handdator

Visa fullständig version : Mickes Golf 7 R variant bruksbilsprojekt



MickeR
2016-06-30, 11:16
Funderade först på att lägga in denna bil i samma tråd som min Golf 2:a men sen insåg att det nog är olika personer som läser om dessa två bilar :)
Köpte mig en ny Golf R Variant 2016 som bruksbil på Bilab i Kungälv. Bytte in min fina A4 Avant 2014 där också, så om någon är ute efter en A4 Quattro Bensin Manuell som är välskött och med unik utrustningslista så kan jag rek ett besök där. Hämtade bilen 30/6.
Beställde med följande spec.:

Lapiz Blue Metallic
Lättmetallfälgar 19 tum Pretoria
Lane Assist, Dynamic Light Assist för Bi-xenonstrålkastare& Sign Assist
Navigation Discover Media
Eluttag, 230-volt, i bagageutrymmet
Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kräver Dynamic Light Assist mot pristillägg)
Parkeringssensorer fram och bak
Car-Net onlinetjänster, giltighetstid 36 månader
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning
Backspegelhus i Carbon, dörrhandtag i bilens färg
Navigationsdata för Västeuropa på externt SD-kort
Backkamera Rear Assist
Ljudsystem Dynaudio Excite, digital 10-kanalsförstärkare, 8 högtalare, 400 W totaleffekt
Sidokrockkuddar bak, bältessträckare 2 platser samt bältespåminnare
Keyless Access, nyckelfritt låssystem, i kombination med stöldskyddslarm
Lastförskjutningsnät
Mobiltelefongränssnitt inkl. WLAN-hotspot
Vindruta uppvärmbar och IR-reflekterande

Lite bilder från när den hämtades:

784378447845784678477848

Kommer inte hinna köra in bilen innan den får åka på semester till Tyskland, en knapp vecka på svenska vägar innan den får besöka tillverkningslandet. Så det får bli hyfsat lugna mil i Tyskland…..

Blir en del modifieringar på denna bil framöver, fortsättning följer :D

vfr
2016-06-30, 11:54
Tjusigt, Micke! :)

Snygg färg det där!

Peter-C
2016-06-30, 12:05
"Funderade först på att lägga in denna bil i samma tråd som min Golf 2:a men sen insåg att det nog är olika personer som läser om dessa två bilar "

Rätt tänkt men det finns de som läser bägge :). Snyggt!

/Peter

MickeR
2016-06-30, 12:32
Tjusigt, Micke! :)

Snygg färg det där!

Tack :)


"Funderade först på att lägga in denna bil i samma tråd som min Golf 2:a men sen insåg att det nog är olika personer som läser om dessa två bilar "

Rätt tänkt men det finns de som läser bägge :). Snyggt!

/Peter

Jo, det finns väl några mer än jag som både gillar nya och gamla VAG bilar, Tack!

vfr
2016-06-30, 12:33
Som Peter säger så är det nog många som läser båda, men det är ändå lättare att hålla det separerat. Vill man bara in och titta efter något speciellt rörande någon av bilarna som man kommer ihåg att man sett, så är det mycket lättare att hitta om det ligger i egna trådar.

Premis
2016-06-30, 19:06
Trevlig kärra :)

Peter56
2016-06-30, 20:05
Funderade först på att lägga in denna bil i samma tråd som min Golf 2:a men sen insåg att det nog är olika personer som läser om dessa två bilar :)
Köpte mig en ny Golf R Variant 2016 som bruksbil på Bilab i Kungälv. Bytte in min fina A4 Avant 2014 där också, så om någon är ute efter en A4 Quattro Bensin Manuell som är välskött och med unik utrustningslista så kan jag rek ett besök där. Hämtade bilen 30/6.
Beställde med följande spec.:

Lapiz Blue Metallic
Lättmetallfälgar 19 tum Pretoria
Lane Assist, Dynamic Light Assist för Bi-xenonstrålkastare& Sign Assist
Navigation Discover Media
Eluttag, 230-volt, i bagageutrymmet
Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kräver Dynamic Light Assist mot pristillägg)
Parkeringssensorer fram och bak
Car-Net onlinetjänster, giltighetstid 36 månader
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning
Backspegelhus i Carbon, dörrhandtag i bilens färg
Navigationsdata för Västeuropa på externt SD-kort
Backkamera Rear Assist
Ljudsystem Dynaudio Excite, digital 10-kanalsförstärkare, 8 högtalare, 400 W totaleffekt
Sidokrockkuddar bak, bältessträckare 2 platser samt bältespåminnare
Keyless Access, nyckelfritt låssystem, i kombination med stöldskyddslarm
Lastförskjutningsnät
Mobiltelefongränssnitt inkl. WLAN-hotspot
Vindruta uppvärmbar och IR-reflekterande

Lite bilder från när den hämtades:

784378447845784678477848

Kommer inte hinna köra in bilen innan den får åka på semester till Tyskland, en knapp vecka på svenska vägar innan den får besöka tillverkningslandet. Så det får bli hyfsat lugna mil i Tyskland…..

Blir en del modifieringar på denna bil framöver, fortsättning följer :D

Berättelsen om din nya bil kommer jag att läsa med glädje. Jag hämtade den 16 maj ut en Golf R SC med samma färg som din. Dock med lite annan utrustning.

MickeR
2016-07-01, 12:30
Blev lite, lite pill igår.

VW original tillbehörsbagagerumsmatta:

7865

Snygga nummerskyltshållare :)

7863

7864

Henrik.M
2016-07-02, 02:42
Snygg bil OCH färg.
Känner dock huvudvärken NÄR man ska hålla efter den.
Har en känsla av att du är en pedant (som jag) , man vill hålla ordning på grejerna vad folk än tycker!
"Hålla fin färg , fin färg och välskött"= Huvudvärk förhöjt blodtryck. :)

Skickat från min Mini Padda

Peter56
2016-07-02, 08:24
Snygg bil OCH färg.
Känner dock huvudvärken NÄR man ska hålla efter den.
Har en känsla av att du är en pedant (som jag) , man vill hålla ordning på grejerna vad folk än tycker!
"Hålla fin färg , fin färg och välskött"= Huvudvärk förhöjt blodtryck. :)

Skickat från min Mini Padda

Har du funderat på att lämna in bilen till ett seriöst företag för att låta dom göra en lackförsegling? Jag själv har samma färg på min bil och hade den i förra veckan inlämnad för just lackförsegling. Jag märker att smutsen inte fastnar lika lätt på lacken än tidigare.

MickeR
2016-07-02, 08:32
Snygg bil OCH färg.
Känner dock huvudvärken NÄR man ska hålla efter den.
Har en känsla av att du är en pedant (som jag) , man vill hålla ordning på grejerna vad folk än tycker!
"Hålla fin färg , fin färg och välskött"= Huvudvärk förhöjt blodtryck. :)

Skickat från min Mini Padda

Så är det :) Men en fördel med att bli äldre och förälder är att insikten att man inte måste göra allt själv kommer krypande.... Så på bruksbilarna nyttjar jag mrCap flitigt för att hålla blodtrycket i schack och spara tiden till hobbybilen :D

- - - Uppdaterad - - -


Har du funderat på att lämna in bilen till ett seriöst företag för att låta dom göra en lackförsegling? Jag själv har samma färg på min bil och hade den i förra veckan inlämnad för just lackförsegling. Jag märker att smutsen inte fastnar lika lätt på lacken än tidigare.

Absolut, gör jag alltid på mina bilar. Efter semestern ska den in på mrCap. Sen lämnar jag den 1-2 ggr per år för uppfräschning där, då är tvätten plättlätt!

MickeR
2016-07-02, 11:15
Man kan ju tyvärr inte få 90% toning på varianten som man kan få på fler andra VAG bilar. På A4:an och R36 har jag tidigare haft tillvals solskyddsgardiner i de bakre dörrarna för att skydda sonen från solen men det fanns inte heller till Golfen. Personligen tycker jag den sk toningen på bakre rutorna är ett skämt på Golf varianten. Skyddar varken mot sol eller insyn. Köpte därför VW original tillbehörssolskydd till de bakre 5 rutorna för att testa hur det blir. Kom i en riktigt stor kartong:

7871

Har monterat de tre bakersta nu (gick lätt) och de uppfyller definitivt att ge insynsskydd (omöjligt att se in) och att skydda mot solen. Dock så fladdrar den bakrutan något vid körning på ojämn väg så sikten i backspegeln blir ngt "suddig". Får testa en stund till för att se om man vänjer sig eller det helt enkelt får bli solfilm.

7870

7869

Peter-C
2016-07-02, 12:24
På vår sportscombi/variant har jag ingen toning alls. Har ej några småbarn längre.

På R:n låg det tonade rutor bak ihop med Pretoria tillvalet (lustig buntning). Tycker det är rätt lagom då jag gärna vill se ut genom rutorna även när det är mörkt ute trots att backkameran finns som hjälp. Din kompromiss med lösa ”solskydd” verkar kanon då man kan ta bort dem under den mörka årstiden. Man får sämre mörkerseende med åren :D:D.

Vår Variant är Pacific blue met, snyggt men känsligt för smuts. R:n, Limestone grey met, är väldigt förlåtande. Man vill ju ha den ren ändå, men det varar längre.

/Peter

BjornL
2016-07-03, 01:35
Konstigt, jag har helt missat det tillbehöret. Artikelnummer?

Peter56
2016-07-03, 07:06
Konstigt, jag har helt missat det tillbehöret. Artikelnummer?

Det missade jag också vid min beställning och fick ingen information om detta av säljaren. Jag valde därför Cadiz 18" och lade till för tonade rutor. Hade jag lagt märke till Pretoriatillvalet i kombination med mörka rutor skulle jag nog ha gjort det valet.

MickeR
2016-07-03, 07:51
Verkar vara okänt bland de svenska handlarna. Jag letade själv upp det via tyska sidor och beställde hos min VW handlare. De hade aldrig tagit hem det art nummret men det kom på 3 dagar. Nu efter att jag kört med bilen under dagen igår får jag säga att det känns bra och att jag är nöjd med dem. 5G9064365

MickeR
2016-07-09, 12:07
Första tankningen avklarad, 0,96l/mil , Shell v-power. Lite högt med tanke på att det varit 100% lugn körning.

Malish
2016-07-09, 12:29
jag föreslår att du byte till Statoil (Circle K) Miles 98 istället för Shell V-power..
V-power borde inte få kallas bensin...

Petta77
2016-07-09, 19:06
Snygg bil OCH färg.
Känner dock huvudvärken NÄR man ska hålla efter den.
Har en känsla av att du är en pedant (som jag) , man vill hålla ordning på grejerna vad folk än tycker!
"Hålla fin färg , fin färg och välskött"= Huvudvärk förhöjt blodtryck. :)

Skickat från min Mini Padda


https://www.youtube.com/watch?v=lPx_r9GACqg

http://cdbilvardsprodukter.se/sv/gyeon-quartz/gyeon-bathe-plus-400ml.html

BjornL
2016-07-10, 13:41
Verkar vara okänt bland de svenska handlarna. Jag letade själv upp det via tyska sidor och beställde hos min VW handlare. De hade aldrig tagit hem det art nummret men det kom på 3 dagar. Nu efter att jag kört med bilen under dagen igår får jag säga att det känns bra och att jag är nöjd med dem. 5G9064365
Är du fortfarande nöjd med dem? Går det att köra ner sidorutorna bak?

MickeR
2016-07-11, 06:29
Byte från Shell går tyvärr inte, de är de enda vi har avtal med och de enda som finns i hela Europa. Tyvärr så är ju shell i Sverige st1 och har inte samma bensin som i övriga Europa. Bilen är nu tillbaka i födelselandet :) Tankat en gång till, 0,95 l/mil endast motorvägskörning. Solskydden är fortfarande bra, sonen tryckte ner sin ruta i 160 och skyddet fladdrande inte ens = sitter bra fast :) Fungerar fint med rutan nere.

Premis
2016-07-11, 09:48
Kan inte göra någon avgörande skillnad vilket bensinmärke du använder, högst marginellt isåfall om ens mätbart. Det som påverkar mest är hastighet som vanligt. Snackar vi 110 mätarfart eller 140 så har du där en markant skillnad i förbrukning :).

MickeR
2016-07-26, 15:09
Så, nu har bilen rullat drygt 200 mil och man börjar bli lite van vid den, alltså dags att modifiera.

Lite hög är den helt klart (fast det har jag tyckt om alla 25+ bilar jag ägt....) och lite mjuk. Pratade med Ulf på BilModeCenter som villigt hjälpte till med en HR sänkningssats. Får se hur detta blir, om dämparna inte fixar det så blir det en uppsättning Bilstein B8 också sen. Colis har jag dålig erfarenhet av på bruksbilar. Minus 25mm skall det bli iaf.

7949

R:en är ju en pigg bil från början men det finns ju så mkt potential :D Vände mig till BilmodeCenter i Göteborg som innan varit ytterst bra map att få mina bilar bättre. MTM steg 2 kit med kabelmatta, box och downpipe med racekat får bli första steget (380hk, 470Nm). Kommer bilder på detta snart!

Utöver detta så fixade Stertman ett CTS turboinsug, CTS Spjällhusrör samt Forge Intake kit. All heder till Jimmy på Stertman som stod ut med alla mina frågor och funderingar, supertrevlig och snabb kommunikation!

7947

7948

7946

7945

Bilen är just nu inlämnad på BilmodeCenter för montering av allt detta, får tillbaka bilen imorgon eller på torsdag. återkommer med en utförlig recension då :cool:

BjornL
2016-07-26, 19:51
Det där låter väldigt trevligt ☺️ Har du DCC?

MickeR
2016-07-26, 20:48
Det där låter väldigt trevligt ☺️ Har du DCC?

Absolut inte! Helt meningslöst när man tycker 99,9% av alla bilar är för mjuka.....

MickeR
2016-07-29, 07:20
Hämtade bilen i em. Första intrycket, vad snyggt det blev med sänkning! Såhär borde bilen varit från början!
Fjädrarna skall sänka ca 25mm, jag gissar på att det blev närmare 30mm. Lite, lite stötigare över brutala gupp men i övrigt komfort som innan men betydligt bättre känsla i styrningen och plattare i kurvorna. Kan rekommenderas!!

Tog lite kort, borde såklart tagit före kort också i samma vinkel men, men... Man ser direkt på den att den är sänkt iaf.

7961

7966

7968

7969

MTM uppgraderingen är kanon! Karaktären är oförändrad, fast responsen och vridet är avsevärt bättre i hela registret. Nu är den verkligen snabb! Växlar riktigt hårt också när man håller fullt. Känns mycket bra! Kan också rekommenderas! Liten och trevlig ändring av avgasljudets ton (mörkare) av downpipen.

När det gäller Forgeintake kittet så är det nog inte lika förbehållslöst att rek, det är ganska ljudligt. Man får rejält med turbovin och dumpljud, hörs om stereon är avstängd inne i bilen även vid normal körning. Hörs väldigt högt utanför bilen, ingen risk att nån missar att bilen har snurra :D Kanske lite väl "ungdomligt" för min smak, men passformen och utförandet var perfekt.

7967

7965

7964

7963

7963

7962

Som vanligt så var servicen och bemötandet på Bilmodecenter oklanderligt. De kanske inte har de billigaste produkterna men de är kunniga, trevliga, kundfokuserade och svarar på mail osv. Otroligt viktigt tycker jag. Dessutom säljer de bara prylar som funkar inget skit, ala coils för 199 euro och sånt.... Ska ni fixa med era nyare bilar så är de väl värda ett besök!

MickeR
2016-07-29, 12:23
Måste bara komplettera: Helvete vad den går! Har kört en tur till idag och det är verkligen stooor skillnad mot original :D

Mattias
2016-07-29, 12:43
Måste bara komplettera: Helvete vad den går! Har kört en tur till idag och det är verkligen stooor skillnad mot original :D

Haha kan tänka mig det, inte direkt slö original heller! :)

Peter-C
2016-07-29, 16:18
Intake-Ljud....bara trevligt även om det är lite väl ungdomligt. Ställ ner sound actor nivån från 100% till typ 50% med vcds så blir det totalt lite tystare inne i bilen :).

Kul med lite feedback på uppdateringarna.

/Peter

bmptsi
2016-07-29, 20:29
Blev ju riktigt bra det där. Kan också rekomendera bilmodecenter alla dagar i veckan. Väldigt trevliga och hjälpsamma!

MickeR
2016-07-30, 08:08
Intake-Ljud....bara trevligt även om det är lite väl ungdomligt. Ställ ner sound actor nivån från 100% till typ 50% med vcds så blir det totalt lite tystare inne i bilen :).

Kul med lite feedback på uppdateringarna.

/Peter

Kör individual och "Eco" på motorljud, är det inte avstängt då?

Peter-C
2016-07-30, 09:14
Kör individual och "Eco" på motorljud, är det inte avstängt då?

Jo det är den nog, om inte annat starkt reducerad.

/Peter

mangewide
2016-07-30, 09:27
Grym bil du leker med! :).

Är det detta du monterat?.

http://www.mtm-online.de/en/VW/Golf-7/2-0-TSI-221kW-300hp-4motion-R?FZID=GOLF7221q&KIT=mgo7300380qmv

Stämmer ljudet i ljudfilen i länken?, lät ju halvvass ;). Så runt 50 000:- för en sådan uppdatering?

Varför bytte du insuget, något MTM rekommenderat?, är det en flaskhals?.

Hur funkar MTM "boxen" kan den tas bort vid service etc?

Men som sagt grym bil med rätt färg ;)

MickeR
2016-07-30, 10:51
Grym bil du leker med! :).

Är det detta du monterat?.

http://www.mtm-online.de/en/VW/Golf-7/2-0-TSI-221kW-300hp-4motion-R?FZID=GOLF7221q&KIT=mgo7300380qmv

Stämmer ljudet i ljudfilen i länken?, lät ju halvvass ;). Så runt 50 000:- för en sådan uppdatering?

Varför bytte du insuget, något MTM rekommenderat?, är det en flaskhals?.

Hur funkar MTM "boxen" kan den tas bort vid service etc?

Men som sagt grym bil med rätt färg ;)

Japp, det är det jag monterat.
Ljudet stämmer helt klart, den låter riktigt gött! Knallarna när den växlar ger gåshud :cool:
Insuget är en flaskhals på dessa, i MTM kittet så ingår ett insatssportfilter, men byte av hela luftboxen och bättre laddluftrör förbättrar det hela ännu mer. Plaströren som sitter original har dessutom en tendens att gå sönder efter några tusen mil om man kör trimmat.
MTM boxen kan kopplas ur vid service eller sbp om man önskar. Dock så tar MTM över fabriksgarantin på bilen och lagar alla fel som VW vägrar laga pga att den varit trimmad så det finns ingen anledning att ta bort den.

MickeR
2016-07-30, 11:10
Fick en bild av Ulf på allt innan det monterades:

7973

Prismässigt så var det inte jättebilligt, MTM, sänkning, Forge + monteringsarbete + hjulinställning gick på 60k+ :eek:
Men, man får ju vad man betalar för så jag tycker att det var helt ok!

BjornL
2016-07-30, 11:21
MTM nämner minskad bränsleförbrukning, hur är det möjligt när man förmodligen vill använda bilen än mer aktivt efter en uppgradering? [emoji1]

Hur blir det egentligen med garantierna, måste man ta bilen till MTM eller betalar de räkningen i Sverige om något händer? Täcker det även DSG och drivlinan? Minskar du serviceintervallet?

MickeR
2016-07-30, 11:34
MTM nämner minskad bränsleförbrukning, hur är det möjligt när man förmodligen vill använda bilen än mer aktivt efter en uppgradering? [emoji1]

Hur blir det egentligen med garantierna, måste man ta bilen till MTM eller betalar de räkningen i Sverige om något händer? Täcker det även DSG och drivlinan? Minskar du serviceintervallet?

Vet inte heller hur förbrukningen kan minska :confused: Men å andra sidan har aldrig förbrukningen påverkat mina val av bilar någonsin så för min del är det inte viktigt.

MTM har inte garanti i alla länder, det var nu nyligen som Sverige kom med på listan över länder där de ger garantier, ev problem lagas och reds ut i Sverige. Som jag fattat det så gäller garantin hela drivlinan, dvs även DSG.

Jag har aldrig någonsin brytt mig om VAG:s tramsiga serviceintervall indikering i kombiinstrumentet. Jag servar mina bilar med max 1 år och max 1000mil intervall inkl ett extra oljebyte när bilen är inkörd och ny. På R36:an jag hade innan så hade den varit inne på service 6ggr på 5900mil.....

mangewide
2016-07-31, 09:03
Grymt! :)

Tänkte på kitet att man bara byter downpipen?. Ger inte ett Catback system något på denna motor?. För 380hk som ditt ger, är väll max vad Turbon orkar pumpa...Så kan ju inte bli någon mer effekt utan Turbo byte?

Funkar den adaptivafarthållaren som den ska med trimmet?

Premis
2016-07-31, 18:40
Brutal kärra alltså, börjar bli sugen på en liknande :p

anri52
2016-07-31, 19:28
Original insuget är ingen flaskhals på dessa maskiner Tyska tuners kör med oem boxen
på bilar med mer än 500 hk.

Gör din bil 100 -200 på 9, 7-10, 3 med RL gärna 20+ grader
= 380 hk
Bättre Intercooler vid trim är grymt viktig till dessa maskiner
Aktiv körning = backande tändning = mindre effekt

MickeR
2016-08-01, 07:21
Grymt! :)

Tänkte på kitet att man bara byter downpipen?. Ger inte ett Catback system något på denna motor?. För 380hk som ditt ger, är väll max vad Turbon orkar pumpa...Så kan ju inte bli någon mer effekt utan Turbo byte?

Funkar den adaptivafarthållaren som den ska med trimmet?

Ingen av de stora trimmarna byter avgasrör efter downpipe på dessa så antar att det inte behövs. Milltek är enda leverantören i dagsläget. Downpipen går ju ändå till baksätet dessutom. Vill inte heller byta då drone brukar komma som ett brev på posten då.....

380-400hk verkar trimfirmorna tycka original snurran fixar så det är nog max nu.

Farthållare och psensorer funkar som innan.

MickeR
2016-08-01, 07:40
Original insuget är ingen flaskhals på dessa maskiner Tyska tuners kör med oem boxen
på bilar med mer än 500 hk.

Gör din bil 100 -200 på 9, 7-10, 3 med RL gärna 20+ grader
= 380 hk
Bättre Intercooler vid trim är grymt viktig till dessa maskiner
Aktiv körning = backande tändning = mindre effekt

När det gäller insuget finns det helt klart olika åsikter.... 100+ sidor i ämnet kan läsas på vwvortex tex. I mitt fall så rekommenderade både Sveriges främsta VW trimmare och MTM (som känns hyfsat tyska :) ) att byta insug. VW racing i UK är av samma uppfattning.

Gällande CTS rören så är det mest driftsäkerhet men det räcker med en grundläggande kunskap i CFD för att inse att plaströren är sådär. Sen om det betyder ngt för effekten IRL det är en annan sak.

Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges :D är på semester med bilen just nu :cool:

Intercooler står högt på önskelistan, får se vad det blir. Tips på ngn som är bra OCH passar?

anri52
2016-08-01, 20:35
När det gäller insug är det självklart delade meningar men de flesta gör det för insugsljudet :)
Självklart gör alla sina egna val men någon effektskillnad mot original är det inte.

När det gäller Intercooler kan jag varmt rekomendera HG motorsport och deras Double din IC, sitter en sån i min Cupra 5f loggarna visar på en fruktansvärt bra IC, Bull X downpipe på det samt Jb1 gör att Cupran
är riktig snabb.

Marcus
2016-08-01, 22:07
MickeR: Octavia Combi RS 2016 vs. Golf 7 R Variant 2016 - har du lust att ge din syn på skillnader bortsett från fyrhjulsdrift och högre effekt?

farre80
2016-08-02, 13:20
När det gäller insuget finns det helt klart olika åsikter.... 100+ sidor i ämnet kan läsas på vwvortex tex. I mitt fall så rekommenderade både Sveriges främsta VW trimmare och MTM (som känns hyfsat tyska :) ) att byta insug. VW racing i UK är av samma uppfattning.

Gällande CTS rören så är det mest driftsäkerhet men det räcker med en grundläggande kunskap i CFD för att inse att plaströren är sådär. Sen om det betyder ngt för effekten IRL det är en annan sak.




Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges :D är på semester med bilen just nu :cool:

Intercooler står högt på önskelistan, får se vad det blir. Tips på ngn som är bra OCH passar?


monterade wagner tuning ic på min frus r mk7 och den sitter väldigt bra och lätt att montera!

MickeR
2016-08-08, 12:00
MickeR: Octavia Combi RS 2016 vs. Golf 7 R Variant 2016 - har du lust att ge din syn på skillnader bortsett från fyrhjulsdrift och högre effekt?

Jag har ju Octavia combi RS jämte min R variant på uppfarten, båda köpta nya 2016 så jag borde ju kunna svara på detta :)

Att bilarna är släkt är ganska uppenbart invändigt, man känner liksom igen sig, både i handhavande och körställning. Min fru hade innan en mk6 GTI 2011 som hon köpte ny och vi båda var enormt nöjda med. Men eftersom jag ville köpa en bil som inte kunde ha dragkrok (R eller S3) så var hon "tvungen" att byta också. Initialt tänkte vi en ny MK7 GTI med drag men den var så dyr att hon backade på detta (detta var under hösten 2015), tyckte att 360k+ var lite väl för en bil som inte gav några jätteförbättringar mot den hon hade. Vi kollade sen på Octavian och vi tyckte båda att den var ett bra alternativ, ungefär samma prestanda 90k lägre pris med samma utrustning. Vi fick dessutom bra inbyte för Golfen på Skoda.
Bilen lev i januari 2016 och har nu rullat ca 600mil. Tyvärr får jag väl säga att varken min fru (som gillar att köra bil, fort) eller jag är helt nöjda med Octavian. Den saknar liksom något som är svårt att sätta fingret på, den talar inte känslomässigt till en, varken optiskt eller körmässigt. Octavian är något rymligare, framförallt i baksätet, ca 5cm mer benplats och några cm mer i bagaget. Golfen är något tystare vid lugn körning (vind och däck) men inte vid aktiv körning (låter en hel det ur puffrorna på golfen....). Handhavandemässigt skiljer inget, det är lika att köra båda. Manuellt som det är i skodan är dock lite trevligare än DSG i golfen. Inredningen i Skodan är typ 10 snäpp under golfen, dörrsidor ser ut att komma från 80-talet, ratten ful men resten är helt ok. Chassit är även det lite sådär i skodan, bilen är väldigt hög och faktiskt ganska mjuk (trots 19"), golfen är planterad i kurvorna på ett helt annat sätt. Exteriört så känns de ganska likvärdiga kvalitetsmässigt, nog en smaksak vilken man föredrar. Motorn i skodan är riktigt bra, tyst mjuk och komfortabel när man vill det och pinnar på fint när så önskas, golfen är betydligt mer råbarkad och inte så mkt finlir. Skodan drar ca 1,5dl/mil mindre än golfen (95 i skoda, 98 i golf).

Hade man inte haft en golf R att jämföra med på uppfarten så hade nog skodan känts lite bättre, men särskilt med kampanjen VW hade på R (när jag köpte min) så är skillnaden på bilarna för stor i förhållande till prisskillnaden.

Skall dock sägas att Skodan ger mkt för pengarna!

MickeR
2016-08-08, 12:19
Hemkommen från ytterligare en semesterresa med bilen. Har lagt lite mera mil på bilen nu i skiftande miljöer så jag kan utvärdera mina uppgraderingar mera:

Sänkning: Som jag skrev innan så ligger bilen klart bättre på vägen än med original fjädrar. Funkar fint med 3 pers och full packning i bilen också, sjunker inte ihop och ser inte nerlastad ut. En lite bättre bild på bilen nu när fjädrarna satt sig:

8000

Komforten på riktigt dåliga vägar, typ gatsten är dock tydligt sämre än innan. Absolut inget jag stör mig på. Det finns dock en bugg, bilen kan inte parkeras nära normala kantstenar längre, på bilden nedan så är bilen backad lite efter att min fru stannade med en sedel mellan stenen och fronten :eek:. Man behöver vara försiktig vid parkering mot kantsten numera.

8001

Motormässigt så är det också positivt, bilen är underbar med de nya vridet och det är nästan svårt att köra normalt. Förbrukningsmässigt så ligger den på exakt samma som innan 0,95-0,96l/mil trots att effekt nyttjats mkt mer än tidigare :D Alltså verkar den dricka mindre nu. Det är dock många faktorer som kan spela in, bilen har gått längre och är säkert mer inkörd, sänkningen minskar också förbrukningen. Men lättare andningsvägar (insug och DP) ger ju iaf en teoretisk möjlighet till bättre verkningsgrad, kan också vara så att MTM kör på en magrare blandning på laddtryck än VW. Avgasljudet är iaf helt magiskt numera :), man växlar ner och gasar bara för att lyssna hela tiden. Funderade tidigare på ett Audi org resonator delete kit men jag tror det får va faktiskt, ljudet är perfekt nu!

Marcus
2016-08-08, 12:26
Tack. Det bekräftar min uppfattning. Dock finns två små detaljer med Octavia som jag saknar i Golf: det filtinklädda lilla utrymmet med lucka nere till vänster om rattstången. Det är inte inklätt på Golf. Sen har väl Octaiva den gamla hederliga farthållarspaken som är så trevlig att använda - där Golf istället har VW:s otydliga knapp-farthållare a'la Volvo/asiaterna...

MickeR
2016-08-08, 12:28
Tack. Det bekräftar min uppfattning. Dock finns två små detaljer med Octavia som jag saknar i Golf: det filtinklädda lilla utrymmet med lucka nere till vänster om rattstången. Det är inte inklätt på Golf. Sen har väl Octaiva den gamla hederliga farthållarspaken som är så trevlig att använda - där Golf istället har VW:s otydliga knapp-farthållare a'la Volvo/asiaterna...

En sak till fattas i Golfen, elbaklucka, det är beroendeframkallande :)

Amazonas
2016-08-08, 16:01
Ja det där med elbaklucka saknar jag också på Mk7... Konstigt man inte kan få det.
Har också en av varje och skulle ta Mk7 alla dagar i veckan. Då har jag ändå en snik Golf jämfört med Octavian som är fullsmetad. Men den upplevda kvaliten i Golfen är så mkt högre än Octavian.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

MickeR
2016-08-18, 10:26
Slösurfade på Ebay och det blev ett litet onödigt köp. En svarvad aluring till ljusströmställaren. Blir inte bilen det minsta snabbare av men jag tyckte det var lite snyggt :)

Före:

8022

Efter:


8023

vfr
2016-08-18, 11:12
Jo, jag tror absolut att den blir liite snabbare av det. Det räcker att bilen själv tycker att den är fin och får lite extra kärlek, så gör den sitt bästa och går lite fortare. Eller var det inte så... :D

Jag pimpade min också med ett ljusvred i alu-look istället för det i svart plast.

MickeR
2016-09-05, 09:13
Lämnade in bilen i fredags på polering och lackbehandling på Mr Cap. Som vanligt blev det helt underbar, så blank borde bilen varit när man hämtade den ny.... Tyvärr så var jag jättestressad och på dåligt humör när jag hämtade den (kört Clio 75hk hyrbil hela dagen, nu fattar jag varför det finns kollektivtrafik, fy vilken tråkig bil) så jag glömde ta kort på den :( Sen körde jag runt i ösregn och smuts på fredagen så den var inte så blank längre när det väl slutat regna. Nåväl, nöjd blev jag iaf :)

Ebayade hem lite mera bling häromdagen, rostfria lister till ventilationsutblåsen på instrumentbrädan. Blev rätt ok tycker jag:

8110

8111

8112

Sen har jag bokat tid för första service, dags för olja + filter innan den gått 500mil. I samband med detta så skall de också byta kombiinstrumentet på garantin. När jag hämtade ut bilen så såg jag att det var fläckar på insidan av glaset till hastighets- och varvmätare. Tydligen så går dessa ej att montera loss utan de byter hela kombiinstrumentet till ett nytt. Inget billigt garantijobb...

Annars har jag bara kört och njutit, härlig bil! Som dessutom fortsätter att imponera med att dra under 1/mil trots att man ständigt plågar den. Helt otroligt.

MickeR
2016-09-15, 08:49
Visst ser det ut som jag har version 1? Vet att många här bytt.

https://store.034motorsport.com/mqb-dogbone-mount-insert-mkvii-volkswagen-golf-gti-r-8v-audi-a3-s3-billet-aluminum.html

8173

Peter-C
2016-09-15, 12:35
Javisst, Version 1. Har kört med 034 motorsport insertet ver 1 sedan i julas. OK, inga märkbara vibrationer tycker jag.

/Peter

BjornL
2016-10-19, 13:22
Slösurfade på Ebay och det blev ett litet onödigt köp. En svarvad aluring till ljusströmställaren. Blir inte bilen det minsta snabbare av men jag tyckte det var lite snyggt :)

Före:

8022

Efter:


8023
Ju mer och mer jag har tänkt på detta, ju mer stör jag mig på att jag inte har en sådan. Vad sökte du på, eller har du lust att länka?

MickeR
2016-10-19, 13:25
http://www.ebay.de/itm/Alu-Ring-fuer-Lichtschalter-Aluring-VW-Golf-VII-Golf7-Sieben-7-CNC-/281909928383

vfr
2016-10-19, 14:15
Jag satte en sådan på min ED30 också. Lite snyggare än den svart plastiga. :)

mylifeuncut
2016-10-21, 18:05
Grymt fin bil Micke, kul att läsa om projektet :)

Pretoria fälgarna är ruggigt fina, mycket möjligt att det blir en uppsättning såna till min mk6 när jag ska köpa nya :)

MickeR
2016-11-20, 15:36
Även om det inte är vinter i Göteborg så blev det vinterdäck på R:en idag. Mest för att kommande helger är så fullbokade att nästa möjlighet att göra detta hade blivit efter jul.

Köpte 8,5x18 med Nokian Hakka 8 225x40-18 på Gummihuset för ett bra tag sen. Har legat till sig i garaget så länge. Dessa hjul var ju en halvtum bredare än original och hamnade något längre ut i hjulhusen. Funkar men det var inte det som fick mig att bli kallsvettig vid montering. Dessa hjul hade ventilen inuti fälgen, ca halvvägs in, precis där oket sitter. Det tänkte jag inte på förrän efter montering och jag insåg att det fanns risk att ventilen tog i bromsoket, både fram och bak.
Så det blev upp med bilen igen och försiktigt snurra hjulen för hand runt. Bak ca 3-4mm frigång och fram ca 4mm. Vilken tur! Så även om man köper 18" till sin R kan man få frigångsproblem.

På internet och när de var lösa så gillade fälgarna men nu när de sitter på bilen är jag inte säker längre, kanske en vanesak? Vad tycker ni?

8382

8384

Bilen blev sådär att köra med på barmark och 7 plus, men, men....

Peter-C
2016-11-20, 16:00
Ser bra ut. Det där med ventilens position hade jag inte heller tänkt på. Lite tur ska man ha..;).

/Peter

BjornL
2016-11-21, 19:54
Glesa fälgar brukar vara lättare att hålla rena. Har inte tänkt på det med ventilen, lite lurigt.

MickeR
2016-11-21, 19:57
Glesa fälgar brukar vara lättare att hålla rena. Har inte tänkt på det med ventilen, lite lurigt.

Jo så gick mina tankar också. Antracit och lättåtkomliga ekrar. Pretoria som jag har på sommaren är ju superjobbiga att hålla rena.

Premis
2016-11-21, 19:59
Jasså man kan ha ventiler där alltså, lurigt. Men det ser ju bra ut. Sedan blir det ju alltid lite sladdrigt med vinterdäcken men då blir det lättare att få ut bakvagnen i rondellerna i regnet :).

MickeR
2016-11-21, 20:04
Jasså man kan ha ventiler där alltså, lurigt. Men det ser ju bra ut. Sedan blir det ju alltid lite sladdrigt med vinterdäcken men då blir det lättare att få ut bakvagnen i rondellerna i regnet :).

Jo rent utseendemässigt är det riktigt snyggt med ventilerna "osynligt", var dock inget jag visste vid köp....
Så länge man gasar så går det brett med vinterdäcken men hopplöst understyrt när man kör mera lagom.

Speedy83
2016-11-22, 10:24
Riktigt snygg bil!

Rätt coolt att ratta runt med närmare 400 hk i en "svenssongolf" :)

mangewide
2016-11-22, 19:23
Känns bilen fortfarande som ett skott? , nöjd? :)

MickeR
2016-11-22, 19:59
Känns bilen fortfarande som ett skott? , nöjd? :)

En viss tillvänjningseffekt blir det ju, men jag tycker fortfarande att den går riktigt bra. Rullat 800mil nu utan ett enda fel förutom att frugan snor den hela tiden så jag får köra hennes bil :rolleyes:

BjornL
2017-02-04, 19:20
Inga problem med sensorer med den nya DPn? Har läst om en del som fått montera distanser och allt vad de gjort för att få ordning på det.

MickeR
2017-02-04, 22:25
Inga problem med sensorer med den nya DPn? Har läst om en del som fått montera distanser och allt vad de gjort för att få ordning på det.

Nu har bilen rullat 1200mil, varav knappt 1000 trimmat utan ett enda fel. Inga varningslampor, inga felkoder, inga misständningar, inga missljud inte en hostning. Säga vad man vill om MTM, men deras grejer funkar!

BjornL
2017-03-16, 22:17
Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges :D är på semester med bilen just nu :cool:

Blev detta gjort?

MickeR
2017-03-17, 08:51
Blev detta gjort?

Det blev det inte, jag har fortfarande möjlighet att göra det, men tiden är en bristvara......

MickeR
2017-04-13, 09:00
Har inte hänt mkt med R:en det senaste. Mycket annat som tagit tid, tex en rostig mk2.... :p

Har iaf gjort ett ryck nu. Bilen har gått drygt 1500mil nu och dags för service nr 2 (1000mil är lagom intervall). När bilen ändå är på en lyft så kan man ju passa på och få lite annat pyssel gjort.
Köpte insert till momentstaget på 034 motorsport + tillhörande bult på VW:

8922

Beställde sen frambromsar till Clubsport S på VW, lättare och hålborrade skivor + belägg med annat mtrl. Har läst mig till att många tycker dessa är bra så det är värt att prova. Gillar inte original 340mm R bromsarna alls, varken i känsla eller damm-mängd....


8923

8924

8925

8926

8927

8928

Får allt monterad 18/5 på BilAB, återkommer med review sen!

Haugeman
2017-04-13, 11:39
Var köpte du inserten ? Direkt från 034?

Tror du blir nöjd med dom skivorna. Visserligen har du en tyngre bil, men jag tycker det ör ett grymt bett i dom. Körde visserligen bara 50 lugna mil med originalen innan jag bytte.

En sak jag har märkt på min är att om man spinner med bilen smäller det satan i framvagnen. Verkar som espn tar i för kung och fosterland för att stoppa hjulspinnet och med dessa skivor och klossar nyper dom till ordentligt, nästan obehagligt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

MickeR
2017-04-13, 14:21
Var köpte du inserten ? Direkt från 034?

Tror du blir nöjd med dom skivorna. Visserligen har du en tyngre bil, men jag tycker det ör ett grymt bett i dom. Körde visserligen bara 50 lugna mil med originalen innan jag bytte.

En sak jag har märkt på min är att om man spinner med bilen smäller det satan i framvagnen. Verkar som espn tar i för kung och fosterland för att stoppa hjulspinnet och med dessa skivor och klossar nyper dom till ordentligt, nästan obehagligt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Köpte här:

https://www.awesomegti.com/shop-by-brand/034motorsport/034motorsport-billet-aluminium-mqb-dogbone-mount-insert/

Jag har samma problem med std 340mm bromsar så det är nog inte kopplat till skivor/belägg. Min förhoppning är att insert skall bota detta, har läst på många forum att det skall göra det.

Haugeman
2017-04-13, 14:37
Ok. Väntar spänt på en sammanfattning 😎👍

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

mangewide
2017-04-13, 15:04
Köpte här:

https://www.awesomegti.com/shop-by-brand/034motorsport/034motorsport-billet-aluminium-mqb-dogbone-mount-insert/

Jag har samma problem med std 340mm bromsar så det är nog inte kopplat till skivor/belägg. Min förhoppning är att insert skall bota detta, har läst på många forum att det skall göra det.

Fler som monterat detta här?, ska ju hjälpa mkt mot studdsande framhjul vid acc. Men man blir ju fundersam hur mkt detta påverkar vibrationerna som blir vid vardagskörning?. :)

Peter-C
2017-04-13, 15:10
Fler som monterat detta här?, ska ju hjälpa mkt mot studdsande framhjul vid acc. Men man blir ju fundersam hur mkt detta påverkar vibrationerna som blir vid vardagskörning?. :)

Jag har ett 034 insert i dogbone fästet. Version 1.

Funkar bra. Hjulhopp får man knappast på en R men jag ville ha det lite mer stabilt så att säga. Lätt att montera. 130 nm i moment.

/Peter

MickeR
2017-04-13, 15:23
Hjulhopp får man knappast på en R

/Peter

Där håller jag inte med, får massor av hjulhopp på min, tex om man skall svänga ut på en 70 väg i en T-korsning och har ganska mycket styrutslag och gaspådrag på 1:an så studsar det enormt. Känns som hela drivpaketet är upphängt i gummiband....

Peter-C
2017-04-13, 16:27
Där håller jag inte med, får massor av hjulhopp på min, tex om man skall svänga ut på en 70 väg i en T-korsning och har ganska mycket styrutslag och gaspådrag på 1:an så studsar det enormt. Känns som hela drivpaketet är upphängt i gummiband....

Ofan..... det har jag inte haft, inte alls att jmfr framhjuldrivna vw/audi. Jag har manuell hatchback utan "chip" så det kan ha betydelse. Min är lite lättare med mindre performace än vad du har. I vilket fall som helst så blir det säkert bättre.

/Peter

MickeR
2017-05-22, 09:01
Fick tillbaka bilen i fredags efter service + montering av 034 insert och Clubsport S frambromsar. Har inte kört jättemycket än, men en kort recension av resp produkt:

*034 Motorsport insert:
Vilken skillnad! Helt idiotiskt att jag haft denna liggande lös i 4 månader....borde suttit på bilen från fabrik. Hela drivpaketet sitter plötsligt fast, gasrespons, växlingar mm sker utan att en gele-känsla är inblandad. Sååå bra! Och inte det minsta mera NVH. Kan rek 110%. Har inte kunnat testa om framhjulshoppen kvarstår då det inte varit sådana förhållande än där det brukar uppstå. Återkommer map detta.

*Clubsport S frambromsar:
Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
Clubsport S bromsarna är inte alls så. De är helt linjära, bromseffekten är helt beroende på pedaltryck så de är kan doseras mycket exaktare. De kräver betydligt mycket mera pedaltryck, för någon som är van vid svenssonbilar så känns de nog som att de tar lite dåligt, men är man bara med på att man får trycka lite på pedalen så är de ett klart lyft. Har inte testat om de har bättre uthållighet. Verkar också som de dammar lite mindre än original :)


9104

9105

9106

Haugeman
2017-05-22, 12:21
Får la bli att beställa ett sådant insert då tror jag.

Jag tycker med att dom dammar ganska lite. Kul att du tyckte bromsarna var bättre, då var det inte en dum uppgradering i allafall då. Jag hann ju aldrig tästa originalen fullt ut innan jag bytte.

Jag skall iväg på mantorp på tisdag så då får dom bekänna färg på banlörning/ konbana.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

BjornL
2017-05-22, 21:20
Varifrån köpte du inserten?

MickeR
2017-05-22, 21:44
Varifrån köpte du inserten?

https://www.awesomegti.com/shop-by-brand/034motorsport/034motorsport-billet-aluminium-mqb-dogbone-mount-insert/

mangewide
2017-05-22, 21:53
Fick tillbaka bilen i fredags efter service + montering av 034 insert och Clubsport S frambromsar. Har inte kört jättemycket än, men en kort recension av resp produkt:

*034 Motorsport insert:
Vilken skillnad! Helt idiotiskt att jag haft denna liggande lös i 4 månader....borde suttit på bilen från fabrik. Hela drivpaketet sitter plötsligt fast, gasrespons, växlingar mm sker utan att en gele-känsla är inblandad. Sååå bra! Och inte det minsta mera NVH. Kan rek 110%. Har inte kunnat testa om framhjulshoppen kvarstår då det inte varit sådana förhållande än där det brukar uppstå. Återkommer map detta.

*Clubsport S frambromsar:
Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.
Clubsport S bromsarna är inte alls så. De är helt linjära, bromseffekten är helt beroende på pedaltryck så de är kan doseras mycket exaktare. De kräver betydligt mycket mera pedaltryck, för någon som är van vid svenssonbilar så känns de nog som att de tar lite dåligt, men är man bara med på att man får trycka lite på pedalen så är de ett klart lyft. Har inte testat om de har bättre uthållighet. Verkar också som de dammar lite mindre än original :)


9104

9105

9106

Grymt!, kul att läsa lite vettiga uppdateringar! :). Hur mkt jobb var det för att få dit inserten?, tidsåtgång för firman?

Sen är ju dessa bromsar en jäkligt billig uppdatering, kul att de verkar så bra. Bytt beläggen även bak?

:)

MickeR
2017-05-22, 22:13
4minuter tog det att montera inserten. Lossa en skruv, ett par slag med gummiklubba, skruva dit skruven igen. Klart! Tar längre tid att ta upp/ner bilen på lyften.

Tänkte byta skivor bak också och då blir det S beläggen där med. Original skivor bak verkar ju vara tillverkade av mjukost, ser ju 10 år gamla ut efter 10 månader. Rena skräpet.

MickeR
2017-06-10, 08:33
Nu har jag kört några hundra mil och kan rapportera att framvagnsstudsen är nästan borta med inserten :)

bmptsi
2017-06-11, 12:41
Fasiken, blir nog till att beställa insert. Har visserligen lärt mej att komma runt problemet, men vid regn är det ju direkt störande hur lätt det hoppar.
Tycker du fortfarande bromsarna dammar mindre än innan?
Blir nog att beställa s-skivorna och beläggen till hösten hur som helst för min del. Ska plåga slut på orginalen först på ringen i sommar bara haha

MickeR
2017-06-11, 12:44
Fasiken, blir nog till att beställa insert. Har visserligen lärt mej att komma runt problemet, men vid regn är det ju direkt störande hur lätt det hoppar.
Tycker du fortfarande bromsarna dammar mindre än innan?
Blir nog att beställa s-skivorna och beläggen till hösten hur som helst för min del. Ska plåga slut på orginalen först på ringen i sommar bara haha

Nä, jag tycker de dammar MYCKET mindre än original :D

Haugeman
2017-06-13, 03:20
Körde 20 varv på mantorp nu i helgen och det var knappt nått på fälgarna. Dammar bra mycket mindre än original ja.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

mangewide
2017-06-13, 06:47
Körde 20 varv på mantorp nu i helgen och det var knappt nått på fälgarna. Dammar bra mycket mindre än original ja.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Intressant!, borde det inte mest ha att göra med beläggen?.

Vad tror ni om att snåla och bara byta till CS beläggen?! ;)

MickeR
2017-06-13, 09:10
Intressant!, borde det inte mest ha att göra med beläggen?.

Vad tror ni om att snåla och bara byta till CS beläggen?! ;)

I ETKA står det att beläggen och skivorna måste användas tillsammans. Sen hur man värderar detta är upp till var och en.

Det som jag tycker känns konstigt är att man köper en bil för knappt 400k och sen skall man snåla 4k på något som är relaterat till bromsarna på en prestandabil. Jag tycker det jag rimmar dåligt.

mangewide
2017-06-13, 10:07
I ETKA står det att beläggen och skivorna måste användas tillsammans. Sen hur man värderar detta är upp till var och en.

Det som jag tycker känns konstigt är att man köper en bil för knappt 400k och sen skall man snåla 4k på något som är relaterat till bromsarna på en prestandabil. Jag tycker det jag rimmar dåligt.

Nja kostar väll typ 10k att få det monterat och klart? ;).

Tänkte att många byter ju till eftermarkandsbelägg bara på bilar, men känns som dessa belägg lär ju vara 100ggr bättre än EBC?! :)

MickeR
2017-06-13, 10:54
Nja kostar väll typ 10k att få det monterat och klart? ;).

Tänkte att många byter ju till eftermarkandsbelägg bara på bilar, men känns som dessa belägg lär ju vara 100ggr bättre än EBC?! :)

Belägg + skivor kostar 6040kr inkl moms och jag betalade ca 1800kr inkl moms för montering på VW. Baserat på detta så torde det vara ca 4k billgare att göra samma sak utan skivorna (en hel del av jobbet för att byta klossar ingår ju vid byte av skiva så extrakostnaden arbete för att byta skivorna samtidigt är låg)

mangewide
2017-06-13, 11:14
Jaha, det var ju bra pris. Det är ju inte vad man får betala i sthlm hos VW ;).

Men man kan ju inte betala 4k för att byta beläggen bara :).

Som sagt det är billigt vilket fall som helst!. Kostar skivor och belägg 6040:- efter typ klubb rabatten?

MickeR
2017-06-13, 11:22
Som sagt det är billigt vilket fall som helst!. Kostar skivor och belägg 6040:- efter typ klubb rabatten?

japp!

cheba
2017-06-13, 19:19
Originalbromsar på R har en (enligt mig) puckad setup, lätt tryck på bromsen ger en kraftig initial bite (svårt att dosera mjukt), sen om man trycker hårdare händer inte mycket mera förrän man tryckt rejält mkt mera.


Detta märkte jag i helgen då jag testade GTI Clubsport i konbanan på Bug Run. Clubsporten ska tydligen ha exakt samma originalbelägg som R, ska tydligen vara samma skivor också eller eventuellt en annan revision.

I Clubsporten skulle det räckt med att smeka bromspedalen lite, jag gjorde ju ett normalt tryck och höll på att flyga genom rutan.

Fint att det finns en original uppgradering som passar rakt av, och som till och med ser sportig ut :)

MickeR
2017-06-14, 10:49
Detta märkte jag i helgen då jag testade GTI Clubsport i konbanan på Bug Run. Clubsporten ska tydligen ha exakt samma originalbelägg som R, ska tydligen vara samma skivor också eller eventuellt en annan revision.

I Clubsporten skulle det räckt med att smeka bromspedalen lite, jag gjorde ju ett normalt tryck och höll på att flyga genom rutan.

Fint att det finns en original uppgradering som passar rakt av, och som till och med ser sportig ut :)

Ja, de bilar som har 340mm bromsarna som har en sportig ambition (R, GTI PP mfl) har tyvärr fått samma setup som familjepulkorna med 340mm (passat, superb osv), där det passar bra. Snålt av VW att inte justera detta mer än på Clubsport S.

Mk1
2017-06-19, 23:47
Ja, de bilar som har 340mm bromsarna som har en sportig ambition (R, GTI PP mfl) har tyvärr fått samma setup som familjepulkorna med 340mm (passat, superb osv), där det passar bra. Snålt av VW att inte justera detta mer än på Clubsport S.

Har du artikelnummer på skivorna och beläggen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MickeR
2017-06-20, 07:57
Har du artikelnummer på skivorna och beläggen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

brake pads front: 5Q0 698 151 G
brake rotors front: 5Q0 615 301 C
brake pads rear: 5G0 698 451

Peter-C
2017-07-05, 18:17
brake pads front: 5Q0 698 151 G
brake rotors front: 5Q0 615 301 C
brake pads rear: 5G0 698 451

Sitter med org belägg bak Golf R 2014 i handen just avhämtat hos VW ÅF. Det står 5Q0 698 451 P på paketet. Dvs inte samma som Golf CS "S". Trodde det skulle vara det...

Beställde 5Q0 698 151 G och 5Q0 615 301 C idag till min R. PR nummer bromsar fram befintligt "1LM". Du har också "1LM" original på din nyare bil, därför passar det säkert på min med. Tack för infon :).

/Peter

samuel2
2017-07-13, 21:02
Är skivorna samma bak på Golf R och CS S? Jag kommer förmodligen också uppdatera inför nästa års bankörningssäsong. Någon som testat dessa på bana ännu?

Haugeman
2017-07-13, 21:05
Skivorna bak är lika. Är endast klossarna bak som skiljer med annat compound.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Haugeman
2017-07-13, 21:11
Har kört ca 60 rundor på mantorp och 30 på rudskogen och bilen har nu gått snart 1200 mil sen jag hämta den i mars. Bromsskivorna och klossarna fram sattes på efter 50 mil.

Beläggen är knappt slitna och alt har funkat klockrent på bana med hårda inbromsningar från 180/190 -> 50-60. Dock alltid varit noga med att värma upp ett par varv och kyla ned innan parkering.

Ingen antydan till vibrationer eller onödigt slitage och mycket lite bromsdamm i förhållande till den hårda körningen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk