handdator

Visa fullständig version : Golf generation 8



Sidor : 1 [2] 3 4 5 6 7

Marcus
2020-02-28, 10:32
Nu går vi långt utanför ämnet egentligen, för den som ska köpa Sport-Golf idag skiter väl i om Volvo inte vill sälja diesel om tio år? Vad har det med saken att göra? Men OK, anledningarna till att Volvo inte kommer att utveckla någon ny dieselmotor (Volvo kommer fortsätta sälja dieselbilar så länge nuvarande motorgeneration är relevant) beror precis som för så många andra på att kommande avgaskrav kommer ställa så höga krav på avgasrening att dieselmotorn blir för dyr förutom för större och dyrare bilar, där tekniken kommer fortsätta användas. Men även bensinmotorn kommer att bli märkbart dyrare framöver pga samma anledning. Vidare måste en liten biltillverkare som Volvo prioritera ännu mer än andra och de har valt att prioritera laddhybrider och elbilar och utvecklingskostnaden för det, eftersom det sänker CO2-utsläppen ännu mer än diesel. Så det är inget farligt med diesel, det handlar om kostnader och teknikval för att uppfylla regleringar.

Att Audi fått "skit" för sitt val av TDI i S4 och S6 är bara delvis sant. De som gnäller är oftast inte riktiga kunder. Kunderna på de här bilarna tycker ofta det är ett bra val och krasst är det så att om inte S4 och S6 fick dieselmotor så skulle de inte kunna erbjudas alls, modellerna skulle då istället utgå, eftersom de allt för mycket skulle bidra till ett förhöjt CO2-snitt avseende EU:s reglering. Audi testade det här konceptet med förra generationens A6 TDI Competition som trots liknande pris som S6 var mycket mer populär. Sverige är ingen marknad för S6, så man kan inte dra slutsatser utifrån Sverige, utan man måste kolla på huvudmarknaderna för S6, framför allt Tyskland. Där är ett snabbt och effektivt Autobahn-vapen det som efterfrågas av S6-kunderna.

Racing handlar inte om huruvida en motortyp är roligare än en annan. Det handlar om prestanda, effektivitet. TDI-motorn har varit otroligt framgångsrik i racing, allt för framgångsrik till och med. Behöver jag påminna om Audi R10 eller alla framgångar på Nürburgring 24 timmars?

Sen tycker jag tvärtom gällande smidighet i stan, stadstrafik är verkligen inte dieselns starka sida, det är dieselns sämsta gebit. Motorvägen däremot, pang, där hör den hemma. Högt vridmoment vid låga varvtal ger kraftfull acceleration i hög hastighet tillsammans med hög komfort och effektivitet. Varje gång jag kör en 2,0 TSI (eller annan motsvarande bensinmotor) förvånas jag över hur orkeslös motorn känns vid alla vardagliga varvtal, jämfört med en jämförbar TDI.

De tre GT-Golfarna har olika inriktning, anpassade efter olika behov och det är med den utgångspunkten man måste bedöma dem.

GTD = Autobahn-vapen
GTI = klubbsport, maximal prestanda, mindre fokus på effektivitet
GTE = kraftfull förmånsbil, kund med rätt mobilitetsbehov för att kunna köra mycket på el

AndySwede
2020-02-28, 12:15
Det finns alltid mycket åsikter om miljö och utsläpp från bilar utan att sätta in sitt eget totala avtryck i bilden.

mangewide
2020-02-29, 14:13
Var inne på VW åf och pratade lite. De förklarade att de inte kommer ta in GTD för den måste ha ett snitt på 95gr på hela flottan, så inte ens VW Sverige tror på att nån vill ha en sportig diesel ;) . De prioriterade GTIn och Ren som att dra upp snitten för att sedan sälja den stora delen av mindre motor för att dra ner :)

GTE ska visst var jäkligt snabb, ska bli intressant att se hur rapp den blir på bana. ( 1 varv) Är ju bra tryck i el i början.. :)

Marcus
2020-02-29, 15:50
VW tror definitivt på diesel, det är diesel, laddhybrider och elbilar de behöver för att få ner snittet. Men GTD:s styrkor är inte så relevanta i Sverige där vi varken har Autobahn eller bergspass. De få GTI de lär sälja spelar ingen större roll, sen räknas snittet på EU-bas så den svenska marknaden är inte en egen zon. Här lär GTE sälja minst tio gånger så mycket som GTI. Nya GTE har fått den 115 hk starka elmotorn från Passat vilket gör den till en av de absolut snabbaste laddhybriderna i sitt segment vid körning i EV-läge.


Den konventionella Golf som sänker CO2 snittet mest i Sverige är 2,0 TDI 115 så den lär VW Sverige sälja många utav. Diesel är alltså en av de viktigaste pusselbitarna för att uppnå målet.

Marcus
2020-02-29, 16:08
GTE ska visst var jäkligt snabb, ska bli intressant att se hur rapp den blir på bana. ( 1 varv) Är ju bra tryck i el i början.. :)

GTE är inte på något sätt avsedd för bankörning. Är bankörning intresset i fokus så är det GTI som gäller. De tre GT-Golfarna har alla olika inriktning. GTE är prestanda för urban mobilitet med möjlighet att ladda hemma/kontoret.

mangewide
2020-03-03, 06:37
Håll i hatten 09:15 Premiär för nya GTI och andra roliga saker.. :)

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/live-stream-5455

Peter-C
2020-03-03, 13:10
Håll i hatten 09:15 Premiär för nya GTI och andra roliga saker.. :)

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/live-stream-5455

Lägger upp den under avdelning "Bilder och videos" med. Det förtjänar den!

/Peter

mangewide
2020-03-03, 13:24
Tusan, det här ser ju rätt trevligt ut.. :cool:

11521

Peter-C
2020-03-03, 13:44
Tusan, det här ser ju rätt trevligt ut.. :cool:


Absolut!! Mycket lyckat.

candyweiss
2020-03-03, 17:05
Tusan, det här ser ju rätt trevligt ut.. :cool:

11521
Riktigt snygg förutom dom 5 prickarna x 2 som förstör hela fronten och utseendet. Tror att Kia har något liknande och det är så jäkla fult.

BjornL
2020-03-03, 20:15
Riktigt snygg förutom dom 5 prickarna x 2 som förstör hela fronten och utseendet. Tror att Kia har något liknande och det är så jäkla fult.Håller med. Måste väl finnas andra än Kia att hämta inspiration från.

Marcus
2020-03-03, 21:11
Vill minnas att dessa RENAULT dimljus är tillval.

mangewide
2020-03-04, 06:39
Riktigt snygg förutom dom 5 prickarna x 2 som förstör hela fronten och utseendet. Tror att Kia har något liknande och det är så jäkla fult.

Renult Sport har liknande. Men dessa är tillval..Sen får man ju inte ha dessa tända i Sverige ;). Så man kommer bara se den coola ledrampen mellan framljusen på bilarna man ser på gatan :)

Fredrix
2020-03-04, 07:17
Dimljus får man väl ha dagtid om man inte kombinerar med halvljus eller DRL/varselljus.

mangewide
2020-03-04, 08:33
Dimljus får man väl ha dagtid om man inte kombinerar med halvljus eller DRL/varselljus.

Jo, men man orkar ju inte ställa om detta manuellt. Så blir 99% som kör fel när man slår på dimljusen ;)-...

Jag har fått böter på detta när man för 20 år sedan, när man tyckte det var ballt att köra med dimljusen på ;)

outrunner
2020-03-08, 15:15
Var o tittade på Golf 8 igår.
Första visuella intrycket: Har de ställt en asiatisk bil hos VW.....

Ingen höjdare enligt mig, för slätstruken och utsmetad design.
Fronten....nej.
Knepig.
Sidoprofil...klumpig oharmonisk.
Bakifrån...ganska ok ändå.
Insidan..panelen helt ok enligt mig, kvalitetsintryck som Golf 7.
Ingen kylning av handskfack.
Stolar...lite smalare än standardstolarna i golf 7.
Små digitala instrument, mindre än på 7.an.
Baksäte o bagage likvärdiga med 7.an.
Bara pinne till den tunga motorhuven.

Som helhet, så var den vita standardgolf 8.an en liten besvikelse.
Jag hade hoppats på att den skulle vara bättre IRL än på bilderna...men..

Nu var detta en förseriebil vad jag förstod och utrustningen inte helt "svensk".

Men jag fick inget köpbegär som när 7.an kom.

mangewide
2020-03-08, 19:25
Var o tittade på Golf 8 igår.
Första visuella intrycket: Har de ställt en asiatisk bil hos VW.....

Ingen höjdare enligt mig, för slätstruken och utsmetad design.
Fronten....nej.
Knepig.
Sidoprofil...klumpig oharmonisk.
Bakifrån...ganska ok ändå.
Insidan..panelen helt ok enligt mig, kvalitetsintryck som Golf 7.
Ingen kylning av handskfack.
Stolar...lite smalare än standardstolarna i golf 7.
Små digitala instrument, mindre än på 7.an.
Baksäte o bagage likvärdiga med 7.an.
Bara pinne till den tunga motorhuven.

Som helhet, så var den vita standardgolf 8.an en liten besvikelse.
Jag hade hoppats på att den skulle vara bättre IRL än på bilderna...men..

Nu var detta en förseriebil vad jag förstod och utrustningen inte helt "svensk".

Men jag fick inget köpbegär som när 7.an kom.

Intressant! :). Ja synd att de verkar ha tagit bort lite premium i vissa detaljer ( inget skydd över batteriet, huvpinne, ingen kylning handsfack) mm, men ändå gjort bilen ca 50k dyrare.
Sen hur upplevde du typsnittet i displayerna?, läst många kommentarer att den är så färgglad och "B" upplägg. Som gör att de ser lite plåjigt ut jämfört med Mk7an....

outrunner
2020-03-08, 22:10
Hej.

Typsnittet, tja. Jag reagerade mest på hur små de var...uppskattningsvis ca 7 cm....golf 7 är väl en 10 cm i alla fall. Aldrig mätt dem men synintrycket är sådant.
Lika små som mätarna i Golf 3 var typ.
Min känsla är att visst är pixeltätheten större...men på bekostnad av storleken. Budget.
Sedan det där men knappast några knappar..... Jag gillar känslan i knappar...man märker att man trycker in nåt.
Som det nu är så måste man ju titta nånstans för att se om man tryckt.
Är väl gammalmodig men... :-)

mangewide
2020-03-09, 06:46
Hej.

Typsnittet, tja. Jag reagerade mest på hur små de var...uppskattningsvis ca 7 cm....golf 7 är väl en 10 cm i alla fall. Aldrig mätt dem men synintrycket är sådant.
Lika små som mätarna i Golf 3 var typ.
Min känsla är att visst är pixeltätheten större...men på bekostnad av storleken. Budget.
Sedan det där men knappast några knappar..... Jag gillar känslan i knappar...man märker att man trycker in nåt.
Som det nu är så måste man ju titta nånstans för att se om man tryckt.
Är väl gammalmodig men... :-)

Ok :). Ska bli intressant att själv se den live framöver..

Nej håller med riktiga knappar är överlägset i bil. Man kan tycka att det funkar bra när man bilen står stilla. Men när man kör och skumpar runt, så blir det fan ibland trafikfarligt att träffa rätt med touch...:)

vfr
2020-03-09, 07:46
Håller helt med om knapparna. Det är direkt trafikfarligt. Med riktiga knappar kan man känna sig fram till var man trycker. Med tryckkänslig skärm så måste man fokusera blicken på skärmen för att ö.h.t. se vad man trycker på. Det betyder att man tar bort blicken från körningen på ett mer påtagligt sätt än med knappar.

Funkar nog bra så länge man står stilla, men inte under körning. Och en del saker behöver man justera under körning...

BjornL
2020-03-09, 09:28
Touch är ett otyg just för att man måste rikta om blicken. Blir intressant att se om svepgester verkligen är bättre. Blev positivt överraskad av skärmen ändå. Inte riktigt så illa som jag befarade, men det kommer ändå bli dammigt "bakom" (framför?) den.

Nu har jag knappt kört 7 med digitalt instrument men det lilla jag hann kolla på 8 så tyckte jag att den verkade skarp. Får förmodligen chansen att titta närmare i slutet av veckan.

Premis
2020-03-09, 09:30
Finns inget tråkigare i bilar än en massa tryckskärmar. Det tar bort mycket av bilens karaktär. Ska dock bli spännande att se GTIn IRL.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

outrunner
2020-03-09, 19:36
Har i alla fall bestämt mig för att det inte blir en Golf 8.
Var o kollade på den idag med....intrycket förstärks.

Så det blev en...…..istället... :)

mangewide
2020-03-10, 06:45
Lär väll bli tokrea på alla bilar? nu efter kaoset i världen och börser.. Ingen som kommer köpa bil i onödan nu..

Sjukt att ett virus kan sänka en värld så här snabbt... Men får hoppas att det går fort över. :)

Ska bli spännande att klämma på MK8an iallafall! :)

jimZon
2020-03-12, 09:48
Med tanke på hur mycket av en bil som tillverkas i Kina så lär det inte heller bli snabba leveranser på en ny bil...

mangewide
2020-03-12, 10:12
Nej precis..har en bekant som beställt en RS6... Leverans tidigast Q1 2021 :(...


Det kommer bli pannkaka för alla bilföretag tyvärr...85% nedgång i Kina för nybilar..

Men nu hoppas vi detta reds ut snabbt!

Måste väl säga att nya A3an måste vara den grymmaste invändigt!!. Så häftigt att det kunnat står emot och inte kört på touch på allt som deras modell syskon har :)

11535

Fredrix
2020-03-12, 13:01
Det är väl bara utblåsen från ventilation på var sida om ratten som ser aningen malplacerade ut.
Har sett att nya Golf fått mycket kritik för avsaknaden av fysiska reglage, men alla testbilar har ju också varit utrustade med Discover pro, utan den så har stereon fysiska vred. Det är väl temperaturen som måste skötas med touch, men hur ofta ändrar man det?

Men visst, jag skulle inte ha något emot nya A3.

mangewide
2020-03-12, 15:14
Det är väl bara utblåsen från ventilation på var sida om ratten som ser aningen malplacerade ut.
Har sett att nya Golf fått mycket kritik för avsaknaden av fysiska reglage, men alla testbilar har ju också varit utrustade med Discover pro, utan den så har stereon fysiska vred. Det är väl temperaturen som måste skötas med touch, men hur ofta ändrar man det?

Men visst, jag skulle inte ha något emot nya A3.

Nej, det är ju exakt som URUSEN. Skitläckert! :). Sen volymvred är inte det kört helt och hållet nu på alla modeller?

Men det är ju en jäkla massa knappar på kvar på A3an!. Som stolsvärmen som man blir tokig av när det är touch och man hoppar in med handskar och inte lyckas få på, även bakrutevärmare..mm..

Så här har det tänkt till!. Grymt bra av AUDI att våga...när alla andra går emot flott pekskärmar.. ;)

pudas
2020-03-13, 05:47
Grymt bra av AUDI att våga...när alla andra går emot flott pekskärmar.. ;)

Men fortfarande så är väl AUDI ett premium märke över VW?
Att montera riktiga knappar och reglage är med största säkerhet dyrare än att montera diverse pekskärmar.
Sen att VW säljer det som en exklusiv finnes är ju bara ren marknadsföring!

mangewide
2020-03-13, 08:36
Men fortfarande så är väl AUDI ett premium märke över VW?
Att montera riktiga knappar och reglage är med största säkerhet dyrare än att montera diverse pekskärmar.
Sen att VW säljer det som en exklusiv finnes är ju bara ren marknadsföring!

Jo men Audi kör ju 99% touch i deras svindyra modeller!, så det stämmer ju inte. ocha tt det kör dyrare knappar i deras billigaste A3 modell ;)

Ja VW har sparat pengar att bara gå över till touch...men till användarnas bekostnad.. :(.

Men snart kommer R och S3 ut!. det blir spännande :)

Marcus
2020-03-13, 10:54
Att VW går över till skärmar och digitala gränssnitt kan man så klart tycka vad man vill om, det är fullt förståeligt - finns självklart både fördelar och nackdelar, men samtidigt behöver man förstå att det inte finns så mycket till alternativ. Tesla sätter den digitala- och gränssnittsmässiga agendan och den som inte levererar en digital upplevelse i den riktningen riskerar att uppfattas som daterad jämfört med "branschledaren". Det här är den allmänna utvecklingen i samhället i stort. En annan aspekt är att gränssnitt och infotainment blir mer komplext vilket gör fysiska/analoga lösningar icke flexibla och allt för kostsamma. Kunder efterfrågar flexibla lösningar som uppdateras över tid, kunden förväntar sig funktionalitet som i sin smartphone. Kostnaderna ökar för biltillverkare även i andra avseenden, särskilt avgasrening/elektrifiering, säkerhet och assistanssystem. Om man inte minskar kostnaderna någon annanstans kommer bilarna bli för dyrare/säljas mindre/biltillverkaren få en olönsam produkt = produkt läggs ner... Vi kunder vill ju köpa de produkter vi gillar och vill inte att priserna ska rusa än mer än vad de ändå gör pga lagkrav.

mangewide
2020-03-17, 11:05
Jahaja, var ju inte oväntat..... Kommer bli lagom långa lev tider nu :(

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7431118

Marcus
2020-03-17, 12:10
VW Golf 8 - Gewindefedern ≡ H&R
https://youtu.be/d-oAuPp3TBc

Peter-C
2020-03-17, 16:35
Jahaja, var ju inte oväntat..... Kommer bli lagom långa lev tider nu :(

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7431118

Så ser det ut. Fler kommer att stänga ner i rask takt.....

Peter-C
2020-03-17, 17:51
...Ford, Renault, PSA, Fiat/Chrysler, Opel, Lamborghini, Seat, Ferrari och listan fortsätter.

Marcus
2020-03-20, 21:50
11553

:cool:

Premis
2020-03-20, 21:54
En sänkning löser ofta många problem :) ned med den på backen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

cheba
2020-03-21, 13:44
Och när sänkningen kombineras med OZ Racing Superturismo LM med perfekt storlek och offset blir det extra snyggt :)

BjornL
2020-03-22, 00:00
Ja, galet snygga fälgar [emoji7]

Marcus
2020-03-30, 13:01
Maskerad Golf 8 Variant på utvecklingsfärd...

11571

BjornL
2020-03-30, 19:36
Sedär! Har inte sett någon kombi än. Bra hittat!

mangewide
2020-03-31, 06:52
Ja kul att de behåller kombin!, så inte är så stor i andra länder än Norden :)

En annan sak!, tror ni min gissning tidigare i denna att VW (gäller alla märken ) kommer bli tvungna att rea ut bilar snart?. Jag sa från början att Mk8an är för dyr.. :(.

Såg från USA att VW har börjat få problem. Så man får köpa VW, även R och GTI modellen till 0% ränta.. Sen även leasing utan inlägg av pengar och de första månaderna utan kostnad..

Känns som detta kommer smitta av sig till Europa om inte krisen löser sig fort...vilket den tyvärr inte kommer göra :(..

https://teknikensvarld.se/volkswagen-bloder-22-miljarder-kronor-i-veckan/

Marcus
2020-03-31, 08:40
Länderna med störst marknadsandel för kombi är:

1. Sverige 31 %
2. Tjeckien 21 %
3. Tyskland 17 %
4. Polen 15 %
5. Nederländerna 14 %

När det gäller försäljning är Tyskland den absolut viktigaste marknaden för Golf Variant där bilen är mycket populär bland företag, privatpersoner och organisationer.

Jämförelsen med USA haltar eftersom det är ett problem för biltillverkare att sälja bilar med höga CO2-utsläpp inom EU. Möjligen att man behöver sälja ut eventuella lager av högutsläppare, men i övrigt måste man fokusera på BEV och PHEV för att inte straffas hårt, vilket vore synnerligen olyckligt i dessa tider.

Marcus
2020-03-31, 08:57
Sedär! Har inte sett någon kombi än. Bra hittat!

Jag ser fram mot denna modell, verkar som att bifogad gissning kan stämma hyfsat bra med slutresultatet.
11572

mangewide
2020-03-31, 10:51
Jag ser fram mot denna modell, verkar som att bifogad gissning kan stämma hyfsat bra med slutresultatet.
11572

Ja den är snygg!. Tragiskt bara med de där super fejk avgas som blivit så populärt nu...:D

Marcus
2020-03-31, 10:58
Ja det är inget som jag personligen gillar, men meningarna går isär där, det ska man veta. Många "icke bilintresserade" (och de är många) tycker att det är snyggt och prydligt, elegant. Avgasrör är inget man vill "se" och det signalerar inget politiskt korrekt alls. Skulle man inte ha något där skulle det samtidigt upplevas för enkelt, som om något fattas designmässigt. Det hela löser sig inom ca en bilgeneration...

Fredrix
2020-03-31, 11:01
Tycker inte det stör, man får se det för vad det är, en designlist.

vfr
2020-03-31, 11:53
På den bilden är det lättare att tolka det så. Där ser det verkligen mer ut som en list utanpå och det kan väl vara ok. Däremot "riktiga" fejkavgasrör som ser ut som avslutningen på ett rör, det klarar jag inte av...

mangewide
2020-03-31, 12:04
Nja håller inte med, vill man inte ha avgas ut, så varför inte köra en Tesla utan nått "låtsas". Som ändå är tanken att "lura"ögat...

Tycker ni även om alla fejk ventilation, som tex nya Supran mm har?!, det är ju lika tragisk som dessa avgasrör.. ;)

https://www.topspeed.com/cars/the-2020-toyota-supra-has-so-many-fake-vents-that-it-hurts-ar184232.html


Men det här är ju bara över ens förstånd.. .:D

https://www.bytbil.com/nyheter/bilen-med-fyra-fusk-avgasror-och-fuskljud-20810

Marcus
2020-03-31, 13:06
Fast Golf är ingen elbil och kundkretsen kanske något mer konservativ än "revolutionära" Tesla-kunder... Den här bilen har ett desigmässigt arv som måste tas med i transformationen. Därför är listen troligen en bra övergång från "raka rör" till bara elbilar och deras designspråk. Betänk att nuvarande generation Golf kanske är den sista generationen Golf som vi kan köpa, i alla fall i den här delen av världen. Svartvita resonemang är svårt...

Angående Audi S6: man kan alltid önska sig andra, bättre lösningar. I slutänden är dock det här en konsekvens av EU:s regelsystem/CO2-hets och biltillverkares långa ledtider, vilka inte alltid går hand-i-hand. Allt har ett pris. I verkligheten tror jag inte att de riktiga kunderna på den här bilen bryr sig lika mycket som sensationssökande mediaprofiler. De njuter nog istället av en grymt maffig och elastisk motor som på bilens största marknad levererar Autobahnprestanda (0-100 4,7s, 100-200 14s) av mycket stora, respektingivande och användbara mått men med en effektivitet och kostnad som fullständigt krossar Audi RS6 ur kundperspektiv. S6 är en leasing/"förmånsbil" i Tyskland, en bil att marschera långa sträckor med i hög hastighet och god komfort, man sitter inte och sticker in pinnar i avgasattrapperna :) En S6 bensin hade inte varit möjlig att sälja inom EU, så det är det här eller inget, då föredrar kunderna det här, vilket framgick tydligt i föregående generation där A6 3.0 TDI competition (326 hk) trots likvärdigt pris utklassade S6 i försäljning... :rolleyes: https://youtu.be/2f4QEd0yBbw

Peter-C
2020-03-31, 14:05
Ja den är snygg!. Tragiskt bara med de där super fejk avgas som blivit så populärt nu...:D

Ja, ve och fasa för fejkrör!

I övrigt tror jag på en framtid för Golf som modell. Som idag med bredare konfigurationer.

cheba
2020-03-31, 18:46
Den vita är ju som sagt bara en rendering så den ska man ta med en nypa salt.

Inte osannolikt dock att kombin får en sån krommad designlist åtminstone på R-Line, motsvarande det som halvkombin har.

Dock så är det ju bara en krommad list, det är ju inte så att dom försöker få någon att tro att det är faktiska utblås. Känns som att dom gjorde det för att få det att se ut "som en bil brukar se ut" genom att sätta nåt blankt nere i hörnen av stötfångaren. Golfen har ju alltid haft ganska konservativ design men det där är väl ändå att ta i... jag förstår att dom vill gömma undan utblåsen men för att fylla ut den tomma ytan nere i stötfångaren kunde dom allt hitta på nåt bättre än den krommade listen.

Haugeman
2020-04-01, 17:26
Appropå diskussionen om touch..

https://feber.se/bil/honda-gar-tillbaka-till-rattar-och-fysiska-knappar/409498/

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Peter-C
2020-04-01, 18:43
Appropå diskussionen om touch..

https://feber.se/bil/honda-gar-tillbaka-till-rattar-och-fysiska-knappar/409498/

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Intressant!

mangewide
2020-04-01, 19:13
Intressant!

Ja verkligen!, det är ju verkligen korkat att enbart gå emot touch som nu mk8 ..:(

Är ju skitsvårt att trycka runt i dessa menyer när man skuttar runt i bilen..:D

Realelwood
2020-04-06, 07:05
Ja verkligen!, det är ju verkligen korkat att enbart gå emot touch som nu mk8 ..:(

Är ju skitsvårt att trycka runt i dessa menyer när man skuttar runt i bilen..:DFör att inte tala om "användare", har det på min Passat B8, måste trycka ok varje gång jag sätter mig i bilen. Ibland tar det flera minuter innan de reagerar, låter trivialt, men otroligt störande.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Marcus
2020-04-06, 09:01
Varför måste du välja profil varje gång? Har du inte kopplat profilen till din nyckel?

Realelwood
2020-04-06, 14:54
Varför måste du välja profil varje gång? Har du inte kopplat profilen till din nyckel?Jo, men man måste bekräfta varenda gång man sätter sig i bilen, otroligt störande. Har pratat med min ÅF han har tappat affärer pga denna feature så de vill gärna se att den försvinner.

Ibland kan det bli bekymmer när man backar och backkameran inte kommer upp direkt. En säljare hävde sitt köp efter en provkörning av en ny GTE

Detta kom I samband med facelift på B8, MIB3

mangewide
2020-04-14, 06:45
Borde det inte vara dax att VW släpper lite roliga motoraltenativ?! :)

Det kör ju Tv reklam för GTEn, men det är ju den gamla?!. Nån som vet varför? :)

Marcus
2020-04-14, 08:36
Övriga motoralternativ kommer att göras tillgängliga när de är presenterade, blivit godkända av myndigheter och produktionen är igång i relevant omfattning. Just nu står de flesta bilfabriker och leverantörers fabriker stilla i Europa och på andra kontinenter.

Marknadslanseringen av Golf 8 GTE ligger längre bort i tid, andra halvan av 2020, under tiden behöver man kunna erbjuda PHEV på marknaden i detta segment och därför har man upparbetade lager av Golf 7 GTE, turligt nog i dessa tider.

mangewide
2020-04-14, 10:54
Övriga motoralternativ kommer att göras tillgängliga när de är presenterade, blivit godkända av myndigheter och produktionen är igång i relevant omfattning. Just nu står de flesta bilfabriker och leverantörers fabriker stilla i Europa och på andra kontinenter.

Marknadslanseringen av Golf 8 GTE ligger längre bort i tid, andra halvan av 2020, under tiden behöver man kunna erbjuda PHEV på marknaden i detta segment och därför har man upparbetade lager av Golf 7 GTE, turligt nog i dessa tider.

Jo precis, men som jag förstod så är många klara. Som nya GTIn är helt klart, men väntar på att släppas i Juni. Men tänkte man borde ju kunna släppa på lite mer alternativ att kunna bygga. Sen att man får vänta till Q4 är en annan sak..

Vill ju veta vad VW har att erbjuda. Var och klämde på nya AMG A45S igår, var ju helt klart intressant.. Men en aningen dyr... ;)

Fredrix
2020-04-15, 13:09
Nya bilder på R.
https://www.carscoops.com/2020/04/undisguised-2021-vw-golf-r-does-its-thing-at-the-nurburgring/

11595

Andersson Racing
2020-04-15, 16:35
Nya bilder på R.
https://www.carscoops.com/2020/04/undisguised-2021-vw-golf-r-does-its-thing-at-the-nurburgring/

11595

Mmm, me like......

mangewide
2020-05-01, 16:18
Ja, ve och fasa för fejkrör!

I övrigt tror jag på en framtid för Golf som modell. Som idag med bredare konfigurationer.

Måste se denna!!;)

Fejk avgas is :eek:

https://youtu.be/aPvQDKl-LG4

Sen fick jag höra av VW Åf att först efter sommaren kan man räkna att kunna bygga den nya GTIn....Ren ännu senare...:(

Marcus
2020-05-07, 14:26
Nu finns R-Line i den tyska konfiguratorn.

11652

Peter-C
2020-05-07, 22:25
Måste se denna!!;)

Fejk avgas is :eek:

https://youtu.be/aPvQDKl-LG4

Sen fick jag höra av VW Åf att först efter sommaren kan man räkna att kunna bygga den nya GTIn....Ren ännu senare...:(

Videon - delar hans åsikter.

mangewide
2020-05-08, 10:07
Videon - delar hans åsikter.

Ja en av de bästa Videor jag sett på länge! :)

Den här var oxå rätt bra på GTIn, det är för sköna dessa Kanadensare :). Håller med om det där j**vla påhittet med touch, är det så billigt att göra. Så borde det avspegla sig på priset på bilar..

https://www.youtube.com/watch?v=5x3zrrbEx7M

Får hoppas du när VW kommit igång i Tyskland, att det kommer ut mer roliga specar på MK8.. :)

Danne_
2020-05-09, 15:03
Jo, men man måste bekräfta varenda gång man sätter sig i bilen, otroligt störande. Har pratat med min ÅF han har tappat affärer pga denna feature så de vill gärna se att den försvinner.

Ibland kan det bli bekymmer när man backar och backkameran inte kommer upp direkt. En säljare hävde sitt köp efter en provkörning av en ny GTE

Detta kom I samband med facelift på B8, MIB3

Jag tycker också att det är fruktansvärt störande!!
Och sen när det blir något fel och den inte kan ansluta till profilen så en massa av bilens funktioner försvinner.
Har försökt tjorva med att få igång Mobile Key i min bil. valde bort KESSY bara för det. Men NÄÄ jag har för NY telefon!
Bara vissa gamla Samsung telefoner så har man en S10a så funkar det inte! Och det verkar inte gå så jätte snabbt för tyskarna
att uppdatera systemen.

AndySwede
2020-05-09, 16:46
Jag tycker också att det är fruktansvärt störande!!
Och sen när det blir något fel och den inte kan ansluta till profilen så en massa av bilens funktioner försvinner.
Har försökt tjorva med att få igång Mobile Key i min bil. valde bort KESSY bara för det. Men NÄÄ jag har för NY telefon!
Bara vissa gamla Samsung telefoner så har man en S10a så funkar det inte! Och det verkar inte gå så jätte snabbt för tyskarna
att uppdatera systemen.
Ursäkta för OT här, men min T-Roc startar alltid med förare 1. Jag behöver inte bekräfta någonting för att den ska fortsätta med förare 1.

Fredrix
2020-05-12, 14:01
GTI TCR
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-gti-tcr-should-make-you-forget-about-other-fwd-hot-hatches/

11655

mangewide
2020-05-12, 15:20
GTI TCR
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-gti-tcr-should-make-you-forget-about-other-fwd-hot-hatches/

11655

Läckert!, hoppas det går att få med Pretoria!. Försökte få min nya GTI med det 2017, men inte ens med tjat på fabriken gick det att få som "tillval". Bara att köpa separat..men då typ 20k bara för fälgarna...

mangewide
2020-05-12, 15:23
Men blir nästa för mkt "grå" plast i hela nosen.. Ser ut som det glömt lacka nått...

11657

Fredrix
2020-05-12, 15:37
Allt som inte är honeycomb blir nog lackerat, inte officiell än så de kör väl med maskering.

cheba
2020-05-12, 16:08
Precis, man ser nere i hörnet att de dragit den mattsvarta tejpen rakt över den rödlackerade ytan. Hur det blir i produktion återstår att se, men på denna bild som läcktes för några månader sedan så har TCR lackerade "betar" nere i fronten: https://media.fastestlaps.com/horsepower-numbers-leaked-for.jpg?800x800m. Själva formen på fronten ser ut att stämma bra överens med bilen ovan.

Dock tror jag inte att den kommer behålla namnet TCR i produktion eftersom Volkswagen övergett motorsport med förbränningsmotorer och TCR-tävlingsbilen byggd på mk8 inte blir av.

mangewide
2020-05-12, 16:38
Precis, man ser nere i hörnet att de dragit den mattsvarta tejpen rakt över den rödlackerade ytan. Hur det blir i produktion återstår att se, men på denna bild som läcktes för några månader sedan så har TCR lackerade "betar" nere i fronten: https://media.fastestlaps.com/horsepower-numbers-leaked-for.jpg?800x800m. Själva formen på fronten ser ut att stämma bra överens med bilen ovan.

Dock tror jag inte att den kommer behålla namnet TCR i produktion eftersom Volkswagen övergett motorsport med förbränningsmotorer och TCR-tävlingsbilen byggd på mk8 inte blir av.

Nja, ska ju vara helt omaskerat detta.-... :)

https://teknikensvarld.se/nya-volkswagen-golf-gti-tcr-visar-upp-allt/

Precis inte kommer de köra med TCR namnet, när de gjort sin största blunder att överge motorsport med förbränningsmotor.. :mad:

Bopper
2020-05-14, 12:51
Men blir nästa för mkt "grå" plast i hela nosen.. Ser ut som det glömt lacka nått...

11657

Lite mindre svart i fronten...

https://teknikensvarld.se/allt-om-nya-volkswagen-golf-gti/

mangewide
2020-05-14, 19:53
Lite mindre svart i fronten...

https://teknikensvarld.se/allt-om-nya-volkswagen-golf-gti/

Nja den där länken går till Vanliga GTIn. Det här är TCR versionen...och den verkar vara så där olackad i fronten..:confused


Men kul info i artikeln om längre fjädringsväg och subframe från Clubsport S! :)

Bopper
2020-05-15, 10:18
Nja den där länken går till Vanliga GTIn. Det här är TCR versionen...och den verkar vara så där olackad i fronten..:confused


Men kul info i artikeln om längre fjädringsväg och subframe från Clubsport S! :)

Aha, förlåt. Blev lite förvirrad när nån skrev att de inte skulle använda TCR i namnet :)

Fredrix
2020-05-15, 14:21
Nya bilder på SC
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-vw-golf-variant-makes-spy-photo-debut-as-the-peoples-compact-estate/

11665

11666

mangewide
2020-05-22, 11:32
Spännande att det utvecklat chassit så mkt på mk8 GTI...nästan så man blir sugen ;)

https://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a32475646/2022-volkswagen-gti-mk8-tech-details/

https://www.bytbil.com/nyheter/okanda-historien-om-golf-gti-kuppades-fram-i-hemlighet-28261

Vi vill behålla komforten trots bättre grepp och sportigare egenskaper, berättar Karsten Schebsdat som varit ansvarig för chassiutvecklingen.

Resultatet är en bil som är betydligt snabbare på banan, i undanmanövrar och runt böjar än föregångaren, som ändå inte var särskilt långsam. Hjulupphängningarna både fram och bak sägs ge 5-15 procent bättre väggrepp. Bilen är hela fyra sekunder snabbare runt Volkswagens testbana, med halvt avaktiverade hjälpsystem.
– Det var väldigt kul att testa bilen runt vår testbana Ehra-Lessien. Med fullt avaktiverade hjälpsystem går det att sladda och till och med drifta lite med bilen. Det är en väldigt stabil bakdel på bilen, vilket är bra om du ska köra bana, på tillexempel Nurburgring, säger testföraren Benjamin Leuchter.

Nya Golf GTI har 17 tums hjul som standard men går att få i storlekar ändå upp till 19 tum och med speciella banhjul med 19 tums Michelin Pilot Sport Cup.

En elektroniskt kontrollerat frontdifferential ska tona ner nackdelarna med framhjulsdrift. Det adaptiva chassit har också förbättrade inställningsmöjligheter. Bland annat finns det nya läget Above Sport som ska vara sportigt direkt, roligast och med minsta möjliga krängning. Det är möjligt att stänga av antispinssystemet ESC helt, men Volkswagen hävdar att mellanläget är snabbast.

mangewide
2020-06-07, 21:28
Nån som använt mk8 än?, denna känns ju lite kul. Där man drar upp alla besparingar, ett gäng som får mig i krypa i kroppen.. Handskfacket, och ännu mer piano runt displayen?!!?...wtf...Sen hur är typsnittet? färgglatt som en en billig japs :(

Men kolla!, jäkligt intressant. På en bil som är så pass mkt dyrare än mk7.....:confused:

https://youtu.be/X48c9lFX3NY

Marcus
2020-06-18, 20:09
VW Golf 8 GTI: Noch dynamischer! Eine Runde mit Benjamin Leuchter auf der Teststrecke Ehra-Lessien


https://youtu.be/vH_VrSkAXhk


Gegenüber dem Golf 7 GTI wurde Nummer 8 einige Überarbeitung erfahren, was den Verbrauch und die Fahrleistungen verbessert. Zudem wurde auch die Auftriebs-Balance verändert. Der Vorderachsauftrieb wurde erhöht, der Heckauftrieb reduziert. Das bringt mehr Fahrdynamik und eine bessere Fahrstabilität bei hohen Geschwindigkeiten.

Das Endergebnis aller Maßnahmen zeigt dieses Video: Dabei ist VW-Werksfahrer Benjamin Leuchter auf dem 3,3 Kilometer langen Handlingkurs des VW-Testgeländes Ehra-Lessien unterwegs. Im Vergleich zum Vorgängermodell GTI Performance verbesserte sich die Rundenzeit im Golf 8 GTI um knapp 4 Sekunden. Der Standard-18-Meter-Slalom konnte ebenso wie der ISO-Spurwechsel um 3 km/h schneller absolviert werden. Das sind durchaus beachtliche Sprünge...

Amazonas
2020-06-20, 12:28
Nån som använt mk8 än?, denna känns ju lite kul. Där man drar upp alla besparingar, ett gäng som får mig i krypa i kroppen.. Handskfacket, och ännu mer piano runt displayen?!!?...wtf...Sen hur är typsnittet? färgglatt som en en billig japs :(

Men kolla!, jäkligt intressant. På en bil som är så pass mkt dyrare än mk7.....:confused:

https://youtu.be/X48c9lFX3NYNär Skoda äntligen skippat pinnen till huven på Octavia då börjar VW istället :D
Efter att ha kört senaste Octavia och Mk8 en hel del senaste tiden så känns ju faktiskt Skodan snäppet bättre i materialval, dock fortfarande bullrigare än Golfen. Men kan ha att göra med att det är en kombi jag kört. Men Golfen upplevs helt klart mer plastig invändigt mot tidigare generation.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Pelk
2020-06-20, 15:42
När Skoda äntligen skippat pinnen till huven på Octavia då börjar VW istället :D

Någonstans måste de göra av med de som nu blivit över hos Skoda [emoji57]

Riktigt störigt med pinnen, ett säkert sätt att snabbt banka in budgetkänslan i produkten, när man tittar i bilhallen.
Ogillar den starkt i vår T-Roc [emoji51]


Skickat från min iPad med Tapatalk

mangewide
2020-06-21, 20:28
När Skoda äntligen skippat pinnen till huven på Octavia då börjar VW istället :D
Efter att ha kört senaste Octavia och Mk8 en hel del senaste tiden så känns ju faktiskt Skodan snäppet bättre i materialval, dock fortfarande bullrigare än Golfen. Men kan ha att göra med att det är en kombi jag kört. Men Golfen upplevs helt klart mer plastig invändigt mot tidigare generation.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

ÄÄÄ, så sjukt, på en bil som är så mkt dyrare än föregångaren. :(.. Måste de släppa några roliga alternativ snart så man kan titta ordentligt..

Marcus
2020-06-22, 13:27
ÄÄÄ, så sjukt, på en bil som är så mkt dyrare än föregångaren. :(..

Jag tror att vi diskuterat detta tidigare, men i alla fall - att bilar generellt blivit dyrare och kommer att bli ännu dyrare beror på flera faktorer, varav de mest påverkande är utom biltillverkarens kontroll.

Regulatoriska
- Högre krav på säkerhet
- Högre krav assistanssystem
- Högre krav på avgasrening (räkna med minst 1000-2000 EUR extra på pris till kund för att klara kommande Euro 7)
- Krav på minskade utsläpp av koldioxid och tillhörande straffavgifter för de bilar som orsakar lokala utsläpp av CO2 - naturligtvis en kostnad du som kund måste bära om du vill köpa en sådan bil

Framför allt kravet på minskade utsläpp av CO2 och bättre avgasrening driver biltillverkarna mot hel- och delvis elektrifiering, vilket är en oerhört kostsam omställning av hela industrin.

Kund
- Högre krav på komfort och utrustning
- Högre krav på prestanda
- Högre krav på effektivitet
- Högre krav på uppkoppling
- Kundflytt inom segment och karosstyper, stora kundvolymer byter från mer traditionella karosstyper till SUV och crossover modeller, vilket ger färre antal kunder per modell, flera modeller olönsamma, svårare att få ihop en sund ekonomi. Ökade kostnader för produktutveckling som blir svårare att räkna hem.
- Önskan om kapacitet för autonom körning/självkörning kräver mycket kostsam utveckling

Medarbetare
- Alla vill vi få det bättre och bättre, du & jag, så även metallarbetarna som bygger bilar. När det gäller VW så tillverkar de många utav sina modeller i höglöneland som Tyskland. Det är bra för Europa, alternativet är att flytta produktion till låglöneländer, helst utanför EU, frågan är hur bra det är för det europeiska samhället.

Valuta
För bilköpare i Sverige bidrar så klart den svenska kronans försämrade värde till högre priser på bilar från exempelvis Euro-området.

Totalt sett gör det så klart att man behöver prioritera ännu hårdare. Olika biltillverkare gör olika prioriteringar. Skoda gör sina, VW sina. Jag vill personligen också ha kvar gasfjädern till motorhuven men förstår samtidigt att det skulle göra bilen ännu dyrare och du tycker ju den är för dyr ändå...:confused:

Amazonas
2020-06-22, 21:32
Ojoj kombin vart ännu värre, så slätstruken design. Skulle lika gärna kunnat vara en Toyota. Tycker MK 7.5 ser nyare ut :)


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200622/884d8707c1453c4ba83cf86f61bfa621.jpg

https://teknikensvarld.se/volkswagen-golf-sportscombi-nastan-omaskerad/

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

mangewide
2020-06-23, 14:11
Jag tror att vi diskuterat detta tidigare, men i alla fall - att bilar generellt blivit dyrare och kommer att bli ännu dyrare beror på flera faktorer, varav de mest påverkande är utom biltillverkarens kontroll.

Regulatoriska
- Högre krav på säkerhet
- Högre krav assistanssystem
- Högre krav på avgasrening (räkna med minst 1000-2000 EUR extra på pris till kund för att klara kommande Euro 7)
- Krav på minskade utsläpp av koldioxid och tillhörande straffavgifter för de bilar som orsakar lokala utsläpp av CO2 - naturligtvis en kostnad du som kund måste bära om du vill köpa en sådan bil

Framför allt kravet på minskade utsläpp av CO2 och bättre avgasrening driver biltillverkarna mot hel- och delvis elektrifiering, vilket är en oerhört kostsam omställning av hela industrin.

Kund
- Högre krav på komfort och utrustning
- Högre krav på prestanda
- Högre krav på effektivitet
- Högre krav på uppkoppling
- Kundflytt inom segment och karosstyper, stora kundvolymer byter från mer traditionella karosstyper till SUV och crossover modeller, vilket ger färre antal kunder per modell, flera modeller olönsamma, svårare att få ihop en sund ekonomi. Ökade kostnader för produktutveckling som blir svårare att räkna hem.
- Önskan om kapacitet för autonom körning/självkörning kräver mycket kostsam utveckling

Medarbetare
- Alla vill vi få det bättre och bättre, du & jag, så även metallarbetarna som bygger bilar. När det gäller VW så tillverkar de många utav sina modeller i höglöneland som Tyskland. Det är bra för Europa, alternativet är att flytta produktion till låglöneländer, helst utanför EU, frågan är hur bra det är för det europeiska samhället.

Valuta
För bilköpare i Sverige bidrar så klart den svenska kronans försämrade värde till högre priser på bilar från exempelvis Euro-området.

Totalt sett gör det så klart att man behöver prioritera ännu hårdare. Olika biltillverkare gör olika prioriteringar. Skoda gör sina, VW sina. Jag vill personligen också ha kvar gasfjädern till motorhuven men förstår samtidigt att det skulle göra bilen ännu dyrare och du tycker ju den är för dyr ändå...:confused:

Det stämmer säkert till större delen. Men andra Tyska billtilverkare som BMW och Merca som är det mest premium i denna klass. Har samma prisbild som VW på instegsmodeller nu, det tycker jag rimma konstigt..men tanke på att dessa 3 lär ha samma förutsättningar.. Nya Merca A-klassen är galet premium i allt om man jämnför med mk8an...till en "lika" pris.......

Så tror VW försöker få igen lite dieselgate pengar på att snika på detaljer och smyghöja priserna.. :(

Ska bli Galet intressant vad GTI och R kommer kosta...

Kolla på denna galet Premium interiör som jag klämt och kört....Galet bättre än VW tyvärr...till bättre pris än en motsvarande R...MK7.5

11770

candyweiss
2020-06-23, 14:23
Kolla på denna galet Premium interiör som jag klämt och kört....
Vad heter den på bilden mer än A-klass?

mangewide
2020-06-24, 06:53
Vad heter den på bilden mer än A-klass?

A35 AMG...galet intressant bil...börjar på 425 med galet mkt utrustning...

Snabbaste bilen med dragkrok typ ;)....som kostar 9000 från fabrik?!!?!. Skulle slänga på en på en Kia Ceed...det ville ha 12k...haha..

Så galet bra priser på tillvalen på denna!, som VW var förut!. .....skitkonstigt...

11771
11772


Men vi får hoppas Ren knäcker denna på allt när det nån gång kommer!, men det börjar bli bråttom!. Ska ju beställa nya bil inom några månader... ;)...

BjornL
2020-06-30, 09:49
R, GTI Cup och GTI manuell preliminärt i slutet av året. GTI DSG preliminärt slutet av augusti.

Marcus
2020-06-30, 22:05
https://www.motor1.com/news/431504/vw-golf-r-spy-shots/

11782

Amazonas
2020-06-30, 23:00
Fronten ser ju tyvärr lika illa ut, hjälpte inte mkt med R fångare. Noll attityd, ser bara ledsen ut :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

mangewide
2020-07-01, 06:43
Ja nått mysko med den är det?!, är det längre överhäng fram och bak mot mk7?!. Bakifrån ser den grym ut med fram och sidan måste man nog vänja sig med...;)

11783

candyweiss
2020-07-01, 08:39
Fronten ser ju tyvärr lika illa ut, hjälpte inte mkt med R fångare. Noll attityd, ser bara ledsen ut :)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ja, fronten ser verkligen skum ut. En sur gubbe med underbett, VW-loggan ser ut att glida av :D Och från sidan ser fronten ännu skummare ut. Men det är nog en vanesak, i övrigt är den riktigt snygg. Golfen har blivit en stor bil numera.

Marcus
2020-07-01, 09:06
Golf 7 och 8 har i praktiken samma storlek :)




Golf 8
Golf 7


Länge (mm)
4284
4258


Breite (mm)
1789
1799


Höhe (mm)
1491
1492


Radstand (mm)
2619
2620

mangewide
2020-07-01, 10:01
Intressant!.

Men visst ser den både längre och lägre ut MK8an?!..... 11786

Marcus
2020-07-01, 10:14
Det är just den upplevelsen VW ville få till, mer satt kaross, bredare, lägre, mer dynamisk, vilket man gjort med hjälp av detaljer i formspråket och faktiska 2,6 cm i plastdetaljer fram och bak. De allt högre kraven på fotgängarskydd är naturligtvis något man behövt ta hänsyn till också vid designen.

mangewide
2020-07-05, 15:05
Var och klämde på nya Golfen, Octavian och A3an alla för ca 320k...fast lite olika specar....

Men jag fattar ingenting....Golfen kändes som en Dacia i jänförelse med de andra?!?!..Va-fan har hänt??

Jäklar va mkt sämre materialval det är i MK8 mot Mk7....

Golfen var ljusår sämre än A3an , men även Skodan var mkt bättre kvalite invändingt......helt sjukt..

Hoppas bara att GTI och R versionerna kan lösa det....men ytterst tveksamt...

Bara köra touch i Golfen är ju helt galet??, hur man Skoda och Audi ha råd att kunna behålla lite snygga knappar för Ac mm....

Känner mig både arg och sur...;)

mangewide
2020-07-05, 18:07
https://youtu.be/C425Xz1rlLA

Amazonas
2020-07-05, 19:41
https://youtu.be/C425Xz1rlLAJahapp, lär bli Octavia nästa år igen då när frugans nuvarande ska bytas ut :) Känns helt klart som den ger mest för pengarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

mangewide
2020-07-05, 21:27
Jahapp, lär bli Octavia nästa år igen då när frugans nuvarande ska bytas ut :) Känns helt klart som den ger mest för pengarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Ja synd att den är så jäkla stor ;). Men när Rs kommer som hybrid, så trodde ÅF att den kommer bli en galen favorit...360kr i skatt mm..

Men bara stolarna i en bil för 320k, i Golfen några trötta tygstolar med knappt nån stoppning... Octavian jäkligt nice men Alcatarna i mitten mm...kändes som det skulle skilja 100k på dessa bilar....alltså att Skodan borde vara dyrare ;)

Marcus
2020-07-06, 10:06
Jahapp, lär bli Octavia nästa år igen då när frugans nuvarande ska bytas ut :) Känns helt klart som den ger mest för pengarna.

Octavia har halvstel bakaxel, Golf har multilänk, om man nu bryr sig ;) Mest pang för pengarna tycker jag att Leon verkar ge. Dock saknar Leon vissa tillvalsmöjligheter som kan göra skillnad (exempelvis jämfört med Octavia), beroende på hur man prioriterar.

Amazonas
2020-07-06, 10:48
Octavia har halvstel bakaxel, Golf har multilänk, om man nu bryr sig ;) Mest pang för pengarna tycker jag att Leon verkar ge. Dock saknar Leon vissa tillvalsmöjligheter som kan göra skillnad (exempelvis jämfört med Octavia), beroende på hur man prioriterar.Nja Octavian har multilänk om man väljer lite större motor och/eller fyrkrafs, gissar att frugan vill ha det även på nästa :)
Fast absolut, Leon är intressant även den.

Förhoppningsvis finns det lite mer val i vinter när det är dags att börja kolla och beställa.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Marcus
2020-07-06, 11:30
150 hk har halvstel, vid vilken effekt blir det multi? Fyrhjulsdrift kräver multi.

Amazonas
2020-07-06, 11:57
150 hk har halvstel, vid vilken effekt blir det multi? Fyrhjulsdrift kräver multi.Högst oklart, vet bara att RS och iV modellen får multi. På utgående modell fick ju allt över 150hk multi men det återstår väl att se, väldigt lite info om det. Sen får man väl se vilka motoralternativ de väljer sälja i Sverige också.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Marcus
2020-08-04, 16:11
KW coilover suspensions kits for the new 2020 VW Golf 8: For every Volkswagen Golf enthusiast, the perfect suspension

11865

11866

11867

11868

11869

11870

The new VW Golf has recently become available in Europe and we already have three different coilover kits in its product range. We have currently completed the development and tests for the first of our Golf 8 coilover suspension kits and also our popular KW V3 is available.

The KW Variant 3 coilover suspension has become the most sold coilover suspension kit for us due to its separate compression and rebound adjustment and the complex multi-valve technology.

Despite a maximum and infinitely variable lowering of 60 millimeters with the KW Variant 3, the new Golf 8 has a sporty and harmonious everyday driving behavior. Our setup philosophy for all our suspensions in the so-called Street Performance category is a predialed setup that is as firm as necessary and as comfortable as possible.

Whether in everyday life on country roads or poorly developed side roads, speedy travel on the motorway, or holiday driving over mountain passes, with a KW coilover suspension kit the road holding of the new VW Golf 8 is further enhanced.

For example, Golf 8 drivers for whom this KW Variant 3 basic preset setup maybe too comfortable, they can further adjust the damping to their individual requirements utilizing the low-speed compression stage, which can be set with twelve clicks, and the low-speed rebound stage, which can be set separately with 16 clicks.

In short, the rebound stage is responsible for connecting the body to the road, while the compression stage supports the entire body. The damping forces are adjusted directly by hand on the shocks.

Also, the KW Variant 2 coilover suspension kit features adjustable dampers. Although in contrast to the KW Variant 3, only the low-speed rebound forces can be adjusted with 16 clicks in the Variant 2. The KW Variant 1 coilover suspension kit has no adjustable shocks, which means that the KW suspension manufacturer’s preset damper can no longer be adjusted.

Since we work with pre-configured high-speed valves for the compression and rebound stages as well as two adjustable low-speed damper valves in the Variant 3, we can accomplish this. That’s why a Variant 3 also handles a few nuances more comfortably than, for example, a KW Variant 1 or KW Variant 2.

Within the scope of the technical parts approval for legal street use, all three KW coilover kits available for the VW Golf 8 enable continuous variable lowering from 35 to 60 millimeters on both axles.

While the stepless lowering range on the front axle is adjusted on the stainless-steel struts via the trapezoidal thread and the spring perch, the lowering on the rear axle is adjusted via a so-called height adjustment perch.

The three KW coilover suspension kits Variant 1, Variant 2, and Variant 3 are now available for all VW Golf 8 with front-wheel drive. The KW DDC plug&play and the KW Clubsport coilover suspension for the VW Golf will also be released shortly.

Fredrix
2020-08-08, 18:32
https://www.youtube.com/watch?v=JMnrMiB_9bI

Premis
2020-08-09, 14:21
https://www.youtube.com/watch?v=JMnrMiB_9bI

Bra review. Som han säger är det mekaniska i bilen helt fantastiskt samtidigt som den mjukvarumässigt är en total katastrof. Inget som går att acceptera tycker jag, iaf inte på något som kommer kosta närmare 400.000kr.

mangewide
2020-08-09, 15:09
Bra review. Som han säger är det mekaniska i bilen helt fantastiskt samtidigt som den mjukvarumässigt är en total katastrof. Inget som går att acceptera tycker jag, iaf inte på något som kommer kosta närmare 400.000kr.

Verkligen!, helt galet med ett gränsnitt som redan känns out if date från början som Thomas säger :(. Sen att det laggar och ser färgglatt ut som en tvspel :(..

Sen touch även på ratten!, är ju helt sjukt...lär ju funka fint med handskar...när det knappt går att styra när man står stilla...

Så galaet att VW ska spara in så mkt pengar på sniklösnngar :(.. Varför får Skoda med riktiga knappar och mer premium känsla?...

Är det inte väldigt kul?!? :)

candyweiss
2020-08-09, 16:25
Verkligen!, helt galet med ett gränsnitt som redan känns out if date från början som Thomas säger :(. Sen att det laggar och ser färgglatt ut som en tvspel :(..

Sen touch även på ratten!, är ju helt sjukt...lär ju funka fint med handskar...när det knappt går att styra när man står stilla...

Så galaet att VW ska spara in så mkt pengar på sniklösnngar :(.. Varför får Skoda med riktiga knappar och mer premium känsla?...

Är det inte väldigt kul?!? :)
Undrar varför VW har snålat och har kvar fysiska knappar och vred till fönsterhissar och speglar, så jäkla snålt. Är ju fruktansvärt fult med knapparna i dörrarna på ett så modernt rymdskepp :D

mangewide
2020-08-09, 19:32
Undrar varför VW har snålat och har kvar fysiska knappar och vred till fönsterhissar och speglar, så jäkla snålt. Är ju fruktansvärt fult med knapparna i dörrarna på ett så modernt rymdskepp :D

:D:D, Ja man vill ha röstsyrning på allt. Då kan man ta bort touchen oxå! ;)

Det här så så jäkla skönt beskrivet, hur smidig nya ratten är :)

https://youtu.be/B4MTc4YUmOw?t=433

Marcus
2020-08-11, 14:09
Vad jag kan se så har uppdaterade Mercedes E-klass samma typ av kapacitiv ratt med användningsytor istället för knappar. Rätt eller fel har jag inte så mycket åsikt om eftersom jag inte använt det tillräckligt mycket, men snik är det nog knappast. Då skulle enklare versioner och lägre prissatta bilar ha det först. Mercedes har haft sådana touch-ytor på ratten i mindre utsträckning sedan senaste E-klass lanserades 2016.

Premis
2020-08-15, 09:11
Vad jag kan se så har uppdaterade Mercedes E-klass samma typ av kapacitiv ratt med användningsytor istället för knappar. Rätt eller fel har jag inte så mycket åsikt om eftersom jag inte använt det tillräckligt mycket, men snik är det nog knappast. Då skulle enklare versioner och lägre prissatta bilar ha det först. Mercedes har haft sådana touch-ytor på ratten i mindre utsträckning sedan senaste E-klass lanserades 2016.

Lösningar med touch/display har potential att bli billigare än traditionella mekaniska diton när mekaniska HMI digitaliseras. Dock ger dessa lösningar en högre grad av komplexitet inte bara i antalet funktionsvarianter (vars antal exploderar i en digital lösning vs. traditionell) utan även i implementation. Om det mäts mot det traditionella (det vi kan ta på och intuitivt förstå) så är det en utmaning att skapa en likvärdig upplevelse. Som vid andra teknikskiften så handlar det även om att ändra användarens uppfattning kring hur det ska fungera.

Mercedes (som jag inte klämt på själv) verkar ha gjort ett bra jobb med detta.

VW? Det återstår att se då detta är deras första implementation.

Vad jag sett i form av reviews på MK8 så har dom inte bemästrat teknologin men det återstår att se (efter tillvänjning) hur det tas emot av konsumenterna.

.. man kan fråga sig om Autogefühl fick en förseriebil med skitmjukvara i HMI't med tanke på att temperaturreglagen låste sig på varmluft och inte gick att justera? Hade lämnat tillbaka en sådan bil.

Fördrar fortfarande traditionell mekanik i HMI.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

vfr
2020-08-15, 10:40
Hmmm. För rattknapparna vill man väl verkligen ha fysiska knappar. Det är ju inte så att man sitta och stirra ner i ratten för att träffa rätt ytor att trycka på. Just dom reglage som man ska fingra på under körning ska ju gå att hitta med bara känseln. Och rattknapparna hör ju verkligen dit. Dom har man ju för att slippa släppa ratten och tappa fokus på körningen. Om man då fortfarande behöver se var man ska trycka någonstans så har man ju tappat halva poängen.

Pelk
2020-08-15, 10:54
Hmmm. För rattknapparna vill man väl verkligen ha fysiska knappar... ...Om man då fortfarande behöver se var man ska trycka någonstans så har man ju tappat halva poängen.

Håller med. Skulle vilja ha tillbaka farthållar-spaken istället som i 3C , saknar den starkt. Knapparna i spaken är inte ens i närheten så bra som den gamla spaken.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

cheba
2020-08-15, 22:09
Jag körde en Merca (tror det var E-klass) förra året med touchytor på ratten. En liten yta för varje tumme, placerade lite nedsänkt i ratten så man känner var ytan är, inget man behöver kolla ner på för att hitta rätt. Och det man gör med dessa ytor är att svepa upp/ner/vänster/höger, det går inte riktigt att misslyckas. För sånt funkar touchytor riktigt bra. Det som touch funkar sämre till är större ytor som ligger längre bort (t.ex mittkonsol) och där man måste träffa en viss position på ytan för att utföra önskad funktion, vilket kräver att man vänder blicken mot ytan.

mangewide
2020-08-19, 07:02
R mk8 Kombi! :), den ser ju nice ut!. Dragkrok på denna!, så är de i hamn! ;)

https://www.carscoops.com/2020/08/new-vw-golf-r-estate-spied-posing-as-an-alltrack/

Amazonas
2020-08-19, 07:29
R mk8 Kombi! :), den ser ju nice ut!. Dragkrok på denna!, så är de i hamn! ;)

https://www.carscoops.com/2020/08/new-vw-golf-r-estate-spied-posing-as-an-alltrack/Mulan ser ju bättre ut än utan kamouflage :)
Tveksam om en R kostym kan rädda denna... Kombin ser ju knas ut både framifrån och från sidan och baken lika slätstruken som vilken japanare som helst :(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200819/1693fdeadf0971eee91db7c3b431f397.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

mangewide
2020-08-19, 08:19
Mulan ser ju bättre ut än utan kamouflage :)
Tveksam om en R kostym kan rädda denna... Kombin ser ju knas ut både framifrån och från sidan och baken lika slätstruken som vilken japanare som helst :(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200819/1693fdeadf0971eee91db7c3b431f397.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Ja det där måste jag säga ser As ful ut :(, galet att Ren gör det så mkt bättre ut.. :)

11900

mangewide
2020-08-26, 15:12
Nu börjar det närma sig lite roliga modell släpp på mk8an. GTE släpptes idag i Tyskland för att kunna bygga....men ett grundpris på 41 000 Euro... :)...

Man kan få eldragkrok krok för under 10 000! :), sen bara 18" som största hjul.. :(...

Marcus
2020-08-26, 16:00
Kärlek!

2020 VW GOLF 8 GTI 245HP NIGHT POV DRIVE Onboard Autobahn 260 km/h (60FPS)

https://youtu.be/gdpNMPKC004

Men Golf GTD blir som vanligt Autobahn-stormaren nummer 1 ;)

Fredrix
2020-08-27, 16:43
Nu finns Golf 8 GTI i den tyska konfiguration.

mangewide
2020-08-27, 19:55
Jo jag tackar!, byggde upp en med samma spec som min ( alltså inte alls full utrustad )

450 000:-!!!, jo jag tackar jag.. ca 100 000 mer än jag gav för min ny för 3 år sedan..

Blir man ju nervös vad TCR och Ren kommer kosta :(..

11944

Fredrix
2020-08-27, 20:22
Förra GTI’n kostade 350 i grundpris med DSG, rimligt pris på Golf 8 GTI 370-380?

mangewide
2020-08-27, 20:30
Förra GTI’n kostade 350 i grundpris med DSG, rimligt pris på Golf 8 GTI 370-380?

Hoppas du har rätt!. :). Kollat lite mer och den börjar på 380 000 i Tyskland, men den är mer"snik" vad vi är vana att ha som standard i Sverige. Sen verkar paketen vara rätt dyra på mk8...därför drar bilen iväg så mkt...

Komma över 500 000 verkar gå, det kunde man inte göra med Mk7.5 :)

Fredrix
2020-09-09, 05:25
Golf SC och Alltrack


https://www.youtube.com/watch?v=jvxMSHkzocQ

mangewide
2020-09-09, 06:43
Jäkla va snygg den v i R line och rött...

Jo kolla va sjukt!!, alltracken har fått behålla den bästa ratten med riktiga knappar!!. Det var ju roligt..

https://youtu.be/jvxMSHkzocQ?t=1315

AndySwede
2020-09-09, 07:23
Kombin ser ju ut som en gammal Mitsubishi Lancer bak. Näe det där funkar inte för mig.

11982

mangewide
2020-09-09, 07:36
:D, ja så sant..

Hur mkt längre än vanliga Golfen är den?, halv meter?..

Fredrix
2020-09-09, 07:59
Hur mkt längre än vanliga Golfen är den?, halv meter?..

+35cm, hjulbas +5cm.
...om jag inte hittat fel uppgifter.

mangewide
2020-09-09, 08:51
+35cm, hjulbas +5cm.
...om jag inte hittat fel uppgifter.

Ja det stämmer, fan de där 5cm tycker jag man ser?!. Men måste ju vara en synvilla...haha..

Fredrix
2020-09-09, 08:57
SC har tappat öppningen av bakluckan i emblemet. Backkameran sitter nu också naken över registreringsskylten.

11983

mangewide
2020-09-09, 10:29
AAaa, va smart! not :(... Är det ännu en dumsnål grej som pinne till huv? :)

Peter-C
2020-09-09, 18:50
AAaa, va smart! not :(... Är det ännu en dumsnål grej som pinne till huv? :)

Hmm. Negativt.

På vår Cupra är det öppning baklucka med emblemet men backkamera linsen sitter vid nummerskylten (hatchback). Mycket bättre att ha den i emblemet som på vår Golf Alltrack!

Cupran har pinne i motorrummet, det har jag vant mig :).

/Peter

AndySwede
2020-09-09, 18:54
Fast... det där handtaget i emblemet funkar ju inge vidare vid snö och is är min erfarenhet. Nu har jag aldrig haft någon bil med kameran där men det gör ju inte funktionen bättre, snarare tvärt om eftersom emblemet behöver röra på sig ännu mer.

Peter-C
2020-09-09, 19:05
Fast... det där handtaget i emblemet funkar ju inge vidare vid snö och is är min erfarenhet. Nu har jag aldrig haft någon bil med kameran där men det gör ju inte funktionen bättre, snarare tvärt om eftersom emblemet behöver röra på sig ännu mer.

Mina har funkat bra avseende backkameran och utfällning av emblemet samt öppning (Golf 7 R å Golf 7 Alltrack) i syd Sverige med en och annan fjälltur. Frysproblem - Det kan ju vara en anledning till att de lagt den utanför.

I övrigt säger Autogfühl som slutkläm "...one of the best estates on the market..". Utseendet är positivt för min del.

mangewide
2020-09-10, 07:31
Fast... det där handtaget i emblemet funkar ju inge vidare vid snö och is är min erfarenhet. Nu har jag aldrig haft någon bil med kameran där men det gör ju inte funktionen bättre, snarare tvärt om eftersom emblemet behöver röra på sig ännu mer.

Kan inte hålla med, funkar konstigt nog bra i snö och is tycker jag. Sen är ju lösningen med kameran den bästa på marknaden som stött på! :), funkar så jäkla bra.

AndySwede
2020-09-10, 08:04
Det verkar vara olika erfarenheter. Jag har de senaste åren haft bruksbilen (tidigare Polo, Golf och nu T-Roc utan backkamera) utomhus med elektrisk kupévärmare. Smält snö som rinner ned över handtaget och fryser har inte alls funkat bra, jag sträcker mig till att kalla det riktigt dåligt faktiskt och funkar inte i Stockholmsklimatet i alla fall. Har man bilen i carport, garage, kallt eller varmt är antagligen problemet litet eller försumbart.

Marcus
2020-09-10, 08:14
Ja erfarenheterna med backkameran verkar olika. Jag har aldrig haft problem med den, Passat och Golf. Trots snöväder och parkeringsvärmare som värmer rutor och skapar smältvatten och t.o.m. fryser. Den öppnar alltid. Inte heller något problem i svenska fjällen, för min del.

Pelk
2020-09-10, 08:22
Har haft min Passat i 4 vintersäsonger i Stockholmsområdet samt resor till både Skåne, Dalarna Jämtland, Medelpad etc.

1 gång har backkameran/lucköppning frusit fast. Annars så har det fungerat ypperligt. Det är en av sakerna jag inte skulle vilja vara utan. Alltid ren lins när de gånger den behövs.

Den gången den frusit (~ -23), köpte jag ”isskrapa” på flaska och sprayade på. Så det löste sig rätt snabbt.

Jag parkerar min bil utomhus, på garageuppfarten utan ”tak”, och använder bränslevärmaren flitigt.

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

AndySwede
2020-09-10, 08:27
Det blir ibland som en tjock ishinna över som man får slå sönder med handen för att kunna manövrera handtaget och öppna luckan. Med isrester och snörester kvar går inte alltid handtaget tillbaka i sitt ursprungsläge heller utan man får "rensa" runt emblemet.

Med elektrisk lucka blir det knappast ett problem då man kan använda remoten, eller om man har backkamera och startar sin resa backandes utan att manövrera handtaget manuellt, att backkameran tar hand om det.

Premis
2020-09-10, 09:56
Noll problem med handtaget i sydsvensktklimat enl. mig. Däremot stora problem med externmonterad kamera (iaf på min Fabia -17) som under blaskhalvåret alltid blir igensatt med smuts.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mangewide
2020-09-10, 10:00
Det blir ibland som en tjock ishinna över som man får slå sönder med handen för att kunna manövrera handtaget och öppna luckan. Med isrester och snörester kvar går inte alltid handtaget tillbaka i sitt ursprungsläge heller utan man får "rensa" runt emblemet.

Med elektrisk lucka blir det knappast ett problem då man kan använda remoten, eller om man har backkamera och startar sin resa backandes utan att manövrera handtaget manuellt, att backkameran tar hand om det.

Jaha, ja aldrig upplevt det. Måste var en stark dem där kameran som ploppar ut varje dag :)-. Sen vet jag inte hur många gånger jag blivit stoppad av folk som säger
-Du verkar ha bakluckan öppen!
-Nja det kameran som åker ut..
-Jaha...va smart... :)

Typ så *lol*

- - - Uppdaterad - - -


Noll problem med handtaget i sydsvensktklimat enl. mig. Däremot stora problem med externmonterad kamera (iaf på min Fabia -17) som under blaskhalvåret alltid blir igensatt med smuts.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Precis inte gjort rent min kamera på 3år...däremot Fården med utvändig. Få man putsa 3ggr i veckan vid "blött" eller smutsigt väder... Galet att man gör utan skydd. Det drar ju upp skit bak på bilen på 5min......gör om gör rätt :)

mangewide
2020-09-14, 06:55
Här är de första Svenska rapporterna om GTI:,

• https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200904/vi-ar-pa-golf-bonanza-i-tyskland-asta-framhjulsdrivna-jag-har-kort/
• https://hogstavaxeln.se/2020/09/07/marcus-provkor-nya-volkswagen-golf-gti-i-tyskland/
• https://carup.se/test-busbilarnas-busbil-ar-tillbaka-vw-golf-gti-roligare-an-nagonsin/

mangewide
2020-09-16, 07:15
Ääää, är det här som kallas Cost savings!??!. Kolla Oken....sen ju f***ut... :(

Har det tagit bort täckplåten?!, eller vad har hänt?...

12010

cheba
2020-09-16, 11:26
Har det tagit bort täckplåten?!, eller vad har hänt?...

Det tror jag inte, jag tycker det ser ut som de bromsar som var standard på mk7 Golf GTI (dvs. utan Performance Pack) som hade mindre skivor (312mm), andra okhållare och mindre ok utan täckplåt jämfört med Performance Pack.

mangewide
2020-09-16, 17:42
Det tror jag inte, jag tycker det ser ut som de bromsar som var standard på mk7 Golf GTI (dvs. utan Performance Pack) som hade mindre skivor (312mm), andra okhållare och mindre ok utan täckplåt jämfört med Performance Pack.

Ja förhoppningsvis stämmer detta!, men har inte lyckats hitta nån info om det... Men de konstiga är att alla demobilar som körs nu har dessa bromsar.. De brukar ju flåsa på med spec på dem bilarna....Så lite mysko är det, nu när de inte har den lägre motorstyrkan längre.. GTin börjar på 245 nu..

Danne_
2020-09-16, 18:12
Jaha, ja aldrig upplevt det. Måste var en stark dem där kameran som ploppar ut varje dag :)-. Sen vet jag inte hur många gånger jag blivit stoppad av folk som säger
-Du verkar ha bakluckan öppen!
-Nja det kameran som åker ut..
-Jaha...va smart... :)

Typ så *lol*

- - - Uppdaterad - - -



Precis inte gjort rent min kamera på 3år...däremot Fården med utvändig. Få man putsa 3ggr i veckan vid "blött" eller smutsigt väder... Galet att man gör utan skydd. Det drar ju upp skit bak på bilen på 5min......gör om gör rätt :)

Den kanske har samma kamera som på Tiguanen.
Spolning av kameran när man spolar med spolningen till bakrutan.

cheba
2020-09-16, 18:22
Ja förhoppningsvis stämmer detta!, men har inte lyckats hitta nån info om det... Men de konstiga är att alla demobilar som körs nu har dessa bromsar.. De brukar ju flåsa på med spec på dem bilarna....Så lite mysko är det, nu när de inte har den lägre motorstyrkan längre.. GTin börjar på 245 nu..

Googlade lite promobilder och spionfoton och du har rätt, alla vanliga GTI verkar ha dessa bromsar, och det känns ju som ett steg ner. Bara på spionbilder av TCR (vad den nu kommer heta sen) hittar man de större bromsarna med borrade, tvådelade skivor och ok med täckplåt.

mangewide
2020-09-16, 18:49
Googlade lite promobilder och spionfoton och du har rätt, alla vanliga GTI verkar ha dessa bromsar, och det känns ju som ett steg ner. Bara på spionbilder av TCR (vad den nu kommer heta sen) hittar man de större bromsarna med borrade, tvådelade skivor och ok med täckplåt.


Ja låter ju helt galet om man gått ner till 312mm på 245hk versionen?!....Känns som VW har fått Cost Saving galenskap i såfall....

Hade hoppats att man skulle kunna välja till ett "performance pack" som Mk7.5 R hade. Men Clubsport S skivor och Aka Avgas.. Men det verkar inte finnas...

De kanske lägger alla godbitar på TCR versionen..

Men i så fall så är det ännu mer Galet att den vanliga GTIn går på 450k med vettig utrustning....alltså nästan 100k mer än Mk7.5 GTI...

Sen nu med senaste Malus...10 000 i skatt på GTIn och 14 000 Skatt på Ren....

Kommer man sälja nån bil alls nu?! :(

Marcus
2020-09-16, 20:07
Hur har den svenska kronans värdeutveckling sett ut sedan Golf 7 GTI introducerades i Sverige? Sen ger Golf GTI relativt höga CO2-utsläpp, jämfört med andra Golfar, så självklart måste den kosta mer, dels för att betala sin del av CO2-skulden, dels för att inte säljas i för stora antal, vilket vore negativt. Så att rakt av jämföra med Golf 7 GTI är självklart fel utan att se helheten.

AndySwede
2020-09-16, 20:14
Ja låter ju helt galet om man gått ner till 312mm på 245hk versionen?!....Känns som VW har fått Cost Saving galenskap i såfall....

Hade hoppats att man skulle kunna välja till ett "performance pack" som Mk7.5 R hade. Men Clubsport S skivor och Aka Avgas.. Men det verkar inte finnas...

De kanske lägger alla godbitar på TCR versionen..

Men i så fall så är det ännu mer Galet att den vanliga GTIn går på 450k med vettig utrustning....alltså nästan 100k mer än Mk7.5 GTI...

Sen nu med senaste Malus...10 000 i skatt på GTIn och 14 000 Skatt på Ren....

Kommer man sälja nån bil alls nu?! :(

Kan man verkligen dra slutsatsen att alla valbara options är presenterade redan?

mangewide
2020-09-16, 20:23
Hur har den svenska kronans värdeutveckling sett ut sedan Golf 7 GTI introducerades i Sverige? Sen ger Golf GTI relativt höga CO2-utsläpp, jämfört med andra Golfar, så självklart måste den kosta mer, dels för att betala sin del av CO2-skulden, dels för att inte säljas i för stora antal, vilket vore negativt. Så att rakt av jämföra med Golf 7 GTI är självklart fel utan att se helheten.

Ja fast det är ju ingen Porsche nya Mk8an, det är ju finlir och ha det påslaget mot Mk7an ( ja tänkte även på 2020 års modell) Så är den konstigt dyr.. Detta är ju verkligen inte den bil som drar upp VW utsläpps snitt!. De har ju sjuttiåtta modeller som drar mer och säljer i xxxxx tusen antal mer. Så att säga att C02 är argument, stämmer inte på en sån är nisch modell ;)

- - - Uppdaterad - - -


Kan man verkligen dra slutsatsen att alla valbara options är presenterade redan?

Nja kanske inte, eller varför inte?!. Jag tror tyvärr det!. De har sagt att det inte kommer en "standard" MK8 GTI.. Så 245 verkar nu bli en insteg..


Sen finns risken att de lägger alla "roliga" performance tillbehör TCR som kommer senare i höst...

Premis
2020-09-16, 20:51
Hur har den svenska kronans värdeutveckling sett ut sedan Golf 7 GTI introducerades i Sverige? Sen ger Golf GTI relativt höga CO2-utsläpp, jämfört med andra Golfar, så självklart måste den kosta mer, dels för att betala sin del av CO2-skulden, dels för att inte säljas i för stora antal, vilket vore negativt. Så att rakt av jämföra med Golf 7 GTI är självklart fel utan att se helheten.

Var det 2009 MK7 kom till Sverige? I så fall står kronan högre idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2020-09-16, 20:54
Jag förstår inte vad detta har med Porsche att göra. Bilen bidrar med höga CO2-utsläpp relativt sin storlek och det är inte riktigt en nischmodell. Den säljer traditionellt för bra för det epitetet, på EU-totalen. Golf R kanske är en nischmodell. Varje bil får betala sin "skuld". Bilen behöver ha ett pris som gör affären lönsam. Alternativet är ju så klart att inte erbjuda någon Golf GTI ö.h.t. Hade knappast varit en bättre lösning för entusiasterna, antar jag. Men säkert inte en orimlig lösning för VW med tanke på att CO2-snittet balanserar på en knivsegg. Golf 7-seriens priser byggde på en gammal förhandling med en starkare svensk krona. Ny modellserie, ny prisförhandling och den här gången är inte den svenska kronan lika kaxig.

- - - Uppdaterad - - -


Var det 2009 MK7 kom till Sverige? I så fall står kronan högre idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Golf 7 = 2012-11-2013

candyweiss
2020-09-16, 21:20
Var det 2009 MK7 kom till Sverige? I så fall står kronan högre idag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det måste vara mk6 du tänker på?

Premis
2020-09-16, 22:39
Det måste vara mk6 du tänker på?

Sorry, har andats för mycket avgaser. Feltänk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mangewide
2020-09-17, 06:55
Jag förstår inte vad detta har med Porsche att göra. Bilen bidrar med höga CO2-utsläpp relativt sin storlek och det är inte riktigt en nischmodell. Den säljer traditionellt för bra för det epitetet, på EU-totalen. Golf R kanske är en nischmodell. Varje bil får betala sin "skuld". Bilen behöver ha ett pris som gör affären lönsam. Alternativet är ju så klart att inte erbjuda någon Golf GTI ö.h.t. Hade knappast varit en bättre lösning för entusiasterna, antar jag. Men säkert inte en orimlig lösning för VW med tanke på att CO2-snittet balanserar på en knivsegg. Golf 7-seriens priser byggde på en gammal förhandling med en starkare svensk krona. Ny modellserie, ny prisförhandling och den här gången är inte den svenska kronan lika kaxig.

- - - Uppdaterad - - -



Golf 7 = 2012-11-2013

Hänger med! :)

Men priserna på Mk7 modell 2020 baseras inte på 2013 när den släpptes. Mk7 har blivit dyrare varje år den funnits. Jag menar att gå från Mk7.5 till Mk8 så ett prishopp på mer än 50 000 ( det hoppet har inte funnits mellan mk5 till Mk6 och Mk6 till Mk7 ). Är inte nån kronkurs, utan mer att VW vill tjäna in Diesel gate pengarna..
Plus som du säger om CO2, men GTIn och Ra motsvara ca 0,00001 av VW Co2 påverkan.. Så är mer att man vill tvinga över till ID3 där man tjänare ca 30% mer per bil mot motsvarande bensin....ja den ID famlijen är galet billig att bygga. :)

Marcus
2020-09-17, 09:08
Nej jag håller inte med. Att befintlig modellserie sakta men säkert stiger i pris per år är helt naturligt, en uppräkning, indexreglering, som utgår från det pris man förhandlat fram när modellen introducerades. Ny generation av modellserie = ny förhandling. Länge kunde VW Sverige köpa in bilarna till en "låst" kronkurs som alltså inte hängde ihop med valutans verkliga värde hela vägen. Det håller inte hur länge som helst och det är rimligt att man skiftar till nytt avtal i och med ny generation modellserie, annars skulle det bli för abrupt. Att jämföra Golf 7 från 2012 och Golf 8 från 2020 utan att ta hänsyn till framför allt EU:s lagkrav som kraftigt stärkts sedan dess blir inte rimligt. EU ställer högre krav på säkerhet och assistanssystem, EU ställer högre krav på emissionskontroll och CO2-utsläpp. Etc. Sen spelar det ingen roll om du tycker att Golf GTI är en marginell modellversion i programmet, varje modellversion måste bära sin egen CO2-skuld. Golf TDI kan inte subventionera Golf GTI på total CO2-nivå.

Utvecklingen av MEB-plattformen, BEV-bilarna och omställningen av produktionsanläggningarna kostar enorma pengar, den utvecklingen och omställningen behöver finansieras av förbränningsmotorbilarna. Och det är bråttom. Självklart vill VW flytta över kunderna till BEV i synk med omställningen av produktionskapacitet. Att inte göra den överflytten betyder undergång. Att tillverka MEB-bilar som ID.3 är inte galet billigt, en mycket stor del av bilens värde köps in från extern leverantör, läs battericellerna. Detta har inget specifikt med dieselproblematiken att göra, de pengarna är redan betalda och/eller avsatta. De flesta traditionella biltillverkare kämpar med samma utmaningar, inget unikt för VW.

Jämförelser mellan VW Golf och Mercedes A-klass kan ju främst göras därför att Mercedes skalat upp sin produktion av enklare bilar.

mangewide
2020-09-17, 10:03
Ja stämmer säkert med upplägget på priserna i stort.

Men blir intressant hur mkt folk är beredda att betala för en 330hk Golf. Drygt 500 000 först, sen en skatt på ca 45 000 per de första 3 åren.... :(

Blir ju lite som en skämt när man börjar räkna på dessa bilar nu...

Galet mkt dyrare månadskostnad mot en Mk7.5... :)

Marcus
2020-09-17, 11:27
Jag tänker mig två vägar där, antingen tycker tillräckligt många att det absolut är värt att lägga relativt mycket pengar på kanske en av de sista bensindrivna superhothatch bilarna, innan dessa går i graven för gott. En sista chans till klassisk körglädje. Då kommer VW:s business case att hålla. Eller, så tycker inte tillräckligt många att det är värt relativt mycket pengar och då kommer Golf R på sin höjd leva ett par år till innan den fasas ut. Parallellt kommer det naturligtvis att dyka upp prestandaalternativ i MEB-programmet som gamla och nya kunder kan flyttas över till, vilket gynnar VW i kampen att klara EU:s snart ännu tuffare CO2-mål med 55 %-ig sänkning till 2030.

Fordonsskatten i just Sverige är nog inget Volkswagen AG tar med i beräkningarna för Golf GTI och R, funkar det inte ekonomiskt i ditt land, synd. Då slutar man sälja den i det landet. Gissningsvis kommer däremot Golf GTE att sälja relativt bra i laddhybrid-sugna Sverige.

mangewide
2020-09-17, 12:05
Jag tänker mig två vägar där, antingen tycker tillräckligt många att det absolut är värt att lägga relativt mycket pengar på kanske en av de sista bensindrivna superhothatch bilarna, innan dessa går i graven för gott. En sista chans till klassisk körglädje. Då kommer VW:s business case att hålla. Eller, så tycker inte tillräckligt många att det är värt relativt mycket pengar och då kommer Golf R på sin höjd leva ett par år till innan den fasas ut. Parallellt kommer det naturligtvis att dyka upp prestandaalternativ i MEB-programmet som gamla och nya kunder kan flyttas över till, vilket gynnar VW i kampen att klara EU:s snart ännu tuffare CO2-mål med 55 %-ig sänkning till 2030.

Fordonsskatten i just Sverige är nog inget Volkswagen AG tar med i beräkningarna för Golf GTI och R, funkar det inte ekonomiskt i ditt land, synd. Då slutar man sälja den i det landet. Gissningsvis kommer däremot Golf GTE att sälja relativt bra i laddhybrid-sugna Sverige.

Håller med där!

HA faktiskt hjälp en polare att bygga/beställa den nya RS6an. Där är ryktet inom Audi att detta kommer vara den sista "monstret" på bensin de kommer bygga... Så han vill passa på att kunna få en läskigt trevlig bil... Innan allt blir el och tyst.. :(

Kan tillägga om nya Malus slår igenom....så blir skatten 26 000:- per år på RS6an!!! :)

Jag har faktiskt försökt pruta med fordonskatten som argument, fått 35 000 i rabatt och sagt

-Jaha var bra, täcker precis skatten på denna i 3år....
;)

Marcus
2020-09-17, 13:34
Härligt, ja det gäller verkligen att passa på nu om man vill ha klassisk förbränningsmotorglädje, lågbyggt, relativt låg fordonsvikt och emotion. Den elektriska framtiden ser ut att bli väldigt generisk, tung och högbyggd. Tyvärr.

Marcus
2020-09-17, 16:40
Men blir intressant hur mkt folk är beredda att betala för en 330hk Golf. Drygt 500 000 först, sen en skatt på ca 45 000 per de första 3 åren.... :(

En Volvo V60 B6 AWD kostar utan problem 580 000 kr. En relativt vanlig bil som Volvo V60 T8 Recharge kostar lätt 600 000 kr. En dussinbil som Volvo V60 D4 AWD skulle jag inte köpa utan tillval som ger den ett pris på nästan 500 000 kr. En relativt standard business VW Passat GTE listar på 520 000 kr, utan någon större extravagans. Tittar du på elbilar så är 400 000 kr närmast ett grundpris, en relativt överkomlig men ändå relevant elbil. Tesla Model 3 Standard Range Plus som den bör vara utrustad ~ 610 000 kr.

Som jämförelse.

BjornL
2020-09-17, 17:55
En passus i allt prisresonemang. Cup ska "TCR" heta, enligt VW i våras.

mangewide
2020-09-18, 07:01
En Volvo V60 B6 AWD kostar utan problem 580 000 kr. En relativt vanlig bil som Volvo V60 T8 Recharge kostar lätt 600 000 kr. En dussinbil som Volvo V60 D4 AWD skulle jag inte köpa utan tillval som ger den ett pris på nästan 500 000 kr. En relativt standard business VW Passat GTE listar på 520 000 kr, utan någon större extravagans. Tittar du på elbilar så är 400 000 kr närmast ett grundpris, en relativt överkomlig men ändå relevant elbil. Tesla Model 3 Standard Range Plus som den bör vara utrustad ~ 610 000 kr.

Som jämförelse.

Absolut!, ja "alla" bilar har generellt blivit galet dyra de senaste 10 åren... Har diskuterat detta med många bilhandlare... Det håller med att det har stuckit iväg konstigt fort.. Kurvan är lixom inte linjär det senaste 10åren...

Att det säljs så mkt bilar att de har kommit på det nya "leasa" istället... Väldigt några som köper bilen som ett rent köp nu..

Jag har alltid köpt bilar utan finansiering...men när priserna ramlat iväg så mkt som de gör nu ( man vet att prisfallet blir galet dyrt på en bil som kostar mer.. ). Så känns man ju dum om man inte köper en på "slit och Släng" leasa.....Fast är jäkligt tråkigt.. :(

- - - Uppdaterad - - -


Härligt, ja det gäller verkligen att passa på nu om man vill ha klassisk förbränningsmotorglädje, lågbyggt, relativt låg fordonsvikt och emotion. Den elektriska framtiden ser ut att bli väldigt generisk, tung och högbyggd. Tyvärr.

Ja underbar bil , är ju nog det "bästa" som kommer ut från Tyskland tyvärr....

Sen blir det att swisha runt i nån högbyggs sak som låter som min tandborste.... :(

mangewide
2020-09-18, 07:04
En passus i allt prisresonemang. Cup ska "TCR" heta, enligt VW i våras.

Ja Cup låter ju faktiskt mkt bättre än TCR :)

AndySwede
2020-09-18, 09:00
Prissättningen speglar väl samhället i övrigt där klyftorna stadigt ökar mellan "fattiga och rika" och mellanklassen suddas ut. Ju fler lågprisbilar det åker runt ju mer vill den andra falangen skilja sig från dem och gärna parkera bilarna utanför garaget för att visa det.

Det finns ju Golf för 200tkr (gissar nu bara på ett ungefär) och det finns Golf för 500tkr. Det finns nåt för nästan alla plånböcker och det är ju ingen slump.

mangewide
2020-09-18, 10:00
Nja inte riktigt sant, finns "inga" billiga modeller längre. .Köpte 2013 instegs Golfen mk7 140tsi för 220k....idag så kostar "exakt samma spec...330... Så mkt har inte reallönerna ökat...

Samma Så köpte en Kia Ceed för 182 för 9år sedan, idag så går denna spec 280......

Det är inte lätt att hitta en vettig bil under 200k om man inte vill köra en lite Clio...typ..

Så jag vidhåller att instegsbilarna har blivit galet mkt dyrare... :).... Sen att man kan köpa en Golf för 600 000 idag, hade man ju garvat ihjäls sig för 10 år sedan...att nån skulle tänka sig det.. ;)

Marcus
2020-09-18, 10:41
GT TSI 140 var inte instegsversion av Golf generation 7, men hur som helst, att bilarna blir dyrare är ju inte särskilt konstigt med stadigt ökande krav från både myndigheter och kunder. Högre myndighetskrav på säkerhet och assistanssystem, högre krav på emissionskontroll, högre krav på minskade CO2-utsläpp + kundkrav på komfort, uppkoppling, effektivitet, utrustning och prestanda. För att nämna en del. Mycket vill ha mer!

Instegsversionen av Golf generation 8 i september 2020 kostar 236 900 kr.

Premis
2020-09-18, 10:56
Precis så är det; myndighetskrav samt att konsumenten hela tiden har högre krav på vad som ska ingå. Det är inte riktigt så att marginalen på bilar har blivit bättre; däremot spelar självklart valutakursen in men det är normalt en cyklisk komponent som man får slå ut över tid.

Själv tycker jag att man får otroligt mycket för pengarna i en modern bil.

mangewide
2020-09-18, 10:58
GT TSI 140 var inte instegsversion av Golf generation 7, men hur som helst, att bilarna blir dyrare är ju inte särskilt konstigt med stadigt ökande krav från både myndigheter och kunder. Högre myndighetskrav på säkerhet och assistanssystem, högre krav på emissionskontroll, högre krav på minskade CO2-utsläpp + kundkrav på komfort, uppkoppling, effektivitet, utrustning och prestanda. För att nämna en del. Mycket vill ha mer!

Instegsversionen av Golf generation 8 i september 2020 kostar 236 900 kr.

Jo men 50% höjning på 7 år är rätt saftigt, känns som var går gränsen?!. Kostar en Mellan motor Golf 430 om 10år? :)

Skrev fel på insteg modell. Mk8 insteg är en 3-cyl 1L med manuell låda... för 236... Så klent insteg fanns inte på Mk7an, men visst gick Golfen för en bit under 200 i pris..

Min som jag köpte är 1.4 med DSG. Den börjar på 299 nu på Mk8 gick på 229 ich på mk7an...

Jaja mkt siffror... :), men bara att snacka med en ÅF som jag gjort förra veckan. De tycker oxå det blivit dyrt, de har ju knepigare at sälja en hyffsad utrustad 150häst för 350k...mot en typ 295 för Mk7 på slutet...

:)

Sen kan man ju även säga att alla Märken inom VW har blivit väldigt lika ( för lika för jag pratade med en Skoda ÅF ). Golfen är ju inte mkt billigare än en A3 och SKodan är ju bara nån tusenlapp billigare än en Golf...

Så jag tycker Audi just nu är det mest prisvärda alternativet :) ( mest premium, när man änsdå ska betala stora summor som det nu har blivit)..

AndySwede
2020-09-18, 11:10
Man kan ju köpa en Dacia från 110tkr. En Duster från 140. Åtminstone Duster verkar ju står sig hyggligt i olika tester.

https://www.dacia.se/?ds_rl=1254422&gclid=EAIaIQobChMIuce2o63y6wIV3gJ7Ch3O8QGcEAAYASAA EgL0efD_BwE&gclsrc=aw.ds

Marcus
2020-09-18, 11:17
Instegsversionen av Golf 7 var "klenare", den hade 1,2 TSI 105 med 105 hk och 175 Nm. Instegsversionen av Golf 8 har 110 hk och 200 Nm, dessutom betydligt mer utrustning.

Jag får det till en 28 % prisökning på 8 år, men då ingår bland annat Klimatanläggning med 3-zons temperaturreglering och manöverpanel även bak, Parkeringssensorer fram och bak, Digital cockpit med fullt digitala instrumenttavlor, Innerbackspegel automatiskt avbländande, Regnsensor, Ambientbelysning utvändigt med belysta dörrhandtag, Bluetooth handsfree med induktiv laddningsfunktion, Car 2X - bil till bil-kommunikation, Centrallås "Keyless-Go" utan stöldskyddslåsning, Digital radiomottagning DAB+, Elektronisk differentialspärr XDS, Filhållningsassistent "Lane Assist", LED-bakljus, LED-huvudstrålkastare, varselljus med LED signatur, ljusflöde 540 lumen, Navigation Discover Media, Ratt, multifunktion, läderklädd, uppvärmbar, Trådlös App-Connect, Trötthetsvarnare, Vägmärkesidentifiering...med mera.

Instegsversionen av Golf 7 var i princip naken i jämförelse med detta - och det är utrustning som kunderna ändå vill ha. Frågan är om Golf finns kvar om tio år? Lär bli dyr i så fall om den ska klara CO2-kraven, snarare heter volymmodellerna ID.3 och ID.4...

Har ingenting annat i din värld blivit dyrare över tid? Boende, mobiltelefon etc?

Megapolaren
2020-09-18, 12:18
Jag vill ändå ge Mange lite stöd här, priserna rusar iväg med bra fart just nu samtidigt som det inte är uppenbart att produkten blivit bättre.

Av det som kommit fram hittills verkar det ju snålats både här och där på nya MK8, samtidigt som priserna stiger. Mycket av den nya utrustningen som är standard kostar sannolikt inte nämnvärt mer att montera. Har svårt att tro att digital instrumentering skulle vara dyrare än traditionella mätare t.ex.

Men många här verkar ju positiva till att få betala dyrt för MK8 med full malus-skatt, så den riktigt intressanta frågan är väl om någon faktiskt har lagt en beställning?

Marcus
2020-09-18, 12:34
Då har du nog missförstått i alla fall mig, jag tycker inte det är roligt att betala mer, men man måste ju ändå vara ärlig gällande orsaken till att priserna ökar, eller hur? Fordonsskatten har ju exempelvis överhuvudtaget ingenting med Volkswagen att göra, däremot kan man konstatera att Volkswagen kanske gör mer än alla andra traditionella biltillverkare för att du ska få möjlighet att slippa eller minska Malus-delen, de rampar upp elbilstillverkningen kraftigt (köp av elbil kanske ger 70 000 kr i bonus nästa år, så man måste ju se helheten) och erbjuder fler laddhybrider. Vilket ger mig som kund fler val, vill jag betala malus eller få bonus? I Sverige har bilar länge varit tämligen billiga, inte minst VW, men den svenska valutan har tappat i värde och det har nu fått fullt genomslag.

Med kommande avgasreningskrav Euro 7 kanske de ökade kostnaderna för avgasrening hamnar på ca 2000 EUR per bil. Det innebär att mindre bilar som VW Polo blir totalt olönsamma, de kommer att utgå, det är jag tämligen säker på. Sammantaget myndighetskrav, löntagarkrav och kundkrav m.m. gör att biltillverkarna kämpar med lönsamheten. Och alla vill betala mindre? Men man vill ha mer i lön, så klart. Du skriver att det snålats in på Golf 8, OK - om man inte gjort optimeringar, då hade ju bilen kostat ännu mer. Det var väl det du inte ville? Och hade man inte gjort sådana optimeringar, då hade den troligen inte varit lönsam och helt enkelt avvecklats, hej då Golf. Det var väl inte det någon ville? VW Pkw har en jämförelsevis låg marginal i branschen. Ska du göda marginal ska du köpa Porsche. Men det är en helt annan sak.

Prisskillnaden mellan Golf GT 1,4 TSI 140 DSG 2012 och Golf 1,5 eTSI 150 DSG 2020 är 25 % på 8 år.

Marcus
2020-09-18, 13:06
En referens, bra eller dålig, bedöm själv:

iPhone 5 2012 5995 kr
iPhone 11 2020 9195 kr

= 35 % prisskillnad

Marcus
2020-09-18, 21:10
Volvo V60 2012 236 000 kr
Volvo V70 2012 251 900 kr

Volvo V60 2020 357 000 kr = + 34 %
Volvo V90 2020 399 900 kr = + 37 %

mangewide
2020-09-18, 22:36
Jag vill ändå ge Mange lite stöd här, priserna rusar iväg med bra fart just nu samtidigt som det inte är uppenbart att produkten blivit bättre.

Av det som kommit fram hittills verkar det ju snålats både här och där på nya MK8, samtidigt som priserna stiger. Mycket av den nya utrustningen som är standard kostar sannolikt inte nämnvärt mer att montera. Har svårt att tro att digital instrumentering skulle vara dyrare än traditionella mätare t.ex.

Men många här verkar ju positiva till att få betala dyrt för MK8 med full malus-skatt, så den riktigt intressanta frågan är väl om någon faktiskt har lagt en beställning?

Haha ja håller med, trodde att folk skulle vara lite mer " Janne Josefsson" och inte svälja marknadens argument..det är såååå
dyrt att bygga bilar nuförtiden så vi behöver ta ut dessa priser nu..
:)

Premis
2020-09-19, 11:08
Haha ja håller med, trodde att folk skulle vara lite mer " Janne Josefsson" och inte svälja marknadens argument..det är såååå
dyrt att bygga bilar nuförtiden så vi behöver ta ut dessa priser nu..
:)

Fast det är dyrt att utveckla bilar nu för tiden. Andelen mjukvara/elektronik sväljer allt större del av utvecklingskostnaderna samtidigt som konsumentkraven och lagkraven ständigt ökar. Man kan tycka vad man vill om det men det är ett faktum. Vi är i början av ett teknikskifte där kraven på säkerhet, uppkoppling och miljö helt kommer att dominera. Du kommer att få räkna med betydligt dyrare bilar framöver än vad du nu ser - men samtidigt säkrare, miljövänligare och mer anpassade till det samhälle som växer fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mangewide
2020-09-21, 08:16
Fast det är dyrt att utveckla bilar nu för tiden. Andelen mjukvara/elektronik sväljer allt större del av utvecklingskostnaderna samtidigt som konsumentkraven och lagkraven ständigt ökar. Man kan tycka vad man vill om det men det är ett faktum. Vi är i början av ett teknikskifte där kraven på säkerhet, uppkoppling och miljö helt kommer att dominera. Du kommer att få räkna med betydligt dyrare bilar framöver än vad du nu ser - men samtidigt säkrare, miljövänligare och mer anpassade till det samhälle som växer fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är väll därför man går mot el för att det går inte att motivera förbränningsmotor om man ska klara att utsläpps krav.
Sen som ID flottan, så har man 30% mer marginal på vinst på en sådan redan..
Har en bekant som jobbar med försäljning, det har blivit galet lite marginal på nybilar..man går back tom på vissa modeller. Sen kan man tjäna mer på att serva en bil än sälja en ny... Det är på beggat man tjänar pengarna... Därför det ploppat upp så galet mkt företag som "köper din bil" :)

Var förresten och provkörde en ID3 i helgen!, vill man ha en bil A till B.. Så lease på 3500:- för en sådan galet bra och billigt!. Skulle man lätt ta än en mk8 1L instegsbil! :)

mangewide
2020-09-23, 07:29
Nu kan man bygga GTE mk8!, även vanliga hybriden. Var väldigt liten prisskillnad på dessa


Ska bli kul att provköra!, och se hur stor skillnad denna är på GTIn. Den förra modellen var lite av ett sömnpiller. Men denna med samma effekt med el, kan nog vara riktigt pigg i stan! :)

Marcus
2020-09-25, 11:30
Sen som ID flottan, så har man 30% mer marginal på vinst på en sådan redan..
Har en bekant som jobbar med försäljning, det har blivit galet lite marginal på nybilar..man går back tom på vissa modeller. Sen kan man tjäna mer på att serva en bil än sälja en ny...

Att man inte har så stor marginal på nya bilar men desto mer på begagnat, eftermarknad och service är inget nytt för någon som är intresserad av bilbranschen, får jag hoppas. Så har det varit under många år, så just det har precis ingenting med prissättningen av VW Golf 8 att göra.

ID-bilarna har enorma investeringar i produktutveckling och produktionsanläggningar att tjäna in innan det överhuvudtaget kan bli tal om någon marginal på totalen. I detta nu behöver förbränningsmotorbilarna finansiera transformationen. Och fullständigt självklart fasar man ut förbränningsmotorbilarna mot elbilar för att klara CO2-kraven och vara relevanta på marknaden.

AndySwede
2020-09-25, 12:17
Att man inte har så stor marginal på nya bilar men desto mer på begagnat, eftermarknad och service är inget nytt för någon som är intresserad av bilbranschen, får jag hoppas. Så har det varit under många år, så just det har precis ingenting med prissättningen av VW Golf 8 att göra.

Är det så? Jag tänker att prissättningen på nybil i förhållande till vad man förväntas få i intäkt på service, reparation och reservdelar utgör även det underlag för den önskade marginalen.

Marcus
2020-09-25, 12:49
Inte säker på att jag förstår vad du menar. Marginal på ett nybilsköp är mindre än mycket annan försäljning i bilbranschen. VW Pkw har en marginal på ca 1,7 % per bil, runt 4000 SEK per bil på ett ungefär. VW Pkw har en tydligt lägre marginal per bil än flera andra biltillverkare, PSA tjänar mer på sina bilar. VW Pkw behöver absolut få upp sin marginal för att orka med transformationen till ett komplett elbilsprogram.

mangewide
2020-10-06, 17:29
Så har VW Sverige lyckats igen att få ett Grymt pris på VW GTIn!

354 900:-!, tror det är billigast igen i Europa?!.. :). Svårt att jämföra exakt vad som ingår.

Men kan säga att GTIn i Svenska specen har aldrig varit så bra utrustad från början, Navigator Pro, trådlös app connect, 3-zom klimat, vägmärkesindetifierning mm...


Kul och Grattis till ni som ska köpa!, kan inte var mkt dyrare än 150hk R-line med liknande spec nu..

Fredrix
2020-10-06, 17:55
Var hittar du svenskt pris på GTI?
Konfiguratorn är inte uppdaterad.

jimZon
2020-10-06, 18:17
Så har VW Sverige lyckats igen att få ett Grymt pris på VW GTIn!

354 900:-!, tror det är billigast igen i Europa?!.. :). Svårt att jämföra exakt vad som ingår.

Men kan säga att GTIn i Svenska specen har aldrig varit så bra utrustad från början, Navigator Pro, trådlös app connect, 3-zom klimat, vägmärkesindetifierning mm...


Kul och Grattis till ni som ska köpa!, kan inte var mkt dyrare än 150hk R-line med liknande spec nu..

Någon som vet när den bli byggbar på hemsidan?

mangewide
2020-10-06, 18:21
Var hittar du svenskt pris på GTI?
Konfiguratorn är inte uppdaterad.

kommer om ett par dar!

- - - Uppdaterad - - -


Någon som vet när den bli byggbar på hemsidan?

Som sagt om ett par dar..

Men med mitt Instagram @faceliftgti.. Så gäller det att ligga i framkant om nya bil alternativ. ;)

Marcus
2020-10-06, 19:08
Härligt, verkar landa på hyfsat överkomlig fordonsskatt också, ca 5000 kr per år de tre första åren. Därefter ca 1200 kr per år. Med varning för trolig höjning från april 2021.

mangewide
2020-10-06, 20:09
Härligt, verkar landa på hyfsat överkomlig fordonsskatt också, ca 5000 kr per år de tre första åren. Därefter ca 1200 kr per år. Med varning för trolig höjning från april 2021.

Hoppas du har rätt, men tyckte det såg ut som 170gr och ca 7000:- per år... :)

Premis
2020-10-07, 06:25
Så har VW Sverige lyckats igen att få ett Grymt pris på VW GTIn!

354 900:-!, tror det är billigast igen i Europa?!.. :). Svårt att jämföra exakt vad som ingår.

Men kan säga att GTIn i Svenska specen har aldrig varit så bra utrustad från början, Navigator Pro, trådlös app connect, 3-zom klimat, vägmärkesindetifierning mm...


Kul och Grattis till ni som ska köpa!, kan inte var mkt dyrare än 150hk R-line med liknande spec nu..

Vart hittar du dessa siffror?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

mangewide
2020-10-07, 06:56
Vart hittar du dessa siffror?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilen är öppen för beställning hos ÅF, så har ett gäng Offerter redan ;).. Men som sagt imorrn så ska man nog kunna bygga själv..

Men Galet bra grundpris måste jag säga, är ju bra mkt utrusning med som var tillval på mk7.5an..

:). Bra jobbat VW Sverige!

mangewide
2020-10-07, 07:05
Tror det är ska vara komplett, hittar ni mer som är standard nu? :)

STANDARDUTRUSTNING
12 V-uttag i bagagerummet Krompaket; krominlägg på backspegelreglaget och
fönsterhissknapparna
3 nackskydd bak Lättmetallfälgar 7 1/2J x 17
Ersatt av tillval
4-cylindrig ottomotor 2,0 l/180 kW TFSI, homogen.
grundmotor: T2H/T2G/TX5/TX6/T0I/T3Q/TX9/T3J
LED-bakljus
7-växlad automatväxellåda DSG LED-Performance strålkastare, varselljus med LED
signatur, ljusflöde 660 lumen
Adaptiv farthållare, ACC, med automatisk
avståndsreglering ACC "stop & go"
Ljuslängds- och breddsreglering dynamisk
Aktivtkolfilterbehållare (EVAP) Makeup-spegel belyst i solskydden
Ambientbelysning utvändigt (utf. 2 ) Med extr. lampor (belysning inne)
Antisladdsystem, ESC, och elektromekaniskt bromsservo Mittarmstöd fram
Assistanskamera för assistanssystem placerad ovanför
innerbackspegeln
Mode Select, körprofilsval
Bakaxel, fyrlänkad Nacksskydd, whiplashoptionerade, på framstolarna
Bakspoiler i bilens färg Nödsamtalstjänst, giltighetstid 120 månader
Baksäte odelat, ryggstöd delat fällbart med mittarmstöd Navigation Discover Media, ingår som standard under
en begränsad tid
Barnstolsfäste för barnstolssystem I-Size, 2 x top tether
och barnstolsfäste fram på passagerarsidan
Öppning baklucka utifrån i VW logotypen
Bluetooth handsfree med induktiv laddningsfunktion Öppning baksäte från baksätets ovansida
Ersatt av 9IJ (Bluetooth handsfree "Comfort" med induktiv förbindelse till extern antenn och
induktiv laddningsfunktion)
Bältespåminnare för framstolar och baksätet, optiska och
akustiska
Nummerskyltshållare fram och bak (ECE)
Car 2X - bil till bil-kommunikation Parkeringssensorer fram och bak
Ersatt av tillval
Centrallås "Keyless-Go" med startknapp i mittkonsolen
utan Safelock stöldskyddslåsning
Pedaler och fotstöd i borstat rostfritt stål
Ersatt av 4K6 (Nyckelfritt lås- och startsystem "Keyless Advanced" med Safelock
stöldskyddslåsning)
Dekorpaneler, Black Metal Chrome, på instrumentpanet
och dörrsidorna
Röststyrning
Differentialspärr på framaxeln Sätesklädsel i tyg
Ersatt av tillval
Digital Cockpit Pro, med fullt digitala instrumenttavlor Serviceindikering 30000 km eller 2 år (flexibel)
Digital radiomottagning DAB+ Servostyrning, Servotronic Sport, med variabel utväxling
Dim-, allväders- och motorvägsljus Side Assist, filbytesassistent, döda vinkeln-varnare
Diversity-antenn för FM-mottagning Spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda
Driftspänning 12 V Sportstolar fram
Dubbeltonssignalhorn Start-/stoppsystem med bromsenergiåtervinning
Däck 225/45 R17 91W Proaktivt skyddssystem för åkande
Ersatt av tillval
Däcktryckskontroll via ABS-styrdonets signal om
rullningsomkrets
Ratt, multifunktion, läderklädd, uppvärmbar med
växlingspaddlar (i komb. med R-Line eller Alltrack)
Dämpning bak, sport Regnsensor
Elektronisk begränsing av toppfart Stötfångare i bilens färg
Elektronisk parkeringsbroms inklusive Auto-hold-funktion Styrnummer med undanstyrnings- och bromssupport
inför framförvarande fordon
Elektronisk startspärr Svankstöd i framstolarnas ryggstöd
Ersatt av tillval Ersatt av tillval
Emblemsats "GTI" Textilmattor fram och bak
Filhållningsassistent "Lane Assist", köassistent "Traffic
Jam Assist" samt "Emergency Assist"
Top-sportutrustning
Fordonsverktyg och domkraft Trådlös App-Connect (full funktionalitet för Android
lanseras senare)
Fotgängarskydd Trepunktsbälten fram med höjdjustering och
bältessträckare
Framstolar med steglös höjdinställning Trepunktsbälten på ytterplatserna bak med elektr.
bältessträckare och bältekraftbegränsare
Ersatt av tillval
Framstolar, uppvärmbara Trötthetsvarnare
Ersatt av tillval
Front Assist med varning och broms för fordon, fotgängare
och cyklister
USB C-uttag fram för laddning och mediaöverföring
Fälgsäkringar med stöldskydd Tire Mobility Set 12 V-kompressor och
däcktätningsmedel
Förlängning av serviceintervall Trepunktsbälte för mittplatsen i baksätet
Helljusassistent, Light Assist Utan ryggstödslås för framsäten
Huvudkrockkuddesystem för fram- och bakpassagerare
inkl. sidokrockkuddar fram
Värmeskyddsglas, mörktonat, från B-stolpen och bakåt
Ersatt av 4X4 (Huvudkrockkuddesystem för fram- och bakpassagerare inkl. sidokrockkuddar fram
och bak)
Högtalare, fram och bak Vägmärkesidentifiering
Ersatt av 9VG (Ljudsystem Harman/Kardon, 8+1 högtalare, max totaleffekt 480 W, 12 kanals
slutsteg och subwoofer)
Ickerökarutförande - förvaringsfack och 12 V-uttag fram Varselljus med assistansljus och coming home-funktion
(automatisk)
Infotainmentpekskärm Växellåda med dubbelkoppling DQ381
Innerbackspegel automatiskt avbländande Växelspaksknopp/-handtag i alu
Innerbelysning i fotutrymmet fram och bak Vindruta i värmeskyddsglas
Instruktionsbok på svenska We Connect onlinetjänster
Instrumentkluster, fullt digitalt Ytterbackspegel på förarsidan asfärisk, passagerarsida
konvex
Klimatanläggning med 3-zons temperaturreglering och
manöverpanel även bak
Ytterbackspegelhus och dörrhandtag i bilens färg
Krockkudde för förare och frampassagerare, med
urkoppling av passagerarkrockkudde
Ytterbackspeglar el. infäll- inställ- och uppvärmbara,
med nedvinkling på passagerarsidan och markbelysn

mangewide
2020-10-07, 10:20
Rätt imponerade med så lite påslag!! :), inte alls som de andra modellerna mk8 som jag tyckt varit orimligt dyra.. ;)

12067

mangewide
2020-10-07, 10:27
Härligt, verkar landa på hyfsat överkomlig fordonsskatt också, ca 5000 kr per år de tre första åren. Därefter ca 1200 kr per år. Med varning för trolig höjning från april 2021.

Din årsskatt blir 7 367 kr under de första tre åren....tyvärr verkar det bli så här....

AndySwede
2020-10-07, 18:07
Jag är helt klar med att köpa fabriksnya bilar utan exklusiva rabatter (cirka 20%) men den där prishöjningen känns faktiskt helt ok med den utrustning som följer med.

Men skatten... Pfyff. 22 lax rätt upp i atmosfären. Då får man väl köra så in i helvete för att få "valuta" för dem vilken totalt motverkar syftet. Så dumt, så fel.

mangewide
2020-10-07, 19:51
Ja priset är rätt klockrent, om man jämnföra med klenare modeller..

Men som du säger, är jäkligt surt att lägga nästan 1000:- i månaden på skatt om man inte köper en hybrid/mikrobil eller el.. Men bara att tacka alla som röstat på de gröna glada :)

Att privatleasa den nya GTEn kommer nog vara det smartaste/billigaste alternativet.. Men för mig så är nog den lite för klen och mot komforthållet mot GTIn. fortfarande tyvärr..

AndySwede
2020-10-07, 20:11
Ja men alltså det som bär mig emot är att det är samma skatt om man är "entusiast - Bertil" och kör 400 mil om året eller är "pendlar - Harry" och kör 4000 mil om året. Sen, visst man blir ju skattad ända upp i tunntarmen genom bränslet men när biljäveln står på parkeringen och kostar 1000 lax i månaden i skatt träffar det inte rätt.

mangewide
2020-10-08, 10:15
Jo jag har ju påtalat att nya Golfen varit galet dyr prissatt.. Blir ju rätt uppenbart när man nu bygger ihop en 150hk R-line med sämre utrustning och blir dyrare?!. Det har väll aldrig hänt förut?! :). MK8 GTIn måste vara året prestanda klipp!

12068

mangewide
2020-10-12, 10:59
Fått från ÅF om bromsar på nya GTI..

Kan väll ändå inte stämma?!?!

Fram
Bromsskiva 288x25 5/112
Bak
Bromsskiva 272x10 5/112
Röda bromsok.

cheba
2020-10-12, 14:07
Fått från ÅF om bromsar på nya GTI..

Kan väll ändå inte stämma?!?!

Fram
Bromsskiva 288x25 5/112
Bak
Bromsskiva 272x10 5/112
Röda bromsok.

Känns inte som det kan stämma för Golf GTI. Det skulle innebära mindre bromsar än Polo GTI:ns 312mm. Och oventilerade skivor bak. Jag skulle gissa att den infon är för vanliga Golf.

Peter-C
2020-10-12, 18:58
Känns inte som det kan stämma för Golf GTI. Det skulle innebära mindre bromsar än Polo GTI:ns 312mm. Och oventilerade skivor bak. Jag skulle gissa att den infon är för vanliga Golf.

Som du skriver, inte rätt för GTI. I SE hade alla mk7 GTI PP, vilket innebär 340 mm skivor fram. Gäller även mk 7 R.

mangewide
2020-10-12, 20:34
Nej stämde inte som tur är! :), men ligger sådär i VW system nu!. Så beställ inga skivor till Mk8 ä ;)

Däremot så har jag inte fått svar vad för skumt det är med oken!

cheba
2020-10-12, 21:49
Till skillnad mot vad jag sa tidigare i tråden så tycker jag efter en närmare titt att det ser ut som samma bromsar som mk7 GTI med PP. De ser ut att vara större än 312mm som bromsarna var på mk7 utan PP, dessutom ser formen på oket och okhållaren ut som på mk7 med PP (på icke-PP är okhållarbygeln mer böjd i mitten). Så min gissning är samma 340mm bromsar som på mk7, minus täckplattan på oket. Enligt spionbilderna ska dock Cup/"TCR" ha täckplatta på oket.

mangewide
2020-10-12, 22:01
Till skillnad mot vad jag sa tidigare i tråden så tycker jag efter en närmare titt att det ser ut som samma bromsar som mk7 GTI med PP. De ser ut att vara större än 312mm som bromsarna var på mk7 utan PP, dessutom ser formen på oket och okhållaren ut som på mk7 med PP (på icke-PP är okhållarbygeln mer böjd i mitten). Så min gissning är samma 340mm bromsar som på mk7, minus täckplattan på oket. Enligt spionbilderna ska dock Cup/"TCR" ha täckplatta på oket.

Tack!, ja det vore det bästa alternativet att bara täckplattan saknas :). Men som du säger så har TCR täckplattan med även Clubsport S skivorna.. :)

Inte lätt det här, när man är sugen på ny bil och ingen kan svara på alla frågor man har ( frågor ställda till VW ÅF ) :). Hade samma problem när jag köpte Mk7.5, troligen den första i Sverige och typ Världen.. Var en hel del som inte stämde när jag fick bilen sen :)

Tänkte att denna gång så skulle man ha stenkoll innan man beställer nått ;)

Marcus
2020-10-14, 08:28
GTI Clubsport: https://www.motor1.com/news/448725/vw-golf-gti-clubsport-debut/

12091

mangewide
2020-10-14, 09:00
Ja det var riktigt läcker och verkar vara riktigt genomtänkt banleksak.. :). Med lite tur så borde de börja på typ 399?, med tanke på att den vanliga kostar bara 355... Då kan denna bli min nästa leksak ;)

New brakes too, with larger discs and aluminium brake pots – the latter shaves 600 grams from each corner.

Man ska behöva 19" minst nu! :),

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20201014/ny-banpiskare-volkswagen-golf-gti-clubsport-med-300-hastar/

mangewide
2020-10-14, 11:27
Nya Golf GTI Clubsport i korthet:

300 hk istället för 245 hk: Golf GTI Clubsport utvecklar 300 hk och är den kraftfullaste versionen av den senaste generationen av denna sportbilsikon. Vanliga Golf GTI har 245 hk.
Smart drivning: Kördynamikregleraren kopplar samman den elektromekaniska framaxeldifferentialen, den elektroniska differentialbromsen och dämparregleringen (tillval).
Suverän dynamik: Den understyrning som är så typisk för framhjulsdrivna bilar elimineras helt av kördynamikregleraren.
Speciellt läge för körning på bana: I Golf GTI Clubsport har körprofilsväljaren utökats med profilen ”Special” för körning på Nürburgring.
Exklusiv front: Öppen stötfångare med två vingar och ny splitter ser till att ge mer driv på framaxeln.
Aerodynamisk vinge: Den tvådelade, öppna takkantspoilern minskar lyftet på bakaxeln avsevärt.
Bromsar med bett: De nya 18"-bromsarna svarar för effektiv retardation – i alla hastigheter.
Individuell invändigt: Ny sätesklädsel i ArtVelours – specifik för Golf GTI Clubsport.
Uppkopplad: GTI Clubsport är som standard utrustad med ”Digital Cockpit” och det nya navigationssystemet ”Discover Media”.
Traditionen fortsätter

Golf GTI Clubsport är en bil för alla GTI-fans – och sådana finns det gott om. Modellen har tillverkats i fler än 2,3 miljoner exemplar och saknar därmed motstycke bland kompakta sportbilar. Med nya Golf GTI Clubsport fortsätter Volkswagen den tradition med högprestandaversioner av GTI man inledde med Golf GTI Clubsport 2016 då denna sportbilsikon fyllde 40 år.

Den första Clubsport-modellen utvecklade 265 hk och med sin booster hela 290 hk temporärt. Samma år följde Golf GTI Clubsport S, som byggdes i en begränsad upplaga på 400 exemplar och hade en toppeffekt på 310 hk. Med Golf GTI Clubsport S satte den tyske standardvagnsföraren Benjamin Leuchter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på den krävande Nordslingan på Nürburgring, Tyskland, år 2016. Rekordtiden var 07:47:19 min.

Nätverkskopplat chassi

Nya Golf GTI Clubsport som nu presenteras placerar sig med sina 300 hk mitt emellan den första Clubsport-modellen och Clubsport S. De tekniska framstegen är märkbara: en vidareutvecklad motor och ett nyavstämt och för första gången fullt nätverkskopplat chassi, gör nya Golf GTI Clubsport till en av de snabbaste framhjulsdrivna sportbilarna i världen.

Vridmoment på 400 Nm

Turbomotorn i nya Golf GTI Clubsport är baserad på TSI-serien EA888 evo4, och är både effektivare och mer lyhörd än sin föregångare (EA888 evo3). Den fyrcylindriga 2,0-liters stora turbomotorn levererar ett maximalt vridmoment på 400 Nm – det vill säga 30 Nm mer än standardversionen av GTI. Denna kraft leder TSI-motorn som standard vidare till en 7-stegad DSG-växellåda.

Nya Golf GTI Clubsport klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på under 6 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h.

Kördynamikreglerare

Chassit har viderutvecklats på ett genomgående sätt och fått ny avstämning från grunden: Redan i 245 hk-versionen av GTI kopplar den nya kördynamikregleraren samman den elektroniska differentialbromsen XDS och dynamikkomponenterna i det adaptiva chassit DCC (tillval) i ett nätverk. Resultatet är en tydligt märkbar förbättring av prestandan. I nya Golf GTI Clubsport är nu för första gången även den standardmonterade elektromekaniska framaxeldifferentialen ansluten till kördynamikreglerarens nätverk. Detta intelligenta nätverk blir till ny norm för framhjulsdrivna sportbilar.

Chassikonstruktören har ordet

Karsten Schebsdat, chef för kördynamik-, styr- och reglersystem på Volkswagen:
– Genom att koppla samman alla kördynamiska system i ett nätverk får Golf GTI Clubsport ännu mer precisa och neutrala köregenskaper än Golf GTI. För den krävande Nordslingan på Nürburgring har vi programmerat in en aktiverbar ”Special”-profil som ger chassikomponenterna på nya Golf GTI Clubsport en inställning som är speciellt anpassad för denna anrika racingbana.

Och så säger tävlingsföraren

Den professionelle standardvagnsföraren Benjamin Leuchter hade en nyckelroll vid testerna och avstämningen av nya Golf GTI Clubsport på Nürburgring:
– Bilen har en helt egen karaktär. Jämfört med föregångaren kan man hålla betydligt högre hastighet vid ingången i kurvorna. Detta beror på den nya axelkinematiken med betydligt mer camber på framaxeln, att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk, och att chassiavstämningen rent allmänt har vässats ännu mer.

Leuchter fortsätter:
– Tack vare den höjda motoreffekten kan man också accelerera snabbare ur kurvorna och ha mer fart med sig. Tack vare att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk kan chassit dessutom överföra denna extra effekt.

Samtidigt förbättrar det nya, större 18"-bromssystemet den redan på 245 hk GTI så suveräna bromsförmågan. De nya front- och bakspoilrarna minskar lyftet och optimerar på så sätt smidigheten, styrresponsen, kördynamiken och körstabiliteten i högre hastigheter.

Golf GTI Clubsport – exteriören

Stötfångarens nedre del är mer eller mindre öppen – det är endast den för GTI-modellerna så typiskt bikakemönstrade kylargrillen och de stora aerodynamiska vingarna som möter fartvinden. Vingarna leder luften rätt och är lackerade i karossfärgen medan den övre kylargrillsinfattningen, själva grillen och frontspoilern (som är utformad som en splitter) är lackerade i svart och har en kornigt strukturerad yta.

Vingarna och den nya spoilern minskar lyftet fram. LED Plus-strålkastarna (standard) eller IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastarna (tillval) inramas uppåt av en på typiskt GTI-manér rödlackerad horisontell list som sträcker sig ända ut till skärmarna och visuellt också får sin fortsättning i den så kallade ”flitzern” (som har ett kromat GTI-märke och också den är rödlackerad) vid A-stolparna. Precis som för alla Golf GTI är det tvärgående staget under den röda listen belyst och fungerar som LED-varselljus. Självklart pryds fronten också av ett GTI-märke (rödlackerat) på den övre, smala delen av kylargrillen.

Precis som på den första Golf GTI Clubsport-modellen har också den nya modellen en tvådelad takkantspoiler som är öppen mot taket. Denna spoiler, som har en finish i svart högglans, är det mest markanta kännetecknet bak på en Clubsport. Andra unika Clubsport-detaljer är diffusorn och de ovala ändrören (istället för de vanliga runda GTI-avgasrören) som dessutom sitter 40 mm längre ut mot sidorna. Typiskt för den 8:e generationen av Golf GTI: det röda GTI-märket under VW-emblemet. Baklyktorna på alla Golf-versioner är av LED-typ.

Golf GTI Clubsport är som standard utrustad med 18"-lättmetallfälgarna ”Richmond” (7,5J x 18, ET 51) och däck av dimensionen 225/40 R18. De fem ekrarna och den yttre fälgkransen är glanspolerade, medan resten av fälgen går i svart högglans. Det finns flera olika 19"-lättmetallfälgar att välja mellan som tillval för Golf GTI Clubsport.

Bakom fälgarna skymtar de rödlackerade bromsoken som även är dekorerade med ett GTI-märke. Andra iögonfallande detaljer i Clubsports silhuett är tröskelbreddarna med sitt svarta streckade mönster. Typiskt Golf GTI: Efter mörkrets inbrott projicerar omgivningsbelysningen bokstäverna G T I på marken när man öppnar eller stänger dörrarna.

Golf GTI Clubsport – interiören

De röda dekorsömmarna på sätena, mittarmstödet, golvmattorna och den läderklädda multifunktionsratten visar direkt att det handlar om interiören i en Golf GTI. Sportratten har ett grepp i perforerat läder vid kl. 9 och 3, rattdekorens nedre vertikala del är utsmyckad med ett GTI-märke och av röda detaljer. Stora växlingspaddlar på ratten underlättar manuell växling med den annars automatiskt växlande, 7-stegade DSG-växellådan.

Nydesignad är också ArtVelours-klädseln (standard) på premium-sportstolarna med sina integrerade nackskydd. Som tillval finns klädsel i perforerat läder, också det med röda dekorsömmar. Även dörrpanelerna är klädda i elegant ArtVelours. Standardmonterade Digital Cockpit har också den en speciell GTI-look. Som alla Golf GTI är Clubsport utrustad med bland annat en ”Engine”-knapp som pulserar i rött innan motorn startas, pedaler i rostfritt stål och med ett svart innertak.

Generell standardutrustning för Golf GTI

300 hk-modellen delar flera standardlevererade utrustningsdetaljer med 245 hk GTI. Hit hör, utöver de som redan nämnts, bland annat komfortbelysning med 30 färger, LED-belysning vid golvet, fyra USB-uttag (typ C), navigationssystemet Discover Media med uppkopplade tjänster och funktioner från We Connect och We Connect plus liksom digitalradio (DAB+), App-Connect inklusive App-Connect Wireless för Apple Car-Play, röststyrning, mobiltelefongränssnitt med sladdlös (induktiv) laddning, klimatsystemet Air Care Climatronic och sportig, progressiv styrning.

Nya Golf GTI på den svenska marknaden

Nya Golf GTI med 245 hk och DSG-växellåda går nu att beställa på den svenska marknaden och kommer inom kort att kunna byggas på volkswagen.se. Rekommenderat cirkapris från 354 900 kronor. Nya Golf GTI Clubsport beräknas släppas för beställning i slutet av året och de första bilarna levereras preliminärt efter årsskiftet. Svenskt pris är ännu inte fastställt.

mangewide
2020-10-14, 11:34
Och så säger tävlingsföraren

Den professionelle standardvagnsföraren Benjamin Leuchter hade en nyckelroll vid testerna och avstämningen av nya Golf GTI Clubsport på Nürburgring:
– Bilen har en helt egen karaktär. Jämfört med föregångaren kan man hålla betydligt högre hastighet vid ingången i kurvorna. Detta beror på den nya axelkinematiken med betydligt mer camber på framaxeln, att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk, och att chassiavstämningen rent allmänt har vässats ännu mer.

Leuchter fortsätter:
– Tack vare den höjda motoreffekten kan man också accelerera snabbare ur kurvorna och ha mer fart med sig. Tack vare att framaxeldifferentialen anslutits till kördynamikreglerarens nätverk kan chassit dessutom överföra denna extra effekt.

Samtidigt förbättrar det nya, större 18"-bromssystemet den redan på 245 hk GTI så suveräna bromsförmågan. De nya front- och bakspoilrarna minskar lyftet och optimerar på så sätt smidigheten, styrresponsen, kördynamiken och körstabiliteten i högre hastigheter.

mangewide
2020-10-14, 12:06
Nu kan man bygga vanliga GTIn! ...fan va jag skriver ;)

Premis
2020-10-14, 14:13
Riktligt utrustad ifrån start. Inte mycket jag behövde lägga till för att känna mig överspecad. Hade nästan klarat mig med grundspec.

Undrar om det blir en 45års-modell också .. dom brukar vara väldigt prisvärda jämfört med standard GTI; eller blir det kanske Clubsporten som räknas som 45a.

Clubsporten låter rätt rå på pappret. När man säger att något är utvecklat på Nürburgring så brukar det skallra i revbenen när man kör :).

mangewide
2020-10-14, 19:08
Riktligt utrustad ifrån start. Inte mycket jag behövde lägga till för att känna mig överspecad. Hade nästan klarat mig med grundspec.

Undrar om det blir en 45års-modell också .. dom brukar vara väldigt prisvärda jämfört med standard GTI; eller blir det kanske Clubsporten som räknas som 45a.

Clubsporten låter rätt rå på pappret. När man säger att något är utvecklat på Nürburgring så brukar det skallra i revbenen när man kör :).

;) Håller med!, man skulle ju typ kunna få ihop en helt ok GTI för 360 efter rabatt!, då är det bra mkt utrustning ändå!.

Sen tror jag Clubsporten blir helt ok på gatan, det speciella Ringen läget gör bilen visst bra mjukare än sport! ;). Sen om man kör i Comfort, så blir det nog som en vanlig GTi....Underbart med DCC...det klarar man sig inte utan när man har det :)


Men nu luska vad för motor i bromsar det på CSn?!, nån som hunnit hitta info?... Är det IS38 i den tex..

mangewide
2020-10-15, 12:12
Kan man beställa Club Sport i Tyskland!, bara 2500 Euro dyrare än vanliga GTIn! Fan tror VW prioriterar bra priser på sportmodellerna och inte dessa ID3 bara :)

Marcus
2020-10-15, 16:45
Golf GTD - i sitt rätta element, hög hastighet och långa sträckor - på Autobahn :)

12098
Maximal hastighet i vänsterfilen - 245 km/h :cool:

12099

12100

12101

12102

12103

12104

12105

mangewide
2020-10-15, 20:22
Är det ingen som lockas av denna typ av bil i Sverige eftersom efterfrågan var så liten att man inte tar
in den?, är ju iförsig inte hett med diesel längre ( eller är det dieselgate som spökar med dåligt tykte? ).. Man vill ju ha en elbil som kommer 30mil, sen ska man stå och hänga nånstans i bästa fall 30min..sen iväg..

ID3 mot GTD måste ju vara varandras motpoler?!..:)

Marcus
2020-10-15, 20:54
Att GTD skulle ha en tråkig motor är din personliga uppfattning, inte en generell uppfattning, viktigt att skilja på det :) Det finns många inklusive mig som lockas av den råstarka, kraftfulla karaktären med riktigt maffigt vridmoment. En slägga. Men ändå len, mjuk och varvvillig för att vara en diesel. Perfekt för hög hastighet över långa sträckor tillsammans med utmärkt effektivitet, i hastigheter där GTI jämförelsevis kan kännas svag utan mycket varv och nerväxling. Man måste förstå användningsområdet. GTI och GTD är inte skapta för samma uppdrag. GTD:s spelplan är Autobahn, en Autobahn-stormare, en riktigt trevlig och snabb förmånsbil i Tyskland. Och det är också en anledning till att bilen inte säljs i Sverige, vi har inte de förutsättningarna, vi har inte en sådan marknad. Inget fel på diesel (NOx är i princip lika bra som för TSI med nya Twin-SCR), det är många som vill ha diesel i Sverige, men fordonsskatten gör det omöjligt för många och ekonomi är en väsentlig del vid ett bilköp. Vad staten vill är tydligt. GTD är knappast motpool till ID.3, för ID.3 och elbilar överhuvudtaget handlar i första hand om CO2 och där är GTI den värsta syndaren idag om vi tittar på Golf-programmet.

VW sammanfattar GTD bra:


Effizienz, die Spaß macht
Die wahre Überlegenheit des Golf GTD verbirgt sich unter seiner Haube. Die moderne Motorentechnik in Ihrem Golf GTD zeichnet sich durch Sparsamkeit, Durchzugskraft und Leistung aus. Sein 2,0 l TDI-Motor mit dem satten, rasanten Klang bringt es auf eine beeindruckende Leistung von 147 kW (200 PS) – imponierend unterstrichen durch ein Drehmoment von 400 Nm. Genau das Richtige, wenn Sie gern und viel unterwegs sind, aber trotzdem Ihren Verbrauch in Grenzen halten wollen.

Kraft gånger avstånd är lika med körglädje. :)

mangewide
2020-10-15, 21:45
Men tycker att GTD borde ha mer effekt för att få platsa tillsammans med de andra, nu när GTE har 245 oxå :)

Om man ska köra Autobahn fort vil man ju ha lite tryck i grejerna så man inte hamnar som nån stoppkloss i vänsterfilen..:(

Men finns inga 100-200 på mk8 GTD än?. Såg att GTD mk7 gjorde på 25sek?!.... Kan det stämma?, är ju seeeeare än min gamla Kia i så fall uppe i fart..

Mätte upp min original på 17,5 sek...det kändes riktigt trött bara det. Nu göra den på dryg 12sek, vilket är helt ok.. Men man vill ju har mer tryck om man ska hissa snabbt på autobahn..

Men som sagt GTD är säkert trevlig, men tycker den hamnar fel. Den är inte sportigt snabb för att behöva chassit. Jag tycker det skulle vara bättre med en Standard Golf med 115 diesel om man vill åka långt och fort...den kan ju plåga upp till 200 iallafall :)

Så mer Effekt på GTD eller mindre Sportig Chassi (skönare).. är nog rätt väg att gå :)

mangewide
2020-10-15, 22:07
Mkt nu! Premiär för R 4e Nov!! :cool:

https://www.motor1.com/news/449001/2021-vw-golf-r-teaser/

Marcus
2020-10-15, 22:29
Nja, du har nog kört alldeles för lite Autobahn i vänsterfilen låter det som, tydligt.

GTD har 400 Nm, vilket GTE endast ger, temporärt. Med 245 km/h topphastighet är GTD endast 5 km/h långsammare än GTI och betydligt snabbare än GTE som endast når 225 km/h. 0-100 km/h är GTD 0,8 sekunder långsammare än GTI och endast 0,4 sekunder långsammare än GTE. Totalt sett är den alltså i praktiken ungefär lika snabb eller snabbare och det kombinerat med den i praktiken mest effektiva drivlinan för användningsområdet maximal prestanda. Och det är den kombinationen av prestanda och effektivitet som är lockande, för många.

Man blir garanterat inte en stoppkloss på Autobahn med en Golf GTD. Vad bygger du ett sådant uttalande på? Erfarenheter? Har du kört en lite mer kraftfull dieselbil på Autobahn? En typisk raket på Autobahn, enligt min erfarenhet är Skoda Octavia RS TDI. Alltid i vänsterfilen, alltid full fart. Likaså BMW 530d (mmmm...) och Audi med 3,0 V6 TDI... Naturligtvis behövs ett riktigt kompetent sportchassi för sådan framfart på Autobahn. Det är riktigt långa sugande kurvor där det gäller att bilen har kontroll, samtidigt som det kanske lutar kraftigt nerför osv. Som sagt, hur mycket erfarenhet av snabb Autobahn-körning har du? Tror du seriöst att det är skönt att plåga 115 hk Golf TDI till max på Autobahn? Då har du ju missförstått. Det sköna är ju att köra en bil som GTD där du har en slägga under huven som utan större ansträngning och ylande varvtal katapulterar dig framåt, kraftfullt, bestämt och sugande.

Sen gör inte GTD bort sig på landsväg heller, där det fina sportchassit kommer till sin rätt. Tyska Bundesstrasse (B-vägar) är inte som svenska i allmänt. De kan vara rasande snabba, slingrande, kuperade och utmanade, på ett sätt som jag sällan upplevt i Sverige. Du kommer möta många Golf GTD om du ger dig ut på sådana vägar. De många fina B- och L-vägarna runt Nürburgring kan jag rekommendera om du vill köra sådana vägar.

För mig är alla tre GT-Golfarna lockande, på sitt sätt. Jag skulle vilja ha dem alla tre, eftersom de uppfyller olika behov och passar för olika användningsområden. GTI är den heta, lättviktiga för bana, slalom och andra riktigt extrema väghållningstillämpningar. För den som vill köra sin bil riktigt manuellt (finns även utan DSG). GTE är allround-bilen, perfekt i vardagen, mycket ekonomisk för rätt köpare (förmånsbil) i kombination med ovanligt bra prestanda. Förmodligen det bästa valet för de flesta. GTD, bilen man vill ta på den där snabba kontinentala långresan och njuta av kraft, precision, högfartskörglädje men med bibehållen god effektivitet. Inte optimal för Sverige, men bor du i Tyskland och vill göra dina långa resor i tjänsten roligare så är den perfekt.

Man måste förstå användningsområde och kundgrupp.
Vad din gamla Kia har med saken att göra förstår jag inte, det är inte den du vill ligga i vänsterfilen med i 230 km/h.

AndySwede
2020-10-16, 07:46
Jag kan hålla med om att en TDI kan ha en trevlig karaktär, men också ett helt annat körsätt än en gasolina eftersom varvtalsområdet där det händer grejer eller är helt dött är väldigt olika. Kört Octavia RS TDI på anabola, V6 TDI på anabola (A6, Q7 och Touareg) och även 2.0 BTID på anabola. Med den sistnämnda i GTD:n - då får nog GTI:n fyra små bulor i motorhuven för att hänga med i vissa intervall. En mycket trevlig motor som verkar ha gått ur tiden?

mangewide
2020-10-16, 11:08
Ok :)

Men en sista fråga att ligga 200+ med en GTD är ju typ plattan i mattan, när jag kört "Autobahn" med GTI, så slår den stopp elektrisk mid 250...Alltså man behöver inte seg dra den som många andra bilar som gör tex 230 på pappret...då går den 221 , 222, 223 så efter 2 mil så är man upp i 230...sen bromsar nån jäkel så man är nere på 130....sen ska man sega sig över 200 igen...

Så har man inte mer mos än 200 så blir det ju lite halvsegt runt 200 ;)

Sen hur mkt mindre drar en GTD mot en GTI i 200+?. Känns om GTD går på Max och GTI går på 80% för att ligga i 240..

Är det så stor skillnad i förbrukning?, tänkte om man kommer så mkt längre i verkligheten med en stressad Diesel?.. Självklart om man ligger i 150, då lär man ju komma dubbelt med en GTD med en GTI. Men är tveksam när man kör 200+?..

Nån som hittat förbrukning runt detta? :)

vfr
2020-10-16, 11:29
Jag skulle säga precis tvärtom. Det är under hård belastning som dieseln är så mycket bränslesnålare. Det är därför den används vid tunga arbeten som lastbilar, arbetsmaskiner, tåg, stora båtar/fartyg etc. Det är också därför dieseln har haft svårt att konkurrera på småbilar där bensinaren blir nästan lika snål. Och motorvägskörning i hög hastighet ökar ju helt klart belastningsgraden på motorn.

Nu låter jag som en riktig dieselfantast, men det är jag inte. Var sak till det den är bra på. :)

Marcus
2020-10-16, 16:50
200 km/h är låååångt från "plattan i mattan" med en diesel som Golf GTD. Min Passat TDI cruisar i 200 km/h, helt avspänt. Inga som helst problem, utmärkt marschhastighet. Jag körde en gång A9 genom Sachsen, Thüringen och stor del av Bayern med farthållaren på 200 km/h och en medelförbrukning på 0,85 /mil. Grymt trevligt. Dessutom lugnt och fint. Motorn på behagliga varvtal. Jag har aldrig fått en snittförbrukning på 1 liter per mil, trots långa sträckor med 230 km/h och massor med fullgasaccelerationer.

Om din GTI behöver sega sig över 200 km/h blir jag ännu mer övertygad om hur bra dieseln är i dessa hastigheter, starka dieslar gör ju med lätthet 200 km/h. Den stora massan som ligger och cruisar runt 200 km/h är 150 hk Passat TDI...tjänstebilar. Golf GTI däremot måste jag säga är en relativt ovanlig företeelse på Autobahn överhuvudtaget.

Vilka tror du är skälen till att kunder väljer GTD framför GTI?
Jag tror att Volkswagens sätt att uttrycka GTD:s storhet, se nedan citat, är väldigt relevanta. Sportigt, komfortabelt, effektivt, kraftfullt, understatement.


- Genießen Sie sportlichen Komfort.
- Kraftvoll. Sparsam.
- Bereitet Ihnen einen sportlich-eleganten Auftritt.
- Sportliches Understatement

Leistungsstark und effizient, ohne es allzu offensichtlich zeigen zu müssen: Der Golf GTD punktet mit Sportlichkeit, Souveränität und einem klaren Design.

mangewide
2020-10-17, 13:22
Jag skulle säga precis tvärtom. Det är under hård belastning som dieseln är så mycket bränslesnålare. Det är därför den används vid tunga arbeten som lastbilar, arbetsmaskiner, tåg, stora båtar/fartyg etc. Det är också därför dieseln har haft svårt att konkurrera på småbilar där bensinaren blir nästan lika snål. Och motorvägskörning i hög hastighet ökar ju helt klart belastningsgraden på motorn.

Nu låter jag som en riktig dieselfantast, men det är jag inte. Var sak till det den är bra på. :)

Ja det är sant! :). Täntke att ligga 200+ är ju typ att ha gasen i botten på en GTD, där GTIn inte behöver plågast lika hårt. Jag har höjt min Speed limit till 270, för känns som den gick i väggen vid 250... Så är det inte med GTD, den får man nog nöta hårt för komma över 240..

Men som sagt!, fan Bensien drar nog jäkla mkt mer soppa!

Men hur fan ska folk överleva med El sen?, ni har ju många 160 i max och då drar det el...Känns som man ligger i den så är det slutkört väldigt fort.. :(

mangewide
2020-10-17, 13:25
200 km/h är låååångt från "plattan i mattan" med en diesel som Golf GTD. Min Passat TDI cruisar i 200 km/h, helt avspänt. Inga som helst problem, utmärkt marschhastighet. Jag körde en gång A9 genom Sachsen, Thüringen och stor del av Bayern med farthållaren på 200 km/h och en medelförbrukning på 0,85 /mil. Grymt trevligt. Dessutom lugnt och fint. Motorn på behagliga varvtal. Jag har aldrig fått en snittförbrukning på 1 liter per mil, trots långa sträckor med 230 km/h och massor med fullgasaccelerationer.

Om din GTI behöver sega sig över 200 km/h blir jag ännu mer övertygad om hur bra dieseln är i dessa hastigheter, starka dieslar gör ju med lätthet 200 km/h. Den stora massan som ligger och cruisar runt 200 km/h är 150 hk Passat TDI...tjänstebilar. Golf GTI däremot måste jag säga är en relativt ovanlig företeelse på Autobahn överhuvudtaget.

Vilka tror du är skälen till att kunder väljer GTD framför GTI?
Jag tror att Volkswagens sätt att uttrycka GTD:s storhet, se nedan citat, är väldigt relevanta. Sportigt, komfortabelt, effektivt, kraftfullt, understatement.

Ja absolut om man ska nöta många mil med den förbrukningen är ju galet bra! :). Men som jag skrev GTIn behöver inte alls plågast för att swisha förbi 200. 200 till 240 tror jag GTIn är 50 sek snabbare än GTD om jag läst rätt.

Men inte säljs dem mer GTD är GTI nu? , inte i Sverige iallafall ;)

Marcus
2020-10-18, 10:47
Ja det är sant! :). Täntke att ligga 200+ är ju typ att ha gasen i botten på en GTD, där GTIn inte behöver plågast lika hårt.(

Jag är ledsen men du har helt fel. GTD behöver absolut inte full gas för att hålla 200 km/h, du sitter ju och hittar på.

Marcus
2020-10-18, 10:50
Ja absolut om man ska nöta många mil med den förbrukningen är ju galet bra! :). Men som jag skrev GTIn behöver inte alls plågast för att swisha förbi 200. 200 till 240 tror jag GTIn är 50 sek snabbare än GTD om jag läst rätt.

Men inte säljs dem mer GTD är GTI nu? , inte i Sverige iallafall ;)

GTI kommer garanterat att ha högre förbrukning än GTD över 200 km/h. Och varken GTD eller GTI behöver plågas för att komma över 200 km/h, inte ens en vanlig standard-Passat behöver plågas för det. Och framför allt ger GTD en lugnare, mer komfortabel framfart i högre hastighet, med en slumrande slägga under huven, alltid redo att slå till, hårt. GTD säljs inte i Sverige och när GTD såldes i Sverige så såldes det fler GTI, vilket är helt enligt det jag tidigare beskrivit, GTD är inte för Sverige, den är för länder med snabba motorvägar, tunga bergspass osv som Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien. Massor med GTD i Italien, Österrike, Frankrike osv.

candyweiss
2020-10-18, 10:58
Utan att ha svart eller vitt på det, så en ren gissning så förbrukar GTI dubbelt så mycket drivmedel jämfört med GTD i de hastigheterna.

mangewide
2020-10-18, 12:42
Utan att ha svart eller vitt på det, så en ren gissning så förbrukar GTI dubbelt så mycket drivmedel jämfört med GTD i de hastigheterna.

Ja om man kan köra GTD på en liter så tror jag inte dubbel räcker ;).. Som mest har jag fått till 4 Liter milen på bana!, grymt bra :rolleyes:

mangewide
2020-10-18, 12:45
Oken på Club Sporten ska komma från VW Atlas!!?!, kan det stämma? Ska som sagt kräva minst 18".. :)

candyweiss
2020-10-18, 16:08
Ja om man kan köra GTD på en liter så tror jag inte dubbel räcker ;).. Som mest har jag fått till 4 Liter milen på bana!, grymt bra :rolleyes:
Riktigt bra jobbat, imponerande :)

AndySwede
2020-10-18, 16:33
GTI kommer garanterat att ha högre förbrukning än GTD över 200 km/h. Och varken GTD eller GTI behöver plågas för att komma över 200 km/h, inte ens en vanlig standard-Passat behöver plågas för det. Och framför allt ger GTD en lugnare, mer komfortabel framfart i högre hastighet, med en slumrande slägga under huven, alltid redo att slå till, hårt. GTD säljs inte i Sverige och när GTD såldes i Sverige så såldes det fler GTI, vilket är helt enligt det jag tidigare beskrivit, GTD är inte för Sverige, den är för länder med snabba motorvägar, tunga bergspass osv som Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien. Massor med GTD i Italien, Österrike, Frankrike osv.
Mmm, jag har kört en del olika TDI och jag har svårt att hålla med dig om slägg- effekten. Även med en optimerad BiTD. Då vill jag hävda alla dagar i veckan att en gasolina med motsvarande hk och sitt bredare register pga större varvtalsområde kommer mer till sin rätt i högre hastigheter.

Stafffan
2020-10-18, 17:12
Jag har kört ca 10-12 Passat TDI under omkring 30 år och mycket landsväg. Tänkte byta till bensin när jag skulle byta bil 2018, när diesel inte längre var bra för miljön. Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med. Så det blev en Arteon med 240 hk bi-turbodiesel istället.
Visserligen var det inte det här Golf GTD eller GTI, men ändå.
Nu har jag en Golf med 150 hk TDI och den är också rätt pigg tycker jag.

Marcus
2020-10-18, 17:17
Tror vi pratar om lite olika saker, en TSI växlar ner och varvar mer, som direkt jämförelse GTI - GTD (Golf generation 7) tycker jag GTI känns bottensvag (jag gillar TDI), en massa nerväxlingar och höga varvtal innan det knuffar på, i min bok en svag motor i den jämförelsen, så länge man inte varvar ur den. Nerväxlingar och ylande varvtal får man mindre av med GTD. Sen är upplevelse av prestanda så klart relativt, vissa människor tycker allt under 6,2 liters Mercedes-AMG är mopeder. Kunderna som väljer Golf GTD väljer den dock för att de tycker det är en bra kombination av företrädesvis Autobahn-prestanda, komfort och effektivitet. Varför tror du annars att den säljer? Och jag förstår inte vad problemet är med det? Hur ser problembeskrivningen ut? Är det att inte alla väljer samma som är problemet? Jag skulle alla dagar i veckan välja GTI om bankörning, slalomåka och liknande övningar var det jag prioriterade. Jag gillar att köra både på Nürburgring och Mantorp Park, men inte tillräckligt ofta för att jag skulle välja bil efter det, kanske. I Sverige lär GTE vara helrätt, massor med bra prestanda som fungerar i vardagen, bra chassi, riktigt bra ekonomi för tjänstebilisten som kan ladda hemma.

Berätta, vad är problemet?

Marcus
2020-10-18, 17:38
Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med.


Precis så. Märkligt att det är så svårt för vissa att acceptera olika prestandapreferenser.

mangewide
2020-10-18, 18:33
Jag har kört ca 10-12 Passat TDI under omkring 30 år och mycket landsväg. Tänkte byta till bensin när jag skulle byta bil 2018, när diesel inte längre var bra för miljön. Provade en Passat GTR med DSG6-låda. Jag hade själv kört Passat GTS DSG7 i tre år då. Blev inte alls imponerad av 280 bensinhästar (och 350 Nm tror jag det var). Tyckte 240 dieselhästar och 500 Nm var betydligt mer att köra med. Så det blev en Arteon med 240 hk bi-turbodiesel istället.
Visserligen var det inte det här Golf GTD eller GTI, men ändå.
Nu har jag en Golf med 150 hk TDI och den är också rätt pigg tycker jag.

Ja men vi pratar motorer :). Det ät denna 240hk 500Nm Motor jag tycker skulle ha letat sig ner i GTD!, då blir det en jäkla knuff som prestanda GT (x) skulle ha. Men problem är väll att den skulle kräva 4wd också...Men då skulle den ju kunna vara ett komplement till Ren :)

Marcus
2020-10-18, 20:39
Behövs inte dubbelturbo TDI i Golf GTD, prestanda är bra ändå, skulle bara bli onödigt dyrt. Kunderna gillar det, vilket är huvudsaken. Dubbelturbo TDI har utgått ur Passat/Arteon programmet eftersom det inte gick att få plats med dubbel SCR, vilket krävs för att reglera NOx-utsläppen till önskad nivå.

Arteon GTS: 1828 kg, 6,5 s 0-100 km/h (pga 4WD), v-max 245 km/h, 500 Nm-1750-2500 u/min
Golf GTD: 1465 kg, 7,1 s 0-100 km/h, v-max 245, 400 Nm 1750-3500

mangewide
2020-10-18, 21:45
Ska inte vara elak men visst behövt dubbelturbo man man ser detta?! :(

Men shiiiiit så seegt, jag får det till 20sek. Då är denna trimmat med steg 1.. :).

https://youtu.be/rhN1o6BWZV4?t=18

En aningen skillnad på en Steg 1 GTI..

https://youtu.be/TC5JZlcnP4o?t=281

Marcus
2020-10-18, 21:53
Du sitter och jämför en GTD kombi från 2015 med din GTI, mening med det? Du vet ju vad du köpt och är nöjd med det, toppen, de som köper GTD vill ha GTD, därför köper de GTD. Vad är problemet för dig? Tror du att de som köper GTD tänker "oh nej fan vad seg den är, skulle köpt en GTI istället"? Då hade de köpt GTI, eller hur? Varför tror du att man köper GTD?

Som sagt du missar poängen och du har inte heller gjort en problembeskrivning. Vad är ditt problem med detta? :) Man har olika preferenser, varje gång jag kört GTI har jag tänkt "herregud vad trött den är i botten, här behövs en massa varv och nerväxlingar för att det ska hända något"... medan TDI rider lungt på en stor våg av vridmoment. Man gillar olika, eller hur? Och personligen gillar jag alla tre prestanda-Golfarna, för sina respektive fördelar...

mangewide
2020-10-18, 21:58
Ska inte vara elak men visst behövt dubbelturbo man man ser detta?! :(

Men shiiiiit så seegt, jag får det till 20sek. Då är denna trimmat med steg 1.. :).

https://youtu.be/rhN1o6BWZV4?t=18

En aningen skillnad på en Steg 1 GTI..

https://youtu.be/TC5JZlcnP4o?t=281

Till en annan viktigt fråga!

Vad tror ni?, kommer det en R+ nästa är! :rolleyes:

mangewide
2020-10-18, 22:03
Du sitter och jämför en GTD kombi från 2015 med din GTI, mening med det? Du vet ju vad du köpt och är nöjd med det, toppen, de som köper GTD vill ha GTD, därför köper de GTD. Vad är problemet för dig? Tror du att de som köper GTD tänker "oh nej fan vad seg den är, skulle köpt en GTI istället"? Då hade de köpt GTI, eller hur? Varför tror du att man köper GTD?

Som sagt du missar poängen och du har inte heller gjort en problembeskrivning. Vad är ditt problem med detta? :) Man har olika preferenser, varje gång jag kört GTI har jag tänkt "herregud vad trött den är i botten, här behövs en massa varv och nerväxlingar för att det ska hända något"... medan TDI rider lungt på en stor våg av vridmoment. Man gillar olika, eller hur? Och personligen gillar jag alla tre prestanda-Golfarna, för sina respektive fördelar...


Nja nu har du nog inte kört nån nyare GTI, den har fullt vrid 370Nm vid 2400 redan ;)..Så där man man ju inte säga att trött i botten?,
GTD har ju som sagt vid 1500 redan men dör vid 3000 redan, så blir ett jäkla växlande för att få lite fart på den ;)

Hjälp mig hitta en Mk7.5 eller Mk8 GTD som kör lite fort på autobahn!, fan var inte lätt att hitta!. :)

Det jag hittar är den så overklig trött runt 200, så känns ju som kan ju inte vara kul att sega sig runt i 200.. :)

Men hitta nått för att övertyga mig! :).

Tills dess så är jag tyvärr kvar på att GTD är för trött för att räknas som en sportig Golf..:( Men fan så snål och skön säkert! :)

Marcus
2020-10-18, 22:35
Nää, jag har ingen anledning att övertyga dig, varför skulle jag det? Du vill ju ha GTI, då ska du köpa GTI. Jag försöker inte sälja något, var och en ska välja det som passar den bäst. (för min del förmodligen GTE) Men du verkar liksom vägra att förstå, är det så? Är det snålast möjliga Golf som gäller så köper man ju inte GTD, då verkar 2,0 TDI 115 vara ett mycket bättre alternativ.

Men självklart är en Golf som accelererar 0-100 km/h på 7,1 s och har en topphastighet på 245 km/h en prestanda-Golf, tycker du något annat så har du tappat fotfästet, sorry. GTE är inte med på din prestanda-Golf-lista heller då...

Mitt råd till dig är att köra några tusen mil på Autobahn och andra kontinentala motorvägar och i Alperna om du vill förstå GTD. Det är också där du kommer att se GTD på riktigt, i vänsterfilen, inte på Youtube.

Prestanda OCH effektivitet i en attraktiv kombination för businesskunderna.
Langstreckenexpress.

Marcus
2020-10-18, 22:42
Nja nu har du nog inte kört nån nyare GTI, den har fullt vrid 370Nm vid 2400 redan ;)..Så där man man ju inte säga att trött i botten?, GTD har ju som sagt vid 1500 redan men dör vid 3000 redan, så blir ett jäkla växlande för att få lite fart på den ;)

Nya GTD har 400 Nm / 1750 - 3500 u/min. Och ja, jag har kört GTI av näst senaste generation. Självklart är den mycket snabbare än GTD när man ger max attack. Men när man inte ger max attack (vilket man sällan gör i vardagen), så är det precis så som även @Staffan försökt förklara, att vi som är vana vid att rida på en stor våg av vridmoment från en TDI, tycker att TSI känns trötta. Inget konstigt med det, man har olika preferenser. Så nej, det blir inte ett jäkla massa växlande (det mindre behovet av växlande är en fördel med stark TDI), det blir möjligen en kickdown och sen drar det så skönt. Perfekt för den snabba vardagen. Zügig som tyskarna säger.

AndySwede
2020-10-19, 07:06
Tror vi pratar om lite olika saker, en TSI växlar ner och varvar mer, som direkt jämförelse GTI - GTD (Golf generation 7) tycker jag GTI känns bottensvag (jag gillar TDI), en massa nerväxlingar och höga varvtal innan det knuffar på, i min bok en svag motor i den jämförelsen, så länge man inte varvar ur den. Nerväxlingar och ylande varvtal får man mindre av med GTD. Sen är upplevelse av prestanda så klart relativt, vissa människor tycker allt under 6,2 liters Mercedes-AMG är mopeder. Kunderna som väljer Golf GTD väljer den dock för att de tycker det är en bra kombination av företrädesvis Autobahn-prestanda, komfort och effektivitet. Varför tror du annars att den säljer? Och jag förstår inte vad problemet är med det? Hur ser problembeskrivningen ut? Är det att inte alla väljer samma som är problemet? Jag skulle alla dagar i veckan välja GTI om bankörning, slalomåka och liknande övningar var det jag prioriterade. Jag gillar att köra både på Nürburgring och Mantorp Park, men inte tillräckligt ofta för att jag skulle välja bil efter det, kanske. I Sverige lär GTE vara helrätt, massor med bra prestanda som fungerar i vardagen, bra chassi, riktigt bra ekonomi för tjänstebilisten som kan ladda hemma.

Berätta, vad är problemet?
Jag ser inget problem med olika åsikter och uppfattning i frågan. Valet av motor man gör i Sverige kan tillika handla om skattetekniska skäl och i kombination med uppfattningen att dieslar ska vara snåla och billiga att åka/köra/äga. Den som kör en modern TDI för första gången tycker alltid att det är ett jäkla drag, utan att reflektera över att det "händer" mellan 1500-3000rpm, och sen inget mer typ ungefär.

Marcus
2020-10-19, 08:28
Olika åsikter ska man så klart kunna ha, har någon ifrågasatt det? Här handlar det mer om att förstå olika produkters användningsområden och kundgrupper. Förstår man inte det så blir det ju bedömningen fel. Jag kan säga så här: vilket litet bagage Golf har, bara 380 liter, Passat har mycket större bagage, hela 650 liter. Betyder det att Passat är den bättre bilen för alla? Ja, om alla prioriterar bagagevolym, men nej, det gör inte alla. Golf är mindre med sina fördelar med det. Eller oj så mycket CO2 GTI släpper ut och så mycket malus skatt GTI måste betala, ingen bra bil, GTE släpper ut mycket mindre CO2 och får bonus, så GTE är den bättre bilen för alla, punkt slut. Eller inte, det beror ju precis på vad du är ute efter och hur du prioriterar... Det är därför VW erbjuder minst tre prestanda-Golfar, för att det finns olika tycken och smak, olika behov, efterfrågan, olika prioriteringar. Eller varför tror du att VW erbjuder GTI, GTD och GTE? Billigast för VW vore ju så klart att bara erbjuda en (1) prestanda Golf.

Maxeffekten i typiska 2,0 TDI ligger vid ~ 4000 varv, så självklart lönar det sig att varva dit om man vill ha ut max prestanda. Det TDI typiska vridmoment på låga varv ger dock en riktigt stark framfart i all vardagskörning och med GTD som ger 200 hk finns även den extra prestanda för snabba motorvägar som kunderna på bilen efterfrågar, i kombination med god effektivitet.

mangewide
2020-10-19, 09:49
Jag ser inget problem med olika åsikter och uppfattning i frågan. Valet av motor man gör i Sverige kan tillika handla om skattetekniska skäl och i kombination med uppfattningen att dieslar ska vara snåla och billiga att åka/köra/äga. Den som kör en modern TDI för första gången tycker alltid att det är ett jäkla drag, utan att reflektera över att det "händer" mellan 1500-3000rpm, och sen inget mer typ ungefär.

Försöker bara förstå när en GTD är så kraftfull?! ( mkt vrid tidigt är ju inte vidare i en fwd bil, mkt stryk på drivlinan och hjulspinn..). Inte i nån hastighet är ju en snabbare än en GTI ( och nej man behöver inte växla ner 3 växlar .. ). Men självklart förbrukningen är ju grym!, där är den överlägsen..

Tänker bara om man vil ha en snabb Autobahn lok, så skulle det ju vara lite mer Kraft än den nuvarande GTD ger...Tänk 250 diesel hästar, då skulle den ju matcha GTE och GTI mkt bättre uppe i fart! :)

Marcus
2020-10-19, 10:18
Ja men varför kan inte GTI ha 350 hk direkt? Varför bara 245 hk, jag menar den blir ju från åkt av allt möjligt...

Självklart är Golf GTD kraftfull med sina 400 Nm och 200 hk i en C-segmentsmodell. Det måste du ju ändå förstå. Och 400 Nm på framhjulen är inga problem, särskilt inte uppe i hastighet, massor med Passater åker runt med det på framhjulen. Inga som helst problem.

I verkligheten är GTD snabbare än GTE på motorvägen (GTE har temporär max systemeffekt/vridmoment, en kort stund) och framför allt är GTD mer effektiv och behaglig än GTI om man ofta kör motorväg i höga hastigheter (säg normalt höghastighetstempo 180-220 km/h) med accelerationer vid behov.

Jag har ställt samma fråga ett antal gånger nu, men du svarar inte, varför gör du inte det? Varför tror du att det finns en grupp kunder som väljer GTD framför GTI?

Marcus
2020-10-19, 10:56
Golf GTE - elektrifierad Golf. Laddhybrid som kombinerar
eldriftens fördelar med utpräglad dynamisk prestanda.

12108

Laddhybriddriften i Golf GTE består i huvudsak av en bensindriven, turbomatad 1.4-litersmotor av typ EA211 med en effekt på 150 hk, en hybridmodul med elmotor 115 hk av typ HEM80evo, en 6-stegad DSG-växellåda av typ DQ400E och ett litiumjonbatteri av ny typ. Den totala systemeffekten är 245 hk och det totala vridmomentet 400 Nm (temporärt). Jämfört med föregångaren har räckvidden vid eldrift utökats avsevärt och ligger nu på cirka 60 km. Detta har åstadkommits genom att bland annat finslipa aerodynamiken och öka energiinnehållet i högspänningsbatteriet med 50 % till en bruttokapacitet på 13 kWh (föregångaren: 8,7 kWh). Med eldrift kan bilen köras i hastigheter upp till 130 km/h. CO₂-utsläpp blandad körning 26 g/km2, laddningstid AC 3,6 kW 3 h 40 min, 0-100 km/h 6,7 s, topphastighet 225 km/h, tjänstevikt 1624 kg.

12109

12110

12111

12112

12113

12114

12115

12116

12117

12118

12119

12120


https://youtu.be/yBwoCVloG-4