överbevisad om det det inte finns dragkrok etc eller priset på GTI mk8. Som du var övertygad skulle vara galet dyrt.. Du hittar bara på nått annat att vara negativ på!, sen drar du nån VW reklam floskel om att GTD är faktiskt bla bla... Orkar inte med dina negativa ...

Vad är det jag har negativ attityd till? Jag tycker det är du som behöver vässa läsförståelsen. Jag har en stor passion för Golf GTI. Jag ÄLSKAR Golf GTI. Och alla de andra prestanda-Golfarna. Vad skulle jag ha för negativa åsikter om GTI menar du? Att jag objektivt försöker förklara för dig varför det finns olika versioner av en produkt är alltså något negativt? Säg mig, varför tror DU att det finns olika versioner av produkter, bilar etc? Tänker du dig att VW skapar versioner av GTI som GTD och GTE för att medvetet förlora pengar, eller tror du kanske att det kan finnas en marknad som de har identifierat och tjänar pengar på?

- Jag kan fortfarande inte se att det går att beställa dragkrok och parkeringsvärmare till Cupra Leon 5d, det går däremot till både Golf GTI och Golf GTE. (glöm kombin ST, den ville du ju inte ens själv diskutera trots att du tog upp den :confused: )

- Ja, Golf GTE är en dyr bil. Är det ett problem för dig? Vill du gärna köpa den? Du verkar ju vara mer inne på den billigare Golf GTI? Berätta, hur ser problemet ut?

- Varför valde du själv Golf GTI framför valfri Seat när du köpte bil senast?

- Du ska väl köpa en Seat, förlåt Cupra nu vid nästa bilköp. Eller?

mangewide
2020-10-31, 11:32
Sådär premiär på Ren på Onsdag!

https://www.instagram.com/p/CHAOV82D-7b/?utm_source=ig_web_copy_link


Efter det så ska det bestämmas vilken MK8 som ska köpas! ;)

mangewide
2020-10-31, 13:44
Ingen som har nån plan att köpa/leasa en MK8 GTI eller R?, behöver bolla lite funderingar runt dessa ;)

Peter-C
2020-10-31, 16:31
Sådär premiär på Ren på Onsdag!

https://www.instagram.com/p/CHAOV82D-7b/?utm_source=ig_web_copy_link


Efter det så ska det bestämmas vilken MK8 som ska köpas! ;)


Ingen som har nån plan att köpa/leasa en MK8 GTI eller R?, behöver bolla lite funderingar runt dessa ;)


Vi väntar med spänning :D:D!
MK8 R är väldigt intressant, men eftersom min Cupra endast har 1300 mil på mätaren och förmodligen levererar lika mycket som en MK8 R /MK8 GTI Clubsport kommer att göra, så avvaktar jag nog ett köp. Infotainment systemet får gärna finnas ute 1 år till så att de blir mer stabilt. Den sista slutsatsen baseras på några enkla erfarenheter från en körtur av Passat 2020 Alltrack Stockholm/Halmstad som jag gjorde för 2 månader sedan.... för många buggar som ÅF ej vet hur man ska åtgärda enligt Passatägaren :eek:.

Priset / skatten får en påverkan som vi tidigare diskuterat i denna tråd.

/Peter

Marcus
2020-10-31, 16:54
Passat har inte samma infotainment som Golf.

Peter-C
2020-10-31, 16:54
Ursprungligen postat av mangewide
Ja det där var skumt! , ska kolla! Men ingen idé att svara på nått av din påstående Marcus. Spelar ingen roll om du blir överbevisad om det det inte finns dragkrok etc eller priset på GTI mk8. Som du var övertygad skulle vara galet dyrt.. Du hittar bara på nått annat att vara negativ på!, sen drar du nån VW reklam floskel om att GTD är faktiskt bla bla... Orkar inte med dina negativa ...


Vad är det jag har negativ attityd till? Jag tycker det är du som behöver vässa läsförståelsen. Jag har en stor passion för Golf GTI. Jag ÄLSKAR Golf GTI. Och alla de andra prestanda-Golfarna. Vad skulle jag ha för negativa åsikter om GTI menar du? Att jag objektivt försöker förklara för dig varför det finns olika versioner av en produkt är alltså något negativt? Säg mig, varför tror DU att det finns olika versioner av produkter, bilar etc? Tänker du dig att VW skapar versioner av GTI som GTD och GTE för att medvetet förlora pengar, eller tror du kanske att det kan finnas en marknad som de har identifierat och tjänar pengar på?

- Jag kan fortfarande inte se att det går att beställa dragkrok och parkeringsvärmare till Cupra Leon 5d, det går däremot till både Golf GTI och Golf GTE. (glöm kombin ST, den ville du ju inte ens själv diskutera trots att du tog upp den :confused: )

- Ja, Golf GTE är en dyr bil. Är det ett problem för dig? Vill du gärna köpa den? Du verkar ju vara mer inne på den billigare Golf GTI? Berätta, hur ser problemet ut?

- Varför valde du själv Golf GTI framför valfri Seat när du köpte bil senast?

- Du ska väl köpa en Seat, förlåt Cupra nu vid nästa bilköp. Eller?



HMMMM. Jag har inte läst och värderat /detaljkontrollerat alla era inlägg som rör denna diskussion. Dock börjar den att spåra ur.

Föreslår att vi återgår till huvudämnet igen, snyggt å fint som vi normalt brukar göra.

Trevlig helg!

Mvh Peter.

Peter-C
2020-10-31, 16:59
Passat har inte samma infotainment som Golf.

Förvisso inte men det gör mig orolig för hur motsvarande funktioner fungerar i MK8 som jag INTE kört än. Man har tullat på kvalitén i Passaten lite för mycket, haft för bråttom. Det är budskapet.

/Peter

Peter-C
2020-10-31, 17:30
PS. Vore bra att få en utvärdering av MK8 infotainment från någon ägare av modellen som kört den en längre period. Hur stabilt är systemet?

mangewide
2020-11-01, 10:29
HMMMM. Jag har inte läst och värderat /detaljkontrollerat alla era inlägg som rör denna diskussion. Dock börjar den att spåra ur.

Föreslår att vi återgår till huvudämnet igen, snyggt å fint som vi normalt brukar göra.

Trevlig helg!

Mvh Peter.

Håller med!, jag ska inte inte föröka svara på Marcus igen :D

Men som sagt fan mkt kul som händer nu!, inom ca 1mån Så har vi nya MK8 GTI, CS, och R att köpa och även alla trevliga Audi, Cupra modeller! :)

Så som en som ska köpa nytt, var det länge sen det fanns ett sådan nytt smörgåsbord att välja ifrån :)

- - - Uppdaterad - - -


PS. Vore bra att få en utvärdering av MK8 infotainment från någon ägare av modellen som kört den en längre period. Hur stabilt är systemet?

Ja verkligen!, det där är det jag bävar mest för när jag byter bil. Har pillat lite och man får lätt huvudbry med allt touch... :(

mangewide
2020-11-02, 15:05
Vi väntar med spänning :D:D!
MK8 R är väldigt intressant, men eftersom min Cupra endast har 1300 mil på mätaren och förmodligen levererar lika mycket som en MK8 R /MK8 GTI Clubsport kommer att göra, så avvaktar jag nog ett köp. Infotainment systemet får gärna finnas ute 1 år till så att de blir mer stabilt. Den sista slutsatsen baseras på några enkla erfarenheter från en körtur av Passat 2020 Alltrack Stockholm/Halmstad som jag gjorde för 2 månader sedan.... för många buggar som ÅF ej vet hur man ska åtgärda enligt Passatägaren :eek:.

Priset / skatten får en påverkan som vi tidigare diskuterat i denna tråd.

/Peter

Galet Spännande, snart GTI, CS och R för leverans redan detta år kanske! :)

Ja behåll Cupran du!, den kommer framstå som ett sportfynd när Ren kommer!.

Verkar tyvärr vara en hel del mjukvara som behöver fixas, provkörde en ID3 och vet inte vad den höll på med ibland i displayen med farthållare etc. Men sånt löses väll framöver...

Fick reda på idag att med en jäkla tur så kan man "bygga" Ren redan denna vecka...

mangewide
2020-11-04, 06:54
Nya Ren! :)

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-volkswagen-golf-r-lands-316bhp-improved-handling

12165

Kul att det vågat gått ALL in nu! :)

...
With 320 PS and a standard seven-speed DSG, the Golf R sprints to 100 km / h in 4.7 seconds❗️����
...
The top speed of 250 km / h can be increased to 270 km / h with the R-Performance package.��
...
The package also includes a larger rear spoiler, 19-inch instead of 18-inch wheels and two additional driving modes: Special (Nürburgring mode) and DRIFT❗️��
...
The special features of the exterior include the R-style front bumper with a splitter, side wings as large air control elements (painted in body color) and R-specific ventilation grids. All black elements are high-gloss.
...
The Golf R wears a blue crossbar in the grill that is illuminated with the led light bar in the front. The standard LED headlights are attached below the LED light bar.
...
The rear bumper integrates a glossy black diffuser, which is framed by two chrome-plated twin tailpipes.
...
A flap-controlled exhaust system is standard. Optionally there is again a seven kilogram lighter Akrapovič titanium exhaust system, also with valve control.❗️������
...
The R logo is located in the middle under the VW logo on the tailgate. A roof edge spoiler provides more downforce at the rear.
...
A 10.0-inch touchscreen with navigation system and the Digital Cockpit Pro instrument display are standard equipment. In addition to the normal view modes, the latter offers a so-called sport skin with a central, round rev counter including the R logo and a three-dimensional layout (R-View) with a horizontally aligned rev display at the top of the display❗️����
...
In the driving profiles Special and Drift and with manual DSG mode activated at the same time, this layout shows "gearshift lightning" when upshifting is announced❗️⚡️
...
In addition, boost pressure, transmission temperature, torque, power, the G-forces and the power distribution of the all-wheel drive can be displayed❗️
...

vfr
2020-11-04, 07:15
Galet Spännande, snart GTI, CS och R för leverans redan detta år kanske! :)

Blir det R:en när du ska byta snart, Magnus?

mangewide
2020-11-04, 08:31
Blir det R:en när du ska byta snart, Magnus?

Ska bestämma mig när alla Konfiguration är 100% på att bygga! :). Igår släpptes ett ju ett gäng riktigt trevliga hjul till CS i Tyskland.. Så kommer nog ta nån månad till innan allt är att lita på ;)...

Sen är planen reggad innan 1 April, så man slipper del 2 i skatten iallafall.. ;)

Peter-C
2020-11-04, 14:01
R lansering VW SE på Svenska idag.

https://via.tt.se/release/varldspremiar-for-nya-volkswagen-golf-r-med-320-hk-och-ny-fyrhjulsdrift?publisherId=1995691&releaseId=3286191

Marcus
2020-11-04, 14:50
Movie of the new Golf R:


https://youtu.be/txmuhxmckNI

cheba
2020-11-04, 16:40
Så Golfen fick också torque vectoring på bakaxeln, det är ju trevligt.

Lustigt att VW säger själva i filmen att det är 18" bromsskivor inne i 19" fälgarna, vilket uppenbarligen inte är sant. Möjligtvis att den minsta fälgen som får plats över bromsen (inkl. oket) är 18".

Det ska tydligen vara tvåkolvs bromsok fram också, som på första generationens Golf R32.

Edit: att det är tvåkolvs ok på R:en konstaterade jag visst redan på sida 12 i denna tråd, men det hade jag ju glömt bort nu knappt 9 månader senare :)

mangewide
2020-11-04, 21:53
Så Golfen fick också torque vectoring på bakaxeln, det är ju trevligt.

Lustigt att VW säger själva i filmen att det är 18" bromsskivor inne i 19" fälgarna, vilket uppenbarligen inte är sant. Möjligtvis att den minsta fälgen som får plats över bromsen (inkl. oket) är 18".

Det ska tydligen vara tvåkolvs bromsok fram också, som på första generationens Golf R32.

Japp, det är ju nya 4wd systemet som lockar mest. Verkar ju galet bra mot tidigare generationer...

Däremot en miss igen, ingen dragkrok på denna heller :(.. Trodde de skulle ha lärt sig av AMG som har det som en 9000:- tillval på deras A35AMG och Brutala A45AMG......

Sen Nya Golf R kan beställas i tre olika färger. Lapiz Blue Metallic är signaturkulören för R. Dessutom kan bilen fås lackerad i Pure White eller Deep Black Pearl Effect – båda traditionella färger för sportiga Golf-modeller.

Var väll lite konstigt?, man kan ju få ca 10 färger på alla de andra Golf Modellerna inkl GTE och GTI.....men men kanske är de mest populära...

Sen är priset spännande, bara Aka avgas ska visst kosta 40 000:- extra.....sen ett Performance paket som känns som ett måste....

Jaja....inom några veckor Svenska priser... :)

Peter-C
2020-11-04, 21:57
Så Golfen fick också torque vectoring på bakaxeln, det är ju trevligt.

Lustigt att VW säger själva i filmen att det är 18" bromsskivor inne i 19" fälgarna, vilket uppenbarligen inte är sant. Möjligtvis att den minsta fälgen som får plats över bromsen (inkl. oket) är 18".

Det ska tydligen vara tvåkolvs bromsok fram också, som på första generationens Golf R32.

Visst, det är helt fel. Ditt antagande att minsta fälgen är 18" kan vara rätt men som sagt, felaktigt uttryckt i videon.

Vi väntar med spänning på prisbilden.

Skatt. 2020 kostar en 310 hp Audi S3 (180g/km CO2 WLTP) 8330:-/år. Tas den ut efter 2021-04-01 kostar den 11224:-/år (enl. nuvarande förslag).

Om Golf R hamnar högre avseende CO2 än S3 kan den kosta uppåt 12000:-/år i skatt de tre första åren. Jag vet att vi haft uppe det tidigare i tråden. Det blir ett antal tiotusenlappar i överdebitering från myndigheternas sida. Man får överväga det.

Maluskalkylator 2021:

https://www.vibilagare.se/tjanster/rakna-bonus-malus-2021

/Peter

Peter-C
2020-11-04, 22:07
....Sen Nya Golf R kan beställas i tre olika färger. Lapiz Blue Metallic är signaturkulören för R. Dessutom kan bilen fås lackerad i Pure White eller Deep Black Pearl Effect – båda traditionella färger för sportiga Golf-modeller.

Var väll lite konstigt?, man kan ju få ca 10 färger på alla de andra Golf Modellerna inkl GTE och GTI.....men men kanske är de mest populära...


Kan det vara så att det kommer fler kulörer med tiden?

En fördel vore om R endast finns i R kulörer så att den inte kan förväxlas en bas Golf med *R-line tramspaket.... Så väl är det nog inte ;).

*R-line tramspaket = Ett paket som ska ge ett sportigt intryck utan att vara sportigt. Dvs åker "snålskjuts" på R ägarna. Förekommer tyvärr inom alla märken. S-line, AMG, M pkt osv. Får själv skämmas lite över vår A4 S-line :D:D.

mangewide
2020-11-05, 07:02
Visst, det är helt fel. Ditt antagande att minsta fälgen är 18" kan vara rätt men som sagt, felaktigt uttryckt i videon.

Vi väntar med spänning på prisbilden.

Skatt. 2020 kostar en 310 hp Audi S3 (180g/km CO2 WLTP) 8330:-/år. Tas den ut efter 2021-04-01 kostar den 11224:-/år (enl. nuvarande förslag).

Om Golf R hamnar högre avseende CO2 än S3 kan den kosta uppåt 12000:-/år i skatt de tre första åren. Jag vet att vi haft uppe det tidigare i tråden. Det blir ett antal tiotusenlappar i överdebitering från myndigheternas sida. Man får överväga det.

Maluskalkylator 2021:

https://www.vibilagare.se/tjanster/rakna-bonus-malus-2021

/Peter

Ja det är så skadat med Skatten :(. Jag lagt in den som en kostnad på bilen, så ca 30 000 på 3år.

Men blir inte så stor den för en bil som kostar ca 500 000, och tappar ca 150 000 i värde de 3 åren ( eller jag tror mindre )... Sen tror jag andrahandsvärdet kommer bli galet bra om 3år, kommer vara mkt mindre sålda bilar och då får man en skatt på 1500...:)

Men som sagt en sjuk irriterad skatt...

mangewide
2020-11-05, 07:06
Kan det vara så att det kommer fler kulörer med tiden?

En fördel vore om R endast finns i R kulörer så att den inte kan förväxlas en bas Golf med *R-line tramspaket.... Så väl är det nog inte ;).

*R-line tramspaket = Ett paket som ska ge ett sportigt intryck utan att vara sportigt. Dvs åker "snålskjuts" på R ägarna. Förekommer tyvärr inom alla märken. S-line, AMG, M pkt osv. Får själv skämmas lite över vår A4 S-line :D:D.

;) HAha...

Nja med S-line tycker jag Audi gjort bra ;). Däremot R-line, är ju 99% lik en ren R....

Ja borde komma fler kulörer :)

Amazonas
2020-11-05, 07:10
Ja det är så skadat med Skatten :(. Jag lagt in den som en kostnad på bilen, så ca 30 000 på 3år.

Men blir inte så stor den för en bil som kostar ca 500 000, och tappar ca 150 000 i värde de 3 åren ( eller jag tror mindre )... Sen tror jag andrahandsvärdet kommer bli galet bra om 3år, kommer vara mkt mindre sålda bilar och då får man en skatt på 1500...:)

Men som sagt en sjuk irriterad skatt...Även om det inte blir så mkt i det stora hela, så har jag ingen lust att betala in deg som "Krösussork & Co." nyttjar som bidrag till elbilar för runt miljonen. Om man istället hade inkomstbeprövat bonus systemet, hade det kännts mer ok. Idag nyttjas ju malus pengarna helt fel och då har jag fasiken ingen lust att bidra.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

AndySwede
2020-11-05, 07:41
Kan det vara så att det kommer fler kulörer med tiden?

En fördel vore om R endast finns i R kulörer så att den inte kan förväxlas en bas Golf med *R-line tramspaket.... Så väl är det nog inte ;).

*R-line tramspaket = Ett paket som ska ge ett sportigt intryck utan att vara sportigt. Dvs åker "snålskjuts" på R ägarna. Förekommer tyvärr inom alla märken. S-line, AMG, M pkt osv. Får själv skämmas lite över vår A4 S-line :D:D.

Det där är så märkligt faktiskt. Den som betalat sjukt mycket pengar för en riktig BMW M3 t.ex. kan inte vara helt nöjd när grannen på sin uppfart har en 316 med M paket som ser väldigt lika ut för de allra flesta. Jag förstår inte.

- - - Uppdaterad - - -


Även om det inte blir så mkt i det stora hela, så har jag ingen lust att betala in deg som "Krösussork & Co." nyttjar som bidrag till elbilar för runt miljonen. Om man istället hade inkomstbeprövat bonus systemet, hade det kännts mer ok. Idag nyttjas ju malus pengarna helt fel och då har jag fasiken ingen lust att bidra.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
Ja. Och det faktum att man betalar lika mycket eller lite i vägtrafikskatt om man kör 300 mil om året eller 30.000 är ju helt galet.

mangewide
2020-11-05, 08:49
Det där är så märkligt faktiskt. Den som betalat sjukt mycket pengar för en riktig BMW M3 t.ex. kan inte vara helt nöjd när grannen på sin uppfart har en 316 med M paket som ser väldigt lika ut för de allra flesta. Jag förstår inte.

- - - Uppdaterad - - -


Ja. Och det faktum att man betalar lika mycket eller lite i vägtrafikskatt om man kör 300 mil om året eller 30.000 är ju helt galet.

Ja precis, jag kör inte ens 1000mil :(. Ni ska vara glada för sådan som mig som får detta samhälle att snurra!, kör dubbfritt och lite ( nöter inte så mkt på vägar ) Sen betalar massor med skatt...:eek:

Ska nog byta Hobby till Stickning framöver, verkar billigare och smidigare..;)

Men seriöst så kan man tyvärr inte lägga sig ner och Dö, några smarta har röstat in MP och jag tänker inte än ge upp.. Man kan ju dö i Corona nästa vecka.. Då har man inte nytta av massa pengar på banken....:)

Sen är ju inte dessa bilar sjukt dyra ändå i helheten, är ju som en tung XC60 som är lika spännande som Valvakan i USA nu.. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Även om det inte blir så mkt i det stora hela, så har jag ingen lust att betala in deg som "Krösussork & Co." nyttjar som bidrag till elbilar för runt miljonen. Om man istället hade inkomstbeprövat bonus systemet, hade det kännts mer ok. Idag nyttjas ju malus pengarna helt fel och då har jag fasiken ingen lust att bidra.

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Absolut, men det är ju bara början....om 5år lär man ju inte kunna köpa en Bensin/diesel utan att blir lynchad ekonomiskt!. Så sista rycket nu innan allt går över till Swosh bilar :(

mangewide
2020-11-05, 10:55
Fan behöver egentligen bra kroken för att köra ett par cyklar, och nej kan inte ha dem på taket. Är ju svintunga tantcyklar..

Så nån som har testat nån lösning för bakluckan som verkligen funkar?. Thule säger att deras inte funkar om man har spoiler på bakluckan... :(...

Men finns ju andra tillverkare..

Lyckas inte hitta nån som verkligen har testat! :(

( detta är för kunna köpa en Mk8 R )

Jäkla I-landsproblem... :)

Typ sådär...

12179

AndySwede
2020-11-05, 12:10
Lägger du så mycket pengar på en bil kanske du har råd att byta cyklar också. Gamla damcyklar passar inte riktigt in i min bild på den bilen oavsett var de placeras. Eller köpa en bil till som du använder när cyklarna ska fraktas ;)

mangewide
2020-11-05, 12:36
Lägger du så mycket pengar på en bil kanske du har råd att byta cyklar också. Gamla damcyklar passar inte riktigt in i min bild på den bilen oavsett var de placeras. Eller köpa en bil till som du använder när cyklarna ska fraktas ;)

Haha, nja är dyra Treek cyklar. Men de är våra pendlar hojar, så ska vara smidigt att plocka upp. Inte upp på nått tak och vingla med packväskor etc...

Sen är hela vitsen med denna bil att det ska vara EN bil som klara ALLT!. Så har vi nu och kan ju inte gå ifrån det bara pga av några jäkla cyklar... 12180

mangewide
2020-11-06, 09:53
Priserna för alla Modeller!!! :)

https://www.instagram.com/p/CHPkaIPHvTs/?utm_source=ig_web_copy_link

Fredrix
2020-11-06, 15:52
€48018 i Tyskland för R med DSG (finns i tyska konfiguratorn). ...och i den svenska.
Men 42' för Akrapovic-systemet är hårda pengar, här hade jag nöjt med med standard.

mangewide
2020-11-06, 16:16
€48018 i Tyskland för R med DSG (finns i tyska konfiguratorn). ...och i den svenska.
Men 42' för Akrapovic-systemet är hårda pengar, här hade jag nöjt med med standard.

Håller med :).

PErformance Pack kommer på måndag och lite annat enligt säkra VW källor ;)... Men Grymt pris på Clubsporten!!, ca 25 000 billigare än TCR....

Sen Ren kanske är värd 500+ ändå tror jag. Kan vara lite sugen på en vit sådan, bara pga av de feta bromsarna :)

cheba
2020-11-06, 16:48
Sen Ren kanske är värd 500+ ändå tror jag. Kan vara lite sugen på en vit sådan, bara pga av de feta bromsarna :)

Clubsporten har samma bromsar som R:en, åtminstone fram (halvflytande borrade 357mm skivor och tvåkolvsok). Annan färg bara.

Peter-C
2020-11-06, 18:20
GOLF 8 R

Hamnade på 536.400:- för vettig konfiguration. Inget avgas, 42 tkr fel pris, ganska onödig kostnad.

Intressant att se vad performance pack innebär i pengar.

/Peter

mangewide
2020-11-06, 18:37
GOLF 8 R

Hamnade på 536.400:- för vettig konfiguration. Inget avgas, 42 tkr fel pris, ganska onödig kostnad.

Intressant att se vad performance pack innebär i pengar.

/Peter


Ja man måste ha performance pack tror j. Verkar ligga på 25 000 i Tyskland

- - - Uppdaterad - - -


Clubsporten har samma bromsar som R:en, åtminstone fram (halvflytande borrade 357mm skivor och tvåkolvsok). Annan färg bara.

Bra info!, var lite oklart!

Peter-C
2020-11-06, 19:40
Ja man måste ha performance pack tror j. Verkar ligga på 25 000 i Tyskland



Precis. Då verkar div ingå, tex fälgar som jag valt till. Kanske larm med eller troligen bara fälglås....?

Netto extrakostnad blir kanske 10-15 tkr för paketet då19" är ett måste för mig :). Välfärdsproblem....

mangewide
2020-11-06, 20:43
Precis. Då verkar div ingå, tex fälgar som jag valt till. Kanske larm med eller troligen bara fälglås....?

Netto extrakostnad blir kanske 10-15 tkr för paketet då19" är ett måste för mig :). Välfärdsproblem....

Fick även höra att DCC ska ingå, men vet inte om det stämmer...Men i så fall är paketet galet billigt :)

Peter-C
2020-11-06, 21:07
DCC Står inget om det. Progressivlenkung = progressiv styrning så det kan inte vara DCC.

Vi får väl se....

mangewide
2020-11-06, 21:18
DCC Står inget om det. Progressivlenkung = progressiv styrning så det kan inte vara DCC.

Vi får väl se....

Nej såg det, men fick höra av Svensk ÅF att det skulle ingå. Men var lite oklart.. Man vill ju ha DCC så man får det speciella Ringen läget mm ;)..

Peter-C
2020-11-06, 21:23
På Tyska sidan finns DCC som ordinärt tillval för c:a 10500 sek.

Marcus
2020-11-06, 21:47
Vore kul om några svenska VW vänner kunde mötas upp vid Nordschleife våren 2021 till någon Touristenfahrten helg [emoji846]

mangewide
2020-11-06, 21:50
På Tyska sidan finns DCC som ordinärt tillval för c:a 10500 sek.

Precis!, med Performance paketet har ett speciellt ringen inställning för DCC..Så borde ju ingår där....men vi vet mer på måndag :)

- - - Uppdaterad - - -


Vore kul om några svenska VW vänner kunde mötas upp vid Nordschleife våren 2021 till någon Touristenfahrten helg [emoji846]

Ja jag är på!, skulle vilja surra med Misha på APEX och filma men hann där där en sväng också! :),

Peter-C
2020-11-06, 23:02
Priset igen - Nya S3 (310 HK) är inte dyrare än Golf 8 R. Det borde den vara, det är ju en Audi. Personligen bryr jag inte mig om det. Jag kör ju Seat som klingar sämre än VW och Audi ;).

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26406-Nya-Audi-S3-SB-2021-Autogef%FChl&p=256284&viewfull=1#post256284

mangewide
2020-11-07, 16:08
Priset igen - Nya S3 (310 HK) är inte dyrare än Golf 8 R. Det borde den vara, det är ju en Audi. Personligen bryr jag inte mig om det. Jag kör ju Seat som klingar sämre än VW och Audi ;).

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26406-Nya-Audi-S3-SB-2021-Autogef%FChl&p=256284&viewfull=1#post256284

Men du har en point där, det där har jag hakat upp mig på direkt när MK8 kom och den blev ca 50 000 dyrare med exakt samma motor/utrustning.

Ja inte trodde man för 10 år sedan att man kunde köpa en golf för 680 000, tror det är en maxad R ;)....helt crazy... :)

En annan har inte lyckas få fram!, men va där det exakt för skivor och ok fram på CS och Ren??. Marcus du brukar vara duktig på fakta!, hjälp! :)

Peter-C
2020-11-07, 16:20
Om jag jämför vad Golf 7 R kostade våren 2014, eller när jag lade en order för 7 år sedan (Okt 2013) så är inte prisökningen orimlig i det exempel jag konfigurerade. Kronan här försämrats i värde och bilindustrin kämpar att uppfylla normer/ regler som de pådyvlas. Det fördyrar produkten. Det är relativiteten till prissättningen av S3 som är lite lustig om nu Audi ska viktas högre avseende prestigevärde /premiummärke än VW.

Som sagt, själv skiter jag i prestigen :)!

mangewide
2020-11-07, 16:30
Om jag jämför vad Golf 7 R kostade våren 2014, eller när jag lade en order för 7 år sedan (Okt 2013) så är inte prisökningen orimlig i det exempel jag konfigurerade. Kronan här försämrats i värde och bilindustrin kämpar att uppfylla normer/ regler som de pådyvlas. Det fördyrar produkten. Det var relativiteten till S3 som är lite lustig om nu Audi ska viktas högre avseende prestigevärde än VW.

Nej det det kan jag hålla med om!, men det roliga att GTIn , Ren är faktiskt prisvärda. GTIn mk8 är ju billigare än när jag köpte min GTI 2017... Sen Cs är ju ca 25 000 billigare än TCR... :)

Ren har tickat på lite, men den är så jäkla mkt bättre i drivlina mm än Mk7.5..

Den jag hakar upp mig om jag plockar ihop en 150TSi med samma utrustning som en GTI. Så kostar 150tsi 370 000, GTIn med bättre utrustning går på 355...;)

Så GTIn är ju årets prestanda fynd, även om man jämför med Cupra, Skoda...

Har en 150 TSi 2013, gav vi 230 för, nu är den Nästan 50% dyrare...det är ju lite väl... :(

Peter-C
2020-11-07, 16:55
.........
Har en 150 TSi 2013, gav vi 230 för, nu är den Nästan 50% dyrare...det är ju lite väl... :(

Ja det gäller att köpa rätt modell. Pimpad Golf 8 TSI 1.5 går bort kan man väl säga!

Marcus
2020-11-07, 20:39
Tanken är ju inte att du ska maxutrusta eTSI 150, det är inte normalt, det är inte så kunderna på en sådan bil agerar och den är inte prissatt för det, även om man så klart ska göra det om man vill. GTI är ju förhandlad i den paketering som erbjuds vilket ger ett bättre totalpris.

Sen oavsett prestandaklipp och bra totalpris så kommer fordonsskatt, bränslepris och generell CO2/skatt/bensinpris hets/skräck m.m. ändå reglera köparnas val, i den riktning den svenska staten och EU önskar... :(

Marcus
2020-11-07, 20:53
Priset igen - Nya S3 (310 HK) är inte dyrare än Golf 8 R. Det borde den vara, det är ju en Audi.

Har S3 Torque vectoring med Drift mode etc? :confused:

Mattias
2020-11-07, 22:43
Clubsporten har samma bromsar som R:en, åtminstone fram (halvflytande borrade 357mm skivor och tvåkolvsok). Annan färg bara.

Är det bekräftat att det är tvåkolsvok? Ser väldigt lika ut de ok som sitter på Mk7 R.
Hoppas på 2-kolvs :)

Mattias
2020-11-07, 22:49
Vore kul om några svenska VW vänner kunde mötas upp vid Nordschleife våren 2021 till någon Touristenfahrten helg [emoji846]

Detta kan vara intressant :)

mangewide
2020-11-08, 08:59
Är det bekräftat att det är tvåkolsvok? Ser väldigt lika ut de ok som sitter på Mk7 R.
Hoppas på 2-kolvs :)
Japp på Ren ska det vara 2 kolvs ok!, borde vara samma på CS. Sen 357mm skivor?. Läst nånstans från VW Atlas?!.

Har försökt får fram exakt vad det är på en VW ÅF, men reservdelskillarna kunde inte se det än tyvärr..

mangewide
2020-11-08, 09:03
Har S3 Torque vectoring med Drift mode etc? :confused:


Nej precis!, men lite roligt att S3 är en "snik" variant av en R. Den har mindre hästar och inte lika avancerade 4wd.

Det kanske gör så för att gå all in på RSan... Men lite kul att S3 är billigare på pappret än Golfen.. :).


Gäller att VW säljarna kan förklara skillnaderna på bilarna :), sett många inlägg där folk heller köper S3a för den är ju mer "premuim" och billigare.. :)

- - - Uppdaterad - - -


Tanken är ju inte att du ska maxutrusta eTSI 150, det är inte normalt, det är inte så kunderna på en sådan bil agerar och den är inte prissatt för det, även om man så klart ska göra det om man vill. GTI är ju förhandlad i den paketering som erbjuds vilket ger ett bättre totalpris.

Sen oavsett prestandaklipp och bra totalpris så kommer fordonsskatt, bränslepris och generell CO2/skatt/bensinpris hets/skräck m.m. ändå reglera köparnas val, i den riktning den svenska staten och EU önskar... :(

Så sant, men tyvärr är ju inte en 370 000 150tsi fullutrustad...

Skiljer ju bara 30 000 i grundpris mellan en R-line och en GTI, kräver ju bara ett par tillval så lika pris..

Så en maxad R-line blir ju dyrare än maxad GTI :)

Peter-C
2020-11-08, 10:23
Har S3 Torque vectoring med Drift mode etc? :confused:

Jag vet inte. Har ej sett/läst något om det.

Om S3 ej har funktionerna ovan så ser man en prisdiff till förmån för Golf R. Mer i paketet om man köper Golf R.

Utseendet - Bägge har lyckad design tycker jag. Mindre antal fake-galler på R. Dem vill man undvika :)

Fler fysiska knappar i Audin till dennes fördel.

Marcus
2020-11-08, 11:19
Nej precis!, men lite roligt att S3 är en "snik" variant av en R. Den har mindre hästar och inte lika avancerade 4wd. Det kanske gör så för att gå all in på RSan... Men lite kul att S3 är billigare på pappret än Golfen.. :).

Gäller att VW säljarna kan förklara skillnaderna på bilarna :), sett många inlägg där folk heller köper S3a för den är ju mer "premuim" och billigare.. :)


Så sant, men tyvärr är ju inte en 370 000 150tsi fullutrustad...
Skiljer ju bara 30 000 i grundpris mellan en R-line och en GTI, kräver ju bara ett par tillval så lika pris..
Så en maxad R-line blir ju dyrare än maxad GTI :)

- Nej, Audi S3 är inte en snikvariant av VW Golf R. Audi S3 är en Audi S3. En modell Audi byggt utifrån en koncerngemensam tekniklåda för att modellen ska passa in i Audis modellprogram. Audi har valt sin specifikation. En kommande Audi RS3 kommer höja teknik- och prestandanivån jämfört med S3. S3 har för övrigt aldrig varit lika "race" inriktad som VW Golf R.

- VW säljarna ska inte förklara skillnaderna mellan Golf R och S3, de ska förklara vad VW Golf R kan och erbjuder, vad Audi S3 kan och erbjuder får Audi säljarna berätta.

- Angående fullutrustad, det var inte tanken att du skulle ta det så ordagrant, men det gjorde du tydligen. Men hur som helst, det kan väl inte vara så svårt att förstå att det är enklare att få ett bra pris på en färdig paketering? Det är så asiaterna alltid jobbat, både japaner och sydkoreaner. De säljer en eller två färdigutrustade paketeringar och pressar priset stenhårt på dessa, sen kan du inte göra särskilt mycket egna val, för då skulle allt bli mycket dyrare.

Oavsett vad R-Line eTSI 150 respektive GTI kostar i inköp, fler och fler kunder börjar titta på TCO och då ser det kanske lite olika ut. Men förhoppningsvis passar så många som möjligt på och köper sig en konventionell GTI nu de sista skälvande åren. För jag är ganska säker på att det fönstret håller på att stängas, tyvärr... :(

- - - Uppdaterad - - -


Jag vet inte. Har ej sett/läst något om det.
Om S3 ej har funktionerna ovan så ser man en prisdiff till förmån för Golf R. Mer i paketet om man köper Golf R.


Korrekt.

mangewide
2020-11-08, 13:41
Jag vet inte. Har ej sett/läst något om det.

Om S3 ej har funktionerna ovan så ser man en prisdiff till förmån för Golf R. Mer i paketet om man köper Golf R.

Utseendet - Bägge har lyckad design tycker jag. Mindre antal fake-galler på R. Dem vill man undvika :)

Fler fysiska knappar i Audin till dennes fördel.

Ja svårt att och jämföra rakt av R och S3, men första gången nånsin en R är dyrare en en S3 i grundutförande! :).

Sen har jag nog plöjt alla tester som finns på Nya Mk8an och inte i en enda av dessa säkert 100, så är det nån som gillar all touch.. Det funkar lixom inte så bra i verkligheten när man stutsar runt på vägarna..

Sen att Cupra och VW gått på bara touch, och AUDI och Skoda har blandat lite..är ju lite kul. Så "finaste" och "sämsta" märket kör det dyrare och bättre rena knapparna..

Har testa alla i dessa nu, och Audi är ju en klass för sig med hur allt är uppbyggt med knappar och snygga och lättlästa typsnitt..

När man är Golfen så får man en känsla av ett barn som valt färger och typsnitt på displayerna, tycker det är så mkt sämre skärpa och tydlighet tom jämför med displayerna i min MK7.5

Så allt blir inte bättre tyvärr..

cheba
2020-11-08, 16:49
Vore kul om några svenska VW vänner kunde mötas upp vid Nordschleife våren 2021 till någon Touristenfahrten helg [emoji846]


Detta kan vara intressant :)

Absolut, när åker vi? :)

cheba
2020-11-08, 16:53
Är det bekräftat att det är tvåkolsvok? Ser väldigt lika ut de ok som sitter på Mk7 R.
Hoppas på 2-kolvs :)

Tidigare i tråden fanns dessa spionbilder på Clubsport respektive R. Denna R saknar täckplattan på oket, så man set att oket har urtag för två små kolvar. I bilderna på den lanserade R:en sitter det en täckplatta på, och förutom färgen ser det ut att vara exakt samma skiva och ok på Clubsport som på R.

http://www.gtiklubben.nu/forum/attachment.php?attachmentid=11482&d=1581079476

http://www.gtiklubben.nu/forum/attachment.php?attachmentid=11494&d=1581443640

mangewide
2020-11-08, 17:24
AAA, snyggt upptäckt! :).

Kan de vara dessa? :)

https://www.carpartswarehouse.com/buynow/2019/Volkswagen/Atlas/Brake_Caliper/72-00693_BKNJ?crid=10064862

cheba
2020-11-08, 21:46
AAA, snyggt upptäckt! :).

Kan de vara dessa? :)

https://www.carpartswarehouse.com/buynow/2019/Volkswagen/Atlas/Brake_Caliper/72-00693_BKNJ?crid=10064862

Åtminstone okhållaren är inte samma. Kolla här vad långt okhållaren på Golf R "sticker ut" i ändarna: 12183

Eventuellt kan det vara samma OK i grunden. I så fall är det förstås en lite annorlunda gjutform för att slippa den fula "gropen" mitt på "utsidan" (den som är synlig genom fälgen), och det verkar även som man även tagit bort "gropen" på "ryggen" av oket, för om man kollar på denna bilden så är okets yttre form en jämn, obruten båge:
https://cdn.filestackcontent.com/resize=w:1200,h:675,f:crop,a:center/output=format:pjpg,q:75/rotate=deg:exif/6rpWPtozRteU4YxjQfez

mangewide
2020-11-09, 09:59
Performance pack, Lättmetallfälgar 19 tum Estoril, förhöjd hastighetsspärr, max 270 km/h

25 100 kr, ,

Ja är ju inte Galet dyrt , när man även får 19"arna.. :)... Sen är det mer än vad som antyds i specen, det är Driftmode mm. Äntligen så ska man kunna sladda som en M bil på banan! :), inte snabbaste, men roligast :)

jimZon
2020-11-10, 10:22
Synd att de har bytt från Dynaudio till HarmanKardon som "premium sound". Har haft det i min två senaste Volvo's och det har inte varit bra ljud alltså. Någon som provlyssnat?

mangewide
2020-11-10, 14:51
Synd att de har bytt från Dynaudio till HarmanKardon som "premium sound". Har haft det i min två senaste Volvo's och det har inte varit bra ljud alltså. Någon som provlyssnat?

Nix tyvärr..!. Men standard ljudet i alla fall i min MK7.5 är ju galet bra!, förstod aldrig varför lägga på Dynaudio.

Då har jag nördat ut och "tävlat" i billjud lite med Polare som plöjt ner 100k på ljud på de glada 90-talet.. :)..

Men HK i Volvo är väll helt ok?... :confused:

jimZon
2020-11-10, 14:59
Nix tyvärr..!. Men standard ljudet i alla fall i min MK7.5 är ju galet bra!, förstod aldrig varför lägga på Dynaudio.

Då har jag nördat ut och "tävlat" i billjud lite med Polare som plöjt ner 100k på ljud på de glada 90-talet.. :)..

Men HK i Volvo är väll helt ok?... :confused:

Nej, jag har HK Premium Sound med sub i min Volvo och det låter hemskt dåligt. Pappigt ljud, som en blöt filt ligger över. Har bytt högtalare samt uppdaterat firmware i bilen men det är fortfarande inte bra. Många på Volvoforumet som säger samma. Även deras nya generation är inte bra. Jag hade ju Dynaudio i min Golf GTI och det ljudet var fantastiskt.

Marcus
2020-11-10, 15:07
Uppfattningen är att Harman/Kardon paketet ger en bättre ljudupplevelse än föregångaren. Jag tror inte du ska dra slutsatser baserat på olika biltillverkare och bilmodeller.

mangewide
2020-11-10, 15:33
Nej, jag har HK Premium Sound med sub i min Volvo och det låter hemskt dåligt. Pappigt ljud, som en blöt filt ligger över. Har bytt högtalare samt uppdaterat firmware i bilen men det är fortfarande inte bra. Många på Volvoforumet som säger samma. Även deras nya generation är inte bra. Jag hade ju Dynaudio i min Golf GTI och det ljudet var fantastiskt.

Jaha tråkigt, annars brukar ju Volvo vara grymma på ljud nuförtiden. Fick för mig att det var bra ljud i alla premium bilar tills en polare hörde av sig och var så besviken på hans ljud i sin "nya" BMW 5-serie.

Var tvungen att lyssna, lät ju helt galet skit. Som i vår förra KIA, den vara inte bra... Men imponerade att man kan ha så dåligt ljud i en sån dyr bil. Sen fanns det ju självklart tillval, men tror det gick på 20k...

Tillägg att hans son med en gammal Audi A6 för 20 000 med original stereo lät 100ggr bättre :)

Där är ju VW jäkligt bra, har ju bara varit typ 7k för Dynaudio tillval :)

jimZon
2020-11-10, 15:49
Som sagt, mitt Dynaudiosystem i min MK6 GTI var fantastiskt. Det nuvarande vågar jag inte ens dra på. Det skorrar, brötar och har sig. Hade en lånebil från Volvo med deras nya HK, lät bättre men fortfarande väldigt ansträngt. Hoppas att VW har byggt det bättre.

AndySwede
2020-11-10, 17:16
Hmm, detta är ju svårt att jämföra. En del gillar diskant, andra bas och någon hör inte när inredningen vibrerar. Jag har haft Dynaudio i Tiguan II och det var verkligen inte värt pengarna, enligt min uppfattning. Hade hellre haft ett riktigt reservhjul än den där plastiga baslådan. Varken punch eller bas, bara mellanregister. Skräp. I Audicaben har jag ett 16 år gammalt originalmonterat BOSE system. Det överträffar Dynaudion i Tiguanen alla dagar i veckan.

Jag har skrivit det tidigare i en annan tråd - ett standard originalsystem kan låta väldigt bra när man lagt några timmar på att dämpa i alla fall dörrarna med typ SilentCoat eller liknande.

mangewide
2020-11-19, 20:47
Hjälp sökes!. Nån som kan motivera varför man ska lägga ca 100 000 extra för en R mot en Clubsport! :)

Är ungefär där jag hamnar i skillnad, mot tidigare Mk7.5 så var det bara ca 20 000 skillnad ...nu har det dragit iväg lite...

ClubSporten har ju det viktigaste som Ren, samma grymma nya bromsar och "samma" motor.....

Sen en rolig grej vanliga 245hk GTI har dyrare skatt än 300hk Clubsporten :)...sen ska man inte prata om Ren...den är dyr..

Men Vilken ska man ta?! ;)

Clubsport i Silver?! ;)

12214

candyweiss
2020-11-19, 21:03
Bara en undran, 0 - 100 och 100 - 200, vad är det för tider på R och Clubsport?
Om det är samma motor så är väl R bara snabbare precis i starten, sen borde Clubsporten vara snabbare?
Om det skiljer 100K så hade jag valt Clubsporten. R bör även vara dyrare i skatt, bränsle, försäkring och service.

Marcus
2020-11-19, 21:07
Har dragkrokskravet utgått? Det mest uppenbara skälet för mig att välja R framför CS skulle nog vara fyrhjulsdriften, men 100 000 kr skulle jag inte tycka det var värt. Gissar att CS kan ha en lite "lättare" körkänsla, för mig något positivt, men det är ju bara vad jag inbillar mig baserat på skillnader mellan fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna versioner av andra VW.

mangewide
2020-11-19, 21:25
Bara en undran, 0 - 100 och 100 - 200, vad är det för tider på R och Clubsport?
Om det är samma motor så är väl R bara snabbare precis i starten, sen borde Clubsporten vara snabbare?
Om det skiljer 100K så hade jag valt Clubsporten. R bör även vara dyrare i skatt, bränsle, försäkring och service.

Ja problemet är lite nu att Corona har ställt in testkörningarna av dessa 2... :(.

Så man vet extremt lite just nu hur dessa 2 är att köra och hur snabba de är, men jag tror nog Clubsporten borde vara snabbare bara man fått fart på den. Däremot så är inte säkert att den är snabbare än Ren på banor längre, de har verkligen jobbat med Ren på chassit...

Men som du skriver Ren är dyrare på allt att äga, sen nästan 100 000 dyrare i inköp. Men som sagt Ren är nog grym....

Sen har lite vanliga GTIn fallit bort fast den är så jäkla bra prissatt, för ClubSporten är ännu bättre prissatt om man går igenom allt som ingår..:)

Peter-C
2020-11-19, 21:28
Har dragkrokskravet utgått? Det mest uppenbara skälet för mig att välja R framför CS skulle nog vara fyrhjulsdriften, men 100 000 kr skulle jag inte tycka det var värt. Gissar att CS kan ha en lite "lättare" körkänsla, för mig något positivt, men det är ju bara vad jag inbillar mig baserat på skillnader mellan fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna versioner av andra VW.

Skapade just en CS på konfig. sidan. Grovt skiljer det den summa som du nämner. Inte givet vilket alternativ som är att föredra.
Drift mode och 4wd är inte värt den skillnaden i pengar tycker jag. Å andra sidan har man bestämt sig för att det är toppmodellen av Golf som gäller så kan det bara bli en R :D.

/Peter

mangewide
2020-11-19, 21:32
Har dragkrokskravet utgått? Det mest uppenbara skälet för mig att välja R framför CS skulle nog vara fyrhjulsdriften, men 100 000 kr skulle jag inte tycka det var värt. Gissar att CS kan ha en lite "lättare" körkänsla, för mig något positivt, men det är ju bara vad jag inbillar mig baserat på skillnader mellan fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna versioner av andra VW.

Ja dragkroks problemet får jag lösa med eftermarknad eller om Thules 2021 hållare kommer funka :)

Nej precis, tror ClubSporten kommer vara roligare, sen att man gått och äntligen klämt på riktiga bromsar på en Golf och nya DCC chassit gör att den blir klockren...

Sen kan man bara få Ren i 3 färger, där den blå går bort hemma här.....så då sitter man på vitt eller svart bara...

Roliga är att Alcantar gratis i ClubSporten i Ren blir det tyg bara i så fall! ( är ju såld på Alcantara...)

mangewide
2020-11-19, 21:41
Skapade just en CS på konfig. sidan. Grovt skiljer det den summa som du nämner. Inte givet vilket alternativ som är att föredra.
Drift mode och 4wd är inte värt den skillnaden i pengar tycker jag. Å andra sidan har man bestämt sig för att det är toppmodellen av Golf som gäller så kan det bara bli en R :D.

/Peter

Ja Ren drar iväg lite, man måste välja till Performace Paket för 25 000...för att få Ringen läget och lite småsaker.. :).

Tror som sagt Ren kommer ha ett jäkla bra andrahandsvärde sen, när skatten går ner och verkar inte bli så många bilar på marknaden.

Men som sagt egentligen är det bara att beställa och blunda! ;).. men har några veckor till på mig så MÅSTE få se några provkörningar av resp bil!.

Är 1st Clubsport beställd till ÅF och 3st R beställda till ÅF till HELA Sverige!!, Så kommer inte blir lätt att få se nån live och än mindre att provköra.. ;)

- - - Uppdaterad - - -


Skapade just en CS på konfig. sidan. Grovt skiljer det den summa som du nämner. Inte givet vilket alternativ som är att föredra.
Drift mode och 4wd är inte värt den skillnaden i pengar tycker jag. Å andra sidan har man bestämt sig för att det är toppmodellen av Golf som gäller så kan det bara bli en R :D.

/Peter

Jo kan tillägga att INGEN av GTI , Clubsporten eller R stämmer på VW konfigurationen än!!, det fattas fälgar mm på resp modell.....
Men kommer snart.... :)

Peter-C
2020-11-19, 22:12
Ja Ren drar iväg lite, man måste välja till Performace Paket för 25 000...för att få Ringen läget och lite småsaker.. :).

Tror som sagt Ren kommer ha ett jäkla bra andrahandsvärde sen, när skatten går ner och verkar inte bli så många bilar på marknaden.

Men som sagt egentligen är det bara att beställa och blunda! ;).. men har några veckor till på mig så MÅSTE få se några provkörningar av resp bil!.

Är 1st Clubsport beställd till ÅF och 3st R beställda till ÅF till HELA Sverige!!, Så kommer inte blir lätt att få se nån live och än mindre att provköra.. ;)

- - - Uppdaterad - - -

Jo kan tillägga att INGEN av GTI , Clubsporten eller R stämmer på VW konfigurationen än!!, det fattas fälgar mm på resp modell.....
Men kommer snart.... :)

Jag tror att skillnaden är liknande som mellan min fd Golf 7R och Cupra R:en.

Jag gissar på att CS har vassare negativ camber vilket gör den stirrigare än Golf R när man kör rakt fram eller svänger svagt, roligare men kan upplevas som tröttsamt. R är roligare vid blött väglag, bättre grepp när man gasar. CS har troligen hårdare fjädrar vilket påverkar åkkomforten negativt (för somliga). Dcc funkar säkert likvärdigt på bägge bilarna, dock hittar jag ej dcc som tillval på CS.

Det går att leva med bägge alternativen :).

/Peter

AndySwede
2020-11-20, 07:04
Det är svårt att resonera med en känsla. Köööööööööööööööööööööp :o

mangewide
2020-11-20, 08:41
Jag tror att skillnaden är liknande som mellan min fd Golf 7R och Cupra R:en.

Jag gissar på att CS har vassare negativ camber vilket gör den stirrigare än Golf R när man kör rakt fram eller svänger svagt, roligare men kan upplevas som tröttsamt. R är roligare vid blött väglag, bättre grepp när man gasar. CS har troligen hårdare fjädrar vilket påverkar åkkomforten negativt (för somliga). Dcc funkar säkert likvärdigt på bägge bilarna, dock hittar jag ej dcc som tillval på CS.

Det går att leva med bägge alternativen :).

/Peter

Ja finns en risk att CS kan vara mer jobbigt till vardags, den har mer negativ camber!. Men hoppas den inte blir spårig och jävligt, det vill man ju inte.. Men nuvarnde GTI är som ett jäkla tåg, man behöver knappt hålla i ratten fast vägar är spåriga. Vissa bilar är ju hemska att köra på vanliga vägar, spårar och jäklas :(...

Men DCC kommer på CS!, det är en grej av det ca 20 sakerna som jag upptäckt som inte är rätt på Konfigurationerna på nya MK8an...det har visst jäkla problem i Tyskland att få till detta.. :)..

Men eftersom DCC nu har 10steg, så tror jag att CS kommer vara minst lika bekväm som min nuvarande ......Nya DCC är både hårdare och mjukare!. Så det är en 9000:- självklarhet!

- - - Uppdaterad - - -


Det är svårt att resonera med en känsla. Köööööööööööööööööööööp :o

Määää, så kan du inte säga! :(. Jag håller ju få tuppjuck på vilken färg jag ska ha denna gång tom ;)

Sen vilken modell?!.... :)

Jäkla I-lands problem. :cool:

AndySwede
2020-11-20, 16:20
Ja men färg är väl lätt att välja. Jag tänkte mer på ditt dilemma plus eller minus 100 lax. Har du ytterligare 100 lax tillhanda som du inte behöver köpa mjölk för - köööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööp! Hur kul är det att sitta i en ny cs och fortsätta drömma om en R, när du vet att du hade haft råd? En icke-fråga.

mangewide
2020-11-20, 21:15
Ja men färg är väl lätt att välja. Jag tänkte mer på ditt dilemma plus eller minus 100 lax. Har du ytterligare 100 lax tillhanda som du inte behöver köpa mjölk för - köööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööp! Hur kul är det att sitta i en ny cs och fortsätta drömma om en R, när du vet att du hade haft råd? En icke-fråga.

:), Jaha du tänker så ;)

Nej utan att låta som Sosse Jan Emanuel så är pengar inget problem ;)

Men gillar inte att bli "lurad" ;)....finns ju mkt annat skoj att köpa när man snackar en halvmille drygt på en liten bil :)

Hade ju hoppats på en 400+ kärra när man snackar dessa summor...nu man kan ju inte ens skryta för grannen som köpt Xc60 T8 med mer hästar...grrrrr...

*Inte helt allvarlig*..

Men 320hk har ju är inget att skryta med nuförtiden......;)

När man pratar att man gillar att köra bana, så tror folk man är **** i huvudet....:eek:..

mangewide
2020-11-21, 13:29
Det här är lovande för Ren med samma Gen4 888 motorn! :), den har även bättre 4wd , lite mer effekt och mkt bättre bromsar! :)

https://youtu.be/ou6sfaPS1jk

mangewide
2020-11-21, 16:03
Jo provkörde nya GTE idag!, fan den var imponerade!.Så mkt snabbare och skönare än gamla Mk7.5 GTE..

GTE är nog den roligaste hybriden på marknaden!. :) Sen har vi 17% rabatt på jobbet på denna...:(

Men ska ha nått snabbare och mindre smart...;)

https://www.instagram.com/tv/CH2z_DbHQ80/?utm_source=ig_web_copy_link12223

mangewide
2020-12-01, 11:02
Är lite som en julkalender fortfarande Konfig på VW, ingen av bilarna är 100% än.. :)

Men idag dök det upp nått mer kul!, CUP2 till Ren som tillval! :). Men jäklar det ramlar iväg i pris...

Först måste man ha detta paket, för 19" mm...

Performance pack, Lättmetallfälgar 19 tum Estoril, förhöjd hastighetsspärr, max 270 km/h
181 kr/mån 1
181 kr/mån, Volkswagen Billån, 36 mån, 30 % kontantinsats, 50 % restskuld, eff. rta. 3,45 % och körsträcka 1500 mil/år. Angivna räntor är exempel och varje återförsäljare svarar självständigt för sin egen räntenivå.
eller 25 100 kr
eller 25 100 kr,

Fälgsäkringar med stöldskydd

Servostyrning, hastighetberoende (Servotronic) med styrutslagsinskränkning

Däck 235/ 35 R 19

Lättmetallfälgar 8J x 19

Upphävande av elektronisk begränsing av toppfart

Sen lägga på R-däcken på det....blir mkt hjulkostnader extra om man kryssar hejvillt! :)

Sportdäck som uppgradering av fälgpaket med 19 tum. Dimension 235/35 R19
82 kr/mån 182 kr/mån, Volkswagen Billån, 36 mån, 30 % kontantinsats, 50 % restskuld, eff. rta. 3,45 % och körsträcka 1500 mil/år. Angivna räntor är exempel och varje återförsäljare svarar självständigt för sin egen räntenivå. eller 11 300 kr

candyweiss
2020-12-01, 11:34
Du skrev ju tidigare att pengar inte var något problem :p

mangewide
2020-12-01, 12:08
Du skrev ju tidigare att pengar inte var något problem :p

Nej det är det ju inte :), men kommer det för nära en A45s i pris så är det ett mentalt problem... Vi snackar fortfarande om en 320hk Golf.. ;) ( vilket inte är mkt i dagens samhälle... )

Byggde ihop en GOLF R för 687 200:- nu!, det kan man väll tycka lite mkt för en Golf?!.. :)

Peter-C
2020-12-01, 14:15
Nej det är det ju inte :), men kommer det för nära en A45s i pris så är det ett mentalt problem... Vi snackar fortfarande om en 320hk Golf.. ;) ( vilket inte är mkt i dagens samhälle... )

Byggde ihop en GOLF R för 687 200:- nu!, det kan man väll tycka lite mkt för en Golf?!.. :)

Du får ta bort avgassystem å andra mindre nödvändiga tillval för 127.000 så blir det 560.000 kvar för en ändå välutrustad bil :D;)!

Falcor
2020-12-01, 15:19
Haha, här sitter jag och tycker att nya Passat GTE'n blivit dyr när den klockar in på 570' innan rabatt, 60' mer än min nuvarande GTE.

AndySwede
2020-12-01, 15:49
687.200 för en Golf? Det kanske inte bekommer dig men jag funderar i alla fall lite på vad andrahandsvärdet är. Följer det tumregeln cirka 50% efter tre år är det kanske den dyraste Golfen hittills med det största värdetappet hittills. Men säkert en rolig bil :rolleyes:

mangewide
2020-12-01, 16:00
Du får ta bort avgassystem å andra mindre nödvändiga tillval för 127.000 så blir det 560.000 kvar för en ändå välutrustad bil :D;)!

Ja absolut!, jag maxade på allt!.

Men en seriös Spec som jag kan tänka mig får på ca 540!, innan rabatt!. Sen så har jag en rätt trevlig rabatt på det ;) Så kommer inte bli nån sjuk summa... ;)

- - - Uppdaterad - - -


Haha, här sitter jag och tycker att nya Passat GTE'n blivit dyr när den klockar in på 570' innan rabatt, 60' mer än min nuvarande GTE.

Jo med det är ju galet dyrt! ;). Har ni oxå sjuk rabatt på den?, vi har 17% på GTE genom jobbet.... :)

Marcus
2020-12-01, 16:01
687.200 för en Golf?

Vad menar du med för en Golf? Spelar det roll om det är en Golf, A-klass eller 1-serie? Golf är en av de mest ikoniska bilmodellerna genom tiderna, ett superstarkt varumärke, så starkt att det många gånger rangordnas före biltillverkarens varumärke. Alla vet vad Golf är, även utan att lägga till VW. En produkt med högt teknikinnehåll och kraftfulll prestanda - med få jämnlika på marknaden. En mycket kompetent produkt. Vilken bil skulle du tycka att det var rimligt att betala 687 000 kr för? Är det antal centimeter kaross som spelar roll? :confused:

Peter-C
2020-12-01, 16:01
687 tkr. Det är nog ingen som kletar på all utrustning :D. Alla bilar blir orimligt dyra om man fyller i alla bockar i tillvalsbilderna.

Räkna med 540-560 tkr för ett bra fordon. Inte orimligt.

mangewide
2020-12-01, 16:06
687.200 för en Golf? Det kanske inte bekommer dig men jag funderar i alla fall lite på vad andrahandsvärdet är. Följer det tumregeln cirka 50% efter tre år är det kanske den dyraste Golfen hittills med det största värdetappet hittills. Men säkert en rolig bil :rolleyes:

HAha, ja jag vet. Men det där 50% stämmer inte på våra roliga bilar. Min bil har sjunkit 31% på 3,5år bara! ca 100 000. Det är galet bra. Men hade jag hade jag köpt en R istället, så verkar värdeminskning bara varit drygt 25%...

Galet bra andrahandsvärde på dessa!

Jag tror att MK8 kommer bli ännu bättre!, men tanke på den dyra skatten mm så kommer det inte finnas många beggade ute om 3år..

Sen såg jag restvärdet som VW räknar på Clubsporten på MK8, det var bra högt. Så tom med VW räknar att den kommer hålla sig högt i pris...


Men som sagt när man kommer upp i summor runt 500k.....så är 25% mkt pengar ändå.... ;)

mangewide
2020-12-01, 16:10
687 tkr. Det är nog ingen som kletar på all utrustning :D. Alla bilar blir orimligt dyra om man fyller i alla bockar i tillvalsbilderna.

Räkna med 540-560 tkr för ett bra fordon. Inte orimligt.

Nej så sant, men man trodde aldrig att man kunnat närma sig 600k för en Golf för nått år sedan. Men allt som den nya har så får man en R under 500 så det en ändå galet prisvärd bil...

Grannen beställde en XC60 T8 precis..670 000 för en bil som inte går fortare än 180.. :(... Och nej man vill inte köra fortare med en sådan ändå...men menar bara bilar är galet dyrt nu... :)

candyweiss
2020-12-01, 16:22
687.200 för en Golf? Det kanske inte bekommer dig men jag funderar i alla fall lite på vad andrahandsvärdet är. Följer det tumregeln cirka 50% efter tre år är det kanske den dyraste Golfen hittills med det största värdetappet hittills. Men säkert en rolig bil :rolleyes:
12% om året har jag läst om och det har stämt bra på några bilar jag haft.

mangewide
2020-12-02, 10:47
Ni har sett denna?, så klockren! Mat är så jäkla skön och ärlig i sina tester. Fan jag kommer nog få hjärtattack innan man lärt sig hantera ratten..:mad::o

Sen stolarna är tuffa, men fan stackars barn i bak ( eller vuxna oxå.. ). Blir som att sitta bakom en vägg jämfört med de gamla med vanliga nackstöd.....nått jag inte alls gillar...men det verkar ju vara standard på all prestanda bilar från Vw koncernen..

Sen synd att man gått ner i materialval generellt på en så fin bil. Dörrsidorna fram jämfört med med min mot GTE som jag körde ordentligt i helgen, är lite som att jämföra med en Dacia +...



https://www.youtube.com/watch?v=ucy4aaH89tc&t=638s

Amazonas
2020-12-02, 13:37
Materialvalen överlag i mk8 motsvarar ej prislappen tyvärr. Mkt hårdplast, dock inte lika illa som ID.3, men det drar ner det upplevda kvalitetsintrycket avsevärt.
Personligen tycker jag nya Octavia har bättre materialval invändigt och upplevs mer kvalitativ. Den är ju dock nästan lika galet dyr.

Sen verkar man ju pissa på redan befintliga kunder, fått sämst inbytespriser hos VW återförsäljare när jag varit runt nu och kollat på att byta ut min Arteon. Så lutar åt att byta märke för första gången på sisodär 20 år :(

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

mangewide
2020-12-02, 17:49
Materialvalen överlag i mk8 motsvarar ej prislappen tyvärr. Mkt hårdplast, dock inte lika illa som ID.3, men det drar ner det upplevda kvalitetsintrycket avsevärt.
Personligen tycker jag nya Octavia har bättre materialval invändigt och upplevs mer kvalitativ. Den är ju dock nästan lika galet dyr.

Sen verkar man ju pissa på redan befintliga kunder, fått sämst inbytespriser hos VW återförsäljare när jag varit runt nu och kollat på att byta ut min Arteon. Så lutar åt att byta märke för första gången på sisodär 20 år :(

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Ja inbyte är de inte så duktiga på!, men finns ju galet många bilhandlare som köper in bilar bara rakt av Som Tullinge Bil, Ridderman mm..Där har jag fått bra mkt mer än av VW...

Sen håller jag med!, Skoda har ju fan bästa inredningens kvalitén nu, helt galet. Tyckte tom nya A3an var sämre.. Men som sagt Skoda är inte billigt längre, men om du är ute efter en stor bil så sopar ju Octavian och Supereben alla i tester efter tester..

Känns som priserna har suddas ut mellan alla "VW märken", nästan så att VW är dyrare en Audi ibland. Eller de är den, som nya Golf E-hybrid...den är konstigt dyr :) (vilket en massa journalister även säger )..

Men en sak när jag satt och räknade runt!. En Manuell GTI utan nått extra! ( den är helt ok standard ) kan man nog få för typ 310 efter rabatt!. Det är galet prisvärd!, finns ingen manuell rolig bil med de hk att köpa!. Så den är ju veckans fynd! :)

Peter-C
2020-12-02, 18:19
Den nya A3 nämndes. Jag har inte suttit i någon 2021 A3 eller S3 än. Känns den bättre än Golf mk8? Tuben-videos talar för den.

/Peter

mangewide
2020-12-02, 19:19
Har suttit i ett par S-line A3or, de är ett snäpp bättre än Golfen. Men samtidigt är de mer "smäck" än modellen innan, mkt mer hård/repkänslig plast och enklare material. Däremot har man behållit en del fysiska knappar som gör den lättare att hantera.

En sak som jag inte läst så mkt om, men förarkluster displayen i alla dessa MQB bilar har blivit så liten?!?! Blir nästan plottrigt att kunna se all info där, är så mkt med tydligt och större i min gamla bil.... Känns ju sjukt om detta oxå är en cost cut..

Men sen så tycker jag Skodan, känns bättre än A3an. ( suttit i en lite snabbt..) De har alcantara på delar av intsrunetpanelen mm...ser jäkligt nice it :)

Kolla in här..


https://youtu.be/AiY67TQr0PM?t=346

AndySwede
2020-12-02, 22:24
Intressant. Jag har alltid tyckt att Octavia RS är en bra bil på många sätt. Haft två O II RS. Den nya ser riktigt fin ut.

mangewide
2020-12-03, 10:28
Intressant. Jag har alltid tyckt att Octavia RS är en bra bil på många sätt. Haft två O II RS. Den nya ser riktigt fin ut.

Har haft den förta Ocatvia RSen, shit det var en plåtburk...men hänt en del som sagt!. Nu är det ju fina!. Men för stora för min smak tyvärr!

Fått svar om dispalyen på MK8an...är bara en 8" orginal.... :(... Man måste lägga till Media PRO för 16 000 för att få 10" som i min Mk7.5....Då kan man även få kartan i den, det går icke i den billigare...

Ja inte lätt detta, att speca en bil som är rätt.. ;).... Idag kom Ren ut på VW UK och där kan man lägga till dragkrok!!!. men är säkert fel :(...

- - - Uppdaterad - - -


Intressant. Jag har alltid tyckt att Octavia RS är en bra bil på många sätt. Haft två O II RS. Den nya ser riktigt fin ut.

Har haft den första Ocatvia RSen, shit det var en plåtburk...men hänt en del som sagt!. Nu är det ju fina!. Men för stora för min smak tyvärr!

Fått svar om displayen på MK8an...är bara en 8" original.... :(... Man måste lägga till Media PRO för 16 000 för att få 10" som i min Mk7.5....Då kan man även få kartan i den, det går icke i den billigare...

Ja inte lätt detta, att speca en bil som är rätt.. ;).... Idag kom Ren ut på VW UK och där kan man lägga till dragkrok!!!. men är säkert fel :(...

Peter-C
2020-12-03, 12:16
.........Ocatvia RSen, ...... Nu är det ju fina!. Men för stora för min smak tyvärr!


Ja, jag vill också ha en bil med korta hjulbasen när det gäller nöjesfordonet. Det innebär enligt vad jag läst en Golf GTI/R eller Audi S3, de andra är längre vilket gör att de blir tyngre/slöare ;).

mangewide
2020-12-03, 12:25
Ja, jag vill också ha en bil med korta hjulbasen när det gäller nöjesfordonet. Det innebär enligt vad jag läst en Golf GTI/R eller Audi S3, de ändra är längre vilket gör att de blir tyngre/slöare ;).

Håller med! vill ha en kort då är det A3 eller Golf som gäller, klämde lite på Nya GOLF varianten med långa hjulbasen.. Den ser bra konstig ut live....jääätelång och samtidigt smal.

Den är ju inte längre än Passaten, men såg konstig ut...

Amazonas
2020-12-03, 15:19
Nya Cupra Leon skulle ju funka också, om den får ngn roligare drivlina än hybrid varianten från GTE. Helt klart bäst utseende i alla fall enligt mig :)
Men S3:an hade jag helt missat prislappen på, en sådan med vettig utrustning bör hamna strax över 500' efter lite rabatt. Ungefär som en Golf R med likvärdig utrustning...

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

mangewide
2020-12-03, 16:12
Nya Cupra Leon skulle ju funka också, om den får ngn roligare drivlina än hybrid varianten från GTE. Helt klart bäst utseende i alla fall enligt mig :)
Men S3:an hade jag helt missat prislappen på, en sådan med vettig utrustning bör hamna strax över 500' efter lite rabatt. Ungefär som en Golf R med likvärdig utrustning...

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Ja Leonen borde komma med 300hk snart!, blir intressant va den kan hamna på!

Annars är lite kul att S3 har precis samma grundpris som Ren!, har aldrig hänt. Däremot är S3an en lite snik utrustad "R"...

Men finns mkt som talar för S3a, Är lite mer premium invändigt och den går ju att få i 8 olika färger plus 9st special färger.... Ren kommer i 3st :(

Tror de snikar ner S3an så att det kan smacka på priset när RS3an kommer snart!. Den kommer bli en monster som ska slå A45s... :)

Men då snackar vi 700k ++ :)

Peter-C
2020-12-03, 18:21
Var och kollade på en Audi S3 idag. Inredning alkantara/skinn. Kändes väldigt bekant, har det i Cupran, inklusive säten med integrerade nackstöd. Bilen gav premium intryck vill jag påstå. Den var ej riktigt klar så någon körning var inte aktuell, plastpuckarna kvar i fjädringen.
De fysiska knapparna var där de skulle, även i rattekrerna :D.

Ratten:

12239

Optikpaket svart bli lite dystert när bilen är svart, en smaksak:

12240

mangewide
2020-12-04, 07:52
Var och kollade på en Audi S3 idag. Inredning alkantara/skinn. Kändes väldigt bekant, har det i Cupran, inklusive säten med integrerade nackstöd. Bilen gav premium intryck vill jag påstå. Den var ej riktigt klar så någon körning var inte aktuell, plastpuckarna kvar i fjädringen.
De fysiska knapparna var där de skulle, även i rattekrerna :D.

Ratten:

12239

Optikpaket svart bli lite dystert när bilen är svart, en smaksak:

12240

Aaa , nice!. Har inte hunnit kolla på S3an än!. Jag galet bra att de behållit fysiska knapparna på ratten och fler ställen!. Där är Golf och SEAT ute och cyklar, fan va man hört att folk är förbannade på dessa.. Kul att de Skoda och Audi kör samma stil på detta, det "dyraste" och "billigaste" märket inom VW.... ;)

Tur att du skrev att plastpuckarna satt kvar!, ser ut som en SUV nu :)

Men fin bil det där!, håller man ner på tillvalen så är den bra prisvärd! :)

Peter-C
2020-12-04, 09:20
Avsaknad av fysiska knappar.

För mig är det inte någon "showstopper". Jag har ingen erfarenhet av det nya gränssnittet. Får väl prova en mk8 så småningom och utvärdera det. Eftersom bilar ska typgodkännas måste ju basala funktioner uppfyllas :).

S3 - en sak till, den har gasdämpare som lyfter motorhuven, ingen pinne, dock ingen showstopper det heller. Har vant mig vid pinne under Cupra huven.

candyweiss
2020-12-04, 10:14
S3 - en sak till, den har gasdämpare som lyfter motorhuven, ingen pinne, dock ingen showstopper det heller. Har vant mig vid pinne under Cupra huven.
Pinne fungerar inte för mig oavsett bil. Min bil står i ett lågt garage, så när jag öppnar huven (gasdämpare) lägger jag ett mjukt skydd mellan motorhuv och tak. I-landsproblem :D
Tycker bara att det är så snålt/billigt med pinne på en premium bil. På en Dacia förstår jag det :)

mangewide
2020-12-04, 10:58
Avsaknad av fysiska knappar.

För mig är det inte någon "showstopper". Jag har ingen erfarenhet av det nya gränssnittet. Får väl prova en mk8 så småningom och utvärdera det. Eftersom bilar ska typgodkännas måste ju basala funktioner uppfyllas :).

S3 - en sak till, den har gasdämpare som lyfter motorhuven, ingen pinne, dock ingen showstopper det heller. Har vant mig vid pinne under Cupra huven.

Ja man vänjer sig med allt, men vissa saker är inte bättre bara för att de är nya. Men kan tänka mig att det är mkt billigare med touch än fysiska knappar. :)

mangewide
2020-12-04, 11:12
Pinne fungerar inte för mig oavsett bil. Min bil står i ett lågt garage, så när jag öppnar huven (gasdämpare) lägger jag ett mjukt skydd mellan motorhuv och tak. I-landsproblem :D
Tycker bara att det är så snålt/billigt med pinne på en premium bil. På en Dacia förstår jag det :)

Mää, det där kommer ju blir ett problem för mig oxå!. Har extremt tajt garage, så kan inte gå framför bilen. Så brukar skicka upp huven från sidan, när Ctek ska kopplas in.....det går fan inte med en huv med pinne... :(...

åå...jäkla diesel gate och el satsningen som ska tjänas in ;)

mangewide
2020-12-04, 18:21
Men va i H***vete, jäkla Skoda har ju inte ens huv pinne!! ;)


https://youtu.be/AHOTYw57TZg?t=437

Peter-C
2020-12-04, 19:53
men va i h***vete, jäkla skoda har ju inte ens huv pinne!! ;)


https://youtu.be/ahotyw57tzg?t=437

........ ����. Va fan :)! En Golf R måste väl få annat än pinne om Skodan har dämpare!

mangewide
2020-12-04, 21:14
........ ����. Va fan :)! En Golf R måste väl få annat än pinne om Skodan har dämpare!

Nja den kostar ju bara 500+, så det har VW inte råd med..:confused:

Jo var och klämde på 2st S3or idag, gick bara att provköra om jag skrev jag köpte en ?! :), så bara titta och klämma!

Men som sagt väldigt trevlig bil!, bra mkt mer premium än Golfen om inte lite sniklösningar som jag och säljaren skrattade åt :)

Blandannartså var det röda sömmar i plasten på instrumentbrädan och dörrsidan. Det har jag aldrig sett förut..haha.. Kändes lite som nått Dacia skulle komma på för att det skulle se ballt ut.. ;)

Annars är den väldigt trevlig invändigt med fina stolar :).

MEN!, båda dessa gick på 600k och de hade bara original 18" och var inte alls maxade...Så gäller att tänka till med tillvalen på Audin, det drar iväg galet fort.. :).

Peter-C
2020-12-05, 09:53
S3 -600 kkr utan 19" hjul. Valet är ju fritt.

Vi har ett exempel nedan som kostar mindre.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26406-Nya-Audi-S3-SB-2021-Autogef%FChl&p=256284&viewfull=1#post256284

mangewide
2020-12-05, 10:42
S3 -600 kkr utan 19" hjul. Valet är ju fritt.

Vi har ett exempel nedan som kostar mindre.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26406-Nya-Audi-S3-SB-2021-Autogef%FChl&p=256284&viewfull=1#post256284

Jo absolut var lite konstiga tillval på båda kan man tycka. Röda Bromsok för 4500:- bland annat.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/audi_a3_sportback_s3_tfsi_310hk_quattro/93162521

Men jag skulle Speca min bara till 520 ich, tillval på 15 000 för 19" är rätt saftigt. När 18" som är original är jäkligt fina!.

Så bättre att beställa med 18" och köpa Eftermarknads med bra däck för 20k. Så har man 2 fina uppsättningar hjul för 20k :)

Kan ha gjort så på min nuvarande GTI ;)

cheba
2020-12-05, 13:39
Rätta mig om jag har fel, men S3 har väl inte en riktig torque vectoring-bakaxel som Golf R har (utan bara "ful-torque vectoring" med hjälp av friktionsbromsarna)? Det är ju höjdpunkten i mk8 och enligt mig känns det som att det borde göra valet lätt för den som velar mellan dom.

mangewide
2020-12-05, 14:44
Rätta mig om jag har fel, men S3 har väl inte en riktig torque vectoring-bakaxel som Golf R har (utan bara "ful-torque vectoring" med hjälp av friktionsbromsarna)? Det är ju höjdpunkten i mk8 och enligt mig känns det som att det borde göra valet lätt för den som velar mellan dom.

Nej precis det har den inte!, S3 känns som en snik R! ;). Den har inte de nya grymma bromsarna som R har mm :)

Tror Audi spar alla gobitar till RS3an som kommer snart ;)

Megapolaren
2020-12-05, 16:06
Jo var och klämde på 2st S3or idag, gick bara att provköra om jag skrev jag köpte en ?!

Det låter inte direkt som nån vidare bra säljare! Du är väl inte en 20-åring med bak- & framvänd keps? :)

Köpa en bil för 600 k i blindo? :confused: För mig skulle en sådan sak lätt avgöra hela köpet!

mangewide
2020-12-05, 19:18
Det låter inte direkt som nån vidare bra säljare! Du är väl inte en 20-åring med bak- & framvänd keps? :)

Köpa en bil för 600 k i blindo? :confused: För mig skulle en sådan sak lätt avgöra hela köpet!

Hahaha, så sant!. Men förstår dem, de vill inte ta ut nya hallbilar i detta slaskväder för sugna köpare ;)
Fast ge dem några veckor, så kanske det blir enklare ;)

Peter-C
2020-12-05, 23:21
Nej precis det har den inte!, S3 känns som en snik R! ;). Den har inte de nya grymma bromsarna som R har mm :)

Tror Audi spar alla gobitar till RS3an som kommer snart ;)

Bromsarna. Som du skriver, S3:an har samma ok som Golf 7 GTIPP/R och S3 8v (föregångaren). Det är enkolvsok, (som funkar kanonbra :)).

Bromsok Golf R mk7:

12246

Bromsok S3 8Y (nya S3), identiskt med bilden ovan:

12247

R mk8 bromsar, helt annat ok:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23515-Golf-generation-8&p=257491&viewfull=1#post257491

Det hade jag missat, tog för givet att det var samma som nya R.

mangewide
2020-12-06, 15:59
Bromsarna. Som du skriver, S3:an har samma ok som Golf 7 GTIPP/R och S3 8v (föregångaren). Det är enkolvsok, (som funkar kanonbra :)).

Bromsok Golf R mk7:

12246

Bromsok S3 8Y (nya S3), identiskt med bilden ovan:

12247

R mk8 bromsar, helt annat ok:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23515-Golf-generation-8&p=257491&viewfull=1#post257491

Det hade jag missat, tog för givet att det var samma som nya R.

Jo funkar förvåndasvärd bra!, men jag kör lite bana!. Så dessa nya Bromsar större och tjockare skivor, och som sagt större ok är ju en Galet bra uppdatering!

Nackdelen är att jag inte kan köra med mina snabba 17" r- däck ;). Måste minst ha 18" med dessa bromsar :)

mangewide
2020-12-07, 15:33
Första provkörningen av Ren..... F***n verkar galet trevlig ;).
.
https://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/golf-r/first-drives/volkswagen-golf-r-2021-review

12254


Should I buy one?
On first impressions, the new R not only lives up to lofty expectations, but exceeds them.

Yes, it’s quick; perhaps not at the level of the Mercedes-AMG A45, but it certainly has the measure of its key rivals, the Audi S3, BMW M135i and Mercedes-AMG A35 4Matic.

However, it is also a terrifically well balanced car whose traction and exploitability is every bit as impressive as the tractability and superb manners of its reworked engine. For sheer performance and all-season appeal it rises above the new Golf GTI, and comfortably so.

Admittedly, to properly gauge its handling in the dry, we’ll need more favourable weather conditions – and perhaps we’ll get them when we test this car in the UK.

For now, what we can say is that the Golf R’s clever chassis technology brings a broader range of characteristics to the table than before. There’s greater compliance and overall comfort at the more relaxed end of the scale, but added response and even more impressive body control in the more sporting settings than its highly admired predecessor.

Peter-C
2020-12-07, 18:28
Lovorden haglar över R:en i Autocars utvärdering :D!

Dock anmärkning på långsam respons från infotainmentsystemet, ej R relaterat. Uppgradering SW i närtid?

/Peter

mangewide
2020-12-08, 08:08
Lovorden haglar över R:en i Autocars utvärdering :D!

Dock anmärkning på långsam respons från infotainmentsystemet, ej R relaterat. Uppgradering SW i närtid?

/Peter

Ja chassit verkar underbart!, att man jämför med A45s som är en 700k :- monster är ju galet kul.

Sen kan man hoppas att det inte är ett hårdvarufel på Info systemet, verkar ha varit laggit de senaste åren sen MK8 släpptes :(..

AndySwede
2020-12-08, 08:41
Sen kan man hoppas att det inte är ett hårdvarufel på Info systemet, verkar ha varit laggit de senaste åren sen MK8 släpptes :(..

Du menar Mk7 eller 7,5? Håller fullständigt med, känns väldigt omodernt. Det kan ju vara medvetet, för Audis version av det har inte alls dessa tendenser.

AndySwede
2020-12-08, 08:47
Vad menar du med för en Golf? Spelar det roll om det är en Golf, A-klass eller 1-serie? Golf är en av de mest ikoniska bilmodellerna genom tiderna, ett superstarkt varumärke, så starkt att det många gånger rangordnas före biltillverkarens varumärke. Alla vet vad Golf är, även utan att lägga till VW. En produkt med högt teknikinnehåll och kraftfulll prestanda - med få jämnlika på marknaden. En mycket kompetent produkt. Vilken bil skulle du tycka att det var rimligt att betala 687 000 kr för? Är det antal centimeter kaross som spelar roll? :confused:
Jag menar att den fortfarande ser ut om en Golf som kostar från 250tkr eller vad det nu kan vara. Golfen är ju på riktigt en Folkvagn för kategorin du räknar upp så ur det perspektivet är 687.200kr befängt - för en folkvagn.

- - - Uppdaterad - - -


Jo provkörde nya GTE idag!, fan den var imponerade!.Så mkt snabbare och skönare än gamla Mk7.5 GTE..

GTE är nog den roligaste hybriden på marknaden!. :) Sen har vi 17% rabatt på jobbet på denna...:(

Men ska ha nått snabbare och mindre smart...;)

https://www.instagram.com/tv/CH2z_DbHQ80/?utm_source=ig_web_copy_link12223
Finns det nu någonstans att lägga laddkablarna?

mangewide
2020-12-08, 09:56
Du menar Mk7 eller 7,5? Håller fullständigt med, känns väldigt omodernt. Det kan ju vara medvetet, för Audis version av det har inte alls dessa tendenser.

Nja, kan det vara så illa som medvetet :(... Känns som VW har lite mjukvaru problem just nu. Bara se ID3 som varit galet dålig...men där ska det visst vara mkt bättre nu...

Får ju hoppas man inte köper en Golf för 500 000 + och info systemet laggar som en gammal android platta från 2010 hemma ;)

mangewide
2020-12-08, 10:00
Jag menar att den fortfarande ser ut om en Golf som kostar från 250tkr eller vad det nu kan vara. Golfen är ju på riktigt en Folkvagn för kategorin du räknar upp så ur det perspektivet är 687.200kr befängt - för en folkvagn.

- - - Uppdaterad - - -


Finns det nu någonstans att lägga laddkablarna?

Håller med rätt galet att man närmar sig 700k för en Golf, vi snackar ju Porsche instegs priser nu ;). Kan säga efter klämt på en 918 så är det en hel annan liga i kvalité mm... :)

Jo man kan bråtta ner den där skitiga och otympliga kabel under golvet lite halvsmidigt ;)...

Marcus
2020-12-08, 10:43
Jag menar att den fortfarande ser ut om en Golf som kostar från 250tkr eller vad det nu kan vara. Golfen är ju på riktigt en Folkvagn för kategorin du räknar upp så ur det perspektivet är 687.200kr befängt - för en folkvagn.

- - - Uppdaterad - - -


Finns det nu någonstans att lägga laddkablarna?

Är ju inget unikt för VW Golf, enklaste Volvo V60 ser också ut som toppmodellen, för gemene man, trots rejäl prisskillnad. Samma sak med Mercedes A-klass. Teknikinnehållet är däremot radikalt annorlunda.

Laddkablar: jag rekommenderar att använda laddbox med fast kabel.

candyweiss
2020-12-08, 11:36
Laddkablar: jag rekommenderar att använda laddbox med fast kabel.
Ursäkta en okunnig angående elbilar, finns det kablar på laddstationerna när man inte har möjlighet att ladda hemma?

Marcus
2020-12-08, 11:44
Det finns offentliga laddstolpar (långsamladdare) med och/eller utan fast laddkabel. Utan fast kabel är det absolut vanligaste. När fast laddkabel saknas använder man sin egen typ 2 kabel som ansluts mellan laddstolpens uttag och bil. Laddhybrid (PHEV) laddar man inte i snabbladdare (som alltid har fast laddkabel), som man kan göra med elbil (BEV). Men jag vill nog påstå att laddmöjlighet hemma eller minst på exempelvis arbetsplats parkering (plats där man uppehåller sig en större del av dygnet) är en förutsättning för att det ska vara meningsfullt med laddhybrid. Hemma ska man naturligtvis välja en laddbox med fast kabel.

mangewide
2020-12-10, 12:11
"Första" med provkörningen med Clubpsporten!.

De tycker den är rätt ok, fast den kostar så lika Ren i England!. Vi har bra mkt bättre pris på denna i Sverige med samma utrustning!

Där det skiljer typ 80 000 i Sverige mot bara 22 000 i England...Mellan R och Clubsport :)

Läckra Bromsar! :)

https://www.autocar.co.uk/car-review/volkswagen/golf-gti/first-drives/volkswagen-golf-gti-clubsport-2020-review

12258

Marcus
2020-12-10, 12:58
Auto Bild körde redan i oktober ;) https://www.autobild.de/artikel/vw-golf-8-gti-clubsport-2020-fahrbericht-test-preis-ps-18481547.html

cheba
2020-12-10, 17:53
Läckra Bromsar! :)

Synd bara att denna lider av samma "fel" som tidigare MQB bilar med tvådelade bromsskivor, nämligen att det sitter en vänsterskiva på båda sidorna av bilen (hålmönstrets riktning avslöjar detta). Hålmönstret i sig spelar ingen roll men som man kan se i bilen ovan är "kylflänsarna" i dessa skivor vinklade och på högersidan av bilen hamnar dessa i fel vinkel.

Undrar om vi nånsin kommer få se en Golf med fabriksmonterade fasta bromsok istället för glidande ok. Det är ju nåt som hittar på konkurrenterna såsom BMW M1xx, Mercedes-AMG A-klass, Honda Civic Type-R, Ford Focus RS (medan den fortfarande fanns), och Renault Mégane R.S. Förekommer även på mindre modeller som Toyota Yaris GR och gamla Yaris GRMN. Även inom VAG koncernen finns ju Seat/Cupra med lång tradition av att erbjuda fasta ok på León, fanns till och med som tillval till Ibiza Cupra en gång i tiden.

mangewide
2020-12-10, 18:30
Auto Bild körde redan i oktober ;) https://www.autobild.de/artikel/vw-golf-8-gti-clubsport-2020-fahrbericht-test-preis-ps-18481547.html

Japp, därför man gjorde "" . Men den var jobbigt tysk :), google translate är lite knackigt :)

- - - Uppdaterad - - -


Synd bara att denna lider av samma "fel" som tidigare MQB bilar med tvådelade bromsskivor, nämligen att det sitter en vänsterskiva på båda sidorna av bilen (hålmönstrets riktning avslöjar detta). Hålmönstret i sig spelar ingen roll men som man kan se i bilen ovan är "kylflänsarna" i dessa skivor vinklade och på högersidan av bilen hamnar dessa i fel vinkel.

Undrar om vi nånsin kommer få se en Golf med fabriksmonterade fasta bromsok istället för glidande ok. Det är ju nåt som hittar på konkurrenterna såsom BMW M1xx, Mercedes-AMG A-klass, Honda Civic Type-R, Ford Focus RS (medan den fortfarande fanns), och Renault Mégane R.S. Förekommer även på mindre modeller som Toyota Yaris GR och gamla Yaris GRMN. Även inom VAG koncernen finns ju Seat/Cupra med lång tradition av att erbjuda fasta ok på León, fanns till och med som tillval till Ibiza Cupra en gång i tiden.

Ja så sant!, men ett steg fram emot vad man tidigare fått :)

Däremot så skulle man vilja ha dessa, som är ett tillval på Cupra Formenator.. ;)

12259

mangewide
2020-12-12, 13:02
Nya Turbon i Gen 4 888 motorn verkar funka!. Snabbare än en 280hk Fård! :)

Man kanske skulle beställa en vanlig GTI, så man kan få den den där jäkla dragkroken oxå! :)


https://www.youtube.com/watch?v=sOks5XgMlvw

mangewide
2020-12-15, 06:49
Helvete vilken kärra!!

Bättre än man hoppas!. 4,5sek i blött!!. Sen vilket jäkla ljud ( men bara i Race som låter så, som tur är )?!. Men det BÄSTA!!, den växlar inte upp själv!!!!!!....bara att beställa..


https://www.youtube.com/watch?v=R6td4gyEym4

Marcus
2020-12-21, 09:54
Härlig bil :) Passa på alla som vill njuta av rolig förbränningsmotorbil. Får EU-politikerna som de vill så klubbas snart Euro 7 med fullständigt orimliga krav på emissionskontroll, vilket kommer att leda till otroliga prisökningar på förbränningsmotorbilar och kanske framför allt att väldigt många modeller och versioner går ur tiden :(

mangewide
2020-12-21, 11:58
Jo har varit min plan direkt....det här är SISTA roliga förbränningsmotor man kommer kunna köpa..Sen blir ska mm helt knas ;).

AndySwede
2020-12-21, 17:04
Och lastbilarna kan brumma vidare? Det är trots allt de som står för mer utsläpp än personbilarna eftersom transporter med lastbilar fortsätter öka och personbilstrafikens utsläpp minskar.

Bopper
2020-12-21, 21:29
1300 nya Golf återkallas (i Sverige)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-38-000-bilar-allvarligt-fel-pa-bromspedalen

mangewide
2020-12-22, 06:50
1300 nya Golf återkallas (i Sverige)

https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aterkallar-38-000-bilar-allvarligt-fel-pa-bromspedalen

I värsta fall kan bromspedalen lossna på omkring 38 000 bilar med automatlåda. Nu måste bilarna tillbaka till verkstaden.

:D

Ja den där Tyska Kvaliten, hoppas den inte blivit sämre. Min 7.5 har varit sjukt bra!, inte ett enda fel på snart 4a år!. :)

Nu kommer man säkert få äta upp detta med en Mk8a sen....där är en anledning att man skulle leasa istället.....men känns ju så tråkigt på en så där typ av bil..:)

AndySwede
2020-12-22, 08:43
Generellt sett ska man väl alltid undvika de första exemplaren. Det är ju först vid produktionens utgång efter typ andra eller tredje generationen som alla barnsjukdomar är avhjälpta, som med din 7,5 ;)

Marcus
2020-12-22, 08:55
Lite överdrivet. VW har upptäckt något som eventuellt skulle kunna innebära problem, det tyder ju snarare på god kontroll, även på levererade bilar.

mangewide
2020-12-23, 21:50
Kan ha köpt mig en dyr Julklapp idag :rolleyes:

In och följ och fråga dumma frågor! ;)... Leverans hoppas innan April..

https://www.instagram.com/faceliftgt/

12281

Peter-C
2020-12-23, 22:17
Kan ha köpt mig en dyr Julklapp idag :rolleyes:

In och följ och fråga dumma frågor! ;)... Leverans i april.


Bra Hjulklapp!! Blir det R eller GTI?

mangewide
2020-12-24, 09:53
Bra Hjulklapp!! Blir det R eller GTI?

Vit R med Performance Pack !;)

12282

candyweiss
2020-12-24, 10:44
Vit R med Performance Pack !;)

12282
Fan vad coolt :) Nu blir det lång väntan, men en perfekt årstid i april.
Vilken färg? Vet att många tycker vit är snyggt, men inte min favoritfärg :D

mangewide
2020-12-24, 22:40
Fan vad coolt :) Nu blir det lång väntan, men en perfekt årstid i april.
Vilken färg? Vet att många tycker vit är snyggt, men inte min favoritfärg :D

Tack tack!, blir som på bilden! ;). Ska köra på vitt, men svarta detaljer så blir det fräscht! ;).

mangewide
2020-12-25, 17:01
Jo går att följa detta lilla projekt här om man vill.. :)

Funderar på att köpa Cup2 direkt, eller har ni något bättre val. Man kunde faktiskt lägga till Cup2 från fabrik!. Men det kostade mer än att köpa däcken separat efter...och då även ha kvar de däck följer med ( lite oklart vad det är )


https://youtu.be/q8ETM0_Oyo8

12291

Makke
2020-12-25, 17:11
Vit R med Performance Pack !;)

12282

Spännande! Hur ser specen ut i övrigt?

AndySwede
2020-12-25, 23:07
Tack tack!, blir som på bilden! ;). Ska köra på vitt, men svarta detaljer så blir det fräscht! ;).
Jäkligt fint. Sedan är ju den där blåa metallicen grym. Race blå? Sedan svart. Inte crome.

mangewide
2020-12-26, 09:31
Spännande! Hur ser specen ut i övrigt?

Ja visst blir det! :)

De är rätt fullsmetade från fabrik!, men som sagt självklart Performace pack!. Kan tyckas vara lite dyrt för 25k, men det ingår nya hur jäkla snygga som helt 19"arna ( nya versionen av Pretoria typ ), den galna bakspoilern och Drift och ringen läget!. Ringen läget som verkar vara hur brutalt som helst!, kul att det vågat äntligen!. Håller växlarna i varvstoppet och smäller och grejar! haha

Sen slår man på Comfort så kan man glida tyst och mjukt som en gammal Volvo med DCC som jag självklart valde. Är ju 10 lägen nu!, det är både mjukare och hårdare mot Mk7!. Så troligen helt perfekt! :)

Onödigaste Panorama men efter att ha testat 100 olika Gopro kombinationer fäsen, så är det bästa att sätta Gorpon i luckan!. Så blir världens dyraste Gopro fäst!! haha....fast vi andvnder faktiskt luckan bra mkt oxå ;)

Gillar inte förarhjälpmedel, men de fanns en 800:-!!! tilval på det..så det var man ju korkade om man inte valde...;)

Navigator får man som sagt gratis just nu, den fick duga. Finns även en PRO för 7000 till. Då kan man få kartan i displayen framför ratten. Men redan sett att man kan programmera om det själv, gillar ju sånt fix är ju sponsrad av OBD eleven. Så blir ju en bra film på det sen ;)

Sen har jag nya 2021 senaste fälgarna från DOTZ anländer från OCL.. plus lite annat...

Så kan bli ett kul år, ni får hänga med i mina kanaler! :)

mangewide
2020-12-26, 09:34
Jäkligt fint. Sedan är ju den där blåa metallicen grym. Race blå? Sedan svart. Inte crome.

Tack jag blir nog bra!. Gillar den blå, men frugan hatade den. Så fick vara lite snäll ;). Sen kommer de blå detaljerna bättre fram på den vita ;)
Svart klarar inte mitt pedant sinne av, får hjärtattack av en svart bil igen ;)

AndySwede
2020-12-26, 10:06
Nej för i helvete, helsvart går bara inte i vårat klimat. Jag tänkte på den blåa, med svarta detaljer. Det är också fint.

mangewide
2020-12-26, 10:33
Nej för i helvete, helsvart går bara inte i vårat klimat. Jag tänkte på den blåa, med svarta detaljer. Det är också fint.

:D :D

Kan bara hålla med!, men rätt konstigt att VW bara erbjuder R i 3 färger nu. Ett jäkla ståhej världen över om folk som inte är nöjda med det..;)

candyweiss
2020-12-26, 12:30
:D :D

Kan bara hålla med!, men rätt konstigt att VW bara erbjuder R i 3 färger nu. Ett jäkla ståhej världen över om folk som inte är nöjda med det..;)
Kan jag förstå. Var inga färger som jag blev upphetsad av :p

Makke
2020-12-26, 12:51
Ja visst blir det! :)

De är rätt fullsmetade från fabrik!, men som sagt självklart Performace pack!. Kan tyckas vara lite dyrt för 25k, men det ingår nya hur jäkla snygga som helt 19"arna ( nya versionen av Pretoria typ ), den galna bakspoilern och Drift och ringen läget!. Ringen läget som verkar vara hur brutalt som helst!, kul att det vågat äntligen!. Håller växlarna i varvstoppet och smäller och grejar! haha

Sen slår man på Comfort så kan man glida tyst och mjukt som en gammal Volvo med DCC som jag självklart valde. Är ju 10 lägen nu!, det är både mjukare och hårdare mot Mk7!. Så troligen helt perfekt! :)

Onödigaste Panorama men efter att ha testat 100 olika Gopro kombinationer fäsen, så är det bästa att sätta Gorpon i luckan!. Så blir världens dyraste Gopro fäst!! haha....fast vi andvnder faktiskt luckan bra mkt oxå ;)

Gillar inte förarhjälpmedel, men de fanns en 800:-!!! tilval på det..så det var man ju korkade om man inte valde...;)

Navigator får man som sagt gratis just nu, den fick duga. Finns även en PRO för 7000 till. Då kan man få kartan i displayen framför ratten. Men redan sett att man kan programmera om det själv, gillar ju sånt fix är ju sponsrad av OBD eleven. Så blir ju en bra film på det sen ;)

Sen har jag nya 2021 senaste fälgarna från DOTZ anländer från OCL.. plus lite annat...

Så kan bli ett kul år, ni får hänga med i mina kanaler! :)

Kommer bli grym! Hoppade du över Akrapovic? Kostnaden är i högsta laget för ett avgassystem känns det som!

mangewide
2020-12-26, 13:00
Kan jag förstå. Var inga färger som jag blev upphetsad av :p

Kan hålla med, men mig var faktiskt vitt var jag var ute efter!. Var länge sen man hade en vit och var sugen igen :)

mangewide
2020-12-26, 13:03
Kommer bli grym! Hoppade du över Akrapovic? Kostnaden är i högsta laget för ett avgassystem känns det som!

Nja 10% av bilpriset a 42k för ett avgas kändes inte aktuellt. Verkar som man med lite tur kan få ett Fullt Aka monterat för 50k senare i så fall om man vill ha det!. Men det ger ingen effekt, sparar några kilo som med 10 lite soppa mindre i bilen får samma prestanda ökning av ;)... Så är bara ljudet :), men de låter rätt bra med original denna!

candyweiss
2020-12-26, 13:08
Kan hålla med, men mig var faktiskt vitt var jag var ute efter!. Var länge sen man hade en vit och var sugen igen :)
Innan Tiguanen hade jag 2 Golfar på raken med färgen candyweiss, kanske därför jag är lite anti :D

Peter-C
2020-12-26, 13:44
Grattis Magnus!

Den är kanonsnygg i vit! Senaste vita bilen jag hade var en Candyweiss Golf GTI mk6. Väldigt praktiskt men känslig för "flygrost" :). Du har ju bra puts på grejorna så det är nog inget problem för dig ;).

Svart går nog bort trots att jag aldrig någonsin maskintvättat en bil. Räcker att någon lutar sig mot den så syns reporna.... Det ska tilläggas att denne "någon" inte är jag eller någon som känner mig :D.

/Peter

Amazonas
2020-12-26, 15:38
Stort grattis till köpet :) Perfekt julklapp!

Vet vi ngt om det kommer en kombi R också?

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Fredrix
2020-12-26, 15:56
Vet vi ngt om det kommer en kombi R också?

Troligtvis, Golf SC R har varit ute som testbil.
https://www.carscoops.com/2020/10/the-2021-vw-golf-r-variant-will-be-a-328-hp-awd-compact-wagon-for-the-people/

Makke
2020-12-26, 21:33
Nja 10% av bilpriset a 42k för ett avgas kändes inte aktuellt. Verkar som man med lite tur kan få ett Fullt Aka monterat för 50k senare i så fall om man vill ha det!. Men det ger ingen effekt, sparar några kilo som med 10 lite soppa mindre i bilen får samma prestanda ökning av ;)... Så är bara ljudet :), men de låter rätt bra med original denna!

Förstår dig, känns överprisat! Är det spjäll på originalsystemet?

mangewide
2020-12-27, 09:18
Innan Tiguanen hade jag 2 Golfar på raken med färgen candyweiss, kanske därför jag är lite anti :D

Ok, ja jag försöker allt byta färg mellan alla bilar. Man tröttnar på alla färger annars :)

mangewide
2020-12-27, 09:24
Grattis Magnus!

Den är kanonsnygg i vit! Senaste vita bilen jag hade var en Candyweiss Golf GTI mk6. Väldigt praktiskt men känslig för "flygrost" :). Du har ju bra puts på grejorna så det är nog inget problem för dig ;).

Svart går nog bort trots att jag aldrig någonsin maskintvättat en bil. Räcker att någon lutar sig mot den så syns reporna.... Det ska tilläggas att denne "någon" inte är jag eller någon som känner mig :D.

/Peter

Tack tack!, ja jag tror vit fräscht! :)

Som du säger så syns flygrost väldigt bra på vit!. Men då kan jag äntligen få till en film på flygrost upplösning ;), min gråa blir ju inte alls nått kul att se..
Gillar ju att tvätta så kommer blir kul det här..;)

mangewide
2020-12-27, 09:29
Stort grattis till köpet :) Perfekt julklapp!

Vet vi ngt om det kommer en kombi R också?

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Tack tack! :), ja kommer bli kul det här :)

Jo en Kombi R kommer till våren!, det har min säljare sagt!. Så den blir nog grym!

- - - Uppdaterad - - -


Förstår dig, känns överprisat! Är det spjäll på originalsystemet?

Ja en aningen dyrt ;), japp ska var spjäll på original :)

pudas
2020-12-27, 11:28
Undrar hur färgen vit påverkar andrahandsvärdet på en bil?
Jag och många med mig har ju som första kriteriet på en beg bil : "Vilken färg som helst, bortsett vitt eller svart"!

Premis
2020-12-27, 11:42
Undrar hur färgen vit påverkar andrahandsvärdet på en bil?
Jag och många med mig har ju som första kriteriet på en beg bil : "Vilken färg som helst, bortsett vitt eller svart"!

Det kriteriet hade jag också, på 90-talet ..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2020-12-27, 12:03
Undrar hur färgen vit påverkar andrahandsvärdet på en bil?
Jag och många med mig har ju som första kriteriet på en beg bil : "Vilken färg som helst, bortsett vitt eller svart"!
För mig är både svarta och vita helt kalla. Har haft en svart bil och jag säger ALDRIG mer, även om en svart nytvättad och polerad är bland det snyggaste som finns, men så mycket jobb och ALLT syns på den.
Mina 2 senaste Golfar var vita. Den första köptes begagnad och hade exakt all den utrustning jag ville ha, tyvärr var den vit, men den köptes ändå. Min senaste Golf var en med rätt utrustning som stod hos en handlare till rätt pris, tyvärr var den också vit :D
Den sista hade jag inlämnad några gånger för tvätt och polering och varje gång sa dom synd att den är vit, hade den haft en annan färg så hade du sett så snygg den blivit i lacken, helst metallic skulle det varit.

Så om jag får bestämma så kommer aldrig mer en vit eller svart bil i min ägo, men man ska ju aldrig säga aldrig :) På "min" arbetsplats finns en det nya vita bilar, så det finns ju någon som vill ha det.
Det konstiga är som du skriver "Vilken färg som helst, bortsett vitt eller svart"!
Ändå är plats 1 vit och plats 2 svart på färger på bilar i Sverige
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2019/vitt-nu-vanligare-an-svart-i-sverige/
Kan det bero på att dessa oftast inte kostar något extra?

mangewide
2020-12-27, 13:27
Det kriteriet hade jag också, på 90-talet ..


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan hålla med där!. Vitt är galet populärt och snyggt nuförtiden! Tror det där lever kvar på 90 talet när saker rostade sönder!, då ville man inte ha vitt för då syntes rosten direkt! ;)

Sen är vit och svart nog det hetaste på bil "roligare" bilar!, På AMG och BMW så är svart den enda gratis färgen bland annat. :)

Men håller med den blå är läcker!

mangewide
2020-12-27, 13:33
För mig är både svarta och vita helt kalla. Har haft en svart bil och jag säger ALDRIG mer, även om en svart nytvättad och polerad är bland det snyggaste som finns, men så mycket jobb och ALLT syns på den.
Mina 2 senaste Golfar var vita. Den första köptes begagnad och hade exakt all den utrustning jag ville ha, tyvärr var den vit, men den köptes ändå. Min senaste Golf var en med rätt utrustning som stod hos en handlare till rätt pris, tyvärr var den också vit :D
Den sista hade jag inlämnad några gånger för tvätt och polering och varje gång sa dom synd att den är vit, hade den haft en annan färg så hade du sett så snygg den blivit i lacken, helst metallic skulle det varit.

Så om jag får bestämma så kommer aldrig mer en vit eller svart bil i min ägo, men man ska ju aldrig säga aldrig :) På "min" arbetsplats finns en det nya vita bilar, så det finns ju någon som vill ha det.
Det konstiga är som du skriver "Vilken färg som helst, bortsett vitt eller svart"!
Ändå är plats 1 vit och plats 2 svart på färger på bilar i Sverige
https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2019/vitt-nu-vanligare-an-svart-i-sverige/
Kan det bero på att dessa oftast inte kostar något extra?

Ja som du säger, vitt är svårt att få att poppa i Glansen!.

Däremot så borde många fler ha vitt, för hur man ser hur bilarna ser ut efter det tvättat i automat mm. Den vita är galet förlåtande mot repor och liknande..

Men håller man en vit fräsch, så tycker jag den är svår att slå!. Det är ju lite rejsigt ;)

Min ska blir nått liknande med stripe mm, men såklart med blåa detaljer ;)

12295

mangewide
2020-12-27, 13:38
Jo den här var galet intressant! :)

Fan tror VW skojar lite med hk på GTIn!. 15.9 100-200!, det är 2sek snabbare vad min 7.5 GTI med "samma" effekt gör!



https://youtu.be/ibOHQgdOhjk

ps varför får man inte tumbnail på Youtube i forumet? :(

cheba
2020-12-27, 16:36
Men håller man en vit fräsch, så tycker jag den är svår att slå!. Det är ju lite rejsigt ;)

Jag håller med där. Vitt är liksom aldrig fel. En fin röd eller blå metalliclack kan ju vara flashigt och snyggt på sitt sätt, men inte klassiskt sportigt och "rejsigt" på samma sätt som en solid vit.

För 25 år sen (under Grupp A och Grupp N-eran) var det ju vanligt att homologeringsmodellerna på marknaden antingen endast fanns i vitt eller såldes nästan uteslutande i vitt (tänker på Lancer Evolution RS, Impreza STI Type RA, Escort RS Cosworth Motorsport Edition, Skyline GT-R N1, E36 M3 Lightweight...). I och för sig var ju syftet då att man ville ha en lätt lack som var så billig som möjligt, många av bilarna skulle ju ändå bli rally/racebilar, målas om, kraschas, plåten bytas ut osv. Men även på en gatbil så ger den vita lacken ett intryck av "more go, less show". Fast då gäller det ju att det är en bilen har lite "go" också :)

Nu på senare år har man nog sneglat tillbaka till 90-talet när man gjorde sina låtsas-homologeringsmodeller som Polo R WRC och Yaris GRMN, som båda endast fanns i vitt.

mangewide
2020-12-27, 20:45
Jo den här var galet intressant! :)

Fan tror VW skojar lite med hk på GTIn!. 15.9 100-200!, det är 2sek snabbare vad min 7.5 GTI med "samma" effekt gör!



https://youtu.be/ibOHQgdOhjk

ps varför får man inte tumbnail på Youtube i forumet? :(

Måste göra ett tillägg på denna!

Automann kör även Ren!

Där mäter det upp den till 15,9 också!. MEN 0-200!!!. Det är F-n bra!, ca 2sek snabbare än Mk7.5 R med liknande effekt!. Så blir kul när de bromsar den första!. Känns som en ger lite mer än 320hk.. :)

- - - Uppdaterad - - -

Det här blir man ju lite glad av att läsa oxå :D

12298

AndySwede
2020-12-28, 18:18
Flygrost finns ju på alla bilar, men syns bra på vita. Det är väl verkligen någonting bra för den som gillar puts!
Det går utmärkt att gnida fram fin djup finish på en vit solid lack. Jag är inne på min typ sjunde vita på raken så jag tror att jag vet. Men visst, en fin metallic ger någonting extra. Framför allt mer polering. Och det är lite mer jobb att få bort flygrost som inte syns....

Fredrix
2020-12-29, 14:48
https://www.youtube.com/watch?v=2D2IKite6K8

candyweiss
2020-12-29, 16:11
Den blå var faktiskt riktigt läcker :) Misstänker att det blir den som säljer bäst.

mangewide
2020-12-29, 16:21
HAha, låter ju galet för en Alltid understyrd Golf...fan så jäkla kul att de skojat till det ordentligt nu ;)


Automann-TV
för 1 timme sedan
I don’t know if there will be a “battle” but I can already tell you that the Golf’s drift mode seems different to Focus RS and A45s as the Golf can be turned into a oversteer by simply kicking the throttle, the A45s and Focus RS always needed a harsh move of the steering to bring them into a constant drift.

mangewide
2020-12-29, 17:58
Flygrost finns ju på alla bilar, men syns bra på vita. Det är väl verkligen någonting bra för den som gillar puts!
Det går utmärkt att gnida fram fin djup finish på en vit solid lack. Jag är inne på min typ sjunde vita på raken så jag tror att jag vet. Men visst, en fin metallic ger någonting extra. Framför allt mer polering. Och det är lite mer jobb att få bort flygrost som inte syns....

JA kommer bli perfekt för mig!, kollade på en vit GTE 2020 idag. Såg jäkligt fräsch ut. Den har ju lite blåa detaljer oxå ;

mangewide
2020-12-29, 18:03
https://www.youtube.com/watch?v=2D2IKite6K8

Men som sagt mer lek än kanske nödvändigt, men kul i snö! ;)

Däremot hoppas det kommer en video på Ringen läget!, det är helt brutalt och framtaget av min nya "vänn". Som erbjuder sig att köra min bil?! :(....nja.

Benny är en VW fabriksförare som har jobbat från dag 1 med Ren, vilket gjort att den verkar ha blivit galet kul och snabb..:D

12299

- - - Uppdaterad - - -


Den blå var faktiskt riktigt läcker :) Misstänker att det blir den som säljer bäst.

Ja den har funnits sen början av Ren karriär!. Men tror många ändå vill gå en diskretare färg som svart eller vitt! :)

Men grym färg som bara finns på R är kul, men kostar konstigt nog 10k extra..:)

mangewide
2021-01-04, 21:09
Så Byggs V 8 redan :)

En rolig sak som jag satt och räknade på!, är den galna Malus skatten :)

Man kan som sagt lägga till Cup2 däck för 11 000:-, men inte bara den lilla kostnad så går skatten upp drygt 400:- per år ..:)

Rätt sjukt detta system bara några gram hit eller dit gör en galen skillnad i pengar..

En annan sak jag inte får ihop är att Audi S3 är bra mkt dyrare i skatt, den börjar på 183gr medans Ren börjar på 177gr

För att få Upp Ren till S3an skatt så måste man lägga på alla tillval och Cup2 däcken :D

Vad har det gjort för fel med S3an för att få så dåliga siffror?, är ju exakt samma motor och drivlina och samma 18" standard, men mindre effekt ;)

Den kanske har dåligt CW? :confused:

Sen roliga, min kommer nog hamna på 9000 per år, sen 1800 efter 3år!. Ja knäppt är bara förordet...;)

Amazonas
2021-01-06, 23:36
Så Byggs V 8 redan :)

En rolig sak som jag satt och räknade på!, är den galna Malus skatten :)

Man kan som sagt lägga till Cup2 däck för 11 000:-, men inte bara den lilla kostnad så går skatten upp drygt 400:- per år ..:)

Rätt sjukt detta system bara några gram hit eller dit gör en galen skillnad i pengar..

En annan sak jag inte får ihop är att Audi S3 är bra mkt dyrare i skatt, den börjar på 183gr medans Ren börjar på 177gr

För att få Upp Ren till S3an skatt så måste man lägga på alla tillval och Cup2 däcken :D

Vad har det gjort för fel med S3an för att få så dåliga siffror?, är ju exakt samma motor och drivlina och samma 18" standard, men mindre effekt ;)

Den kanske har dåligt CW? :confused:

Sen roliga, min kommer nog hamna på 9000 per år, sen 1800 efter 3år!. Ja knäppt är bara förordet...;)Hur ser du hur mycket det slår med olika utrustningar?

Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

Marcus
2021-01-07, 08:18
CO2 g/km summeras i konfiguratorn på volkswagen.se, individuellt för varje konfiguration eftersom CO2 WLTP numera fastställs för varje enskild bils specifikation. Lägg till/ta bort tillval så ser du hur värdet förändras i summeringen. Ännu en anledning till att antalet versioner och utrustningsalternativ har minskats och kommer att minskas ännu mer framåt.

mangewide
2021-01-07, 12:13
CO2 g/km summeras i konfiguratorn på volkswagen.se, individuellt för varje konfiguration eftersom CO2 WLTP numera fastställs för varje enskild bils specifikation. Lägg till/ta bort tillval så ser du hur värdet förändras i summeringen. Ännu en anledning till att antalet versioner och utrustningsalternativ har minskats och kommer att minskas ännu mer framåt.

Precis!, ännu en sak att hålla på att labba med när man bygger bilen. Som om det inte var krångligt innan...

- Jaha Panorama för 11k...är det värd det....sen blir skatten 150:- mer per år... hmm..

Jo självklart bara kryssa i!! ;)

Men om inte 19" hade ingått i Performance Pack, så hade jag nog inte valt till det. Utan gjort som min nuvarande, att köpa andra 19" på eftermarknaden..

Om man gjort så nu, så hade skatten blivit ca 500kr lägre per år.....

Så gäller att hålla nere tillvalen nu! :(