handdator

Visa fullständig version : Golf GTI Mk1 -83



loadmaster
2016-01-22, 09:17
Så var det dags igen, en 40-årskris har infunnit sig och man vill känna sig ung igen. Bästa sättet är att köpa sig en gammal bil som man gillar, och renovera och dona med ett tag. Eftersom jag sitter framför en dator hela dagarna och analyserar diverse kod och annat, så passar detta helt perfekt att hålla på med på kvällarna. Som alltid så går familjelivet först, men när ungarna är nattade så stänger man in sig i garaget :)

Nåväl, nu till det viktiga.

Allt började med en annons som kom ut en torsdagskväll runt 22-tiden. Jag såg den tidigt på fredagsmorgonen och ringde omedelbart. Jag fick reda på att det stått avställd och still sedan 1998. Tanken var att han skulle göra i ordning den, men andra bilar och rallyobjekt hade tagit upp tiden. Jag fick inte så mycket detaljerad info om bilens skick, mer än att den funkat bra innan den ställdes av. En bränsleslang var trasig och eventuellt bränsleackumulatorn också. Eventuellt var ena bakaxelfästet rostigt, och även undre plåten bak dålig.
Vid denna tidpunkt hade jag inte en susning om hur mycket jobb som låg framför en...

Dessutom ångrade jag mig djupt när jag sålde mina två fina Mk1 runt år 2004. Då hade man begränsade medel att köpa nya delar och förbättra. Men denna gång har jag tänkt gå all in.
7016

Jag hyrde en kärra och åkte upp på onsdagen veckan efter. Inget batteri fanns i den så den gick inte att starta. Pyspunka på ett däck men det pumpade vi på plats. Tyvärr var den mer rostig än jag trodde, förardörren var näst intill obrukbar då den hade ett stort hål mitt på. Inuti var den i ok skick, inga hål eller revor. Dock luktade det mögel av innermattan, och den var otroligt dammig. Men den hade ju trots allt stått i ett antal år. Jag vinschade upp den på kärran och körde hem den till garaget. Samtliga bromsok kärvade så det var läge att inte använda dem innan de smörjdes upp ordentligt. Jag pallade upp bilen och tog isär oken och trummorna. Sedan smörjde jag upp alltihop, men vissa delar var så sönderrostade att de föll isär och blev till damm. Redan här insåg jag att det kommer att bli en intressant utmaning...


Min övergripande plan är att återställa den till originalskick, fast lite bättre. Dvs att byta ut och uppgradera delar och förbättra chassi och väghållning med mera. Laga rost, byta ut divese plåtdetaljer, förfina underede enligt konstens alla regler, blästra och lacka bakaxel och framvagnsdetaljer inklusive epoxigrund så det står sig mot korrosion i framtiden.



Det första jag gjorde var att montera ett nytt batteri och nya stift då de gamla var spröda i porslinet. Dessutom monterades nya bränsleslangar och klämmor. Planen var att starta upp den och kontrollera funktionen på motor och låda innan den stora renoveringen påbörjas.
Motorrummet innan provkörning:
7017

Bränslerören var frasiga och en massa små hål fanns i ändarna. Jag kapade av båda ändarna och ersatte dem temporärt med slangar.
Bromsrören bak var extremt rostiga och gick av så fort man petade på dem. Dessutom satt nipplarna som berget och blev naturligtvis runda så fort man försökte skruva av dem. Fattar inte varför det alltid är så mjukt material i dessa nipplar? De tål ju ingenting..
Nåja, jag fick använda svetstången för att få grepp om dem. Jag bytte ut ett rör temporärt så det gick att provköra.

Efter en del problem med läckande bränsleslangar och kärvande bromsok så var det dags att vrida på nyckeln. Bränslepumpen gick inte av någon anledning så någon soppa till motorn blev det inte.
Misstänkte bränslerelät och en snabb koll på säkringsdosan visade att det inte fanns något relä alls. Ett nytt beställdes. Dagen efter var det dags igen. Efter ca 7-8 sekunders körande på startmotorn så gick den igång. Dock på endast tre cylindrar. Jag bytte ut tändkablarna och provade igen men samma resultat. Till slut lyckades jag lokalisera att 3:e cylindern inte gick alls, och efter att uteslutit tändning så var jag mer inne på att bränslet inte kom fram till cylinder tre. Provade att knacka på spridaren och det löste problemet. Nu gick den bra på alla cylindrar!
Provkörde ordentligt och testade bilens förmåga efter att ha stått still i ca 17 år. Allt fungerade faktiskt, och bilen var riktigt pigg. Väghållningen var under all kritik, svampig och ojämn. Det blev nästan obehagligt i kurvorna, men man kan inte begära så mycket av originaldämpare och fjädringar samt torra bussningar med de åren på nacken. Det luktade även bränt damm, bränt gummi och lite annat intressant. Nåväl, bilen kördes in i garaget och pallades upp på rullande pallbockar. Köpte de från Verktygsboden och fick de hemlevererade på 2 dagar.

7018

Bra pris och väldigt användbara i projekt liknande detta. Jag har ett inte alltför stort garage, och måste därför organisera allt noga med demonterade delar etc. Köpte ett gäng lådor och märkte upp var och en så man vet vad som ligger var.
7019

Mycket som jag demonterat ska bytas ut, torra slangar, rostiga rör etc så de har åkt i sopkorgen med en gång.

Jag började med att demontera bakaxel och bränsletank samt allt i framvagnen inkulsive drivaxlar.
7020

7021

7022

7023

Jag hade gigantiska svårigheter med att lossa spindeln från bärarmen. Men efter diverse våld så lossnade den. Antagligen suttit där sedan 1983 eller nåt.
7024
7025

Vissa skruvar satt som berget och skruv och mutter eller skruv och kaross hade blivit mer eller mindre permanenta med varandra. Jag sprayade därför i omgångar en massa rostlösning som fick stå och dra över natten innan jag försökte ens peta på den. Efter varje kväll när jag plockade undan i garaget så körde jag en runda med sprayen. Enda sättet att för att undvika att behöva kapa bort varenda skruvskalle..
Tanken var lite rostangripen i några hörn, men ingen djupgående rost i alla fall. Dock tänker jag byta ut denna ändå eftersom den inte kostar alltför mycket.
7026

Lossade/klippte av alla bromsrör och även lastventilen. Denna ska bytas ut till en 16v då jag ska montera skivor bak.

Marcus
2016-01-22, 09:39
Härlig läsning, detaljerat och personligt! Tack! :)

J.L
2016-01-22, 12:37
Skall bli kul att följa.

golf666
2016-01-22, 18:33
Oh trevligt projekt :)

Mk1or har alltid legat mig varmt om hjärtat! :)

Letar själv efter en org mk1 gti i orört skick, halvt omöjligt men skynda långsamt :)

loadmaster
2016-01-22, 19:22
Liten update:

Jag började med att slipa rent och rengöra runt bakaxelfästena för att kontrollera och avgöra om de ska

bytas ut. Vänster bak är inga problem, men höger sida måste troligtvis bytas ut. Har för mig att det finns

färdig bit att köpa. Gjorde även rent där tanken suttit. Det såg väldigt fint ut, endast små rostfläckar

fanns så jag rengjorde och sprutade på rostskyddsprimer. Karossen är rostskyddad ordentligt, och

dessutom behandlad med stenskottsskydd så den har klarat sig från djuprost. Dock går jag igenom alla

skarvar etc och tar bort/byter ut där det behövs.

7035

Demonterade skärmbreddare på vänster bakskärm, och här måste kanten bytas ut. Ett bevis på att det

samlas smuts under breddarna genom åren..


Slipade ner allt med en flapdisc (jäkla bra uppfinning förresten)

Tanken var att göra bakvagnen klart med svetsning och blästring etc, men med hänsyn till att ingen svets

är inköpt ännu samt att kompressorn bestämt sig för att lämna in när man väl behöver den så fortsatte

jag med vänster framskärm. Demonterade breddare, och här fanns lite rost. Byter ut denna mot en ny

då det är ganska enkelt.

Slipade ner skarvar och all rost noggrannt och lade på rostskyddsprimer så länge. Man har inte snålat på

rostskyddet här inte... ett riktigt tjockt lager i innerskärm och fäste.


Mindre roligt att ta bort, men

uppsidan är ju att det inte bildats rost!

Tog bort allt och slipade rent

Fanns lite rost på plåten under rutan, men inget djupt. Slipade plåtren och på med primer och sedan nytt stenskottskydd. Återstår montering av skärm.

7048


Update 27 nov

Inte mycket jobb gjort sedan sist pga livet utanför garaget 

Har lånat en svets från grannen i avsaknad av en egen, och började med att reparera bakaxelfästet på

höger sida. Jag hade ju slipat någorlunda rent innan så det var bara att kapa ur och sätta dit ny plåt. Lite

extra renslipning blev det innan jag punktade dit nya biten.

Spacklat och slipat och sedan på med karosserikitt. Därefter stenskottsskydd.

Fortsatte sedan med diverse rostjobb under, sparklåda/golv vid förarplatsen har dels blivit inbucklad

(den varianten har vi sett förr..) och sedan rostat sönder. Därför slipade jag rent och kapade ur så

mycket som det behövdes. Därefter fick jag dra ut bucklan i sparklådan, och sedan bocka till en lämplig

plåt.
7036

Plåten här är väldigt tunn så det är lite tricky att justera värmen på mig svetsen. Bestämde mig för

att förstärka med lite tjockare plåt där det behövs. I övrigt är sparklådan i bra skick. Så jag snyggade till

den lite och rostskyddade samt karosserikitt.

7037

7038

7039

Dock är tidigare lagning/utbyte av sparklåda lite tveksam då kanterna inte riktigt går jämnt med

varandra.


Kanske mindre viktigt för vissa då det inte syns så bra. Men lika bra att göra det ordentligt.

Fortsatte med vänstra sidan efter att rostjobben undertill är klara. Montering av ny framflygel är nästa

uppgift.

Updatering December

Fick lite gjort denna vecka, planerade ju att montera vänster framskärm men lämnade det och

förbättrade sparklådan

Fortsatte sedan med hålet på förardörren. Demonterade dörrsidorna och kontrollerade samtidigt övrig

rost. Inte så farligt, går att slipa rent och blästra.

Sedan började jag att måtta ut för den nya plåten. Lite bök med inpassning eftersom listkanten och dess

fördjupning går här.

Kapade sedan ur och slipade rent runtom.

7040

Sedan punktade jag dit den och slipade jämt runtom. På med rostskydd och spackel. Det kommer bli en

del finspacklande och några timmars slipning.

Nästa delprojekt var att demontera vindruta och ena sidorutan. Jag visste att det fanns en del rost i

nedre listkanten på båda. Började med sidorutan, här var det inte mycket kvar av kanten..

7041

Började med att slipa rent och inspektera hur omfattande det var. Sedan kapade jag bort det dåliga och

provmonterade ny plåt. Eftersom innerplåten och ytterplåten möts här och är fastsvetsade i varandra så

svetsade jag fast likadant.

7042


Slipade ner kanterna så det blev jämt och sedan på med rostskydd och spackel. Det blev ett ok resultat.

7043

7044

Därefter provmonterade jag rutan och den satt som den skulle. Fortsatte sedan med framrutan. Här

finns det rost lite här och var, dock fanns det mesta i nedre kanten. Tog fram blästern och fick det rent

från rostporer och sedan på med rostskydd.

Ny ruta ska inhandlas så småningom eftersom den gamla var sprucken och hade en hel del stenskott.

7045

Och sen kom det lite delar:

H&R Chassiekit från Ulf på Bilmodecenter
7046
Och sen en tank från UK, köpt på e-bay
7047

Junfors
2016-01-23, 00:27
Roligt du lägger tiden på en sådan raritet, den fina gråa kulören hoppas jag du behåller! Kämpa på. 👍

Skickat från min D5803 via Tapatalk

loadmaster
2016-01-23, 12:40
Roligt du lägger tiden på en sådan raritet, den fina gråa kulören hoppas jag du behåller! Kämpa på. ��

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jo Junfors, det blir samma färg som den kommer att lackas i till våren. Hade planer att göra den silvermetallic men det kräver bara ännu mer jobb. Blir nog bra med originalfärgen.

frisyren
2016-01-25, 21:37
Kul projekt och du ser ut att veta vad du håller på med =) Ska bli kul att följa.

Malish
2016-01-27, 00:24
går iaf fortare än med min golf 3a :P
såvida det du gjort inte är typ 2 månaders arbete :D

loadmaster
2016-01-28, 11:07
Update Januari 3:

Fått lite gjort i omgångar.

Har börjat med nedre delen av bakskärmarna samt bakre nedre plåten. Det har gått åt x antal kap- och slipskivor nu, men har fått klart för mig att Biltemas kvalitet på kapskivor skiljer sig ganska mycket från Bosch-skivorna. Biltemas skivor frasas sönder då den börjar bli varm, men det gör inte Bosch skivan. Den behåller formen och slits inte på långa vägar lika snabbt. Dessutom skiljer det endast ca 10 kr i pris mellan dessa. Detsamma gäller för flapdisc.
Antagligen inga nyheter för er..
Jag måttade ut ett rimligt kapsnitt på båda sidorna och dessutom för bakplåten. Sedan var det bara att kapa bort. Tyckte det såg ut som om någon bytt ut denna tidigare då det var en stor tjock svetssöm inifrån. Alternativt att man velat förstärka på något sätt. Efter mycket slipande och kapande fick jag bort det mesta av den gamla plåten. Den ser lite märklig ut utan denna stora plåt.
Nu återstår slipande i oändlighet... Det som är lite utmanande här är att slipa rent i alla håligheter och gropar, så jag har försökt använda mig av lite olika slipskivor och borstar för att få rent. Golvet i bak direkt efter baljan är rostangripet, så här kommer jag att få förstärka och ta bort allt det rostiga. Dessutom är det lite rostangripet undertill vid fästet till bakplåten samt i bakkant av reservhjulsbaljan men det är ytligt och inget farligt. Saltet på de svenska vägarna skördar sina offer och ibland tycker man synd om bilarna, i alla fall de äldre bilarna med annorlunda/tunnare plåt.
Det sitter en ganska tjock grundfärg/primer i botten så dammet i garaget har varit extremt påtagligt. Och nu när det är -20 grader ute så vädrar man kanske inte så länge då värmen försvinner ganska snabbt.
Klippte ut förstärkningsplåt och bockade i L-vinkel så den fäster bättre mot både golvet och bakplåten. Mer slipande....
Fick justera lite och sedan falsa kanterna på de små nedre skärmkantsplåtarna så de passade ok. Punktade sedan dit dem.

Utmaningarna är många då man jobbar med en stor karrossplåtbit, dessutom om den har flera vinklar och kanter/böjar så blir det inte lättare. Och det kräver ju en hel del jobb i form av slipning inför svets, och efter svets också. Efter det ska det spacklas, och slipas... Men det är bara att bita ihop och köra vidare.

Fortsatte med nedre bakplåten, spenderade mycket tid på inpassningen av flera anledningar. Dels för att plåten som kommer från Klokkerholm inte riktigt var 100% passform då flikarna på sidorna var lite för långa, och dels för att urkapningen av den gamla plåten fick justeras och anpassas lite vartefter.
Här är plåten under preparering
7062

Ytterligare ett väldigt användbart verktyg för dessa plåtarbeten. Blir rakare snitt och dessutom lättare att komma åt med. Tryckluftsdriven.

7060
7061

Efter mycket mätande och trixande så satt den där. Det tog hela kvällen och nu återstår mycket slipande och spacklande.
7059
7063
Någon annan som bytt ut denna bakplåt och har erfarenheter av bytet?
Nästa gång blir det att förstärka och byta ut diverse plåt i skuffen.
Fortsättning följer

J.L
2016-01-28, 12:23
Bra jobbat, underbart att se!

MickeR
2016-01-28, 21:50
Update Januari 3:

Fått lite gjort i omgångar.

Har börjat med nedre delen av bakskärmarna samt bakre nedre plåten. Det har gått åt x antal kap- och slipskivor nu, men har fått klart för mig att Biltemas kvalitet på kapskivor skiljer sig ganska mycket från Bosch-skivorna. Biltemas skivor frasas sönder då den börjar bli varm, men det gör inte Bosch skivan. Den behåller formen och slits inte på långa vägar lika snabbt. Dessutom skiljer det endast ca 10 kr i pris mellan dessa. Detsamma gäller för flapdisc.
Antagligen inga nyheter för er..
Jag måttade ut ett rimligt kapsnitt på båda sidorna och dessutom för bakplåten. Sedan var det bara att kapa bort. Tyckte det såg ut som om någon bytt ut denna tidigare då det var en stor tjock svetssöm inifrån. Alternativt att man velat förstärka på något sätt. Efter mycket slipande och kapande fick jag bort det mesta av den gamla plåten. Den ser lite märklig ut utan denna stora plåt.
Nu återstår slipande i oändlighet... Det som är lite utmanande här är att slipa rent i alla håligheter och gropar, så jag har försökt använda mig av lite olika slipskivor och borstar för att få rent. Golvet i bak direkt efter baljan är rostangripet, så här kommer jag att få förstärka och ta bort allt det rostiga. Dessutom är det lite rostangripet undertill vid fästet till bakplåten samt i bakkant av reservhjulsbaljan men det är ytligt och inget farligt. Saltet på de svenska vägarna skördar sina offer och ibland tycker man synd om bilarna, i alla fall de äldre bilarna med annorlunda/tunnare plåt.
Det sitter en ganska tjock grundfärg/primer i botten så dammet i garaget har varit extremt påtagligt. Och nu när det är -20 grader ute så vädrar man kanske inte så länge då värmen försvinner ganska snabbt.
Klippte ut förstärkningsplåt och bockade i L-vinkel så den fäster bättre mot både golvet och bakplåten. Mer slipande....
Fick justera lite och sedan falsa kanterna på de små nedre skärmkantsplåtarna så de passade ok. Punktade sedan dit dem.

Utmaningarna är många då man jobbar med en stor karrossplåtbit, dessutom om den har flera vinklar och kanter/böjar så blir det inte lättare. Och det kräver ju en hel del jobb i form av slipning inför svets, och efter svets också. Efter det ska det spacklas, och slipas... Men det är bara att bita ihop och köra vidare.

Fortsatte med nedre bakplåten, spenderade mycket tid på inpassningen av flera anledningar. Dels för att plåten som kommer från Klokkerholm inte riktigt var 100% passform då flikarna på sidorna var lite för långa, och dels för att urkapningen av den gamla plåten fick justeras och anpassas lite vartefter.
Här är plåten under preparering
7062

Ytterligare ett väldigt användbart verktyg för dessa plåtarbeten. Blir rakare snitt och dessutom lättare att komma åt med. Tryckluftsdriven.

7060
7061

Efter mycket mätande och trixande så satt den där. Det tog hela kvällen och nu återstår mycket slipande och spacklande.
7059
7063
Någon annan som bytt ut denna bakplåt och har erfarenheter av bytet?
Nästa gång blir det att förstärka och byta ut diverse plåt i skuffen.
Fortsättning följer

Bytt den bakplåten på alla mina 5st ettor, ungefär lika vanligt som att tanka :p
Känner igen allt du skriver, det är knöligt att byta så stora bitar och den dåliga passformen mot sidorna har jag tampats med varje gång. Det svåra är att få till skarven mot sidan snygg, vill man ha org utseende så skall den ju inte spacklas utan bara läggas en sträng karosserikitt i och vara synlig. Oftast ser man på rostlagade bilar att den där slätspacklad eftersom det inte blev så bra :) Kämpa på, du gör ett bra jobb!

Mattias
2016-01-30, 00:07
Rak slipmaskin med tunna kapskivor är suveränt till den här typen av plåtarbeten!
Ser bra ut, en mk1 är alltid värd att lägga tid och jobb på.

loadmaster
2016-02-05, 10:07
Update 05 feb
Bakplåten är klar. Har slipat ner ojämnheter och sedan spacklat igen som bilden visar. Jag tror jag tjatat klart om denna plåt i tråden nu 

7106


Hade ganska stora svårigheter att få alla skarvar jämna och fina, men jag det blev acceptabelt i slutändan. Förstärkte med plåt i skuffen mot kanten av bakplåten och golvet. Sedan tätade jag längs kanterna med karosserikitt och spacklade även den övre skarven då det ska vara vanlig lack där. Passade även på att spackla diverse ojämnheter på vänster sida. Drog handen x antal gånger för att känna efter diverse bulor och dörruppslag. Den har ett par inbuktningar på förardörren, i övrigt har den klarat sig från värre skador på denna sida. Höger sida är i bättre skick, frånsett bakre skärm som ska bytas ut och det är nästa projekt.
Tänkte även börja montera ihop bakvagnen nu i och diverse detaljer med tankarmaturen och slangar.

Planen är att lämna in bilen för lack i mitten på Mars, och jag har fortfarande plåtarbete på höger sida kvar där ska bakskärm och plåt runt tanklocket bytas ut.
Hittade ett gammalt foto på en av mina gamla ettor jag haft. Detta var en ganska fin -84 jag hade runt 2001 tror jag. Satte på 15” Ronal fälgar på den och sänkte den en aning.

7107
Fortsättning följer

loadmaster
2016-02-19, 09:46
Har blivit endast ett par kvällar i garaget de senaste två veckorna pga hockeymatcher/träningar och lite sjuka barn. Fortsatte med höger bakskärm och kapade ur för en ny skärmkant och passade in

7164



Punktade dit den nya och spacklade.
Under tiden spacklet härdade började jag slipa på diverse utfyllnader som jag spacklat tidigare. Just nu känns det som om man kommer dö slipandes den här bilen. Men men, bara att bryta ihop och komma igen.
När bakskärmen var slipad en gång så fyllde jag i diverse ojämnheter. Fortsatte sedan med att byta ut plåten runt tanklocket. Eftersom rosten satt runt själva hålet och fästet till tankröret, så bestämde jag mig för att såga ur ett runt hål vilket inte var så lätt. Sågade ur ny plåt och punktade dit och sedan på med spackel. Har inte slätat ut det ordentligt på denna bild så riktigt så illa ser det inte ut i verkligheten..

7165

Forsatte sedan att demontera höger framskärm, som jag inbillat mig att den klarat sig från värre rost. Men icke, när jag lossade bakre nedre delen mot karossen så ramlade först en stor mängd sand och annat skit ut. Skärmen var ganska frasig så jag beställde en ny direkt. Inget att hålla på med..
Ska även beställa nya lister runtom, skärmbreddare samt dekaler så småningom.
Oavsett hur bra rostskyddad den har varit i alla skrymslen så kommer smuts och salt in i alla möjliga konstiga utrymmen..
Samma här som på andra framskärmen, rejält med rostskydd mot kaross och skarvar.

7166

7167

J.L
2016-02-19, 14:45
Kommer bli fin en vacker dag :)

frisyren
2016-02-19, 21:41
Snyggt jobbat, kommer bli grymt det här.

loadmaster
2016-02-25, 22:38
Börjar bli klar med slipning och svets. Hade billackeraren på besök igår och vi gick igen om vad jag ska förbereda innan det är dags för lack. Ska slipa på vissa ställen samt demontera taklucka bland annat. Lackkoden är LP7V.
Nu ska bilen ner på hjulen igen då jag är klar undertill. Jag har börjat montera fram- och bakvagnen. Ikväll fick jag skivor, bromsar och bussningar på plats. Allt är nytt, powerflexbussningar, stålomspunna slangar samt ok från 16V. Planen är att köra med den större huvudcylindern, samt eventuellt en justeringsventil till bakbromsarna om det behövs. G60 bromsar fram kommer det bli.
Bilen ska lämnas in på lack i början av April, och tills dess är planen att montera nya tanken, fram och bakvagn samt förhoppningsvis få ur motorn. Det bör jag klara.
Här är lite bilder på kvällens montering. Jag lade förresten loctite på tappbultarna eftersom de har en förmåga att röra på sig med tiden.

frisyren
2016-02-25, 23:03
Trevligt med nya och fräscha delar, ser bra ut!

J.L
2016-02-26, 14:12
Ser mycket bra ut!

loadmaster
2016-04-11, 12:26
Update 4 april

Renoveringen har fortlöpt med diverse pauser över påsklov och annat, och aktiviteterna har anpassats efter datumet då den ska in på lack.
Bortsett från slipning och rostlagning så har jag demonterat mycket delar från karossen. Och de som återstod var till exempel
taklucka, dörrhandtag, beslag och diverse clips och hållare m.m.

En topp med 286’ kam har inhandlats och den lämnade jag in på Uppsala Motorslip för planslip, kontroll av styrningar och ventiler samt provtryck.
Motorn lyftes ut och hamnade i ett stativ.
7391

Lådan och kopplingen demonterades. Ska byta ut kopplingen till en förstärkt.
7392
7393

Tanken med nya tankband och luftslangar monterades, bakaxel med bromsar, bussningar och kräng.hämmare åkte också på.
7394
7395
7396

Gamla 15” rostiga plåtfälgar med vintersulor får tjänstgöra ett tag.
7397
Sedan monterades H&R benen fram och bak. Då det var insatsdämpare i fram så skulle de gamla ur från stommarna. Efter mycket smörjande och värmande så fick jag bort dem. Gjorde rent stommarna och lackade dem innan jag satte i de nya dämparna.
Nya länkarmar fram monterades med Powerflex bussningar. Dock knarrar ena bakre bussningen vid fjädring men det ska jag smörja så småningom. Nya styrleder och nya spindelleder monterade.

Nya nav och lager har inhandlats, dock hann jag inte få de gamla urpressade ur spindelhubbarna så det får jag göra när bilen kommer tillbaka efter lackeringen. Planen är att få tag i andra spindlar och montera nya lager och nav på dessa, så jag hoppas få tag i det till vettigt pris.

Vidare så demonterades bromscylindern och diverse främre bromsrör och kablar.
Sedan påbörjade jag tvätt av motorrum och därefter slipning av motorrummet då detta ska lackas. Slipningen var mindre rolig..
7398
Monterade på huven provisoriskt och lade i framskärmar och taklucka i bilen, nu är var den klar för avfärd till lackeringen.

Nu när garaget nästan var tomt så började motorrenoveringen. En utmaning är att hålla reda på alla demonterade skruvar och delar. Så fler lådor samt förslutningsbara plastpåsar har inhandlats. Uppmärkt med ordning och reda kan förhoppningsvis spara lite tid under återmonteringen.

När bilen kommer tillbaka från lack så återstår en del arbete att göra. Montera bromsrör, bränsleslangar, motor och avgassystem, skärmbreddare, lister, kofångare med mera...listan kan göras lång.

Update 08 April

Motorn är helt nermonterad i minsta beståndsdelar. Gick förvånansvärt bra och alla bultar lossade utan problem. Inne i blocket såg det bra ut, ingen oljegegga eller metallspån.
7399

Demonterade vevstaksöverfall m.m och tryckte ut kolvarna och därefter kunde jag lyfta ur veven.
Försökte strukturera upp någon form av ordning av delarna som demonterades 
7400
7401740274037404
Nu ska blocket rengöras, loppen ska honas, och sedan ska alla lager och kolvringar bytas. Därefter är det återmontering som gäller. Beställde en hel låda med alla delar som behövs, men tyvärr så fick jag fel vattenpump.... :( Den har inte två mindre utlopp som den gamla har.
Fortsatte med rengörning av block och andra delar. Växellådan fick en omgång av högtryckstvätten, men oj vad svårt det är att få loss all smuts i de små hålen vid diffen...
7405
7406
Hemligheten ligger väl i att lösa upp smutsen ordentligt med avfettning, men det är inte så lätt då det är 30 år gammal smuts. Primade blocket iaf innan det var dags att avsluta. Kommande veckas agenda är att montera i nya lager och kolvringar och återmontera.

J.L
2016-04-11, 16:12
Grymt jobbat! Kämpa på.

golf666
2016-04-11, 20:47
Alltid lika skoj med dina uppdateringar :D
Nice work!!!

loadmaster
2016-04-21, 12:02
Inte mycket gjort, men börjat återmonteringen av vev och stakar/kolvar. Alla kolvringar är nu bytta och loppen är honade. Alla lager som sagt. Bytte även vevstaksbultarna och muttrarna, billiga var de ju också...[emoji31]
Beställde på Möllers och tog en dag. 8st bultar+muttrar för 1200kr. Byter man dessa så hamnar överfallen annorlunda jämfört med originalmonteringen, så det blev att mäta spelet ett gäng ggr.


http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/8931aa70d470e089af2e2a5648bcc4df.jpg

Toppen tillbaka efter renovering på Uppsala Motorslip. Som alltid ett noga utfört jobb av Magnus.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/b926a9aabcd26a92044f15d81186a90d.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/4e2b069bcfe96d492733009f658446c7.jpg

Lite portad med 280 graders kam

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/cf8ac851b5d182e7d8fc685e1e75a16a.jpg

Vevstaksbultar
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/df2bf07d33a416ec0d115d20af637204.jpg

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160421/13afdd94c956b999ab9013a29e197b87.jpg

Fortsättning följer

J.L
2016-04-21, 13:01
Ser bra ut, kul att det går framåt!

Mattias
2016-04-22, 13:19
Ser kanon ut!

loadmaster
2016-05-02, 23:20
Fått på ett gäng delar på motorn, topp och kringliggande delar så som kamrem och vattenpump etc. Lackering av kaross sker i helgen, sedan blir det 100% återmontering. Frågan är om man hinner till BugRun....
Kopplingen kommer från UK på onsdag med Ups, så jag hoppas ha motorn klar i veckan.

7588

7589

7590

7591

Malish
2016-05-03, 11:16
så vackert....
det är nu man förväntar sig att det ska spåra ur och hamna ex en Turbo på den :D

loadmaster
2016-05-03, 11:32
så vackert....
det är nu man förväntar sig att det ska spåra ur och hamna ex en Turbo på den :D

Haha, nja inte ännu i alla fall. Eventuellt en 2 liters botten om något år eller så, när man återhämtat sig från denna renovering.

loadmaster
2016-05-09, 09:08
Inte mycket har hänt, förutom att massa nya delar kommit. Lister, skärmbreddare, kofångare, emblem, grill, koppling etc etc.
Tyvärr blir lackeringen försenad en vecka då diverse riktning av plåt drog ut på tiden. Mitt tidsschema inför bugrun spricker därmed så jag kommer antagligen dit med bruksgolfen (Mk5 Gti)
Känns lite väl stressigt att hinna med allt innan BR, med besiktning och diverse krångel på vägen.
En bild till på motorn blir det, sen är det radioskugga nån vecka eller två.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160509/171e76c34bee1d70e5bca7be309d43c9.jpg

loadmaster
2016-08-05, 12:10
Efter många förseningar och ett antal bakslag börjar bilen bli klar. Nu återstår diverse justeringar, montering av emblem, dörrsidor och lite annat småpill.
Motorn går fint utan missljud än så länge, efter den grundliga renoveringen under vintern/våren.
Hoppas kunna åka lite med den snart innan den ska ställas in igen :)

Ett par bilder på en nästan färdig bil

7997

7998

Alle47
2016-08-05, 14:01
Otroligt fin!!

Skickat från min E6553 via Tapatalk

J.L
2016-08-05, 15:26
Vackert!

Andersson Racing
2016-08-05, 17:48
Precis så här ska det se ut, bra jobbat!!!

Lillen
2016-08-05, 19:13
Snyggt!

loadmaster
2016-08-09, 14:17
Testrunda idag efter att bromsarna luftades och diverse annat monterat. Har en ganska vass kam i så det är en utmaning att få till tändningen rätt. Besiktar den förhoppningsvis i veckan :)
Den ser lite tam ut med originalfälgarna, men den ska vara original nu så får vi se vad som händer framöver.

8003

8004

Golf-power
2016-08-09, 15:41
Grymt fin bil Snyggt jobbat

golf666
2016-08-09, 23:08
Underbart fin :D Letar själv efter nå sånt här projekt men de försvinner ju fortare än man hinner blinka på blocket haha!
Men helt original är den ju inte, du har ju nyare lysen på :P

P.Hagel
2016-08-12, 20:04
Ja här har man nått o leva upp till.Kommer kanske inte hålla samma finish på min ;)

loadmaster
2016-08-18, 12:22
Tyckte jag hörde ett missljud...
Oljetrycket har varit ok ändå , men jag tror denna pump har gjort sitt. Ny beställd. Demonterade även generatorn som ska få nya lager. Skulle på en träff på lördag morgon, men det ser mörkt ut då pumpen troligtvis kommer på måndag först.
8024

loadmaster
2016-08-18, 12:27
Ja här har man nått o leva upp till.Kommer kanske inte hålla samma finish på min ;)

Man har flyttat ribban lite hela tiden när man hållt på, det är både bra och dåligt. Inte så bra för plånboken alltid....
Men nu lever denna Golf några år till iaf

loadmaster
2016-08-24, 12:38
Monterade en ny oljepump i måndags kväll, dessutom var generatorn klar hos firman som fick byta lager på den så allt monterat nu.

Monterade på originalkammen igen också, kan inte riktigt motivera varför det blev så men nu sitter den där i alla fall. Det satt en 280' från Ultra Motors innan.
Dessutom luftade jag bromsarna igen då jag har tyckt att de inte riktigt biter. Men nu så, jösses vad de tar!
Ikväll blir det lite luftning på små krokiga vägar så den får bekänna färg :)
8054

8055

8056

MickeR
2016-08-24, 12:45
Gillade du inte Ultra motors 280 kam? Den har jag åkt med i en 8V och gillade den skarpt. Kräver dock justering/modifiering av K-jet för att den skall gå bra.

loadmaster
2016-08-24, 12:56
Gillade du inte Ultra motors 280 kam? Den har jag åkt med i en 8V och gillade den skarpt. Kräver dock justering/modifiering av K-jet för att den skall gå bra.

Den fungerade bra, men jag justerade inte bränslet något utan endast lite justering av tändning. Med andra ord inte helt optimala inställningar för den kammen. Jag tänkte köra de återstående snöfria helgdagarna med originalkam, så får vi se vartåt det bär tills nästa säsong. Eventuellt 2 liters botten.

Mitt hjärta säger en fin original välvårdad 16V mk2. Helst blåmetallic. Men chansen att hitta är förmodligen liten.
MickeR: en fågel kvittrade att din Mk2 gärna vill till Sthlms-trakten :)

loadmaster
2016-09-01, 22:49
Idag besiktade jag bilen, blev en traditionell variant på en nyöppnad station som tillhör Bilprovningen. Har hört rykten om att de skulle vara onödigt petiga och jäkliga, men bestämde mig för att åka då jag anser att bilen uppfyller alla krav.
Sagt och gjort, en liten tvätt och avtorkning innan avfärd


8092

8096

8097



Bilen gick fint och inget kändes konstigt på vägen till stationen. Väl på plats fanns gick det smidigt. Fick beröm för skicket, och en annan besökare på stationen tyckte det var "jättekul att det fortfarande fanns såna där bilar fortfarande". Han berättade en historia om sin ungdom och när Golf Mk1 Gti var en "värsting"...

8093

Besiktningsmannen inspekterade, körde säkerligen 8-9 ggr på framvagns"skakaren" för att försöka hitta något. Men allt verkade vara i sin ordning.
När han for iväg för en provkörning så snurrade tankarna "ta det lugnt nu" och "var försiktig nu för tusan"... Ja ni vet hur det känns när man lagt ner mycket möda och kärlek.

Bromsprov gjordes, helt ok. Bak var båda värden bra, men vänster sida låg an en aning. Detta gjorde att en 2:a skrevs i protokollet. Skit..
Insåg att jag inte smörjt med kopparpasta ordentligt på de punkter där det behövs. Ikväll har allt gåtts igenom igen och det verkar lira bättre. Gör ett nytt försök i morgon.
Tog tillfället i akt att byta växellådsolja. Hade en Castrol SMX-S i garaget som nog ska funka helt ok. Den är helt oöppnad, men har legat i garaget i några år. Har tänkt att byta igen efter ett tag för att "skölja ur" lådan. Nu är säsongen snart slut, så det får bli byte till våren igen.

8094

Lillen
2016-09-02, 00:58
Jag brukar be besiktningsmannen spöa syncron lite så han blir nöjd =)
Men jag besiktar den oftast på vintern så.

loadmaster
2016-09-05, 22:47
Ombesiktade i fredags morse utan problem.
Nu påställd efter 17 års avställningsdvala...

Liten kvällstur till bensinpumpen. Växellådsoljan jag fyllde i gjorde lådan en smula trög när bilen är kall. Den blir dock riktigt distinkt när den blir varm.
Körde på ett par kurviga vägar, och jag tycker H&R kitet är faktiskt mycket bra. Inte för stötigt och håller i bra i kurvorna.
Motorn går också bättre och bättre efter renoveringen. Den har ju nya kolvringar och honade lopp, och kanske behöver den lite inkörning. Har inte tokvarvat motorn ännu.
8151

Marcus
2016-09-06, 08:28
Vacker bil, underbar färg!

J.L
2016-09-06, 09:32
Håller med Marcus!

loadmaster
2016-09-14, 12:37
Under en tur på kurviga vägar gick det plötsligt bara att få i 3:an och 4:an. Misstänkte att något i växellänkaget hade gått sönder, vilket mycket riktigt stämde. Mina planer var att byta ut dessa under vintern, men på den korta längsgående hade plastinfästningen spruckit mitt itu.
8168
Beställde nya direkt, och passade på att köpa de nedre dörrlisterna (de som inte är så billiga..) Dessa fick kapas till någon tum, då jag misstänker att de passar Mk2 också.
8169
8170

Ska köpa tändkablar i annan färg under vintern, och jag har förstått att svarta är original och därför blir det såna. Nu sitter det gula High Performance tillfälligt. Dessutom ska jag snygga till allt ytterligare med lite nya plastkopplingar till vakumslangarna, en täckplåt över kylaren m.m.
Diverse slangar och kablar behöver dras om lite snyggare. Har i ärlighetens namn inte spenderat jättemycket tid på finliret ännu, men i vinter..

8171

MickeR
2016-09-14, 13:00
Trasiga plastkopplingar på stängerna i växellänkaget känns igen från mina 1or :)

loadmaster
2016-09-19, 15:46
Igår var det Klassikerträff på Wenngarns slott, där alla 1900-talsbilar var välkomna. Många fina fordon att titta på! Det fanns tre st golf mk1 (icke cab) på plats vad jag kunde se, det var min och Bobby's gröna GLS samt en silvermetallic -82 Gti. Annars var det ganska blandat.
Dock var kön på morgonen låång, dessutom stod det nästan still när alla började bege sig hemåt..
Skulle vara kul om vi blev flera Golfar på denna utmärkta träff. Annars fanns det ett gäng äldre Audi, och en hel del bubblor.

8182

frisyren
2016-09-26, 08:19
Kul att få se bilen IRL, riktigt fin! Bra jobbat =)

loadmaster
2016-09-26, 08:32
Kul att få se bilen IRL, riktigt fin! Bra jobbat =)

Tack Bobby, din går inte av för hackor heller. Alfan var rätt cool också

loadmaster
2016-10-05, 22:14
Lite justering av karossdelar häromkvällen. Har inte riktigt varit nöjd med framskärmarnas passning mot huven så det blev lite justering av dessa.
Man blir ju lite fascinerad av hur långt ifrån passningen av originalskärmarna dessa nya Klokkerholmskärmar är. Har ju lagt ner ett par timmar så här långt..

Vidare ska ett par dammkorn våtslipas på lacken nästa vecka, dessutom ska ett stenskott repareras.

Jag har gått och grubblat på en fin Mk2 16v länge, och kommer troligtvis att sälja bilen till förmån för nästa generations Gti.
Ska finslipa några detaljer bara, typ mattor m.m.

8211

loadmaster
2016-10-14, 09:17
Torsdagkvällen spenderades i garaget, det var dags att byta ut resten av växellänkaget då jag endast bytt ut stagen i motorrummet hittills. Jag började med att lossa skruvarna vid spaken som håller själva kulan. Därefter är det bara att krypa under bilen och demontera dammskyddet/damasken där växelspaken kommer ut, och sedan lossa bulten som håller spaken och långa staget. Sedan lossade jag klämman som håller den långa armen framme vid resten av länkaget. Märkt som nummer 8 på bilden nedan.
8234
Sedan drog jag ut den långa armen, och tog bort den stora bussningen. Därefter lossade jag resten, dvs bollen (tror den kallas relay lever) och en liten skyddsplåt samt lite annat.
8235

Det finns renoveringskit till själva spaklagringen, men jag valde att köpa en ny komplett.

8236

Men först måste spaken ut från den gamla lagringsfästet. Knackade lite försiktigt ut den med en hammare, efter att ha smörjt lite.

8237

Demonterad

8238

Sedan måste man demontera spaken från plasthylsan. Det görs genom att lossa en låsring. Detta gjordes efter att jag demonterat plasthöljet som sitter på spaken. Kan vara lite pilligt men det går med lite tålamod.

8239

Monterade på spaken på den nya lagringen. (Fjädern bredvid är från den gamla)

8240

Tryckte sedan i den röda bussningen för det långa staget.

8241


Återmonterade sedan alltihop, dock var det lite bök med att fästa spaken i det långa staget, då det var tight att få i bulten i de nya bussningarna. Spaken känns som ny, distinkt och utan glapp.
Jobbet tog ungefär 4 timmar, men då inkluderar det en hel del tid för rengöring av en massa delar.

(Bilden nedan visar endast en provmontering av staget genom bussningen, det sitter åt fel håll här)

MickeR
2016-10-14, 13:52
Snyggt! och vilken skillnad det brukar bli :) Hur mådde den stora gummibälgen under växelspaken? Den brukar alltid vara trasig på mina 1or...

loadmaster
2016-10-14, 15:18
Snyggt! och vilken skillnad det brukar bli :) Hur mådde den stora gummibälgen under växelspaken? Den brukar alltid vara trasig på mina 1or...

Den var faktiskt hel, dessutom satt värmeplåten kvar också.
Skillnad blev det, känns som nytt..nästan.

loadmaster
2016-10-14, 16:41
Nu ska den ställas av inför vintern, blir en sväng i helgen men sedan är väl säsongen slut :(
Här är en liten höstbild. Trevlig helg VW-fantaster!

8243

golf666
2016-10-14, 19:55
Fräsht :) Köpte renoverings kit till min spak ifrån werk 34 men de blev nog bara delarna under huven tror jag. Återstår o se när paketet kommer! Hur långt har din rullat?

loadmaster
2016-10-14, 23:33
Fräsht :) Köpte renoverings kit till min spak ifrån werk 34 men de blev nog bara delarna under huven tror jag. Återstår o se när paketet kommer! Hur långt har din rullat?

Den har gått 19800 mil, men stått sedan -98 så lite torkade bussningar var det nog :)

golf666
2016-10-14, 23:36
Den har gått 19800 mil, men stått sedan -98 så lite torkade bussningar var det nog :)

hehe ungefär som min då. 21300mil o stått sen -01 ;)

frisyren
2016-10-14, 23:43
Magiskt fin! Härligt med fräscha grejer i spaken och nybilskänsla.

loadmaster
2017-03-19, 23:44
Ur vinterdvalan och ut i vårvädret idag, kände mig som en gammal gubbe som tog ut gamla Bettan på söndagsturen. Har inte gjort mycket på bilen i vinter pga jobb i Götet näst intill varje vecka.
Kombinerade en av resorna med ett studiebesök i Micke R's garage. En ynnest att begrunda en mycket spännande renovering av en 16v som ska bli skoj att höra när den väl går.
Micke R är annars en pratglad trevlig prick för er som inte vet :)
Vi pratade lite om gamla goda härliga K-jet, och jag fick lite tips på vilka maintenance-alternativ som är möjliga för en vanlig dödlig som jag. Ska se över tändningsinställningen innan säsongen börjar på allvar.
Annars kvarstår lite tillsnyggning av kabeldragning i motorutrymmet samt andra tändkablar för estetiken.

Letar efter gammal bilstereo av 80-90 tals snitt, någon som har en vettig?

8824

vfr
2017-03-20, 10:01
Vad sjutton! Har du varit här en massa utan att säga till... :p

Jo, Micke är en trevlig prick. Har också tittat på hans bygge ett par ggr. Det är bara att beundra jobbet. Å andra sidan så ser din också fin ut. :)

Ska du neråt här mera, så säg för sjutton till. Vi har en liten månadsträff första onsdagen i månaden. Kan du inte ta dig dit så kan vi säkert hämta upp någonstans. Hade varit kul att se dig där...

loadmaster
2017-04-03, 14:08
Söndagen spenderades åt att justera takluckelisten, då jag dragit lite på detta sedan tidigare. Jag bytte listen förra året, men har inte varit nöjd med passningen, därför demonterade jag allt igen och tryckte dit den ordentligt. För er som aldrig hållt på med justering/demontering/montering av takluckan förut så kan jag rekommendera er att läsa på innan ni börjar. Många svordomar har passerat...

Fick dit listen ok och monterade tillbaka allt igen. Det finns en guide i Volkswagen Repair manual, dock lite knapphändig eftersom den inte förklarar detaljerna helt och hållet.

8867


8873

MickeR
2017-04-03, 15:23
Den guiden vill ha ha! Skall byta på min mk2 snart och det är samma list.....

Lillen
2017-04-03, 18:19
Episkt skitjobb är det.
Bra jobbat!

loadmaster
2017-04-05, 21:01
Den guiden vill ha ha! Skall byta på min mk2 snart och det är samma list.....

Kan skriva ihop en sammanfattning, och lite tips om någon är intresserad? Finns lite olika tips på varianter hur man får dit själva listen. Det kniviga för mig var att justera luckan efteråt. Resten gick smidigt.

Lillen
2017-04-05, 21:16
Jag slutade köpa bilar med tacklucka istället , det var enklare.

loadmaster
2017-04-05, 21:19
Jag slutade köpa bilar med tacklucka istället , det var enklare.

Eller kör inte i regn typ :)

Har sett många som svetsar igen luckan och låtsas som ingenting. Men det är ju lite synd på en originalbil.

MickeR
2017-04-06, 10:23
Kan skriva ihop en sammanfattning, och lite tips om någon är intresserad? Finns lite olika tips på varianter hur man får dit själva listen. Det kniviga för mig var att justera luckan efteråt. Resten gick smidigt.

Jag är intresserad iaf, skall ta ner min lucka, blästra kanten, få den lackad och sen försöka få på listen och justera in den igen.....

J.L
2017-04-06, 11:16
Jag är intresserad iaf, skall ta ner min lucka, blästra kanten, få den lackad och sen försöka få på listen och justera in den igen.....

+1
Vart köpte du listen?

loadmaster
2017-04-06, 14:56
+1
Vart köpte du listen?

Har för mig att det ar VW Heritage i UK.

loadmaster
2017-05-02, 23:59
Monterat nya tändkablar och fördelare samt rotor ikväll. Skrev ju i höstas att detta skulle göras i vinter, men nu sitter det där.
Gamla rotorn och fördelaren såg väl använda ut.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/ed32b27f096120a0d4b5dd6ac4340b8d.jpg

Nytt från NGK
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/3a74746e50b62e5c4afeacae0f2ae68a.jpg

Bort med det gula och in med mer diskreta kablar
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170502/ad4237917e9574983452b961db0c9b30.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk

loadmaster
2017-05-03, 22:29
Testkörning ikväll med nya kablarna och fördelare/rotorn. Enorm skillnad i respons, den har tenderat att rycka lite på låga varv när den blivit varm. Men det är helt borta nu. Känns som bilen fått ett par extra hästkrafter nästan, vilken skillnad!
En vän följde med och försökte få till bra bilder med vettigt ljus.

9019

9018

9020

rs_danne
2017-05-04, 14:31
riktigt fin är den måste jag säga

börjar sakna min gamla golf etta gti jag hade sommaren 1999 när man kollar bilderna på din :D

frisyren
2017-05-09, 22:17
Riktigt fint!

loadmaster
2017-05-10, 08:30
Om man har tid över på kvällarna kan man ju alltid ge sig ut och köra på en kurvig väg.

Bilderna är lite gryniga dock. Denna väg är inte riktigt bra, då kurvorna har ganska djupa spår och lutningen är lite knepig. Därav lutningen på bilen :)
Och så ska man passa sig för att gena, som ni kanske ser.

9037

9038

9039

9040

loadmaster
2017-06-19, 07:52
Bilen såld till en som förhoppningsvis tar hand om bilen väl.
Stort intresse för bilen var det, också några från DE, DK och NO.

Det är nu det stora vemodet rullar in...

MickeR
2017-06-19, 08:37
Bilen såld till en som förhoppningsvis tar hand om bilen väl.
Stort intresse för bilen var det, också några från DE, DK och NO.

Det är nu det stora vemodet rullar in...

Jag vet hur det känns.....enda botemedlet är ett nytt projekt!

loadmaster
2017-06-19, 08:39
Jag vet hur det känns.....enda botemedlet är ett nytt projekt!

Borde väl ta tag i den där KR motorn nu och slutföra renoveringen...